eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
دوم: سمین 💠به فتح سين مهمله و كسر ميم و سكون يا و نون. 💠 و آن، جسمى است سفيد رنگ، رَخو، متولّد از
اعضاء مركبه- كه اعضاء آليه نيز نامند- اعضايى اند كه جزءِ آنها با كلّ آن ها در اسم و رسم و حد مساوی نباشند و اطلاق كلّ بر جزء صادق نيايد؛ مانند آنكه 👆 يك بند انگشت را انگشت 🖐 و يك انگشت را دست 👂 و گوش 👃و بينى 👁و چشم- هر يك- را سر نگويند. فايده: هم چنين هر يك از آنها- خواه مركّبه و خواه مفرده- آلت و خادم نفس ناطقه اند مانند قلب و دماغ و كبد كه آلت و محلّ ارواح و قواى ثالثه اند كه حيات و حسّ و حركات و تغذيه و تنميه كل اعضاء بدان هاست، به واسطه شرائين و اعصاب و اورده 👀 و چشم كه آلت بينايى 👂و گوش كه آلت شنوايى 👃و بينى كه آلت استشمام روايح 👅و زبان كه آلت ذوق و چشيدن طعوم ⚡️و اعصاب و جلد بدن كه آلت احساس و ادراك ملموسات است كه به واسطه دماغ، ادراك همه را مى نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
اعضاء مركبه- كه اعضاء آليه نيز نامند- اعضايى اند كه جزءِ آنها با كلّ آن ها در اسم و رسم و حد مساوی ن
تقسیم اعضاء به رئيس و مرئوس و خادم رئيس و رئيسه، به حسب بقاى شخص سه اند: 🔺قلب 🔺دماغ 🔺كبد و به حسب بقاى نوع، همان سه با انْثيان 🔹زيرا كه يا مبدأ قواى فاعلى اند كه محتاجٌ الَيهايند در بقاى شخص و يا در بقاى نوع 🔹مانند قلب كه مبدأ روح و قوّه حيوانى و حيات است 🔹و دماغ، كه مبدأ روح و قوّت نفسانى و حسّ و حركت است 🔹و كبد كه مبدأ روح و قوّه طبيعى و تغذيه و تنميه است 🔹و انثَيان كه مبدأ توليد مادّه مثل است و اينها را اعضاء رئيسه نامند. و یا مُمِدّ و معاون و متمِّم آن اعضایند و اين ها را خادم رئيس گويند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تقسیم اعضاء به رئيس و مرئوس و خادم رئيس و رئيسه، به حسب بقاى شخص سه اند: 🔺قلب 🔺دماغ 🔺كبد و به
💠و خادم خود بر دو✌️ دسته است 1⃣ اول يا مهيىء است براى عضو رئيس؛ مانند: 🔺ريه براى قلب 🔺معده از براى كبد 🔺 آلات غذا براى كبد 🔺 طبقه شبكيه براى دماغ 🔺 اوعيه منى براى انثَيان. 2⃣دوم يا مؤدّى و رساننده اند؛ مانند 🔻شرائين قوّه قلبى را 🔻و اوَرده قوّه كبدى را 🔻 و اعصاب قوّه دماغى را 🔻 و احليل انثَيان را كه مى رسانند آنها را به محالِّ مخصوصه هر يك. 💠و اعضاء، يا نه مبدأ قوّه فاعلى و نه ممدّ آن اند و اينها را اگر قابلِ فعل رئيس اند، مرئوس گويند؛ مانند لحم 💠و اگر نه قابل باشند، نه رئيس و نه مرئوس و نه خادم؛ مانند عظام و غضاريف و لحومِ غير حساسه. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهادت حجت یازدهم، حضرت امام حسن عسکری(ع) به پیشگاه فرزندش مهدی موعود(عج) و تمام عاشقان و پیروانش تسلیت باد. عضویت در کانال 👇🏻 📡 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠و خادم خود بر دو✌️ دسته است 1⃣ اول يا مهيىء است براى عضو رئيس؛ مانند: 🔺ريه براى قلب 🔺معده از براى
