eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔵. حقیقت تبرّی، از برخی رفتارها مبرّاست! 🔸شکی نیست که انسان باید هر دو جنبۀ تولّی و تبرّی را داشته باشد. تبرّی یعنی انسان باید در نفسِ خود نسبت به اعداء دین موضع داشته باشد و آنها را نپسندد. البته لازمۀ این مسئله این است که انسان از مصائبی که آنها بر دین و اولیای دین وارده کرده اند محزون باشد. اینکه نهم ربیع تعیین شده است، شاید در تعیین این روز نظر و ایراد باشد بلکه نظرِ موثّق این است که روز دیگری است؛ عَلَی کُلِّ حالٍ این روز سمبل شده است. 🔸 اما مطلبی که در جامعۀ ما وجود دارد و من از برخی معمّمین که افراد عادی روی حرف آنها حساب باز می‌کنند هم شنیده‌ام، این است که می‌گویند: «در چنین شرایطی که انسان باید اظهار شعف و شادی کند دیگر آزاد است هر کاری دلش خواست انجام دهد و امشب هر عملِ قبیحی مباح است و قُبحش را از دست می‌دهد بلکه مستحسن می‌شود!» این کلام جای صحبت و حرف دارد. عملِ قبیح، قبیح است و یک مسلمان و شیعه باید با متانت باشد و نباید کار قبیح و حرام و زشت انجام دهد؛ عملِ زشت، زشت است در هر جا که می‌خواهد باشد. 🔸گفته‌اند: «امشب رُفِعَ القلم است و قلم تکلیف برداشته می‌شود و دیگر هر کاری که دلتان خواست بکنید!» خیر! اینها چرندیاتی است که عوام آمده‌اند و در میان مردم منتشر کرده‌اند. در کدام روایت و آیه و سند داریم که در این شب، انسان هر کاری دلش خواست بکند و تکلیف در این شب برداشته می‌شود؟! اظهار شَعَف و شادی مطلبِ دیگری است و همچنین نُقل پخش کردن و شیرینی خوردن و شادی کردن. اما حرف زشت و رکیک زدن، ممنوع! حرف خلافِ عفّت زدن و حرف ناشایست زدن، ممنوع و حرام است! 🔺شیعۀ امیرالمؤمنین علیه السلام بالاتر از این حرفهاست، و مقام و موقعیتِ شخصی که خود را دنباله رو آن مکتب قرار داده است بسیار بالاتر و عظیم تر از این حرفها است که بیاید خودش را تضعیف کند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه 22، با تلخیص @ghazi_ir
﷽ 📜. به دنبال کشف و کرامات رفتن سالک را از خدا دور می کند! ❂. حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه به شاگردان خود توصیه می نمودند: " دنبال کشف و کرامات نروید! این طلب ها سالک را از خدا دور می کند گرچه مطلوبش حاصل شود. کرامات و کشفی که خدا پیش آورد ممدوح است نه آنرا که بنده دنبال کند. " ما [ علامه طهرانی قدس سره ] در تمام مدت عمر از ایشان یک کلام که حاکی از مقام و یا بیان کشف و کرامات باشد نشنیدیم؛ آنچه می فرمودند، از مقامات توحیدی و سیر در عوالم معنی بود... ❇️. منبع: روح مجرد ، ص ۵۵۶ #⃣. موضوع: @ghazi_ir
﷽ ❖. حرم الهی ، حرم امن است؛ راه سلوک ، راه عشق است ؛ راه محبت است؛ این راه بدون عشق و محبت اصلا محال است طی بشود؛ و از رموز عشق و محبت این است که اسرار داخل حرم نباید در خارج بیان بشود. اسراری که بین بنده و پروردگار است ، مختص رابطه ای است که بین بنده و پروردگار است؛ اگر انسان آن را به غیر ابراز کند، خدا روی صفت غیرت، خوشش نمی آید و دور میکند. حالا برای این بیچاره که خداوند بیرونش کرده ، بررگترین آفت و بزرگترین بلا بر سرش می آید. آن بلا چیست؟ استدراج ! یعنی کم کم ، پایین می آورد تا اینکه منحط می کند ✍🏻. قدس سره 📚. آیین رستگاری ، ص ۸۰ و ۸۲ 📥 دانلود کتاب 📓 خرید کتاب @ghazi_ir
﷽ 📜. معنای خیر و عافیت حقیقی.... ❂. حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه می فرمودند : " ما با این دیدگاه طبیعی و حسی خود می پنداریم خیر همیشه در سلامتی و قدرت و حیات است بدون ملاحظه واقعیت حیات، از نیت خوب یا بد ، و از اراده خوب یا بد، و از اعتقاد خوب یا بد؛ ولی اینطور نیست. زیرا ملاحظه معنی را هم باید نمود. حیات برای انسان وقتی خیر است که وی برای نفس خود و دیگران منشا خیر باشد؛ و اما اگر منشا شر شد و زیادی عمر و زیادی سلامتی و صحت و زیادی قدرت موجب تعدی و تجاوز به نفس خود و حریم بشریت شد، در اینجا دیگر خیر نیست، عنوان خیر بر آن صادق نیست! ❇️. منبع: روح مجرد ، ص ۱۱۲ #⃣. موضوع: 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ 📿 | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " الصّلاةُ خَيرُ مَوضوعٍ، فمن شاءَ استقلَّ و من شاءَ استَكثَر " | ١ | 📜 ترجمه: " بهترین چیزی که در اسلام قرار داده شده است، نماز است ؛ هرکسی می خواهد کمتر و هرکسی میخواهد بیشتر بخواند. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. آن نماز واجبی که انسان می خواند، برای اقل مومنین و اضعف مومنین است. در روایت داریم که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: " این هفده رکعت را که خدا واجب کرد به خاطر ضعفاء و اضعف مأمونین است " | ۲ | چون از زن و مرد و ضعیف و قوی دیگر کسی نیست که از عهده این هفده رکعت بر نیاید، و همه بر می آیند؛ لذا واجب شد. اما برای کسانی که می توانند راه را بیشتر طی کنند ، مستحب موکد است که نوافل را بجا بیاورند و باید دو برابر این مقدار نوافل بخوانند. و نوافل هم خیلی مهم است؛ مکتوبه است، یعنی نوشته شده است! لذا مومنین و آن افرادی که اهل مراقبه هستند اصلا بین نماز واجب و نافله مکتوبه تفاوت نمی گذارند، و همه این پنجاه و یک رکعت جزء نمازهایی است که به طور وظیفه بجا می آورند. ❖. حالا از این پنجاه و یک رکعت بگذریم، کسی می خواهد بیشتر بخواند، بخواند؛ صد رکعت بخواند ، دویست رکعت بخواند، هزار رکعت بخواند. اصلا شما از اول طلوع آفتاب در تمام شبانه روز مدام بایستید دو رکعت نماز بخوانید و تمام که شد دو رکعت دیگر ؛ نه نماز حاجت ، نه نماز توبه ، نه نماز زیارت، بلکه همین طوری نماز بخوانید، این خیلی کار خوبی است. و این نماز هم مستحب است، چون عبادت است و عبادت هم بدون استحباب نمی شود. [ خداوند میفرماید : ] ای بنده ای که پنجاه و یک رکعت نمازت را خواندی، باز هم دلت میخواهد نماز بخوانی ؟! خوب بیا بخوان! هر چه بیشتر میخواهی نماز بخوانی، بخوان ؛ راه بسته نیست! آن افرادی که من بر آنها واجب کردم که هفده رکعت نماز بخوانند ، اضعف مامونین اند. ❖. خب خداوند این را به عنوان مستحب قرار داد، اما چرا واجب نکرد؟! چون اگر واجب می کرد که نمی شد؛ آخر او پیغمبر رحمه للعالمین است، و تکلیف او هم بر اساس حکمت است ، و شریعت او هم‌ شریعت سمحه و سهله، یعنی آسان است. آن وقت اگر پنجاه و یک رکعت را بر همه واجب کند؛ آن دختری که تازه بالغ می شود و آن پیرمرد ضعیف و رنجور و مریض باید پنجاه و یک رکعت نماز بخوانند! نه اینکه غیرممکن است، اگر غیرممکن باشد متعذر باشد که به او تکلیف نمی شود، بلکه متعسر و مشکل است؛ ولی این تکلیف مشکل برداشته شد. پس رسول خدا ما را از یک راه روشن و مستقیم حرکت می دهد و خودش مدام آشغال ها را جمع می کند، خار و خاشاک ها را جمع می کند، و مدام راه را نشان می دهد و یک دین سهل و سمحه به دست ما داده و ما قدرش را نمی دانیم! | ۳ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. بحارالانوار، ج۷۹، ص ۳۰۸ ۲. الامالی ، شیخ صدوق، ص ۴۵۱ ۲. شرح فقراتی از دعای افتتاح، ص ٩١ و ٩٩ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ 📌. برای خدا گریستن از اشد طاعات و مثوبات .... 