پارسی
گل نیست، ماه نیست، دل ماست پارسی
غوغای کُه، ترنّم دریاست پارسی
از آفتاب، معجزه بر دوش میکشد
رو بر مراد و روی به فرداست پارسی
از شام تا به کاشغر، از سند تا خجند
آیینهدار عالم بالاست پارسی
تاریخ را، وثیقهٔ سبز شکوه را
خون من و کلام مطلّاست پارسی
روح بزرگ و طبل خراسانیان پاک
چتر شرف، چراغ مسیحاست پارسی
تصویر را، مغازله را و ترانه را
جغرافیای معنوی ماست پارسی
سرسخت در حماسه و هموار در سرود
پیدا بود از این، که چه زیباست پارسی
بانگ سپیده، عرصهٔ بیدارباشِ مرد
پیغمبر هنر، سخن راست، پارسی
دنیا بگو مباش، بزرگی بگو برو
ما را فضیلتی است که ما راست پارسی
#عبدالقهار_عاصی
24.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ شعرخوانی *«سرود سرو»* | انعکاس اندیشههای انقلاب در سرودههای شاعران
شاعران سرزمین کلمه و کلام با معرفتی سبز، احساسی سپید و باوری سرخ، روشن ترین واژهها را در *چهل و پنجمین فجر* پیروزی، پیشکش آب و آیینه کردهاند تا به رسم سرو سربلند ترانهخوان مفاهیم متعالی انقلاب اسلامی باشند.
📜 در این مجال از شما دعوت می کنیم در تماشای دلسرودهای از *جناب آقای #محمد_محمدیرابع * با موضوع «آزادی» همراهیمان فرمایید.
📲 با «حوزه هنری فارس» همراه باشید :
[سایت](www.artfars.ir) | [اینستاگرام](https://instagram.com/artfars1) | [تلگرام](https://t.me/artfars) | [بله](https://ble.ir/artfars) | [روبیکا](https://rubika.ir/artfars) | [ایتا](https://eitaa.com/artfars) | [آپارات](https://www.aparat.com/artfars)
🔷🔶🔹🔸
پارسی را پاس بداریم...
🔅پالایش زبان پارسی
#آخرین = واپَسین
#ابرام = اُستَوارکردن
#ابلاغ = رساندن
#ابلاغ_نامه = رسیدنامه
#اجاره = کرایه
#اجرت_المثل = بَهرهبَها
#احضار = فراخوانی
#احضار_مامور = فراخواندن
#احضاریه = خواستهبرگ
#اخطاریه = یادبرگ
#ادعانامه = کیفرخواست
#ازدواج = زناشویی
#استشهاد = گواهخواستن
#استناد = گواهمنَدی، گواه
#استنطاق = بازپرسی
#استیناف = پژوهش، وارسی
#اسقاط = واهَشتَن
#اصل_سند = بنچک
#اعتراض = واخواهی، واخوست
#اموال_غیرمنقول = داراییهای بَرجا
#اموال_منقول = داراییهای نابَرجا
#اول = نخست
#پزشکی_قانونی = دادپزشکی
#تایید = استوارکردن، پذیرش
#تجدیدنظر = بازبینی
#تعقیب = پیگرد
#تعقیب_کردن = پیکردن
#توقیف = بازداشت
#توقیف_شخص = دستگیرکردن
#جانی = تبهکار
#جرم = بزه
#جلسه = نشست
#حقوق_اساسی = آیینهای بنیادین
#حکم = (حـَـکــَم) داوری
#حکم_محکمه = دادنامه
#حکمیت = داوری
#خبرویت = کارشناسی
#دعوی = دادخواهی
#دیوان_عالی_تمیز_کشور = دیوان دادرسی
#رجوع = بازگشت
#رسیدگی_تمیزی = رسیدگی فرجامی، فرجام
#رهینه = گروگان
#سقوط = واهَشت
#شاهد = گواه
#شخص_ثالث = سومکَس
#صالح = شایسته
#صحت = درستی
#صداق = کابین
#صغیر = خردسال
#صلاحیت = شایستگی
#ضابطین_عدلیه = پاسگَران
#عدلیه = دادگستری
#عرض_حال = دادخواست
#عرض_حال_استیناف = دادخواست وارَسی
#عضو_ممیز = گزارشده
#علیه = بَر، بهزیان
#عمارت_عدلیه = کاخ دادگستری
#غیرقانونی = نارَستکی، اَپدات، ناداتی
#قاضی = دادرس، داور
#قانون = دات، آیین
#قانوندان = داتَکدان
#قانونا = آیینی، دادگرانه، آسایی
#قانونگذار = آیینگذار، داتگذار
