eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
193 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آیت الله جوادی آملی : حیات معنوی هر شخصی، مرهون به نوشیدن آب زندگانی است؛ یعنی بدون ذوق و چشیدن یا شرب و نوشیدن از چشمه حیات، زندگانی معنوی حاصل نمی شود. عین الحیات، یعنی چشمه آب زندگانی نزد ارباب حقیقت، همان ولایت مداری و بهره بردن از ولایت معصومان (علیهم السلام) است. تنها فرد یا جامعه ای از حیات معنوی بهره مند است که پیوند ولایی با اولیای خدا داشته باشد و از معرفت ایشان متنعم و از محبت آنان بهره مند گردد تا سیرت و سریرت او، سنت حسنه وی را بسازد. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️عُد لي حبیبي قلبي فارحَم... چند قدم تا معراج شهید سید حسن نصرالله... 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✅سفارش حضرت زهرا سلام الله علیها به فرزندش پیرامون بندگی و اطاعت خدا آنگاه كه در مقام تربيت فرزند قرار می گيرد و مي خواهد همانند باغبانی دلسوز، لاله های باغ هستی را آن سان بپروراند كه شميم عطر وجودشان جامعه بشری را در اوج عبوديت و نيز معيار عدالت را در ميان اجتماع گسترده سازد، آنها را امر به اطاعت الهی و بندگی ربوبی نموده و توصيه مي كند همانند پدرشان علی (سلام الله علیه) بوده كه تنها در مقابل پروردگاری كه مبدأ قدرت و منشأ عزّت است، سر فرود آورده و هر قدرت غير الهی را به هيچ انگاشته و با انسانهای كينه توز و دشمن، هرگز طرح دوستی و زمينه رفاقت در نياندازد:  أشبه أباك يا حسن! واخْلع عن الحقّ الرسن و اعبد إلها ذا منن و لا توال ذا الإحن مقاومت حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر مشکلات چهره تابناك زهرا در تحمّل مشكلات و پذيرش مصائب، به حدّی پرصلابت است كه گويا كوه وجودش را با بنيانی سُربی پی ريزی نموده و هيچ مصيبتی نمی تواند آن‌ را متزلزل و دگرگون سازد؛ بلكه هرچه اين مصائب بر او ببارد، آن ممتحنه الهی شكوفاتر و درجات قرب الهی او افزون‌تر می گردد: «يا ممتحنة امتحنك الله الذي خلقك قبل أن يخلقك فوجدك لما امتحنك صابرة». 📚سرچشمه اندیشه ج۲ ص۱۰۵،۱۰ ‌‌ ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
✨.....گنج پايان ناپذير! ▫️الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ يَنْفَدُ 🟠قناعت ثروتى است پايان ناپذير ✍مال و ثروت، مهم ترين وسيله براى زندگى مادى است كه انسان به كمك آن به تمام خواسته هاى ضرورى و رفاهى خود مى رسد و حتى وسيله اى است براى رسيدن هوس بازان به هوس هايشان. اما اين مال و ثروت هرقدر زياد باشد باز هم پايان پذير است به همين دليل بسيار ديده شده جوانانى كه از پدرانشان مال و ثروت هنگفتى به ارث مى برند ولى بعد از مدتى همه آن را در راه شهوات و عيش و نوش و شراب و قمار و مانند آن تلف كرده و به روز فلاكت بارى گرفتار مى شوند و حتى اگر انسان ثروتش را در راه هاى غلط مصرف نكند اما زندگى را بسيار مرفه سازد اموال رو به فنا مى روند.در اين جا امام(عليه السلام) ما را متوجه يك سرمايه معنوى، درونى و ذاتى مى كند كه هرگز پايان نمى گيرد و آن، روح قناعت است. افراد قانع زندگى ساده و بى تكلف خود را به راحتى مى توانند تأمين كنند و معمولاً تهى دست نخواهند شد زيرا اداره كردن يك زندگى ساده با يك كسب وكار ساده نيز امكان پذير است در حالى كه زندگى هاى پر زرق و برق روز به روز گسترده تر و پرهزينه تر مى شود و حدّ توقفى ندارد و به همين دليل حريصانى كه به قناعت پشت كرده اند هرچه به دست آورند آن ها را راضى نمى كند اما قانعان هميشه از زندگى خود راضى اند. 📘نهج البلاغه _حکمت_475 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
💠 اضلال الهی 🔹 آیات قرآن دارد كه خدای سبحان ندارد كه ـ معاذ الله ـ كسی را گمراه كند. هم با كه سرمایه اوست، او را آفرید و هم با وحی و نبوت و امامت انبیا و اولیای الهی از بیرون اینها را هدایت می ‌كند؛ هیچ كس را رها نكرده است. 🔹 اگر كسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون، كژراهه رفت که «نبذوا كتاب الله وراء ظهورهم»، خدای سبحان مهلت می ‌دهد، ، انابه و بازگشت را باز می ‌كند، فرصت می ‌دهد، تأخیر دارد و مانند آن؛ اما اگر كسی با همه فرصت ها و محبت های الهی، راه بازگشت را به روی خود بست، از آن به بعد، ذات اقدس الهی او را گمراه می ‌كند. 👈 گمراه می ‌كند یعنی چه؟ یعنی اینها را به حال خودشان رها می‌ كند. اضلال، یك امر عدمی است نه امر وجودی؛ چیزی به نام ضلالت باشد که خدا به كسی بدهد نیست، بر خلاف هدایت كه نور است، گرایش است، محبت است. [الهی]؛ یعنی خدای سبحان لطف خود را بر می‌ دارد، وقتی لطف را برداشت انسان به حال خودش رها می ‌شود. 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
