طب اصیل ایرانی
💠و گفتنِ اين اعضاء را (غير قابل فعل رئيس مطلقا)، شايد بى تأمّل باشد 💠 زيرا كه اگر قبول روح و قوّه ح
تعریف روح
💠بدان كه ارواح، جمع روح است
💠 و آن، به اصطلاح اطبّاء، عبارت از بخارِ دمِ طبيعى متينِ صافى حاصل از لطايف اغذيه است
💠 و از كبد، به واسطه وريد شريانى به بطن ايسَر قلب رود و حرارت قلبى در آن تصّرف نمايد و از آن، بخار لطیفی حاصل گردد
💠آن را روح حیوانی و محل قوه حیاتی نامند و تعلق نفس و روح شرعی و حکمی بدین است و این ممد و معاون و مقوی و حامل و مرکب آن است .
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
تعریف روح 💠بدان كه ارواح، جمع روح است 💠 و آن، به اصطلاح اطبّاء، عبارت از بخارِ دمِ طبيعى متينِ صا
💠و چون قسطى از آن به دماغ آيد و در آن استحاله يابد و شبيه به مزاج جوهر دماغ گردد؛ آن را روح نفسانى و محلّ و مبدأ حسّ و حركت نامند.
💠 و چون قسطى از آن به كبد آيد و در آن استحاله به كيفيت آن يابد و محل
و مبدأ تغذيه و تنميه گردد، آن را روح طبيعى نامند.
💠و دليل آن كه بخارِ دمِ طبيعى حاصل از اغذيه لطيفه است، آن است كه:
1⃣ نزد جوع مفرط و نخوردن غذا چند روز پى هم، ضعيف مى گردد.
2⃣ به تناول غذا و رسيدن بدلِ ما يتحلل، تقويت مى يابد.
3⃣ به تناول اغذيه كثيفه غليظه مولّده خونِ غليظِ كثيف، تكدّر در آن عارض مى گردد. و ليكن، اين قدر هست كه هواى باردِ لطيفِ مُسْتَنْشَق، مروِّح و اندك كاسرِ سَورَتِ حرارت آن است؛ زيرا كه بسيار حارّ است
💠و اگر هوای بارد بدان نرسد، در جوف قلب محتقن گشته، از كمال لطافت به زودى محترق مى گردد و هلاك مى سازد.
💠و از اين جهت است كه از هواهاى كَدِرِ كثيفِ غليظِ حارّ، متعفّن و متأذّى مى گردد، و بساست كه از كمال ردائت
هوا، متغير گشته و فرد را هالك مى سازد.
💠از اين بيان به اثبات رسيد كه تكوّن ارواح، از لطايف اخلاط است؛ هم چنان كه اعضاء از كثايف آنها و ارواح حامل قوااند و مَركَب آنها؛ زيرا كه هيچ روحى، بى قوه ای نمی باشد .
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠و چون قسطى از آن به دماغ آيد و در آن استحاله يابد و شبيه به مزاج جوهر دماغ گردد؛ آن را روح نفسانى و
تعریف قوا
💠بدان كه قوا، جمع قوّه است
💠و قوّه، به معنى امرِ موجود در حيوان است كه ممكن باشد از آن حيوان-
بواسطه آن امر- صدور و ظهور افعالِ شاقّه و حركات متعِبه غير متوقَّعه از مثل آن و خسته و باز نماند از آن و ضِدّ
آن را ضَعف نامند.
💠و قوّت به اين معنى را مبدأ و لازمى است:
💠مبدأ آن، قدرت بر فعل و ترك است كه اگر خواهد بكند و اگر خواهد نكند و ضدّ اين را عَجْز نامند
💠و لازم، آن است كه به زودى و سهولت و آسانى منفعل نگردد از چيزى؛ زيرا كه اگر به زودى و سهولت منفعل
گردد، در اوّل امر باز مى ماند از تحريكات شاقّه و اتيان افعال صعبه.
💠 و چون او را كَلال و مَلال از آنها عارض نگردد، باز نمى ماند از فعل و در كَدّ و سعى باشد در اتمام آن
💠و همين امور خود شاهد و دلیل شدّت آن قوّت و قدرت است .
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
تعریف قوا 💠بدان كه قوا، جمع قوّه است 💠و قوّه، به معنى امرِ موجود در حيوان است كه ممكن باشد از آن ح
💠پس اطبّاء نقل نمودند اسم آن قوّه را بر آن مبدأ- كه قدرت است، و بر آن لازم ، كه عدم انفعال است به آسانى و از قوّت، قدرت و عدم انفعال خواستند.
💠و نيز، آن قدرت را وصفى است كه به منزله جنس آن است، و آن، عبارت از ضعفِ مؤثّره در غير است.
💠 و لازمى
است كه آن، امكان در مقابلِ فعل ،به معنى حصول است
💠 زيرا كه از شخص قادر هرگاه صحيح باشد صدور فعلى و يا ترك آن، امكان فعل مقدور او را لازم خواهد بود
💠 زيرا كه معنى امكان آن است كه طرف وجود و
عدم، او را مساوى و شىءِ ممكنْ قابل هر دو باشد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠پس اطبّاء نقل نمودند اسم آن قوّه را بر آن مبدأ- كه قدرت است، و بر آن لازم ، كه عدم انفعال است به آس
💠پس ثانياً نقل كردند اسم قدرت را به سوى آن جنس- كه صفت مؤثّره در غير است- و از قدرت همين را خواستند
و به سوى آن لازم- كه امكان بدان معنى است- و ناميدند امكان را قوّه و امرى كه متعلّق به امكان است- يعنى
حصول را- فعل و گفتند؛ مثلًا اين ابيض، اسوَدِ بالقوّة است؛ يعنى ممكن است كه بگردد سياه بالفعل.
💠ان جاهل و غير كاتب، عالم و كاتب گردد؛ زيرا كه در قوّه امكان نطفه انسانى آن، امورِ علم و صنعتِ كتابت است
و هم چنين ساير صنايع و صفات و كمالاتِ كامنه بالقوّه آن.
💠پس، از قوّه صفت مؤثّر در غير و اقتدار بر صدور افعال به قدر امكان خواستند.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠پس ثانياً نقل كردند اسم قدرت را به سوى آن جنس- كه صفت مؤثّره در غير است- و از قدرت همين را خواستند
💠و دلیل وجود قوّه در بدن انسان آن است كه به حسب جسميت، با ساير اجسام و ابدان مساوى و مشارك است و
مع هذا ظاهر مى گردد از او آثار مختلفه و افعال شاقّه كه از ديگران ممكن نيست ظهور و صدور آنها.
💠و هم چنين
انسانِ كامل نسبت به انسانِ ناقص، و ظهور معانى و حقايق و كمالات و معجزات از كامل به حكم آيه كريمه
🌺قُلْ انّما انا بَشَرٌ مِثْلُكُم يوحى الَى أنَّما الهُكُم الهٌ واحِد🌺سند آن.
💠 و علّت جدايى و فصل مميز و خاصّه انسان همين است.
💠پس آن قوّه، خالى از آن نيست كه يا حالّ است در بدن و يا مفارق. و مفارق نمى تواند بود؛ از جهت آن كه نسبتِ
آن امر با بدن مانند نسبت آن است به ساير اجسام؛ پس لا محاله حالّ است در آن.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠و دلیل وجود قوّه در بدن انسان آن است كه به حسب جسميت، با ساير اجسام و ابدان مساوى و مشارك است و م
تقسیمات قوا
🔆و تأثير آن قوّه، يا به جهت بقاى شخص است
🔆و يا به جهت بقاى شخص با نوع هر دو.
🔆امّا آن چه به جهت بقاى شخص است، سه قسم است:
🔺 قوّه نفسانيه
🔺و قوّه حيوانّيه
🔺و قوّه طبيعيه
به دليل آن كه:
🔆یا با شعور است يا بى شعور:
و اوّل را قوّه نفسانيه نامند
🔆و حسّ و حركت و ادراك صوَر و معانى، همه متعلّق به
اوست
🔆و مبدأ و مصدر ظهور و صدور افعالِ آن، دماغ است كه از اعضاء مركبّه است
🔆و آلت و خادم آن، اعصاب اند که از اعضاء مفرده اند.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
تقسیمات قوا 🔆و تأثير آن قوّه، يا به جهت بقاى شخص است 🔆و يا به جهت بقاى شخص با نوع هر دو. 🔆امّا
✌️و دوم را كه مختصّ به حيوان نيست، قوّه طبيعيه گويند و امرِ تنميه و تغذيه و بدل ما يتحلّلِ جميع بدن، بدان
تعلّق دارد و مبدأ و مصدرِ ظهور و صدور افعال آن، كبد است كه از اعضاء مركّبه است و آلت و خادم آن، اورَده اند
كه از اعضاء مفرده اند.
بدين بيان، تعريف هر يك از آن سه قوّه ظاهر گشت كه:
🔴 قوّه نفسانيه:
قوّه اى است در بدن كه منشأ و مبدأ و باعث ظهور و صدور حسّ و حركت جميع بدن و ادراك صور و معانى است.
🟡 و قوّه حيوانيه:
قوّه اى است كه منشأ و مبدأ و باعث حيات كلّ بدن است.
🟢 و قوّه طبيعيه:
قوّه اى است كه مبدأ و منشأ تغذيه و تنميه و تهيه و ايصالِ بدل ما يتحلّل كل اعضاست.
امّا به جهت بقاء نوع باشخص، به همان سه قوّه است با قوّه مولّده مادّه آن و قوّه مُصَدِّره آن و مبدأ و منشأ
آن، انثَيان مرد و زن و اجتماع و تركيب آن هر دو باهم در رحم.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
✌️و دوم را كه مختصّ به حيوان نيست، قوّه طبيعيه گويند و امرِ تنميه و تغذيه و بدل ما يتحلّلِ جميع بدن،
فایده
❇️و حكيم فاضل ارسطاطاليس، قوّه حيوانيه را مقدّم و اصل و مبدأ آن دو قوّه ديگر مى داند
❇️به جهت شرافت حيات و آن كه تا حيات نباشد، هيچ امر ديگر نخواهد
بود و همه امور، متفرّع بر آنند
❇️ و آن كه چون قسطى از قوّه حيوانيه به دماغ آيد و قسطى به كبد و در آن استحاله و تغير يابد به قوّه دماغى و كبدى و متكيف به كيفيت آن هر دو گردد، آن را قوّه نفسانى و طبيعى، نامند.
❇️و اطبّاء، قوّه نفسانى را مقدّم مى دانند؛ نيز به جهت شرافت آن، و آن كه تا حسّ و حركت نباشد، هيچ امرى متمشّى نمی گردد، و حيات، خود نفس ادراك و حركت است، و جالبِ نافع و دفاع ضار ادراك و حركت است.
❇️و بعضى قوّه طبيعيه را مقدّم مى دانند؛ به جهت آن كه مادّه ارواح- كه دم لطيف صافى جيد است- از آن و در محلّ آن- كه كبد است- توليد مى يابد.
❇️و هر يك از اين اقوال به اعتبارى صحيح است. و فى الحقيقة، قول حكيم فاضل راجح است. و تحقيق، آن است كه
آن هر سه در اوّل خلقت مَعَاند؛ چنانچه ذكر يافت.
❇️چون اكثر اطبّاء قوّه طبيعيه را مقدّم ذكر نموده اند، بنا بر متابعت ايشان آن را مقدّم ذكر نمود.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
فایده ❇️و حكيم فاضل ارسطاطاليس، قوّه حيوانيه را مقدّم و اصل و مبدأ آن دو قوّه ديگر مى داند ❇️به ج
و اما قوّه طبيعيه
✴️كه قسم اوّل است از قواى ثلاثه:
پس آن بر دو✌️ قسم است:
1⃣مخدومه
2⃣خادمه
قوّه طبيعيه مخدومه دو قسم است:
⏺ يكى، آن كه تصرّف نمايد در غذا 🍱براى بقاى شخص👤
⏹يعنى اوّل، تحصيل جوهر غذا به تصرّف در آن به هضوم اربعه نمايد و غذا را شبيه به مغتذى سازد و آن را قوّه غاذِيه، نامند.
⏹ دوم، آن كه آن را جزء بدن سازد و بر اقطار ثلاثه آن- كه طول و عرض و عمق است- به حسب طبيعت نوع آن بيفزايد تا تمام نشو و نما.
اين را قوّه نامِيه گويند.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و اما قوّه طبيعيه ✴️كه قسم اوّل است از قواى ثلاثه: پس آن بر دو✌️ قسم است: 1⃣مخدومه 2⃣خادمه ق
❇️و اتمام افعال قوّه تغذيه، به سه امر حاصل مى گردد:
1⃣ به تحصيل جوهر غذا كه دم طبيعى و خلطى كه قريب الاستحالة بدان است،كه بلغم طبيعى باشد ،و تحصيل صفراء و سوداء هم بالعَرَض مى باشد
2⃣ آن كه آن را ملتزق و متّصل به اعضاء گرداند؛ تا آن كه غذاى بالفعل آنها شود و اين، بعد از هضوم اربَعَه است.
3⃣ آن است كه غذا را شبيه به عضو به جميع وجوه؛ از مزاج و لون و شكل و هيأت ،گرداند.
❇️و در هر یک از اين ها كه خللى و نقصانى عارض گردد، خلل و نقصان در اعضاء به هم مى رسد
❇️ مانند آن كه استسقاء و يا يرقان و يا حُمّى و غير آن از امراض سُدّيه و سوءِ مزاج و تفّرق اتّصال حادث گردد
🔆و مثلًا اگر خلل در اوّل به هم رسد، بدن لاغر گردد
🔆و در دوم، امراض مذكوره
🔆و در سوم، بَرَص و بَهَق و ساير امراض جلديه عارض گردد.
❇️پس قوّه غاذيه عبارت از اين افعال ثلاثه كما ينبغى و مقدّم بر ناميه است
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
هدایت شده از oil_pharmacy داروخانه روغن
سلام دوستان و همراهان عزیز🤗
🎀به مناسبت بلک فرایدی(جمعه سیاه )😍
تنها به مدت ۳ روز محصولات داروخانه روغن با تخفیف۱۵درصدی💯 بفروش میرسند.🎀
این تخفیف فوق العاده 🫰شامل تمام محصولات ما
اعم از روغن ها و کره های آجیلی میشه😍🤗
❌مهلت تخفیف از یکم تا سوم آذرماه❌ چهارشنبه .پنج شنبه .جمعه
@oil_pharmacy
#بلک_فرایدی
#جمعه_سیاه
طب اصیل ایرانی
❇️و اتمام افعال قوّه تغذيه، به سه امر حاصل مى گردد: 1⃣ به تحصيل جوهر غذا كه دم طبيعى و خلطى كه قر
قوه ناميه عبارت از
🔅 اتمام
🔅و تكميل آن
🔅و زيادتى در اقطار ثلاثه است.
🔴و اين يا بين و ظاهر است
🔴 چنانچه در سنّ نمو مى باشد
🟡و يا غير بين و ظاهر
🟡 چنانچه در سنّ وقوف
🟢 و يا ناقص
🔵و این يا نقصان آن چندان بين و ظاهرنيست
🔵 چنانچه در سنّ كهولت
🟠 و يا ظاهر و بين است
🟠چنانچه در سنّ شيخوخت
و لهذا شيخ الرئيس- رحمه الله - فرموده:
گاه مى باشد ورود غذا به بدن
🟣زياده از مقدار تحليل
🟣چنانچه در سنّ نمو
🟡يا مساوى
🟡چنانچه در سنّ وقوف
🔴و يا كمتر
🔴 چنانچه در سنّ كهولت.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
قوه ناميه عبارت از 🔅 اتمام 🔅و تكميل آن 🔅و زيادتى در اقطار ثلاثه است. 🔴و اين يا بين و ظاهر است 🔴 چ
🔆دوم آن است كه تصرّف در غذا نمايد براى بقاى نوع:
و اين به دو قوّه ✌️تمام مى شود:
🔴يكى آن كه توليد نمايد مادّه منى مرد و زن را از فضله هضم رابع در انثيين و اين قوّه، از انثَيين جدا نگردد.
🟠و دوم آن كه تفصيل و جدا نمايد جوهر منى را براى هر يك از اعضاء، و به هر يك از آنها مزاجى خاص بخشد
كه اليق و مناسب آن باشد
🔹 مانند آن كه جزءِ عَظمى را مزاج عَظمى
🔸و جزءِ عصبى را مزاج عصبى
🔹و جزءِ غُضروفى را مزاج غُضروفى
🟡و هم چنين مستعدّ و قابلِ آن كه مستحيل به جوهر عضو گردد و قوّه مُصَوّره در آن صورت عضوى قرار دهد.
🟢و اوّل را قوّه مولّده و مغيره اولى نامند؛ به جهت آن كه تغيير مى دهد مزاج و صورت منى را از مزاج و صورت اصلى خود به مزاج و صورت عضوى.
🔵و آن كه صورت هر يك از اعضاء را بر اجزاء منى به حسب استعداد و قابليتِ حاصل از مغيره اولى به مقتضاى نوع آن قرار مى دهد از تخطيط و تجويف و انضمام و انفصال و ثُقَب و منافذ و ملاست و خشونت و تعداد و مقدار و و مغيره ثانيه نيز نامند
🟣و فعل اين هر دو قوّه، در رحم مى باشد و فعل ثانى ،متمّم فعل اوّل است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🔆دوم آن است كه تصرّف در غذا نمايد براى بقاى نوع: و اين به دو قوّه ✌️تمام مى شود: 🔴يكى آن كه تولي
🔆و هر دو، ظهور و فعليتِ قوّه مطلقه طبيعيه كامنِ در آن اند و آن قوّه، فايض از نفس
🔆و بعضى برآنند كه از قوّه منويه امّ است
🔆و بعضى گفته اند كه از قوّه منويه اب است
🔆و اصَحّ آن است كه از قوّه هر دو است- مُرَكَّب با هم- با غلبه قوّت امّ
✴️زيرا كه منى امّ، حكم لبن دارد
✴️و منى اب، حكم انفحه
و گويا از نفس اب انفصال يافته متعلّق به
نفس امّ گشته، نوبه فَيضان و قوّه بر آن، از نفس امّ است مادام كه تولّد يابد؛ بلكه تا انتهاى رضاع، قوّه مغيره هر يك از اعضاء، جدا و مخصوص بدان است
🔆مگر قوّه مغيره كبد كه عامّ و شامل كلّ اعضاست
🔆 براى آن كه فعل آن، اعداد و تهيه غذاست و چون همه اعضاء محتاج بدان اند، لهذا همه را شامل است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312