eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.4هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ 🔻 ادله‌ای که می‌توانند به صورت عام یا خاص به وظایف حکومت در امر تربیت دلالت داشته باشد عبارتند از؛ 1️⃣ عهدنامه مالک اشتر: ⬅️ امیرالمومنین علیه السلام در ابتدای نامه می‌فرماید: «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مَالِکَ بْنَ ... وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا». ❇️ بررسی سندی عهدنامه مالک ⬅️ در خصوص عهدنامه مالک اشتر سندی در کتب روایی نداریم بلکه سند آن در کتاب رجالی (رجال نجاشی و فهرست) ذکر شده است. ⬅️ اشتهار عهد: اگر نگوییم مشهورتر از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام است کمتر هم نیست و به خاطر اشتهار این سند متعلق به آن روایت است. ⬅️ مرحوم سید رضی نهج‌البلاغه را از صافی ادبی گذرانده است نه از صافی یک مبحث رجالی دقیق. زیرا مبنای ایشان در رجال اعم بوده یا به هر دلیل دیگری متن را می‌گفته معلوم است از امام است. ⬅️ نهج‌البلاغه چه در صورت معتبر دانستن و چه معتبر ندانستن، من حیث المجموع سند واحدی ندارد. ❇️ بررسی دلالی عهدنامه ⬅️ صلاح از واژه‌های لغوی است که تعریف دقیقی در لغت برای آن بیان نشده است؛ زیرا مفهوم آن خیلی وضوح دارد. حداکثر این است که در لغت به ضدالفساد معنا شود. ⬅️ دو مقصود را می‌توان برای صلاح اهل بیان کرد: نخست صلاح شرعی؛ یعنی معیارهای دینی را در مردم دنبال کنید تا متخلق به آن معیارها شوند. دوم اینکه صلاح را یک مفهوم عرفی و عقلایی بدانیم که شارع معیارهای خود را در ضمن آن گنجانده است. مراد ما همین معنا می‌باشد. ⬅️ صلاح اختصاص به تربیت دینی به معنای خاص ندارد گرچه قدر متیقن آن است؛ یعنی تربیت اعتقادات مردم و تقیّد آنها به عبادات، احکام و آداب شریعت قوام صلاح است. ولی صلاح اهل این است که مردم سالم باشند؛ بنابراین ساحت‌های مختلف تربیت مانند اعتقادات، عبادات، امور اجتماعی، اقتصادی، سلامت جسمی و .. می‌تواند در این جمله نهفته باشد. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ از آیات دیگری که دال بر وجود قوانین اجتماعی در دین می‌باشد، آیه 139 آل‌عمران و آیه 35 سوره محمد است. جمله «انتم الأعلون» درهر دو آیه بکار رفته است. ⬅️ ظاهر این است که جمله «انتم الأعلون» به این معنا است که اسلام به همراه خود علو می‌آورد، ایمان به انسان شأنیت و ارزش می‌دهد و همین امر سبب می‌شود مسلمین در برابر کفار علو پیدا کنند؛ از این رو نباید اقداماتی را انجام داد که موجب ذلت مسلمانان می‌شود. آیه مثال می‌زند به اینکه شما پیشنهاد صلح ندهید زیرا بیانگر ضعف است. مراد از این صلح، صلحی است که به مصلحت مسلمانان نباشد و نشان از ضعف آنها باشد. ⬅️ از این آیات استفاده می شود که خداوند برای جامعه مسلمین به اعتبار اسلام، اعتبار و علوی قرار داده است. این علو منحصر در جامعه اسلامی نیست بلکه تک تک مسلمانان درمقابل کفار دارای علو و برتری هستند. ⬅️ امروزه عده‌ای به اسم حقوق شهروندی، ملاک کفر و ایمان را مساوی قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال می‌گویند باید حاکم هر حقی را که برای مسلمان قرار می‌دهد، به همان میزان برای غیر مسلمان نیز قرار دهد، در حالی که این اقدام با آیه 35 سوره محمد سازگاری ندارد. از سوی دیگر «انتم الأعلون» به این معنا است که مسلمین در این دنیا علو دارند؛ در نتیجه باید بر این علو بودن آثار و احکامی بار کرد. ⬅️ در کتابهایی مانند مجمع البیان و تفسیر المیزان، «اعلون» به معنای غالبون معنا شده است. در این صورت معنای آیه 35 سوره محمد چنین می‌شود که شما در حال پیروز شدن هستید، سستی به خرج ندهید و مقاومت کنید تا پیروزی حاصل شود. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛ ⬅️ آیات 151 تا 153 سورۀ انعام از جملۀ اساسی‌ترین آیاتی هستند که جامعۀ مبتنی بر تعالیم دینی را که باعث وحدت و انسجام جامعه است به رسمیت شناخته و احکام عمومی را که لازمۀ هر جامعۀ یک‌پارچه‌ است، بیان می‌کنند. ⬅️ در آیه 151 سوره انعام برای جامعۀ سیاسی دینی چهار ویژگی بیان شده است. 1- جامعۀ توحیدمحور 2- جامعۀ خانواده‌بنیاد با دو عنصر احترام به والدین و جایگاه بالای فرزندان و تکثیر نسل 3- جامعۀ اخلاقی مبتنی بر عفت و دوری از گناه 4- جامعۀ عاری از جرم و جنایت. ⬅️ با توجه به اینکه آیات بیان‌شده، جامعۀ یک‌پارچۀ انسانی را به رسمیت شناخته‌اند؛ می‌توان چنین نتیجه ‌گرفت که عدم پیروی از راه رهبر جامعه، مساوی است با تفرقه و ایجاد گسست در جامعه. جامعه‌ای که این دستورات را عمل نکند دچار فروپاشی خواهد شد. ⬅️ برای تحقق جامعۀ مطلوب اسلامی، دو سازوکار مهم فقهی وجود دارد که عبارتند از؛ 1- رهبر الهی 2- روابط مبتنی بر برادریِ الهی. جهت تحقق جامعۀ اسلامی برادر بودنِ مسلمانان با یکدیگر از لحاظ فقهی واجب است. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم ✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیه السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام. ❇️ مقبوله ابن حنظله: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ ... 🔻 نقد و داوری: ⬅️ نکته روش شناسی: زمانی که با سند طولانی مواجه می‌شویم مانند روایت مورد بحث، به دو صورت می‌توان آن را بررسی کرد. نخست اینکه مفردات آن را به صورت جزیره‌ای بررسی می‌کنیم. دوم اینکه روایت را به صورت سیستمی و مجموعی بررسی کنیم. ⬅️ در سه برداشتی که از روایت ذکر شد، آیت الله خویی روش نخست را در پیش گرفته است اما امام خمینی و آیت الله نائینی روش دوم را در پیش گرفته و نگاه سیستمی به روایت دارند. ⬅️ بنظر می‌رسد روایت مختص باب قضا است؛ زیرا زمانی ابن حنظله به خدمت امام می‌رسد که حکومت در دستان امام نبوده و سوال وی نیز برای خود او و ناظر به زمان خودش است نه برای دوران عصر غیبت. اگر گفته شود این حدیث ناظر به ولایت فقیه و برای عصر غیبت است، دیگر برای مورد خود که عصر حضور باشد کارایی ندارد. ⬅️ از روایت به دست می‌آید امام در مقام بیان این نکته است؛ تا زمانی که در میان شیعیان افرادی وجود دارند که می‌توانند داوری کنند و حکومت نیز به این کار حساس نمی شود، قضاوت به عهده شیعیان است. از آن جهت که قاضی برای قضاوت نیازمند ولایت است، منِ امام صادق به این افراد با این شرایط ولایت میدهم. ⬅️ با توجه به اینکه هر مفادی برای بیان نیازمند قالبی است. بحث ولایت مطلقه فقیه بر همه شئون مردم بدون رأی مردم، مفاد روایت نیست و این امر با نگاه سیستمی به روایت به دست می‌آید. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد: ✅ بیشترین تمرکز نویسندگان و متفکران ما بر روی عدالت رفته است و کمتر به موضوع قدرت که ناظر به جامعه اسلامی در مقایسه با خارج است، پرداخته اند. ✅ از جمله اهداف قدرت، دست‌یابی کشور اسلامی به جایگاه قدرت اقتصادی است. در این صورت کفار جرأت نمی کنند به این کشور حمله کنند؛ زیرا قدرت اقتصادی از عوامل مهم قدرت سیاسی است. ✅ اگر می خواهیم تفکر اسلامی را ترویج کنیم باید شاخصه قدرت اقتصادی را در جامعه اسلامی ایجاد کنیم. بحرانهای اقتصادی منجر به بحرانهای فرهنگی و عقیدتی می‌شود. از سوی دیگر ضعف کشور ما در اقتصاد توان ما در عرصه جهانی اسلام را با مشکل مواجه کرده است؛ زیرا دیگران چنین فکر می‌کنند؛ شما نمی‌توانید خودتان را اداره کنید ما هم مسلمان بشویم مانند شما می‌شویم. در نتیجه قدرت اقتصادی اسلام، عاملی برای اشاعه اسلام است. ✅ یکی از اهداف اقتصادی ما استقلال اقتصادی است؛ زیرا استقلال اقتصادی شرط قدرت است. اگر کشوری وابسته باشیم، در عمل قدرتمند نخواهیم شد؛ زیرا کشورهایی که به آنها وابسته هستیم هر زمانی که بخواهند می‌توانند با کنترل چیزهایی که ما به آن وابسته هستیم، قدرت ما را از بین ببرند. ✅ برای حفظ قدرت و عدالت اقتصادی و تبدیل آنها به یک امر پایدار، نیازمند رشد اقتصادی هستیم. اگر اقتصاد رشد نداشته باشد نمی‌تواند در طولانی مدت عدالت داشته باشد؛ بنابراین ار دیدگاه ما اهداف اقتصاد اسلام دارای چهار هدف است؛ عدالت اقتصادی، قدرت اقتصادی، استقلال اقتصادی و رشد اقتصادی. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ 🔻 ادله‌ای که می‌توانند به صورت عام یا خاص به وظایف حکومت در امر تربیت دلالت داشته باشد عبارتند از؛ 2️⃣ روایات: ✅ امام علی علیه‌السلام: «عَلَى‏ الْإِمَامِ‏ أَنْ‏ يُعَلِّمَ‏ أَهْلَ‏ وَلَايَتِهِ‏ حُدُودَ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ» 🔻 بررسی سندی روایت: به دلیل اینکه اسناد کتاب غررالحکم و درر الکلم ساقط شده است، محلی برای بحث سندی وجود ندارد. 🔻 بررسی دلالی روایت: ⬅️ دلالت روایت بر وجوب؛ عبارت «عَلَى‏ الْإِمَامِ‏ أَنْ‏ يُعَلِّمَ‏» ظهور در الزام دارد. هرچند صراحت در وجوب ندارد ولی با توجه به مقدمات حکمت و اطلاق، روایت حمل بر وجوب می‌شود. ⬅️ دامنه شمول روایت در وظایف حاکمیت؛ آیا روایت شامل وظایف تربیتی و تزکیتی نیز می‌شود یا نه؟ دو پاسخ برای این پرسش مطرح شده است. نخست اینکه در بیان حضرت امیر علیه‌السلام موضوعیتی برای تعلیم وجود ندارد بلکه بیان کردن لفظ تعلیم از این حیث است که شارع می‌خواهد افراد، در اعتقاد، اخلاق و عمل متدین و پایبند به شریعت باشند. لکن عبارت آموزش به این جهت ذکر شده است که برای رسیدن به پرورش انسان‌های متدین باید آن‌ها را آموزش داد. دوم اینکه بگوییم روایت منحصر در تعلیم است؛ یعنی وظیفه امام و حاکم، آموزش دادن حدود اسلام و ایمان است. ⬅️ محدودهٔ ولایت امام و حاکم؛ عبارت «أَهْلَ‏ وَلَايَتِهِ‏» حاکی از آن است که مأموریت حاکم در محدوده ولایت و تصرف او است؛ از این رو محدوده ولایت حاکم اصلی تمام بشر خواهد بود و مقید نمی‌شود. اما مأموریت حاکمان خاص مانند استاندار و ... ، در محدوده خاص خود آن‌ها است و در محدوده دیگری وظیفه‌ای ندارند. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ استخراج آیات دال بر وجود قوانین اجتماعی در اسلام، موجب تغییر نگرش به دین می‌شود؛ به این معنا که دین را دیگر امری فردی نمی‌دانیم؛ به عنوان نمونه در آیه «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ » واژه «اموالکم» به این معنا است که در جامعه اسلامی مال برای همه مسلمین است و حفظ آن حفظ اموال مسلمین محسوب می‌شود. ⬅️ کلمه سیاست در لغت به معنای «القیام علی الشیء بما یصلح» می‌باشد. لغت، سیاست به معنای ریاست، قدرت، تعلیم و تربیت، تدبیر خود و جامعه نیز بیان شده است. با کنار هم قرار دادن این معانی چنین به دست می‌آید که بازگشت سیاست به تدبیر است. ⬅️ معتقد هستیم تمام احکام اجتماعی اسلام و فقه تحت عنوان فقه سیاسی قرار می‌گیرند؛ مانند جهاد، حجاب، لزوم امنیت در جامعه، تشکیل حکومت و... به تعبیر دیگر فقه سیاسی آن بخشی از فقه است که موضوع آن مکلف خاص و معین ندارد و مصلحت و مفسده آن برای جامعه است. ⬅️ بخش عظیمی از فقه موجود فقه سیاسی است که فقه السیاسه جزئی از آن است. فقه السیاسه یعنی احکام مرتبط با حکومت و سیاست که مباحثی مانند حزب، انتخابات و... در ذیل آن مطرح می‌شود. ⬅️ فقه حکومتی به این معنا نیست که از ابتدا تا انتهای فقه را با نگاه حکومتی بنگریم؛ زیرا در برخی از موضوعات مانند طهارت چنین نگاهی بدون معنا است. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم ✅ جامعه نیازمند حاکم است، در جامعه اسلامی باید احکام اسلام که شامل همه شئون مردم می شود اجرا شود و اداره چنین جامعه‌ای بر عهد فقیه جامع الشرایط است و حضور مردم اعتباری ندارد. ⬅️ بنظر می‌رسد این استدلال قابل قبول نیست؛ زیرا اینکه گفته شود احکام اسلام شامل همه شئون مردم می‌شود یعنی همه امور الناس، امر الله است و شارع در همه امور مردم رأی خاص دارد، خالی از اشکال نیست؛ زیرا هر چند شارع مقدس در شئون آدمیان صاحب نظر است اما بسیاری از مسائل حکومت‌داری ناظر به شیوه اجرا می‌باشد. ⬅️ از سویی دیگر اگر گفته شود مردم خود به صورت مستقیم اداره شئونات را بر عهده بگیرند، امری غیر قابل تصور است و اداره این امور باید به وسیله کارگذارانی که امین و حفیظ مردم هستند، انجام شود. ⬅️ قائلین به این نظر در فضای تعدد مرزهای جغرافیایی و تشکیل دولتهای متعدد چگونه می‌خواهند این نظریه را توجیه فقهی کنند؟ با توجه به اینکه می‌گویند فقیه بر همه انسانها ولایت دارد، در صورتی می‌توان نظریه مذکور را صحیح دانست که یک دولت واحده اسلامی در کل جهان را متصور شویم. در حالی که در عالم واقعیت با تعدد مرزهای جغرافیایی مواجه هستیم. ⬅️ در واقع ما به یک دوگانه معتقد هستیم به اینکه فقیه در مواردی ولایت دارد و در مواردی نظارت دارد. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ دانشگاه_باقرالعلوم(ع) با همکاری جمعی از مراکز علمی به مناسبت دهمین سالگرد رحلت (ره) برگزار می کند: 🔹 همایش فقیه فقه سیاسی" 🔻با سخنرانی: 1. آیت الله اراکی 2. آیت الله علیدوست 3. حجت الاسلام دکتر ارسطا 4. حجت الاسلام دکتر موسی_زاده ✅ دبیر علمی همایش: حجت الاسلام دکتر رهدار 🕐 زمان: پنجشنبه، 27 آبان 1400 ساعت 8:30 الی 12 ▪️مکان: پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست 🌐 لینک حضور مجازی در جلسه:👇 https:// bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh ——————————————————— @fiqhenezam_com
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد: ❇️ طلاقی که منتهی به متلاشی شدن و سستی در روابط شود، موجب تلاطم یک جامعه خواهد شد. در مقابل طلاقی که در جامعه با یک نسبت و در یک سطح متعادل قرار گرفته است، نشان می‌دهد که جامعه و روابط موجود در آن سالم است، با اینکه طلاق‌ در آن جریان دارد. زمانی می‌توان در خصوص سلامت و عدم سلامت هر طلاق اظهار نظر کرد که الگویی برای نظام جامع مطلوب، نظام اجتماعی مطلوب و نظام سالم خانواده ترسیم و ملاک قوانین قرار بگیرد و پدیده طلاق به‌صورت تک‌بعدی بررسی نشود. ❇️ در مواردی، طلاق به‌عنوان یک جراحی لازم برای خانواده است؛ زیرا هنگامی که بر اثر عدم سازش زوجین، سلامت خانواده از جهت روحی تهدید شده است، اگر این دو طلاق بگیرند و هریک با فرد دیگری ازدواج نمایند، سلامت ازدست‌رفته، باز می‌گردد و به آرامش می‌رسند. ❇️ نگاه فقیه در این مسئله باید یک نگاه جامع باشد و به متنی که در آن یک حداقلی دیده می‌شود بسنده نشود چون در این حالت حداقل ظهور که فلان چیز اطلاق دارد یا عموم دارد، هیچ قیدی نخورده، درحالی‌که این نگاه جامع می‌تواند قیود غیرمکتوب و غیرمصرح را به‌عنوان قرائن لبّی در بر داشته باشد. آن نگاه جامع، فقیه را وادار می‌کند به ارتباط تنگاتنگی که بین ابعاد خانواده وجود دارد و برخی از قرائن لبیه را زنده و فعال می‌کند، توجه نماید. ❇️ ارتباط بین ابعاد خانواده در منظومه جامعی که برای همه ابعاد نیاز خانواده طراحی می‌شود، با نظام روابط اجتماعی، نظام تربیت، نظام سلامت و نظام اقتصاد مرتبط و متصل می‌شوند. در این حالت، فقیه نمی‌تواند آزادانه از اطلاق یا عموم، برداشت وسیعی داشته باشد بلکه نظامهای نامبرده اطلاقات و عمومات را تقیید یا تخصیص می‌زنند. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد: ⬅️ مبانی اقتصای یعنی امور اعتبارای که شارع در بستر آن سامان اقتصادی را که آن نیز یک امر اعتباری می‌باشد، تشکیل می‌دهد تا ما را به اهداف اقتصاد برساند. ⬅️ شاخص در تحقق مبانی و نظام، اهداف است؛ به این معنا که برای سنجش میزان موفقیت در تحقق اقتصاد اسلامی، باید این سوال پاسخ داده شود که چه میزان در تحقق اهداف اقتصاد اسلامی موفق بوده‌ایم. ⬅️ اولین مبنا در اقتصاد اسلامی، مالیت و ارزش است. مباحثی مانند تعریف مال و حق را در ذیل آن مطرح کردیم. گفته شد مال امری است که مورد رغبت عقلا، کم یاب و در نزد عقلا قابل تملک باشد. ⬅️ اسلام مالیت و ارزش را پذیرفته است؛ بر این اساس باید گفت اگر رمز ارز دارای مالیت باشد و مالیت آن نیز دارای پشتوانه باشد که به صورت ناگهانی از بین نرود، می‌توان آن را خرید و فروش کرد. بنظر می‌رسد در میان رمز ارزها بیت‌کوین عاری از پشتوانه قابل اعتمادی باشد. ⬅️ دومین مبنا مالکیت است: در حوزه تئوریک برخی مانند سوسیالیست‌ها با مالکیت مخالفت کرده‌اند. اسلام علاوه بر اینکه اصل مالکیت را پذیرفته، اقسام آن شامل مالکیت خصوصی، دولتی و عمومی را نیز قبول کرده و برای هر کدام حریمی را تعریف نموده و احترام همه را لازم دانسته است. ⬅️ مبنای سوم آزادی اقتصادی است؛ به این معنا که هرگونه فعالیت و اقدام اقتصادی جایز می‌باشد مگر مواردی که به صورت خاص نهی شده باشد. چهار معیار در غرب برای آزادی اقتصادی بیان شده است که عبارتند از؛ حاکمیت قانون، اندازه دولت، کارایی نظارتی و باز بودن بازار که ذیل این شاخصه‌ها معیارهایی نیز وجود دارد. عموم این شاخصه ها مورد پذیرش اسلام است و فقط در مواردی نیازمند تعدیل می‌باشد. 📝 متن کامل: yun.ir/3ejuv9 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
📢 فراخوان یادداشت علمی ✍️ ماهنامه از همۀ صاحب‌نظران، پژوهشگران و نویسندگان در عرصۀ دعوت می‌کند آثار خود را به این نشریه ارسال نمایند. ✴️ محورهای موضوعی: 🔹 ماهیت تورم و عوامل بروز آن 🔹 کانال‌های تأثیر جهش‌های نرخ ارز بر بروز تورم در اقتصاد ایران 🔹 مشکلات نظام عرضۀ کالا و خدمات و اثر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران 🔹 تأثیر مسائل نظام بانکی بر بروز تورم در اقتصاد ایران 🔹 اثر ورود درآمدهای نفتی در بودجه و تأثیر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران 🔳 راه‌های ارتباطی و ارسال : 📧 rouyeshandisheh@gmail.com 🆔 @rouyesh_andisheh
❇️ آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد: ⬅️ بانک‌ها برای حلیت بخشیدن به دیرکرد از دو روش استفاده می‌کنند؛ نخست گذاشتن نام جبران خسارت بر روی دیرکرد که عنوان فقهی آن «تاخیری که موجب خسارت شده است» می باشد. دوم اجرای قاعده لاضرر و المومنون عند شروطهم است. اینکه شخص ضرر رساننده یعنی مشتری باید ضرر بانک را جبران کند یا اینکه وفای به شرط لازم است و هر شرطی که ضمن عقد لازم و مخالف کتاب و سنت نباشد، لازم الوفا است. 🔻 بنظر می‌رسد دو روش ذکر شده خالی از اشکال نیستند؛ ⬅️ در خصوص خسارت تاخیر باید گفت: در ابتدا باید بیان داشت که محل جریان خسارت تاخیر، جایی است که خسارت به مال شخص وارد شود نه مال دیگران. غالب پولهای نزد بانک پول مردم است، پس مالک پول، مشتری‌های بانک هستند؛ از این رو اگر خسارتی به پولها وارد شود، خسارت به پول مشتری‌های بانک است. ⬅️ همچنین موضوع خسارت موضوع شخصی است و قاعده کلی نیست که همیشه تاخیر موجب وارد شدن خسارت به طلبکار شود. در مواقعی نیز فقط عدم سود برای بانک حاصل شده نه خسارت. ⬅️ بانک با وکالت داشتن از ناحیه سپرده گذاران پول را به سرمایه کار تبدیل و در امور اقتصادی مشارکت می‌کند اما هیچ وکالتی از مشتریها دریافت نکرده است که بر اساس آن، جریمه دیرکرد از گیرندگان سرمایه دریافت کند. ⬅️ بانک باید وجه جریمه را به شخص خسارت دیده که مشتری‌های بانک هستند، پرداخت کند. ⬅️ در هر موردی نیازمند تحقیق کارشناس هستیم که مشخص کند آیا تأخیر در پرداخت، موجب خسارت شده است یا خیر. اگر خسارتی وارد نشده باشد، دریافت جریمه اکل مال به باطل است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y88515 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان داشت: ✅ آیا اسلام وظیفه مکلفین در مقابل با جرم و گناه را رفع می‌داند یا دفع؟ به این معنا که آیا باید منتظر وقوع جرم در خارج باشیم و سپس با آن مبارزه کنیم یا قبل از وقوع جرم یا گناه باید از آن پیشگیری کنیم؟ ✅ تقوا یعنی قبل از اینکه گناه در خارج محقق شود، خود را از آن حفظ کنیم. بنابراین این کلمه دلالت بر این دارد که قبل از محقق شدن جرم و گناه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام بدهیم. از این جهت همه آیات و روایاتی که در خصوص تقوا بیان شده است دلالت بر پیشگیری از جرم دارند. ✅ وظیفه اولیه مکلفین، پیشگیری از وقوع گناه و جرم است؛ از این رو وظیفه اولیه در برخورد با فسادهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، فراهم کردن زمینه پیشگیری از وقوع آنان است نه اینکه اجازه تحقق فساد داده شود سپس در مقام مبارزه با آن قرار بگیریم. ✅ دفع یا پیشگیری دارای دو معنای موسع و مضیق است. معنای موسع یعنی تدابیری که مانع از ارتکاب هر جرمی اعم از کیفری و غیر کیفری می‌شود؛ از این جهت تمامی مجازاتهای حدود، قصاص، دیات، زندانها و ... نسبت به جرایم آینده به معنای دفع و پیشگیری خواهند بود. معنای مضیق یعنی تدابیر غیر کیفری؛ به این نحو که به‌وسیله ایجاد موانعی، مانع از ارتکاب جرم شویم؛ مانند اینکه قوه قضاییه نسبت به افرادی که زمینه فساد برای آنها فراهم است و به دنبال فساد نیز می‌باشند، قبل از ارتکاب فساد، به آنها تذکر بدهد. متن کامل: http://fiqhenezam.com/%d9%88 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت‌الله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛ ⬅️ خداوند متعال جهت تشکیل جامعۀ مطلوب فقط احکام تشریعی را بیان کرده و تکویناً چنین جامعه‌ای را ایجاد نکرده است. ⬅️ همان‌طور که جامعه بر شخصیت و رفتار افرادِ آن اثر دارد، افراد نیز با عمل‌ یا ترک‌ احکام الهی، در نوع شکل‌گیری جامعه اثرگذارند. ⬅️ برای تحقق جامعۀ مطلوب اسلامی، دو سازوکار مهمی از لحاظ فقهی وجود دارد که عبارت‌اند از: 1- رهبر الهی 2- روابط مبتنی بر برادریِ الهی. جهت تحقق جامعۀ اسلامی برادر بودنِ مسلمانان با یکدیگر از لحاظ فقهی واجب است. به همین علت پیامبر اکرم (ص) جهت تشکیل جامعه و دولت‌سازی، بین مسلمانان برادری ایجاد کرد. ⬅️ اصل در خطابات قرآنی، عام استغراقی بودن آنها است. نتیجه چنین خطابی این است که اگر هیچ فردی آن را انجام ندهد حاکم اسلامی باید تدبیری بیاندیشد تا آن تکلیف در جامعه انجام شود. ⬅️ اگر در جامعه‌ای همۀ مسلمانان خمس و زکات خود را داده ولی هم‌چنان در جامعه فقیر وجود داشته باشد، باید مسلمانان به دلیل آیۀ «وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ الله» به فقرا انفاق کنند. اگر انفاق صورت نگیرد، حاکم می‌تواند مالیاتی خاص قرار داده تا خطابِ «وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ الله» محقق شود. ⬅️ مراحل دعوت پیامبر (ص) نشان می‌دهد ایشان درصدد تشکیل جامعۀ مستقل سیاسی بوده است. بیعت عقبه ثانیه برخلاف بیعت عقبه اولی که تنها ایدئولوژیک و اعتقادی بود، به هدف جامعه‌سازی بوده و متضمن پذیرفتن ولایت رسول اکرم (ص) و جهاد در راه ایشان بود. ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com