eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
10 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️اقامه دین موجب نزول برکت از آسمان و زمین ✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ آیه دیگری که همانند آیه 13 سوره شوری که دال بر اقامه دین می‌کند، ‌آیه 66 سوره مبارکه مائده می‌باشد. خداوند در این آیه می‌فرماید: اگر آنان تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنها نازل شد قرآن‏ برپا دارند، از آسمان و زمين، روزى خواهند خورد. جمعى از آنها معتدل و ميانه‏رو هستند. ولى بيشترشان اعمال بدى انجام مى‏دهند. ⬅️ آیه می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا». این آیه به دلالت اقتضا بیانگر این مطلب است که اقامه واجب است. نه اینکه اقامه یک امری است که اگر اینها اقامه کنند، این نتیجه را دارد. به نظر ما از «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا»، لزوم اقامه استفاده می‌شود؛ یعنی مردم باید اقامه کنند لکن این کار را نمی‌کنند. اگر این مردم دین را اقامه کنند برکات آسمانی و زمینی فراوان می‌شود. ⬅️ نظیر این مطلب در آیات دیگر هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه می‌توان به آیه «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» اشاره کرد. از همه آیاتی که بحث اقامه‌ دین در آنها مطرح شده، حکومت دین استفاده می‌شود. ⬅️ از آیه شوری استفاده می‌شود که اقامه، وظیفه انبیاء است. از آیه مورد بحث نیز استفاده می‌شود که اقامه دین وظیفه مردم می‌باشد. «أنّهم» یعنی مردم، حالا أنّهم را ممکن است بگوئیم هم مردم و هم انیباء (همه). ولی مردم مسلم داخل در این ضمیر است و بر مردم اقامه‌ دین واجب است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/s32464 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (6) ⬅️ استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ⬅️ موضوع: فقه امنیت ⬅️فایلهای صوتی و تقریر این درس در سایت http://a-alidoost.ir و کانال https://eitaa.com/alidost_fiqh بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ سکوت در مقابل فعل حرام اعانه بر اثم است ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ آیا «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» دلالت بر حرمت دارد؟ خودِ ظلم و گناه، حرام است اما آیا تعاون بر این‌ها هم حرام است یا مکروه است. می‌توان از ذیل آیه «وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» استفاده کرد که تعاون بر ظلم و گناه، حرام است. ⬅️ همه علما پذیرفته‌اند که آیه دلالت بر حرمت دارد. اما اختلاف در این است که آیا فقط تعاون بر اثم حرام است یا اعانه بر اثم نیز حرام می‌باشد؟ زیرا برخی بین تعاون و اعانه تفاوت قائل شده‌اند. محقق خویی (رحمه‌الله) قائل است که تعاون بر اثم حرام اما اعانه بر اثم حرام نیست. ⬅️ افعال واجبی مانند خمس، زکات، حج، نماز جماعت، نماز جمعه که جنبه اجتماعی دارند، زمینه ارتباط انسان با مؤمنان و کمک به آنها را فراهم می‌کنند. نماز جماعت‌ها باید وسیله‌ای برای آشنایی با فقرا و مساکین و کمک به آنها باشد. این بیان حاکی از این است که شارع مقدس به مسائل اجتماعی توجه جدی دارد. ⬅️ تعاون بر برّ و تقوا در جایی به نتیجه می‌رسد که به تقوا متصل شود. ممکن است فردی به همه مردم و مستمندان کمک ‌کند اما تقوا نداشته و گناه می‌کند. کمک به دیگران حُسن است اما تقوا ندارد. باید این دو با هم باشد. «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» تعاون بر برّ اگر همراه با گناه باشد، فایده‌ای ندارد. بلکه زمانی نتیجه دارد که تقوا هم در کنار آن باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e65980 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ اصول اولیه اقتصاد اسلامی ✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ اصل استقلال در اقتصاد اسلامی: ما قائل به اقتصاد اسلامی هستیم ولی بدون هیچ وابستگی. این مستقل بودن منافاتی با استفاده از ابزار جدید ندارد. اقتصاد اسلامی، جدای از اقتصاد مبتنی بر سرمایه‌داری، کمونیسم و مالکیت شتراکی است. در این نظام اقتصادی، نه ثروت زیاد برای افزایش پول مطلوب است و نه بی‌ثروتی و نبود مالکیت. ⬅️ اصل عدالت فردی و اجتماعی در اقتصاد اسلامی: عدالت از اهداف اقتصاد اسلام می‌باشد. بانکداری اقتصاد اسلامی باید همراه با عدالت باشد. ⬅️ اصل توجه خاص به رفاه عمومی مردم: در این اقتصاد باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که ثروت برای همه مردم جامعه باشد. نظام سرمایه‌داری ثروت را در اختیار افراد محدودی می‌گذارد ولی در اقتصاد اسلامی این‌ گونه نیست. ⬅️ اصل بالندگی و رشد در اقتصاد اسلامی: باید برای ارزشهای والای الهی و انسانی و برای استحکام بنیان‌های اقتصاد اسلامی برنامه ریزی کرد. هدف اقتصاد اسلامی، رسیدن به کمال مطلوب است؛ به عبارت بهتر انسان باید اقتصاد اسلامی را در خدمت سیر و سلوک خود قرار بدهد. ⬅️ اصل وسیله بودن اقتصاد: در اقتصاد اسلامی، اقتصاد نوعی وسیله محسوب می‌شود نه هدف. از این رو می‌توان گفت بانکداری اسلامی نیز وسیله است. در نظام اقتصادی جهان اگر اقتصاد به عنوان هدف است، در نظام اسلامی به عنوان ابزار می‌باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/p13768 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️تخصیص اصل عدم ولایت احدی بر احدی به وسیله احکام عقلیه، آیات و روایات ✅ حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج «فقه التقنین» بیان کرد: ⬅️ برفرض پذیرش اصل عدم ولایت احدی بر احدی، باید گفت برخی از احکام عقلیه، آیات و روایات، آن را تخصیص می‌زنند. ⬅️ خداوند خالق همه موجودات است و همه شئونات آنها وابسته به پروردگار می‌باشد با این وجود می‌توان گفت شئونات انسان ارتباطی با خداوند ندارد؟ در آیات و روایات متعددی، ولایت به خداوند نسبت داده شده است. در نتیجه ولایت خداوند مخصص اصل مذکور محسوب می‌شود. ⬅️ عقل حکم به حسن عدل و قبح ظلم می‌کند. با توجه به این قاعده عقل ارشاد انسانی را که راه اشتباهی را طی می‌کند، پسندیده می‌داند. حال آیا تبعیت از پیامبر صل الله علیه واله و ائمه معصومین علیهم السلام که دارای بالاترین درجه عقل و تدبیر و ... هستند، عقلانی و ترک آن قبیح نیست. ⬅️ طبیعت انسان اجتماعی است و بدون جامعه نمی‌تواند زندگی کند. در جامعه تضاد منافع وجود دارد؛ بنابراین برای اینکه بتوان در جامعه زندگی کرد باید قانونی وجود داشته باشد که این آزادی‌های بدون قید را محدود کند. از سوی دیگر اگر این قانون، مجری نداشته باشد، اثری نخواهد داشت. ✅ نتیجه اینکه احکام عقلی که چند نمونه از آن در مطالب بالا گفته شد، اگر نگوییم بر اصل اولیه حاکم است، آن را تخصیص می‌زند. ⬅️ این اصل را می‌توان به شکل دیگری تبیین کرد؛ به این نحو که از دایره فروع خارج و در دایره اصول قرار دهیم. یعنی در ابتدا باید نسبت خداوند به موجودات امکانی را مشخص کنیم. از نظر معرفتی خداوند خالق و هستی بخش موجودات عالم است و آنها حدوثا و بقاعا تحت قدرت بی‌انتهای خداوند قرار دارند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d16982 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ وجوب نفسی حمایت از ولی امر/ اقامه دین تا قیامت جریان دارد ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت: ⬅️ نفس حمایت فقیه از ولی امر، یک واجب نفسی است. دلیل آن آیه شریفه «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّي بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْکَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسي‌ وَ عيسي‌ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ کَبُرَ عَلَي الْمُشْرِکينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبي‌ إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ يُنيبُ» است. ⬅️ اقامه دین شامل همه مکلفین می‌‌شود و همه بر اساس میزان توانایی خود مکلف به اقامه دین هستند. اقامه مختص به زمان انبیاء گذشته یا ائمه یا زمان نبی نیست، بلکه تا قیام قیامت حتی بعد از ظهور امام عصر علیه السلام نیز جاری است. ⬅️ زمانی که همه تکلیف پیدا کردند و فقیه جامع شرائط فتوی و رهبری که منتخب امت است، بالوجدان تمکن از اقامه دین دارد، نصرت او واجب است. این وجوب شامل فقیهی که اخذ زمام حکومت را دارد و مردم به او رأی داده‌اند نیز می‌شود. اگر او از تشکیل حکومت امتناع کند، گناه کرده است. ⬅️ بدون نصرت سران قوم و کسانی که مردم مؤمن، سخن او را به عنوان مرجع تقلید برای خود واجب الطاعة می‌دانند، اقامه دین ممکن نمی‌شود. اگر هم امکان داشته باشد با سختی زیاد و حالت ضعف همراه است. ⬅️ اگر فقیهی قائل به ولایت فقیه نباشد آیا می‌تواند بگوید اقامه‌ دین توسط فقیه حاکم حرام است؟ پاسخ منفی است؛ زیرا یا باید این حکومت را فقیه اداره کند یا غیر فقیه، همانگونه که در مطالب گذشته اشاره شد، شارع بر فقیه راضی است. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y02672 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️بررسی صحت یا بطلان شرط ضمان در عقد مضاربه ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ مقتضای عقد مضاربه آن است که مال نزد عامل به طور امانت باشد تا با آن تجارت کرده و سود حاصل از آن بین طرفین تقسیم کند. بر این اساس ضرر بر عهده صاحب سرمایه بوده نه عاملی که امین شمرده شده و با مال تجارت می‌کند. از این جهت صاحب سرمایه نمی‌تواند با عامل، شرط ضمان کرده و بگوید در صورت تلف مال، عامل ضامن باشد. ⬅️ برخی گفته‌اند جواز شرط ضمان در عاریه طلا و نقره را نمی‌توان به سایر امانات سرایت داد تا چه رسد به سرایت آن به دیگر عقود مانند مضاربه؛ زیرا شرط ضمان نسبت به عامل، مخالف با مقتضای عقد مضاربه است. ⬅️ برخی دیگر از بزرگان گفته‌اند ضمان، عامل مخالف با إطلاق عقد مضاربه است. یعنی ضمان در مضاربه لا اقتضاء بوده و در صورت إطلاق عقد مضاربه و عدم شرط ضمان، عامل ضامن نیست. ولی در صورت شرط ضمان عامل در ضمن عقد ضمان عامل صحیح خواهد بود. ⬅️ برخی دیگر گفته‌اند در ضمن عقد مضاربه به هیچ عنوان نمی‌توان شرط ضمان عامل را نمود. اما در ضمن معامله مستقل خارج از مضاربه مانند بیع یا اجاره، می‌توان شرط ضمان نمود. در این صورت ضمان خسارت یا ضمانِ تلف مال المضاربه، بر عهده عامل خواهد بود. با این کار ضمان عامل در ضمن عقد مضاربه شرط نشده تا مخالف با مقتضای عقد مضاربه باشد بلکه این شرط در ضمن عقد خارج لازم دیگری محقّق شده است. 📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m60221 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com