eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
282 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
295 ویدیو
91 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزیدگان جشنواره ملی شعر صحیفه سجادیه *بخش اساتیدو فرهنگیان * نفر اول: مهدی زارعی نفر دوم: سیما سلیمان پور نفر سوم: مشترکا جعفر عباسی و عباس جواهری رفیع نفر چهارم شایسته تقدیر): غلامرضا کافی، ابوالفضل فیروزی، محمد جواد منوچهری *بخش دانش‌آموزی* 1_ نفر اول :رامینا یاراحمدی ۲_ نفر دوم : امیرحسین باقرزاده ۳_ نفر سوم: عسل شعربافیان ۴،شایسته : مغیثا اکبری *بخش آزاد* نفر اول:علیرضا اطلاقی _ زهرا اسپید نفر دوم: مشترکا فاطمه فاضلی، سیدمجتبی قلی پور نفر سوم: فائزه زرافشان، سجاد حیدری قیری نفر چهارم(شایسته تقدیر): مشترکا محبوبه زارع،ناصر دوستی،محمد رحیمی، احمد سلطانی، *بخش دانشجویی* نفر اول: مشترکا مجید موسوی، فاطمه نانی زاد نفر دوم: مشترکا محسن کاویانی، راضیه باقرزاده نفر سوم: مشترکا عاطفه جوشقیان، احمد رفیعی وردجانی بخش ویژه : زبان ترکی: وحید طلعت ، شایسته تقدیر منا منادی زبان عربی: شایسته تقدیر عماد ال کثیری،کریم سواری،محمد السعیداوی زبان کردی: شایسته تقدیر مجتبی کرمی گویش محلی: شایسته تقدیر نیلوفر شاطری
سلام ودرود وتبریک به جناب دکتر غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی قند پارسی ،جناب سجاد حیدری قیری و سرکار خانم فاضلی شاعران ذوقمند وشایان محفل قند پارسی🌺🌺🌺🌹🌹 تا باد چنین بادا🌺🌺🌹🌹
"چند نکته درباره‌ی مجموعه‌ی نقطه‌ضعف؛ سروده‌ی مجتبی خرسندی" بخش اول مجتبی خرسندی (۱۳۷۲) از شاعران جوان سنتی‌سرای روزگار ماست که تاکنون چندمجموعه از او منتشر شده و برخی اشعارش در فضای مجازی و محافل مذهبی زبانزد شده است. در کنار فضای غالب مذهبی در کارنامه‌ی شاعری او، مجموعه‌ی "نقطه‌ضعف" دربرگیرنده‌ی ۴۰ غزل عمدتا عاشقانه است که نخست‌بار در سال ۱۳۹۹/ ۲۷‌سالگی شاعر انتشار یافته و پس از آن دوبار تجدید چاپ شده؛ همچنین نامزد جایزه‌ی قیصر امین‌پور (کتاب سال شعر جوان) شده است. ویژگی‌های این مجموعه و سبک سروده‌های شاعر را در چند گزاره‌ی کوتاه، می‌توان این‌گونه معرفی کرد: ۱_ فضای سبکی اشعار گاه بیانگر پیوند شاعر با سروده‌های عراقی است و بیش از آن، جلوه‌های شعر وقوعی و آمیختگی آن با سبک اصفهانی را در آن می‌توان دید. سروده‌ها، ادامه‌ای از جریان آمیخته‌ی سبک غزل تهرانی (نواحی مرکزی) است که در شعر دوران قاجار، هویت یافته و در جریان غزل سنتی و نیمه‌سنتی روزگار ما ادامه دارد و از اصلی‌ترین شاخه‌های غزل سنت‌گرا در دو دهه‌ی اخیر بوده است. ۲_ از نظر طول غزل‌ها، اشعار بیش از اینکه زاییده‌ی عاطف‌ی شاعر و احساسات پیش‌رونده‌‌اش باشد؛ برآمده از کشف و تلاش برای مضمون‌سازی‌های شاعرانه است. این‌نکته سبب‌شده تا غزل‌ها همه در دایره‌ی ۵ تا ۷ بیت قرار گیرد که از آن میان، ۲۹ غزل شش‌بیتی بوده است. این ویژگی موید تمایل شاعر به جریان شعر نوسنتی مضمون‌گرا در روزگار ماست که بسیاری از شاعران پس از دهه‌ی هشتاد به آن متمایلند. ادامه دارد https://eitaa.com/mmparvizan
این هفته نیز جمعۀ ما بی شما گذشت آقا بپرس این که چه بر حال ما گذشت! این هفته هفت روز به ظاهر گذشتنی بر من ولی عزیز دلم، قرن‌ها گذشت... هفتاد گوشه ناله زدم تا که جمعه شد جانم به لب رسید ولی جمعه تا گذشت گفتند جمعه بوی تو می‌آورَد نسیم اما نسیم آمد و سر در هوا گذشت خورشید هم هوای مرا تازه‌تر نکرد او هفت دفعه آمد و بی‌اعتنا گذشت عمرم به سر رسید و از این دستْ جمعه‌ها تکرار شد، نیامدی و عمر ما گذشت
خمید پیکرم از انتظار و جان به لب آمد قدح به یـاد تو کج کرده‌ام، بیـا که نریزد
🌱 یاد باد از سراینده‌ی بی‌باک و پیشرو فروغ پرفروغ که فرزند زمان خویش نبود که خود را یافت و زنانگی‌اش را 🌱 «فروغ فرخزاد» دو بار زاده شد یک بار از مادر و یک بار از خویشتن ۸ دی ۱۳۱۳ / ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ 🌱 بریده‌هایی از پارسی سروده‌های فروغ: 🌱 دست‌هایم را در باغچه می‌کارم سبز خواهم شد می‌دانم می‌دانم می‌دانم و پرستوها در گودی انگشتان جوهری‌ام تخم خواهند گذاشت 🌱 نیست یاری تا بگویم راز خویش ناله پنهان کرده‌ام در ساز خویش چنگ اندوهم خدا را زخمه‌ای زخمه‌ای تا برکشم آواز خویش 🌱 دانی از زندگی چه می‌خواهم من تو باشم تو پای تا سر تو زندگی گر هزارباره بود بار دیگر تو بار دیگر تو 🌱 بس که لبریزم از تو می‌خواهم چون غباری ز خود فرو ریزم زیر پای تو سر نهم آرام به سبُک‌سایه‌ی تو آویزم 🌱 آنچه در من نهفته دریایی‌ست کی توان نهفتنم باشد با تو زین سهمگین توفانی کاش یارای گفتنم باشد 🌱 یاد بگذشته به دل ماند و دریغ نیست یاری كه مرا یاد كند دیده‌ام خیره به ره ماند و نداد نامه‌ای تا دل من شاد كند 🌱 می‌سوزم از این دورویی و نیرنگ یکرنگی کودکانه می‌خواهم ای مرگ از آن لبان خاموشت یک بوسه‌ی جاودانه می‌خواهم 🌱 پا بر سر دل نهاده می‌گویم بگذشتن از آن ستیزه‌جو خوش‌تر یک بوسه ز جام زهر بگرفتن از بوسه‌ی آتشین او خوشتر 🌱 رنگ چشمش را چه می‌پرسی ز من رنگ چشمش کی مرا پابند کرد آتشی کز دیدگانش سر کشید این دل دیوانه را در بند کرد 🌱 آری آغاز دوست‌داشتن است گرچه پایان راه ناپیداست من به پایان دگر نیندیشم که همین دوست‌داشتن زیباست 🌱 گاهی باید دروغ را راست پنداشت و گاهی راست را دروغ بی فریب‌خوردن زندگی سخت است 🌱 اگر ای آسمان خواهم که یک روز از این زندان خامُش پر بگیرم به چشم کودک گریان چه گویم ز من بگذر که من مرغی اسیرم 🌱 به راه پر ستاره می‌کشانی‌ام فراتر از ستاره می‌نشانی‌ام نگاه کن من از ستاره سوختم لبالب از ستارگان تب شدم چو ماهیان سرخ رنگ ساده دل ستاره‌چین برکه‌های شب شدم 🌱
22.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ شعرخوانی «سرود سرو» | انعکاس اندیشه‌های انقلاب در سروده‌های شاعران شاعران سرزمین کلمه و کلام با معرفتی سبز، احساسی سپید و باوری سرخ، روشن ترین واژه‌ها را در چهل و پنجمین فجر پیروزی، پیشکش آب و آیینه کرده‌اند تا به رسم سرو سربلند ترانه‌خوان مفاهیم متعالی انقلاب اسلامی باشند. 📜 در این مجال از شما دعوت می کنیم در تماشای دلسروده‌ای از جناب آقای دکتر غلامرضا کافی همراهی‌مان فرمایید. 📲 با ما همراه باشید : سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | روبیکا | ایتا | آپارات
📌معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار میکند: 🔸وبینار تخصصی "انقلاب اسلامی و انقلاب در شعر" 🗣با حضور ▫️دکتر غلامرضا کافی دانشیار دانشگاه شیراز ✍مؤلف کتاب «شرح منظومۀ ظهر» و ▫️دکتر رضا بیات استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ✍مؤلف کتاب «نشا: نقد شعر آیینی» ⏰زمان: شنبه 21 بهمن، ساعت 19 🌐پیوند ثبت نام: https://events.sru.ac.ir 🖥پیوند ورود به جلسه: https://vc.sru.ac.ir/fajr-1402 💢صدور گواهی، منوط به ثبت نام و حضور می‌باشد. @srufarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلخوشم با غزلی تازه همینم کافی است تو مرا باز رساندی به یقینم، کافی است قانعم،بیشتر از این چه بخواهم از تو؟ گاه گاهی که کنارت بنشینم، کافی است گله ای نیست،من وفاصله ها همزادیم گاهی از دور تو را خوب ببینم کافی است آسمانی!تو در آن گستره خورشیدی کن من همین قدر که گرم است زمینم کافی است من همین قدر که با حال وهوایت گهگاه برگی از باغچه ی شعر بچینم کافی است فکر کردن به تو یعنی غزلی شور انگیز که همین شوق مرا، خوبترینم! کافی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا