sherkhani.hanifi.mp3
2.36M
#فاطمیه_۴۵_روز
🎙 #شعرخوانی / حجتالاسلام شیخ محسن حنیفی
.
صلوات: تنها دعايي هست كه حتما مستجاب مي شود.
صلوات : بهترين هديه از طرف خداوند براي انسان است.
صلوات : تحفهاي از بهشت است.
صلوات : روح را جلا ميدهد.
صلوات : عطري است كه دهان انسان را خوشبو ميكند.
صلوات : نوري در بهشت است.
صلوات : نور پل صراط است.
صلوات : شفيع انسان است.
صلوات : ذكر الهي است.
صلوات : موجب كمال نماز ميشود.
صلوات : موجب كمال دعا و استجابت آن ميشود.
صلوات : موجب تقرب انسان است.
صلوات : رمز ديدن پيامبر در خواب است.
صلوات : سپري در مقابل آتش جهنم است.
صلوات : انيس انسان در عالم برزخ و قيامت است.
صلوات : جواز عبور انسان به بهشت است.
صلوات : انسان را در سه عالم بيمه ميكند.
صلوات : برترين عمل در روز قيامت است.
صلوات : سنگينترين چيزي است كه در قيامت بر ميزان عرضه ميشود.
صلوات : محبوبترين عمل است.
صلوات : آتش جهنم را خاموش ميكند.
صلوات : فقر و نفاق را از بين ميبرد.
صلوات : زينت نماز است.
صلوات : بهترين داروي معنوي است.
صلوات : گناهان را از بين ميبرد
الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفرَجَهُم
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 بخش اول👆
🎞《ویدیو آموزشی+معرفتی مدّاحی》
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💯پالایش روح در مداح، واجبه؟
✅ سه تا معنیِ پالایش روح؟
✅ اگر نباشه چه اتفاقی می افته؟
✅ شامل چه مواردی هست؟
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📢 مدرّس: علـیحاجیـانفر
#آداب_نوکری #علی_حاجیان_فر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کی وی ۲۴۹ ریس
پر فروش ترین ریس بازار
باخدمات نیکران موتور
۱۸ماه گارانتی
بیمه رایگان بدنه و ثالث
۲۵درصد پیش پرداخت
۱۲ماهه بدون سود
نقدی ۱۲درصد تخفیف
جشنواره فروش افسریه و از دست ندین
هماهنگی ۰۹۳۹۶۱۱۲۶۰۶یعقوبیان ۰۹۱۹۲۱۱۸۰۳۹خانی
https://eitaa.com/afsa112
.
#امام_زمان
هی ببینمت
ای بهترین پدیده ،الهی ببینمت
خورشید من ،سپیده، الهی ببینمت
این وعده ی خداست که روزی تو می رسی
موعود برگزیده، الهی ببینمت
ای آفتاب صبح تماشایی بهار
روشن تر از سپیده، الهی ببینمت
یا ایهالعزیز، به سجاده ی نیاز
اشکم به ره دویده ، الهی ببینمت
این اشک ها امان دلم را بریده اند
ازپشت ابر دیده ،الهی ببینمت
از بس ندیدمت شب هجران روی تو
خواب از سرم پریده، الهی ببینمت
موی سفید، زمزمه در گوش می کند
عمرم به سر رسیده، الهی ببینمت
ای یادگار و منتقم فاطمه بیا
بر تربت شهیده، الهی ببینمت
چشم انتظار توست «وفایی» و از همه
یک زمزمه شنیده ، الهی ببینمت
#سیدهاشم_وفایی ✍
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #هنر_و_ادبیات 💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش دوم) 🔹تعریف زبان حال زبان حال، قولی فرضی و خیالی اس
.
#هنر_و_ادبیات
💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش سوم)
🔹چند نکته مهم درباره زبان حال سرایی
1️⃣ زبان حال به زبان قال، عمق و وسعت میبخشد؛ زوایای پنهان آن را که در مقاتل به آن اشاره نشده روشن میسازد. بنابراین با تکیه بر نکات مختصر تاریخی، میتوان هزاران نکته ناگفته از هرنکته تاریخی استخراج کرد و عمق عاطفی و فکری مخاطب را افزایش داد. پس زبان حال، ابزاری تاثیرگذار در واکاوی و بیان ابعاد جریانات تاریخی است.(ص۱۱۵)
2️⃣ برای تحریک عواطف، شاعر از عنصر عاطفه شعری بهره میگیرد و از سوی دیگر، بهرهگیری از مقاتل در شعر جز با زبان احساس معقول نیست. به عبارت دیگر عناصر تاریخی را با تشبیه و تجسّم، بیان مجازی و نیز با شگرد زبان حال باید بازآفرینی کرد، در غیر این صورت، اثرگذار و برانگیزاننده نخواهد بود.
با تکیه بر این نکته میتوان گفت، بهکارگیری زبان حال، سهم عظیمی در اثرگذاری اتفاقات تاریخی در ذهن مخاطب دارد.
3️⃣ اولین نمونه زبان حال در ادب پارسی در دیوان قوامی رازی، شاعر قرن ششم دیده میشود، در قصیدهای با مطلع:
روز دهم ز ماه محرم به کربلا
ظلمی صریح رفت بر اولاد مصطفی
در این شعر، زبان حال حضرت زهرا(علیهاالسلام) آمده است: (ص۱۸۱)
زهرا و مصطفی و علی، سوخته ز درد
ماتمسرای ساخته بر سدره منتهی
در پیش مصطفی شده زهرای تنگدل
گویان که: چیست درد حسین مرا دوا؟
فرزند من- که هست تو را آشنای جان-
در خون همی کند به مصاف اندر، آشنا
از تشنگی، روانش بیصبر و بیشکیب
گرمای کربلا شده بیحدّ و منتها...
4️⃣ مطالب موجود در مقاتل، اکثراً با زبان خشک علمی، به شکل کلّی و البته معقول و ذهنی است. این ویژگیها در حکم ضعف برای مقاتل نیست اما مخاطب عام از آن بهره کافی نمیبرد و صرفاً خواص- که اهل دانش و معرفتند- از این چشمه سیراب میشوند. از این جهت، کاربرد زبان حال فراتر از سطح بیان مقاتل ضرورت مییابد. (ص۱۲۰)
شاخصه روش زبان حالسرایی، جزئینگری است و همین امر، مخاطب ناآشنا با تاریخ را اقناع میکند. البته لازم است همواره در مسیر زبان حالگویی بر این نکته تاکید شود که گوینده (شاعر یا مداح)، دارد زبان حالی میگوید که ریشه در حقیقت دارد اما واقعیت ندارد.
5️⃣ زبان حال، معرفی شخص است با سخنانی که به او نسبت داده میشود؛ پس بُعد مدح و ستایش، تکریم عظمت و تجلی حماسه او نیز در کنار مرثیه مطرح میشود.
برای همراه شدن مخاطب با شخص ممدوح، لازم است عواطف مخاطب تحریک شود و این هدف، جز با بیان حسّی تحقق نمییابد. به فرض در معرفی «حبیببنمظاهر» یا «زهیر» لازم است شاعر، سخنانی حسی و شورانگیز به او نسبت دهد تا مخاطب را از احوال درونی و احساسات عاشقانه او نسبت به امام، آگاه سازد.
کربلا عشق است شوق کوی جانان میشوم
جسم را وا مینهم، پا تا به سرجان میشوم
تا بپیوندم به اقیانوس عشقت یاحسین
در کویر بیکسی رودی خروشان میشوم
گرچه پیرم موجهای خفته دارم در دلم
بر سرابآلودگان دشت، طوفان میشوم
پیرم اما مرگ در آغاز راهم مانده است
زیر شمشیر شهادت رفته، رقصان میشوم
آیهای از خشم صفین را تلاوت میکنم
خصم را در زندگی سرخط پایان میشوم
حالیا در محضر قرآن ناطق بر عدو
با زبان تیغ خود تفسیر قرآن میشوم
جلوۀ نور خدا را در نگاهت دیدهام
تا همیشه بر تو چون آیینه حیران میشوم
کربلایت وادی غمهای ناپیدای توست
جلوهای از آن غم پیدای پنهان میشوم
من حبیبم حاجی از کاروان جاماندهات
میرسم از راه و بر لطف تو مهمان میشوم
سعی من از کوفه بود و کربلایم شد صفا
پای تو ای کعبۀ مقصود، قربان میشوم
تشنۀ لبیک ماندی در منای قرب دوست
جوشش لبیک بر آن کام عطشان میشوم
سیدمهدی حسینی
وقتی مخاطب این سخنان را از زبان راوی اول شخص میشنود، احساس میکند مستقیماً از او دارد میشنود. از این رو، زبان حال در شعر برای او جنبۀ شهودی مییابد و تاثیر آن بیشتر میشود:
من مهدیام در دست تیغ انتقامم
مادر! به قبر مخفیات بادا سلامم
مادر دلم خون است از بندم رها کن
دستی برآور بر ظهور من دعا کن
مادر شنیدم بارها از پا فتادی
دیدی علی تنها بوَد باز ایستادی
ای کاش بودم تا علی را یار بودم
من جای تو بین در و دیوار بودم...
غلامرضا سازگار
(نخل میثم، ج۲، ص۵۷۵)
#الی_الحبیب
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #هنر_و_ادبیات 💠 مباحثی درباره زبان حال (بخش سوم) 🔹چند نکته مهم درباره زبان حال سرایی 1️⃣ زبان ح
.
6️⃣ در زبان حال، شاعر در حکم راوی است که میتواند بر حسب نوع و شخصیت افراد (کودک، بزرگ، ضعیف، قوی، جوان، پیر و...) شخصیتپردازی کند؛ به نوع بیان تنوع بخشد؛ لحن و گونه متفاوت انتخاب کند و با این شیوه، روایت تاریخی را جلو ببرد، برجسته سازد و آن را تازگی بخشد. (ص۱۲۲)
نمونه زبان حال حضرت زینب(علیهاالسلام) در کودکی:
هر شب ستاره ریزم و شب را سحر کنم
برآفتاب، گریَم و بی ماه سر کنم
...زهرای کوچک علیام کز امام خویش
در موج غم چو فاطمه دفع خطر کنم
با گریه و نماز شب و خانهداریام
پیوسته نام مادر خود زندهتر کنم
شبها به موج غصّه زنم خویش را به خواب
تا گریه مخفیانه برای پدر کنم
...هر چند کودکم، بگذارید نیمهشب
وقت نماز چادر او را به سر کنم
ماه غریب شهر مدینه بیا بگو
بی تو چگونه من شب خود را سحر کنم
...همرنگ صورت تو شده رخت ماتمم
این جامۀ من است که باید به بر کنم
مادر بیا دوباره مرا در اُحد ببر
تا حمزه را ز غربت بابا خبر کنم
غلامرضا سازگار
(نخل میثم، ج۲، ص۲۲۶)
7️⃣ زبان حال، زمینۀ بازسازی شعارهای شیعی در قالب شعر را فراهم میکند. البته در این مسیر باید از خرافه و بدعت پرهیز داشت.
8️⃣ زبان حال، صرفاً بیان حالات عاطفی شخص نیست و نباید آن را به این امر محدود نمود.(ص۱۴۴)
با رعایت شئون شخص، میتوان زبان حالهای متنوعی در فضای عاشقانه، عارفانه، حماسی، اجتماعی و... آفرید:
عاشقانه:
قرار بود که عمری قرار هم باشیم
که بیقرار هم و غمگسار هم باشیم
اگر زمین و زمان هم به هم بریزد باز
من و تو تا به ابد در مدار هم باشیم
کنون بیا که بگرییم بر غریبی هم
غریبه نیست، بیا سوگوار هم باشیم
در این دیار اگر خشکسالی آمده است
خوشا من و تو که ابر بهار هم باشیم
نگفتیام ز چه خون گریه میکند دیوار
مگر قرار نشد رازدار هم باشیم
نگفتیام ز چه رو، رو گرفتهای از من
مگر چه شد که چنین شرمسار هم باشیم
به دست خستۀ تو دست بستهام نرسید
نشد که مثل همیشه کنار هم باشیم
شکسته است دلم مثل پهلویت آری
شکستهایم که آیینهدار هم باشیم
محمدمهدی سیار
(رودخوانی، ص۵۰)
حماسی:
در پی حفظ حریم خویشتن
مرد باید پشت در آید نه زن
هیچ دانی دختر خیرالبشر
از چه جای حیدر آمد پشت در؟
دید مولایش علی تنها شده
خانهاش محصور دشمنها شده
بر دفاع شوهرش فردی ندید
بین آن نامردها مردی ندید
گفت باید پیش امواج خطر
یار بهر یار خود گردد سپر
من که تنها دختر پیغمبرم
پشت این در پیشمرگ حیدرم
فاطمه تنها طرفدار علیست
در هجوم دشمنان یار علیست
آن که باشد مرد این سنگر، منم
اولین قربانی حیدر منم
غلامرضا سازگار
(نخل میثم، ج۲، ص۱۴۹)
9️⃣ در زبان حال سرایی از زبان پدیدههای بیجان نیز میتوان سخن گفت. چنانچه استاد محمدجوادغفورزاده(شفق) از زبان درخت، شعری جذاب و دلنشین سروده است که بخشی از شعر را مرور کنیم:
سالها پیش در این شهر، درختی بودم
یادگار کهن از دورۀ سختی بودم
هرگز از همهمۀ باد نمیلرزیدم
سایهپرودِ چه اقبال و چه بختی بودم
به برومندیِ من بود درختی کمتر
رشد میکردم و میشد تنهام محکمتر
من به آیندۀ خود روشن و خوشبین بودم
باغ را آینهای سبز به آیین بودم
روزها تشنۀ همصحبتیِ با خورشید
همهشب همنفسِ زهره و پروین بودم
ریشه در قلب زمین داشتم و سر به فلک
برگهایم گلِ تسبیح به لب، مثل ملَک
...ناگهان پیک خزان آمد و باد سردی
باغ شد صحنۀ طوفان بیابانگردی
در همان حال که احساس خطر میکردم،
نرم و آهسته ولی با تبر آمد مردی
تا به خود آمدم، از ریشه جدا کرد مرا
ضربههایش متوجّه به خدا کرد مرا
حالتی رفت که صد بار خدایا کردم
از خدا عاقبت خیر تمنّا کردم
گر چه از زخمِ تبر روی زمین افتادم
آسمانسِیر شدم، مرتبه پیدا کردم
از من سوختهدل بال و پری ساخته شد
کمکم از چوب من، آنروز دری ساخته شد
تا نگهبان سراپردۀ ماهم کردند،
هر چه «در» بود در آن کوچه، نگاهم کردند
از همان روز که سیمای علی را دیدم
همهشب تا به سحر چشم بهراهم کردند
مثل خود تشنۀ سیراب نمیدیدم من
این سعادت را در خواب نمیدیدم من...
(یاس یاسین، ص۶۵)
(ادامه دارد...)
📗 #آینه_بیغبار (دفتر دوم)
✍🏻 #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#الی_الحبیب
.
.
#آموزش_مداحی
🔰سه رکن در محتوای مداحی
♦از لحاظ مضمون باید سه رکن در متن و شعر مداح وجود داشته باشد.
🔶من از آقایان مداحان محترم خواهش دارم در رکن اول همچون روش سابق و معمول مداحان،ابتدا غزل و یا قصیدهای را برگزینند که در آن از اخلاق انسانی ذکر شده باشد، آن هم با روش مناسب و صدای خوب شما، تا مردمی که گوش میدهند کاملاً تحت تاثیر قرار بگیرند.
🔻در رکن دوم معارف اسلامی را از توحید و از انقلاب و از مسائل انقلاب و مسائل مربوط به زندگی ائمه، از ابعاد مبارزه و ابعاد انقلابی مطرح کنند.
🔻و در رکن سوم هم که ذکر مصیبت است باید البته با بعد انقلابی مطرح بشود.
و حتما باید مصیبت ذکر بشود. گاهی در بعضی از روضهخوانیها مصیبت اصلاً ذکر نمیشود. مصیبت، یعنی آن واقعهای که اتفاق افتاده باید تشریح بشود.
📌|دیدار مداحان سال ۱۳۶۵|
✍️حضرت آیتالله امام خامنهای (مدظلهالعالی)
#الی_الحبیب
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️کسی که با حسینه روسفیده
❤️ یادت باشه، حسین تنها امیده
..........
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدٌ رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
لالا لالا عزیزم گل پونه
مادر میخواد برات قصه بخونه
هزارون ماجرا داره زمونه
عزیز مادر، گل نیلوفر
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدً رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
گل محمدی لالایی لالا
سلام و صلواتش رو لب ما
مدینه زائرش می شیم ایشالا
بهشت دنیا، رسول خدا
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدٌ رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
لالا لالا گل یاس پیغمبر
گلی از همهٔ گلها خوشبوتر
واسه ما فاطمهس بهترین مادر
نیفتی از پا، بگو یا زهرا
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدٌ رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
گل نعنا، گل بادوم و زیره
یادت باشه، علی تنها امیره
الهی دستتو مولا بگیره
علی یار تو، نگهدار تو
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدٌ رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
لالا لالا لالا گل یاسمن
دلت وامیشه تا بگی یا حسن
هنوز از اسم او می ترسه دشمن
غریب زهراس، پناه دلهاس
لالالالا لا اله الا الله
لالایی محمدً رسول الله
لالالایی علیٌ ولی الله
حسین ثارالله، اباعبدالله
گل لاله گل سرخ شهیده
کسی که با حسینه روسفیده
یادت باشه، حسین تنها امیده
همین روزا ما، میریم کربلا
....
لالالالا گل نرگس کجایی
تو رمز انتقام لالههایی
میدونم هرکجایی فکر مایی
کجایی ای ماه، بقیه الله
نغمه پرداز: سیدمهدی سرخان
DoaNodbeh990921.mp3
44.91M
🤲 قرائت #دعای_ندبه
🎙 بانوای : حاج #میثم_مطیعی
📆 جمعه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۹
Namahang Donyai Man 1403 Narimani [Mohjat_Net].mp3
1.42M
#شور_امام_حسین
#امام_رضا
#امام_حسن
#سید_رضا_نریمانی
#نماهنگ #دنیای_منه 1403
اونی که پهنه سفرش این شبا
گداشو میبینه
پای حرف منم شبیه اون
غریبه میشینه
اصاً امید هر غریب و مسکینه
برای چی میخوری غصه ی فردا
قبلِ اینکه بخوای میبخشه آقا
پیش کریم بیای میشه فراموش
هرچی غمه تو دنیا
دنیای منه
امام حسن بزرگتر از دردای منه
****
وقتی که از همه خسته میشم
بازم یه راه دارم
یه رفیقی که عمریه باهاش
برو بیا دارم
منه بی کس و کار امام رضا دارم
فقط امام رضاست دوای دردم
مثه کبوتراش دورش میگردم
از بچگی که دستمو گرفته
دیگه رهاش نکردم
دنیای منه
امام رضا بزرگتر از دردای منه
****
شاید ازم بپرسن این روزا
هنوز دوسش داری
چی گرفتی از این سینه زدن
از این عزاداری
آخه روضه میری تو این گرفتاری
آره دوسش دارم مثل قدیما
آره غلامشم برا همیشه
بگو که زندگیت بدون این عشق
مگه زندگی میشه
دنیای منه
امام حسین بزرگتر از دردای منه
#محمد_خبازی ✍
#شور
#امام_حسین
نماهنگ دنیای من 1403
.
.
ما میخواهیم مثل کدامیک باشیم؟
مراقب باشیم...
پ.ن۱: به عاقبتهای گوناگون هم توجه کنید، #عمیر_بن_ابی_وقاص ، شهید بدر،
#سعد_بن_ابی_وقاص برادرش، قاعدین دوران #امیرالمومنین که مولا را تنها گذاشت
#هاشم_بن_عتبه_بن_ابیوقاص، معروف به #مرقال برادر زاده عمیر و سعد، فرمانده شهید #صفین و نور چشم مولا
#عمر_بن_سعد_بن_ابیوقاص، برادر زاده عمیر و پسر عموی هاشم مرقال و پسر سعد، میشود قاتل ابی عبدالله ...
چه عجیب است، یک خانواده، با این همه تمایز...
#طباخیان✍
.
.
#غزل
#امام_زمان عج
#کربلایی_حسین_طاهری 🎤
مسیر عشق بلند است و پای ما لنگ است
نفس کشیدن مان بی تو ،مایه ی ننگ است
گناه، از تو مرا دور کرده ،می دانم
ببین که فاصله ی ما هزار فرسنگ است
به هر که فکر کنی دل سپرده ام ،جز تو
بگو چه کار کنم با دلی که از سنگ است
مرا به چادر خاکیِ مادرت بپذیر
حنای من که دگر سالهاست بی رنگ است
#
شنیده ایم که مادربه بستر افتاده
شنیده ایم درِ خانه ی علی جنگ است
دلم برای سیاهیِ پرچم زهرا...
برای گریه ی از داغ مادرم تنگ است
شاعر: #احسان_نرگسی ✍
مداح: #حسین_طاهری🎤
دانلود سبک: 👇👇👇
https://emam8.com/upload/sabks/03/8/86930_1403812183226_4214848.mp3
👇
.
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
#بصیرت_شناسی
🎙آیت الله استاد میرباقری
🔰زیارت عاشورا جزو قُلّههای معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسانهای بزرگ تربیت میکند.
🔶 اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستیاش را برای امام و در راه ولایت بدهد، باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد و انگیزه جهادش درست شده باشد. #زیارت_عاشورا همین کار را میکند؛ انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد میکند.
🔻 زیارت عاشورا جزو قلههای معارف ماست که برکات حادثه عاشورا را توضیح میدهد.
در زیارت عاشورا، سیر مؤمنین با عاشورا به اینجا میرسد که «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّة». یعنی نسبت به عظمت حادثه عاشورا درک پیدا میکنند و طبیعتاً نسبت به جبهه مقابل - که آن هم یک جبهه بزرگ تاریخی است - #بصیرت پیدا میکنند و به موضعگیری میرسند: «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُم» (که از لعن و برائت شروع شده تا به درگیری و صف و قتال میرسد).
🔻 شما برای اینکه یک نهضت و قیام بزرگی را اداره کنید باید آدمها را متناسب با آن بسازید. اگر بناست یک اقدام بزرگی مثل پاک کردن عالم از جبهه کفار و تحقق عدل اتفاق بیفتد، باید آدمهایی تربیت بشوند که ظرفیت و استقامت و انگیزه انجام این کار را داشته باشند.
#الی_الحبیب
.
#فیش_روضه
#فاطمیه
🔰موذنی که فقط برای آل الله اذان میگوید...
📌شیخ صدوق رحمه اللَّه در من لا یحضره الفقیه روایت كرده است:
🔴وقتى پیغمبر خدا(ص) از دنیا رحلت نمود بلال از گفتن اذان خوددارى كرد، و گفت: من بعد از پیامبر خدا(ص) براى احدى اذان نخواهم گفت.
⚫️روزى فاطمه زهرا(س) فرمود: دوست دارم صداى اذان مؤذن پدرم را بشنوم. و چون این سخن به گوش بلال رسید، مشغول گفتن اذان شد. هنگامى كه بلال دو مرتبه گفت: اللَّه اكبر، حضرت فاطمه(س) به یاد روزگار پدرش رسول خدا افتاد و نتوانست از گریه خوددارى نماید. و زمانى كه بلال گفت: اشهد أن محمّدا رسول اللَّه، فاطمه علیها السّلام صیحه اى زد و با صورت خود سقوط و غش كرد!! مردم به بلال گفتند: از گفتن اذان خوددارى كن! زیرا فاطمه(س) دختر پیغمبر(ص) رحلت كرد. مردم فكر كردند كه فاطمه(س) از دار دنیا رفته است! بلال اذان را تمام نكرده قطع نمود. پس از آنكه فاطمه زهرا(س) به هوش آمد به بلال گفت: اذان را تمام كن. ولى بلال نپذیرفت و به آن حضرت گفت: اى برترین زنان! من از اینكه هر گاه صداى اذان مرا میشنوى و این همه ناراحت میشوى میترسم. لذا حضرت فاطمه علیها السّلام وى را معاف نمود.
--------------------------------------------------
📖متن عربی:
🔺رُوِیَ أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ النَّبِیُّ ص امْتَنَعَ بِلَالٌ مِنَ الْأَذَانِ قَالَ لَا أُؤَذِّنُ لِأَحَدٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّ فَاطِمَةَ ع قَالَتْ ذَاتَ یَوْمٍ إِنِّی أَشْتَهِی أَنْ أَسْمَعَ صَوْتَ مُؤَذِّنِ أَبِی ع بِالْأَذَانِ فَبَلَغَ ذَلِكَ بِلَالًا فَأَخَذَ فِی الْأَذَانِ فَلَمَّا قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ ذَكَرَتْ أَبَاهَا وَ أَیَّامَهُ فَلَمْ تَتَمَالَكْ مِنَ الْبُكَاءِ فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِیَ عَلَیْهَا فَقَالَ النَّاسُ لِبِلَالٍ أَمْسِكْ یَا بِلَالُ فَقَدْ فَارَقَتِ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الدُّنْیَا وَ ظَنُّوا أَنَّهَا قَدْ مَاتَتْ فَقَطَعَ أَذَانَهُ وَ لَمْ یُتِمَّهُ فَأَفَاقَتْ فَاطِمَةُ ع وَ سَأَلَتْهُ أَنْ یُتِمَّ الْأَذَانَ فَلَمْ یَفْعَلْ وَ قَالَ لَهَا یَا سَیِّدَةَ النِّسْوَانِ إِنِّی أَخْشَى عَلَیْكِ مِمَّا تُنْزِلِینَهُ بِنَفْسِكِ إِذَا سَمِعْتِ صَوْتِی بِالْأَذَانِ فَأَعْفَتْهُ عَنْ ذَلِكَ.
--------------------------------------------------
📖من لا یحضره الفقیه، ج 3 ص 137- شیخ صدوق
📖روضة الواعظین، ص 181. بن قتال نیشابوری
#الی_الحبیب
#فاطمیه
.
4_5938285396210224718.mp3
19.02M
🎧#غزل #امام_زمان عج #فاطمیه
🎤#کربلایی_حسین_طاهری
📝#احسان_نرگسی
مسیر عشق بلند است و پای ما لنگ است
نفس کشیدن مان بی تو ،مایه ی ننگ است
گناه، از تو مرا دور کرده ،می دانم
ببین که فاصله ی ما هزار فرسنگ است
به هر که فکر کنی دل سپرده ام ،جز تو
بگو چه کار کنم با دلی که از سنگ است
مرا به چادر خاکیِ مادرت بپذیر
حنای من که دگر سالهاست بی رنگ است
#
شنیده ایم که مادربه بستر افتاده
شنیده ایم درِ خانه ی علی جنگ است
دلم برای سیاهیِ پرچم زهرا...
برای گریه ی از داغ مادرم تنگ است
#مناجات_با_امام_زمان
50M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 بخش دوم👆 (۴ تا از ۱۲ راهکار)
🎞《ویدیوی معرفتی+آموزشی مدّاحی》
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💯 جایگاه اخلاص در مداحی؟
✅ شکرگذار بودن چه ربطی داره؟
✅ منظور از طهارت چیه؟
✅ مراقبت از ورودیهای ذهن؟
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📢 مدرّس: علـیحاجیـانفر ✍
(مخاطبِ همۀ این مباحث، خودم هستم)
#آداب_نوکری #علی_حاجیان_فر
.
#آداب_نوکری
در گذشته بين جامعه مداحان بعضي سنتهاي پسنديده رواج داشته از جمله خواندن قصايد پندآموز و يا خواندن متن يك روايت همراه با ترجمه و توضيح مختصر كه براي آمادهتر شدن دلها و ايجاد يقظه و تنّبه در مستمع، بسيار مفيد بود.
در بعضي مواقع نيز مجلس با مناجات آغاز ميشده و به قول يكي از منبريان قديمي تهران، اول خودشان را كيسه ميكشيدند بعد براي امام حسين عليهالسلام گريه ميكردند.
اين روزها به نظر ميرسد كه در بين مداحان جوان و امروزي اين سنتهاي نيكو در حال از بين رفتن است.
....................
.
باید ها و نباید ها
اسطورهسازي:
يعني مداح شخصيت اولياي دين را همتراز شخصيتهاي اسطورهاي قرار ميدهد و تنها بر يكي از وجوه شخصيتي اوليا تأكيد ميكند بهگونهاي كه مثلاً حضرت اميرالمؤمنين صلواتاللهعليه در حد پهلوان پهلوانان عالم نمود پيدا ميكند و وجوه ديگر شخصيت ايشان مورد غفلت قرار ميگيرد.
در حقيقت مداح به دنبال جنبههايي ميگردد كه در خود به آنها بيشتر علاقه دارد و در نتيجه مداحان جوان، اميرالمؤمنين عليهالسلام را همان پهلوان باقدرت مافوق بشر ترسيم ميكنند و حضرت عباسعليهالسلام را نيز به همراه كمي چاشني جمال و زيبايي همينطور، و امام حسينعليهالسلام ميشود مظلوميت محض، نه حماسهاي، نه صلابت و هيبتي، نه خطابه و سياست و حكمتي...
..............
.
همذاتپنداري با شخصيتهاي ديني:
مداح خود را به جاي اولياي دين قرار داده و سپس تشخيص ميدهد كه اگر من به جاي او باشم در آن لحظه چه حركتي انجام ميدهم؟ و اين ميشود زبان حال! فارغ از اينكه نگاه آنها به عالم به اندازه طول و عرض اين عالم با نگاه ما به اين عالم و اتفاقاتش متفاوت است.
..............
#کلید_تحول
مداحی چیست؟
به برخی از تعاریف در این خصوص دقت فرمائید :
1- مداحی هنر انتقال پیام به مخاطب است .
2- مداحی عرض ارادت به ساحت مقدس و ملکوتی ائمه هدی(علیهم السلام) است .
3- مداحی تلاش برای گسترش معارف دینی و ترویج مکتب تشیّع است .
4- مداحی احساس تعلق خاطر و تمایل قلبی نسبت به برترین و عظیم ترین انسانهاست .
و تعاریف بسیاری دیگر که ممکن است در ذهن خواننده گرامی نقش بسته باشد.هر کدام از این تعاریف که مد نظر باشد اما یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه هنر مقدّس مداحی ارزشی بیش از یک امر عادی خواهد داشت و به دنبال دستیابی به فضایی است که سعادت ابدی انسان را تامین کند.
شاید یکی از کاملترین تعاریف در خصوص هنر مقدّس مداحی این باشد که: مداحی روشی است برای ارتباط تمام با خداوند تبارک و تعالی بواسطه ائمه معصومین(علیهم السلام) که این خود معنی عبودیّت و وصول به حقیقت انسان است
در نهایت اینکه اگر کسی از هویّت دینی و ماهیّت هنری شما پرسید چرا مادح و ذاکر شده اید به او خواهید گفت : من به دنبال دست یابی به برترین الگوها،نظام ها،رفتارها،اخلاق ها،روش های تربیتی و پرورشی در زندگی خود هستم.بر این اساس و فلسفه، هنر مقدّس مداحی را انتخاب کرده ام تا بر اساس برنامه و طرح ائمه اطهار(علیهم السلام) به ابدیّت به پیوندم و ابدی شوم. راز ابدی شدن و پیوند با ابدیّت،عبودیّت است.
.
.
#فلسفه_عزاداری
(فلسفه ذکر مصیبت بر اساس دیدگاه استاد شهید مطهری
جوانی از من پرسید که آیا ذکر مصیبت (امام حسین علیه السلام) ضرورتی یا حسنی دارد یا نه؟
اگر بناست مکتب امام حسین علیه السلام احیا بشود، آیا ذکر مصیبت امام حسین هم ضرورتی دارد؟
گفتم بله، دستوری است که ائمه اطهار به ما دادهاند و این دستور فلسفهای دارد
هر مکتبی اگر چاشنی از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد
ولی اگر یک مکتب چاشنی از عاطفه داشته باشد، این عاطفه به آن حرارت میدهد
بدون شک مکتب امام حسین منطق و فلسفه دارد، درس است و باید آموخت اما اگر ما دائماً این مکتب را صرفاً به صورت یک مکتب فکری بازگو کنیم حرارت و جوشش گرفته میشود و اساساً کهنه میگردد.
گفتهاند برای همیشه این چاشنی را از دست ندهید؛ چاشنی عاطفه
#بصیرتی
📚: کتاب سیری در سیرۀ نبوی، ص54
ولادت حضرت زینب (1).m4a
2.93M
#ولادت
#حضرت_زینب
بند اول:
گلاب ناب زینبه
روح حجاب زینبه
یه زن ولی در شان و مقام ابوتراب زینبه
دور و برش نوکر پُره
آبروی چادره
عالم شد روزی خورِ/ بیبی زینب
جمع حسین و حسنه
خدا امشب میزنه
نقش گل رو دامن/ بیبی زینب
شاخهی یاسی/ اختالعباسی
بنیانگذار عفت از اساسی
تو خیر الناسی/ مثل الماسی
اصلاً تو غیر قابل قیاسی
(بابی انت و امی زینب)
بند دوم:
خط امان زینبه
روح بیان زینبه
میون کاخ یزید نشون داد که قهرمان زینبه
میخونم اینو علنی
مردانهترین زنی
کرم تو حسنی/ بیبی زینب
همهی عالم مست تو
ذکر ما پیوسته تو
دنیا زیر دست تو/ بیبی زینب
باده و جامی/ ذکر لبامی
مثل پیغمبر با حق همکلامی
فیض مدامی/ شور ایامی
تو علمدار کربلا تا شامی
(بابی انت و امی زینب)
بند سوم:
خدایی که محشره
این جور بگم بهتره
به وقت خطبهش کوفه نفهمید زینبه یا حیدره
شاخهی طوبای علی
المثنای علی
صوت قرّای علی/ بیبی زینب
شریکة الاربابهو
فاطمی القابه و
یه قرصه مهتابهو/ بیبی زینب
پاک و شفافه/ اصل عفافه
کرده به دنیا زیبایی اضافه
خود مطافه/ قلهی قافه
صدر همه زنها با اختلافه
(بابی انت و امی زینب)
#مظاهر_کثیری_نژاد✍
#میلاد_حضرت_زینب