eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
229 ویدیو
253 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
❀ | | 💢 هوشیار در برابر دشمن 🔅 : وَ لَا يَغْفُلُ عَنِ الْعَدُوِّ «از دشمن غافل نمی‌شد». ✍️ شرح حدیث: امام حسن علیه السلام در این بیان برای یکی از مؤمنان که او را برادر خویش خطاب می‌کند، ویژگیهای برجسته اخلاقی برمی‌شمرد. پس از اینکه او را از انتقام‌جویی در بین جامعه ایمانی مبرا می‌داند، بیدرنگ برای جلوگیری از سوء برداشت، با جملۀ دیگری هوشیاری و زیرکی در برخورد با دشمنان را از صفات او برمیشمارد. براساس این تعبیر، برادر امام علیه السلام باوجود برخورداری از روحی لطیف و قلبی صاف، هنگام تعامل با همنوعانش در جامعه، به گاهِ رویارویی با دشمنان هوشیار است و برای مقابله با اقدامات آنان آمادگی کامل دارد. ▫️ غفلت از دشمنْ کمکی بزرگ به او در عملی کردن دشمنی‌اش خواهد بود که امام مجتبی علیه السلام برادر خود را از این ویژگی مبرا و دشمن او را از یافتن فرصتِ ضربه زدن محروم میداند. و با عدم غفلت از دشمن، هم نشان میدهد که او را به‌خوبی میشناسد، و هم به‌خوبی آمادة بروز عکس‌العمل مناسب در برابر تحرکات دشمنش و فتنه گریهای اوست. بنابراین دشمنش را از هر صنف و گروه که باشد، جنی باشد یا از انسانها، همواره مأیوس و ناامید میکند. 📚 اخلاق کريمانه در پرتو کلام امام حسن عليه السلام 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ١١ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 دانش، ادب و اندیشه 🔅 : 🔸 «دانش، ميراثى گرانبها، آداب پسنديده، زيورهاى تازه و کهنگی ناپذیر، و انديشه، آيينه‌اى صاف است» . 🔹 الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ اَلْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ اَلْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ. 📚 نهج البلاغه، حکمت ٥ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 🔸 آدمى از زبان خود به بلاست . (مرد خاموش در امان خداست، آدمى از زبان خود به بلاست .) 🔹نظير سخن (ص) : بَلاءُ الإنسانِ مِنَ اللِّسانِ؛ ▫️ گرفتارى انسان از زبان او است. 📚بحارالأنوار ، ج 71، ص 287. ✍️ از آنجا كه بسيارى از گناهان توسط زبان انجام مى گيرد ، معمولاً انسان و اعضاى بدن او از زبان بلا و سختى مى بيند. از اين رو است كه در روايتى از آمده است كه : 🔅صبحگاه اعضاى بدن از زبان درخواست مى كنند كه با روش نادرست خود ، آنها را به بلا گرفتار نسازد. 📖 ماه در آب (مثلهای فارسی در آینه حدیث)، ص ٣۲ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه ١۲ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 پاداش صدقه و صلوات در روز جمعه 🔅 : 🔸 «صدقه دادن در شب و روز جمعه، برابر با هزار کار نيک است، و صلوات فرستادن بر محمّد و خاندان او در شب جمعه نیز برابر با هزار کار نيک. و در آن شب، خداوند، هزار بدی را [از صلوات فرستنده] مى‌‏زُدايد و هزار درجه [او را] بالا مى‌‏بَرَد» . 🔹 الصَّدَقَةُ لَيلَةَ الجُمُعَةِ ويَومَها بِأَلفٍ، وَالصَّلاةُ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ لَيلَةَ الجُمُعَةِ بِأَلفٍ مِنَ الحَسَناتِ، ويَحُطُّ اللّهُ فيها ألفاً مِنَ السَّيِّئاتِ، ويَرفَعُ فيها ألفاً مِنَ الدَّرَجاتِ. 📚 المقنعة: ص۱۵۶ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
▪️ ۲۵محرم شهادت حضرت امام زين‌ العابدين(ع) بنا به روايتي (۹۴ يا ۹۵ ق) 🔅 : 🔸 روز قيامت منادي ندا مي‌دهد : "زيور عبادت كنندگان كجاست؟" گويا علي بن‌حسين‌عليه السلام را مي‌بينم كه ميان صف‌ها با ابّهت گام بر مي‌داد. 🔹 ينادِي مُنادٍ يَومَ القيامَةِ أينَ زَينُ العابِدينَ؟ فَكَأنّي أنظُرُ إلي عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ‌عليه السلام يَخطُرُ بَينَ الصُّفُوفِ 📚 ميزان الحكمه ، ح ۱۱۳۱ علیه السلام 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 حقوق مسلمین نسبت به همدیگر 🔅 : 🔸 «بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند، و با هم همدلى كنند، و نسبت به نيازمندان مواسات (از خود گذشتگى) داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند» . 🔹 «ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ وَالمُواساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ..». 📚 الكافي: ج ٢ ص ١٧٤ ح ١٥ •❀• ذکر امروز : یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۳ شهریور ، روزتعاون 🔸 @hadithnet
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 🔊 🔸 مواسات و همدردی 🔅 : با همدردی با برادران خود، خويشتن را به خدا نزديك كنيد. تَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِمُوَاسَاةِ إِخْوَانِكُمْ. الخصال، ج‏۱، ص ۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۹دقیقه، 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 داروی سودمند! 🔅 : 🔸 «صدقه دارویى است سودمند.» . 🔹 «اَلصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ‏». ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘Charity is an effective cure.’ 📚 نهج البلاغه، حکمت ٧ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 صدقه در حال ناداری 🔸 علی بن سوید : به گفتم: به من سفارشی كن. فرمود: 🔅«تو را به پروامندی از خدا سفارش می كنم». آن گاه سكوت كرد. ▫️ من از تنگ دستی خود، نزد او شِكوه كردم و گفتم: به خدا سوگند، برهنه ام و برهنگی ام به جایی رسیده كه فلانی، دو جامه خویش را از تَنَش در آورْد و به من پوشاند! 🔅 فرمود: «روزه بگیر و صدقه بده». ▫️ گفتم: از آنچه برادرانم به من عطا می كنند، هرچند اندك، صدقه بدهم؟ 🔅 فرمود: «آنچه را كه خداوند، روزی تو می كند، صدقه بده، هرچند ایثار كنی [و خودت به آن، محتاج باشی]». 📚الكافی: ج ۴ ص ۱۸ ح ۲ 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 آرزوی ما و خواست خدا! 🔅 : 🔸 «اى بسا نعمت و لطف خداوند به بنده اش كه در غير آن چيزى است كه او آرزو مى كند، و اى بسا آرزومند آرزويى كه خير و صلاحش در غير آن است!» . 🔹 «كَمْ مِنْ نِعمةٍ للّهِ على عبدِهِ في غَيْرِ أملِهِ ، و كَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ أملاً الخِيارُ في غَيرِهِ .». ▫️Imam al-Sadiq (AS) said, 'How many a favour Allah grants His servant without him having expected them, and how many a hopeful one entertains high hopes when [Allah's] choice favours others. 📚 تحف العقول ج ١ ص ٣٦١ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. 📗 📖 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 🔻 شاید در نگاه اولیه یا بر اساس برخی تبیین های ناصحیحی که تا به حال از مفهوم آرزو عرضه شده، برداشت منفی از این مفهوم برای ما شکل گرفته باشد. اما به نظر می رسد منابع اسلامی در مقام قبول یا ردّ مطلق آرزوها برنیامده و لازم است در این باره نگاه دقیق تری به آموزه های اسلامی بیندازیم. 🔰 تبیین ماهیت آرزو، نحوه عملکرد آن و آثار و نتایج روان شناختی آن با روش توصیفی تحلیلی در سه فصل: 🔸۱ :کلیات مباحث مفهوم شناسی آرزو، دو مفهوم «رغبت» و «آرزو» در منابع روان شناختی و حالات منتج از آن . بحث میل و رغبت در آموزه های اسلامی و انواع آن . تبیین لغوی دو مفهوم «امل» و «مُنیه» و تفاوت های آنها و ... 🔸۲ : «تبیین مفهومی و مدل عملکردی امل بر اساس قرآن کریم و روایات اسلامی . مقایسه و تحلیل «امل» با مفاهیم متناظر آن، یعنی «مُنیه»، «رجا» و «طمع» و مفاهیم مقابل آنها . تبیین روان شناختی امل با رویکرد اسلامی، ملاک های روی آوری به امل یا اجتناب از آن و تبیین مؤلفه های به هم مرتبط سازه امل در قالب مدلی نظری . 🔸۳ : بررسی پیامدها و سازوکارهای به افراط کشانده شدن آرزوها یعنی «طول امل» بحث ویژه «رابطه آرزوهای بزرگ و رضایت زندگی» سازوکارهای مختلف برای تعدیل آرزوها در قالب بررسی مفهوم «قصر امل» و ... 📝 حمید رفیعی هنر، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۷، ۱۵۷صفحه، رقعی 🛒 ▫️ خرید کتاب : http://shop.darolhadith.ir/645-.html 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 درآمدی بر روان شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی 💢 میل و رغبت در آموزه‌های اسلامی ▫️ هسته اصلی آرزو موضوع «میل و رغبت» است. اساساً نگاه اسلام به امیال و رغبت‌ها چگونه است؟ ... آیا اسلام قائل به سرکوب امیال است؟ آیا از لحاظ اسلامی رغبت‌های آدمی جهت داده می‌شود؟ و کدام رغبت‌ها به شکل‌گیری امل و آرزو منجر می‌شوند؟ ... ▫️ «رغبت» در اصل به ‌معنای گسترش یا گستراندن چیزی است، برخی محققان با بیان اینکه رغبت به‌ معنای مطلقِ میل نیست، معتقدند رغبت، میل شدیدی است که با علاقه باطنی و محبت همراه است. ... 🔸در قرآن کریم، لغت «رغبت» با مشتقات آن هشت ‌بار تکرار شده است. سه ‌بار به معنای منصرف‌شدن و روی‌گرداندن ، پنج‌بار به معنای مصطلح رغبت یعنی روی‌آوردن به چیزی و گرایش باطنی به آن که چهار بار آن درباره رغبت به خداوند و یک‌ بار رغبت به ازدواج است. . ❀ رغبت‌ها را در روایات می‌توان به دو دسته رغبت‌های پایا و رغبت‌های ناپایا تقسیم کرد. ▫️ رغبت‌های پایا رغبت‌هایی هستند که آموزه‌های اسلام آنها را تشویق و توصیه می‌کنند ▫️ و رغبت‌های ناپایا رغبت‌هایی هستند که به‌خودی‌خود، آموزه‌های دین تشویقشان نمی‌‌کنند، بلکه باید در جهت هدف متعالی انسان تنظیم و جهت‌دهی یا مهار شوند. : 🔅 خداوندا ...، رغبت و میلی روزی من کن که عمل برای تو را محض آخرتم انجام دهم، بدان‌گونه که صدق این رغبت را در قلبم بیابم 📚 دعای ۲۲ صحیفه سجادیه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 دو چندان در راه معصیت! 🔅 : 🔸 «از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد» . 🔹 «إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّهِ ، فتُنفِقَ مِثلَيهِ في مَعصيَةِ اللّهِ». ▫️ .Imam al-Kazim (AS) said, 'Beware of withholding [charity] in the obedience of Allah, for you will spend twice its amount in disobeying Him.' 📚 تحف العقول : ص ٤٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