🌿«وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا» ‌و از فـضـل خـدا، (برای رفع تنگناها) اسـتـمـداد جـوئـیـد؛ زیـرا خـداونـد بـه هـر چـیـز دانـاسـت. 📗 سوره نساء، آیه ۳۲ 🔵@ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ ✍تفسیر و تبیین آیات شریفه" وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِي‌ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ". (سوره شعرا/ ۲۲۴- ۲۱۷) 🔵ترجمه: خويشان نزديكت را هشدار ده و براى مؤمنانى كه از تو پيروى كرده‌اند، بال خود را بگستر (و متواضع باش).پس اگر سرپيچى كردند بگو: قطعاً من از آنچه انجام مى‌دهيد بيزارم و بر (خداى) عزيز و مهربان توكّل كن. ✳️نکته ها 🔸پس از نزول آيه 214، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بستگانش را به مهمانى فراخواند و بعد از پذيرايى، سخن خود را آغاز و آنان را از شرك و بت‌پرستى نهى فرمود. «عشيرة»، شايد به خاطر معاشرت بستگان با يكديگر است كه در مورد خويشان بكار مى‌رود. 🔷در نيكى به ديگران (مانند ديد و بازديد، انفاق، وام، ارشاد و امربه معروف) نزديكان انسان مقدّمند. «أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» بال، در قرآن درباره‌ى دو مورد آمده است: يكى پيامبر براى مؤمنين؛ «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ» و ديگرى فرزند براى والدين، امّا در مورد فرزند كلمه‌ى «ذل» نيز آمده است. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» 🔷در آيه‌ى‌ «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ» زنان نيز جزو مخاطبان بوده‌اند. «عَشِيرَتَكَ» شامل زن و مرد است و تفسير الميزان از طبرانى نقل كرده كه پيامبر صلى الله عليه و آله زنان را نيز دعوت كرده بود. ❇️پیام ها 1- پيوند خويشاوندى سبب مسئوليّت بيشترى مى‌شود. «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ» 2- در مكتب وحى، همه‌ى مردم در برابر قانون خدا يكسانند ونزديكان پيامبر نيز مورد هشدار قرار مى‌گيرند. «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ» 3- در تبليغ و نهى از منكر، اوّل از خود شروع كنيد؛ «فَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ» سپس نزديكان. «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ» 4- ارشاد و تبليغ بايد با صراحت باشد. «وَ أَنْذِرْ» 5- روابط فاميلى نبايد مانع نهى از منكر باشد. «وَ أَنْذِرْ» 6- هشدار به نزديكان، زمينه‌ى پذيرش حقّ را در ديگران تقويت مى‌كند. (مردم مى‌گويند: اين حرف‌ها را به بستگان خود نيز مى‌زند). «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ» 7- در ميان بستگان نيز اولويّت مطرح است. «الْأَقْرَبِينَ» 8- در بين بستگان به خاطر شناخت عميق واعتماد، زمينه‌ى پذيرش حقّ بيشتر است. «الْأَقْرَبِينَ» 9- هشدار بايد با سوز و محبّت همراه باشد. أَنْذِرْ ... وَ اخْفِضْ‌ 10- تواضع در برابر ياران، پيروان و زيردستان، از صفات لازم براى رهبر و مبلّغ است. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ» 11- با مؤمنين تواضع، از مشركان برائت. «وَ اخْفِضْ‌- فَقُلْ إِنِّي بَرِي‌ءٌ» 12- در اهميّت تواضع همين بس كه خداوند پيامبر را به آن فرمان مى‌دهد. «وَ اخْفِضْ» 13- لازمه‌ى ايمان به خداوند، پيروى از پيامبر است. «لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» و نفرمود: «للمؤمنين» 14- مؤمنان، به قدرى مقام دارند كه رسول اللّه صلى الله عليه و آله مأمور به فروتنى در برابر آنان مى‌شود. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» 15- ملاك برخوردها، ايمان و كفر است، نه فاميل بودن. (بستگانت را انذار ده ولى نسبت به مؤمنين تواضع كن). «أَنْذِرْ- وَ اخْفِضْ» 16- تواضع، تنها با زبان نيست، فروتنى در عمل نيز لازم است. «جَناحَكَ» 17- ميزان تولّى و تبرىّ، اطاعت از رسول خداست. «اتَّبَعَكَ‌- عَصَوْكَ» 18- تنفّر قلبى از كفر كافى نيست، اعلام قولى لازم است. «فَقُلْ» 19- كسى كه بر خداوند توكّل دارد مى‌تواند از عملكرد كفّار و بى‌اعتنايى بستگان اعلام برائت و تنفّر كند. «بَرِي‌ءٌ- وَ تَوَكَّلْ» 20- به كسى تكيه كنيم كه قدرتمند ودوستدار ما باشد. «وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ» ------------------------------------------------- 📚 تفسیر نور/ محسن قرائتی @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا