eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.7هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
130 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی عضو اندیشکده قصد مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
تقریظ امام رحمت الله علیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی که برخی افراد کج فهم یا معاند آن را غیراسلامی و کمونیستی و ... می خوانند: آنچه که در این جزوه است «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که وسیله نمایندگان محترم ملت ایران - که اکثریت آنان از علمای اعلام و حجج اسلام و مطلعین بر احکام اسلام بودند - تهیه و به تصویب اکثریت ملت معظم رسید. و امید است ان شاء الله تعالی با عمل به آن، آرمانهای اسلامی برآورده شود؛ و تا ظهور حضرت بقیة الله - أرواحنا له الفداء - باقی و مورد عمل باشد. والسلام علی عبادالله الصالحین. امام میفرمایند این قانون اساسی برنامه ای است که تا ظهور امام عصر برای ما کافی است. ما چقدر روی این قانون اساسی غیرت نشان داده ایم؟ چقدر این به تعبیر امام بزرگترین نتیجه انقلاب اسلامی را قدر دانستیم؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
♨️برنامه زنده امشب 🔴 بخش اول؛ ابهامات و سوالات حادثه تلخ معدن طزره 🔺چرا حوادث معادن زغال سنگ تکرار می‌شود؟ 🔹برای پیشگیری از اتفاقات مشابه و‌ دفاع از حقوق کارگران مظلوم معادن چه باید کرد؟ 🔹همراه با پخش گزارش میدانی از حادثه معدن طزره 🔰با حضور: 🔹رضا محتشمی‌پور ▫️معاون امور معادن وزارت صمت (تلفنی) 🔹رضا بسطامی ▫️رئیس سازمان نظام‌ مهندسی معدن (تلفنی) 🔹کوثر دولت‌خواه ▫️مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان و پیگیر حقوق کارگران معدن 🔴 بخش دوم؛ چرا در عدالت عقبیم؟ 🔺نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و نسبت آن با تحقق عدالت و کاهش فاصله‌‌ی طبقاتی 🔹 آیا هشدارهای رهبر انقلاب در خصوص عقب‌ماندگی در عدالت منجر به تغییر رویکرد برنامه هفتم شده است؟ 🔰باحضور: 🔹 حجت‌الاسلام محسن قنبریان ▫️استاد حوزه و دانشگاه 🔹 حمیدرضا مقصودی ▫️معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه 🕰 امشب؛ یکشنبه ۱۹شهریور ماه | ساعت ۲۳:۱۵ 📺 شبکه یک سیما @sorayatv
استاد قنبریان و دکتر مقصودی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موکب‌داران اندیشه‌های "آدام اسمیت" رو به چالش کشیدند! ⭕️ اینجا خبری از منفعت شخصی، جاه طلبی و انباشت سرمایه نیست! پ‌ن: عده‌ای می‌گویند فرقی نمی‌کند انگیزه سود مادی باشد يا سود معنوی. بالاخره انسان منفعت‌طلب است. یکی دنبال منفعت مادی است و یکی معنوی و هر دو به دنبال لذت هستند و اینگونه سعی می‌کنند منطق لذت‌گرایی را توجیه کنند. در پاسخ به این افراد اولا می‌گوییم: هل یستوی؟! آیا دنبال لذت معنوی بودن و دنبال لذت مادی بودن یکسانند؟ آیا انسان‌های یکسانی نتیجه می‌دهند؟ آیا اثرات اجتماعی یکسانی دارند؟ آیا رفتار هر دو عقلائی است؟ آیا در مواجهه جامعه با بحران‌ها و مشکلات برای سیاست‌گذار فرقی نمی‌کند مردم آن جامعه چگونه می‌اندیشند؟ ثانیا چه کسی گفته لذت مادی مصرف بیشتر از بخشش است؟ واقعیت این است که لذتی که در اطعام است در طعام نیست و اگر اینگونه باشد چطور می‌توانید افزایش مطلوبیت را به افزایش مصرف گره بزنید؟! ثالثا چه کسی گفته این افراد به دنبال لذت بردن هستند؟ بسیاری از این افراد نه لذت مادی می‌برند و نه لذت معنوی و فقط با خدا معامله کرده‌اند‌. حتی امید قطعی ندارند که در آخرت پاداشی کسب کنند و همین خدمات را لطف خدا می‌دانند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
وَٱخفِضۡ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحمَةِ و هميشه پر و بال تواضع و تكريم را با كمال مهربانى نزدشان بگستران و بگو: پروردگارا، چنان كه پدر و مادر، مرا از كودكى (به مهربانى) بپروردند تو در حق آنها رحمت و مهربانى فرما... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
36.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول صحبت های استاد قنبریان در برنامه ثریا یکشنبه 19 شهریور 1402 موضوع برنامه: عدالت و برنامه هفتم توسعه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
من آنچه شرط بلاغ است با تو گفتم و بس...
هدایت شده از کار و کسب اسلامی
🔰سید جزایری نقل کرده که مردی از مستمندان شیعه به حضور امام صادق علیه السلام آمده و از فقر و تنگدستی خود شکایت کرد. ❇️ حضرت فرمود: انْتَ مِنْ شیعَتِنا و تَدَّعی الْفَقْرَ؟! شیعَتُنا کلُّهُمْ اغْنِیاءُ تو از شیعیان مایی و با این حال ادعای فقر و تنگدستی می کنی؟ شیعیان ما همه اغنیاء هستند. 🔸سپس فرمود: یا فُلانُ انَّ لَک تِجارَةً قَدْ اغْنَتْک ای فلانی برای تو تجارتی است که تو را بی نیاز گردانیده است. 🔹عرض کرد. آن تجارت چیست؟ 🔸حضرت فرمود: اگر ثروتمندی به تو بگوید: من دنیا را پر از نقره به تو می دهم که از ولایت اهل بیت علیهم السلام بیرون آیی و داخل ولایت غیر آنان شوی آیا چنین کاری خواهی کرد؟ 🔹 عرض کرد. نه یابن رسول الله اگر چه دنیا را پر از طلا کنند و به من بدهند. 🔸امام فرمود: اذَنْ لَسْتَ فقیرا و انَّما الْفقَیرُ مَنْ لَیس لَه ما لَک. بنابراین تو فقیر نیستی. فقیر کسی است که آنچه تو داری نداشته باشد. آنگاه مالی را به او دادند. 🆔 @islamic_business_ir
اگر برای مردم ابتدای این روایت را بخوانید نتیجه می شود که خب هر که پولدارتر شیعه تر!!! اما وقتی ادامه روایت را می خوانی نتیجه می شود هر چه شیعه تر غنی تر! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لیبرالهای عزیز! اگر راست میگوئید لیبرال باشید! وقتی جریان لیبرال هر سه حوزه نظری (دانشگاه)، عملی (بازار و صنعت و...) و مدیریتی (بدنه کارشناسی دولت) را دست گرفته است یکی از بهترین راه های مقابله با این جریان ایستادن روی مبنای خود ایشان است. همان مبنای آزادی و رقابت. مبنای آزادی و رقابت پست ترین سطح و نازل ترین لایه نظام اقتصادی اسلامی می تواند باشد؛ یک بازار آزاد رقابتی که البته در آن کسی به کسی ظلم نکند (آزادی به معنای واقعی) چون هر گونه ظلمی خلاف آزادی است. پس بازار آزاد رقابتی یک بازار عادلانه باید باشد. رقابت نیز در مقابل انحصار است. ویژگی دوم این بازار این است که هیچ گونه انحصاری در آن وجود نداشته باشد. نمی شود هر جا دلمان خواست انحصار ایجاد کنیم و هر جا دلمان خواست بگوییم رقابت. برای ایجاد رقابت در بازار باید تمام عوامل بیرونی به جز "کیفیت و قیمت" کالاهای داخلی کنار گذاشته شوند و حق دخالت در بازار را نداشته باشند. یعنی جایی که تولیدکننده های داخلی با یکدیگر رقابت می کنند باید سه اصل زیر حاکم باشد: 1. کالاها و خدمات با هم رقابت کنند نه تولیدکننده های آنها با یکدیگر: یعنی قدرت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای و ... تولیدکنندگان نتواند آنها را در رقابت بازاری حمایت کند. 2. هیچ حمایت بیرونی از سمت دولت به آنها نشود در رقابت با یکدیگر: ممکن است از همه تولیدات داخلی در مقابل تولیدات خارجی حمایت معنا داشته باشد اما حمایت از یک کالا در مقابل کالاهای مشابه آن در داخل هیچ معنایی ندارد 3. انحصار تولید یک کالا در بازار رقابتی کاملا بی معناست: هر گونه حمایت قانونی از ایجاد انحصار برای یک تولید کننده خلاف اصول آزادی و رقابت است. با توجه به سه اصل فوق موارد زیر باید اجرا شود: 1. مبارزه با هر گونه فعالیت به جز تولید که منجر به حذف سایر تولیدکنندگان از بازار می شود از جمله دامپینگ ها و تبانی ها و ... 2. جلوگیری از هر گونه دخالت یک یا چند ذینفع خاص در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی و اجرای قانون تعارض منافع 3. جبران هر گونه سلب آزادی و ایجاد انحصاری که در گذشته به وجود آمده است 4. هر گونه حمایت رسانه ای از جمله تبلیغات و ... دخالت در بازار به حساب می آید و این با اصول اول و دوم در تعارض قطعی است 5. مالکیت معنوی و امثال آن که به معنای انحصار قانونی تولید است قطعا خلاف اصول آزادی و رقابت می باشند 6. نظام استانداردها و مجوزها که در بسیاری از موارد خلاف آزادی و رقابت، و باعث ایجاد انحصار است باید به یک نظام پسینی تبدیل شود. یعنی نظارت به جای مجوز 7. رفع انحصار از مالکیت منابع و ابزار تولید. نمی توان توقع داشت بازار آزاد رقابتی شکل بگیرد اما فقط ابزار تولید یا در اختیار دولت باشد یا در اختیار عده ای خاص. بدون ابزار تولید و مالکیت منابع طبیعی که تولید معنا نخواهد داشت 8. پول و اعتبار به عنوان یکی از ابزارهای اساسی و شروط لازم تولید در دنیای امروز قطعا باید در اختیار همه قرار بگیرد و انحصار آن در اختیار عده ای از تولیدکنندگان خلاف اصل دوم خواهد بود 9. رفع هر گونه انحصار از بازار فروش از جمله بازار فروش خارجی. حذف اتاق هایی که تجارت را به صورت انحصاری در دست گرفته اند برای ورود عموم تولیدکنندگان به عرصه تجارت بین المللی ضروری است 10. تامین انرژی تمام تولیدکنندگان و اعطاء یارانه و تسهیلات به آنها به صورت برابر و جلوگیری از هر گونه تبعیض بین آنها 11. حمایت مصرفی دولت از تولیدات خرد و کوچک برای جبران عقب ماندگی آنها در عرصه رقابت در گذشته. در حقیقت دولت به عنوان یک مصرف کننده بزرگ می تواند با جهت دهی به مصارف خود از بی عدالتی که در گذشته به وجود آمده و تولیدکننده هایی را به صورت ناعادلانه بزرگ کرده است بکاهد 12. مصادره اموال نامشروع و مجازات سخت هر کسی که سعی کند آزادی و رقابت در بازار را به هم بزند در آخر تاکید میکنم که این ساختار ایده آل و مطلوب اسلام نیست و بر اساس همان مبانی نظری ادعایی لیبرالهاست که به مبنای خودشان نیز پایبند نیستند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
این قصیده هم رزق ایوون طلای حضرت مولاست... هزار دشت، بدون تو، تیهِ خار شود هزار بادیه با تو چنان بهار شود هزار پرچم اگر دست غیر بالا بُرد به دست یک نفر آخر تمام، کار شود هزار جام می از غیر می‌شود چو نصیب ز غیرتم همه پیمانه‌ی خمار شود هزار مرتبه باید سرود از تو مگر یکی از این همه تقدیم شهریار شود به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و محو کردگار شود هزار تیغ دوسر گر بسازد آهنگر کجا دوباره مسمّی به ذی‌الفقار شود؟ "یکی" به بستر احمد رود برای فدا هزار همره اگر با نبی به غار شود هزار دشمن اگر راه بر علی بندد تمام راه عدو راهِ اَلفرار شود هزار صفحه‌ی قرآن به نیزه گر بکنند محال ممکن اگر شیعه نیزه‌دار شود هزار احمد مرسل اگر نبی گردد علی، وصی و برادر به هر هزار شود هزار جان گرامی فدای هر قدمش هزار جان گرامی که بی‌قرار شود هزار مسجد اگر هم نخواند نام تو را بگو که حکم همه مسجد ضرار شود هزار گنج گر از غیر تو طلب بشود نصیب طالب آن گنج زهرِ مار شود هزار نسخه طبیبم نوشت اما نه فقط دوای تو درمان حال زار شود هزار بار اگر زخمه بر دلم بزنی خوشا بحال دل آنگه که تار تار شود هزار بیعتِ بعد از غدیر با هرکس خیانت است اگر بی‌تو برقرار شود هزار فضل برای هزار کس گفتند نمی‌شود که یک از فضل هشت و چار شود هزار بادیه سهل است اگر که باده‌ی تو به راه میکده مشروب خوش‌گوار شود هزار شعله آتش شود گلستان گر- دل از محبت حیدر تنور نار شود هزار نیل خروشان به پاش بشکافد اگر کلیم به بحر علی کنار شود هزار ذکر هوالله بی‌ثمر گردد بدون ذکر تو خالی ز اعتبار شود هزار مرده شود زنده با دم عیسی اگر مسیح به اذن تو اختیار شود هزار خضر ره از راه حق شود گمره مگر صراط تو را گیرد و مهار شود هزار آدم ‌و حوا بهشت بفروشند چرا که با تو زمین جنت القرار شود هزار پیرهن یوسف ار رسد به پدر فقط به اذن تو والیل، والنهار شود هزار یار اگر در بر و تو از بر دور دلم شکسته و خون‌بار چون انار شود هزار برگ اجابت دهی ز دفتر حق دعا اگر که به سویت ز اضطرار شود هزار چرخ زند مست از نگاه تو شمس چگونه باز بچرخد که بر مدار شود؟ هزار مجلسی و شیخ طوسی و آخوند چو جمع گشته یکی قطره از بحار شود هزار بحر بریزد به شعله‌ای ز غمت به طرفه‌ای همه در محضرت بخار شود هزار بتکده خالی ز غیر حق شد چون به دوشِ احمد مرسل، علی سوار شود هزار حلقه دهند آیه ای نیاید گر به جز به دست تو یا مرتضی نثار شود هزار مدعی عارف آمد و نشناخت‌ تو را به جز نبی و حق که پرده‌دار شود؟ هزار مرتبه نام تو را صدا زده است اگر به جرم اناالحق کسی به دار شود هزار راه بزرگیّ برای شه باشد ولی به نوکری تو بزرگوار شود هزار آتش دوزخ بهشت می گردد به ریسمان تو گر دست اعتذار شود هزار معرفت و علم اگر بدست آید ز غیر باب تو چون بار بر حمار شود هزار شعر به عشق تو می‌شود عرفان "شعور" اگر که ندارد تو را، شعار شود هزار عالم و زاهد بدون حب علی نصیبشان نه که دستار بل فسار شود هزار بذر محبت قرین تو اما میان باطل و تو حکمِ کارزار شود هزار مرتبت از این و آن بگیرد کس کسی که حب تو در دل نداشت خوار شود هزار قصه به دریای عشق می ریزیم که از ولای علی موجِ افتخار شود هزار بار نبی گفت بی ولای علی صراط حق و حقیقت پر از غبار شود هزار بار نشانت به خلق داد که هان کجاست آنکه بخواهد که کامکار شود هزار وعده ی خوبان یکی وفا نکند چه خوب بر همه خوبان علی نگار شود هزار شعله شود ریشه را بسوزاند- ولای حیدر، اگر اثم، شاخسار شود هزار سیل خروشان رسیده تا لب شهر بدون ذکر علی کی عدو مهار شود هزار خاطره از خلق می شود منسی فقط کنار تو هر لحظه ماندگار شود هزار نسل و نسب فخر این و آن شده است تبار عالی از آن که علی تبار شود هزار گوشه ی گمنامی است ما را بس چه حاجتش که گدای تو نامدار شود هزار شعرِ هزاره سروده خواهد شد مگر شود که صفات تو در شمار شود؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
خلاقیت در طراحی پوستر... هیات یکی از نهادهای عجیبیه که در بسیاری از موارد از جمله مساله هنر قطعا در کشور پیشرو هست. در حوزه صدابرداری بی‌رقیب است و در زمینه گرافیک و دکور و طراحی بسیار موفق عمل کرده. پ‌ن: استفاده از نمادهای هیات برای نوشتن شماره سوگواره و استفاده از تصویر سینه‌زنی برای نشان دادن لنز دوربین حقیقتا خلاقانه و هنرمندانه است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هزار احمد مرسل اگر نبی گردد علی وصی و برادر به هر هزار شود... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مگه نمیگفتن تو خارج اونقدررررررر به معلمهاشون پول میدن که به هیچ چیزی به جز درس دادن فکر نمیکنن؟!! این جلد مجله «تایم» است: من با فوق لیسانس، دو تا شغل، ۱۶ سال سابقه کار، مجبورم با اهدای پلاسمای خون هزینه هامو جور کنم، من یک معلم در آمریکا هستم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بزرگترین دشمن جامعه بازار، نابازار و روابط غیربازاری است! به همین خاطر هر جا نابازاری ببینید دست می اندازد تا روابط آنجا را هم بازاری کند! خانواده نابازاری ترین شکل زندگی در جامعه ماست... زن (مادر) رکن این نابازار است... و حرکت هایی مثل ززآ دقیقا دست گذاشته روی بزرگترین دشمن جامعه بازار یعنی مادر و خانواده... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
زمینِ اقتصاد کج است یک زمین مستطیل شکل مثل زمین فوتبال را در نظر بگیرید. اگر تعداد زیادی توپ فوتبال را از ارتفاع بالا، روی مرکز این زمین بریزیم، تقریبا به طور یکسان در نقاط مختلف زمین توزیع می شوند. ولی اگر این زمین، کج و شیب دار باشد (مثلا سمت راست زمین، ارتفاع بالاتر و سمت چپ زمین، ارتفاع پایین تری داشته باشد) پس از ریختن توپ ها روی مرکز زمین، همه توپ ها به طرف سمت چپ زمین حرکت می کنند و هیچ توپی سمت راست زمین قرار نمیگیرد. اگر در این زمین مسابقه طناب کشی بین دو تیم برگزار شود، مسلما تیمی که در سمت چپ است برنده می شود. نیروی جاذبه که در شرایط عادی (زمینِ صاف) به خوبی و عادلانه عمل میکند، در زمینِ کج به نفع تیم سمت چپ عمل میکند. نظام سرمایه داری، زمینِ اقتصاد را کج کرده است. تشکیل بنگاه های بزرگ باعث شده است تعداد بسیار زیادی کارگر، اجیر تعداد اندکی سرمایه دار شوند. در کشور ما ۱۴ میلیون کارگر برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما و سرمایه دار کار میکنند. به جای اینکه سود حاصل از فعالیت های اقتصادی به کار تعلق گیرد، تقریبا تمام این سود به سرمایه تعلق میگیرد و به کارگر فقط یک مزد ناچیز داده می شود. قوانین اقتصادی اسلام مثل اجاره نفس (کارگری)، مضاربه و ... در زمینِ صاف (اقتصاد مکتب اسلام) به درستی عمل میکند و نتیجه آنها عادلانه است ولی در زمینِ کج (اقتصاد سرمایه داری)، اجاره و مضاربه و دیگر قوانین اقتصادی اسلام، به عدالت منجر نمی شود و به نفع سرمایه دار عمل میکند (مانند قانون جاذبه در زمینِ کج و شیب دار). بنابراین اول باید زمینِ اقتصاد را صاف کرد (باید نظام اقتصادی را تغییر داد). آن ۱۴ میلیون کارگر به جای اینکه برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما کار کنند و اجیر آنها باشند، باید خودشان سهام دار بنگاه ها باشند. در این صورت سود بنگاه ها بین کارگران تقسیم می شود نه بین تعداد اندکی کارفرما و سرمایه دار. آنگاه در این زمینِ صاف، اجاره و مضاربه و سایر احکام اقتصادی اسلام هم به خوبی و عادلانه عمل می کنند. سید مهدی متین (برگرفته از بیانات حجت الاسلام قنبریان و بر اساس نظرات حضرت امام و شهید بهشتی) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آیت‌الله شاه‌آبادی(ره): «بعضى از غفله... از اينكه صنايع دشمن‌آنهارا اداره نموده مى ‏گويند: خداوندعالم آنها را خر و حمال ما قرار داده؛ ولى‌اگربه نظر منصفانه متوجه شوند مى‏ فهمند حمال كسى‌است كه‌پنبه را يك‌مَن، شش قِران به‌دشمن مى ‏فروشد و يك‌مَن، ششصد تومان بلكه متجاوز، از او مى ‏خرد. حال مشاهده كن و ببين خر كيست؟» ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
علم اقتصاد اسلامی - مسجد اعظم.mp3
25.92M
بشنوید: علم اقتصاد اسلامی 🔹چیستی علم؟ 🔸چیستی اقتصاد؟ 🔹چیستی علم اسلامی؟ 🔸کدام قال الصادق؟ 🔹کدام عدالت؟ 🔸کدام فقه؟ حسین عباسی فر شبستان مسجد اعظم جمعی از خواهران قرآنی (جلسه دوم) ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ اگر اقتصاد به معنای واقعی کلمه مردمی نشد، جمهوری سیاسی هم نخواهیم داشت! برنامه ثریا/ نقد برنامه هفتم توسعه/ ۱۹شهریور۱۴۰۲/ حجت الاسلام 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian