eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. 🔹وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. 🔸وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد. 🔹پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و آن‌جا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. 🔸او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته – عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه – بود که به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. 🔹بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. 🔸وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران سفر کرد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد. 🔹وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. او برای گذراندن دوره فوق دکترا به‌طور موقت ساکن فرانسه‌ بود و در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول به تحقیق بود. 🔸وی به تألیف، ترجمه و تفسیرقرآن کریم به زبان فرانسوی پرداخته‌ است. 🔹مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه این است که ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. 🍃پیکر پاک این محقق وارسته، برای تشییع و تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔻آیت الله اعرافی: ◼️"دکتر بونو" عمر خود را صرف نشر معارف اسلامی در مجامع علمی جهان کرد آیت الله اعرافی در پیامی درگذشت دکتر یحیی بونو را تسلیت گفت . متن پیام بدین شرح است: إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ضایعه درگذشت محقق و نویسنده فاضل «جناب آقای دکتر یحیی بونو» را به جامعه مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم. ایشان از شخصیت هایی بودند که عمر پر بار خود را صرف تحقیق، تبیین و نشر معارف اسلامی به مجامع علمی جهان به ویژه اروپا کردند و برای انجام این مسئولیت مهم، سفرهای بسیاری رفتند. ترجمه قرآن کریم ایشان به زبان فرانسوی از جمله شاخص ترین فعالیت های ماندگار ایشان است. از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت؛ و برای بازماندگان، صبر مسئلت داریم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗒برنامه تدریس #استاد_یزدان_پناه در سال تحصیلی پیش رو —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ 💢وظیفه فلسفه اسلامی 🔺فلسفه اُولى متكفل بيان موضوعات همه علوم است؛ 🔸زيرا فلسفه اولى آنچه را كه در عالم ثابت و موجود است، اثبات مىكند و آنچه را كه در صفحه وجود موجود نيست، از آنها تميز مىدهد؛ 🔸چون انسان موهومات و متخيلات و معلوماتى دارد و بايد همه اينها طبق ميزانى تفتيش شود كه كدام موجود است و كدام موجود نيست. 🔸لذا فلسفه اولى ممحّض است در اينكه موجودات عالم را بيان نمايد. 🔺پس در فلسفه اولى از اثبات وجود يا ماهيت بحث مىشود و بعد از آنكه در آن وجود مطلق ثابت شد، تقسيماتى كه براى وجود هست مورد بحث و تفتيش قرار مىگيرد كه انحاء موجودات در عالم چيست؟ 🔸يعنى بعد از اثبات اصالت وجود، تقسيماتى مورد بحث قرار مىگيرد و پيوسته وجود تقسيم مىشود. 🔸مثل اينكه گفته مىشود: وجود يا واجب و يا ممكن است، سپس گفته مىشود: ممكن يا جوهر و يا عرض است، و آن گاه گفته مىشود: جوهر يا مقارن با ماده و يا مفارق از آن است و همچنين گفته مىشود: جوهر مفارق يا عقل و يا نفس و يا ... است. 👈پس همه موجودات در فلسفه اثبات مىشوند. 📚تقريرات فلسفه ج2 / 415 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠تدريس كتاب #نهاية_الحكمة 🔺حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا درگاهي‌ فر ⏰هر روز ساعت 8 تا 9 صبح 🗓 شروع از 23 شهريور 98 📍دفتر حضرت آيت الله جوادي آملي خيابان صفائيه كوچه 19 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در جلسات تدریس دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 جلسه2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 جلسه3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه سوم 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/07 ⏱ زمان: 3 دقیقه 📥 حجم: 2 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، استاد فلاح شیروانی 🌺امام على «ع» 🔺صوَابُ‏ الرَّأْيِ بِإِجَالَةِ الْأَفْكَار درستی اندیشه در گرو جَوَلان دادن تفکرات است. 🔺فکرها را جَوَلان بدهید. 🔸جولان افکار یعنی چه؟ -یعنی میدان را به دست افکار بدهید، مثل اینکه چه چیزی در زندگی شما بیشتر دارد کار می کند؟ می گوییم هیجان. این درست نیست و صواب الرأی اینگونه به دست نمی آید. باید میدان بدهید تا افکار در ذهن شما جولان بدهد. 🔸یک برداشت دیگر این است که یک نگاه اجتماعی داشته باشیم، اگر افکار جولان بدهند، یتولَّد منه الصواب. این می شود آزاد اندیشی. 🌸آقا امام باقر علیه السلام می فرماید بِإِجَالَةِ الْفِكْرِ يُسَدَّدُ الرَّأْيُ الْمُعْشَب‏ 🔸اندیشه ای که یک جورهایی شاخ و برگ دارد و یک بسطی دارد، این اندیشه را اگر بخواهید خوش تراش بکنید، باجالة الفکر تسدید می شود. یسدد. 🔸این قرائت فردی می شود. یعنی شما یک اندیشه ای دارید که خیلی شاخه دارد، می خواهید این را استوار بکنید، باید مدام فکر را از روی این رد بدهید و به فکر جولان بدهید. 🔸نکته ی خیلی مهمی که اینجا اشاره می شود این است که اگر صواب رأی می خواهی راهش این است. می گوید که نمی شود من یک خواب ببینم و ...! نه نمی شود؛ باجالة الافکار می شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
جهت آشنایی با اساتید موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در سال تحصیلی 99-98 میتوانید به پایگاه اینترنتی موسسه مراجعه نموده و از منوی "آشنایی با اساتید" به رزومه اساتید دسترسی داشته باشید 🌐https://fvtt.ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش6️⃣ 🔺تفسیر قرآن و روایات با بهره گیری از امتدادات حکمت اسلامی 🔸در حوزه ی مباحث دین پژوهی، بخش وسیعی از امتدادهای فلسفه، خودش را در تفسیر متون دینی نشان داده، اعم از تفسیر متن قرآن و همچنین تفسیر مجموعه روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده. 👈فهم عدم جدایی قرآن، عرفان و برهان از همدیگر، امتداد بزرگ فلسفه است. 🔺این یک امتداد فوق العاده جدی چند رشته با یکدیگر است که یک رشته از آن ها فلسفه و حکمت اسلامی است، یعنی فلسفه و حکمت اسلامی، اندیشمندان ما را به این نتیجه رساند که راه عقلی جدای از راه نقلی و راه عرفانی و کشف و شهود نیست. 🔸معنای این جمله که قرآن و عرفان و برهان از همدیگر جدایی ندارد، ما حصل تلاش هزار ساله ی حکمای اسلامی ما است، چنانچه عرفا هم در اینجا دخیل بودند، چنانچه دین پژوهان هم در اینجا دخیل بودند. 🔸من بارها عرض کردم در جاهای مختلف، در دنیای غرب همیشه احساس یک نوع پارگی شخصیت وجود دارد، اگر به عقل و فلسفه توجه بشود، می گویند باید راه دل و کشف و راه دین کنار گذاشته بشود، اگر راه دین را کسی می خواهد برود باید پشت پا به عقل و راه دل و کشف و شهود بزند، اگر کسی به راه قلب و راه عرفان توجه می کند، نباید به دین توجه کند، نباید به عقل توجه بکند، این ما حصل تمدن غرب در ساحت اندیشه ی بنیادین انسانی است. 🔸ولی ما حصل اندیشه ی اسلامی به اینجا رسیده که این ها همگرا هستند و این چه فضای دلنوازی ایجاد می کند برای کسانی که در فضای حکمت اسلامی نفس می کشند، 🔸کسانی که در فضای حکمت اسلامی نفس می کشند، خودشان را همراه دین می دانند، دین را همراه و موافق می دانند، خودشان را موافق با فضاهای کشفی و شهودی و عرفانی می دانند، این سه ضلع را در تضاد با یکدیگر نمی بینند، اینها را هماهنگ با یکدیگر می یابند و اینها را در وضعیت تضاعفی و تعاضدی با یکدیگر تلقی می کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac