eitaa logo
قرار اندیشه
250 دنبال‌کننده
461 عکس
180 ویدیو
3 فایل
✦؛﷽✦ 🍀چیزهای زیادی برای دیدن هست، ولی چه وقت می‌توان دید؟ قرار اندیشه، محفلی است برای دیدن‌های ساده و گفتن‌های بی‌پیرایه تا لابلای قلم‌زدن‌ها خود را بیابیم و تحقق خود را رقم زنیم... راه ارتباط: @ta_ghaf @mmasir
مشاهده در ایتا
دانلود
در زمانه بی تعلقی که انسان توان حضور و بودنی ندارد، چه بیانی توان حضور به او می‌دهد؟ می‌توان گفت جهان علمی که امام باقر علیه السلام بعد از واقعه کربلا ایجاد می‌کنند، چنین سخنی است. سخنی که میدانی برای حضور آدمی می‌گشاید. درکی از زمانه است که موجب نتیجه بخش بودن فعل انسان می‌شود و فعل را نه در افق فرد که در افق تاریخ معنا می‌کند.گویی این فعل در نگاهی انجام می‌شود که در انتظار ایجاد یک عالم است که اگر این عالم پدید آید، آدمی از پوچی بيرون آمده و بودن خود را احساس می‌کند. گویی این سخن در پی افق و نگاهی است که در پی برپایی عالم و مکتب است نه اینکه تنها در پی خطا نکردن افراد باشد و افق را در جایی می‌بیند که اگر این عالم به پا شود، عمل او صواب خواهد شد. جهان علمی شاید همان سخن عالم سازی است که ما را به ایشان گره می‌زند و راهی در نسبت با کربلا برای آدمی گشوده می‌گردد که بتواند خود را در نسبت با کربلا ببیند. قلم به دست گرفته رساله بنویسد به نام حضرت جل جلاله بنویسد   مقید است به تحلیل کربلای حسین کنار این همه مقتل، مقاله بنویسد @gharare_andishe
🔹ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند. 🔹نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل؛ صفحه١٣ @gharare_andishe
▫️صراط غدیر غدیر از زمانی که محمد صلوات الله علیه از غار حرا برگشت، از زمانی که علی علیه السلام و خدیجه سلام الله علیها پشت سر پیامبر نماز خواندند، از زمانی که مأمور شد تا دعوت را علنی کند، از زمانی که در خیبر صفیر آسمانی ندای «لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» را سر داد، جاری بود.. بود تا زمانی که علی علیه السلام شبانه کیسه‌های غذا را بر دوش می‌گذاشت و به در خانه‌های یتیمان می‌برد. آن تا زمانی که کودکان یتیم را بر دوش خود می‌گذاشت تا زمانی که فاطمه سلام الله علیها را شبانه غسل داد و دفن کرد. تا زمانی که چاه های کوفه رازدار ناله هایش شدند. تا سحری که برای غسل خون در محراب مسجد کوفه رفت و "فزت و رب الکعبه"، شد سند مظلومیت و تنهایی علی علیه السلام در میان جماعت کوفی... و غدیر جاری ماند تا زمانی که خمینی کبیر ندای انقلاب را به گوش مردم جهان رساند. تا زمانی که فرزندان انقلاب با رمز یا زهرا سلام الله علیها خط ها شکستند و دشمن را از خاک سرزمین شان راندند... و غدیر جاری است در گوش نسل امروز از شهدای مدافع حرم و نوجوانانی که گوش به فرمان علی زمان خود هستند... ✍ @gharare_andishe
اخلاق در وضع کنونی جلسه هفتم .MP3
33.73M
🎙 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری 🔹فصل ششم : فرد و جمع 🔹جلسه هفتم ١٣ تیر ١٤٠٢ @gharare_andishe
وقتش شده‌ست برکۀ کم‌آبِ دوردست! کم‌کم رسد تلاطم موجت به بی‌کران تصویر دست کیست در آیینه‌ات ببین این دست‌ها رسانده زمین را به آسمان دیگر هراس خشک شدن در دلت مباد دستی به بیعت آور و دریا شو و بمان @gharare_andishe
در پس دیوارهای بلند، در میان همهمه سرعت، در میان جمعیت، خود را تنها یافتم، تنها... انگار سال‌ها باهم بودن، جز توهمی نبوده؛ گاه گاهی این تنهایی را می‌فهمم اما به روی خودم نمی‌آوردم... این‌بار اما فریادش تمام وجودم را فرا گرفت و پذیرفتم که تنهایم! همه تنهاییم! این زمزمه مرا چنان از پا انداخته که توان توقف و سکون ندارم. قدم زنانم به مقصدی نامعلوم... حالا ساعتی است که پریشان حال‌ قدم می‌زنم، گاهی روی نیمکت‌ها می‌نشینم، به راستی این عابران کیانند؟ چه غریب است! چه غریبه‌ایم! هزاران سال از هم دوریم... چنان دور چون دو شئ در کنار هم! من روزهاست و شاید سالهاست ...نمی‌دانم ...که از این حال رنج می‌برم من به یاد ندارم لحظه ی شکوفایی سلام را و هم آغوش شدن روحها را در لحظه ی دیدار. به راستی آخرین باری که انسانی را دیدم، کی بود؟ و آخرین باری که کسی مرا دید! ما سال‌هاست شخصی را در کنار خود نمی‌بینیم، نمی‌یابیم، ما کسی نیستیم که کنار هم باشیم! دیدن و شنیدن را از یاد برده‌ایم و چون گُنگی فریادهای نامفهوم سر می‌دهیم. ما در پس معنادار کردن زندگی، معنا را از یاد برده‌ایم! و در پی زندگی‌ای پر بار، ماشین‌ها را ساختیم! اما انگار این‌قدر بار از زندگی ما برداشته که معلق در فضا شده‌ایم آن‌قدر که ریشه‌هایمان دارد خشک می‌شود و عادت می‌کنیم به این بی‌ریشه بودن؛ تا به حال دیده‌ای بی‌ریشه کسی ببالد و شکوفا شود؟ هیچ‌کس ندیده و نخواهد دید. کاش به خود می‌آمدیم یا فریادی برمی‌آوردیم یا از این درد می‌مردیم! ✍ @gharare_andishe
اخلاق در زندگی کنونی.mp3
43.53M
🎙 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری 🔹فصل هفتم : آزادی و اختیار و اخلاق 🔹جلسه هشتم ٢٠ تیر ١٤٠٢ @gharare_andishe
. وقتی اسلام در پس اعتقادات و باورها و همچنین آداب و مناسک پنهان می‌شود، تا آنجا که معاویه هم سنگ علی‌(ع) می‌شود و عده‌ای دیگر نیز در مسلمانی علی‌(ع) تردید می‌کنند که مگر او نماز می‌خواند؛ باید راهی کربلا شد. تا اسلام خود را از پس این حجاب‌های نورانی آشکار کند و آغازی دوباره یابد. آنجا که هیچ کس جز به عدد انگشتان دست مسلمان نیست، همانگونه که در بعثت چنین بود. عده‌ای در لباس گسترش و توسعه دین آنچنان اسلام را از معنا خالی می‌کنند که ولیدها نیز مسلمانند و در کنار علی(ع). آری عالمان حقیقی محرم و صفر را ایام تبلیغ دین می‌دانند آنجا که در نظر به کربلا انسان خود را دوباره در محضر حق می‌یابد و راه تسلیم و اسلام را در پیش می‌گیرد. با نظر به کربلا انسان خود را در بیابانی می‌یابد که سگان و گرگان او را احاطه کرده‌اند و حتی جرعه‌ای آب را از طفل شش ماهه دریغ می‌کنند. آری با کربلا می‌توان خود را در آغازی یافت که حتی خبری از ملائک نیست و انسان خود را در مقام خلیفه الهی می‌یابد. آری اسلام شریعتی است تا انسان خود را در مقام خلیفه الهی بیابد. و گویا انسان جدید هم سودای این مقام داشت، اما مهیای حضور در این سرآغاز نبود و لذا سلطنت تکنیک را پذیرفت و به نیهیلیسم روی آورد. نظر به کربلا در زمانه نیهیلیسم راه انقلاب اسلامی را در مقابل ما گذاشته است آنجا که گویا در بیابانی خود را یافته‌ایم که کرب و بلا از هرسو هجوم می‌آورد و می‌خواهد ما را هم به رسم زمانه که همان نیهیلیسم است، بکشاند. اما در تجدید عهد با امام حسین‌(ع) انسان خود را در مقام خلیفه الهی می‌یابد... که حاج قاسم فرمود: ((برادران عزیز! سروران گرامی! راه آن‌قدر باز است که هیچ مانعی برابر ما وجود ندارد... امروز برای توسعۀ اسلام بر اساس رهبری مقام معظم رهبری مانعی وجود ندارد.)) محرم‌الحرام ۱۴۴۵ @soha_sima
سلامٌ علی شاه شیب الخضیب سلامٌ علي ساکن کربلا امتحان روز دهم نه پیر می‌شناخت، نه جوان، نه زن، نه مرد... حجت خدا بود و تیغ و تنهایی و خدا خواسته بود راه آدم را تا بهشت برای همیشه روشن کند... @gharare_andishe
اخلاق در وضع کنونی جلسه نهم.MP3
41.86M
🎙 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری 🔹فصل هشتم : اخلاق و فلسفه 🔹جلسه نهم ٢٧ تیر ١٤٠٢ @gharare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در عصر جدید با جابجایی ماده و صورت، عقل صورتی دیگر پیدا کرد و این عقل جدید که باید در خدمت زندگی و قدرت قرار گیرد، "گرچه می‌خواست عقل اخلاق و عمل اخلاقی هم باشد، هرگز نتوانست ره ياب و ره آموز اخلاق شود." عقل اخلاق و عمل اخلاقی چیست و کجاست و در چه نسبتی ظاهر می‌شود؟ گویی آدمی با غم خویش خوردن و غمخوار خویش بودن است که نسبتی با بی غرضی دارد و در این نسبت می‌تواند در پی وجود خود باشد و از خود خبردار شود که در این نسبت امیدی به باخبر شدن از روزگار و غم زمانه می‌رود. در جهانِ بی اخلاق شاید اساسی ترین مسئله، از میان رفتن وجود آدمی است و باید در جستجوی آن بود. راهی که اختیار آدمی را به او برگرداند و راه برای اخلاق باز شود و در آن، نقطه از دست رفتن اخلاق پیدا شود. آن جایی که یأس، وجود آدمی را می‌گیرد و وقتی به غایت می‌رسد، عجز و ناتوانی او به صورت غیظ درآمده و آدمی خشمگینانه از غمخواری خود سرباز می‌زند و تحمل خویش را ندارد. گویی کربلا مواجهه ای است که به این عقل اخلاقی جان می‌دهد و آب حياتي است برای عقلی که به خشکی منطق و قواعد عقلي دسترسی دارد و در پهنای وسیع این خشکی است اما جانش تشنه آبی است که حیات آن است و آن را با سرآغاز خود مواجه می‌کند که این "آدم" کیست؟ چگونه راه می‌رود و با چه وسعتی می‌تواند راه برود؟ در این نسبت است که گویی وادي اختیار را یافته و برای قلب سوزان خود آب حياتي پیدا می‌کند. @gharare_andishe
به عشق نورانیت محرم می‌نویسم؛ محرمی که ظاهرش عزاداری برای امام است ولی در باطنش شکوفایی شعف شادی نهفته است که قابل وصف نیست. ماه محرم با جان جان همه ی ما پیوند دارد و گمشده ی درونی ماست محرم همان غدیر است در غدیر تجدید پیمان با مولایمان می‌بندیم و در محرم تجدید پیمان با خود راستین و اصیل وجودمان ... خودی که گمش کرده‌ایم در دنیای پرزرق برق و محرم دور شدن از همین زرق برق دنیا و غواصی به باطن وجود خودمان و اصل و ریشه‌هایمان است. ‌برای محرم باید آماده شد! باید یک‌ سال خود را رشد دهیم تا در محرم بفهمیم کجای تاریخ ایستاده‌ایم و در کدام قافله هستیم و حرکت و رشدی هر ساله داشته باشیم تا جا نمانیم از قافله ی حق. نهایت تلاش خود را بکنیم تا بتوانیم در راه بمانیم و به نور حقیقت برسیم. باید نهایت تلاش را کرد ... و شاید همین است وظیفه ی بندگی ما. @gharare_andishe
وقتی چیزی حقیقی نمی‌نماید وقتی در نظرت چیزی نمی‌آید وقتی حقیقت و مجاز هر دو در نظر قابل اثبات و رد می‌شوند... کربلاست که دیده را پر می‌کند آن‌چنان که دیگر چیزی نمی‌ماند... تو می‌مانی و تمنای "حلت بفنائک"، آن جان‌های آزاد و بی تعلق که به فنای تو فنا شدند...و ما و تمنای حلّت به فنای تو ..زمین و زمان را جابجا می‌کنی دینداری مرا می‌بری حتی گریه‌هایم را و فقط فنای توست و روزهای محرّمت با خود می‌گویی چقدر حقیقی ام ؟ چقدر برای خود نیز نقش بازی می‌کنم؟ کجای زندگی خودم هستم؟ و این کربلای توست که حیات می‌بخشد و جان می‌دهد دلهای بی‌رمق را و به راستی چه راهی است راه کربلا؟ صدایی است که در تاریخ گم نمی‌شود و در گوش ما نجوا می‌کند که در پی ندای حقیقت بدویم. @gharare_andishe
. 🔸...کتاب دانش بنیان متنشر شد...🔸 گفتارهایی درباره دانش بنیان با نگاه به مجموعه‌ی دانش بنیان بهیار صنعت مولف: حجه‌الاسلام امیر نجات‌بخش برای دریافت نسخه ویژه مطالعه با تلفن همراه به کانال زیر مراجعه کنید. 🔻 @soha_bookmag
هدایت شده از سُها؛ کتاب و مجله
کتاب دانش‌بنیان.pdf
2.75M
. ▫️ نسخه ویژه مطالعه با تلفن همراه 📚...کتاب دانش بنیان... گفتارهایی درباره دانش بنیان با نگاه به مجموعه‌ی دانش بنیان بهیار صنعت مولف: حجه‌الاسلام امیر نجات‌بخش @soha_bookmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 و این روضة را پدر یک شهید می‌فهمد... علی الدنيا بعدک العفي يا ولدی @gharare_andishe
🔰رازی که شهید در دل تاریخ می‌گشاید گویی نسبتی است میان خون و زمان‌؛ و این خون شهید است که توان شکافتن زمان و تاریخ را دارد و شاید همان رازی است که جز به بهای خون فاش نمی‌شود... در هر نسبتی شاید این گشودگی در نسبت با تاریخ رخ نمی‌دهد؛ چه راهی است که پدیدار شدن خون در آن، توان برقراری نسبت با زمان و شکافتن آن را دارد؟ و گویی راه کربلا همان راه باز شدن شهادت و قرار گرفتن در چنین نسبتی است. و این خون خداست که تا ابد حیات را در رگهای آدمیان می‌دمد. پی نوشت: رزمنده‌های عاشورایی خمینی گویی در روح جمعی ای قرار گرفتند که راه کربلا برای آنان گشوده شده بود. همان راهی که توان برقراری با زمان و شکافتن آن را دارد... "عشق حسین ما را به این وادی کشانده رزمندگان تا کربلا راهی نمانده" @gharare_andishe
کربلا کجاست؟ کربلا هر جایی است که ما انتخابی داریم. اصلا همه جا کربلاست چون ما دائم در حال انتخابیم. اصلا شاید کربلا درون خود ما باشد چون انتخاب های ما از وجود ما بیرون می‌آید. پس کربلا همیشه در درون ماست و باید حواسمان باشد به انتخاب هایمان.... @gharare_andishe
شاید بتوان گفت خاص‌ترین ویژگیِ روز عاشورا برای ما که با دورترین فاصله‌ی زمانی به این واقعه می‌نگریم، کافی بودن این اتفاق است. در روز عاشورا به هیچ آدابی نیاز نیست، وقتی‌ست که وجود هر فرد را در بر می‌گیرد تا شاید حسین و لحظه‌ی خودش را دریافت کند. گویا عاشورا آن نحو از وجود را برای ما ممکن می‌کند که بدون هیچ کار اضافه‌ و فقط با در بر کشیدن خود واقعه، عظمتش را درمی‌یابیم و می‌توانیم بدون توسل به مکررگویی‌های هرساله، سهمی از درک حقیقی امام و یارانش داشته‌باشیم. اگر به گفته‌ی شهید آوینی، کاروان کربلاییان به موازات تاریخ حرکت می‌کند؛ پس عاشورا «گاه» و لحظه ایست که در اکنون ما جاریست و می‌توان به لمس بی‌واسطه‌ی آن دست یافت، آنجا که از مشهورات دست می‌شوییم و به دنبال حسین خود می‌گردیم. @gharare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آخرین پیراهن سیدنا الحسین معروف است که چه بوده و حتی حضرت زهرا قبل از شهادت، وصفش رو فرموده بودند... اما این وصف را کمتر شنیده ایم که حضرت زینب در روز آخر چادر کهنه مادر را سر می‌کنند به همان دلیلی که حضرت امید داشتند چشم طمعی به پیراهن نباشد... @gharare_andishe
امشب میان قتلگه جسم شهیدان است شام غریبان است... شب یازدهم را شاید به جهت طاقت دلهای کوچک ما "شام غریبان" نام گذاشته‌اند. توصیف مقتلهای عربی از شب یازدهم،" ليلة الوحشه"است. با همان وصف ترس و وحشت شب اول قبر میت... ▪️برای کاروان خاندان نبوت یک شب که نه، چهل شب، ليلة الوحشة بوده.... @gharare_andishe
49.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. نازک دلی آزادگان چشمه‌ای زلال است که از دل صخره‌ای سخت جوشد. دل مؤمن را که می‌شناسی مجمع اضداد است، رحم و شدت را با هم دارد و رقت و صلابت را نیز با هم. زلزله‌ای که در شانه‌های ستبرشان افتاده از غلیان آتش درون است؛ چشمه اشک نیز از کنار این آتش می‌جوشد که این همه داغ است. اماما، مرا نیز با تو سخنی است که اگر اذن می‌دهی بگویم: «من در صحرای کربلا نبوده‌ام و اکنون هزار و سیصد و چهل و چند سال از آن روز گذشته است. اما مگر نه این که آن صحرا باديه هول ابتلائات است و هیچ کس را تا به بلای کربلا نیازموده‌اند از دنیا نخواهند برد؟» 🎥 کربلا کجاست... 🔸 ویدئوی با کیفیت این روایت را از طریق لینک زیر مشاهده کنید: https://aparat.com/v/MCvtB @soha_sima ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌@tafakkor_qurani