•┈┈• | | 🎧 💢 روزگار سخت! 🔅 : 🔸 بر مردم زمانى رسد بسيار سخت، كه توانگران در آن زمان از آنچه در دست دارند انفاق نكنند در حالى كه به نگاهدارى مال امر نشده‌اند، خداوند سبحان فرموده: «احسان بين خود را فراموش نكنيد». در آن زمان بدكاران بلندمرتبه، و خوبان خوارمى شوند، تهيدستان هستى خودرا از روى ناچارى به قيمت اندك مى فروشند (و توانگران مى خرند) درحالى كه پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه وآله از چنين خريد و فروشى منع كرده. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۶۸ 🎤 استاد ، ⏱ ۶.۳۰ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 براى آنچه ماندگار است! 🔅 : 🔸 «دنيا سراى آزمايش [و عمل] است و آخرت، سراى سزا ديدن و خانه ماندگارى است. پس براى آنچه ماندگار است، كار كن و از آنچه نابود مى شود، روى بگردان و [در عين حال ،] بهره ات از دنيا را فراموش مكن» . 🔹 «الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وَالآخِرَةُ دارُ الجَزاءِ ودارُ البَقاءِ؛ فَاعمَل لِما يَبقى، وَاعدِل عَمّا يَفنى، ولا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦٨ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | ⁉️ آیا ماه صفر نحس است؟ ⭕️ نحوست ماه صفر با استناد به یک حدیث !! ▫️ هرکس خروج ماه صفر را به من بشارت دهد، به بهشت می رود. 🔅(ص): هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می رود. مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه؛ 💢 آنچه در روایت آمده خروج ماه آذار ـ از ماه های رومی ـ است. ✍🏻 ملاحظه ی سبب صدور حدیث، نشان می دهد که حضرت با این جمله می خواسته ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. 🔻 شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: ▫️ روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، و چسان بهشتی نباشی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است.[*] [*]. معانی الأخبار، ص ۲۰۴، ح ۱ 📚 درسنامه فهم حدیث، ص ۱۱۶. 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه 18 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 دل و بی نیازی! 🔅 : 🔸 «هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند» . 🔹 من سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ . 📚 غرر الحكم : ح ٨٨٩٦ •❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 جمعه 19 شهریور ۱۴۰۰ 🔺 اقرار نشانه ایمان! 🔅 (ص) : 🔸 «امامانِ پس از من، دوازده نفرند. نخستينِ آنان، على بن ابى طالب و آخرينشان قائم عليه السلام است. اينان، جانشينان و اوصيا و اولياى من و پس از من، حجّت هاى خدا بر امّتم هستند. اقرار كننده به ايشان، مؤمن است و انكار كننده شان، كافر» . 🔹 الأَئِمَّةُ بَعدِيَ اثنا عَشَرَ ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ وآخِرُهُمُ القائِمُ عليهم السلام ، فَهُم خُلَفائي وأوصِيائي وأولِيائي ، وحُجَجُ اللّهِ عَلى اُمَّتي بَعدي ، المُقِرُّ بِهِم مُؤمِنٌ ، وَالمُنكِرُ لَهُم كافِرٌ . 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ٤ ص ١٨٠ ح ٥٤٠٦ •❀• ذکر امروز : اللّهم صَلِّ علی محمدٍ و آلِ محمد و عَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 پاداش دنيا و آخرت 🔅 : 🔸 «مؤمن، براى سه پاداش كار مى‌كند: يا براى خير دنيا، كه خداوند پاداش كار او را در دنيايش مى‌دهد. .... پس، هر كه تنها براى خداى متعال كار كند، خداوند عز و جل پاداش او را در دنيا و آخرت مى‌دهد و نيازهايش را در دنيا و آخرت برآورده مى‌سازد... . پس خداوند براى آنچه در دنيا به ايشان دهد، در آخرت از آنان حساب نمى‌كشد. خداوند عز و جل مى‌فرمايد : «براى كسانى كه نيكى كنند، نيكى است و زيادتى». نيكى، همان بهشت است و زيادت، همان دنيا» . 🔹 «أَنَّ المُؤمِنَ يَعمَلُ لِثَلاثٍ مِنَ الثَّوابِ: إِمّا لِخَيرِ الدُّنيا، فَإِنَّ اللّهَ يُثيبُهُ بِعَمَلِهِ في دُنياهُ؛ ....، فَمَن عَمِلَ للّهِِ تَعالى أَعطاهُ أَجرَهُ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ وكَفاهُ المُهِمَّ فيهِما. ...، فَما أَعطاهُمُ اللّهُ فِي الدُّنيا لَم يُحاسِبهُم بِهِ فِي الآخِرَةِ. قالَ اللّهُ عز و جل: «لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ»، فَالحُسنى هِيَ الجَنَّةُ وَالزِّيادَةُ هِيَ الدُّنيا». 📚 الأمالي للمفيد : ص ٢٦١ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
❀ | | 💢 بهره گیری از دنیا تا چه حد؟! ... 🔅 : برای خودتان بهره ای از دنیا قرار دهید، به این که خواسته های دل را از حلال برآورده سازید تا حدّی که مروّت را از بین نبرد و اسراف در آن نباشد. بدین وسیله در کارهای دین، کمک بجویید. إجعَلُوا لاَنفُسِکُم حَظًّا مِنَ الدُّنیا، بِاعِطائِها مَا تَشتَهی مِنَ الحَلالِ و ما لَم یَنَلِ المُرُّوةُ و لا سَرفَ فیهِ، وَاستَعینوُا بِذلِکَ عَلی اُمُورِ الدّینِ؛ 📚 فقه الرضا علیه السلام، ص ۳۳۷ ✍️ شرح حدیث: دنیا، تجارت خانه ی اولیای خداست. در تجارت خانه باید سود برد. سود این تجارت آن است که از دنیا و مال و امکانات دنیوی بهره بگیریم و آخرت خویش را آباد کنیم. به این صورت، دنیا را تبدیل به آخرت و مادیّات را تبدیل به معنویات کرده ایم. در سخنی از امام علی علیه السلام آمده است: 🔅 مال و فرزندان، کِشتِ دنیایند و عمل صالح، کِشت آخرت است و گاهی خداوند، هر دو را برای برخی جمع می کند(۱). این همان دعای قرآنی است که حسنه ی دنیا و حسنه ی آخرت را از خدا می طلبیم(۲). پس هم باید از دنیا بهره گرفت، در حدّی که مروّت از بین نرود و به اسراف و گناه کشیده نشود، هم به فکر خانه ی آخرت بود و با عمل صالح آن را آباد کرد. 🍀 سرکوب کردن امیال نفسانی و ترک دنیا در آموزه های دینی نیست، بلکه استفاده ی صحیح از دنیا، و دنیا را وسیله آبادی دین و آخرت قرار دادن، توصیه ی پیشوایان دینی است. 🔅 امام کاظم علیه السلام فرموده است: بکوشید که زمان شما چهار قسمت باشد: ساعتی برای مناجات با خدا ساعتی برای امور زندگی و تأمین معاش ساعتی برای معاشرت با برادران خوب و مطمئن ساعتی هم برای لّذت حلال. آن گاه فرمود: به وسیله ی این، می توانید آن سه تای دیگر را هم به دست آورید(۳). •┈┈•• ۱. میزان الحکمه، حدیث ۵۹۹۲ ۲. بقره (۲)، آیه ۲۰۱ ۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱ 📚 حکمت های رضوی ، استاد 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 بپرهيز تا پشيمان نشوی! 🔅 : 🔸 «بپرهيزيد از عقب انداختن كارها و كنارگذاردن خوبى‌ها؛ چرا كه در آن، پشيمانى است» . 🔹 «إيّاكُم وتَأخيرَ العَمَلِ ودَفعَ الخَيرِ ؛ فَإِنَّ في ذلِكَ النَّدَمَ». Imām Ali (a.s.) : “Beware of postponing works and repelling (to do) goodness, for there is remorse in them.” 📚 وقعة صفّين : ص ١٠٨ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(س).pdf
938.4K
. ◼️ ویژه نامه شهادت حضرت رقیه(سلام الله علیها) ✳️ الگوهای رفتاری زنان عاشورایی 🔻 تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 سه کار سرآمد! 🔅 : 🔸 «سرآمد كارها، سه كار است : انصاف داشتن با مردم ، به طورى كه آنچه را براى خود مى پسندى ، همانندش را براى آنان نيز بپسندى ، و مواسات مالى با برادر [ دينى ] ، و ذكر خدا در همه حال،...» . 🔹 «سَيِّدُ الأَعمالِ ثَلاثَةٌ : إنصافُ النّاسِ مِن نَفسِكَ حَتّى لا تَرضى بِشَيءٍ إلّا رَضيتَ لَهُم مِثلَهُ ، ومُؤاساتُكَ الأَخَ فِي المالِ ، وذِكرُ اللّهِ عَلى كُلِّ حالٍ ؛..». 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٤٤ ح ٣ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 🔻 اَفضلُ الاَعمال ! 💠 چرا در برخی روایات، یک عمل خاص، برترین عمل معرفی شده و در روایاتی دیگر عملی دیگر؟ ✍️ پاسخ : در احادیث متعدد، از کارهای مختلفی به عنوان بهترین عمل یاد شده است. گاه به صورت مطلق، مانند : انتظار فرج، صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، آب دادن به تشنگان، حُبّ امام على(ع)، زیارت قبر امام حسین(ع)، شاد کردن مؤمنین، استمرار عمل نیک، ،نماز شب، نماز اول وقت، اطعام دیگران و ... و گاه با اضافه کردن یک قید ، مثلا زمان خاص مانند: روز جمعه، ماه مبارک رمضان، شب نیمه شعبان و ... ✧ عبارت «افضل الاعمال» در روایات، همواره به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به تمام اعمال دیگر نیست؛ به عبارتی این فضلیت و برتری، مطلق نیست، بلکه منظور برتری نسبی نسبت به بسیاری از اعمال دیگر است. ✧ یکی از مشکلات احادیث این است که برخی از آنها با همه ی جوانب و کامل نقل نشده اند یا اینکه در اثر تقطیع، بخشی از یک حدیث را مشاهده می کنیم و بخشی دیگر در کتابی دیگر است. • همچنین گاهی امام در مقام بیان برتری عمل برای شخصی خاص است نه برای همه و بسیاری موارد دیگر.. 🚩 بنابراین نوعاً روایاتی که برتری یک امر را بیان می کنند، مرادشان برتری آن شیء خاص بطور مطلق نیست؛ به عبارت دیگر افضلیت آنها از امور نسبی است بطوریکه با افضلیت اشیاء دیگر در یک محدودۀ دیگر منافات ندارد. 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ 🏷 قرآن و تفسير به رأى!! 🔅 : 🔸 «به باطل، در قرآن فرو مرويد و در آن مستيزيد و بدون علم، در باره آن سخن مگوييد كه شنيدم جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : «هر كس بدون علم در باره قرآن سخن بگويد، بايد جايگاهش را از آتش [دوزخ] برگيرد» . 🔹 «لا تَخوضوا فِي القُرآنِ ولا تُجادِلوا فيهِ، ولا تَتَكَلَّموا فيهِ بِغَيرِ عِلمٍ ، فَقَد سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : مَن قالَ فِي القُرآنِ بِغَيرِ عِلمٍ فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ». 📚 التوحيد : ص ٩١ ح ٥ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet