#یادداشت
انگلیس دومین کشور بدبخت جهان
به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه خبری "بیزنس اینسایدر"، بر اساس گزارش بنیاد (آمریکایی) علوم اعصاب - Sapien Labs – مردم بریتانیا به لحاظ سلامت ذهنی و روانی دومین کشور بدبخت و ناراحت جهان هستند.
در این رده بندی تنها کشور ازبکستان وضعیت بدتری از انگلیس دارد و حتی بسیاری از کشورهای جنگ زده به لحاظ وضعیت سلامت روان مردمی از انگلیس وضعیت بهتری دارند.
در سال 2023، بنیاد علوم اعصاب اعلام کرد که میانگین امتیاز در مجموع کشورها 65 بوده است.
بریتانیا امسال امتیاز ضعیف 49 را کسب کرد. سه کشور اول در این رده بندی که بالاترین امتیاز را به دست آورده اند به ترتیب عبارتند از : جمهوری دومینیکن، سریلانکا و تانزانیا.
اوکراین علیرغم درگیر بودن در جنگ امتیاز 60 را به دست آورده و کشور یمن نیز با وجودی که در دهه گذشته با یک جنگ ویرانگر و محاصره و قحطی مواجه بوده با امتیاز 59 از انگلیس 10 رتبه بالاتر است.
البته بریتانیا تنها کشور غربی ثروتمندی نبود که عملکرد ضعیفی در این شاخص داشته و این گزارش اشاره کرده که این الگو نشان میدهد که "ثروت بیشتر و توسعه اقتصادی لزوما به رفاه روانی بیشتر منجر نمیشود."
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ازدواج به سبک حضرت خدیجه کبری(س).mp3
426.3K
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 ازدواج به سبک حضرت خدیجه کبری(س)
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
زن اجتماعی به سبک حضرت خدیجه.mp3
1.43M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 زنِ اجتماعی به سبک حضرت خدیجه کبری(س)
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📙 کتاب بانوی اول؛
روایتی تاریخی داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س)
✍🏻 اثر سید محمد تقی موحد ابطحی
ویراست دوم، چاپ سوم، جهاد دانشگاهی، ۱۴۰۲
کتاب بانوی اول در قالب چهارده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه، مقطع و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت میکند. طبیعی است از آنجا که زندگی و شخصیت حضرت خدیجه در فصلهای مختلف از زبان شخصیتهای متفاوت روایت میگردد، برخی موضوعات در فصلهای مختلف به گونههای متفاوت روایت شده است.
⭕️ معرفی تفصیلی 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
📙 کتاب بانوی اول؛ روایتی تاریخی داستانی از زندگانی ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) ✍🏻 اثر سید محمد ت
#معرفی_کتاب
مروری کوتاه بر کتاب بانوی اول؛
روایتی تاریخی داستانی از زندگانی امالمومنین حضرت خدیجه کبری(س)
این کتاب در قالب چهارده فصل تدوین شده و هر فصل از زبان یکی از نزدیکان حضرت خدیجه، مقطع و ابعادی از زندگی و شخصیت آن حضرت را در قالب داستانی کوتاه روایت میکند.
▪️ در فصل اول خانواده حضرت خدیجه(س) از زبان یکی از خواهران ایشان به اختصار معرفی میشود.
▪️ در فصل دوم نشان داده میشود که آشناییهای شخصی و خانوادگی حضرت خدیجه(س) با حضرت محمد(ص) به پیش از ارتباط تجاریشان باز میگردد. این داستان از زبان یکی از فرزندخواندههای حضرت خدیجه روایت میشود.
▪️ فصل سوم به همکاری تجاری حضرت خدیجه و حضرت محمد در حدود بیست تا بیستوپنج سالگی اختصاص یافته است. این داستان از زبان یکی از دوستان حضرت محمد بیان میگردد که در روایتی از پیامبر آمده است وقتی با دوستم از بازار برمیگشتیم، خدیجه با غذایی لذیذ به گرمی از ما پذیرایی میکرد.
▪️ سفر تجاری پیامبر به شام، به عنوان وکیل و نماینده حضرت خدیجه نقطة عطفی در زندگی آنهاست که به ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه منتهی میشود. این مقطع از تاریخ، از زبان میسره (غلام و کارگزار حضرت خدیجه(س) که در سفر به شام پیامبر را همراهی کرد)، در فصل چهارم روایت شده است.
▪️ نفیسه یکی از دوستان حضرت خدیجه(س) است که در قضیة ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر، از ایشان در کتب تاریخی یاد شده است. داستان دل بستن حضرت خدیجه(س) به حضرت محمد(ص) از زبان ایشان در فصل پنجم بیان شده است.
▪️ در میان خواهران حضرت خدیجه(س) هاله از همه مشهورتر است. او در ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر نقش داشته، پسر او (ابوالعاص) با زینب (دختر پیامبر و خدیجه) ازدواج کرده و پس از درگذشت حضرت خدیجه(س)، پیامبر اکرم(ص) به یاد همسر مرحومشان بسیار به هاله احترام میگذاشتند. داستان ازدواج حضرت محمد و حضرت خدیجه در فصل ششم از زبان هاله روایت شده است.
▪️در فصل هفتم مروری مختصر بر خاطراتی از دوران پس از ازدواج حضرت خدیجه و حضرت محمد تا زمان بعثت، از زبان زید، پسرخوانده پیامبر و بزرگشده در خانة حضرت خدیجه(س) خواهیم داشت.
▪️ با اینکه پیامبر قبل از بعثت نشانههای بسیاری از الهام الهی را دریافت کرده بود، اما با اولین مواجهة آشکار و مستقیم ایشان با روح الامین و دریافت وحی، مسئولیت بسیار سنگین هدایت مردم و جامعة جاهلی برعهدة پیامبر گذاشته شد. حضرت خدیجه و حضرت علی اولین کسانی بودند که اسلام آوردند و با ایشان نماز گذاردند. این بخش از تاریخ در فصل هشتم از زبان پیامبر (ص) روایت شده است.
▪️ با توجه به اینکه کتاب حاضر حول شخصیت حضرت خدیجه تدوین شده است، در فصل نهم نقش حضرت خدیجه در دعوت زنان مکه و سختیهایی که زنان تازهمسلمان در راه اسلام به جان خریدند، از نگاه اسما(همسر جعفر بن ابیطالب) به نمایش درآمده است.
▪️ تولد حضرت فاطمه(س) یکی از نقاط عطف در زندگی مشترک پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) است که این مقطع از زبان حضرت خدیجه(س) در فصل دهم تقریر شده است.
▪️ محاصره شدید اجتماعی و اقتصادی در شعب ابوطالب نیز یکی از سختترین مقاطع زندگی مسلمانها در مکه بود که در فصل یازدهم از زبان ابوالعاص، خواهرزاده و داماد حضرت خدیجه (س) شیوه مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه در دوران تحریم ترسیم شده است.
▪️ حضرت علی از کودکی تحت تربیت پیامبر و خدیجه قرار داشت و پس از رسالت پیامبر کلام وحی را به همراه معانی دقیق و عمیق آن در خانة وحی فراگرفت. در فصل دوازدهم خاطرات حضرت علی از روزی که به خانة پیامبر و خدیجه آمدند تا زمانی که پیامبر، پیکر خدیجه را به خانة ابدی این دنیایی سپردند، مرور خواهد شد.
▪️ سختیهایی که حضرت خدیجه در راه گسترش اسلام به جان خریدند، بهخصوص سه سال زندگی سخت در شعب ابوطالب و همچنین آزارهای مشرکان مکه پس از درگذشت حضرت ابوطالب نسبت به خانوادة پیامبر، طاقت حضرت خدیجه را طاق کرد و به وفات شهادت گونه ایشان منتهی شد. این مقطع از زندگانی حضرت خدیجه، از زبان حضرت فاطمه(س) در فصل سیزدهم روایت شده است.
▪️ در واپسین فصل کتاب، یعنی فصل چهاردهم روح همیشه شاهد و ناظر حضرت خدیجه(س) مشاهدات خود را پس از شهادت بازگو میکنند و از انتظار خود برای ظهور منجی موعود و سر مستودع الهی سخن میگویند تا آرزوی دیرینهشان (گسترش عدل و ایمان در کل عالم) به دست فرزندشان امام زمان(عج) تحقق یابد.
اطلاعات بیشتر در کانال بانوی اول 👇🏻
@TheFirstLady
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از گفتار پسندیده
4_5965491475704712052.mp3
27.27M
♦️ ایمنی و نجات با دعای مجیر
دعای مجیر برای ايامالبیض ماه مبارک رمضان وارد شده است.
🌙 شبهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رمضان
🔸 ... اجرنا ... یا مجیر
واژه اجرنا سه مؤلفه دارد:
۱. تمایل به سمت نقطه نجات
۲. مجاورت و قرار گرفتن کنار نقطه نجات
۳. بازداری خطر و حفاظت توسط نقطه نجات
🔹 اجرنا من النار
حیات کامل انسان، تهدید دارد...
تهدید بزرگ انسان، درونی است
نار، یعنی آتش درون...
انسان نیاز به امنیت و نجات دارد...
🔸 مدل نجات در دعای مجیر:
سبحانک یا... ، تعالیت یا... ، اجرنا...
۱. پیراستن خدا / تسبیح و تنزیه
۲. آراستن خدا / تعالی
۳. نجات و ایمنی
با هم خدای درون را:
پیراسته کنیم
آراسته کنیم
تا نجات یابیم.
برای هم دعا کنیم🤲🏻
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام
ویراستی | توییتر
1_10491058085.mp3
16.39M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 نشاط زندگی
03:29 | چرا انسان به نشاط نیاز دارد؟
مشکل: احساس قبض و تنیدگی، گرفتگی، در تنگنا بودن، فرسودگی، خمودگی، کسالت
12:08 | چه پاسخی برای این مشکل دارد؟
چگونه آن را تبیین میکند؟ دلیل آن را چه میداند؟
پاسخ جاهلیت:
عامل اصلی: جن زدگی
راه حل: تعویذ - رقیه (نشرة)
15:20 | پاسخ اسلام
علت: تراکم کاری - افسردگی - فرسودگی تن و روان
راه حل: سرور و شادی - لذت
19:50 | نظریه جدید روانشناسان
24:03 | نشاط آورهای دهگانه
دیدگاه چندبعدی اسلام
34:43 | جایگاه شادی در زندگی
چقدر باید به شادی اهمیت داد؟
شادی برای زندگی یا زندگی برای شادی؟
🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
🏴 کل نفس ذائقه الموت
سلام علیکم
بدینوسیله از همه عزیزانی که در غم فقدان پدر به صورت حضوری، پیامی، مجازی و تلفنی اظهار لطف و همدردی کردند، عمیقا سپاسگزارم.
برای همه شما سروران محترم، اجر و عافیت و برای درگذشتگان شما علو درجات خواستارم.
عباس پسندیده
#یادداشت
📜 داستان پندآموز
روزی یک کشتی پر از بشکههای عسل در ساحل لنگر انداخت...
خبر که پیچید پیرزنی کوژپشت با ظرف کوچکی پیش آمد و به بازرگان گفت:
ای بازرگان این ظرف مرا پر از عسل کن. اما تاجر نپذیرفت وپیرزن رفت...
سپس تاجر به پیشکارش گفت آدرس آن خانم را پیدا کن و برایش یک بشکه عسل ببر
پیشکار تعجب کرد وگفت:
ازتو مقدار کمی درخواست کرد نپذیرفتی والان یک بشکه کامل به او میدهی؟!
تاجر جواب داد:
ای جوان او به اندازه خودش در خواست میکند و من در حد و اندازه خودم میبخشم...
پروردگارا...
کاسه های حوائج ما کوچک و کم عُمقند، خودت به اندازهی سخاوتت بر من و دوستانم عطا کن که سخاوتمندتر از تو نمیشناسیم...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 درس علوی
گناهکاران عاقبت بخیر
مأیوس نکردن گناهکار
🔳 أمیرالمؤمنین علیهالسلام: «لا تُؤيِس مُذْنِباً فَکَمْ مِنْ عاکِفٍ عَلَى ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَيرٍ».
هيچ گنهکارى را نااميد مکن؛ چه بسيار گناه آلودهاى که عاقبتى نيکو يافته است.
📗 ميزان الحکمه، ج ۹، ص ۵۷۵.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 بخش هایی از آخرین وصيّت امیرالمومنین(ع)
💠 شما را به تقواى الهى سفارش میكنم و اين كه در پى دنيا نرويد، هر چند دنيا در پى شما باشد.
▫️ بر آنچه از دنيا كه از دستتان مى رود، تأسّف نخوريد. حق بگوييد و براى اجر آخرت عمل كنيد.
▫️ خصم ستمگر و ياور مظلوم باشيد.
▫️ شما ... را به تقواى الهى، نظم در كارها و آشتى دادن ميان خودتان سفارش مى كنم.
همانا از جدّتان شنيدم كه میفرمود: «آشتى دادن ميان افراد از همه نماز و روزه بهتر است».
▫️ خداى را، خداى را، در مورد يتيمان! مبادا دهانشان را گاهى سير نگه داريد و گاه گرسنه بداريد و در حضور شما تباه شوند.
▫️ خداى را، خدای را درباره همسايگانتان، كه اين سفارش پيامبرتان است.
پيوسته نسبت به آنان سفارش مى كرد، تا حدّى كه پنداشتيم آنان را از ارث بَران قرار مى دهد.
▫️ خداى را، خداى را درباره قرآن! مبادا ديگران در عمل به آن از شما جلو بيفتند.
▫️ خداى را، خداى را درباره نماز، كه ستون دين شماست!
▫️ خداى را، خداى را درباره جهاد با اموال و جان ها و زبان هايتان در راه خدا!
▫️ بر شما باد پيوند و بذل و بخشش به يكديگر و بپرهيزيد از پشت كردن به هم و قطع رابطه!
▫️ امر به معروف و نهى از منكر را وا نگذاريد كه در نتيجه، بدانتان بر شما مسلّط شوند و آن گاه دعا كنيد و دعايتان مستجاب نشود...
📗 نهج البلاغه، نامه ۴۷.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هو الباقی
به مناسبت درگذشت مرحوم حاج علی اکبر پسندیده
مجلس یادبودی زنانه و مردانه برگزار میشود:
📅 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
🕌 مؤسسه دارالحدیث (بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، خیابان شهید حسین نژاد، درب جنوبی)
📍https://nshn.ir/sbs-SoWx1CzW
⏰ زمان: ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰
حضور شما مایه شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.
014-M-rasouli-doa-nodbeh-www.Ziaossalehin.ir-mh.mp3
33.16M
#بشنوید
📜 قرائت سریع دعای ندبه
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایمان و زندگی.mp3
18.54M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ایمان و زندگی
02:09 | ایمان و زندگی؛ دو مقوله تفکیک شده یا درهم تنیده؟
▫️ ایده غربی: اومانیسم و سکولاریزه کردن زندگی
07:38 | واقعیت تجربه شده: معنوی بودن انسان و زندگی
▫️ انسان در جستجوی امر قدسی(خدا)
16:57 | حفاظت از امر قدسی
⁉️ چگونه میتوان خدا و معنویت کسب شده را حفظ کرد؟
23:00 | اول: دانستن، از طریق مطالعه کتاب مقدس
▫️ قرآن و حدیث پاسخگوی پرسشهای انسان
30:45 | دوم: عمل به دانستههای مقدس
التزام به آئینهای مذهبی
▫️ اوامر الهی، تقویت کنندههای ارتباط با خدا
▫️ منهیات دینی، قطع کنندههای ارتباط با خدا
39:24 | سوم: روابط معنوی با دیگران
▫️ ارتباط با گروههای معنوی و مذهبی
▫️ برگزاری جلسات معنوی و مذهبی
▫️ ارتباط با دیگران به خاطر خدا
47:12 | چهارم: تجربه معنوی
▫️ حسّ کردن خدا
▫️ دعا و مناجات با خدا
🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 قدرت تهدید، عامل بازدارنده
⁉️ چرا تمایل به تجاوزگری به وجود میآید و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟
امام سجاد(ع) پاسخ میدهد
✍🏻 دشمنی دیگران با انسان چه در سطح فردی، چه در سطح اجتماعی و چه در سطح بین الملل، یک پدیده و واقعیت انکارناپذیر است که نیازمند تبیین علمی است.
به دیگر بیان، تمایل به دشمنی کردن یک پدیده اجتماعی و سیاسی است که نیازمند تبیین علمی است. در روایتی از امام سجاد(ع) چنین نقل شده است:
لا تُعادِینَّ أحَداً وَإن ظَنَنتَ أنَّهُ لا یضُرُّک...؛ فَإِنَّک لا تَدری ... مَتی تَخافُ عَدُوَّک.
با هیچ کس دشمنی مکن، گرچه گمان کنی به تو زیانی نمیرساند...؛ زیرا تو نمیدانی که چه موقع... از دشمنت هراسان میشوی(به تو ضربه میزند).
این حدیث در حوزه روانشناسی اجتماعی و سیاسی، کارایی دارد و توصیه میکند که از دشمنی کردن، بپرهیزید؛ این موضوع کلی حدیث است، اما همه معنای آن نیست. اگر با رویکرد علمی به این حدیث نگاه شود، میتواند با این پرسش پاسخ دهد که: چرا برخی به دشمنی کردن تمایل دارند؟ و چه چیزی میتواند تمایل به دشمنی کردن را تبیین کند؟
🔻 بر اساس این حدیث و با کاربست فهم علمی با راهبرد پژوهش معکوس، میتوان فهمید که «احساس امنیت» از طرف مقابل، موجب دشمنی، تعدی و تجاوز می شود!
برخی افراد وقتی احساس کنند از جانب طرف مقابل، تهدیدی متوجه آنان نخواهد بود، دست به ظلم و تعدی میزنند! اما اگر احساس خطر کنند، موجب بازدارندگی شده و دست از تجاوز میکشند. این یک تئوری تبیین کننده عداوت و دشمنی است.
🔹 داستان ما با امریکا و رژیم صهیونیستی نیز بر اساس این تئوری قابل تحلیل است. آنگاه که احساس کنند ایران قدرت پاسخ و ضربه زدن ندارد، مورد حمله قرار می دهند و آنگاه که احساس کنند ایران امکان تهدید و ضربه زدن دارد، دست از حمله و تجاوز خواهند کشید.
✳️ عملیات « وعده صادق » نشان داد قدرت پاسخگویی به تجاوز موجب امنیت میشود. از این رو باید افزایش قدرت پاسخگویی و جرأت اقدام را یکی از مؤلفه های امنیت ملی دانست.
#وعده_صادق
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 راهبرد امنیت ملی
طراحی دکترین دفاعی و امنیتی بر اساس کلام امیرالمؤمنین علیهالسلام
▫️دفع تجاوز، فقط با مقابله به مثل
▫️امنیت در سایه مقابله به مثل
💠 و قَالَ (علیه السلام): رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
سنگ را از همان جايى که پرت شده، باز گردانيد، كه شر را جز شر دفع نمیکند.
❇️ چند نکته درباره این حدیث:
۱. این حدیث از دو بخش تشکیل شده: دستور و تعلیل دستور.
۲. موقعیتی که حدیث درباره آن صادر شده، تعدی و تجاوز دشمن است که برای آن، برنامه اقدام ارائه میکند.
۳. دستور در چنین وضعیتی، مقابله به مثل است.
۴. تعلیل آن جالب است: شرّ جز به وسیله شرّ متقابل دفع نمیشود. معلوم میشود هدف اصلی دفع شرّ دشمن است و راه آن فقط مقابله به مثل است. این انحصار نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد.
📗 نهج البلاغه، حکمت ۳۱۴.
#وعده_صادق
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایمان و رفاه عاطفی.mp3
39.33M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ایمان و «رفاه عاطفی»
01:40 | تفاوت زندگی سکولار با زندگی ایمانی
03:40 | رفاه عاطفی ⁉
13:18 | عواطف سکولار و عواطف معنوی
▪️ تفاوت عواطف معنوی با عواطف سکولار
🔹 رنگ خدایی به عواطف
📖 (صبغة الله و من احسن من الله صبغة)
19:40 | نتایج فراتحلیل بیش از ۳۴۰ تحقیق در باره عواطف معنوی
▫️ بالاتر بودن رفاه عاطفی در عواطف معنوی
▫️ تأثیر بیشتر عواطف معنوی بر نوجوانان
22:31 | زندگی بدون خدا، زندگی سخت
📖 (و من اعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکاً)
🔸 تحقیقات تجربی، تفسیر تجربی آیات و روایات
🔹 اثرگذاری عواطف معنوی در بعد فردی و اجتماعی
26:33 | مکانیسم اثرگذاری عواطف معنوی بر رفاه عاطفی
⁉️ ایمان چگونه موجب رفاه عاطفی میشود؟
▫️ تعدیل بهتر فشار روانی
▫️ رشد پس از مشکلات
▫️ درک بهتر از زندگی
▫️ احساس قدرت بیشتر
▫️ شناسایی احتمالات بیشتر در تفسیر بلاها
▫️ رفاه عاطفی و رضایت بیشتر در بیماران جسمی
▫️ رفاه عاطفی و امید بیشتر در سالمندان نزدیک مرگ
34:45 | کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
ایمان، برای زندگی دنیا
دنیای آباد = آخرت آباد
🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#معرفی_کتاب
📗 راز رضایت
رضايت از زندگي از مؤلفههای کليدی شادکامی است و به همین جهت انسان، هماره در جستجوی آن است! روانشناسان از دیرباز و به ویژه در دوره اخیر به این موضوع پرداختهاند و تبیینهای خود را ارائه کردهاند.
اما این موضوع در منابع اسلامی نیز مورد توجه جدی بوده است. آنچه اين کتاب به دنبال آن است، رضامندی از ديدگاه اسلام است.
مسئله اين است که بر اساس منابع اسلامی، رضامندی چه تعريفی دارد و از چه مؤلفههایی تشکيل شده است؟ همچنين چه نظريه اسلامی میتواند رضامندی را تبيين کند؟
مجموعه مطالب این اثر، چند دسته است:
یکی تئوری رضامندی از دیدگاه اسلام که عبارت است از «خیرِ ادراک شده» و مباحث پیرامونی آن که در فصل دوم گزارش شده است.
دیگری راهبردهای رضامندی است که عبارتاند از: راهبرد خیر، شامل پیشنیازهای رضامندی (خیرشناسی، داشتهشناسی، خیرگرایی در ارزیابی) که در فصل سوم آمده،
عوامل رضامندی (خیرآوری، خیریابی و خیرباوری) که در فصل چهارم آمده،
و راهبردهای انطباق، پذیرش و سرور که در فصل پنجم گزارش شدهاند.
این کتاب، بخش نظری رضامندی کتاب الگوی اسلامی شادکامی است. در این اثر بر اساس یافتههای جدید پژوهشگر تغییراتی صورت گرفته است.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توصیه اخلاقی روز گذشته رهبر انقلاب به فرماندهان نیروهای مسلح: باید به خدا اعتماد، توکل و حُسن ظن داشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
روشونهها به جای بار گناه، عَلَم برداریم
برا ظهور مهدی فاطمه، قدم برداریم
اللهم عجل لولیک الفرج
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📜 لحظه اجابت دعا در روز جمعه
فاطمه عليهاالسلام: «از پيامبر صلىاللهعليهوآله شنيدم:
در جمعه، لحظهاى است كه هر مسلمانى آن را دريابد و در آن لحظه از خداوند عز و جل خيرى بخواهد، حتماً به او مىدهد.
گفتم: اى پيامبر خدا! آن كدام لحظه است؟
فرمود: هر گاه نيمى از قرص خورشيد، غروب كرده باشد».
و فاطمه عليهاالسلام به غلامش مىفرمود: «بر تپه بلندى برو و هر گاه ديدى نيمى از قرصِ خورشيد غروب كرده است، مرا خبر كن تا دعا كنم».
📙 حکمتنامه فاطمی، صفحه ۴۰۸ و ۴۰۹.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایمان و درک زندگی.mp3
7.81M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ایمان و درک زندگی
03:55 | درک از زندگی
▫️ ابهام زندگی، آزاردهنده
▪️ دو وجه پدیدهها:
۱. واقعیت عینی
۲. تفسیر پدیده
▫️ تفسیرهای زندگی، تعیین کننده جهت و سبک زندگی
18:36 | منبع معتبر درک زندگی
▫️ سازنده، بهترین منبع شناخت
تمایل انسان برای درک زندگی از زاویه معنویت
🔸 ایمان، دارای پتانسیل برای درکِ زندگی، خود، و محیط اطراف
💠 پاسخگیری از ایمان = رفاه عاطفی
30:30 | پرسشهای بنیادین و کلان
❓ فلسفه زندگی چیست؟
❓ چرا من را به این دنیا آوردهاند؟
❓ چرا من را از این دنیا میبرند؟
❓ چرا برای زندگی من حساب و کتاب قرار دادهاند؟
❓ آیا زندگی طرح دارد یا بدون طرح است؟ طرج زندگی چیست؟
❓ راه چیست؟ راهنما کیست؟ پاسخگو کیست؟
40:40 | عرضه دین و ایمان
🔹 پدیده عرضه دین به معصومان
🔸 عرضه دین توسط حضرت عبدالعظیم(ع)
خدا: صاحب اختیار و مالک زندگی
پیامبر(ص): صاحب آخرین و بهترین برنامه زندگی
امامت: ولایت دار زندگی
46:30 | کمپین «عرضه دین»
🔻 استاندارد افکار زندگی
🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
✅پیشنهادی برای نامگذاری روز روانشناس و مشاور
اگر #ابوعلی_سینا را نماد پزشکی میشناسیم، و #زکریای_رازی را نماد داروسازی و #جرجانی را نمادی برای علوم آزمایشگاهی، چرا برای روانشناسی و مشاوره نمادی ویژه را به ایرانیان و بلکه به جهانیان معرفی نکنیم؟
گرچه در قدیم، تفکیک علوم به شکل کنونی مطرح نبوده و حکما عموما در زمینه های متعددی صاحب نظر بوده اند، اما شاید بتوان #ابو_زید_بلخی (ابو زید احمد بن سهل بلخی) را، به حق، به عنوان یکی از شایستگان نامدار شیعه برای وجه تسمیه روز روانشناس و مشاور شناساند.
کتاب خارق العاده ابو زید با عنوان #مصالح_الابدان_و_الانفس وی را در روانشناسی حقیقتا به یک نابغه خاص و ستودنی تبدیل کرده است.
کاربست فنون مختلف شناختی، رفتاری و معنوی جهت مداخله در اختلال های روانشناختی، ارائه دسته بندی اولیه برای اختلالات روانی، توصیفات فوق العاده دقیق از اختلالاتی چون وسواس و هراس، تبیین زیبای رابطه بین جسم و روان، معرفی روشهای نوینی همچون بازداری تقابلی، نگاه جامع به مداخله روانشناختی، نگارش کتاب خودیاری و... تنها گوشه ای از هنرمندی های ناشناخته ابو زید بلخی است.
به عنوان یک رسالت، او را بیشتر بشناسیم و بشناسانیم.
به نظر میرسد اگر برای این روز، هویت بخشی درستی در نظر بگیریم (درست مانند حس خوبی که پزشکان مان از درک پیوند هویتی با ابن سینا میگیرند) شایسته تر باشد، تا اینکه صرفا بخواهیم بدون وجه تسمیه خاص، روزی را برای جامعه روانشناسان و مشاوران تعریف نماییم.
#ابو_زید_بلخی
#اندیشمند_شیعی_ایرانی
#پیشنهاد_روز_روانشناس_و_مشاور
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی- روانشناس
@positiveislamicpsychology
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
AudioCutter_موجهسازی سبک زندگی.mp3
29.33M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 موجهسازی سبک زندگی
انسان در جستجوی وجاهت برای رفتارهای خود
❓ منبع وجاهت
منبع نادرست: همراهی با عموم مردم با شعار "من هم یکی مانند دیگران"
پدیده (امّعه) در ادبيات دینی و نهی امام صادق علیهالسلام از آن
منبع معتبر: خیر بودن، حق بودن...
🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
تاثیرعواطفمعنویوغیرمعنوی.mp3
875.7K
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 تاثیر عواطف معنوی و غیر معنوی
عواطف معنوی و غیر معنوی چیست ⁉️
و چه تاثیری بر زندگی افراد دارد ❓
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#بخوانید
#قطعه_مقاله
📜 چیستی حیا (۱)
✍🏻 حیا از موضوعات مهم اسلامی است که در شرایط اجتماعی ما جایگاه ویژهای پیدا کرده و گاه دیدگاه های متفاوتی در باره آن ابراز میگردد. این بخش را با استفاده از مقالهای در مجله اخلاق وحیانی بیان می کنیم:
حیا در دیدگاههای سهگانه
الف) دیدگاه لغت شناسان:
در تعریف اهل لغت، چند نکته مهم وجود داشت: رقت وجه، انقباض، فعل قبیح، ترس از سرزنش، بازداری و عورت. رقت وجه، حالت مواجهه با ناظر است. انقباض (گرفتگی) نفس، ویژگی روانی حیاست. فعل قبیح، موضوع آن و بازداری، کارکرد آن است؛
بنابراین، از دیدگاه لغتشناسان، حیا یعنی رقت وجهی که هنگام فعل قبیح بهدلیل ترس از سرزنش مردم، در فرد بهوجود میآید و موجب انقباض روانی و ترک آن کار میشود.
ب) دیدگاه دانشمندان:
در تعریف متخصصان نیز چند محور وجود داشت. یکی ویژگی و حالت روانی که با تعبیرهایی همچون انقباض، تغیّر، انکسار، انحصار و وقار بیان شده است. دیگری موضوع حیا که فعل قبیح است. سومی علت و منشأ این حالت روانی که چند گونه است: تعداد زیادی آن را ترس از سرزنش، برخی نیز مواجهه با نقص را علت آن میدانند و برخی نیز حشمت طرف مقابل را. چهارمی، نتیجه آنکه ترک کردن است؛ بنابراین، ازنظر این گروه، حیا صفتی است که هنگام فعل قبیح، بهدلیل ترس از سرزنش مردم یا مواجهه با نقصان یا حشمت طرف مقابل، حالتی از گرفتگی، حصر و شکستگی روانی را برای انسان بهوجود میآورد.
ج) دیدگاه متون دینی:
همچنین در تعریف اسلامی چند محور وجود داشت. یکی اینکه عنصر اصلی برانگیزانندۀ حیا، حضور ناظر محترم و نظارت ادراکشده است. دیگری اینکه موضوع آن، قبیح شرعی و عرفی است و سومی اینکه کارکرد و ثمرۀ آن، بازداری و مهار نفس است. در منابع اسلامی، مطلبی دربارۀ ویژگی روانی بهدست نیامد.
مفهوم پردازی حیا
از تحلیل و بررسی اینها بهنظر میرسد حیا ترکیبی است از:
۱) حرمت تهدیدشده، ۲) تأثر درونی و ۳) خودمهارگری. حرمت تهدید شده خود ترکیبی است از: قبح ادراکشده، نظارت ادراکشده، ناظر تکریمشده و کرامت ادراکشده.
توضیح این که اینکه
فرد باحیا، شخصیتی کریم، وجهی رقیق و حالتی باوقار دارد؛ ازاینرو هنگام مواجهه با فعل قبیح، وقتی خود را در حضور ناظر محترم میبیند، دچار ترس از آبرو، روانش دگرگون (تغیر) و از حالت بسط و گشودگی، دچار قبض (انقباض) و احساسِ در تنگنا قرار گرفتن (انحصار) میشود و حالتی از شکستگی روانی را درونش تجربه میکند. این حالت، وی را به مهار نفس وامیدارد و از کار قبیح منع میکند که نتیجۀ عملی آن، ترک کردن کار بد (ترک) یا انجام دادن کار خوب (واداری) است.
📚 منبع: اخلاق وحیانی، ش ۱۲
ادامه دارد....
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی