eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
584 عکس
36 ویدیو
45 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 برنامه نشست «کمیسیون ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی» هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ✅
🔰 ارائه مقاله توسط دکتر با عنوان "جامعه‌شناسی معرفت از منظر ماکس وبر و " در کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسیِ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻
🔰 ارائه مقاله توسط دکتر با عنوان "جامعه‌شناسی معرفت از منظر ماکس وبر و " در کمیسیون ارتباطات و جامعه‌شناسیِ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ▪️ محمدرضا قائمی‌ نیک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به این موضوع اشاره کردند که؛ در مقالۀ علم ‌به ‌مثابه حرفه، با اشاره به نیچه، صورت‌های معرفت انسانی را پدیده‌های منحصربه‌فرد تاریخی می‌داند که تحت تاثیر جریان زندگی شکل می‌گیرند. به‌ همین جهت، وبر برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی که علم اجتماعی را همچون علوم طبیعی، قابل تبیین می‌داند، معتقد است که قلمرو علوم اجتماعی، قلمرو تفهم است. با این‌حال وبر برای گریز از نسبی‌گرایی ناشی از تاریخیت، با طرح ایده‌هایی نظیر قرابت گزینشی، علیت تاریخی و معنای خاصی از عینیت، از ابزار روشیِ ایده‌آل‌تایپ برای فهم پدیده‌های اجتماعی بهره می‌گیرد. ▫️ وی افزود: در این مقاله پس از توضیح مبسوط دیدگاه وبر دربارۀ جامعه‌شناسی معرفت، اشاره خواهیم کرد که راهکار وبر برای عبور از نسبی‌‌گرایی معرفت، گرفتار بحران خواهد شد. در پاسخ به این بحران، به طرح دیدگاه استاد در حوزۀ جامعه‌شناسی معرفت خواهیم پرداخت. ▫️در نظر مرحوم حسینی، اگر چه معرفت، امری اجتماعی است و هستی جامعه هم ذیل هستی تاریخی تعین می­یابد، اما هیچ­گاه معرفت تبدیل به امری نسبی و غیرثابت نمی­گردد، چرا که از منظر ایشان، قواعدی ربوبی وجود دارد که حاکم بر ساحات تاریخی و اجتماعی و فردی انسان است و امکان برون‌رفت از قاهریت آن قواعد هم وجود ندارد. ▫️قائمی‌نیک در ادامه سخنانش تصریح کرد: با این حال موضوع این مقاله بررسی جامعه‌شناسی معرفت ماکس وبر نیست، بلکه به دنبال انجام پژوهشی تطبیقی هستیم تا در ذیل آن، نظریۀ جامعه‌شناسی معرفت ماکس وبر را با دیدگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مقایسه کنیم. سیدمنیرالدین حسینی یکی از متفکرین معاصری است که با نوآوری در سنتِ علمی اسلامی، سعی کرده است تا نوعی نظریۀ جامعه‌شناسی علم و معرفت ارائه کند. ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: به‌ تعبیر دیگر اگر در جامعه‌شناسی علم و معرفت، چنان که در ادامه به تشریح خواهد آمد، به تأثیر زمینه‌های اجتماعی – تاریخی بر معرفت تأکید می‌شود، منیرالدین حسینی کوشیده است تا با تحفظ بر نگاه اسلامی به علم و معرفت، تأثیر این زمینه‌های تاریخی – اجتماعی بر علم و معرفت را در یک نظریۀ منسجم صورت‌بندی کند. تلاش وبر برای خروج از نسبی‌گرایی نیچه‌ای، چندان کامیاب نیست و بینش‌های استادمنیرالدین حسینی می‌تواند بر اساس دیدگاهی اسلامی، راهکارهایی برای آن ارائه کند. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت بزرگداشت شهید برگزار می کند: 🔻 تحولات در ریاضیات لازمه کارآمدسازی علوم انسانی - اسلامی حجت الاسلام والمسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻 تحول علوم پایه در اندیشه استاد حسینی (ره) حجت الاسلام والمسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻تحول گفتمان منجر به انقلاب علمی در قرن 17 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻 دبیر علمی دکتر پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم ☑️ همراه با گزارشی از ارتباطات و مراودات علمی فرهنگستان علوم اسلامی با شهید فخری زاده 🔻زمان و مکان: 12 آذر 1402 ساعت 10 قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم 🔗حضور مجازی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|سایت|اندیشه منیر|انتشارات
🔰 نشست بررسی کتاب حکمت تاریخ استاد میرباقری ◾️با حضور حجت‌الاسلام علی‌ محمدی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓 یک‌شنبه 12 آذر ساعت 13 🔻علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست، مشخصات خود را به آی‌دی @IslamicTheology ارسال نمایند. ▫️گروه الهیات تاریخ و مهدویت موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🎙ویژه‌برنامه‌ی صوتی «آن ســه‌ماه»
جــدال صابــرین
؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص) 🔻۱۱ جلسه گفتگـوی مدرسه نگـاه با حجت‌الاسلام حسین مهدیـزاده @social_theory 🔻لینک صوت جلسات: جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم ادامه دارد... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
📷 | 🔰به مناسبت ایام شهادت دانشمند شهید ، نشست علمی با موضوع "تحول در علوم پایه" در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار گردید. 🗓یکشنبه 12 آذر 1402 فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
با مشارکت ، هم‌زمان با سالــروز تصــویب قانون اســاسی، بنا دارد شمــاری از اندیشــه‌های بنیــادین در زمینه پیش‌نویس‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را با محوریت «مسـأله مــردم» و چگونگی انعکاس آن در قامت قــانون، مرور و بازخــوانی نماید. |پیــش‌نــویس| فقــه در آزمــون قانـون؛ بازخــوانی «مسأله مـــردم» در ایده‌ها و پیش‌نویس‌های قانون اساسی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ شروع: سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه زمان برگزاری: سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۵ 🔻هفته‌اول: بررسی آراء و ایده‌های شهیــد آیــت‌الله بهشتـی ارائه‌دهنده: اســتاد قنبــــریان جهت هماهنگی و شــرکت در این برنـــامه مشخصــات خود به شماره ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲ در پیام‌رســان ارسال نمایید یا از طریق لینک زیر ثبت‌نام نمایید. https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
💢 معیار های کدر را مفتضح کنید! نبايد ملاك ما در ميزان بهره‌دهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه می‌تواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بی‌ايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال می‌کند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند... 🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۶۹٫۸٫۷ ☑️ @AndisheMonir
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 فرهنگستان علوم اسلامی قم به مناسبت بزرگداشت شهید #محسن_فخری_زاده برگزار می کند: 🔻 تحولات در ریاضی
l 🔰استاد شهید ؛ جامع علم و درایت بود. 🔻به مناسبت ایام شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده، نشست علمی با موضوع تحول در علوم پایه برگزار شد. این نشست با حضور سه تن از اساتید فرهنگستان علوم اسلامی قم در روز 12 آذر 1402 در سالن جلسات این مرکز برگزار گردید. ▪️در ابتدای نشست استاد سیدمرتضی حسینی الهاشمی در رابطه با نحوه آشنایی با شهید فخری زاده نکاتی را عرض نمودند و به معرفی ویژگی های شخصیتی این شهید بزرگوار پرداختند. ▫️ ایشان نوع خاص تعامل شهید با پژوهشگران و نحوه حمایت ایشان از ایده های نو را از ویژگی های این شهید دانستند. همچنین بیان داشتند که جمع بین استاد دانشمند و مدیریت علمی، مهمترین شاخص شخصیتی شهید دکتر فخری زاده بود که باعث تمایز ایشان از سایر فعّالین این حوزه ها می شد. ▫️استاد حسینی در پایان عرایض خود به مباحثی که نزد استاد فخری زاده ارائه کرده بودند، اشاره ای نمودند. ▪️در ادامه این نشست، استاد محمدجعفر حسینیان گزارشی از "نسبت فلسفه با علوم پایه در اندیشه استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) " ارائه نمودند. ▫️در این گزارش بیان گردید که تحول در علوم پایه نیازمند ملاحظات اجتماعی و تاریخی در علوم است. یعنی تغییر علوم جز از طریق تغییر نگاه های انسان شناختی و ملاحظات اجتماعی به انسان ممکن نیست. ▪️در پایان نیز استاد محمدرضا خاکی قراملکی از تعاملی که در قرن ۱۶ و ۱۷ بین علم و فلسفه رخ داد و منجر به تحولات علوم و فلسفه شد، گزارش مختصری ارائه نمودند. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 معضلات امروز در ادارهٔ جامعه، قبل‌ از هر چیز، بیانگر عجز و ناتوانی موجود، در اداره‌ٔ یک جامعه مذهبی است. ▪️ استاد سید مُنیرالدّین حسینی الهاشمی (ره) بخوانید 🔻
l 🔰 معضلات امروز در ادارهٔ جامعه، قبل‌ از هر چیز، بیانگر عجز و ناتوانی موجود، در اداره‌ٔ یک جامعه مذهبی است. 🔻 استاد سید مُنیرالدّین حسینی الهاشمی: ▫️«باید برای قشر این واقعیّت را روشن کنید که حاکمیّت در دست کارشناسان است. کدام وزارتخانه است که بخش کارشناسی آن دست غیرکارشناس باشد؟ اگر می‌بینید که نقائصی در کار نظام وجود دارد از باب این است که تصمیم تصمیم‌سازان نظام، یعنی همان‌هایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و براساس غیرالهی به ارائه طرح‌های کارشناسی مبادرت می‌کنند، بر سبیل صواب نیست. لذا اگر امروز شاهد بروز جدّی در امر اداره‌ جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی «»‌ موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است؛ نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر منسوب کرد. یعنی این «مدل کارشناسی» نمی‌تواند را اداره کند، پس به دروغ این ناتوانی را به دین نسبت می‌دهند. ▫️کدام یک از کارشناس‌های - مثلاً- بانک مرکزی، از استفاده نمودن از «معادلات کارشناسی» خود منع شده‌اند؟ وقتی که سبد قیمت‌ها را بررسی می‌کنند آیا بر اساس «مدل» خودشان نمونه‌برداری می‌کنند و یا براساس نظرات ؟ پس ترسیم نمودار تصمیم‌سازی، به دست «» است و «تصمیم‌گیران» تقصیری ندارند. البته تصمیم‌سازان هم دقیقاً براساس معادلات علمی و کارشناس تصمیم می‌گیرند، اما همه سخن اینجاست که این ، با روح جامعه‌ ما نمی‌سازد. ازاین‌رو، این واقعیّت را باید اعلام نمایند و بگویند که ناتوانی معادلات موجود، در خواندن روحیات یک ملت است که این مشکل را به وجود آورده است. ▫️البته این معادلات در جوامعی که براساس «» شکل گرفته است کارآیی دارد؛ یعنی جوامعی که دارای انگیزه‌ها، اندیشه‌ها و ابزارهای مادی هستند با همین معادلات، گذران عمر می‌کنند و البته در جهت مادی خودشان حرکت می‌کنند». ۱۳۷۵‌/۷/۳ فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
| 🔰عنوان: روش شناسی فقه دولت سازی اسلامی نویسنده: یحیی عبدالهی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻چکیده: ▫️مبتنی بر سه الگوی روشی «انتزاعی، مجموعه نگر، تکاملی»، سه رویکرد «فقه موضوعات»، «فقه » و «فقه سرپرستی» در عرصه تفقه قابل تعریف است که بر اساس آن، سه تعریف متفاوت از «دولت اسلامی» و «» به دست می آید؛ «دولت اسلامی که مجری احکام خرد است» با«دولت اسلامی که درصدد تحقق نظامات اجتماعی اسلام است» وهمچنین «دولت اسلامی که در صدد اداره و سرپرستی همه شئون فردی و اجتماعی است»، دولت اسلامی را در سه مقیاس تعریف می کند و به تبع آن، سه تعریف متفاوت از «فقه دولت اسلامی» به دست می آید. ▫️فقه دولت اسلامی مبتنی بر «فقه موضوعات»، به تبیین احکام مبتلابه دولت در مقیاس خرد می پردازد و حداکثر، راه حل های کلی برای تزاحم در عرصه امتثال ارائه می کند. ▫️ازاین منظر از آنجا که تحقق و امتثال احکام شریعت، شأن فقه نیست اساساً دولت اسلامی به عنوان مجری احکام، ارتباط چندانی با فقه پیدا نمی کند. اما دولت اسلامی از منظر «فقه نظامات» می‌بایست عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی را با ساختارها و نظامات دینی تنظیم نماید، بر این اساس مساله «»، سرنوشت متفاوتی پیدا می کند و به «تعاضد» تبدیل می گردد. ▫️دولت اسلامی از منظر «فقه سرپرستی»،اجرای احکام و تحقق نظامات اجتماعی را در بستر«اداره جامعه» دنبال می کند به گونه ای بتواند وضع موجود جامعه را به سمت مطلوب، هدایت و سرپرستی کند. 🔗 دانلود مقاله 🔗 دوفصلنامه فقه دولت اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا| وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات