eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ توحید خالص، درمان هر دردی است؛ و به برکت این داروی شفا بخش، تمام بیماری های روحی و اخلاقی.... بر طرف می شود! ✍️ حضرت علامه طباطبایی قدس الله نفسه الزکیه 📚 مجموعه رسائل، ج۱، ص۲٠٠ @ghazi_ir
﷽ 🔹نظام عالم نظام تربیت است، و تربیت به‌دست شماست! خداوند می‌گوید "شما به چه راهی می‌خواهی تربیت شوی؟ من نیز برای تو همان نسخه را می‌پیچم و به دستت می‌دهم!" 🔹اگر دلت پاک باشد و در نیّتت این است که به‌سوی من تربیت شوی و به راه من بیایی، آن کسی که از مخالفین است تا می‌خواهد به تو تلفن کند، زنگ خانه‌اش به صدا درمی‌آید و می‌رود در را باز کند و می‌بیند رفیقش آمده و یک ساعت را به صحبت‌ با او می‌گذراند و اصلاً به‌طور کلی از اینکه با شما تماس بگیرد، منصرف می‌شود. 🔹اما اگر می‌خواهی به‌سمت دیگر متمایل شوی، یک‌دفعه زنگ تلفنت به‌صدا درمی‌آید و می‌بینی فلانی است: «آقا مدتی است می‌خواهم بیایم ببینمت...» تو هم می‌گویی «بفرمایید!» تمام شد؛ دَخلَت درآمد! 🔹نظام عالم، نظام تربیت است و تربیت به‌دست خود انسان است؛ به کدام طرف می‌خواهی تربیت شوی؟ تکلیف خودت را مشخص کن! 🔹قرآن تصریح کرده است که: «کلّاً نُمِدُّ هؤلاء و هؤلاءِ مِن عطاءِ ربِّک.» (الإسراء، 20) یعنی خداوند به ما می‌گوید: هم این‌طرفی‌ها را ما آماده می‌کنیم، و هم آن‌طرفی‌ها را؛ ما به هر دو خوراک می‌دهیم و بستر و زمینه را برایشان آماده می‌کنیم؛ تو می‌خواهی کدام را اختیار کنی؟ این را به من بگو و روشن کن! هرکدام را بخواهی در اختیارت قرار می‌دهم. 🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ١، رمضان سال ١۴۳۵ @ghazi_ir
﷽ 💠 در بلا هم می‌چشم لذاتِ او ماتِ اویم ماتِ اویم ماتِ او 🔹نفسِ مؤمن، به‏ علّت اطمينان به خدا و سكينه و آرامشی كه پيدا نموده است، از حرارت و سوختگىِ يأس و ناكامى، و گرد و غبار و طوفانِ خاطرات شيطانى، و نَوَسان‌هاى فكرى، و اضطرابات اخلاقى، نجات پيدا كرده و در رحمت خدا و مقامِ اَمْن و امان، دلخوش بوده، و با يک دنيا نشاط و لذّت ـ حتّى در دقيق‏‌ترين دقائق، مانند سَكَراتِ مرگ ـ دل به ‏خدا داده، و آرام و داراى مقامِ سكينه مى‏ باشد. 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج ١، ص ١٨٢ @ghazi_ir
﷽ 📌 دفاع علامه مجلسی رحمة الله علیه از عرفان اصیل شیعه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " مطلع انوار ، ج۵ ، ص ۳۵ " آورده اند : ✍🏻 در کتاب طرائق الحقائق نامه ای را مفصل از علامه مجلسی رحمةالله علیه نقل کرده ، و در آن مفصلاً مجلسی ، اصل تصوف صحیح را ارائه می دهد و می پذیرد ، و از آن بطور صریح و روشن دفاع می کند، و حتی در قریب به آخر آن می‌فرماید: ❖ " و باید دانست که : آنها که تصوف را عموما نفی می کنند ، از بی بصیرتی ایشان است؛ که فرق نکرده اند میان صوفیه حقه شیعه و صوفیه اهل سنت. [ و چون اطوار و عقائد ناشایست از آنها دیده و شنیده اند گمان می کنند که همه چنین اند؛ و غافل شده اند از آنکه طریقه خواص شیعیان اهل بیت همیشه ریاضت و مجاهده و ذکر خدا و ترک دنیا و انزوای از اشرار خلق بوده ، و طریق صوفیه حق طریق ایشان است. و سالهاست که شیعه به برکت آثار و انوار ایشان در مهد امان و رفاهیت اند و علانیه به ترویج دین مبین و نشر آثار ائمه طاهرین و دفع اعدای ایشان مشغولند. ] @ghazi_ir _______ 🗃 جهت اطلاع بیشتر پیرامون این نامه و سند آن رجوع شود به : " رساله فقها حکیم" ، تالیف علامه طهرانی قدس سره تعلیقه ص ۲۰۸ ؛ و " فهرست کتابخانه مجلس " ، ج۹ ، بخش ۲ ، ص ۵۸۶ در ضمن مجموعه ۱۹۱۶ ؛ و نیز " الذریعة " جلد ۲ ، ص ۸۲ تحت عنوان " الأسئلة الخليليّة " ؛ و " رساله مجذوبیه " تالیف مرحوم کبودرآهنگی ، ص ۱۰۵ ؛ و کتاب " دین و سیاست در دوره صفوی " تالیف جناب آقای رسول جعفریان ، صفحه ۲۵۸ .
🔹سایهٔ طوبا و دلجويیِ حور و لب حوض به هواي سر کویِ تو برَفت از يادم علیه الرحمة @ghazi_ir
🔶. از ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است 🔹. نباید سالک هیچ‌گاه دست از طلب بردارد. همیشه باید آن طلب را داشته باشد و در عین حال نگاه به قصور خودش کند. این یادتان نرود که مبادا انسان نگاه به قوّت خودش کند! بلکه همیشه نگاه به قصور خود کند. اگر نگاه به قوّت خود کند، خدا می‌گوید: "هان! قوی هستی!؟ پس خودت می‌توانی این راه را بروی!! باشد! بگَرد تا بگَردیم!" 🔹. همیشه نگاه به قصور و ضعف خویش کند که این طرز تفکر، سرمایۀ حرکت این راه است. اگر این طرز تفکر از بین برود، بنزین سالک برای رفتنِ راه تمام است و دیگر بنزین ندارد. 🔹سوخت برای حرکت در این راه: یکی معرفت پروردگار است به رحمانیّتِ مطلقه و عفوِ مطلق، دوّم نگرش به عبودیّت خود است به عنوان ذلّت و فقر و فلاکت و تهی‌دستی. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، سال ۱۴۳۴، جلسه ۱۴ @ghazi_ir
🌸 بگذشت مَهِ روزه عید آمد و عید آمد بگذشت شبِ هجران، معشوق پدید آمد 💎 فرا رسیدن عید سعید فطر، پیمانۀ عشق و ارادتِ ربّانی، شکرانۀ لطف و ضیافتِ رحمانی، بر همۀ شیفتگان و دلدادگانِ اکرام و عنایت پروردگار، تبریک و تهنیت باد. علیه السلام @ghazi_ir
🔹روح خود را متّصل کن‌ ای فلان! زود با ارواح قُدسِ سالکان 🔹جزوِ تـو از کـلّ او، کُلّی شود عقل کل بر نفْس چون غُلّی شود 🔺پ.ن: غُلّی: شخص یا چیزی که دست را به گردن زنجیر کند. رحمه الله @ghazi_ir
💠 امام صادق عليه السلام به يكى از اصحاب به نام شقرانى فرمود: 🔸 «ان الحسن من كل احد حسنٌ‌ و انّه منك احسن لمكانك منّا، و انّ‌ القبيح من كل احد قبيح و انّه منك اقبح» 🔺«اى شقرانى! نيكى از هر شخص نيكو است، ولى از تو كه به ما نسبت دارى نيكوتر است، و زشتى از هر كسى زشت است ولى از تو زشت‌تر.» 🔻 📚 سفینة البحار، جلد۱، ص۷٠۸ @ghazi_ir
💠. مقصد نهایی مسافر راه حق! 🔸براى‏ سالك‏ راه‏ خدا، مقصد و هدفِ غايى فقط تحصيل علم و معرفت است و آن، نقطه و نكتۀ اصلى در جميع تصرّفات و جهت‏گيرى‏‌ها و انتخاب‏‌هاى او مى‏‌باشد 🔸و در اين راستا هيچ حدّ و مرزى را نمى‌‏شناسد و هيچ خطّ قرمزى را تصوّر نمى‌‏نمايد و هيچ مانعى را سرِ راه خود قرار نمى‌‏دهد و هيچ اعتبارى را معتبر نمى‌‏شمرد و به حرف و نقلِ هيچ ابله و نادانى گوش نمى‌‏سپرد. 📝. آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ج 3 ص 171 @ghazi_ir
🔹. دکتر سجّادی، دوست و رفیقِ شفیقِ ما را خدا حفظ کند و توفیق بیشتری به او بدهد؛ ایشان آدمی است که برای یاد دادن به شاگردانش حرص و جوش می‌خورد؛ یعنی نه‌ تنها از اینکه مسائل را در اختیار آنها قرار بدهد إبایی ندارد، بلکه از اینکه یکی کم‌کاری یا کوتاهی می‌کرد ناراحت می‌شد! 🔹. یک روز خدمت آقا (علامه طهرانی) بودیم و ذکر ایشان به‌ میان آمد، ایشان فرمودند: «این حالی که او دارد خیلی از نظر نفسانی برای سلوکش مفید است و خیلی او را جلو می‌برد!» 🔹. بی‌شائبه در اختیار دیگران قرار بده! حالا که خدا نعمتی به تو داده است و فهم تو را نسبت به بعضی از رموز و ظرائف و ریزه‌کاری‌ها باز کرده است، چرا در اختیار دیگران قرار نمی‌دهی و چرا می‌خواهی برای خودت نگه داری؟! اگر این کار را بکنی آن‌وقت زیاد می‌شود و اضافه می‌شود؛ و اگر انسان این کار را نکند می‌بندد و بسته می‌شود. 📝. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، جلد اول، ص 426و427 @ghazi_ir
AUD-20210519-WA0010.mp3
1.38M
🎵دستور العمل امیرالمؤمنین به مالک اشتر برای امروز ما است، و الّا حضرت می داند که مالک، وسط راه شهید می شود!👆 🎵مالک اشتر با ولایت شهید شد، اما ربیع بن خثیم بی ولایت مُرد...! 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی1424،م10🕰19 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. علت عدم توفیق بر انجام کارهای خیر چیست؟ 💠. گاهی اوقات انسان با خطا کردن رشد می‌کند. 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 212، دقیقه 15:42 @ghazi_ir
💠 منزل آخرت هم سقف می‌خواهد، فرش می‌خواهد، آئينه و گل مي‌خواهد، ولى: 🔺سقفش سپر آتش است و آن اجتناب از محرّمات است 🔺فرشش استقرار در محلّ امن است و آن تقوى است 🔺آئينه‌‏اش صفاى باطن است تا جلوه‌‏گاهِ اسماء و صفات خدا گردد 🔺گُلش، نسيم معطّرِ رحمت از جانب بهشت است و آن تجلّى به جمال الهى است. 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ج 1 ص 270 @ghazi_ir
﷽ 📌 | قسمت ۳ : احوالات عارف فقیه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ آورده اند: ✍🏻... " در " نقباء البشر " ج۱، ص ۳۲۹ و ۳۳۰ تحت شماره ۶۷۳ آورده است که: آقا شیخ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فرزند شفیع ملکی بوده است. او عالمی فقیه ، و اخلاقی فاضل و با ورع و موثق. او در نجف اشرف حضور بزرگان از اساتید درس خوانده است، و مراتب سلوک را از اخلاقی شهیر مولای حسین قلی همدانی و غیره از علماء‌ تتلمذ نموده است. در سنه ۱۳۲۰ به ایران مراجعت کرد، و در دارالایمان قم توطن نمود، و به وظائف شرع و ترویج دین و تربیت مومنین همت گماشت تا در روز عید قربان سنه ۱۳۴۳ رحلت کرد. " | ، ص ۳۱ | ❖ مرحوم صدیق ارجمند آیةالله شیخ مرتضی مطهری رحمةُ الله علیه به حقیر گفت: من خودم از رهبر عظیم انقلاب: آیةالله خمینی اعلی الله تعالی مقامه شنیدم که میفرمود: " در قبرستان قم یک مرد خوابیده است و او حاج میرزا جواد آقای تبریزی است. " ... کتب وی عبارت اند از : " لقاء الله " " اسرارالصلوة " و " المراقبات " ( اعمال السنه ) که الحق مستغنی از تعریف است، بالاخص کتاب " لقاء الله " ایشان آتشی مخصوصی دارد و برای فتح باب سالکین الی الله کلید و رمز موفقیت است. | ص ۲۸۵ | 🗃‌ جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به : • مطلع انوار ، ج٣ ، ص٣٤ • الله شناسی ، ج۲ ، ص ۳۹ • رساله لب اللباب ص ۳۳ و ۱۱۷ @ghazi_ir
✅ نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» 📚متن ۱۰۰ جلد از آثار آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی. 🛒جهت دانلود نرم افزار به صورت رایگان: http://mesbahyazdi.ir/meshkat.zip ◀️جهت اطلاعات بیشتر: https://mesbahyazdi.ir/node/8083
🔸اين عبارت هميشه بر زبان مرحوم علامه طهرانی بود كه می‌فرمودند: «حالاتى كه براى سالك پيش می‌آيد، ميهمان سالك است؛ انسان بايد از اين ميهمان، پذيرايى كند.» 🔸یعنى با اموری مواجه نشود که در تضاد با آن حالات قرار دارد؛ کاری انجام ندهد که موجب بیرون رفتن آن حال شود؛ به مطالبی نپردازد که باعث شود آن ربط، سست و گسسته شود. اين معنا، معناى پذيرايى است. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. ، جلسه ١٠، رمضان ١۴٣۵ @ghazi_ir
﷽ 📌 | قسمت ۴ : احوالات فقیه بزرگوار آیةالله میرزا علی اکبر مرندی رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در مهرتابناک ج۱ ص ۹۹ پاورقی آورده اند: ✍🏻...آیةالله میرزا علی اکبر مرندی در سال ۱۳۱۴ ه.ق در خانواده ای بسیار متدین و متقی در شهرستان مرند چشم به جهان گشود. آقا میرزا علی اکبر مرندی مقدمات علوم الهیه را در محضر پدرش سپری کرد. سپس برای طی مراحل عالیه راهی تبریز شد و از علمای برجسته آن خطه حظ وافر برد. در سنه ۱۳۴۴ ه.ق توفیق تشرف و اقامت در نجف اشرف را کسب نمود. و در همان روزهای بدو ورود با علامه طباطبایی و مرحوم الهی طباطبایی آشنا شد. ❖ آیةالله مرندی در استفاده از درس های رسمی حوزه نیز جدیت و پشتکار وصف ناپذیری داشت. استادان خارج فقه و اصول او در حوزه علمیه نجف عبارت بودند از: آیات عظام محمدحسین نائینی، شیخ علی ایروانی ، علامه محمدحسین کمپانی ، علامه بادکوبه ای، سید ابوالحسن اصفهانی ، آقاضیاء عراقی. ایشان شیفته مرحوم علامه سید علی قاضی بود و حدود ۱۶ سال در محضر این استاد عرفان به سیر و سلوک پرداخت. سرانجام پس از عمری عبودیت و ارشاد و هدایت مردم، روح بلند آن عارف و فقیه فرهیخته در سنه ۱۴۱۵ ه.ق از عالم ناسوت به عالم ملکوت پیوست. رحمةالله علیه @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 اینکه در روایت دربارۀ حضرت عبدالعظیم حسنی آمده است که «أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ‏ زَارَ الْحُسَيْنَ‏ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام: اگر قبر عبدالعظیم را که در نزد شما است زیارت کنی مانند آن است که سیدالشهداء علیه السلام را زیارت کرده‌ای!» 🔹 علّت این مسئله، ولایت امام علیه السلام است که در حضرت عبدالعظیم تجلّی کرده است. چرا برای ما روایتی نیامده است؟! چون ولایت در ما تجلّی نکرده است! مگر ولایت کشک و دوغ است که در هر جایی بیاید و به هر اعتباری معتبر شود؟! حضرت عبدالعظیم علیه السلام خود را در ولایتِ امام هادی علیه السلام ذوب و فانی کرد؛ لذا آن حقیقتِ ولایت در نفسِ حضرت عبدالعظیم تجلّی کرده است. 🔹 تصوّر نکنیم که این مسئله اختصاص به حضرت عبدالعظیم دارد. اگر ما هم مانند حضرت عبدالعظیم با تمام وجود خود (نه در مقام شعار و ادعا) ولایت و لوازم ولایت را پذیرفتیم و تا آخر هم پای قضیه ایستادیم، همان ولایتی که در حضرت عبدالعظیم تجلّی کرده است در ما هم تجلّی خواهد کرد؛ به هیچ عنوان تفاوتی نمی‌کند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. سال 1425، با ویرایش @ghazi_ir
🔸عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد!؟ ای خواجه درد نیست و گرنه طبیب هست! علیه الرحمة @ghazi_ir
📿 معنای ذِکر و معنای وِرد 📿 🔘ذکر خدا: یعنی یاد خدا. مراد از ذکر، یاد کردن است؛ نه اینکه با زبان ذکری را جاری کردن. به اذکاری که انسان با زبان جاری می‌کند، وِرد می‌گویند: ذکر برای قلب است و برای توجه به آن معنی مذکور. می گویند: فلان چیز در ذُکر من است؛ یعنی: در یاد من است، در خاطر من است. آن وقت اگر انسان به این اذکار هم اذکار بگوید، از باب این است که اینها، آن چیزی را که قلب انسان یاد می کند به یاد می آورند و ظاهر می کنند؛ و لذا از این باب به اینها ذکر می گویند. 🔘آن چیزی که در واقع به درد انسان می خورد این است که یاد خدا باشد؛ و چون این اذکار لفظی موجب یاد کردن خدا می شد، قیمت دارد. هر ذکری می شود، هر ذکری باشد که موجب یاد کردن خدا باشد، قیمت دارد؛ و هر ذکری که خدا را به یاد انسان نیاورد، قیمت ندارد. آن کارِ کمی که انسان بکند و دوام داشته باشد، بهتر است از آن عبادتی که زیاد باشد اما دوام نداشته باشد. مثلا یک شب، هزار رکعت نماز بخواند و فردا شب هیچ نخواند، یا شب تا صبح عبادت کند اما نماز صبحش خواب بماند و قضا شود. 🔘بعضی ها اول شب می‌نشینند، ذکر می‌‌گویند، دعا می‌خوانند، آن وقت خسته می‌شوند و آخر شب خوابشان می‌برد، نماز شبشان خواب اند و نماز صبح هم خواب اند و بین الطلوعین هم خواب اند و احیاناً آفتاب هم می‌زند و خواب اند! عبادت اینها مثل «قورباغه» است. چون اینها از سرِ شب در باغها مُرداب ها می خوانند تا نزدیک سحر، سحر دیگر خاموش می شوند؛ صدای قورباغه دیگر آن وقت بلند نیست. قورباغه نه بین الطلوعین می خواند نه نزدیک اذان صبح. 📗 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه برگرفته از صفحهٔ ۲۵۷تا۲۵۹ ✍ حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی @ghazi_ir
❈ عملی که از روی احتیاط و دو دلی انجام پذیرد فاقد جزم و یقین و استقرار نفس و ثبات قلب است، و چنین عملی از روح و جان و حقیقت عبادت خالی، و نصیبی نخواهد داشت؛ آن عملی موجب تاثیر در نفس و قلب است که از روی یقین و جزم صورت پذیرد، و انسان در هنگام انجام آن اتصال خود را با حضرت حق احساس کند، و ربط خود را وجدان کند! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۲، ص ۳۹۳ @ghazi_ir
🔘 تأثیر رفتار شیعه در نفس و روح امام علیه السلام 🔹امام صادق علیه السلام: «وقتی شخصی از شما شیعیان باتقوا و راستگو و امانت‌دار بوده، و اخلاقش با مردم نيكو باشد، دربارۀ او می‌گویند: ”اين مرد، جعفرىّ مذهب است.“ و من از این مسئله خوشحال می‌شوم و از ناحیهٔ وی، سرور و شادی در دلِ من پدید می‌آید. 🔹ولی اگر غیر از این باشد، بر دلِ من، بَلا و گرفتاری و عار و ننگش پديدار مى‌‏شود! و درباره‌‏اش می‌گویند: ”اين اخلاقِ ناپسند، حاصلِ ادب و تربیت جعفر [صادق علیه السلام] است!“» 🔹«فَإنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إذَا وَرَعَ فِى دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَديثَ، وَ أدَّى الامَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ النَّاسِ، قيلَ: هَذَا جَعْفَرِىٌّ، وَ يَسُرُّنِى ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ إنْ كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَىَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هَذَا أدَبُ جَعْفَر.» 📚. الکافی ج 2 ص 636 علیه السلام @ghazi_ir