eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.6هزار ویدیو
121 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب فرهنگی... اقتصاد فرهنگی...
💠 بهشت ی 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
🔰«بهشتـی» و پیوند میان اقتصــاد و سیاست با جمهــوریت استــاد محسن 🔻نظام اقتصادی اسلام دارای یک زیربنای حقــوقی است که «جهتِ حرکت» این نظام را مشخص می‌کند. در ادبیات شهید مطهری و شهید صدر، جهت همان «مکتب اسلام» است. یکی از اساسی‌ترین مبانی این نظام حقوقی از منظر شهید بهشتی، «اصالت کــار» در برایر «اصالت سرمــایه» و تبعی بودن انواع تملیک‌ها مانند هبه و ارث و... نسبت به کار است. کار به دو صورت مستقیـم و غیر مستقیم یعنی حیازت و صناعــــت متبلور می‌شود، لذا طبق این مبنا منابع طبیعی که به مثابه‌ی مواد اولیه بسیاری از امور است، تحت مالکیت هیچ‌کس قرار نمی‌گیرد، مگر به وسیله حیازت و یا صناعت. 🔻این مبنای مهم در نظام حقوقی مولد یک بنای اســاسی دیگر به نام مالکیت خصوصی است. در واقع کار مستقیم و یا غیر مستقیم منشا ارزش و مالکیت می‌گردد. حال سؤال مهم این جاست که «آیا این مالکیت خصوصـــی همان مالکیت آزاد سرمایه‌داری است که هیچ قیدی ندارد؟» نگاه مرحوم شهید بهشتی این است که محدوده‌ی «مالکیت خصوصی» افراد تا آن‌جایی است که ضرری برای دیگر آحــاد جامـعه نداشته باشد و اگر تعارض بین مالکیت فرد و مصالح جامعه پیدا شد، مصلحت جامعه نسبت مالکیت فرد ارجحیت دارد. از این اصل حقوقی مهم اصل دیگری استفاده می‌شود که حکومتی که نماینده‌ی جامعه باشد، نسبت به تمام اموال شخصی در جهت مصالح ضروری جامعه، بر شخص مالـــک حق تقدم دارد. 💠 نوآوری شهید بهشتی در این اصول حقوقی ایجاد پیوند وثیق بین اقتصاد و سیاست با اجتماع و جمهوریت است. زیرا مالکیت خصوصــــی مقید به مصالح عمومی جامعه است و حق تقدم حکومت بر مالکیت خصوصی افراد مشــــروط بر این است که برآمده از جامعه باشد و در چارچوب مصـــــالح جامعه عمل کند. برشی از درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دعوا سر نظام ارزش بود نه دو شخص! 🎬 برشی از سخنرانی: نظام امت و امامت حجت الاسلام • بیت المال خصوصی بدعت معاویه است! • علی(ع) یک بیت المال داشت که هفتگی هم تقسیم مساوی می شد؛ خودش آخر همه و کمتر همه می برد.۱ .............................. ۱. حضرت امیر(ع) مقری بیت المال را در زمان خلفاء می گرفت اما در زمان حکومت خودش از بیت المال هیچ نمی گرفت! وابستگان باید منتظر تقسیم می شدند و بعد مردم به اندازه سهم شان می گرفتند نه بیشتر؛ که در این سخنرانی مواردی ذکر شد! ☑️ @m_ghanbarian
خداوند در قرآن می‌فرماد قراردادهاتون رو بنویسید. فقه شیعه هم میگه کاملا معتبره. رهبری میفرمان منشا فساده این کار!!! فیه آیات لاولی الالباب... پ‌ن: کسانی که به یک روایت اشاره می‌کنند و به امر ولی جامعه ایراد می‌گیرند و از فساد و سفته‌بازی و کنز طلا و ... حمایت می‌کنند کمی تامل کنند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
خونه پدری فقط نجف! یک نقطه پیدا نمی‌کنی کولر روشن نباشه... یخ زدیم 😍 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشگاه امام صادق علیه‌السلام حکمرانی شریف نود اقتصادی چه پیوند عجیبی! دکتر ذوالفقاری میفرمان: مساله جمعیت خیلی خیلی مهمه ولی خب نباید منافع سرمایه‌داران و خودروسازان رو گره بزنیم به مساله جمعیت! البته باز هم تاکید می‌کنند که خیلی مساله مهمیه مساله جمعیت. وقتی می‌گوییم دیدن مساله اقتصاد بدون نگاه به فرهنگ چیزی جز نابودی اقتصاد و فرهنگ در پی نخواهد داشت یعنی همین. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یکی از ابعاد نکته‌ای که حضرت آقا فرمودند: نظام سرمایه‌داری حتی به نفع سرمایه‌داران نیست. پ‌ن: در نظر داشته باشید که کتامین یک داروی بیهوشی است و فقط در مواردی که افسردگی شخص قابل کنترل نباشد و فرد شدیدا میل به خودکشی داشته باشد استفاده می شود بنابراین خیلی عجیب است این حد از افسردگی در چنین شخص سرمایه داری!!! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
کوری ببین که عصاکش کور دگر بود! بی‌سوادی چون عبده تبریزی از زنوز بی سوادتر تعریف‌ها و تمجیدها می‌کند. هر دو از اصلاح‌طلبان دو آتشه‌اند. اما ببینید عبده‌تبریزی در تمجید از زنوز که چهره ناشناخته‌ای در اقتصاد است چه قلم فرسایی‌هایی کرده است و کوشیده او را در زمره بزرگان اقتصاد ایران قرار دهد. ولی در مقابل جریان انقلابی کاری جز "بزرگ‌کُشی" بلد نیست و البته جدیدا باد کردن کوچک‌ها را هم یاد گرفته است. شیاطین تعلیم‌دیده همیشه می‌کوشند ارتش خودشان را بزرگ و قوی جلوه دهند هرچند از درون دچار تشتت هستند: تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا در ایران سفته‌بازی بیشتر از تولید مورد توجه است؟ 🔹 تفاوت مشارکت در سود و مشارکت در تولید و سود چیست؟ 🔸 دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
این هم از سطح درک معاون اول قوه قضائیه از امور اقتصادی است. البته یک طرف ماجرا هم این است که همه فهمیده‌اند از این جریان اقتصاددانان آبی برای مملکت گرم نمی‌شود. ولی اینکه بگویی به جای یک اقتصاددان انقلابی و اهل علم واقعی یک فعال اقتصادی وزیر اقتصاد شود یعنی فاجعه در حکمرانی و فهم و درک اقتصاد. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مردم وقتی بیدار شدند که بهشتی در کار نبود ❇️ مجاهد برای اسلام 🔰 آقای بهشتی به درد می‌خورد، دانشمند بود، مدیر بود، مدبر بود... 📆 شهادت مظلومانه آیت‌الله دکتر بهشتی @EMAM_COM
مردم نخوریم... ممکن است بهشتی‌ها نباشند و بیدار شویم... ممکن است روزی امثال میرباقری و قنبریان و درخشان نباشند که از بیدارمان کنند و روزی بیدار شویم که زیر سم اسب دشمنیم...
علم یا لاشه علم؟! 🔹بیشترین نرخ طلاق در میان روانپزشکان با حدود ۵۰ درصد است، یعنی همان کسانی که باید به ما کمک کنند تا به زندگی بازگردیم و از آسیبهایی همچون طلاق در امان بمانیم! بیشترین آثار کالبدی نامتجانس با فرهنگ ما نیز توسط معماران و شهرسازان طراحی شده است یعنی دقیقا توسط همان کسانی که باید به ما کمک کنند تا شهرهای باهویت‌تری داشته باشیم! در بسیاری از علوم دیگر نیز همین تناقض مشاهده می‌شود. مشکل کجاست؟ ایسم‌های میان تهی و وارداتی همچون سکولاریسم و لیبرالیسم و ... با نظام علمی و آموزشی ما چه کرده است که آن را اینقدر از درون تهی کرده است؟! علم منقطع از مبدا و مقصد، لاشه علمی است که حتی نمی‌تواند یاریگر عالمان همان علم نیز باشد تا چه رسد به سایر مردم. 🔹"قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا: بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم؟ [آنان‌] كسانى‌اند كه كوشش‌شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى‌پندارند كه كار خوب انجام مى‌دهند" (کهف/ ۱۰۳ و ۱۰۴). حلقه مفقوده این نظام شِبه علمی برای ارتقاء لاشه علم‌ به علم‌، توجه به مبدا و مقصدی است که در علوم رایج تقریبا هیچ محلی از اِعراب ندارد: "هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به هر چيزى داناست" (حدید/۳). @baladetayyeb
نکته ی سوم : 🍕مولتی میلیاردر های سفیه! 🔹اخبار سرو بستنی با روکش طلا و اخیرا پیتزا با روکش طلا را شنیده اید. قیمت هنگفت آنها که حدود نیم یا یک سوم مزد یک کارگر است را هم میدانید! 🔹برخی به اشتباه این موارد را "اسراف" می خوانند و از این حیث حرام! در حالیکه اینها از مصادیق "تبذیر" است که قرآن آنرا "اخوت با شیطان" می خواند(۲۷/إسراء) و غیر کبیره بودن گناه آن اثر فقهی متفاوتی با اسراف دارد. 🔹اسراف، مصرف کردن مال در جای مناسب خود است اما بیش از حد نیاز. اما تبذیر، هزینه کردن مال است در غیر جای مناسب خود حتی اگر خیلی زیاد نباشد!(مستمسک العروه/حکیم ج۷ص۳۳۹) مثلا شیر برای خوردن است اگر پهلوی صفتی، وان حمام را از آن پر و درش آب تنی کرد میشود تبذیر. 🔹ثمره فقهی این است که اگر این موارد صدق تبذیر کرد، غیر از حکم تکلیفی (حرمت و گناه کبیره)، حکم وضعی حَجر هم برای صاحبش ثابت است! او شرعا "سفیه"است. و به حکم حاکم از تصرف در همه اموالش ممنوع می گردد(جواهر الکلام ج۲۶ص۵۲)! 🔹اینکه چنین غذاهایی از مصداق تبذیر وموجب سفه و حجر است بسیاری از فقهاء فتوا دارند و برخی ادعای عدم اختلاف فقهاء در آن(ر.ک:مفتاح الکرامه ج۵ص۲۵۴) ⬅️بدین طریق مولتی میلیاردرهای هنجارشکن را شرعا میشود در همه اموالشان ممنوع التصرف کرد! قضاوت با شما... 🌻❤️
مدیر کل بانک Exim  که در  اغلب کشورهای دنیا شعبه  دارد،اقتصاددانان را به فکر فرو برد زمانی که این جملات را بر زبان آورد: یک دوچرخه سوار برای اقتصاد کشور فاجعه بار است، زیرا او ماشین نمی خرد و برای خرید ماشین هم وام نمی گیرد... پولی برای بیمه پرداخت نمی کند و سوخت هم نمی خرد. برای نگهداری و تعمیرات دوچرخه هزینه ای پرداخت نمی کند، پولی صرف پارکینگ نمی کند و منجر به تصادفات شدید هم نمی شود! اون به بزرگ راه های چند لاینه نیاز ندارد. به باشگاه ورزشی و داروهای لاغری نیاز ندارد زیرا چاق نمی شود! این افراد سالم، برای اقتصاد فایده ای نداشته و لازم هم نیستند، زیرا آنها پولی برای خرید انواع داروها نخواهند پرداخت... همچنین به بیمارستان و دکتر نیاز ندارند! دوچرخه سواران هیچ چیز به تولید خالص ملی نخواهند افزود! در نقطه مقابل، هر رستوران مک دونالد علاوه بر افرادی که بطور مستقیم در آن کار می کنند، حداقل 30 شغل ایجاد می کند : 10 متخصص قلب 10 دندانپزشک و 10 متخصص تغذیه و این مساله ای است که ارزش درنظر گرفته شدن دارد! ضمیمه : پیاده روی و نرمش از آن هم بدتر است زیرا افراد پیاده و ورزشکار حتی همان دوچرخه را هم نمی خرند!!! 🔸🔸🔸🔸🔸 نمی دانم این حرف از مدیرعامل فلان بانک است یا نه. اما مجموعا اینکه بسیاری از بخش های تولید ناخالص ملی، از محل بیماری و جرم و ... حاصل می شود جای شک و شبهه ندارد. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔶🔷🔶هنر دردمند درباره نسبت هنر و مسأله هایی نظیرتغییر اجتماعی،اعتراض،مبارزه،عدالت،آزادی و معنویت ، ساعت ها می توان سخن گفت؛ اما وزین و عمیق تر از پیام امام نه. توصیف فاصله موجود با آنچه را که امام در این پیام ترسیم می کند را بنا به بداهت وا می نهم و از این پس سعی میکنم در حد توان در میان آثار هنری، آنهایی که ما را به گلستان زیبای هنر متعهد می برد را منعکس کنم. ابتدا پیام امام و سپس با یک نمونه زیبا شر‌وع میکنیم. بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر كند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم‏آور محروميتها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه دارى مدرن و كمونيسم خون‏آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى‏درد، و در يك كلمه «اسلام امريكايى» باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏برند. تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امريكا و شوروى، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مى‏توانند بى‏دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده‏اند. و هنرمندان ما در جبهه‏هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى‏درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند. 30/ 6/ 67 روح اللَّه الموسوي الخمينى‏ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفان @paberahnegan
آوینی...
لطفا یک دقیقه وقت بگذارید و این دو نمودار را ببینید. نمودار سیاه و سفید پیش بینی مضحکی است که از دهه هفتاد میلادی در مورد سهم نفت و گاز و انرژی هسته ای کرده بودند و نمودار رنگی واقعیتی است که اتفاق افتاد. تنها دلیل این پیش بینی های خیلی خیلی علمی، استثمار منابع انرژی کشورهای صاحب نفت و گاز بوده است. در دهه هشتاد دکتر رنانی کتاب نوشت و گفت این ماده سیاه بد بو را باید زودتر فروخت و از شرش خلاص شد تا روی دستمان باد نکند. اما دیدیم که 15 سال بعد قیمت نفت رکورد زد! تا سال 2050 نفت و گاز بیشترین سهم در تامین انرژی دنیا را دارند و این ابزار قدرتمند در اختیار ماست. کاش کسانی بر وزارت نفت و دولت ما تسلط پیدا میکردند که درک استراتژیک از مساله نفت و گاز داشتند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در تمام طول تاریخ بگردید چنین تحلیل و تفسیر دقیق اجتماعی و فلسفه تاریخی از عید غدیر پیدا نخواهید کرد. ۱۸ سال است که این جملات ناب و بی‌نظیر حضرت آقا را با خودمان مرور می‌کنیم و هنوز به ژرفای این کلمات و باطن معنای آن پی نبرده‌ایم. این توصیف دقیق از تاریخ و شبیه دیدن امروز و هزاران سال پیش را فقط کسی می‌تواند داشته باشد که آینده بهتری را نسبت به تمام ابناء بشر بتواند تصویر کند. آینده‌ای که با حضور معصومین علیهم‌السلام شکل می‌گرفت تصورش سخت است. چه برسد به دوران انتظار پس از حکومت معصومین و ظهور پس از آن و رسیدن به جامعه ایده‌آلی که همه انبیاء و اوصیا علیهم‌السلام آرزوی آن را داشتند. وقتی ما از پیشرفت سخن می‌گوییم ذيل این تفکر حرف می‌زنیم نه توسعه به شکل غربی و شرقی آن. وقتی حضرت آقا توسعه امروز را مشابه ۴ هزار سال پیش می‌دانند یعنی بهتر است خط‌کش‌هایمان را تغییر بدهیم و سپس مسیرمان را. مسیری که به نیازهای لطیف‌تر برسد نه نیازهای حیوانی هزاران سال پیش. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
انسان بدون حق انتخاب رشد و کمال نخواهد داشت و حق انتخاب بدون آزادی بی‌معناست و آزادی نتیجه عدالت است وقتی هر چیز سرجای خودش قرار بگیرد آزادی به معنای حقیقی کلمه وجود خواهد داشت. گم‌شده‌ی انسان امروز در غرب و شرق فقط عدالت نیست. چون عدالت ندارند آزادی هم ندارند و بدون آزادی حق انتخاب هم ندارند به همین دلیل است که این جوامع نه تنها رشد نمی‌کنند بلکه دائما رو به عقب می‌روند و سقوط می‌کنند. انسانی که ذيل حکومت شیاطین تعلیم‌دیده زندگی می‌کند اسیر است. اسیر دیکتاتوری رسانه. اسیر دیکتاتوری پول. اسیر دیکتاتوری بازار. اسیر دیکتاتوری صاحبان قدرت و ثروت. اسیر دیکتاتوری دانشگاه و شبه‌علم‌ها... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | قسمت هفدهم 🗂موضوع: ضرورت اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
چاپ پول امروز داروی شفابخش اقتصاد کشور است. چاپ پول و تزریق به دهک های پایین جامعه هم در راستای افزایش رفاه است هم در راستای عدالت و هم در راستای تقویت تولید. افزایش قدرت خرید مردم طبقات پایین یعنی تزریق و هدایت نقدینگی و اعتبار به سمت تولید و کاهش انگیزه سفته بازی و افزایش انگیزه تولید. امروز اقتصاد و فرهنگ ما به شدت از کمبود نقدینگی رنج میبرد و عده ای می خواهند همین حجم کم خونی که در این بدن هست را هم با سیاست های انقباضی بیرون بکشند. نقدینگی در کشور نه تنها ناعادلانه توزیع شده است که اساسا کم است. همه از کمبود نقدینگی می نالند و دولت فریاد وامصیبتا سر میدهد برای نقدینگی. دو حالت بیشتر ندارد. یا باید از طبقات بالا و با مصادره اموال نامشروع و مالیات و ... نقدینگی سرازیر شود به سمت طبقات محروم و از آنجا به سمت تولید برود. یا باید با قدرت حکمرانی پولی این کار انجام شود. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar