eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5987739535147009332.mp3
19.17M
﷽ 🎧 حدیث: 🖋 ترجمه: قدس سره 🕰 زمان: ۲۵ دقیقه 💾 حجم: ۱۸.mb 📚 دانلود متن pdf ____ @ghazi_ir
﷽ 🌼مقام محمود و سعۀ نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله🌼 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🌷رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم با هر موجودى بوده است؛ يعنى تمام ماسوى الله از عالم مُلک و مَلَكوت، از عقول، و ارواح، و نفوس عِلويّه، و سفليّه، و موجودات عالم صورت، و عالم طبع؛ با همه و همه بوده است؛ 🌷بلكه حقيقت آن موجودات اوّلًا و بالذّات بوده است، و نسبتِ وجود به آن موجودات ثانياً و بالعرض است؛ و اين است مقام محمود. 🌷زيرا گفتيم اين مقام، مقامى است كه هر گونه حمدى، از هر حمد كننده اى، نسبت به هر حمد شده اى صورت گيرد، راجع به آنجاست؛ 🌷يعنى: گلى را كه ما مى ‏بوئيم و حمد مى‏ كنيم، اين حقيقتِ حمد راجع به رسول الله است؛ يعنى: حقيقت وجود گل و زيبائى گل و بوى عطرآميز گل و طراوت گل، همه و همه رسول الله است، و حقيقت ما كه حامد هستيم و حقيقت حمد ما، همه و همه رسول الله است. 🌷و همچنين بلبلى را كه مى‏ستائيم، و ماه و خورشيد، و زيبائى ‏هاى عالم را كه مملوّ از شادابى و طراوت و عشق و محبّت و علم و قدرت و حيات است، همه و همه رسول الله است. 🌷وجود و نفس واسع آن حضرت آن‏ قدر در عالم بقاء بالله وسيع و واسع است كه با هر موجودى از مَلَكوت و باطن، و از مُلک و ظاهرِ او همراه است؛ و اين است مقام كلّيّه كه ما درباره امامان‏ عليهم السّلام قائل هستيم‏. 📚 «معادشناسی» ج ۹ ص ۴۲۳ @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ❖. اعجاز أميرالمؤمنين در امور تکوینی و انجام خرق عادت صرفاً بیان گر سلطه ولائی و نشانگر موقعیّت و مقام والای امامت و و لایت بود و اضافه بر این حاصلی برای ما و روش و منهاج و حرکت ما ندارد امّا آنچه مسیر ما را مستقیم و از انحراف و اعوجاج جلوگیری می کند این قضایا و مسائل صادره از او نیست. ما به این معجزات [ یعنی تطبیق مشیّت الهی با ظواهر عالم مادّه و شهادت و اداء تکلیف بر اساس اراده و خواست پروردگار ] باید توجّه کنیم و آنها را به کار بندیم تا بتوانیم پای خود را جای پای علی بگذاریم... ✍🏻. عالم ربانی قدس سره 📚 افق وحی ، ص ۲۰۲ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🎬 | اگر آرامش قلب و توجه ندارید، علت آن را در دلهایی که شکسته اید بیابید ❗️ 🗃 شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۱۸۹ @ghazi_ir
﷽ ❖. انسانی که میخواهد فکر خودش را در خدا جمع کند و به ذکر خدا مشغول باشد، باید موانع را کم کند. یک عده از موانع همین اجتماعاتی است که انسان در آن زندگی می کند؛ و اخباری که دعوت به اعتزال می کند، بر این اساس است که انسان مدتی در خلوت و اعتزال باشد تا کم کم قوی بشود؛ یعنی اصلا نفس انسان این طور است که اگر در خلوت کار نکند، قدرت پیدا نمی کند که در جلوت کار کند. و لذا در روایت داریم: " خداوند هیچ پیغمبری را به نبوت مبعوث نکرده است الا اینکه یا در اول عمرش یا در آخر عمرش اعتزال و خلوت را برای او واجب کرده است " قدس سره 📚 مبانی اخلاق، ج۲ ، ص ۱۷۹ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
‍ ‍ ‍ ‍ ﷽ 📌 زیارت باید " عارفاً بحقّنا " باشد 📚 حضرت آیةالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه الله در جلسات " شرح حكمت متعاليه، درس ۶۹۰ " میفرمایند: ❖ ما هنوز گرفتار تخيلات هستيم، گرفتار اعتبارات هستيم، اين كه پيغمبر و ائمه علیهم السلام ، مى‏ فرمايند: " كسى كه زيارت كند ما را عارفاً بحقّنا " هر چه هست در همين يك جمله است. براى همين است كه میگویم شما گنبد را زيارت نكن آقا جان! چشمتان به گنبد امام رضا عليه السلام مى‏ افتد، میگوييد: " السلام عليك يا على بن موسى الرضا " مگر امام رضا آن گنبد است؟! خوب بله تا چشممان به گنبد مى‏ افتد ظهور آن مرتبه ولايت است در ظاهر، ولى امام رضا عليه السلام در گنبد نيست! امام رضا عليه السلام كه آن در آنجا نيست! امام رضا عليه السلام كه آن ضريح نيست! امام رضا عليه السلام كه آن بدن نيست! اصلا زیارت بدن مطرح نيست! ❖ رفتن زيارت‏ امام‏ رضا عليه السلام خوب بخاطر اين است كه آن بدنى كه بواسطه تقدسى كه با آن روح پيدا كرده آدم مى‏ رود و از آن تجليات بيشتر بهره‏ مند مى‏ شود، ولى امام رضا عليه السلام كه بدن نيست. امام رضا عليه السلام همه جا است امام رضا عليه السلام ملك و ملكوت عالم را گرفته! اين قضيه است! اين " عارفا بحقّنا " اين خيلى مسئله است چه كسى واقعا عارف به حق امام علیه السلام است. @ghazi_ir
﷽ 🔹بسیاری از خانم‌ها و مردهای قدیم وقتی می‌خواستند در منزل غذا درست کنند، وضو می‌گرفتند و با حالِ طهارت، غذا را درست می‌کردند و می‌خوردند. 🔹مگر در مسئلۀ شیر دادن روایت نداریم که وقتی مادر می‌خواهد به بچه شیر دهد، وضو بگیرد و با طهارت، شیر بدهد؟! در بعضی از موارد نیز اصلاً نباید شیر داده شود. اینها تأثیر دارد! 🔹🔻متأسفانه این مطالب امروزه از بین رفته است🔺و می‌گویند: «نه آقا، خب شیر است دیگر؛ حالا بچه می‌آید و می‌خورد! وضو داشتن و نداشتن چه تأثیری دارد؟!» 🔹تأثیرش را انسان بعد متوجه می‌شود؛ وقتی که در زندگی مسائلی اتفاق می‌افتد معلوم می‌شود که این تأثیر از کجا نشأت گرفته است! در اینجا مسائل و حکایاتی است که موجب اطالۀ مجلس می‌گردد؛ لکن همین‌قدر باید بدانیم که 🔻تمام اینها در آن اجر معنوی و ملکوتی و برزخیِ غذا مؤثر است.🔺 🔹افراد عادی این‌ها را نمی‌فهمند و بی‌توجه، غذا را می‌خورند؛ حال مثلاً این ظرف برنج را هرکس که درست کرده، درست کرده باشد! 🔹ولی وقتی انسان قدری رشد و تجرّد پیدا کند و نفْس و حالش با آن عوالم، ارتباط و انس داشته باشد، وقتی این ظرف را جلویش بگذارند و اولین لقمه را بردارد، می‌بیند که لقمۀ دوم را نمی‌تواند بخورد و می‌فهمد که مسئله‌ای در این غذا هست که به نفْس اجازه نمی‌دهد آن را بپذیرد؛ چون نفْس با بدن ارتباط دارد. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٢۰٧ @ghazi_ir
❖. افراد خداشناس دل را پاک می کنند، معصیت نمیکنند ، کینه ورز نیستند، حسود نیستند، بخیل نیستند، مال پرست نیستند، جاه طلب نیستند، اینها یک صفاتی است که انسان جمع میکند‌. دور کمر روح انسان کمربند می بندند، انسان را زندانی میکند، وقتی زندانی کرد چشم که باز می شود، نگاه به کثرت می افتد. به موجودات کثیره محبت پیدا می کند، قوه چشم بصیرتش را از دست میدهد، این انسان که نظرش به تعین و تقید عالم هستی میدوزد و برای ماده و کثرت اصالتی قائل میشود، اساس کار و خود را بر دوئیت و نفاق و جنگ و ستم و ظلم و قهر و تعدی و تجاوز قرار میدهد. ✍🏻. قدس سره 📚. نفسیر آیه نور، ص ۲۴۰ @ghazi_ir
﷽ ❖ شخصی به علامه طهرانی قدس سره گفته بود: " آیا ما را شفاعت می کنید؟ " • ایشان فرمودند: " باید کار کنید! بی کار نمی شود ! شفاعت که چیزی نیست، من همه رفقا را شفاعت می کنم، قوم و خویش های ایشان را هم شفاعت میکنم ، ولی اگر میخواهی به آنجا برسی باید کار کنید ! " قدس سره 📚 آموزه های معرفت ،ج۱ ، ص ۲۸۶ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ 🔶. توهّم زهد، خیال تقوا 🔹شخصی بود که در زمستان‌ها در سایه نماز می‌خواند و در تابستان‌ها در آفتاب. [به او می‌گفتند این کار را نکن] می‌گفت: «ریا می‌شود!» احمق، آفتاب به سَرَت می‌خورد مریض می‌شوی! این که و نشد؛ پس خدا سایه و گرما را برای چه قرار داده است؟! 🔹به‌عنوان اینکه بگویند فلانی زاهد است، فقط یک نوع میوه می‌خورد! چه اشکالی دارد که ده نوع میوه، موردِ مصرف انسان باشد؟! همان‌طور که سیب میوۀ خداست، پرتقال و انگور و گلابی و خربزه هم میوه و مخلوق خدا هستند. به‌اندازه بخور، ده نوع هم بخور! مهم آن است که صورت نگیرد. هر چیزی به‌اندازه‌اش خاصیت خودش را دارد و البته اینکه بعضی می‌گویند: «خوردن همزمان دو نوع میوه ضرر دارد» هنوز ثابت نشده است. 🔹علی‌‌کلّ‌‌حال مسئلۀ زهد در اینجا نیست. 🔻زهد آن است که انسان جلوی نفس را در تمایلِ بی‌دلیل به هر چیزی را بگیرد و به هر چیزی که میل دارد دست‌درازی و اقدام نکند.🔺 این زهد است؛ و الّا اگر انسان غذایی را به‌خاطر فایده و ویتامین‌هایش مصرف کند، غلط نیست. 🎙. حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٢۰۶ @ghazi_ir
﷽ 🔹امام غایب چگونه شیعیان را هدایت می‌کند؟ @ghazi_ir