eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ضرورت فراگیری فقه نظام برای مسئولان تصمیم‌گیر 🔻 آیت‌الله اراکی در درس خارج نظام سیاسی بیان داشت؛ ⬅️ میان شرایط ولایت تفویض و ولایت تنفیذ تفاوت وجود دارد. در ولایت تفویض همان شرایطی که در ولایت عامه معتبر است، اعتبار دارد که شامل سه شرط مهم علم، عدل و کفایت می‌شود. ⬅️ منظور از علم یعنی فرد علم نظری و عملی داشته باشد. عدل نیز همان التزام به احکام شرعی است. یعنی رفتار عمومی فرد کاشف از پایبندی او به احکام شرع و اسلام باشد. کفایت نیز این است که فرد توان مدیریتی داشته باشد. ⬅️ مسئولی که می‌خواهد برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کند باید با فقه نظام ولو تقلیداً آشنا باشد. چگونه می‌توان با فقه نظام آشنا نبود ولی برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کرد! حداقلش این است که مسئول با احکام شرعی حوزه خودش آشنا باشد. ⬅️ فردی که می‌خواهد مدیریت داشته باشد باید با فقه مدیریت در حوزه‌ای که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند آشنا باشد تا تصمیماتش خلاف شرع نباشد. —————————- 🔎@fiqhenezam_com
❇️ فعل جوانحی اختیاری می‌تواند مشمول حکم تکلیفی شود 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ ⬅️ افعال جوانحی وقتی به نحوی اختیاری باشند می‌توانند مشمول احکام تکلیفی شوند و در دایره فقه قرار دارند. ⬅️ احکام الزامی یعنی وجوب و تحریم هم می‌تواند در امور جوانحی جاری شود یا نه؟ در این زمینه ازلحاظ اثباتی تابع ظاهر دلیل است. پایه حرکت ما ظواهر ادله است. ⬅️ قاعده مصرحی نداریم که بگوید افعال جوانحی مشمول احکام تکلیفی نمی‌شود و کسی اگر بخواهد استفاده کند باید اصطیاد بکند. ⬅️ طرف دیگر قصه این است که نمی‌شود همه ظواهر الزامی را بر ترجیح حمل کنیم. شواهد در این‌طرف هم کم نیست. ⬅️ روایات «مَا لَمْ يَنْطِقُوا بِشَفَةٍ» حرمت را برنمی‌دارد، بلکه می‌گوید اذا ظهر اثر الحسد خود حسد حرام می‌شود نه اظهار آن. این نکته دقیقی است و در کتاب جامع السعادات این موضوع تفکیک شده است... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️برخی تنها در زبان اقتصاد اسلامی را قبول دارند ولی در عمل علیه آن کار می‌کنند 🔻 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ⬅️ مثال‌هایی که برخی برای اثبات عدم وجود اقتصاد اسلامی می‌زنند نشانگر آن است که چندان با اقتصاد آشنا نیستند. ⬅️ این‌که ما می‌گوییم اسلام اقتصاد دارد منظورمان این نیست که مثلا روش محاسبه نرخ تورم، سود و... را باید از فلان آیه استخراج کرد. ⬅️ اقتصاد توصیفی که کار قرآن و حدیث نیست بلکه آن چیزی که کار قرآن و حدیث است اقتصاد دستوری است. ⬅️ اسلام اقتصاد دارد و اقتصاد اسلامی نه اقتصاد دولتی به آن معنایی که سوسیالیسم می‌گوید است و نه اقتصاد آزاد به آن معنایی که سرمایه‌داری می‌گوید، است. ⬅️ برخی با صداقت و صراحت نظرشان را درباره اقتصاد اسلامی می‌گویند هر چند نظر درستی نیست، ولی عده‌ای هستند که چنین صداقت و صراحتی ندارند، بلکه می‌گویند اقتصاد اسلامی داریم ولی در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند. ⬅️برخی تمام تلاششان این است که نگذارند اقتصاد اسلامی تحقق خارجی و عینی پیدا کند. این‌ها خطرناک هستند، چون به اسم طرفداری از اقتصاد اسلامی جلوی رشد و طرح اندیشه‌های صحیح در زمینه اقتصاد اسلامی را می‌گیرند.... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ ⬅️ ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد. منتها دستورات ولایت عام نسبت به ولایت تفویض دستورات کلی است. در امور جزئیه، تفاصیل و... اختیار به ولی خاص سپرده می‌شود. ⬅️ شاید در تاریخ اسلام منشوری که در آن ولایت تفویض به خوبی ارائه شده باشد، همچون عهدنامه مالک اشتر نباشد. ⬅️ همیشه در ولایت‌های تفویضی شرایط علم، عدل و کفایت وجود دارد. به همین دلیل هیچگاه اهل‌بیت(ع) ولایت تفویضی را به فرد فاسق نسپرده‌اند. ⬅️ در ولایت تنفیذ عدالت شرط نیست بلکه در آن علم و توانایی بر انجام مأموریت شرط هست. به همین دلیل گاهی ولایت تنفیذ به فاسق هم سپرده شده است. —————————- 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی 🔻 آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی»: ⬅️ شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می‌شود یک نگاه مجمل به آن‌ها داشت. ایشان نشان می‌دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته و باعث به وجود آمدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است. ⬅️ دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود آمدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می‌نمایند و تأثیر و تاثرها را واکاوی می‌نمایند. در مورد دوره دوم که باعث به وجود آمدن اخباری‌گری گردیده است کلامی را از زبان آیت‌الله بروجردی(ره) نقل می‌نمایند. ⬅️ به نظر می‌رسد دلیل اصلی که باعث به وجود آمدن این مسلک‌ها شده این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده‌اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آن‌ها گردیده‌اند و کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده‌اند به سمت عدلیه و توحید رفته‌اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.. —————————- 🔎 @fiqhenezam_com ❇️❇️
❇️ نظریه اثبات عدم اعتبار رأی مردم بر مشروعیت حکومت و مرجعیت فقیه از دیدگاه فلسفی و کلامی. 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تشریح کرد؛ ⬅️ برخی در زمان معاصر بر این باور هستند که اداره حکومت وظیفه فقیه است و مردم در آن نقشی ندارند. ⬅️ بنیان فلسفی - کلامی این نظریه: بر اساس بینش اسلامی همه عالم هستی ملک حقیقی خداوند است. از این روی هر تصرفی در جهان هستی باید به اذن او انجام شود. در نتیجه نمی‌توان بدون اذن خداوند در اعتباریات او تصرفی کرد که از مصادیق آن جایگاه پیامبر(ص) و امام(ع) و فقیه است. ⬅️ ملاک در این نظریه اراده شارع است. همان چیزی را که او راده کرده باشد حق است. از این روی در موضوعی مانند عدل، آن چیزی عدل است که خداوند اراده کرده است. از نتایج این نگاه نبود عدل پیشینی است. ⬅️ شاید طرح چنین مطلبی در زمان خودش برای مقابله با برخی رویکردهای تفریطی، سکولاریزم و اومانیسم لازم بوده است. لکن در آن ناهمسویی و تناقض در صدر و ذیل دیده می‌شود؛ نتیجه این‌که امتداد این تفکر در سپهر سیاست جمهوری اسلامی قابل توجیه نیست... —————————- 🔎 @fiqhenezam_com