💠و گفتنِ اين اعضاء را (غير قابل فعل رئيس مطلقا)، شايد بى تأمّل باشد 💠 زيرا كه اگر قبول روح و قوّه حيوانى و نفسانى و طبيعى ننمايند- مطلقا- و غذا بدان ها نرسد، بايد كه نشو و نما نيابند و حال آنكه نشو و نماى آنها ظاهر است 💠 كو آثار قبول روح و قوّه حيوانى و نفسانى در آنها از جهت كمال ضعف، ظاهر نباشد. 💠تفصيل اعضاء مركّبه در ركن دوم در بيان تشريح- ان شاء اللّه تعالى- خواهد آمد با فوايد و منافع هر يك. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠و گفتنِ اين اعضاء را (غير قابل فعل رئيس مطلقا)، شايد بى تأمّل باشد 💠 زيرا كه اگر قبول روح و قوّه ح
تعریف روح 💠بدان كه ارواح، جمع روح است 💠 و آن، به اصطلاح اطبّاء، عبارت از بخارِ دمِ طبيعى متينِ صافى حاصل از لطايف اغذيه است 💠 و از كبد، به واسطه وريد شريانى به بطن ايسَر قلب رود و حرارت قلبى در آن تصّرف نمايد و از آن، بخار لطیفی حاصل گردد 💠آن را روح حیوانی و محل قوه حیاتی نامند و تعلق نفس و روح شرعی و حکمی بدین است و این ممد و معاون و مقوی و حامل و مرکب آن است . 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تعریف روح 💠بدان كه ارواح، جمع روح است 💠 و آن، به اصطلاح اطبّاء، عبارت از بخارِ دمِ طبيعى متينِ صا
💠و چون قسطى از آن به دماغ آيد و در آن استحاله يابد و شبيه به مزاج جوهر دماغ گردد؛ آن را روح نفسانى و محلّ و مبدأ حسّ و حركت نامند. 💠 و چون قسطى از آن به كبد آيد و در آن استحاله به كيفيت آن يابد و محل و مبدأ تغذيه و تنميه گردد، آن را روح طبيعى نامند. 💠و دليل آن كه بخارِ دمِ طبيعى حاصل از اغذيه لطيفه است، آن است كه: 1⃣ نزد جوع مفرط و نخوردن غذا چند روز پى هم، ضعيف مى گردد. 2⃣ به تناول غذا و رسيدن بدلِ ما يتحلل، تقويت مى يابد. 3⃣ به تناول اغذيه كثيفه غليظه مولّده خونِ غليظِ كثيف، تكدّر در آن عارض مى گردد. و ليكن، اين قدر هست كه هواى باردِ لطيفِ مُسْتَنْشَق، مروِّح و اندك كاسرِ سَورَتِ حرارت آن است؛ زيرا كه بسيار حارّ است 💠و اگر هوای بارد بدان نرسد، در جوف قلب محتقن گشته، از كمال لطافت به زودى محترق مى گردد و هلاك مى سازد. 💠و از اين جهت است كه از هواهاى كَدِرِ كثيفِ غليظِ حارّ، متعفّن و متأذّى مى گردد، و بساست كه از كمال ردائت هوا، متغير گشته و فرد را هالك مى سازد. 💠از اين بيان به اثبات رسيد كه تكوّن ارواح، از لطايف اخلاط است؛ هم چنان كه اعضاء از كثايف آنها و ارواح حامل قوااند و مَركَب آنها؛ زيرا كه هيچ روحى، بى قوه ای نمی باشد . 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠و چون قسطى از آن به دماغ آيد و در آن استحاله يابد و شبيه به مزاج جوهر دماغ گردد؛ آن را روح نفسانى و
تعریف قوا 💠بدان كه قوا، جمع قوّه است 💠و قوّه، به معنى امرِ موجود در حيوان است كه ممكن باشد از آن حيوان- بواسطه آن امر- صدور و ظهور افعالِ شاقّه و حركات متعِبه غير متوقَّعه از مثل آن و خسته و باز نماند از آن و ضِدّ آن را ضَعف نامند. 💠و قوّت به اين معنى را مبدأ و لازمى است: 💠مبدأ آن، قدرت بر فعل و ترك است كه اگر خواهد بكند و اگر خواهد نكند و ضدّ اين را عَجْز نامند 💠و لازم، آن است كه به زودى و سهولت و آسانى منفعل نگردد از چيزى؛ زيرا كه اگر به زودى و سهولت منفعل گردد، در اوّل امر باز مى ماند از تحريكات شاقّه و اتيان افعال صعبه. 💠 و چون او را كَلال و مَلال از آنها عارض نگردد، باز نمى ماند از فعل و در كَدّ و سعى باشد در اتمام آن 💠و همين امور خود شاهد و دلیل شدّت آن قوّت و قدرت است . 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تعریف قوا 💠بدان كه قوا، جمع قوّه است 💠و قوّه، به معنى امرِ موجود در حيوان است كه ممكن باشد از آن ح
💠پس اطبّاء نقل نمودند اسم آن قوّه را بر آن مبدأ- كه قدرت است، و بر آن لازم ، كه عدم انفعال است به آسانى و از قوّت، قدرت و عدم انفعال خواستند. 💠و نيز، آن قدرت را وصفى است كه به منزله جنس آن است، و آن، عبارت از ضعفِ مؤثّره در غير است. 💠 و لازمى است كه آن، امكان در مقابلِ فعل ،به معنى حصول است 💠 زيرا كه از شخص قادر هرگاه صحيح باشد صدور فعلى و يا ترك آن، امكان فعل مقدور او را لازم خواهد بود 💠 زيرا كه معنى امكان آن است كه طرف وجود و عدم، او را مساوى و شىءِ ممكنْ قابل هر دو باشد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠پس اطبّاء نقل نمودند اسم آن قوّه را بر آن مبدأ- كه قدرت است، و بر آن لازم ، كه عدم انفعال است به آس
💠پس ثانياً نقل كردند اسم قدرت را به سوى آن جنس- كه صفت مؤثّره در غير است- و از قدرت همين را خواستند و به سوى آن لازم- كه امكان بدان معنى است- و ناميدند امكان را قوّه و امرى كه متعلّق به امكان است- يعنى حصول را- فعل و گفتند؛ مثلًا اين ابيض، اسوَدِ بالقوّة است؛ يعنى ممكن است كه بگردد سياه بالفعل. 💠ان جاهل و غير كاتب، عالم و كاتب گردد؛ زيرا كه در قوّه امكان نطفه انسانى آن، امورِ علم و صنعتِ كتابت است و هم چنين ساير صنايع و صفات و كمالاتِ كامنه بالقوّه آن. 💠پس، از قوّه صفت مؤثّر در غير و اقتدار بر صدور افعال به قدر امكان خواستند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠پس ثانياً نقل كردند اسم قدرت را به سوى آن جنس- كه صفت مؤثّره در غير است- و از قدرت همين را خواستند
💠و دلیل وجود قوّه در بدن انسان آن است كه به حسب جسميت، با ساير اجسام و ابدان مساوى و مشارك است و مع هذا ظاهر مى گردد از او آثار مختلفه و افعال شاقّه كه از ديگران ممكن نيست ظهور و صدور آنها. 💠و هم چنين انسانِ كامل نسبت به انسانِ ناقص، و ظهور معانى و حقايق و كمالات و معجزات از كامل به حكم آيه كريمه 🌺قُلْ انّما انا بَشَرٌ مِثْلُكُم يوحى الَى أنَّما الهُكُم الهٌ واحِد🌺سند آن. 💠 و علّت جدايى و فصل مميز و خاصّه انسان همين است. 💠پس آن قوّه، خالى از آن نيست كه يا حالّ است در بدن و يا مفارق. و مفارق نمى تواند بود؛ از جهت آن كه نسبتِ آن امر با بدن مانند نسبت آن است به ساير اجسام؛ پس لا محاله حالّ است در آن. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💠و دلیل وجود قوّه در بدن انسان آن است كه به حسب جسميت، با ساير اجسام و ابدان مساوى و مشارك است و م
تقسیمات قوا 🔆و تأثير آن قوّه، يا به جهت بقاى شخص است 🔆و يا به جهت بقاى شخص با نوع هر دو. 🔆امّا آن چه به جهت بقاى شخص است، سه قسم است: 🔺 قوّه نفسانيه 🔺و قوّه حيوانّيه 🔺و قوّه طبيعيه به دليل آن كه: 🔆یا با شعور است يا بى شعور: و اوّل را قوّه نفسانيه نامند 🔆و حسّ و حركت و ادراك صوَر و معانى، همه متعلّق به اوست 🔆و مبدأ و مصدر ظهور و صدور افعالِ آن، دماغ است كه از اعضاء مركبّه است 🔆و آلت و خادم آن، اعصاب اند که از اعضاء مفرده اند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تقسیمات قوا 🔆و تأثير آن قوّه، يا به جهت بقاى شخص است 🔆و يا به جهت بقاى شخص با نوع هر دو. 🔆امّا
✌️و دوم را كه مختصّ به حيوان نيست، قوّه طبيعيه گويند و امرِ تنميه و تغذيه و بدل ما يتحلّلِ جميع بدن، بدان تعلّق دارد و مبدأ و مصدرِ ظهور و صدور افعال آن، كبد است كه از اعضاء مركّبه است و آلت و خادم آن، اورَده اند كه از اعضاء مفرده اند. بدين بيان، تعريف هر يك از آن سه قوّه ظاهر گشت كه: 🔴 قوّه نفسانيه: قوّه اى است در بدن كه منشأ و مبدأ و باعث ظهور و صدور حسّ و حركت جميع بدن و ادراك صور و معانى است. 🟡 و قوّه حيوانيه: قوّه اى است كه منشأ و مبدأ و باعث حيات كلّ بدن است. 🟢 و قوّه طبيعيه: قوّه اى است كه مبدأ و منشأ تغذيه و تنميه و تهيه و ايصالِ بدل ما يتحلّل كل اعضاست. امّا به جهت بقاء نوع باشخص، به همان سه قوّه است با قوّه مولّده مادّه آن و قوّه مُصَدِّره آن و مبدأ و منشأ آن، انثَيان مرد و زن و اجتماع و تركيب آن هر دو باهم در رحم. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
✌️و دوم را كه مختصّ به حيوان نيست، قوّه طبيعيه گويند و امرِ تنميه و تغذيه و بدل ما يتحلّلِ جميع بدن،
فایده ❇️و حكيم فاضل ارسطاطاليس، قوّه حيوانيه را مقدّم و اصل و مبدأ آن دو قوّه ديگر مى داند ❇️به جهت شرافت حيات و آن كه تا حيات نباشد، هيچ امر ديگر نخواهد بود و همه امور، متفرّع بر آنند ❇️ و آن كه چون قسطى از قوّه حيوانيه به دماغ آيد و قسطى به كبد و در آن استحاله و تغير يابد به قوّه دماغى و كبدى و متكيف به كيفيت آن هر دو گردد، آن را قوّه نفسانى و طبيعى، نامند. ❇️و اطبّاء، قوّه نفسانى را مقدّم مى دانند؛ نيز به جهت شرافت آن، و آن كه تا حسّ و حركت نباشد، هيچ امرى متمشّى نمی گردد، و حيات، خود نفس ادراك و حركت است، و جالبِ نافع و دفاع ضار ادراك و حركت است. ❇️و بعضى قوّه طبيعيه را مقدّم مى دانند؛ به جهت آن كه مادّه ارواح- كه دم لطيف صافى جيد است- از آن و در محلّ آن- كه كبد است- توليد مى يابد. ❇️و هر يك از اين اقوال به اعتبارى صحيح است. و فى الحقيقة، قول حكيم فاضل راجح است. و تحقيق، آن است كه آن هر سه در اوّل خلقت مَعَاند؛ چنانچه ذكر يافت. ❇️چون اكثر اطبّاء قوّه طبيعيه را مقدّم ذكر نموده اند، بنا بر متابعت ايشان آن را مقدّم ذكر نمود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
فایده ❇️و حكيم فاضل ارسطاطاليس، قوّه حيوانيه را مقدّم و اصل و مبدأ آن دو قوّه ديگر مى داند ❇️به ج
و اما قوّه طبيعيه ✴️كه قسم اوّل است از قواى ثلاثه: پس آن بر دو✌️ قسم است: 1⃣مخدومه 2⃣خادمه قوّه طبيعيه مخدومه دو قسم است: ⏺ يكى، آن كه تصرّف نمايد در غذا 🍱براى بقاى شخص👤 ⏹يعنى اوّل، تحصيل جوهر غذا به تصرّف در آن به هضوم اربعه نمايد و غذا را شبيه به مغتذى سازد و آن را قوّه غاذِيه، نامند. ⏹ دوم، آن كه آن را جزء بدن سازد و بر اقطار ثلاثه آن- كه طول و عرض و عمق است- به حسب طبيعت نوع آن بيفزايد تا تمام نشو و نما. اين را قوّه نامِيه گويند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312