eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
206 دنبال‌کننده
82 عکس
25 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی پیشرفت تکنولوژی و اشراف نسل جوان بر آن موجب گسست نسلی می‌شود، اما لزوما اهداف تعاملات اجتماعی تغییر نمی‌کند، بلکه همان اهداف با اسارت عقل و استفاده از سازوکارهای پیچیده‌تری دنبال می‌شود. بر اساس ، انسان نوع متوسط است. و بسته به میزان شکوفایی فطرت با انواعی از انسان مواجه خواهیم بود. ✅ انسان حیوان نما که بر اساس غریزه به استخدام دیگران در راستای اهداف حیوانی می‌پردازد. ✅ انسان اجتماعی که میزانی از عقل در او شکوفا شده اما عقلی که اسیر هواست و در راستای همان اهداف حیوانی به کار گرفته می‌شود. تعاملات این نوع از انسان بر اساس استخدام متقابل است. ✅ انسان متمدن بالفطره اما تعاملات خود را بر اساس محبت و احسان و ایثار سامان می‌دهد و اصلا به استخدام نمی‌اندیشد. ✳️ برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به نظریه انسان‌شناسی در ضمیمه کتاب شریعت در آئینه معرفت نوشته آیت‌الله جوادی آملی. @ghebrahimipour
تغییر جهان ایجاد تحول و تغییر در جهان، دغدغه بسیاری از اندیشمندان بوده است. اما تفاوت های بسیاری نیز میان مکاتب وجود دارد. تفاوت در هدف: علم مدرن، سیطره بر طبیعت را در سر می پروراند. چرا که طبیعت را مرده می داند و خود را مالک آن. اما علم اسلامی حقوقی برای طبیعت قائل است و به تبع آن رفاقت و همدلی با طبیعت را دنبال می کند. تفاوت در عمق: برخی تغییرات سطحی و برخی دیگر عمقی هستند. تغییرات عمقی پایدارتر و ماندگارترند.
ویل للمطففین
💔 از ماست که بر ماست. 💔 با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش، ، طراحی شد تا فضایی امن برای این امر باشد. کمی بعد بخش‌های مختلفی به این اپلیکیشن اضافه شد که یکی از آنها انیمیشن هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. شاید به بهانه سرگرمی یا هدایت دانش آموزان به یک فضای امن. نام یکی از آنهاست که به راحتی باور فرزندان ما را در مورد معاد تغییر می دهد و البته بیننده را به موسیقی نیز بسیار علاقمند می کند. شاید دیگر نیازی به دشمن و و ... نباشد تا زمانی که خائن داخلی کار دشمن را بهتر از او به انجام می رساند. رحمت الله علیه می فرمودند: نقطه آغاز اصلاح یا تباهی جامعه است. تلاش فراوان عده ای برای استمرار به بهانه های مختلف از جمله اخیر نیز در همین راستا قابل فهم است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
✅ فشارهای اجتماعی خواه محسوس باشند یا نامحسوس، در صورتی که با اقناع عمومی همراه نباشند، با مقاومت مواجه می شوند. اما در صورتی که زمینه برای مقاومت یا مخالفت وجود نداشته باشد، موجب انباشت و تراکم نیروهایی می شوند که در زمان و مکانی مناسب با انفجاری عظیم تحولی اجتماعی را رقم خواهند زد. البته گاهی این نیروی متراکم با یک حادثه تخلیه می شود و نتیجه چشم گیری نخواهد داشت. ✅ عده ای که هنجارهای مربوط به حجاب را درونی نکرده یا برعکس هنجارهای بی حجابی را جامعه پذیر شده بودند، در کنار گروهی از اقلیت های دینی و مذهبی (مسیحی، زردشتی، علی الهی و ...) که اصلا اعتقادی به حجاب نداشته اما در جامعه به عنوان غیر مسلمان شناخته نمی شوند، نیروی انباشته و متراکم خود را با فوت امینی، تخلیه کردند. ✅ اما اکنون با ظهور بی حجابی و حتی در مواردی نیمه برهنگی که البته درصد کمی از افراد جامعه را شامل می شود از یک سو و سهل انگاری و بی اعتنایی دستگاه های مربوطه و نظام کنترل رسمی از سوی دیگر، زمینه‌های انباشت انرژی قشر مذهبی و فراهم شده است. این قشر البته بالایی داشته و همواره در طول تاریخ خویشتنداری زیادی از خود نشان داده است، اما به هر حال این انرژی متراکم می تواند عظیم در پی داشته و تحولات مثبت و منفی فراوانی را رقم زند. https://eitaa.com/ghebrahimipour
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نشست فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی با موضوع ارائه طرح حجاب و عفاف و هم اندیشی پیرامون آن 👤در این ویدیو به بخشی از نظرات اعضای جلسه پرداخته شده است. 💢 با ارائه اساتید محترم خیری، اقاجانی، ابراهیمی پور، کدخدایی، بابایی، طالبی، میرجعفری و... از اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ منظور از انسان‌هایی که از حیوان پست‌‌تر هستند، در آیه 179 از سوره اعراف چیست؟ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ✅ مرغ پرنده‌ای است بسیار ترسو. اما همین مرغ هنگامی که صاحب فرزند می‌شود دلیر و شجاع شده و در جنگ با مهاجمان به فرزندانش و لو بسیار قوی باشند، تردیدی به خود راه نمی‌دهد (درس تفسیر استاد جوادی آملی). حال انسان‌هایی که از لاف زدن امریکایی‌ها برای حمله به ایران می‌ترسند، کسانی که پشت به دشمن می‌کنند، حتما از این حیوان پست‌ترند، چه رسد به آنهایی که با دشمن همکاری هم می‌کنند. ✅ آن هنگامی که ما نه سلاح داشتیم و نه تجربه، امریکا هیچ غلطی نتوانست بکند حالا که ما به یاری خدا و همت انسان‌های شجاع و مخلص، سر تا پا مسلح هستیم و امریکا رو به افول است، چه غلطی می‌تواند بکند؟ https://eitaa.com/ghebrahimipour
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆سلسله نشست‌های دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان 🗂 موضوع: حیا و عفت از منظر جامعه‌شناختی 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکترقاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇 🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923m.mp4 🔶 لینک آرشیو در آپارات👇 🎥 https://aparat.com/v/I2bJD 🔶 لینک فایل صوتی👇 🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/1402011923s.mp3 🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1414 🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇 🌐 https://wisgoon.com/pin/48608336/ 🆔 @difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1401 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
(عکس بالا) ✅ ظهور رفتارهایی مثل کشف حجاب، روزه‌خواری، تظاهر به گناه، اختلاس، رشوه‌خواری، رباخواری، و بزرگنمایی آن از سوی رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی، این انگاره غیرعلمی () را بر ذهن برخی از افراد و حتی گاهی متخصصین علوم انسانی، حاکم می‌گرداند که دینداری در ایران معاصر رو به افول است. ✅ اما فزونی تجمعات دینی مثل رونق اعتکاف، حضور میلیونی در مراسمات شب‌های قدر و نماز عید فطر، راهپیمایی میلیونی زائران اربعین حسینی و ده‌ها تجمع سالانه دیگر با حضور اقشار مختلف جامعه در مناسک دینی، حاکی از رشد دینداری در ایران معاصر است. جالب این که بسیاری از فعالان در این تجمعات نوجوانان هستند. https://eitaa.com/ghebrahimipour
🌹اقامه نماز عید فطر توسط مهاجران افغانستانی، تهران، منطقه ۱۹، ۱۴۰۲🌹 ✍️ فزونی مهاجران افغانستانی در ایران فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی پیش روی نظام جمهوری اسلامی قرار خواهد داد. ✅ افزایش قابل توجه جمعیت مهاجران، اخذ شناسنامه ایرانی، وصلت با ایرانیان، تحصیل در رشته‌ها و سطوح مختلف علمی، اشتغال در عرصه‌های تخصصی متعدد، افزایش ثروت و تحول در پایگاه و منزلت اجتماعی، از جمله ویژگی‌های جدید این گروه از مهاجران در مقایسه با سایر مهاجرین حاضر در ایران است. ✅ و تأثیرپذیری از فلسفه و تفکر ایرانی اسلامی در مقابل مهاجرانی که در اروپا و آمریکا یا سایر کشورهای اسلامی تحصیل می‌کنند، فرصتی عظیم و البته تا حدی مورد غفلت است. همبستگی فراملی، تقویت جببه مقاومت، نیروی کار نسبتا ارازن‌تر، جبران بخشی از چالش‌های جمعیتی، از جمله کارکردهای این پدیده است. ✅ اما افزایش و در بازار کار ایران که خود با مشکل تورم و بیکاری مواجه است، به ویژه در شرایط امنیتی حاضر، زمینه‌ساز مسائل اجتماعی سیاسی فراوانی چون افزایش نرخ بیکاری، تشدید فقر و حاشیه‌نشینی و احتمال حمایت از تجمعات اعتراضی، خواهد شد. https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️ ، عمری به درازای تاریخ ادیان دارد. تهمت، تمسخر، شایعه‌پراکنی، تبعید، حبس، شکنجه و قتل از جمله شیوه‌های تهاجم به روحانیت بوده و هست. اما انگیزه از این همه تهاجم چیست؟ 1️⃣ برخی عملکرد منفی روحانیت و کاهش منزلت اجتماعی آنها را عامل این تهاجمات می‌دانند. البته تجمل‌گرایی و رفتارهای خلاف شرع، قانون و عرف در میان برخی از روحانیون قابل انکار نیست. اما ... 2️⃣ برخی دیگر قرار گرفتن روحانیت در مسئولیت‌های اجرایی، را عامل این تهاجمات می‌شمارند. اما برنده شدن روحانیون متعدد در انتخابات بعد از چهار دهه، نقض این ادعاست. 3️⃣ هجمه رسانه‌ای علیه روحانیت، به ویژه در دهه اخیر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما انتظار می‌رود این هجمه‌ها، تهاجمات مردمی را به دنبال داشته باشد، نه ترور سازمان یافته. 👈 به راستی ترور چون مطهری، مفتح، بهشتی، باهنر، مدنی، اشرفی، دستغیب و ... به دلایل فوق بوده است؟ قطعا پاسخ منفی است. تحلیل مسائل اجتماعی معاصر بدون در نظر گرفتن نیروی و لشکر آنها در داخل کشور، سطحی و غیر علمی خواهد بود. ✅ حق این است که عده ای از مدت‌ها پیش اجیر شده، آموزش دیده و تطمیع شده‌اند تا به عنوان بخشی از یک برنامه کلان و حساب شده‌ براندازی، نقش ایفا کنند. البته در این برنامه به منظور القای نفرت عمومی از روحانیت، از عوامل بالا نیز استفاده بهینه شده است. اما عامل اصلی بیرونی است. https://eitaa.com/ghebrahimipour
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جلسه سیزدهم: نسبت سعادت حقیقی با قلمروی دین و علم دینی 🎤سخنران: حجت‌الاسلام 1️⃣ سعادت حقیقی یا ابدی به معنای دست‌یابی به لذات پایدار و مصداق اتم آن قرب الهی است. امور مربوط به سعادت از وحی، عقل یا هر منبع دیگری به دست آید در قلمروی دین قرار می‌گیرد. 2️⃣ اما سعادت حقیقی در گروی سعادت دنیوی است. چرا که شناخت و رفتار دنیوی که با سعادت نسبت دارد در قلمروی دین است. 3️⃣ حتی اصول معماری و صنعتی اگر به ارزش‌های دینی مثل حفاظت بهتر از جان مسلمانان مربوط شود داخل در قلمروی دین است. 4️⃣ مقصود از سعادت دنیوی نیز زندگی مطلوب و متناسب با کرامت و کمال انسان و نه رفاه صرف است. ❇️ برداشت: در اسلامی‌سازی علوم انساني باید سعادت دنیوی را نیز از منظر دین مورد توجه قرار داد. https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔰گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‎کند: 📚میزگرد فراسازمانی «جریان شناسی اعتزال نو» 💢ارائه دهنده: سرکار خانم براتی (دانش پژوه مقطع دکتری) 💢ناقد:حجت‎الاسلام‎و المسلمین‎دکتر ابراهیمی پور 🕌مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم ⏰زمان: پنجشنبه ۱۴اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح 🔗بستر مجازی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ تکثر نظریه‌ها و تنوع تحلیل‌های اجتماعی ✅ توسعه آموزش در ایران؛ فزونی افراد تحصیل کرده در سطوح عالی حوزه و دانشگاه و ظهور پدیده را به دنبال داشته است. 😔 دانشجویان و طلابی که بدون حضور مرتب در کلاس درس، شاگردی کردن و خواندن و فهمیدن متن‌های دقیق علمی، پایه‌های تحصیلی را با سرعت پشت سر گذاشته و خود را فارغ‌التحصیل پنداشته‌اند. 👈 این گروه که در عرصه تحصیلی خود نیز سواد لازم و کافی را ندارند، در زمینه‌های دیگر با جسارت بیشتری اظهار نظر تخصصی می‌کنند. 👌مشاهده تحلیل‌های متکثر و غیر روشمند در مورد پدیده‌های اجتماعی مثل کشف حجاب و ارائه راه حل‌های غیرعلمی و از همه عجیب‌تر نسبت دادن آن به دین و سیره ائمه، شاهدی بر این مدعاست. https://eitaa.com/ghebrahimipour
🌷بسمه تعالی🌷 گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‎کند: 🌍میزگرد فراسازمانی 📚 موضوع: سلفیه از گذشته تا حال 🎤ارائه دهنده: سرکار خانم زاهدی (دانش پژوه مقطع دکتری) 📝ناقد:حجت‎الاسلام‎و المسلمین‎دکتر ابراهیمی پور 🏢مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم، اتاق ۲۹(سالن جلسات علامه طباطبایی) ⏰زمان: پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح https://vce.miu.ac.ir/hoda5💻
✅ جلسه چهاردهم: جایگاه در علوم انسانی اسلامی 🎤سخنران: دکتر محمد با ارائه هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی مختص به خود، در علوم انسانی اثر گذار است. مراحل: 1️⃣ استفاده از دستاوردهای معرفتی عرفای مسلمان [عرفای مسلمان هم مبانی معرفتی تولید نموده‌اند و هم نظریه‌های اجتماعی مثل نظریه ادوار و اکوار تاریخی] 2️⃣ توسعۀ مبانی معرفتی با استفاده از روش عرفانی [مبانی معرفتی عرفانی معطوف به مسائل بنیادین در علوم انسانی قابل بسط و توسعه است] 3️⃣ ارزیابی دعاوی عرفانی مرتبط با علوم انسانی براساس عقل، شرع و تجربه [، همچون سایر نظریه‌های علوم انسانی نیازمند ارزیابی است] ❇️ دکتر فنائی، استفاده از رویکرد عرفانی در اسلامی سازی علوم انسانی را به دلیل سخت بودن فرایند آن، در اولویت‌های پس از رویکردهای دیگر مثل فلسفه قرار می‌دهند. https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفاً از این کمپین حمایت کنید. طبق پیگیری صورت گرفته سازمان اتوبوسرانی قم زیر بار اصلاح چینش صندلیهای بخش آقایان نمی‌رود و در اتوبوسهای جدید زمینه نگاه حرام آقایان و جوانان به بخش بانوان را فراهم کرده است. با تکثیر این پیام و مشارکت خود از این کمپین حمایت کنید و در ثواب نهی از منکر اجتماعی و ماندگار مشارکت کنید. https://farsnews.ir/my/c/161746
🔰انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مراکز حوزوی برگزار می‌کند؛ 💢میز گرد «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» 💢با حضور اساتید: 🔸حجت‌الاسلام دکتر خیری 🔹حجت‌الاسلام دکتر ابراهیمی پور 🔸حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی 🔹حجت‌الاسلام دکتر مبینی 🔸آقای دکتر سیاهپوش 🔹آقای دکتر دین محمدی 🔸سرکار خانم دکتر منصوری 🔹سرکار خانم دکتر صادقی 🔸سرکار خانم طرقی 🗓زمان: یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷ 🕌مکان: قم، خ جمهوری ۲ فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه ▫️هماهنگی جهت شرکت حضوری @adminssoq ▪️به شرکت کنندگان گواهی اعطا می‌شود 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
🌷بسمه تعالی🌷 گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی و انجمن طلاب فلسفه و عرفان با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‎کند: 🌍میزگرد فراسازمانی 📚 موضوع: بررسی انتقادی روش شناسی جابری در تبیین کنش گری سیاسی 🎤ارائه دهنده: سرکار خانم نقوی (دانش پژوه مقطع دکتری) 📝ناقد:حجت‎الاسلام‎و المسلمین‎دکتر ابراهیمی پور 🏢مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه سوم، سالن جلسات علامه طباطبایی ⏰زمان: پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح لینک حضور مجازی: https://vce.miu.ac.ir/hoda5💻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ زمان صوت: 00:04:37 (۱) مسئله جهان عرب بررسی تاریخی عقل عربی () نسبت معرفت، فرهنگ و طبقه بندی علم نظام های معرفتی بیانی، برهانی و عرفانی https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰زمان صوت: 00:07:23 (۲) 1️⃣ تولد نظام معرفتی بیانی 2️⃣ ورود نظام معرفتی عرفانی 3️⃣ نزاع میان دو نظام معرفتی بیانی و عرفانی 4️⃣ ورود نظام معرفتی برهانی 5️⃣ درگیر شدن نظام معرفتی برهانی در نزاع 6️⃣ ایدئولوژیک شدن نظام معرفتی برهانی ⬅️ مغلوب شدن عقل برهانی ✳️ نسبت سیاست و نظام های معرفتی https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد (4) 👈 مبانی جابری و نقد نظریه او 1️⃣ نسبت اندیشه، اجتماع و سیاست (تاثیر بر جابری) 2️⃣ جدایی دین از دنیا و علم () 3️⃣ قابل جمع نبودن بیان، عرفان و برهان ✅ نقد: 👈 دین و علوم دینی و بی‌توجهی به به بهانه بررسی عقل عرب https://eitaa.com/ghebrahimipour/36
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟ ✴️ به نظر می‌رسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایه‌های عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم می‌آید و اظهار ضدفلسفی بودن می‌کند و فلسفه را معنای جدیدی می‌کند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است. ❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشته‌اند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کرده‌اند و خیلی خوب و دقیق هم گفته‌اند. ♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح داده‌اند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدی‌تری به آن پاسخ می‌داد و با آن تقابل می‌کرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود. ✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه‌ مختلف، از لایه‌های رویی تا لایه‌های میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالی‌ترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کرده‌اند. 🔹ایشان لایه‌هایی از عالم و هستی را مشاهده می‌کند که جهان مدرن به‌شدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را می‌شوند و جریان حیات را می‌بیند، وقتی با فلسفه‌ای مواجه می‌شود که می‌گوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفه‌ای می‌خندد! چراکه او در حال مشاهده‌ واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را می‌روبد. 📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفت‌وگو با فلاسفه غربی وارد می‌شوند؟ ✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی می‌خوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمی‌شوند! و اصلا خود را کاملا کنار می‌کشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ 🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابه‌جای آن به هجمه‌ رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ این‌ها خصوصیات علامه(ره) است. 💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیین‌تکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود می‌خواهد، پر می‌کند، اغواء است. 🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلی‌های دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شده‌اند و به نحوی شکست خوردند. ✍️ استاد حمید پارسانیا 💠 @parsania_net
✍️ گزارشی از میزگرد نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» 🔹انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه میزگرد علمی و کرسی نقد و نظر «تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب» را برگزار کرد. دبیر کرسی: حجت‌الاسلام سخنرانان: حجت‌الاسلام دکتر حجت‌الاسلام دکتر دکتر خانم دکتر خانم دکتر 📎 گزارش کامل نشست @hawzahnews | حوزه‌نیوز