eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
330 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 🔹کتاب روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. 🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادی‌خواهانه و ضداستعماری است. 🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازمان‌دهندگان جامعه، و به‌طور کلی تغییردهندگان. 🔸نویسنده، روان‌شناسی رهایی‌بخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقوم‌نگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردی‌‌تر کرده است. 🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمان‌شهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی می‌کند. 🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان ؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم. 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
14030318-sabke zendegi-ostad pasandideh_goudarzi.mp3
46.47M
📜 ازدواج، خانواده و سبک زندگی 01:34 | شرایط ویژه امام جواد علیه‌السلام 🔹 شاخص‌های چهارگانه: ▫️ سن امامت ▫️ عمر امامت ▫️ سن شهادت ▫️ نوع شهادت 💠 ازدواج، خانواده و سبک زندگی 12:16 | سالروز ازدواج دو نور 🔻 انواع تهديدات خانواده تهدید در اجزاء خانواده: 👈🏻 چالش سبک همسرداری 17:22 | چالش همسرگزینی تهدید از ناحیه سبک همسرگزینی ▫️ معیارهای انتخاب همسر (مال، جمال، جاه یا ایمان؟) ▫️ شیوه تصمیم گیری (استبدادی، استقلالی یا مشارکتی) ▫️ تجربه پیشا ازدواج (همباشی) 36:47 | تهدید موجوديت خانواده 🔻 صدای انقراض خانواده 🔸 نبرد برای بقای خانواده ✅ ازدواج، سبک باهم‌بودن 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
💠 ۱۰ سال پیش در چنین روزی! 🌙 دیدار با حضرت ماه! 📚 بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه آثار دارالحدیث 🏷 غرفه آثار علمی گروه روانشناسی اسلامی 🕌 حسینیه امام خمینی(ره) 🗓 ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ 🔎 حضرت آقا نسبت به تحقیقات این بخش حساسیت خاص نشان دادند و به ویژه از نکته‌ای فنی درباره مطابقت فرهنگی تحقیقات و تمایزهای فرهنگی ما و غرب سؤال کردند که حکایت از دقت نظر و اشراف معظّم له داشت و برای بنده جالب بود. 🛑 حس کردم ایشان نگران بازی در زمین غرب هستند. 📋 از این رو بنده نیز توضیحاتی کوتاه پیرامون سبک پژوهش و رویکردمان «مبتنی بودن تحقیقات روان‌شناختی بر منابع اسلامی» و دستاوردهای آن ارائه نمودم که برای ایشان جالب بود. 🔰 به عنوان نمونه از پروژه زهد و تنظیم رغبت یاد کردم و عرض کردم که معتقدیم هم برای حل افسوس پس از فقدان و هم برای حلّ خوشگذرانیِ پس از رفاه، مؤثر است و لذا این مفهوم اسلامی برای روان‌شناسی مفهوم‌پردازی شده و پروتکل آن نیز ساخته شده است. 🎙 ایشان در سخنرانی خود در جمع اساتید و پژوهشگران فرمودند: من باید واقعا تشکر کنم؛ کارهای خیلی خوبی انجام شده، کارهای نویی انجام شده، مهم این است که ذهن‌ها فعال شود برای شناختن نقاط خلأ. مجموعه شما در این باره آزمون خوبی داده، موارد خلأ را پیدا کرده و همت گماشته که خلأها را پر کند. 🏅 و این برای همه از جمله بنده، کلامی ماندگار و نگین افتخار به شمار می‌رود. 🌹 یاد و نام مرحوم آیت الله ری‌شهری رحمه‌الله گرامی و روحش شاد. 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(1) 📃 رضایت سیاسی-اجتماعی «خیرِ ادراک‏ شده»، پایۀ نظری رضامندی اسلامی است؛ یعنی .... اگر فرد زندگی خود را خوب ارزیابی کند (زندگی خوب)، احساس رضامندی برانگیخته می‏شود... اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی ببینیم، باید ابعاد زندگیِ خیر(خوب) و خیر بودن زندگی را بررسی کنیم. در زندگی، باید به چند امر توجّه کرد: «معیشت»، «روابط» و «سیاست». مراد از معیشت، بُعد اقتصادی زندگی، مراد از روابط، ارتباط و تعامل با دیگران، و مراد از سیاست، نظام سیاسی - اجتماعیِ حاکم بر جامعه است. بنا بر این، زندگی خوب، ترکیبی خاص از روابط خوب، معیشت خوب و نظام خوب است.. .. مراد از رضایت سیاسی، رضایت از نظام سیاسی حاکم بر جامعه است که اگر خوب باشد، موجب رضامندی می‌شود. .. مهم‌ترین ویژگی‌های حکمرانی خوب، در چند بخش قابل بررسی‌ اند: «نوع حکومت» «قانون خوب» «مجریان خوب» «مردم خوب». در یادداشت‌های آینده به مهمترین عناصر رضایتمندی در هر کدام از این چهار مقوله خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله ادامه دارد.... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(2) 1. حکمرانی دینی (دینی بودن حکومت) حکومت خوب، آن است که مقدّس و آسمانی باشد و با دین گره بخورد. در اندیشۀ سیاسی اسلام، «همراهیِ دین و دولت» یک اصل اساسی شمرده شده و «تفکیک» این دو از یکدیگر مردود است. این بدان جهت است که سلامت و صلاح مکتب، به وجود حکمرانی است و صلاح و سلامت دستگاه حکمرانی، به وجود دین، و هیچ کدام بدون دیگری، ره به جایی نمی‏ برد. ▪️از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، دین، «امین» است و حکومت، «نگهبان». حکومت بدون «امانتدار»، به خیانت و نابودی می‌انجامد، و دینِ بدون «نگهبان»، از بین خواهد رفت. ▫️در برخی دیگر از روایات آمده است که دین، «پایه و اساس» است و حکومت، «نگهبان». هر آن چیزی که «پایه و اساس» نداشته باشد، ویران می ‏شود و هر آنچه «نگهبان» نداشته باشد، از بین می‌رود. 🔸در برخی دیگر از روایات آمده که دین و زمامدارِ عادل، برادرانی هستند که صلاح هر یک به دیگری وابسته است. اسلام، «پایه» است و زمامدار عادل، «نگهبان». هر آنچه بی‌پایه باشد، ویران خواهد شد و هر آنچه بی‌نگهبان باشد، از بین می‌رود. ❇️ از این بیان، روشن می ‏شود که صلاح دنیای مردم، با دین و نظام دینی گره خورده است. از این رو، نه تنها دین‌خواهی و دین‌محوری، به زیانِ دنیای مردم نیست، بلکه تنها راه رسیدن به آن است و هر راه دیگری، محکوم به شکست است... ادامه دارد..... بخش اول 👈 کلیک کنید 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(3) 2. قانون خوب از دیدگاه اسلام، قانون، یکی از عوامل مهم در حکومت خوب به شمار می‏رود. نادیده گرفتن این اصل، موجب نارسایی در تنظیم حقوق مردم و تأمین آن از جانب حکومت و صاحبان قدرت خواهد شد و کوتاهی در این امر و غفلت از آن، خسارت‌های فراوانی را در پی خواهد داشت که جبران آنها مستلزم پرداخت هزینه‏های سنگین معنوی و مادّی است و چه بسیارند زیان‌هایی که هرگز قابل جبران نیستند.... در نظام اسلامی به «قانون» و «منشأ قانون» و ویژگی‌های آن، توجّه ویژه‌ای شده است. منشأ قانون، «خداوند» است و قانون خدا، هم «ثابت» است و هم «مبنا»ی همۀ امور دیگر. قانونی ارزش دارد که «مصلحت» بشر را در نظر بگیرد، نه «خواست» او را. چه بسا مصلحت و خواست بشر، رو در روی هم قرار می‌گیرند و در این جا اگر مبنای ما خواست بشر باشد، مصلحت او را به پای لذّت امروزش فدا کرده‏ایم؛ امّا اگر مبنای قانون مصلحت بشر باشد، سرنوشت او به خطر نمی‌افتد، پس قانون باید بر اساس «مصلحت» تدوین شود، نه «لذّت و شهوت»، و تدوین بر اساس مصلحت، تنها از عهدۀ «تدوینگرِ مصلحت‌شناس» بر می‌آید و این شخص کسی جز خداوند متعال نیست... قوانین الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعیِ بشر تنظیم می‌شوند، نه سلیقه‌ها و احساسات زودگذر و مخرّب و این، یکی از نقاط تفاوت میان مدنیّت دینی و مدنیّت غربی است که بر خواست مردم (اومانیسم) استوار است. ادامه دارد..... 👈بخش دوم 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 درس زندگی از امام باقر(ع) 💠 شیوه مواجهه با پنج مسئله زندگی ⚠️ خطر مواجهه بد 🔻 رهایی از دام مواجهه منفی 🔴 خویشتنداری‌های پنج‌گانه 👈 تو این‌گونه نباش! ۱ـ هنگامه ستم اگر کسی به تو ظلم کرد تو ظلم نکن؛ «إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ» ۲ـ هنگامه خیانت اگر به تو تو خیانت کردند، تو خیانت نکن؛ «وَ إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ» ۳ـ هنگامه تکذیب اگر تو را تکذیب کردند تو خشمگین نشو؛ «وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ» ۴ـ هنگامه ستایش اگر تو را ستایش کردند، تو شاد نشو؛ «وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ» ۵ـ هنگامه نکوهش اگر تو را نکوهش کردند، تو بی‌تابی نکن. «وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ» 📙 تحف العقول‏، ص ۲۸۴. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
زیارت امین الله.mp3
6.68M
📜 زیارت امین الله 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
💠 درس زندگی از امام باقر(ع) ▫️موقعیت: نکوهش اجتماعی ▫️اثر: هراس از دست دادن اعتبار اجتماعی 🔸شیوه مواجهه با نکوهش اجتماعی ۱. بی‌تاب نشو (پرهیز از مواجهه هیجانی) «وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ» ۲. بیندیش؛ (مواجهه خردمندانه) در آنچه گفته‌اند، فکر کن؛ داستان از دو حال خارج نیست: ▫️الف) اگر حقیقت دارد، مصیبت سقوط از چشم خدا، بزرگتر از سقوط در نظر مردم است ▫️ب) و اگر حقیقت ندارد، ثوابی بدون تلاش کسب کرده‌ای وَ فَکِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیکَ؛ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِکَ مَا قِیلَ فِیکَ فَسُقُوطُکَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عِنْدَ غَضَبِکَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیْکَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِکَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ وَ إِنْ کُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِیلَ فِیکَ فَثَوَابٌ اکْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَتْعَبَ بَدَنُکَ؛! 📙 تحف العقول‏، ص ۲۸۴. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(4) پیشتر گذشت: رضایت سیاسی-اجتماعی 1. ضرورت حکومت دینی 2- قانون خوب و اینک: 3. مجریان خوب سومین عامل مؤثّر در تأمین حکومت خوب، مجریان قانون‏ اند. «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست. برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواسته‌‏های نامشروع آنان تبدیل خواهد شد. این افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» می‌کنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» می‌نمایند و یا «بدعت» می‌گذارند و چیز جدیدی به آن می‌افزایند تا منافع خود و هم‌مسلکانشان را تأمین کنند. در تاریخ اسلام به راحتی می‌توان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل می‌کرده‌‏اند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده‏ اند؛ امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمی‌اندیشیده و نمی‏ اندیشند. این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن می‌سازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین ‌کننده‏ ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد. در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل می‌شود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی».... ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش سوم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات
به بهانه ریاست جمهوری 💠 انتخابات و حکمرانی(5) پیشتر گذشت: 1- حکومت دینی 2- قانون خوب 3- مجریان خوب و اینک ادامه بحث مجریان: در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل می‌شود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی». در رأس اجرا شخص «امام معصوم» قرار دارد و در بدنۀ اجرا کارگزاران منصوب از طرف او. یک. رأس اجرا در نظام اسلامی، رأس اجرا معصوم است. «عدالت اجرایی»، رکن دوم برقراری عدالت اجتماعی است. قانون عادلانه، هنگامی قادر است عدالت اجتماعی را بر قرار سازد که انسان‌هایی عادل و وارسته اجرای آن را بر عهده داشته باشند... مجری اوّل باید «معصوم» باشد تا مردم به حقوق خود دست یابند و از شرّ ظالمان، یا در امان باشند و یا بتوانند حقّ پایمال شدۀ خود را از آنان باز گیرند. دو. بدنۀ اجرایى هر چند در بارۀ مدیران پس از معصوم به عصمت قائل نیستیم، امّا انتخاب مسئولان درجۀ دوم به بعد بر اساس «ملاک‌ها» صورت مى‏‌گیرد نه «سلیقۀ افراد و گروه‌ها». به عبارت دیگر، در انتخاب مدیران، اصل «شایسته‌سالارى»، یکى از اصول خدشه‏‌ناپذیر نظام اسلامى است. پیامبر خدا(ص) تصریح می‌‏کند: هر کس زمام کارى از کارهاى مسلمانان را به دست گیرد و کسى را جانبدارانه بر آنان امیر گردانَد، لعنت خدا بر او باد! و خداوند، توبه و فِدیه‏‌اى از او نمى‌‏پذیرد تا آن که او را به دوزخ ببَرَد، و هر کس قُرُقگاه خدا را به کسى ببخشد، به قُرُقگاه خداوند، به ناحق، تجاوز کرده است. پس لعنت خدا بر او باد! ادامه دارد... 📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت 👈 بخش چهارم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | ویراستی | آپارات