eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.7هزار دنبال‌کننده
477 عکس
23 ویدیو
45 فایل
فرهنگستان علوم اسلامی قم @FOEQ_IR درگاه ارتباطی @A_b_a58 وبگاه Isaq.ir بله Ble.ir/Foeq_ir ویراستی Virasty.com/Foeq_ir چندرسانه ای: @Foeq_Media آموزش @Foeq_Educ انتشارات Tamadonenovin.ir 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
l 🔰استاد شهید ؛ جامع علم و درایت بود. 🔻به مناسبت ایام شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده، نشست علمی با موضوع تحول در علوم پایه برگزار شد. این نشست با حضور سه تن از اساتید فرهنگستان علوم اسلامی قم در روز 12 آذر 1402 در سالن جلسات این مرکز برگزار گردید. ▪️در ابتدای نشست استاد سیدمرتضی حسینی الهاشمی در رابطه با نحوه آشنایی با شهید فخری زاده نکاتی را عرض نمودند و به معرفی ویژگی های شخصیتی این شهید بزرگوار پرداختند. ▫️ ایشان نوع خاص تعامل شهید با پژوهشگران و نحوه حمایت ایشان از ایده های نو را از ویژگی های این شهید دانستند. همچنین بیان داشتند که جمع بین استاد دانشمند و مدیریت علمی، مهمترین شاخص شخصیتی شهید دکتر فخری زاده بود که باعث تمایز ایشان از سایر فعّالین این حوزه ها می شد. ▫️استاد حسینی در پایان عرایض خود به مباحثی که نزد استاد فخری زاده ارائه کرده بودند، اشاره ای نمودند. ▪️در ادامه این نشست، استاد محمدجعفر حسینیان گزارشی از "نسبت فلسفه با علوم پایه در اندیشه استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) " ارائه نمودند. ▫️در این گزارش بیان گردید که تحول در علوم پایه نیازمند ملاحظات اجتماعی و تاریخی در علوم است. یعنی تغییر علوم جز از طریق تغییر نگاه های انسان شناختی و ملاحظات اجتماعی به انسان ممکن نیست. ▪️در پایان نیز استاد محمدرضا خاکی قراملکی از تعاملی که در قرن ۱۶ و ۱۷ بین علم و فلسفه رخ داد و منجر به تحولات علوم و فلسفه شد، گزارش مختصری ارائه نمودند. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 معضلات امروز در ادارهٔ جامعه، قبل‌ از هر چیز، بیانگر عجز و ناتوانی موجود، در اداره‌ٔ یک جامعه مذهبی است. ▪️ استاد سید مُنیرالدّین حسینی الهاشمی (ره) بخوانید 🔻
l 🔰 معضلات امروز در ادارهٔ جامعه، قبل‌ از هر چیز، بیانگر عجز و ناتوانی موجود، در اداره‌ٔ یک جامعه مذهبی است. 🔻 استاد سید مُنیرالدّین حسینی الهاشمی: ▫️«باید برای قشر این واقعیّت را روشن کنید که حاکمیّت در دست کارشناسان است. کدام وزارتخانه است که بخش کارشناسی آن دست غیرکارشناس باشد؟ اگر می‌بینید که نقائصی در کار نظام وجود دارد از باب این است که تصمیم تصمیم‌سازان نظام، یعنی همان‌هایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و براساس غیرالهی به ارائه طرح‌های کارشناسی مبادرت می‌کنند، بر سبیل صواب نیست. لذا اگر امروز شاهد بروز جدّی در امر اداره‌ جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی «»‌ موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است؛ نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر منسوب کرد. یعنی این «مدل کارشناسی» نمی‌تواند را اداره کند، پس به دروغ این ناتوانی را به دین نسبت می‌دهند. ▫️کدام یک از کارشناس‌های - مثلاً- بانک مرکزی، از استفاده نمودن از «معادلات کارشناسی» خود منع شده‌اند؟ وقتی که سبد قیمت‌ها را بررسی می‌کنند آیا بر اساس «مدل» خودشان نمونه‌برداری می‌کنند و یا براساس نظرات ؟ پس ترسیم نمودار تصمیم‌سازی، به دست «» است و «تصمیم‌گیران» تقصیری ندارند. البته تصمیم‌سازان هم دقیقاً براساس معادلات علمی و کارشناس تصمیم می‌گیرند، اما همه سخن اینجاست که این ، با روح جامعه‌ ما نمی‌سازد. ازاین‌رو، این واقعیّت را باید اعلام نمایند و بگویند که ناتوانی معادلات موجود، در خواندن روحیات یک ملت است که این مشکل را به وجود آورده است. ▫️البته این معادلات در جوامعی که براساس «» شکل گرفته است کارآیی دارد؛ یعنی جوامعی که دارای انگیزه‌ها، اندیشه‌ها و ابزارهای مادی هستند با همین معادلات، گذران عمر می‌کنند و البته در جهت مادی خودشان حرکت می‌کنند». ۱۳۷۵‌/۷/۳ فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
| 🔰عنوان: روش شناسی فقه دولت سازی اسلامی نویسنده: یحیی عبدالهی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔻چکیده: ▫️مبتنی بر سه الگوی روشی «انتزاعی، مجموعه نگر، تکاملی»، سه رویکرد «فقه موضوعات»، «فقه » و «فقه سرپرستی» در عرصه تفقه قابل تعریف است که بر اساس آن، سه تعریف متفاوت از «دولت اسلامی» و «» به دست می آید؛ «دولت اسلامی که مجری احکام خرد است» با«دولت اسلامی که درصدد تحقق نظامات اجتماعی اسلام است» وهمچنین «دولت اسلامی که در صدد اداره و سرپرستی همه شئون فردی و اجتماعی است»، دولت اسلامی را در سه مقیاس تعریف می کند و به تبع آن، سه تعریف متفاوت از «فقه دولت اسلامی» به دست می آید. ▫️فقه دولت اسلامی مبتنی بر «فقه موضوعات»، به تبیین احکام مبتلابه دولت در مقیاس خرد می پردازد و حداکثر، راه حل های کلی برای تزاحم در عرصه امتثال ارائه می کند. ▫️ازاین منظر از آنجا که تحقق و امتثال احکام شریعت، شأن فقه نیست اساساً دولت اسلامی به عنوان مجری احکام، ارتباط چندانی با فقه پیدا نمی کند. اما دولت اسلامی از منظر «فقه نظامات» می‌بایست عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی را با ساختارها و نظامات دینی تنظیم نماید، بر این اساس مساله «»، سرنوشت متفاوتی پیدا می کند و به «تعاضد» تبدیل می گردد. ▫️دولت اسلامی از منظر «فقه سرپرستی»،اجرای احکام و تحقق نظامات اجتماعی را در بستر«اداره جامعه» دنبال می کند به گونه ای بتواند وضع موجود جامعه را به سمت مطلوب، هدایت و سرپرستی کند. 🔗 دانلود مقاله 🔗 دوفصلنامه فقه دولت اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا| وبگاه | اندیشه منیر | انتشارات
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: مادامی که نظام مفاهیم و تعاریف ما رنگ نپذیرد و از طریق یک روش مستند به وحی لباس وجود نپوشد نمی‌توان به پی ریزی همت گماشت. و تا زمانی که چنین نظام‌هایی توسط دو نهاد اصلی فرهنگ کشور ـ یعنی حوزه و دانشگاه ـ طراحی و ارائه نشوند، کماکان باید ریزه‌خوار خوان اغیار باشیم که قطعاً نمی‌توان در آن، انتظار مائده‌های بهشتی را داشت! ☑️ @AndisheMonir
🔴 دومین برنامه «» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی ⏰ شنبه ۱۸ آذر، ساعت ۱۸ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸سلسله نشست های دانش افزایی🔸 🔶🔸 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: 🔶🔸 موضوع: الزامات پژوهش های مسئله محور در حوزه های علمیه 🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی ⏱ زمان: یک شنبه 1402/9/19 ساعت 9 الی 10:15 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv
🎙ویژه‌برنامه‌ی صوتی «آن ســه‌ماه» جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص) »» معرفی ویژه‌برنامه: ویدئو | عکس‌نوشت‌ 🔻یازده جلسه گفت‌وگوی مدرسه نگاه با حجـت‌الاســلام حسین @social_theory 🔻لینک صوت جلسات: • بخـــش اول »» مسئولیت فوری در قبال فاطمیه • بخــش دوم »» امر جدید و پایان عصر خدابازی‌ها • بخــش ســوم »» ویژگی‌های امر جدید • بخش چهـارم »» لوازم اجرای امر جدید • بخش پنجـــم »» استراتژی صبر • بخش ششـــم »» الگوی صبر فعال • بخش هفتـــم »» روزهای بعد از رحلت پیامبر • بخش هشتــم »» تمایز ولایت و خلافت • بخـــش نهـــم »» نظم‌دهی به حوادث آن سه ماه • بخــش دهـــم »» اوج درگیری‌ها • بخش یازدهم »» و پایان آن سه ماه • پیوست »» بررسی نمونه ابن‌ابی‌الحدید در شناخت الگوی تعامل با اهل سنت ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
| 🔰موضوع شناسی قرآنی فقه مقاومت ▫️ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی 🗓 ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳٠ 🔗 حضور مجازی پژوهشکده امنیت ملی/گروه مقاومت و عمق بخشی خارجی فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
l |در جستجوی عقلانیتی دیگر| گفتگوهای تعاملی پیرامون چالش های فرهنگ سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران 🔰نشست اول با حضور دکتر سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی میزبان دکتر محسن دنیوی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ پنج شنبه، ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۷:۳۰ لطفا جهت شــرکت در برنـــامه با آی دی زیر در ایتا هماهنگ کنید. @alisalehi9 دفتر مطالعات توسعه گفتمان نگاه ‌🆔 @sch_negah
| کرسی علمی ترویجی قبل از چاپ ▫️ارائه کننده: حجت الاسلام یحیی عبدالهی کتاب و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم ▫️ناقد: حجت الاسلام استاد حوزه و هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️دبیر جلسه حجت الاسلام پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🗓 25 آذرماه 1402 | ساعت: 16 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 2 ▫️سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: يك جمله‌ای نقل می‌شود از صديقه طاهره (سلام الله علیها) که عظمت ایشان و خوف و توجه و خشوع ایشان را نمایان می‌کند؛ نقلی كه هست واقعاً خيلی عجيب است! خب جناب عزرائيل كه شرفياب می‌شوند، ايشان می‌دانند كه عزرائيل جزء خدمتگذاران پدرشان هست. می‌دانند حَمَله عرش، مطيع رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. منزلت خودشان را كه می‌شناسند. ولی وقت قبض روح می‌گويند: «إلهی إليك لا إلی النّار»، فاطمه (سلام الله علیها) می‌گويد خدایا به سوی تو نه بسوی آتش! اين خضوع را تماشا كن! حضرت يك جو طلبكاری از خدا در خودش نمی‌بيند. همه عمرش هم بی استثنا، در خدمت خدا بوده، در خدمت دين خدا بوده. از قبل از تولدش به مادرش دلداری می‌داده. در همه جا غمخوار اسلام بوده، در همه مراتب صابر بوده. در آخرين ايامش هم كه با همه توان و همه روح و با همه جسم دفاع كرد. يك هم چون وجودی در اين حالت خشيت نسبت به خدای متعال هست. ۱۳۷۹/۶/۱۴ ☑️ @AndisheMonir
| صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در "پیام‌رسان بله" 🔻 🔗 https://ble.ir/foeq_ir
کتاب فلسفه اصول.pdf
587.5K
🔰 | ضمن یادآوری جلسه نقد حجت الاسلام یحیی عبدالهی، فایل فهرست و مقدمه این کتاب، خدمت شما ارائه می گردد. ⬅️ این جلسه بصورت ، امروز ساعت ۱۶ در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می گردد. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| سخنرانی حجت الاسلام حسین مهدیزاده؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حسینیه هدایت | ساخت ایران؛ تمایز نوآوری مورد نیاز جمهوری اسلامی و دنیای مدرن ▫️ ۲۷ آذر ساعت ۱۵ 🔗 پخش زنده در صفحه آپارات فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از نظر معارف اهل‌بيت(علیهم السلام)، ميدان درگيری در عالَم، درگيری نور و ظلمات و درگيری نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) با شياطين انسی و جنی و درگیری جبهه حق و باطل است. موضوع این درگيری، طاعت و استکبار است. آن واسطه‌ای که عالَم را از وادیِ درگیری و وادی ظلمات عبور می‌دهد و به ساحل امن می‌رساند، صديقه طاهره (سلام الله علیها) هستند که با بلای خودشان اين مسیر را هموار کردند. ظرفيت بلای ايشان، ظرفيت ظهورِ توحيد و نبوت و ولايت در عالَم در عصر ظهور است - که اين ادامۀ بلای ايشان است - و همچنین ظرفيت رشددادنِ ما برای ملحق‌شدن به حقيقتِ نبوت و ولايت است. ☑️ @mirbaqeri_ir
| رساله دکتری جناب آقای ؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان "الگوی راهبردی مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات در نظام جمهوری اسلامی ایران" چکیده رساله 🔻
| 🔰عنوان رساله: با عنوان "الگوی راهبردی مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات در نظام جمهوری اسلامی ایران" مولف: دکتر پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم در حوزه مطالعات روش شناسی و مدیریت دانش 🔻چکیده رساله: ▫️ رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) هدف نهایی انقلاب اسلامی را ایجاد «تمدن نوین اسلامی» ذکر فرموده اند. برای ایجاد تمدن اسلامی نظامی از نیازمندی های مرتبط با هم وجود دارد که باید پاسخ داده شوند. برای پاسخگویی به نظام نیازمندی ها، نیاز به نظام علمی متناسب با آن است. راه رسیدن به این نظام علمی، انجام تحقیقات مرتبط با آن است. این مهم نیز جز با سامان دهی و مدیریت مجموعه تحقیقات مراکز علمی و دانشگاهی کشور در راستای هدف مذکور صورت نمی یابد. ▫️ مدیریت تحقیقات در نظام جمهوری اسلامی باید به گونه ای باشد که بتواند مسئولیت هدایت و رهبری تحقیقات را در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی، عهده دار شود؛ بطوري که سرمایه ها و ظرفیت های دانشی جامعه را در جهت شناخت و سازماندهی نیازهای انقلاب اسلامی و حل آن ها و در قالب شبکه ای منسجم در اقصی نقاط جامعه اسلامی به کار بگیرد؛ پژوهش حاضر چنین مدیریت تحقیقاتی را «مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات» می نامد. ▫️ در راستای ایجاد مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات، هدف اصلی این پژوهش ارائه «الگوی راهبردی مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات» است؛ الگوی وصفی مرکب از ابعاد و مولفه های موثر بر مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات و روابط و نسبت های بین آن ها، تا به واسطه آن الگو بتوان به تجزیه و تحلیل وضعیت موجود مدیریت شبکه تحقیقات، و ترسیم وضعیت مطلوب آن (مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات) پرداخت. بعد از ترسیم این دو وضعیت امکان تدوین راهبردها و سیاست های عبور از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب حاصل می شود. این الگو با بکارگیری روش انحصاری فرهنگستان تحت عنوان روش تحقیق تکاملی ارائه گردیده و در ادامه با ارائه این الگو در جلسات خبرگی مورد ارزیابی و اعتباریابی قرار گرفته است. «الگوی راهبردی مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات» شامل سه بُعد «ارکان»، «عوامل» و «نتایج» می باشد که مولفه های بعد ارکان شامل «مرجعیت بخشی، اعتمادزایی و تسهیل گری»؛ مولفه های بعد عوامل شامل «روش، منبع و مسئله (موضوع)»؛ و مولفه های بعد نتایج شامل ارتقاء «تمایل، تفاهم و تعاون» هستند.برای نشان دادن وجه تمایز مدیریت اسلامی و غیر اسلامی، برای هر مولفه شاخص های اسلامیت بیان شده است. کلمات کلیدی: مدیریت تحقیقات، شبکه تحقیقات ، مدیریت شبکه تحقیقات، مدیریت اسلامی شبکه تحقیقات، روش الگوسازی فرهنگستان. فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔰مقالات و یادداشت های معرفی شده اساتید و پژوهشگران فرهنگستان علوم اسلامی قم در پاییز ۱۴۰۲ ▪️مقاله پژوهشی با عنوان: ارائه الگوی تحول علوم انسانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر 📥دانلود ▪️ یادداشت علمی با عنوان: رهیافت هایی برای بهره گیری از هوش مصنوعی در راستای تحقق تمدن اسلامی حجت الاسلام 📥دانلود ▪️مقاله پژوهشی با عنوان: موضوع شناسی و موضوع سازی فقهی؛ با تاکید بر حوزه سیاست و اجتماع استاد 📥دانلود ▪️ مقاله پژوهشی با عنوان: تقسیم کار در بازار رقابت کامل رابطه ای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی حجت الاسلام 📥دانلود ▪️ مقاله پژوهشی با عنوان : آیا آشفتگی نظام تعایش ایران حل ناشدنی است؟ انسان و نهاد اجتماعی ایران بازار نیست. حجت الاسلام مجله خردنامه ▪️مقاله پژوهشی با عنوان: شاخص های رویکرد تمدنی و تطبیق آن بر حادثه عظیم اربعین حجت ا لاسلام و المسلمین دکتر تهیه کتاب ▪️مقاله پژوهشی با عنوان: مقایسه فیلولوژیک دلالت معنایی «عدالت» در فلسفه سیاسی غربی و اسلامی- به زبان انگلیسی دکتر 📥دانلود ▪️مقاله علمی-پژوهشی با عنوان: درآمدی تاریخی بر تاسیس دانش پشتیبان مدیریت تحول علوم انسانی دکتر 📥دانلود ▪️مقاله پژوهشی با عنوان: روش شناسی فقه دولت سازی اسلامی حجت الاسلام دکتر 📥دانلود فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
| 🔰 گزارش جلسه نقد قبل از چاپ کتاب حجت الاسلام دکتر یحیی عبدالهی؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم ناقد: حجت الاسلام و المسلمین ؛ استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 این جلسه در قالب کرسی علمی-ترویجی و به همّت مرکز مطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم در تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ برگزار گردید. 🔗 متن کامل گزارش فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات