eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
235 عکس
78 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
محرم ۱۴۰۱-شاهرود ۶-۱.mp3
10.42M
⚫️ شب ششم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍 هیئت الشهدای شاهرود 👈🏻 چگونگی مواجهه با سختی‌ها 2⃣ مقاومت و سرسختی(ادامه) 🔸 ثبات در اصول و ارزش‌ها 🔸 ثبات و پایداری سازمان روانی 💠 نظریه سرسختی در روان‌شناسی(Hardiness) 💪🏻 سرسختی، خصیصه وجودی 🌈عامل سلامت روان در شرایط سخت 3⃣ شجاعت و دلیری شجاعت در مواجهه با سختی‌ها نترسیدن از مشکلات 4⃣ مهار جزع و بی‌تابی جزع در مشکلات یعنی: 👈🏻 ترک کارهای عادی 👈🏻 انجام کارهای غیر عادی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود-۶-۲.mp3
6.89M
➕ ترکیب عناصر چهارگانه 👈🏻 صبر تقوا ➕ صبر 👈🏻 راز موفقیت إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ بى‌گمان، هر كه تقوا و صبر پيشه كند، خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمى‌كند. تقوا + صبر 👈🏻 ضرورت هر رفتار شایسته ✳️ تقوا و صبر دو مهارت پایه زندگی ✅ ضرورت فرزندپروری با دو مهارت پایه 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
محرم ۱۴۰۱-شاهرود-۷.mp3
16.37M
⚫️ شب هفتم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍 هیئت الشهدای شاهرود مؤلفه‌های صبر: انعطاف + سرسختی + شجاعت + مهارگری ✳️ عوامل تقویت صبر 1⃣ معناداری مصائب خیر بودن بلا برای مؤمن 2⃣ اسناد امور به خدا بلاها تصادفی نیستند خدا، صحنه‌گردان بلاها پرخاشگری فاطمه صغری به عبیدالله بر مبنای خدا-اسنادی 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 آیا عاشورا زنده است؟ از اقامه عزا تا احیای عاشورا حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت: 🔻 هرسال میلیون‌ها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا می‌گیرند و مراسم متعددی برپا می‌کنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا می‌شود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟ 🔻 شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود. 🔻 همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز می‌توان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گره‌گشایی و کارگشایی است؟ 🔻 در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم. 🔻 به‌تعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا. 🔻 عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسان‌پروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگی‌بهتر) و شخصیت آنها را روزبه‌روز رشدیافته‌تر سازد. (انسان رشدیافته‌تر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند. 🔻 عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر. عاشورای زنده یعنی عزادار ۱۴۰۲ با عزادار ۱۴۰۱ تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب‌ و کار، و تجارت و بازرگانی به شاخص‌های مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیک‌تر شود. ⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
شب هشتم محرم الحرام.mp3
22.79M
⚫️ شب هشتم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍 هیئت الشهدای شاهرود کربلا و عفاف زن و عفاف، روی دوم کربلا فقدان الگوی زن اجتماعی در جمهوری اسلامی نکات مقدماتی: ۱. مسئله عفاف است، نه حجاب ‼️ ۲. اول تبیین چرایی عفاف، سپس چگونگی عفاف [پیش‌بینی شکست حرکت انتظامی] 🟢 گام اول: تبیین سرگذشت عفاف در غرب 🔹 دوره حیا و عفاف 🔸 دوره آزادی جنسی و تجربه پیامدهای منفی 🔹 دوره ارتباط جنسی سالم / تداوم پیامدهای منفی 🔸 دوره خویشتنداری جنسی! ▪️شعار: فقط خویشتنداری جنسی تا ازدواج ▪️تصویب قانون عفاف سال ۱۹۸۱ ▪️آموزش مهارت‌های خویشتنداری جنسی ⚠️آسیب‌شناسی برنامه 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
‍ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 📜 مدرسه حسینی (۸)علی اکبر و مسئله زندگی!!؟ وقتی کشته شدن کاروان حسینی قطعی شد، علی اکبر نپرسید چگونه می‌توان جان به در برد؛ پرسید: آیا ما بر حق نیستیم؟ و وقتی پدر گفت: آری، پاسخ داد: 《پس از مرگ باکی نداریم》 این یعنی: "بودن یا نبودن" مسئله علی اکبر نیست؛ "حق یا باطل" مسئله اوست. ⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۹) وقتی عمرسعد به طمع مُلک رِی و گندم آن، نبرد با نوه رسول خدا(ص) را پذیرفت؛ و وقتی عمرسعد وعده‌های حسین بن علی را نپذیرفت، یعنی: حق یا باطل مسئله عمرسعد نیست؛ ثروت و قدرت مسئله اوست داشتن یا نداشتن مسئله اوست خوردن یا نخوردن، مسئله او است ❓مسئله زندگی ما چیست؟🧐 📣 رسانه دینی باشید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸 تفاوت «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی» 🔹زندگی ، در اندیشه دینی ، مزرعه آخرت و خاستگاه رسیدن بـه كـمـال أخـروى است. گروهی بـه غـلط ، دیـن را «زندگی ستیز» می دانند و گروهی به اشتباه ،«زندگی پرست» می شوند و ممکن است آنانی که از تفکر زندگی ستیزی جـدا می شوند، بـه دامـان زنـدگی پرستی درافتند. دیـن نـه زنـدگی ستیز است و نه زندگی پرست؛ بلکه دین، زندگی را بستر تکامل و مقدمه آخرت می داند . 🔹 بنابر آنچه گفتیم ، زندگی موفق ، زندگی ای است که توأم بـا رضایت و خرسندی باشد. اگر زندگی، بستر تکامل است ، رضامندی هم شرط موفقیت در زندگی است . کسانی میتوانند به تکامل بیندیشند که با زندگی خود،مشکل نداشته باشند. 🔹میان «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی» تفاوت وجود دارد. همه انسانها در زندگی مشکل دارند؛ اما انسان موفق ، کسی است که با زندگی اش مشکل نداشته باشد و این یعنی رضامندی از زندگی . برای رسیدن به موفقیت باید به رضامندی رسید و کسب رضامندی ، مهارت خاص خود را می طلبد. بدون مهارت ، نمی توان به رضامندی دست یافت . 📗برشی از کتاب رضایت از زندگی ✍عباس پسندیده ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(7).mp3
24.17M
⚫️ شب نهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ❓ چیستی عفاف ⭕️ شهوت تعريف‌شده ⭕️ نفس مهارشده ❓چرایی عفاف ♻️ صیانت و سلامت ⚠️ بی‌عفتی تهدیدگر سلامت ❓چگونگی عفاف تدبیرهای اسلام برای عفاف: ✳️ رکن اول: ازدواج 👈 تسهیل ازدواج، تسهیل زندگی خانوادگی ✳️ رکن دوم: خویشتنداری مؤلفه‌ها: تقوا + صبر 1⃣ تاب‌آوری و خویشتنداری در فرزندپروری ⚠️ فقدان تقوا و صبر در فرزندپروری عامل بی‌بندوباری جنسی و مالی در نوجوانی، جوانی و بزرگسالی 👈 بحران جنسی اصالتا جنسی نیست، تربیتی است 2⃣ عبرت از شکست ناخویشتنداران 🔹 استفاده از تجربه‌های موجود 3⃣ آینده اندیشی، نه لذت اندیشیلذت حال یا آینده 🔸 عفت = لذت آینده 4⃣ حیا؛ بازداری حضور 🔹حیا عامل عفت‌ورزی حضرت يوسف 🔸حیا: ترک فعل قبیح در حضور دیگران 5⃣ مقاومت در تنهایی 🔹مقاومت در برابر فشار اجتماعی 🔸احساس تنهایی نکردن در برابر اکثریت 🔹نترسیدن از سرزنش دیگران صبر بر تنهایی 6⃣ راهبر کاهش زمینه‌های خطر جنسی اقدام ۱: کاهش‌ تماس مثلا نقش معماری در عفاف اقدام ۲: کاهش تحریک جنسی روش: عطر نزدن - کنترل نگاه - کنترل گوش - پوشش مناسب 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۱۰) تلازمي ميان سختي و ناخرسندي نيست‏ سيدالشهدا عليه السلام با وجود سختي‏ها و همه دشواري‏ها، راضي بود. برخي اين گونه تصوّر مي‏ كنند كه گويا امام حسين ‏عليه السلام هيچ سختي و مشقتي را درك نكرده و يكپارچه، راضي بوده است. تصوّر آنان اين است كه درك مشقّت و سختي يعني نارضايتي! در حالي‏كه هيچ ملازمه ‏اي ميان اين دو نيست. امام حسين‏ عليه السلام همانند هر انسان ديگري ، درد و رنجِ مبارزه و ضربت شمشير و نيزه را مي‏ چشد؛ اما ناراضي نيست. آن حضرت در عين اين‏كه بر بلاها صبور است، به آنچه خدا مقدّر كند نيز راضي است. هنگام خروج از مكه در خطبه ‏اي خطاب به ياران خود مي ‏فرمايد: رِضَا اللَّهِ رِضانا أهلَ البَيتِ، نَصبِرُ عَلي‏ بَلائِهِ؛ رضايت خدا رضايت ما اهل بيت است؛ بر بلاي او صبر مي‏كنيم. 📗 أعيان الشيعة، جلد ۱، صفحه ۵۹۳ و پس از ضربت‏هاي فراوان، در آخرين لحظات نيز اين گونه زمزمه مي‏كند: صَبراً عَلي‏ قَضائِكَ يا رَبِّ لا إلهَ سِواكَ؛ صبر مي‏كنم بر قضاي تو ، اي پروردگار من! هيچ خدايي جز تو نيست. 📕 مقتل الحسين(ع)، صفحه ۳۵۷ 📔 رضایت از زندگی، حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
مدرسه حسینی(۱۱) روز ۹ محرم شمر به کربلا رسید و امان‌نامه را به ابوالفضل العباس نشان داد. وقتی ابوالفضل امان خود بدون امنیت امام را نمی‌پذیرد یعنی: امنیت یا خطر مسئله ابوالفضل نیست بودن یا نبودن با امام مسئله اوست ❓مسئله زندگی ما چیست؟ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی(۱۲) عصر تاسوعا که قرار بود لشگر عمرسعد حمله را شروع کند، حسین بن علی علیه السلام شب عاشورا را از دشمن مهلت خواست! ❓چرا؟ نه برای این که فرجی رسد یا راه فراری بیابد؛ او مهلت خواست تا امشب را به راز و نیاز با خدا بپردازد. او گفت: 《خدا می داند که من خواندن نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم》 این یعنی "بودن یا نبودن" مسئله حسین نیست؛ "با خدا بودن" مسئله اوست. ⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔 ⁉️ ما مهلت زندگی را برای چه می‌خواهیم؟ 🤔 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
آه از امشب شب جمعه شب زیارتی سیدالشهدا شب عاشورا امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📆 1402.5.5 🔰 عزاداری محرم و سلامت روان 🔵 آیا شرکت در افراد را می‌کند؟ 🔹 این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عده‌ای نیز مرتباً بر طبل این قضیه می‌کوبند که عزاداری‌های محرم برای سلامت روان مضر بوده و سبب افسردگی می‌شود. 🔹 در پژوهشی که در مجله‌ی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز چاپ و منتشر شده است خلاف این ادعا نشان شده است. 🔹 در این پژوهش به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیه‌السلام شرکت می‌کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون). 🔹 نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکت‌کنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیه‌السلام نمره‌ی افسردگی آن‌ها کاهش‌یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 🔹 بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی می‌شود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. 🔸 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم‌انگیز باعث کاهش افسردگی می‌شود؟ 🔸 این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ 🔹 در این پژوهش بر اساس مکانیزم‌های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی شش مکانیزم پیشنهاد شده است: 1⃣ افراد برون‌ریزی یا تخلیه هیجانی می‌کنند و این باعث می‌شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. 2⃣ اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می‌کند. 3⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می‌شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیه‌السلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می‌کند. 4⃣ ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود. در عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام غلظت بالائی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 5⃣ افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیه‌السلام این فرصت را می‌یابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمائی مصائب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آن‌ها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 6⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیه‌السلام فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پُرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. ☑️ این پژوهش توسط دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📝 🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی 👈به سلیگمن در روان‌شناسی_مثبت‌گرا بگویید زنی می‌شناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرین‌تر است! 👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی می‌شناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» ! 👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند! 👈به مازلو در روان‌شناسی انسان‌گرایانه بگویید ابوالفضلی می‌شناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعه‌ای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «امان‌نامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»! 👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت! 👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانواده‌اش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند! ⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است... انسانم آروزست ✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا 👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا ❓شاخص‌های جامعه عصر امویشاخص "زندگی" کردن از نظر حسین ✳️ وضعیت حسین ✅ تخییر بین ذلّت و عزّت ❌ نه مرگ یا زندگی ⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ ⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه ⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان: ⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن ⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ 🟢 طرح مسئله به سبک‌ حسین(ع): ♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است 🟢 طرح مسئله به سبک‌ علی‌اکبر(ع): ♦️ حق یا باطل مسئله این است مسئله حسین: عزت یا ذلت عزت چیست؟ ذلت کدام است؟ ✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر ♻️ ترکیبی از: ارزش پایه + قدرت حفاظت‌کننده + مقاومت سرسختانه عزت حسین(ع) یعنی پایداری بر اصول یعنی نفوذناپذیری 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
❓ آیا می‌دانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟ ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند. در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند. 🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
⚫️ لحظه شهادت امام حسین علیه السلام؛ این تصویر به تنهایی یک روضه است ⚫️ نقاشی هنرمندانه از لحظه شهادت امام حسین علیه السلام در محاصره کوفیان و لشکر یزید - ظهر عاشورا اثر حسن روح الامین 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
✅ صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای حسین ابن علی بودند. فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !! اما جمعیت عظیم! مردم شیعه! عزادار حسینی فقط عزاداری و گریه کردند و علم بر دوش کشیدند ! و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!! و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !! 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
🔖 🕯 شام غریبان ▪️ تمام مردها در روز عاشورا به شهادت رسیدند. عصر عاشورا یک نفر مرد در تمام این خیمه‌گاه نبود، مگر امام سجاد که او هم مریض بود، آنجا افتاده بود و شاید در حالت اِغما به سر می‌بُرد. ▪️ حالا شما ببینید این خیمه‌گاه و اردوگاهی که در آن، هشتاد نفر، هشتادوچهار نفر زن و بچه هستند و در میان یک دریای دشمن محاصره‌اند، اینها چقدر کار دارند؛ - بعضی تشنه‌اند، - بعضی گرسنه‌اند، - یا بشود گفت همه تشنه‌اند و همه گرسنه‌اند، - دل‌ها همه لرزان و خائف است، - جسدهای شهدا همه قلم‌قلم‌شده روی زمین افتاده است، - بعضی برادر اینهایند، - بعضی فرزند اینهایند؛ به‌هرحال یک حادثۀ بسیار تلخ و وحشت‌آوری است. یک نفر باید این جمعیت را جمع کند. آن یک نفر زینب است.. ▪️ فقط این نبود که برادرش را از دست داده بود، یا دو فرزندش را، یا برادرهای دیگرش را، یا این‌همه عزیزان را و هجده نفر جوانان بنی‌هاشم و اصحاب وفادار را؛ این‌هم بود و شاید این اهمیتش کمتر از آن‌هم نبود که در میان این‌همه دشمن، بار سنگین اداره و حراست و مدیریت این خرگاهِ شکست‌خوردۀ پراکنده‌شده و متفرق‌شده را به عهده دارد؛ حتی امام سجاد را هم بایستی او اداره کند. ۱۳۶۳/۷/۲۰ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────
شب یازدهم محرم الحرام.mp3
15.89M
⚫️ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود 🔲 عزت یعنی نفوذناپذیری 💪🏻 یعنی مقاومت سرسختانه در اصول کارکردها: 1⃣ فردی: حفظ اصول و ارزش‌های فردی 2⃣ خانوادگی: حفظ ارزش‌های خانوادگی مقاومت در برابر فشارهای خارج از خانواده حفاظت از مرزهای خانواده مقاومت خانوادگی در برابر: 👈🏻 افراد دخالت‌گر 👈🏻 رسانه‌های نفوذگر: فضای مجازی، اینترنت، ماهواره 3⃣ اجتماعی: نفوذناپذیری ملی مقاومت در برابر فشارهای خارجی عدم کفایت قدرت نظامی برای دفاع مردم ایران نفوذناپذیرترین ملت 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۱۳) ♦️ کنش اجتماعی با کنش فردی متفاوت است. کنشگری در مقیاس فردی، یعنی انجام دادن یا انجام ندادن یک رفتار توسط فرد. در مقیاس فردی، معیار کنشگری فقط و فقط اقدام یا ترک فعل فرد است. 🔴 اما در مقیاس اجتماعی، معیار کنشگری منحصر در فرد کنشگر نیست؛ بلکه ترکیبی است از: "فعل کنشگر" و "موافقت یا مخالفت دیگران"! 👈🏻 توضیح کوتاه این که: در جامعه، یک سری کنشگر داریم و عده‌ای ناظر و شاهد. ناظران کنشگری، خود به دو بخش تقسیم می‌شوند: رضایتمندان و ناراضی‌ها. 🔹 افراد راضی جزء کنشگران و افراد ناراضی جزء مخالفان طبقه‌بندی می‌شوند؛ زيرا هر اقدام اجتماعی به زمینه و بستر موافق اجتماعی نیاز دارد و رضایت دیگران، بسترساز و تسهیل‌گر کنش اجتماعی است. همچنین مخالفت و نارضایتی دیگران، بسترسوز و مانع انجام یک کنش اجتماعی است. امام حسین (ع) فرمود: 🔅 هر كس شاهد كارى باشد و آن را ناپسند بدارد، مانند كسى است كه در آن، حاضر نيست؛ و هر كس از كارى غايب امّا به آن راضى باشد، مانند كسى است كه حاضر بوده است. ✓ مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ، ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ. 📚 مسند أبی يعلى، حدیث ۶۷۵۲ حکمت‌نامه امام حسين(ع) جلد ۱، صفحه ۱۰۰ 🔹 پس کنشگری اجتماعی یعنی افرادی که اقدامی انجام می‌دهند، به اضافه گروهی که به آن رضایت داشته و از آن حمایت می‌کنند، حتی اگر حمایت خاموش باشد. 🔹 کنشگری اجتماعی آمیزه‌ای از فعل و رضایت است، نه صورت انضمامی بلکه به صورت ترکیب درهم‌تنیده. 👈🏻 کنشگری اجتماعی شبیه رزمندگان خط مقدم است که چند برابر آنها، پشت جبهه‌ بسترسازی می‌کنند و یا شبیه تیم فوتبال ۱۱ نفره‌ای است که چند برابر آنها کار تدارکاتی می‌کنند. 🔴 در کربلا، عده‌ای مباشر بودند و عده‌ای راضی و موافق! در مقیاس اجتماعی هر دو حکم کنشگر را دارند. 🔺 حتی اگر این رضایت و موافقت تداوم تاریخی داشته باشد، همه حکم کنشگر را دارند و جزء سپاه یزید بشمار می آیند. 🔻 مخالفان قتل سیدالشهدا(ع) نیز حکم کنشگران سپاه حسینی را دارند، هر چند در تاریخ تداوم داشته باشد. 〽️ و اما امروز در هر آسیب یا سلامت اجتماعی، گذشته از کنشگران، راضیان و موافقان نیز شریک‌اند و جزئی از جریان کنشگری بشمار می‌روند. 🔻 به عنوان نمونه می توان از دو جریان حجاب و ضدحجاب یاد کرد که در هر دو سو، عده‌ای کنشگرند و عده‌ای موافق یا مخالف. ▪️ موافقان جزئی از جریان کنشگری خواهند بود؛ چه در جریان حجاب و چه در جریان ضدّحجاب. ▪️ و مخالفان، جزء کنشگری جریان مقابل بشمار می روند؛ چه مخالف جریان حجاب باشند یا مخالف جریان ضدّحجاب. 🤔 من امروز کجا ایستاده‌ام؟ نکته: این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی ( ر.ک: میزان الحکمة ) می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 در کلاس درس امام سجاد(ع) خانواده اجتماعی: مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها به جای پدر، کوچک ترها به جای فرزند و همسالان مانند برادر. ❓دوست داري كدام‏يك را مورد ستم قرار دهي؟ و كدام‏يك از آنان را نفرين كني؟ و آبروي كدام يك از آنان را ببري؟ برخورد با تمجیدها: بگو خوبی خودشان است برخورد با توهین‌ها: این به خاطر گناهان خودم است. نتیجه: هر گاه چنين كردي ، خداوند ، زندگي را بر تو آسان ، دوستانت را زياد و دشمنانت را اندك مي ‏سازد و از نيكي آنان خرسند و از بي ‏مهري آنان افسوس نمي ‏خوري. 📗 تنبیه الخواطر، جلد ۲، صفحه ۹۳ 📕 کتاب رضایت از زندگی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده نکته: این حدیث و احادیث مشابه می‌توانند برای روانشناسی اجتماعی و یا موضوعات رضایت از زندگی و مانند آن، ایده‌هایی برای نظریه‌پردازی باشند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت.mp3
36.4M
📜 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت دوران پساعاشورا و پیشاظهور تغییر رویکرد از راهبرد مبارزه به راهبرد اجتماعی دلیل: عدم وجود زمینه اجتماعی هدف: آماده‌سازی زمینه اجتماعی روش: زینت و اعتبار اجتماعی وظیفه شیعه: محبوب‌سازی اهل‌بیت زینت بودن برای اهل‌بیت ایجاد اعتبار اجتماعی برای اهل‌بیت رفتار شیعه آبروی اجتماعی اهل‌بیت ✅ نتیجه: پیروسازی برای اهل‌بیت 🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 توضیح تصویر 💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون می‌رسه که دایره وسطی سمت راست، بزرگتر باشه. 💠 ما وقتی دیگران رو با هم مقایسه می‌کنیم، همچین اتفاقی میفته! ✳️ مقایسه و رضایت‌مندی ⭕️ مقایسه صعودی 🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب می‌شود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد. امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید: بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک می‌شمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش می‌یابد. 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲ 🟢 مقایسه نزولی 🔹 هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار می‌سازد و در برابر دید فرد قرار می‌دهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است. پیامبر خدا (ص) در این باره می‌فرماید: "به کسی که پایین‌تر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمت‌های خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است." 📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۷ ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
سلام و احترام همراهی اساتید بزرگوار که دغدغه ترویج و تبیین دینی دارند، باعث مسرت است لطفاً درباره این جمله توضیح دهید «برخورد با توهین ها: بخاطر گناهان خودم هست» سپاس علیکم السلام متشکرم لطف دارید بله نیاز به توضیح دارد. منظور اینه که ۱. یا من به خاطر اشتباه خودم مورد توهین قرار گرفتم ۲. یا توهین و عذاب ناشی از آن کفاره گناهان خودم است جالب اینه که در تمجیدها اسناد را به خوبی طرف مقابل قرار می‌دهد و با این مکانیزم از احساس غرور و تکبر پیشگیری می‌کند و در توهین‌ها اسناد را به خودش می‌دهد تا از کینه و خشم نسبت به فرد توهین کننده پیشگیری کند. این می‌تواند تحلیل‌های روان‌شناختی خاص خود را داشته باشد(اساتیدمحترم می‌توانند نظر دهند) و می‌تواند موضوع پایان نامه ها قرار گیرد