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ ❖. مرحوم والد ما، علّامه طهرانی رضوان الله عليه بارها به بنده مى‏ فرمودند: " من پيش از آنكه با تذكّر استادم متوجّه خطا و رفع اشتباهم شوم، خود به تحليل و تحقيق رفتارم مى‏ پرداختم و آن را اصلاح مى‏ كردم. " حال، ما صراحتاً به افراد متذكّر مى‏ شويم، ولى آنها توجّهى به تذكّر ما نمى ‏كنند! و همين مسأله، سرّ تعالى و ترقّى ايشان به مراتب عليا بوده است. و ايشان مى ‏فرمودند: " استاد براى مواردى است كه انسان به اشتباه و خطاى خود پى نبرد، نه در جايى كه تشخيص خطا براى خود شخص ميسّر است؛ در آنجا ديگر نيازى به استاد نيست! " ✍🏻. قدس سره 📚. حیات جاوید ، ص ۱۷۸ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ❖. انسان در دنیا به هر چیز متکی باشد، ایمان به آن چیز دارد. یعنی قلب انسان به هر چیز که تعلق بگیرد و مقصود و هدفش را او قرار بدهد، دلبستگی و پیوند با او است؛ و این دلبستگی و گرویدن را ایمان می گویند. بنابراین ، انسان که یکی از موجودات است و دارای عقل و شعور است، حالا می خواهد پیوند و دلبستگی پیدا کند، دلبستگی و پیوند به چه پیدا کند؟ به موجودی که مانند او در یک ردیف و در عرض هم دست خوش فنا و فساد هستند ؟! یا دلبستگی پیدا کند به آن ذات مقدسی که قیوم اوست و در هر لحظه بیدار است و کفیل امور انسان است؟ ✍🏻. قدس سره 📚. مبانی تشیع ، ص ۱۰۶ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ 🌹شب و روز بسیار محترم🌹 آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی 💠میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم است. این شب خیلی محترم است و همچنین فردا خیلی محترم است و در آن زیارت حضرت رسول وارد شده است. 💠حضرت را از راه دور زیارت کنید! خود حضرت می فرمایند: «هر کس به من سلام کند از او دستگیری می کنم.» 💠...از حضرت آنچه را خیر ماست که همان عبور از دنیا و نفس باشد بخواهیم؛ از حضرت بخواهیم هر چه نفس داریم، هر چه آمال داریم همه را محو کرده و از بین ببرد و خدا را جایگزین آن نماید. 📚 «گلشن أحباب» ج ۱ ص ۲۰۶ @ghazi_ir
﷽ 💠. برتر از هزار رکعت نماز... صلی الله علیه و آله @ghazi_ir
4_5987739535147009332.mp3
19.17M
﷽ 🎧 حدیث: 🖋 ترجمه: قدس سره 🕰 زمان: ۲۵ دقیقه 💾 حجم: ۱۸.mb 📚 دانلود متن pdf ____ @ghazi_ir
﷽ 🌼مقام محمود و سعۀ نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله🌼 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🌷رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم با هر موجودى بوده است؛ يعنى تمام ماسوى الله از عالم مُلک و مَلَكوت، از عقول، و ارواح، و نفوس عِلويّه، و سفليّه، و موجودات عالم صورت، و عالم طبع؛ با همه و همه بوده است؛ 🌷بلكه حقيقت آن موجودات اوّلًا و بالذّات بوده است، و نسبتِ وجود به آن موجودات ثانياً و بالعرض است؛ و اين است مقام محمود. 🌷زيرا گفتيم اين مقام، مقامى است كه هر گونه حمدى، از هر حمد كننده اى، نسبت به هر حمد شده اى صورت گيرد، راجع به آنجاست؛ 🌷يعنى: گلى را كه ما مى ‏بوئيم و حمد مى‏ كنيم، اين حقيقتِ حمد راجع به رسول الله است؛ يعنى: حقيقت وجود گل و زيبائى گل و بوى عطرآميز گل و طراوت گل، همه و همه رسول الله است، و حقيقت ما كه حامد هستيم و حقيقت حمد ما، همه و همه رسول الله است. 🌷و همچنين بلبلى را كه مى‏ستائيم، و ماه و خورشيد، و زيبائى ‏هاى عالم را كه مملوّ از شادابى و طراوت و عشق و محبّت و علم و قدرت و حيات است، همه و همه رسول الله است. 🌷وجود و نفس واسع آن حضرت آن‏ قدر در عالم بقاء بالله وسيع و واسع است كه با هر موجودى از مَلَكوت و باطن، و از مُلک و ظاهرِ او همراه است؛ و اين است مقام كلّيّه كه ما درباره امامان‏ عليهم السّلام قائل هستيم‏. 📚 «معادشناسی» ج ۹ ص ۴۲۳ @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ ❖. اعجاز أميرالمؤمنين در امور تکوینی و انجام خرق عادت صرفاً بیان گر سلطه ولائی و نشانگر موقعیّت و مقام والای امامت و و لایت بود و اضافه بر این حاصلی برای ما و روش و منهاج و حرکت ما ندارد امّا آنچه مسیر ما را مستقیم و از انحراف و اعوجاج جلوگیری می کند این قضایا و مسائل صادره از او نیست. ما به این معجزات [ یعنی تطبیق مشیّت الهی با ظواهر عالم مادّه و شهادت و اداء تکلیف بر اساس اراده و خواست پروردگار ] باید توجّه کنیم و آنها را به کار بندیم تا بتوانیم پای خود را جای پای علی بگذاریم... ✍🏻. عالم ربانی قدس سره 📚 افق وحی ، ص ۲۰۲ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎬 | اگر آرامش قلب و توجه ندارید، علت آن را در دلهایی که شکسته اید بیابید ❗️ 🗃 شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۱۸۹ @ghazi_ir
﷽ ❖. انسانی که میخواهد فکر خودش را در خدا جمع کند و به ذکر خدا مشغول باشد، باید موانع را کم کند. یک عده از موانع همین اجتماعاتی است که انسان در آن زندگی می کند؛ و اخباری که دعوت به اعتزال می کند، بر این اساس است که انسان مدتی در خلوت و اعتزال باشد تا کم کم قوی بشود؛ یعنی اصلا نفس انسان این طور است که اگر در خلوت کار نکند، قدرت پیدا نمی کند که در جلوت کار کند. و لذا در روایت داریم: " خداوند هیچ پیغمبری را به نبوت مبعوث نکرده است الا اینکه یا در اول عمرش یا در آخر عمرش اعتزال و خلوت را برای او واجب کرده است " قدس سره 📚 مبانی اخلاق، ج۲ ، ص ۱۷۹ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
‍ ‍ ‍ ‍ ﷽ 📌 زیارت باید " عارفاً بحقّنا " باشد 📚 حضرت آیةالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه الله در جلسات " شرح حكمت متعاليه، درس ۶۹۰ " میفرمایند: ❖ ما هنوز گرفتار تخيلات هستيم، گرفتار اعتبارات هستيم، اين كه پيغمبر و ائمه علیهم السلام ، مى‏ فرمايند: " كسى كه زيارت كند ما را عارفاً بحقّنا " هر چه هست در همين يك جمله است. براى همين است كه میگویم شما گنبد را زيارت نكن آقا جان! چشمتان به گنبد امام رضا عليه السلام مى‏ افتد، میگوييد: " السلام عليك يا على بن موسى الرضا " مگر امام رضا آن گنبد است؟! خوب بله تا چشممان به گنبد مى‏ افتد ظهور آن مرتبه ولايت است در ظاهر، ولى امام رضا عليه السلام در گنبد نيست! امام رضا عليه السلام كه آن در آنجا نيست! امام رضا عليه السلام كه آن ضريح نيست! امام رضا عليه السلام كه آن بدن نيست! اصلا زیارت بدن مطرح نيست! ❖ رفتن زيارت‏ امام‏ رضا عليه السلام خوب بخاطر اين است كه آن بدنى كه بواسطه تقدسى كه با آن روح پيدا كرده آدم مى‏ رود و از آن تجليات بيشتر بهره‏ مند مى‏ شود، ولى امام رضا عليه السلام كه بدن نيست. امام رضا عليه السلام همه جا است امام رضا عليه السلام ملك و ملكوت عالم را گرفته! اين قضيه است! اين " عارفا بحقّنا " اين خيلى مسئله است چه كسى واقعا عارف به حق امام علیه السلام است. @ghazi_ir
﷽ 🔹بسیاری از خانم‌ها و مردهای قدیم وقتی می‌خواستند در منزل غذا درست کنند، وضو می‌گرفتند و با حالِ طهارت، غذا را درست می‌کردند و می‌خوردند. 🔹مگر در مسئلۀ شیر دادن روایت نداریم که وقتی مادر می‌خواهد به بچه شیر دهد، وضو بگیرد و با طهارت، شیر بدهد؟! در بعضی از موارد نیز اصلاً نباید شیر داده شود. اینها تأثیر دارد! 🔹🔻متأسفانه این مطالب امروزه از بین رفته است🔺و می‌گویند: «نه آقا، خب شیر است دیگر؛ حالا بچه می‌آید و می‌خورد! وضو داشتن و نداشتن چه تأثیری دارد؟!» 🔹تأثیرش را انسان بعد متوجه می‌شود؛ وقتی که در زندگی مسائلی اتفاق می‌افتد معلوم می‌شود که این تأثیر از کجا نشأت گرفته است! در اینجا مسائل و حکایاتی است که موجب اطالۀ مجلس می‌گردد؛ لکن همین‌قدر باید بدانیم که 🔻تمام اینها در آن اجر معنوی و ملکوتی و برزخیِ غذا مؤثر است.🔺 🔹افراد عادی این‌ها را نمی‌فهمند و بی‌توجه، غذا را می‌خورند؛ حال مثلاً این ظرف برنج را هرکس که درست کرده، درست کرده باشد! 🔹ولی وقتی انسان قدری رشد و تجرّد پیدا کند و نفْس و حالش با آن عوالم، ارتباط و انس داشته باشد، وقتی این ظرف را جلویش بگذارند و اولین لقمه را بردارد، می‌بیند که لقمۀ دوم را نمی‌تواند بخورد و می‌فهمد که مسئله‌ای در این غذا هست که به نفْس اجازه نمی‌دهد آن را بپذیرد؛ چون نفْس با بدن ارتباط دارد. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٢۰٧ @ghazi_ir
❖. افراد خداشناس دل را پاک می کنند، معصیت نمیکنند ، کینه ورز نیستند، حسود نیستند، بخیل نیستند، مال پرست نیستند، جاه طلب نیستند، اینها یک صفاتی است که انسان جمع میکند‌. دور کمر روح انسان کمربند می بندند، انسان را زندانی میکند، وقتی زندانی کرد چشم که باز می شود، نگاه به کثرت می افتد. به موجودات کثیره محبت پیدا می کند، قوه چشم بصیرتش را از دست میدهد، این انسان که نظرش به تعین و تقید عالم هستی میدوزد و برای ماده و کثرت اصالتی قائل میشود، اساس کار و خود را بر دوئیت و نفاق و جنگ و ستم و ظلم و قهر و تعدی و تجاوز قرار میدهد. ✍🏻. قدس سره 📚. نفسیر آیه نور، ص ۲۴۰ @ghazi_ir
﷽ ❖ شخصی به علامه طهرانی قدس سره گفته بود: " آیا ما را شفاعت می کنید؟ " • ایشان فرمودند: " باید کار کنید! بی کار نمی شود ! شفاعت که چیزی نیست، من همه رفقا را شفاعت می کنم، قوم و خویش های ایشان را هم شفاعت میکنم ، ولی اگر میخواهی به آنجا برسی باید کار کنید ! " قدس سره 📚 آموزه های معرفت ،ج۱ ، ص ۲۸۶ 📥 دانلود کتاب @ghazi_ir
﷽ 🔶. توهّم زهد، خیال تقوا 🔹شخصی بود که در زمستان‌ها در سایه نماز می‌خواند و در تابستان‌ها در آفتاب. [به او می‌گفتند این کار را نکن] می‌گفت: «ریا می‌شود!» احمق، آفتاب به سَرَت می‌خورد مریض می‌شوی! این که و نشد؛ پس خدا سایه و گرما را برای چه قرار داده است؟! 🔹به‌عنوان اینکه بگویند فلانی زاهد است، فقط یک نوع میوه می‌خورد! چه اشکالی دارد که ده نوع میوه، موردِ مصرف انسان باشد؟! همان‌طور که سیب میوۀ خداست، پرتقال و انگور و گلابی و خربزه هم میوه و مخلوق خدا هستند. به‌اندازه بخور، ده نوع هم بخور! مهم آن است که صورت نگیرد. هر چیزی به‌اندازه‌اش خاصیت خودش را دارد و البته اینکه بعضی می‌گویند: «خوردن همزمان دو نوع میوه ضرر دارد» هنوز ثابت نشده است. 🔹علی‌‌کلّ‌‌حال مسئلۀ زهد در اینجا نیست. 🔻زهد آن است که انسان جلوی نفس را در تمایلِ بی‌دلیل به هر چیزی را بگیرد و به هر چیزی که میل دارد دست‌درازی و اقدام نکند.🔺 این زهد است؛ و الّا اگر انسان غذایی را به‌خاطر فایده و ویتامین‌هایش مصرف کند، غلط نیست. 🎙. حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٢۰۶ @ghazi_ir
﷽ 🔹امام غایب چگونه شیعیان را هدایت می‌کند؟ #هدایت #ولایت #دستگیری @ghazi_ir