eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. | | ☆ در حال تلاش برای خانواده! ☆ 🔅 : محمّد بن منکدر می گفت: من گمان نمی کردم امام زین العابدین(ع) جانشینی برتر از خود بنهد، تا آن که پسرش امام باقر(ع) را دیدم و خواستم بدو پند دهم؛ ولی او مرا پند داد. دوستانش به منکدر گفتند: امام(ع) به چه چیزی تو را پند داد؟ 🔸 گفت: در ساعات گرم روز به یکی از مناطق مدینه رفتم. امام باقر ـ که مردی تنومند و سنگین بود ـ مرا دید. او به دو غلام سیاه یا دو برده تکیه کرده بود. با خود گفتم: سبحان اللَّه! در این ساعت، بزرگی از بزرگان قریش، در طلب دنیاست! خوب است او را اندرز دهم. به او نزدیک شدم و سلام کردم. او در حالی که عرق می ریخت، به تندی جواب سلام مرا داد. ▫️ گفتم: خدا حالت را نیکو گردانَد! بزرگی از بزرگان قریش، در این ساعت در طلب دنیاست!؟ هیچ می دانی اگر در این وضع، مرگ تو فرا رسد، چه می کنی؟ 🔅 فرمود: «اگر مرگم در این وضع فرا رسد، در حالی فرا رسیده است که من در حال فرمانبری از خدا هستم و با این فرمانبری و اطاعت، خود و خانواده ام را از نیاز به تو و مردم باز می دارم. من از این می هراسم که اگر مرگم، در حال معصیت خدا رسد، چه کنم». ▫️ گفتم: خدا بر تو رحمت آورَد! راست می گویی. من خواستم به تو پند دهم؛ لیکن تو به من پند دادی. 📚‎ دانشنامه قرآن و حدیث ج ۱۰ ص۲۲۰ 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ 🏷 اندكِ بهتر! 🔅 (ص) : 🔸 «(عملِ) اندكِ مطابق با سنّت، بهتر از (عملِ) بسيارِ توأم با بدعت است». 🔹 «قَليلٌ في سُنَّةٍ خَيرٌ مِن كَثيرٍ في بِدعَةٍ» . ▫️ The Prophet (SAWA) said, 'Little worship following a correct [Prophetic] practice is better than a lot of worship following an innovation. 📚 تهذيب الأحكام :ج ٣ ص٧٠ ح ٢٢٦ •❀• ذکر امروز :یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠 به چه دلیل «سنت»، شامل احادیث اهل بیت(ع) نیز می شود؟ ✍️ پاسخ : براى اثبات حجّيتِ قول و فعل و تقرير اهل بيت(ع) و تعميم سنّت به احاديثی كه از آنان نقل مى شود، دلايل فراوانى از كتاب خدا و سخنان پيامبر خدا وجود دارد كه در اين جا تنها به سه دليل روشن اشاره داريم : ✧ الف ـ وجوب تمسّك به اهل بيت(ع) احاديثى كه بر این مطلب دلالت دارند، متواتر معنوى اند كه قطعى ترين آنها از نظر سند و دلالت، «حديث ثَقَلَين» است. ✧ ب ـ دانش اهل بيت(ع)، دانش پيامبر(ص) است. دليل دوم، رواياتى است كه دلالت دارند بر اين كه آنان، وارث دانش پيامبر خدا، بلكه وارث علوم همه انبياى الهى اند . 🔅 : همانا آن علمى كه آدم عليه السلام آن را با خود فرود آورد ، و تمام آن چيزهايى كه مايه برترى پيامبران تا خاتم پيامبران شده ، همگى در خاندان محمّد(ص) است . پس ، چرا سرگردانيد؟! و به كجا مى رويد؟! الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۲ ✧ ج ـ حديثِ اهل بيت(ع)، حديث پيامبر(ص) است. سومين دليل، آن دسته از روايات ايشان است كه در آنها تصريح شده كه هر حديثى از آنان صادر شود، حديث پيامبر(ص) و روايت شده از اوست. 🔅 : «حديث من، حديث پدرم است و حديث پدرم، حديث جدّم و حديث جدّم، حديث حسين و حديث حسين، حديث حسن و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است» . الكافى : ج ۱ ص ۵۳ ح ۱۴ 🚩 بر اين اساس ، از ديدگاه پيروان اهل بيت(ع)، سنّت به معناى: «قول ، فعل و تقرير پيامبر خدا و اهل بيت ايشان» است ، و امامانِ اهل بيت، سنّت پيامبر(ص) را تا سال ۲۶۰ هجرى ـ كه آغاز غيبت آخرين امامِ اين خاندان است ـ ، به امّت اسلام، عرضه كرده اند. در نتيجه ، تمسّك به اهل بيت(ع)، در واقع ، كامل ترين شكل تمسّك به سنّت و سيره پيامبر(ص) است. ‎📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۱ ص ۴۱ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. 💠 متن و ترجمه حدیث نصب شده در حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت با 🔅 : ▫️ دشواری‌ها به لطف تو آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید. 🔸 ذلَّت لِقُدرَتِكَ الصِّعابُ ، وتَسَبَّبَت بِلُطفِكَ الأَسبابُ 📚 ، بخشی از دعای هفتم ✾•• رهبر معظم انقلاب : زینب کبری سلام‌اللّه علیها دو نکته را نشان داد. یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمل. دوم اینکه زن میتواند قله‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر... 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ 🏷 به شنیدن خبرش اکتفا کنید! 🔅 : 🔸 «هر چيز دنيا [از خير و شرّش]، شنيدنش بزرگ تر از ديدن آن است و هر چيز آخرت [از پاداش ها و كيفرهايش]، ديدنش بزرگ تر از شنيدن آن است. پس براى ديدن [امور آخرت] به شنيدن [اوصاف آنها] بسنده كنيد و براى [آگاهى از] غيب، به خبر[ى كه پيامبران و مُخبرانِ صادق در باره آن به شما داده اند]، اكتفا نماييد». 🔹 «كُلُّ شَيءٍ مِنَ الدُّنيا سَماعُهُ أعظَمُ مِن عِيانِهِ وكُلُّ شَيءٍ مِنَ الآخِرَةِ عِيانُهُ أعظَمُ مِن سَماعِهِ، فَليَكفِكُم مِنَ العِيانِ السَّماعُ ومِنَ الغَيبِ الخَبَرُ» . 📚 نهج البلاغه : خطبه ١١٤ •❀• ذکر امروز :یا قاضِیَ الحاجات(۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💢 «متاع قليل» کجا و «مُلك كبير»، کجا؟! ✍️ قلم و زبان، از تبيين عظمت آخرت در مقايسه با دنيا ناتوان است ؛ چرا كه فانى را نمى توان با باقى سنجيد و «متاع قليل» با «مُلك كبير» قابل مقايسه نيست. از اين رو، هر توضيحى براى تفسير ابديّت در برابر زندگى موقّت، نارساست. در کلام (ص) با چند مثال به اين حقيقت، اشاره شده است : 🔻 مثال اوّل : 🔅 دنيا در مقايسه با آخرت نيست، مگر همانند اين كه يكى از شما اين انگشتش را در دريا فرو ببرد. پس، بنگرد كه انگشتش با چه [مقدار آب] باز مى گردد! (دنيا در قياس با آخرت، چونان نَمى است در برابر دريا) . ‎صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۹۳ ح ۵۵ 🔻 مثال دوم : 🔅 دنيا از آخرت بر نگرفته است، مگر آن سان كه سوزنى فرو رفته در دريا از آب آن، بر گرفته است . ‎كنز العمّال: ح ۱۶۳۷ 🔻 مثال سوم : 🔅 دنيا در برابر آخرت نيست، مگر چونان يك نَفَس خرگوشى. ‎كنز العمّال : ح ۴۳۱۶۳ 🚩 بديهى است كه اين مَثَل ها تنها براى تقريب به ذهن است، وگرنه حقيقت آخرت، فوق اين معانى است و با ابزار شناخت اين جهان ، قابل فهماندن و فهميدن نيست و به بيان ژرف امير مؤمنان عليه السلام : 🔅 كلُّ شَى ءٍ مِنَ الدُّنيا سَماعُهُ أعظَمُ مِن عِيانِهِ، وكُلُّ شَى ءٍ مِنَ الآخِرَةِ عِيانُهُ أعظَمُ مِن سَماعِهِ . ▫️ هر چيز دنيا ، شنيدنش بزرگ تر از ديدن آن است ، و هر چيز آخرت ، ديدنش بزرگ تر از شنيدن آن است . ‎نهج البلاغه: خطبه ۱۱۴ 📚 دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج ۲، ص ۲۴۷ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. | 📗 | 📙 دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث ▫️ مجموعه رهنمودهای آیات و احادیث در زمینه دنیا و آخرت با نظمى نو 🔰 جهت گیرى ما در زمینه هاى گوناگونِ اعتقادى، فرهنگى، اقتصادى و سیاسى، ارتباط تنگاتنگى با چگونگى نگاهِ ما به دنیا و آخرت دارد. به همین دلیل، شناخت دیدگاه اسلام در باره این دو موضوع، براى پیروان این آیین آسمانى، از اهمّیت فراوانى برخوردار است. 🔻 بخش های کتاب : ▫️ بخش یکم، تبیین حقیقت دنیا و ویژگى هاى آن، نقش دنیا در ساختن آخرت، و ... خوش بختى در دنیا و آخرت. ▫️ بخش دوم، تعریف و ویژگى هاى دنیاى نکوهیده،زیان ها، نشانه ها و ریشه های دل بستگى به دنیاى نکوهیده . ▫️ بخش سوم، معنا،آثار و برکات زهد در دنیا، زمینه ها و ریشه هاى آن و تفاوت زهد اسلامى و رهبانیت مسیحى، نمونه هایى از الگوهاى زهد اسلامى . ▫️ بخش چهارم، تبیین حقیقت آخرت و زندگى پس از مرگ، ویژگى هاى آخرت مداران، آثار و برکات اهمیت دادن به آخرت، یاد کردن آخرت، منافع یاد کردن و زیان هاى فراموشى آخرت، کارهای که موجب خوش بختى در آخرت مى گردد. ️ 📝 پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، دارالحدیث، چاپ چهارم، ۱۳۹۴، ۲جلد، وزیری، عربی ـ فارسی ◀️ خرید کتاب 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ 🏷 تمسک به کتاب خدا 🔅 : 🔸 «به كتاب خدا چنگ زنيد؛ زيرا آن، ريسمان استوار و نورِ روشنگر است». 🔹 «عَلَيكُم بِكِتابِ اللَّهِ؛ فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتينُ وَ النّورُ المُبينُ» . ▫️ Imam Ali (AS), said: You should adhere to the Book of Allah، because it is the strong rope, a clear light, 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٥٦ •❀• ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | | 💠 معنای « جامعیت قرآن » ! ✍️ با نگاهی گسترده به مجموع آیات و روایات، می توان گفت جامعیت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نیاز برای هدایت بشر (اعم از: احکام، عقاید، تاریخ و هر آنچه در این خصوص، مؤثّر باشد)، پذیرفتنی است؛ امّا جامعیت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن، قابل استنباط نیست؛ زیرا مطالبی مانند: فرمول های ریاضی، فیزیک و شیمی، در مدلول لفظی آیات قرآن نیستند. 🚩 با این حال، با فرض صحّت روایاتی که قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات «عِلمُ ما کانَ وَ ما یکونُ وَ ما هُوَ کائِنٌ إلی یومِ القِیامَةِ» دانسته اند، باید اذعان کرد که در این صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طریق دلالت لفظی نخواهد بود؛ بلکه با اشاراتی است که اسرار و زوایای پنهان را کشف می کند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است. ~~☆ بنا بر این، جامعیت مطلق قرآن، در خصوص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که به بطون قرآن دسترسی دارند، چنان که از نقل است که فرمود: 🔅 از من، در باره قرآن بپرسید؛ چرا که دانش اوّلین و آخرین، در قرآن است. (قرآن) برای هیچ گوینده ای (جای) سخن نگذاشته است و تأویل آن را جز خدا و استواران در دانش، کسی نمی داند و اینان، یک نفر نیستند. پیامبر خدا(ص)، یکی از ایشان بود که خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پیامبر خدا(ص) هم آن را به من آموخت و (تأویل قرآن )در فرزندان (معصومِ) او تا روز قیامت، باقی خواهد ماند. 🚩 بر پایه این روایت و روایات مشابه، اهل بیت(ع) تنها کسانی هستند که به بطون و حقایق قرآن، دسترسی داشته و از این طریق با همه علوم و معارف دیگر آشنایند. 📚 شناخت نامه قرآن، محمدی ری شهری، ج ۲، ص ۹۲ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ 🏷 جبرئيل از نزد ما اوج مى‌‏گرفت! 🔅 : 🔸 «امام حسن عليه ‏السلام ـ به هنگام شهادت امام على عليه السلام، در سخنرانى‌‏اى پس از حمد و ثناى الهى ـ: منم فرزند مژده ‏دهنده و بيم دهنده و فرزند كسى كه با اذن خدا به سوى او فرا مى‌‏خواند. منم فرزند آن چراغ پرتو افشان. من از اهل بيتى هستم كه جبرئيل به سوى ما نازل مى‏‌شد و از نزد ما اوج مى‌‏گرفت. من از اهل بيتى هستم كه خداوند، هر گونه پليدى را از آنها دور كرده و كاملاً پاكشان گردانيده است». 🔹 «أنَا ابنُ البَشيرِ و أنَا ابنُ النَّذيرِ و أنَا ابنُ الدّاعي إلَى اللّهِ بِإِذنِهِ و أنَا ابنُ السِّراجِ المُنيرِ و أنَا مِن أهلِ البَيتِ الَّذي كانَ جِبريلُ يَنزِلُ إلَينا و يَصعَدُ مِن عِندِنا و أنَا مِن أَهلِ البَيتِ الَّذي أذهَبَ اللّهُ عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهَّرَهُم تَطهيرا» . 📚 المستدرك على الصحيحين : ج ٣ ص ١٨٨ ح ٤٨٠٢ •❀• ذکر امروز :یا حیُّ یا قَیُّوم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
جایگاه اهل بیت علیهم السلام.mp3
10.1M
•┈┈• | | صوتی 🎧 💢 جایگاه اهل بیت علیهم السلام 🔅 : 🔸 با آل محمّد ـ درود خدا بر او و آل او باد ـ احدى از اين امت را نمى‌‌توان مقايسه كرد، و هيچ گاه آنان را كه نعمت آل محمّد به طور دائم بر آنان جارى است نمى‌‌شود همپايه آنان دانست. آنان پايه دين و ستون يقين‌‌اند. افراط گرايان به آنان باز گردند، و عقب مانده‌‌ها به ايشان رسند (تا هدايت شوند)، ويژگيهاى حقّ ولايت مخصوص آنان، و وصيت و ارث پيامبر خاص ايشان است. ▫️ لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله مِن هذِهِ الاُمَّةِ أحَدٌ و لا يُسَوّى بِهِم مَن جَرَت نِعمَتُهُم عَلَيهِ أبَدا. هُم أساسُ الدّينِ و عِمادُ اليَقينِ . إلَيهِم يَفيءُ الغالي و بِهِم يُلحَقُ التّالي. و لَهُم خَصائِصُ حَقِّ الوِلايَةِ و فيهِمُ الوَصِيَّةُ وَ الوِراثَةُ؛ 📚 عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۵ ح ۹۸۰۲ 🎤 استاد ، ⏱ ۱۰ دقیقه 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ 🏷 ثمرات دانش 🔅 : 🔸 «شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد». 🔹 «مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ.» . ▫️ Imam Ali (AS), said: knowledge is belief which is acted upon. With it man acquires obedience during his life and a good name after his death. 📚 نهج البلاغه : حكمت ١٤٧. •❀• ذکر امروز :لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۲۵ آذر، روز 🔸 @hadithnet
. 💠 آداب در کلام 🔅هر كه بحث علمى‌‌ بسيار كند، آموخته هايش را از ياد نمى‌‌‌برد و آنچه را كه نمى‌‌ ‌داند ، فرا مى‌‌ ‌گيرد. ▫️ من أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم ‎غررالحكم ، ح ۸۹۱۶ ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔅آن كه آموختن را استمرار نمى‌‌‌بخشد، از درك دانش بى‌‌‌ نصيب است. ▫️ لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ ‎غررالحكم ، ح ۱۰۵۵۲ ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔅هيچ كردارى‌‌ مانند پژوهش نيست. ▫️ لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ ‎غررالحكم ، ح ۱۰۴۸۳ ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔅بسيار انديشيدن و فهميدن، سودمندتر است از تكرار بسيار و درس گرفتن. ▫️ فضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ ‎غررالحكم ، ح ۶۵۶۴ ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔅بر شما باد به فهميدن، نه نقل كردن. ▫️ علَيكُم بِالدِّراياتِ لابِالرِّواياتِ ‎ميزان الحكمه ، ح ۳۳۵۵ ‏•┈┈•❀•┈┈• 🔅 گنجايش هر ظرفى‌‌ با آنچه در آن نهند، تنگ مى‌‌‌ شود، جز ظرف دانش كه (هر چه در آن نهند) گسترش مى‌‌ ‌يابد. ▫️ كلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ ‎نهج البلاغه ، حكمت ۲۰۵ 🔸 @hadithnet
. 🔰 شاید برایتان مفید باشد! 🚩 و رویدادهای نشر در هفته جاری 🌐 کتاب "روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امیرالمؤمنین(ع) در منابع خطی یمن" منتشر شد. ▫️ این کتاب به تحقیق و ترجمه محمد عافی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث است. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 کتاب «اسباب ورود حدیث»، راهی بازار نشر شد ▫️ اثر حجت‌الاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، با بهای ۸۶ هزارتومان، انتشارات بوستان کتاب . ┅┄═✧═┅┄ 🌐 کتاب «فضای صدور حدیث»، منتشر شد. ▫️ کتاب «فضای صدور حدیث و تأثیر آن در بازشناخت قضایای حقیقیه و خارجیه»، اثر حجت‌الاسلام حسین محققیان، ۲۸۴ صفحه . ┅┄═✧═┅┄ 🌐 کتاب «موافقت معنایی»، از مجموعه زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی روایت منتشر شد. ▫️ تألیف علیرضا قائمی‌نیا، در ۷۲۶ صفحه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 صد و یکمین شماره فصلنامه علوم حدیث منتشر شد. ▫️ این شماره با 9 مقاله، از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 شماره چهارم از دو فصلنامه "کلام اهل بیت علیهم السلام"، منتشر شد ▫️ به سردبیری حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی، با شش مقاله . ┅┄═✧═┅┄ » بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. 🚩 و رویدادهای معارفی هفته جاری 🌐 پژوهش‌های گروهی باید ترویج و مبانی و آسیب‌های آن معلوم شود. ▫️ حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی: دوره پژوهش‌های کلان و گسترده و اثرگذار، حتی در مباحثی همانند علوم اسلامی تمام شده است. ┅┄═✧═┅┄ 🌐 باید از دل آیات و روایات به نظریات علمی برسیم ▫️ حجت‌الاسلام پسندیده، در نشست «درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه‌‌های وحیانی» بیان کرد . ┅┄═✧═┅┄ 🌐 کتاب "الگوی اسلامی شادکامی" به زبان ترکی استانبولی، ترجمه شد. ▫️ صادق آلتونتاش مترجم کتاب، این کتاب را اثری بی نظیر دانست که در جامعه ترک زبان اثر فراوانی خواهد داشت. ┅┄═✧═┅┄ » بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
﷽؛ 💠 جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ 🏷 سودمندتر از باران چهل روزه! 🔅 : 🔸 «ـ درباره آيه «زمين را بعد از مرگش زنده مى كند» ـفرمود : منظور زنده كردن زمين با باران نيست، بلكه خداوند مردانى را مى فرستد كه عدالت را زنده مى كنند و با زنده شدن عدالت، زمين نيز زنده مى شود. هر آينه، بر پا داشتن حدود (احكام) خدا در روى زمين، از باران چهل روز سودمندتر است». 🔹 «ـ في قَولِه تَعالى : «يُحْيِي الأَرْضَ بَعدَ مَوتِها» ـ: لَيسَ يُحيِيها بِالقَطْرِ، و لكِنْ يَبعَثُ اللّهُ رِجالاً فيُحيُونَ العَدلَ فتَحيا الأرضُ لإحياءِ العَدلِ، و لاَءقامَةُ الحَدِّ للّهِِ أنفَعُ في الأرضِ مِنَ القَطرِ أربَعينَ صَباحا» . 📚 الكافي : ج ٢ ص ١٧٤ ح ٧ •❀• ذکر امروز :اللّهم صَلِّ علی محمدٍ وآلِ محمد وعَجِّل فَرَجَهُم (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ 🏷 محروم از حق! 🔅 : 🔸 «فاطمه دختر رسول خدا صلى‌‏الله ‏عليه ‏و‏آله همواره مورد ستم قرار گرفت واز حقش محروم، و از ميراثش جلوگيرى شد. وصيت رسول خدا (ص) در حقش پاسداشته نشد، و حق رسول خدا (ص) و حق خداى عز و جل درباره وى رعايت نشد. حاكميت خداوند و انتقام‏گيرى او از ستمگران [ما را] بس است». 🔹 «إنَّ فاطِمَةَ بِنتَ رَسولِ اللّهِ (ص) لَم تَزَل مَظلومَةً مِن حَقِّها مَمنوعَةً، وعَن ميراثِها مَدفوعَةً، لَم تُحفَظ فيها وَصِيَّةُ رَسولِ اللّهِ (ص)، ولا رُعِيَ فيها حَقُّهُ ولا حَقُّ اللّهِ عز و جل، وكَفى بِاللّهِ حاكِماً ومِنَ الظّالِمينَ مُنتَقِماً» . 📚 امالی طوسی : ص ١٥٥ ح ٢٥٨ •❀• ذکر امروز :یا ربَّ العالمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز : ۱۳جمادی الاول، شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) به روايت ۷۵ روز (۱۱ق) 🔸 @hadithnet
. ❁ نور آسمان و زمين 🔸جابر جعفى مى‌گويد: محضر مبارك امام صادق عليه‌ السلام عرض كردم: براى چه فاطمه زهراء عليهاالسلام، به زهراء موسوم گرديد؟ حضرت فرمودند: 🔅زيرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفريد، و هنگامى كه نور وجود فاطمه عليهاالسلام درخشيد آسمان‌ها و زمين به نورش روشن شده و ديدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائكه حقّ تبارك و تعالى را سجده نموده و عرض كردند: معبود ما، سرور و مولاى ما، اين نور چه خصوصيّتى دارد كه اين قدر تابان و روشن است؟ خداوند متعال به آنها وحى فرمود: اين نور از نور من است كه در آسمان ساكنش كرده‌ام آن را از عظمت خويش آفريدم، آن را از صلب پيامبرى از پيامبران كه بر تمام انبياء تفضيل و برتريش داده‌ام خارج نموده‌ام، از اين نور پيشوايانى را كه به امر من قيام مى‌كنند و مردم را به طرف من هدايت مى‌نمايند بيرون مى‌آورم، اين پيشوايان را پس از انقطاع وحى جانشينان خود در روى زمين قرار مى‌دهم. 📚 علل الشرائع، ج۱، ص۱۸۰، ح۱ •❀• سالروز شهادت ، (به روايت ۷۵ روز (۱۱ق))، به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، و همه ارادتمندان مکتب فاطمی، تسلیت باد. 🔸@hadithnet
. 🔰 ویژه نامه در پایگاه 🔻بیش از سیصد عنوان 🌐 ویژه نامه ▫️ احادیث معصومین(ع) ▫️ احادیث داستانی ▫️ احادیث موضوعی ▫️ مقالات نشریات ▫️ تصاویر حدیثی ▫️ شرح حدیث ▫️ معرفی پایگاه‌ها ▫️ پرسش و پاسخ ▫️ چند رسانه‌ای ▫️ صوت اساتید ▫️ بیان‌ و تحلیل ▫️ خبر و گزارش ▫️ معرفی کتاب ▫️ چهل حدیث ▫️ حديث ايام ▫️ پايان نامه ▫️ ويژه ها 🔸 @hadithnet
خطبه فدکیه حضرت زهرا(س).pdf
542.7K
. 📖 متن کامل خطبه فدکیه سلام‌الله‌علیها به همراه ترجمه فارسی 🔻 علّامه طبرسی در کتاب احتجاج به نقل از عبدالله بن حسن نواده امام مجتبی علیه السلام، از پدرانش چنین نقل می¬کند: 🔅هنگامى که خبر غصب فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها رسید، لباس بر تن کرده و چادر بر سر نهاد، و با گروهى از زنان بسوى مسجد روانه شد، به مسجد پیامبر(ص) در آمد، و در پشت پرده‌ای نشست و ناله‌ای سرداد. مردم به گریه افتادند و مجلس به خروش آمد و منقلب شد. حضرت لحظاتی سکوت کرد تا همهمۀ مردم خاموش و گریۀ آنان ساکت شد و جوش و خروش ایشان آرام یافت، آن‌گاه کلامش را با حمد و ثناى الهى آغاز فرمود... 🔸@hadithnet
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ 🏷 عدالت حتی در نگاه! 🔅 : 🔸 ««هر كس كه گرفتار قضا شد، در اشاره و نگاه و جايگاه، ميان [طرفين دعوا] يكسان عمل كند». 🔹 «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْاءِشَارَةِ وَ فِي النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ» . 📚 التهذيب ج ٦ ص ٢٢٦ •❀• ذکر امروز : یا ذَا الجَلال و الاِکرام (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. ⁉️ 💠معنای اینکه در برخی روایات، روش قضاوت حضرت مهدی(ع) پس از ظهور به روش قضاوت داوود و سليمان تشبيه شده، چیست؟ ✍️ پاسخ : درباره روش قضاوت داوود و سليمان، آگاهى‌هاى روشنى در اختيار ما نيست. ▫️ آيات قرآن، دانستن زبان پرندگان، برخوردارى از دانش ويژه و نيز داشتن نوعى قدرت غيبى را براى داوود اثبات مى‌كند. ... ▫️ احاديث اسلامى نيز اطّلاع دقيق و روشنى در اختيار ما قرار نمى‌دهند. از اين رو ، فهم اين تشبيه در احاديث مهدوى ، دشوار است و تنها طريق ما براى فهم و تبيين اين احاديث، يافتن قراين و شواهد است. ... ✧ در اين احاديث، مشخّصه اين گونه قضاوت را : • عدم مطالبه بيّنه، • داورى بر اساس علم، • حق را به ذى حق رساندن، • الهام الهى • و امور پنهان را آشكار ساختن، دانسته است. با توجّه به نمونه‌هايى كه از قضاوت و داورى داوود عليه السلام نقل شده، مى‌توان گفت: ▫️ آنچه قضاوت داوودى محسوب مى‌شد - كه ويژه ايشان بود و وى را از ديگران ممتاز مى‌كرد - قضاوت بر پايه علم غيب الهى و ديگرى قضاوت بر پايه فنون بازجويى علم آور است. البته قضاوت بر اساس بيّنه و قسم ، وظيفه عمومى و متداول داوود عليه السلام بوده ، چنان كه دستور پيامبران پيش از او و بعد از او نيز بوده است. 🔻 حال مى‌توان گفت قضاوت مهدوى كه تشبيه به قضاوت داوود شده نيز به يكى از اين دو صورت خواهد بود: ➖ ۱ . اين كه خداوند به مهدى عليه السلام توانايى‌هاى ماورايى و غيبى اِعطا مى‌كند كه واقعيت‌ها از منظرى فراتر از عالم ماده برايش مكشوف مى‌شود و اين اجازه را مى‌يابد كه بر اساس همان كشف واقعيت‌ها داورى كند. پيامبران و امامان ديگر گرچه به اذن خدا، آن بُعد كشف واقعيت را مى‌توانستند دارا باشند، ولى مجاز به اِعمال آن در اين عالَم نبوده اند. ➖ ۲ . دومين احتمال، آن است كه مضمون و محتواى اين احاديث را تعبير و نشانه اى از رشد دانش انسانى در آن برهه از تاريخ بدانيم. چنان كه انسان امروزى، براى كشف جرم به راه‌هايى دست يافته كه در گذشته نبود. مانند انگشت نگارى، چهره نگارى، تجزيه و تحليل ژن (DNA) و ديگر اجزاى بدن كه به واسطه آن، به سهولت و دقّت، نتايجى بهتر و دقيق تر از سوگند و بيّنه در مقام قضا و داورى به دست مى‌آيد. اين رشد علمى در زمان حكومت امام مهدى عليه السلام به بالاترين حد مى‌رسد و راه‌هايى دقيق تر و سريع براى بشر مكشوف مى‌شود و امام زمان عليه السلام و يارانش از آنها استفاده مى‌كنند. 🚩 در باره قضاوت‌هاى امام مهدى عليه السلام، احتمال دوم، طبيعى‌تر و سازگارتر است؛ زيرا احتمال دوم، دو امتياز به همراه دارد : ✧ يكى جنبه اقناعى آن براى انسان‌ها و مخاطبان ✧ و ديگرى قابليت تعميم و توسعه به ديگر قاضيان و داوران منصوب از طرف امام مهدى عليه السلام . براى هر دو امتياز مى‌توان از احاديث اسلامى نيز شاهد آورد. 📚 دانشنامه امام مهدی(عج) ج ۹ ص ۳۹۲ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ 🏷 پایبندی به عهد و پیمان 🔅 : 🔸 «مردم، با اختلاف خواسته‌ها و آراى گوناگون، آن‌سان كه وفاى به عهد را بزرگ مى‌شمارند و بر آن پايبندند، بر هيچ يك از واجبات الهى اتّفاق عملى ندارند... . از اين رو، در امان‌هايت خيانت مورز، پيمان هايت را نقض نكن و با دشمنت، نيرنگ مكن.». 🔹 «لَيسَ مِن فَرائِضِ اللّهِ شَيءٌ النّاسُ أشَدُّ عَلَيهِ اجتِماعا، مَعَ تَفَرُّقِ أهوائِهِم و تَشَتُّتِ آرائِهِم، مِن تَعظيمِ الوَفاءِ بِالعُهودِ،... فَلا تَغدِرَنَّ بِذِمَّتِكَ، ولا تَخيسَنَّ بِعَهدِكَ، ولا تَختِلَنَّ عَدُوَّكَ» . 📚 نهج البلاغه : نامه ٥٣ •❀• ذکر امروز : یا قاضِیَ الحاجات (۱۰۰ مرتبه) 🔸 @hadithnet
. | 📖 | 📗 حکمت نامه فاطمی 💢 بخشی از خطبه فدکیه 🔅 شما اكنون مى پندارید كه ما حقِّ ارث نداریم ؟ آیا در پى حكم جاهلیت هستند؟ چه كسى براى حكم بهتر از خدا است براى گروهى كه اهل یقین هستند. آیا نمى دانید؟ آرى! براى شما همچون خورشید درخشان روشن است كه من دختر او هستم. اى مسلمانان؛ باید ارث من خورده شود؟ اى پسر قحافه، آیا در كتاب خدا است كه تو از پدرت ارث ببرى، اما من از پدرم ارث نبرم!؟ افتراى شگفتى بر خدا و رسولش بستى! آیا به عمد كتاب خدا را رها كردید و آن را پشت سرتان انداختید، كه مى فرماید: «سلیمان از داوود ارث برد». و درباره خبر یحیى بن زكریا(ع) گفت: «از پیش خود براى من ولىّ اى برگزین كه از من و خاندان یعقوب ارث برد»! و فرمود: «برخى از خویشان در كتاب خدا بر برخى دیگر ولایت دارند» و فرمود: «خداوند درباره فرزندان سفارش كرده به این كه سهم ارث مرد به اندازه دو زن باشد» و فرمود: «اگر مالى را گذاشت، وصیت كند طبق معروف به پدر و مادر و خویشان داده شود. این حقى است براى تقواپیشگان». ▫️ شما پنداشتید كه من سهمى وارثى از پدرم ندارم و میان ما پیوند خویشاوندى نیست؟ آیا خداوند آیه اى به شما اختصاص داده و پدرم محمد(ص) را از آن استثنا كرده است؟ یا مى گویید كه اهل ما دو دین و ملت هستیم كه از یكدیگر ارث نمى برند؟ آیا من و پدرم اهل یك آیین نیستیم؟ یا شما بهتر از پدر و عموزاده من از خاص و عام قرآن اطلاع دارید؟ ... 📚 حکمت نامه فاطمی، ص ۵۷۳ 🌐 بیشتر بخوانید 🔸 @hadithnet
وفاداري به عهد و پيمان.mp3
1.2M
•┈┈• | | صوتی 🎧 💢 امانت داری و وفاداری به عهد و پيمان 🔅 (ص) : 🔸سفارش رسول خدا(ص) به أمير المؤمنين(ع) : اى على! ... و هرگز بر خيانتى دليرى مكن. ▫️ يا عَلِيُّ ... وَ لاَ تَجْتَرِئَنَّ عَلَى خِيَانَةٍ أَبَداً. 📚 تحف العقول، ص۶ 🎤 استاد ، ⏱ ۱۰ دقیقه 🔸 @hadithnet