eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
980 عکس
57 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ⬅️ ادامه دارد ...
971020-ج.5-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
15.61M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 🎧 #صوت 🗓 جلسه 5⃣: 20 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 🔘 🚩استاد یوسفی در ابتدای جلسه ضمن بیان مختصر معنای سعادت و رفتار عقلایی که باید مبتنی بر مبانی و هدف باشد، به بیان منطق حرکت از مبانی به بناها در نظام سرمایه داری پرداختند: 🔷این منطق در نظام سرمایه داری محکم و قابل قبول است ولی ما معمولا فلسفه را خوب بحث می کنیم اما در حرکت به سمت بناها مشکل داریم. به همین خاطر بناهایمان با فلسفه مان سازگاری ندارد. 🔷هر ساختار اقتصادی با سه مولفه هدف اقتصادی، نوع مالکیت و نوع اصل رفتاری شناخته می شود. 🔹این مطالبی که در رابطه با ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری بیان می شود، مربوط به تمام مکاتب و نحله های فکری این نظام است. 🔶در نظام سرمایه داری، بر مبنای خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی، هدف مشخص گردید. و بر مبنای هدف، نوع مالکیت و اصل رفتاری مشخص می گردد. 🔸رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی بر اساس هدف مشخص می شود. اگر به سمت تحقق هدف باشد، اخلاقی است در غیر این صورت غیر اخلاقی. 🔷در نظام سرمایه داری مطابق با هدف، هیچ نهاد دینی و دنیوی حق ندارد مانع رسیدن انسان به حداکثر سازی منفعت شخصی مادی شود. و از اینجا اصل آزادی اقتصادی استخراج می شود. 🔷یکی از اصول برای دستیابی به این هدف، مالکیت فردی است. 🔷اصل دیگر، رقابت آزاد اقتصادی است. وقتی منابع اقتصادی محدود باشد و هم چنین خواسته های مادی انسان بی نهایت باشد، رفتار عقلایی اقتضا می کند که هرکس به سمت حداکثر کردن منفعت مادی حرکت بکند. در این شرایط، تزاحم منافع به وجود می آید. در این تزاحم وقتی کسب سود شخصی ارزش شد، هر فرد حق دارد برای کسب سود خویش مانع دسترسی دیگران به منابع شود. این نوع رقابت را رقابت داروینیستی می گویند که بر مبنای تنازع بقا است. اصل رفتاری رقابت آزاد، قانون جنگل است. 🔹این مفهوم رقابت متداول، هرگز از مبانی اسلامی استخراج نمی شود. 🔹در مرحله موضوع شناسی، واژه های رقابت، تبانی، رقابت آزاد اقتصادی، رقابت کامل، مسابقه اقتصادی باید از هم متمایز شود و بعد به تحلیل فقهی آن پرداخته شود. 🔹هر رفتار و رابطه مکلف با خدا یا با سایر مکلفین یا با منابع یکی از احکام تکلیفی پنج گانه را دارد و ممکن است حکم وضعی صحت و فساد و امثال این ها را داشته باشد. اینجا جای فقه اصغر است. 🔶نظام سوسیالیستی: وقتی مشکلات نظام سرمایه داری بروز کرد، سوسیالیست ها گفتند منشا گرفتاری ها حداکثر کردن منافع مادی شخصی و مالکیت خصوصی است. 🔸منشا مالکیت خصوصی، سرمایه است. در حالی که سرمایه عقیم است و مولد نیست. و تنها عامل تولید نیروی کار است. اینها مالکیت خصوصی را کلا نامعتیر شمردند. 🔸هر کس به مقدار توان باید کار کند و به مقدار نیاز بهره مند شود. 🔷در تولید دو عامل وجود دارد که از ترکیب اینها تولید به وجود می آید: کار و سرمایه. اساسا یکی از سوالات بسیار مهمی که تعیین کنده نوع نظام اقتصادی است، این است که هر کدام از این عوامل چه سهمی باید ببرند؟ 🔹از نظر نظام سرمایه داری تمام تولید سهم صاحب سرمایه است. و نیروی کار خودش به عنوان یکی از ابزار تولید فقط اجرت دریافت می کند. 🔹🔹یعنی در دوران رونق، سود مازاد عاید سرمایه دار می شود و نیروی کار دستمزد ثابت را می گیرد. در دوران رکود هم سرمایه دار نیروی کار را اخراج می کند. 🔷 ما معتقدیم اگرچه سرمایه عقیم نیست ولی باید به میزان نقش خودش در اقتصاد بهره مند شود. و همچنین سرمایه باید مثل خون در جامعه جریان یابد یعنی در اختیار نیروهای فعال حقیقی قرار گیرد. ما هم برای سرمایه نقش قائلیم و هم برای نیروی کار. 🔵 تهیه پست: 📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 @fvtt_ir
✅ #کلام_استاد ☑️ #فضای_فلسفی_دوران_تحصیل_ملاصدرا 🔘در آن دوران، در نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله غالب بوده است؛ اين نظريه در مكتب شيراز متولد شد. محقق دواني در حاشيه‌اش بر شرح تجريد و برخي آثار ديگر، نظريه‌اي را مطرح كرده است كه با عنوان ذوق تاله آن را مي‌شناسيم. اين نظريه در فكر فلسفي جريان يافت تا به ميرداماد رسيد و او آن را پذيرفت. ميرداماد ايرادهايي بر نظرية ذوق تاله دواني مي‌گيرد، با اين حال آن را مي‌پذيرد. ملاصدرا نيز پيش از آنكه به اصالت وجود دست يابد، يعني در ايامي كه به اصالت ماهيت معتقد بوده، به همين نظريه تمايل داشته است. اصالت ماهيت در فضاي كلان هستي‌شناختي تبديل مي‌شود به نظرية ذوق تاله. در اين دوران، در مسالة نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله، كه البته رگه‌اي عرفاني دارد، غالب بوده است. 📝(برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه) #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_وطن_خواه 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان با موضوع🔰 در انقلاب اسلامی 🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰 #استاد_فلاح شب دوم #مردمسالاری_دینی #اندیشه_اجتماعی #اندیشه_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش اول 🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات، نبراس الضياء، جذوات و افق مبين نشان مي دهد كه ايشان استحكام عقلي عجيبي داشته است. از سوي ديگر، هر كس به كتاب‌هاي ميرداماد مراجعه كند، تصلب در متون ديني و اين اعتقاد را كه متن ديني حق را گفته است، در آنها مشاهده مي‌كند. او معتقد است متن ديني واقع را مي‌گويد، بنابراين فيلسوف مسلمان بايد ببيند كه متن ديني، واقع را چگونه گزارش مي‌كند. ميرداماد امارت و رياست، قوت فقهي و نيز قوت فلسفي داشته است. مداقه‌هاي فلسفي او عجيب است. او تصلب در متون ديني و توان فهم فلسفي از متون ديني را نيز داشته است. صاحب كشف و شهود نيز بوده است. چنين شخصيتي استاد علوم عقلي ملاصدرا است. #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #صوت 🎧جلسه دوم 🗓1397/10/20 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #متن 📝جلسه دوم 🗓1397/10/20 🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_امام 🔷 #ادعیه_منبع_فلسفه_و_عرفان_اسلامی 🔹تمام اين مسائلى كه عرفا در طول كتابهاى طولانى خودشان يا خودشان مىگويند در چند كلمه مناجات شعبانيه هست، بلكه عرفاى اسلام از همين ادعيه و از همين دعاهايى كه در اسلام وارد شده است از اينها استفاده كردهاند. صحيفه امام ج13 / 32 🔹پس نعبد و نستعين و اهدنا، تمام به واسطه اين جمعيت حاضره در محضر قدس است. و در روايات و ادعيه صادره از اهل بيت عصمت و طهارت، كه سرچشمه عرفان و شهودند، اشاره به اين معنى شده است آداب الصلاة /279 🔹هر كس رجوع كند به معارفى كه در اديان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دين رايج است و مقايسه كند در معارف مبدأ و معاد با معارفى كه در دين حنيف اسلام و نزد حكماء بزرگ اسلامى و عرفاء شامخ اين ملت است، درست تصديق مىكند كه اين معارف از نور معارف قرآن شريف و احاديث نبىّ ختمى و اهل بيت او عليهم السلام است كه از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نمودهاند. آن وقت مىفهمد كه حكمت و عرفان اسلامى از يونان و يونانيّين نيست، بلكه اصلًا شباهت به آن ندارد. بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس؛ ولى حكمت شيخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّه و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست. آداب الصلاة /304 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #ویژه_برادران امروز چهارشنبه 1 اسفند، جلسه درس اخلاق #استاد_مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور، همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله. 📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. ✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله. 🍃معاونت تعلیم و تربیت 🍃 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج2-LQ.mp3
5.39M
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه دوم 🗓1397/08/23 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 5شنبه مورخ 2 اسفند ماه 13:30 الی 15:30 http://eitaa.com/fvtt_ir
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش دوم 🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملاصدرا داشته است. تمام ويژگي‌هايي كه دربارة ميرداماد گفته شد، در ملاصدرا نيز هست. بااينكه ملاصدرا ادامه دهندة فضاي اشراقي شيخ اشراق است و هويتا يك رجل اشراقي بايد محسوب شود، در كار او مداقه‌هاي عقلي فراواني را مشاهده مي‌كنيم. شيخ اشراق در مداقه‌هاي عقلي چندان نيرومند نبوده است. وجود اين مداقه‌ها در كار صدرا، به بركت سنت فلسفي شيراز و نيز به بركت ميرداماد است. البته ملاصدرا خودش هم قوت فلسفي دارد؛ چون در همين فضا تنفس كرده است. او در دورة تحصيلش، به‌لحاظ مداقه‌هاي عقلي و در فضاي فلسفي‌اش، صاحب انظار و ايده‌هايي شده است. آن جهت شهودي كه در ميرداماد بود، در ملاصدرا آن قدر غليظ مي‌شود كه بعدا بايد گفت او عارف است نه فيلسوف. البته نمي‌گويم او فيلسوف نيست، تأكيد دارم كه فيلسوفي او در نهايت درجه است، اما وقتي شخصيت او را مي‌شكافيم، مي‌بينيم او هويتا يك عارف است. اين نكته از كتاب‌هاي ايشان هويدا است. كتابهاي ايشان در نهايت از عرفان سر در مي‌آورد. ملاصدرا يك رجل عرفاني است. او اين را از ميرداماد گرفته است. نكتة بعدي هم تصلب او در متون ديني است. اين نكته، يعني تصلب در متون ديني و فهم فيلسوفانه از متون ديني، براي حكمت متعاليه بسيار مهم است. ملاصدرا در اين زمينه نيز از ميرداماد تأثير پذيرفته است. #استاد_يزدانپناه 📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه ⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 پنجشنبه ها ساعت 9 الی 10 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ 🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ." ⚫️ رحلت مکرم دام ظله را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم عرض می‌کنیم. خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید. ▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید. ▪️ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/452 صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/533 ⬅️ ادامه دارد ... 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir