eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
429 عکس
10 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 ششمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی» منتشر شد 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔖 پرونده‌هایی با عناوین: 🔹 یکپارچگی خط‌مشی و ابزارهای آن، آسیب‌‌شناسی حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی، نظارت و کنترل در خط‌مشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی 🔖 گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: 🔹 دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلی‌آذر، دکتر مهدی موحدی‌ بک‌نظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلی‌پور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده. 🔖 یادداشت‌های تحلیلی ———————————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ نظریه مشهور و محقق سیستانی در حیل ربا ✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد: ⬅️ در حیل ربا مشهور قائل به جواز آن می‌باشند و حتی فروش پول به پول را نیز جایز می‌دانند. هر چند محقق سیستانی در این حیل اشکال کرد اما حیل دیگری را که در آن فروش پول به پول مطرح نیست یا مشتمل بر شرط نیست، جایز می‌داند. ⬅️ از دلیل حرمت ربا استفاده می‌شود، هر آنچه که نتیجه ربا را داشته باشد، جایز نیست. اما اگر غرض دیگری در میان باشد، جایز است؛ مانند موضوع رهن و اجاره برای مستأجری که قصد اجاره خانه دارد. مشهور فقهاء می‌گویند که اجاره به مبلغ کم به شرط قرض الحسنۀ مانعی ندارد. ⬅️ در کتاب قرائات فقهیه معاصره، روایتی ذکر کرده‌اند که دو فقره دارد. از هر دو فقره آن استفاده می‌شود که بیع مهاباتی به شرط قرض باطل است. از این روایت یک قاعده کلیه استفاده می‌شود که نام آن قاعده نهی از ربح ما لم یضمن است. ⬅️ صاحب کتاب قرائات فقهیه معاصرۀ معتقد است روایاتی که به عنوان حیل ربا مطرح می‌شوند، به دو قسم می‌باشند. یک قسم از این روایات، قرض همراه با بیع مهاباتی را جایز دانسته. قسم دیگر روایات مجوزه حیل ربا، روایاتی در خصوص شخصی بدهکار هستند که به او مهلت می‌دهیم و یک چیزی ارزان را به او به قیمت گران می‌فروشیم. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d01211 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 🔻 شرایط: - اتمام حداقل سطح 2 - سکونت در قم - حداکثر سن 35 سال 🔻 اولویت ها: - تأهل - داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط 🔻مزایا: - شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر - رزومه و سابقه پژوهش ⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470 ===================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️روش شناسی استنباط گزاره‌های فقه امنیت ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» بیان کرد: ⬅️ بحث روش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت مانند دیگر ساحتهای روش شناسی، بحث مهمی است. تصور کنید که ما از فقه امنیت گفتگو کنیم در حالی که از روش بحث سخنی به میان نیاید، در این صورت کار بی ارزش می‌شود. ⬅️ اگر به روش شناسی اهمیت داده شود از یک طرف مطالب از انضباط فقهی خوبی برخوردار خواهند بود از سوی دیگر استنباط عقیم نخواهد بود. از یک سو هنجارها لحظا می‌شود (پایایی فقه) و از سویی دیگر اقتضائات را مورد توجه قرار می‌دهیم (پویایی فقه). ⬅️ در روش استنباط در فقه امنیت، دو رویه وجود دارد. برخی معتقد هستند که تفاوتی وجود ندارد؛ زیرا استنباط گزاره‌های فقه امنیت از قرآن، حدیث، عقل اجماع است و این همانند استنباط سایر گزاره‌ها مثل طهارت و صلاه است. ⬅️ برخی دیگر معتقد هستند استنباط گزارهای فقه امنیت با گزارهای سایر ساحتهای فقهی، اشتراکاتی دارد و فقیه از همان هنجارها باید استفاده کند. اما اختصاصات و اقتضائات خاص خود را نیز دارد؛ لذا متفاوت می‌باشد. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p65673 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ هتک امری که دین آن را محترم و تعظیم آن را واجب دانسته، حرام است ✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت: ⬅️ مفرد «و من یعظم حرمات الله»، حرمت است و حرمت به دو معنا آمده است. 1- عدم حلال؛ پس حرمات الله یعنی معاصی الله. 2- چیزی که محترم است. عرب به زن می‌گوید حریم یعنی محترم و یا به اعتبار اینکه باید محدوده‌اش رعایت شود و نباید به آن نزدیک شد. پس حرمت الله چیزهایی است که محترم هستند و انسان باید نسبت به آنها تعظیم کند و از حد آنها خارج نشود. ⬅️ وقتی نسبت به آنچه که دین آن را محترم شمرده وجوب تعظیم یا حتی استحباب تعظیم آمد، طبعاً هتک آن جایز نیست. اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط وجود دارد، در این صورت یقیناً حداقل هتک آن جایز نیست. ولی اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط نیست، پس نه تنها نباید هتک کرد، بلکه حتماً باید تعظیم کرد. ⬅️ بعضی‌ بر این باور هستند که تقابل بین وجوب تعظیم و حرمت هتک، ملکه و عدم و یا ضدان لاثالث است. ملکه و عدم یعنی در جایی که زمینه تعظیم وجود دارد، اگر تعظیم نکند مصداق هتک است. ضدان لاثالث هم یعنی اگر در مورد آنچه که مستحق تعظیم است، تعظیم نکنیم، سر از هتک درمی‌آورد. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/b44560 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ دسته بندی آیات اطاعت از انبیاء و رسولان / اعمال ما در سایه اطاعت خدا و رسول،دارای اجر و ارزش است ✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ دسته اول از آیات عنوان کردک یک دسته از آیات به صورت کبرای کلی هستند؛ به عنوان نمونه می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ». ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر اینکه باید اطاعت بشود. یعنی اگر رسول امر یا نهی کرد، فرمان جنگ یا هجرت صادر کرد، باید اطاعت بشود. ⬅️ دسته دوم آیاتی با این مضمون که انبیاء و رسولان الهی می‌گویند باید از ما اطاعت کنید، در قرآن کریم وجود دارد؛ مانند سوره مبارکه شعراء آیات 108، 110، 126، 131، 144، 150، 163 و 179. ⬅️ دسته سوم: حرمت نافرمانی از انبیاء علیهم السلام خداوند در آیاتی به اطاعت از رسولان امر می‌کند؛ به عنوا نمونه آیه 32 آل عمران، آیه 132 آل عمران، در آیه 59 نساء یا آیه 92 سوره مائده . ⬅️ دسته چهارم: آثار اطاعت و عصیان از انبیاء علیهم السلام. اگر کسی بگوید من اطاعت رسول می‌کنم و اطاعت خدا نمی‌کنم معنا ندارد. اطاعت خدا و رسول با همدیگر موضوع برای آثار بسیار بزرگی است. یک امر تشریفاتی و یک امر مجرّد اعتباری محض نیست. ⬅️ دسته پنجم: حرمت اطاعت از نا اهلان. گروهی از آیاتی بیانگر نهی از اطاعت از یک عده‌ای هستند. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه» «وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ» «وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ» . یعنی خداوند همه جوانب موضوع حکومت را در قرآن مورد بحث قرار داده است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h14749 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهش‌های فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقه‌های معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید. 🔻 شرایط: - اتمام حداقل سطح 2 - سکونت در قم - حداکثر سن 35 سال 🔻 اولویت ها: - تأهل - داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط 🔻مزایا: - شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر - رزومه و سابقه پژوهش ⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470 ===================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️شرایط تحقق اعانه بر اثم/ تبادر عرفی وجود قصد برای انجام گناه را شرط می‌داند ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ بر اساس آیه تعاون، اعانه بر اثم فی‌الجمله حرام است. همه مردم عادل نیستند افرادی که عدالت ندارند، نیاز خود را از همین فروشگاه‌ها تأمین می‌کنند و صاحب فروشگاه هم برخی از این‌ها را می‌شناسد. آیا معاملات این افراد جایز است؟ ⬅️ اگر بگوییم اعانه بر اثم حرام و فروش کالا به این افراد اعانه بر گناه است؛ پس باید این افراد ممنوع المعامله باشند. در این صورت فروشنده برای فروش کالای خود باید به دنبال انسان عادل باشد. در حالی که هرج رخ می‌دهد و کسی قائل به آن نمی‌شود؛ بنابراین برای اعانه بر اثم، شرایطی را بیان کرده‌اند که در صورت وجود آن شرایط، اعانه بر اثم محرم محقق می‌شود. ⬅️ اولین قصد می‌باشد. قصد یعنی نانوا با این قصد نان را به فاسق بدهد که قدرت گناه کردن پیدا کند. میوه‌فروش، انگور را به فاسق می‌فروشد تا شراب درست کند. ⬅️ شرط دوم تحقق گناه می‌باشد؛ مثلا خریدار انگور، شراب را درست کند و مصرف شود. اگر گناه در خارج محقق شود، اعانه بر آن هم حرام است. اما اگر گناه محقق نشد مثلا انگور را به مهمان خود داد و به ساخت شراب نرسید، اعانه بر اثم تحقق نمی‌یابد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h38794 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (8) ⬅️ استاد: آیت الله سید ابو الحسن مهدوی ⬅️ موضوع: فقه سیاسی ⬅️فایلهای صوتی این درس در سایت https://eitaa.com/doroos_mahdavi بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com