#قانون_مدنی = آیین شهری
#قانون_جزایی = آیین کیفری
#قانونی = آیینی، دادگرانه، داتیک
#قرار = دستور
#قرار_اتهام = کیفرخواست
#قرار_احاله = دستور دِگـَردادگاهی
#قرار_تعقیب = دستور پیگرد
#قرار_مجرمیت = دستور بزهرَسی
#قرار_ملاقات = زمان دیدار
#قرار_منع_تعقیب = دستور بیپیگرد
#قضاوت = دادرسی، داوری
#قضاییه = دادگستری
#قوه_قضائیه = دیوان دادگـُزاری/داتگـُزاری، نیروی دادرسی، دیوان دادگستری
#قوه_مجریه = دیوان کارگـُزاری، نیروی دادکاری، نیروی کشورداری
#قوه_مقننه = دیوان داتگـُذاری/دادگـُذاری، نیروی آیینگذاری
#قیم = سرپرست
#قیمومت = سرپرستی
#کفیل = پایَندان
#له = بهسود، برای
#متقلب = دَغَل
#مجازات = کیفر
#مجرم = گناهکار، بزهکار
#مجلس = انجمن، انجمنگاه، همنشینی، همایش، همایه، نشستگاه، نشست
#مجلس_شورا = سِگالِشگاه، گزینِستان
#محاکمه = دادرسی
#محکمه = دادگاه
#محکمه_صلح = دادگاه آشتی
#محکوم_جزایی = کیفریافته
#محکوم_علیه = دادبرده
#مختومه = انجامیافته
#مدعی_العموم = دادستان
#مدعی_العموم_بدایت = دادبان نخست
#مدعی_به = خواسته
#مدعی_خصوصی = تاوانخواه
#مرهونه = گروگان
#مرور_زمان = گذر زمان
#مستاجر = کرایهدار، کرایهنشین
#مصادره = بازگیری
#معترض_علیه = واخوانده
#مکفول_عنه = تنسپرده
#ملت = مردم، مردمان، توده، زادبُن
#منکر = (مُنکِر) ناخَستو
#مهر، #مهریه = کابین
#موجر = کرایهدِه، کرایهدهنده
#نقض = شکستن
#نکاح = زناشویی
#وجه_الکفاله = تنبها
بهره از نیپیک «تاریخ معاصر دستگاه قضایی ايران»
💥 پیام ویرایش شد
#مجید_دری
#پارسی_پاک
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
کانال ادب سار
🔷🔶🔹🔸
برگزیدگان جشنواره ملی شعر صحیفه سجادیه
*بخش اساتیدو فرهنگیان *
نفر اول: مهدی زارعی
نفر دوم: سیما سلیمان پور
نفر سوم: مشترکا جعفر عباسی و عباس جواهری رفیع
نفر چهارم شایسته تقدیر): غلامرضا کافی، ابوالفضل فیروزی، محمد جواد منوچهری
*بخش دانشآموزی*
1_ نفر اول :رامینا یاراحمدی
۲_ نفر دوم : امیرحسین باقرزاده
۳_ نفر سوم: عسل شعربافیان
۴،شایسته : مغیثا اکبری
*بخش آزاد*
نفر اول:علیرضا اطلاقی _ زهرا اسپید
نفر دوم: مشترکا فاطمه فاضلی، سیدمجتبی قلی پور
نفر سوم: فائزه زرافشان، سجاد حیدری قیری
نفر چهارم(شایسته تقدیر): مشترکا محبوبه زارع،ناصر دوستی،محمد رحیمی، احمد سلطانی،
*بخش دانشجویی*
نفر اول: مشترکا مجید موسوی، فاطمه نانی زاد
نفر دوم: مشترکا محسن کاویانی، راضیه باقرزاده
نفر سوم: مشترکا عاطفه جوشقیان، احمد رفیعی وردجانی
بخش ویژه :
زبان ترکی: وحید طلعت ، شایسته تقدیر منا منادی
زبان عربی: شایسته تقدیر عماد ال کثیری،کریم سواری،محمد السعیداوی
زبان کردی: شایسته تقدیر مجتبی کرمی
گویش محلی: شایسته تقدیر نیلوفر شاطری
سلام ودرود
وتبریک به جناب دکتر غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی قند پارسی ،جناب سجاد حیدری قیری و سرکار خانم فاضلی شاعران ذوقمند وشایان محفل قند پارسی🌺🌺🌺🌹🌹
تا باد چنین بادا🌺🌺🌹🌹
"چند نکته دربارهی مجموعهی نقطهضعف؛ سرودهی مجتبی خرسندی"
بخش اول
مجتبی خرسندی (۱۳۷۲) از شاعران جوان سنتیسرای روزگار ماست که تاکنون چندمجموعه از او منتشر شده و برخی اشعارش در فضای مجازی و محافل مذهبی زبانزد شده است.
در کنار فضای غالب مذهبی در کارنامهی شاعری او، مجموعهی "نقطهضعف" دربرگیرندهی ۴۰ غزل عمدتا عاشقانه است که نخستبار در سال ۱۳۹۹/ ۲۷سالگی شاعر انتشار یافته و پس از آن دوبار تجدید چاپ شده؛ همچنین نامزد جایزهی قیصر امینپور (کتاب سال شعر جوان) شده است.
ویژگیهای این مجموعه و سبک سرودههای شاعر را در چند گزارهی کوتاه، میتوان اینگونه معرفی کرد:
۱_ فضای سبکی اشعار گاه بیانگر پیوند شاعر با سرودههای عراقی است و بیش از آن، جلوههای شعر وقوعی و آمیختگی آن با سبک اصفهانی را در آن میتوان دید. سرودهها، ادامهای از جریان آمیختهی سبک غزل تهرانی (نواحی مرکزی) است که در شعر دوران قاجار، هویت یافته و در جریان غزل سنتی و نیمهسنتی روزگار ما ادامه دارد و از اصلیترین شاخههای غزل سنتگرا در دو دههی اخیر بوده است.
۲_ از نظر طول غزلها، اشعار بیش از اینکه زاییدهی عاطفی شاعر و احساسات پیشروندهاش باشد؛ برآمده از کشف و تلاش برای مضمونسازیهای شاعرانه است. ایننکته سببشده تا غزلها همه در دایرهی ۵ تا ۷ بیت قرار گیرد که از آن میان، ۲۹ غزل ششبیتی بوده است. این ویژگی موید تمایل شاعر به جریان شعر نوسنتی مضمونگرا در روزگار ماست که بسیاری از شاعران پس از دههی هشتاد به آن متمایلند.
ادامه دارد
#مجتبی_خرسندی
#نقطه_ضعف
#شعر_جوان
#غزل
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
این هفته نیز جمعۀ ما بی شما گذشت
آقا بپرس این که چه بر حال ما گذشت!
این هفته هفت روز به ظاهر گذشتنی
بر من ولی عزیز دلم، قرنها گذشت...
هفتاد گوشه ناله زدم تا که جمعه شد
جانم به لب رسید ولی جمعه تا گذشت
گفتند جمعه بوی تو میآورَد نسیم
اما نسیم آمد و سر در هوا گذشت
خورشید هم هوای مرا تازهتر نکرد
او هفت دفعه آمد و بیاعتنا گذشت
عمرم به سر رسید و از این دستْ جمعهها
تکرار شد، نیامدی و عمر ما گذشت
#ایوب_پرندآور #شعر #امام_زمان #جمعه_های_دلتنگی
خمید پیکرم از انتظار و جان به لب آمد
قدح به یـاد تو کج کردهام، بیـا که نریزد
#بیدل_دهلوی
🌱 یاد باد از سرایندهی بیباک و پیشرو
فروغ پرفروغ
که فرزند زمان خویش نبود
که خود را یافت و زنانگیاش را
🌱 «فروغ فرخزاد» دو بار زاده شد
یک بار از مادر و یک بار از خویشتن
۸ دی ۱۳۱۳ / ۲۴ بهمن ۱۳۴۵
🌱 بریدههایی از پارسی سرودههای فروغ:
🌱 دستهایم را در باغچه میکارم
سبز خواهم شد
میدانم میدانم میدانم
و پرستوها
در گودی انگشتان جوهریام
تخم خواهند گذاشت
🌱 نیست یاری تا بگویم راز خویش
ناله پنهان کردهام در ساز خویش
چنگ اندوهم خدا را زخمهای
زخمهای تا برکشم آواز خویش
🌱 دانی از زندگی چه میخواهم
من تو باشم تو پای تا سر تو
زندگی گر هزارباره بود
بار دیگر تو بار دیگر تو
🌱 بس که لبریزم از تو میخواهم
چون غباری ز خود فرو ریزم
زیر پای تو سر نهم آرام
به سبُکسایهی تو آویزم
🌱 آنچه در من نهفته دریاییست
کی توان نهفتنم باشد
با تو زین سهمگین توفانی
کاش یارای گفتنم باشد
🌱 یاد بگذشته به دل ماند و دریغ
نیست یاری كه مرا یاد كند
دیدهام خیره به ره ماند و نداد
نامهای تا دل من شاد كند
🌱 میسوزم از این دورویی و نیرنگ
یکرنگی کودکانه میخواهم
ای مرگ از آن لبان خاموشت
یک بوسهی جاودانه میخواهم
🌱 پا بر سر دل نهاده میگویم
بگذشتن از آن ستیزهجو خوشتر
یک بوسه ز جام زهر بگرفتن
از بوسهی آتشین او خوشتر
🌱 رنگ چشمش را چه میپرسی ز من
رنگ چشمش کی مرا پابند کرد
آتشی کز دیدگانش سر کشید
این دل دیوانه را در بند کرد
🌱 آری آغاز دوستداشتن است
گرچه پایان راه ناپیداست
من به پایان دگر نیندیشم
که همین دوستداشتن زیباست
🌱 گاهی باید دروغ را راست پنداشت
و گاهی راست را دروغ
بی فریبخوردن
زندگی سخت است
🌱 اگر ای آسمان خواهم که یک روز
از این زندان خامُش پر بگیرم
به چشم کودک گریان چه گویم
ز من بگذر که من مرغی اسیرم
🌱 به راه پر ستاره میکشانیام
فراتر از ستاره مینشانیام
نگاه کن
من از ستاره سوختم
لبالب از ستارگان تب شدم
چو ماهیان سرخ رنگ ساده دل
ستارهچین برکههای شب شدم
#فروغ_فرخزاد
#چکامه_پارسی
🌱
22.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ شعرخوانی «سرود سرو» | انعکاس اندیشههای انقلاب در سرودههای شاعران
شاعران سرزمین کلمه و کلام با معرفتی سبز، احساسی سپید و باوری سرخ، روشن ترین واژهها را در چهل و پنجمین فجر پیروزی، پیشکش آب و آیینه کردهاند تا به رسم سرو سربلند ترانهخوان مفاهیم متعالی انقلاب اسلامی باشند.
📜 در این مجال از شما دعوت می کنیم در تماشای دلسرودهای از جناب آقای دکتر غلامرضا کافی همراهیمان فرمایید.
📲 با ما همراه باشید :
سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | روبیکا | ایتا | آپارات
📌معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار میکند:
🔸وبینار تخصصی
"انقلاب اسلامی و انقلاب در شعر"
🗣با حضور
▫️دکتر غلامرضا کافی
دانشیار دانشگاه شیراز
✍مؤلف کتاب «شرح منظومۀ ظهر»
و
▫️دکتر رضا بیات
استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
✍مؤلف کتاب «نشا: نقد شعر آیینی»
⏰زمان: شنبه 21 بهمن، ساعت 19
🌐پیوند ثبت نام:
https://events.sru.ac.ir
🖥پیوند ورود به جلسه:
https://vc.sru.ac.ir/fajr-1402
💢صدور گواهی، منوط به ثبت نام و حضور میباشد.
@srufarhang