eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.1هزار دنبال‌کننده
385 عکس
129 ویدیو
669 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بگویم ؟! چه بگویم ؟!! چون که بعضی مصیبت ها شرح دادنشان سخت است... تقدیم به ساحت مقدس حضرت رقیه سلام الله علیها🖤 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔹۲۵ مورد از عناوینی که در روایات عزاداری توسط معصومین انجام شده یا بدان صراحتاً دستور داده شده عبارتند از: ❶لباس حزن و مشکی پوشیدن 📗المحاسن، ج‏۲، ص۴۲۰ ❷ترک تبسم 📗کامل الزیارات، ص۱۰۸ ❸ترک خنده 📗ألامالي للصدوق، ص۱۷۷ ❹همّ و غَم و حزن 📗الأمالی للصدوق، ص۱۳۰ ❺احتراق(سوختن قلب) 📗كامل الزيارات، ص۱۲۶ ❻تسلّب(تشبه به ماتم زدگان وبازنمودن دکمه لباس وبالازدن آستین) 📗وسائل الشيعة، ج۸، ص۹۰ ❼ندبه 📗المزار الكبير، ص۵۰۱ ❽تباکی(تشبه و تحمیل نفس بر گریستن) 📗ثواب الأعمال، ص۸۳ ❾عبرة، دمعة و ذرفة(قطره اشک ولو به مقدار بال مگس) 📗کامل الزیارات، ص۱۱۱ ❿سرازير شدن اشک 📗مثيرالاحزان، ص۵ ⓫بکاء 📗كامل الزيارات، ص۱۰۴ ⓬إبکاء(گریاندن) 📗همان کتاب ⓭انشاد شعر(سرودن) 📗همان کتاب ⓮مرثیه 📗کامل الزیارات، ص۱۱۳ 📗بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۵۷ ⓯لطمه 📗تهذيب الأحكام، ج‏۸، ص۳۲۵ ⓰ضجه(صدای بلند) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓱عجّه(فرياد) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓲صرخه(صیحه شدید) 📗الكافي، ج‏۵، ص۴۴۶ ⓳شهقه(برگرداندن تنفّس عميق‏) 📗ثواب الأعمال، ص۲۱۶ ⓴زفرة(رفت وآمد نفس برآمده از غصه همراه با صدا به گونه‌ای که دنده‌ها بالا و پایین رود) 📗کامل الزیارات،ص۲۴۷ ❶❷شق الجیب (گریبان چاک زدن) 📗تهذيب الأحكام، ج۸، ص۳۲۵ ❷❷جزع و اظهار جزع (زاری کردن و به طور کلی هر فعلی که دلالت بر بی صبری و بی تابی نماید) 📗الأمالي للطوسي، ص۱۶۲ ❸❷هلع(شدیدترین حالت جزع و بی قراری) 📗کامل الزيارات، ص۲۷۴ ❹❷برگزاری مجلس روضه 📗بحارالأنوار، ج‏۴۵، ص۲۵۷ ❺❷پخت غذا و اطعام دادن 📗المحاسن،ج۲،ص۴۱۹ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
به جُرم گفتنِ اَحلی مِنَ العَسل، قـــاسم شبیهِ مومِ عـــسل خانه خـــانه اَت کردند
خیلی به اشک دیده ما خنده شد ولی آن نیشخند حرمله از یاد ما نرفت ..
💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق می‌کند فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر به‌طورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد. در این‌ حال حبيب گفت: فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ. گويا من دارم مى‌بينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه‌ می‌فروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار می‌زنند و شكمش را پاره می‌کنند. ميثم در پاسخش گفت: وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ. و من مى‌شناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مى‌كند و كشته مى‌شود و سرش را در کوفه مى‌گردانند. اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند. اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغ‌گوتر از اين دو مرد كسى را نديده‌ايم! هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مى‌گفتند. رشيد گفت: رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ. خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را می‌آورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه می‌گیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت. آن جماعت مجلس گفتند: هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ! «سوگند به خدا اين دروغ‌گوترين آنهاست!» سپس گفتند كه: وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ وَ قَدْ قُتِلَ. 📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
پر از علی شده خاک تمام دور و برم تو این همه شده ای من هنوز یک نفرم 😭😭😭
🔰 این خون را در راه خدا صرف کنید... 🎤 حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی دامت برکاته: 💢 ... هیچ پیغمبر مرسلی نیست، هیچ ملک مقربی نیست مگر اینکه آرزو دارد که خدا به او اذن بدهد تا به زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام بیاید...این است سید الشهدا ! این است آن کسی که عاشورا را سرپا کرد و لا يوم كيومك يا أبا عبد الله را به وجود آورد! این است آن کسی که هر شب جمعه بدون استثناء از نخستین تا آخرین نبی، از اولین تا آخرین وصی باید کنار قبر او سلام بدهد... . این سید الشهداست! امام حسین علیه السلام این است! خون او چنین خونی است! ✔️ این خون را مال التجاره برای مقام و منصبِ این و آن نکنید. این خون فقط باید سرمایه حق شود و حق هم سه کلمه بیش نیست: حق اول: (( فَتَعَالَى اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ )) خون حسین بن علی علیه السلام در مرحله اول باید در این حق صرف شود. حق دوم: (( هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ )) این دین حق دومی است که خون آن حضرت باید در آن صرف شود. حق سوم: (( السلام على الحق الجديد )) ✔️ نتیجه اینکه عاشورا فقط باید در سه کلمه صرف شود: خدا، دین خدا، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. ✔️ خونی که وقتی ریخته شد، اباعبدالله علیه السلام فرمود: بسم الله وبالله وعلى ملة رسول الله ، این خون را در راه خدا صرف کنید، تا خیر دنیا و آخرت نصیبتان شود و الا خسر الدنیا و الآخره خواهید بود ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ . 📚 مصباح الهدی ج۱، ص ۱۰۳ 📆 ۷۸/۱/۲۲ ه‌ش، مسجد اعظم قم •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
چون اختران عشق ز هر سو به نیزه شد دانی چگونه آن سر مه رو به نیزه شد از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود تنها سری بُوَد که ز پهلو، به نیزه شد 😭😭😭😭
🏴 🔺عمر سعد قصد داشت عصر روز ۹ محرم، جنگ را شروع کند و کار امام حسین را تمام کند. 🔺امام حسین(ع) به برادرش عباس فرمود: «به سوی آنها برو و اگر میتوانی امشب را مهلت بگیر، شاید که امشب برای پروردگارمان، نماز بخوانیم و از وی آمرزش بخواهیم. خدا می‌داند که من، برای او، قرآن، و آمرزش خواهی را دوست دارم». 🔺 آن شب، صدای حسین(ع) و یارانش به نماز و تلاوت قرآن، بلند بود و مانند آوای زنبور عسل، قطع نمی شد و گروهی از همراهان عمر بن سعد، به آنان پیوستند. 📚 تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۶ / مثیر الاحزان، ص۵۲ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛ ♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ.
▪️وجود مقدس سیدالشهداء خطاب به فرزندش زین ‌العابدین علیهما السلام فرمود: يَا وَلَدِي! يَا عَلِيُّ! وَاللَّهِ لَا يَسْكُنُ‏ دَمِي‏ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ ... پسرم علی! به خدا سوگند! خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مهدی (علیه السلام) را برانگیزاند... 📚 مناقب آل ابی طالب علیهم السلام ج۴ ص٨۵ إلهي بِحُرْمَةِ الْحُسَیـْنِ سَکِّنْ دَمَ الحُسَینِ بِظُهورِ الحُجَّه...🤲 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔺نظر میرزای نائینی (ره) درباره «زیارت عاشورا» + سند ✔️شخصی طی مرقومه‌ای از مرحوم محقق نائینی (۱۲۷۶_۱۳۵۵ هـ.ق) رضوان الله علیه سؤال نمود که برای رفع حوائج به ادعیه و اذکار از کتب ادعیه و یا از افراد صاحب تجربه از متدینین رجوع می‌کند ولی گاهی حاجتش روا می‌شود و گاهی ظاهرا اثری نمی‌بیند. لذا از مرحوم نائینی تقاضا می‌کند تا دعایی به او توصیه کنند. ✍️محقق نائینی در پاسخ می‌فرمایند: من به تو اجازه می‌دهم تا به آنچه در «کتاب‌های مکارم الاخلاق» و «مصباح» آمده عمل کنی، اما درباره‌ی آنچه از ادعیه که در السنه‌ی مردم است، چون نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته، نظری ندارم، اما اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت) کسی از آن آگاه نیست و من در همه‌ی حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم. … وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم ۲۶ رجب ۱۳۴۶ محمد حسین غروی نائینی •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 جریان جمع حکمی در ارشادیات در بحث تکبیره الاحرام یک تعارضی بین دو دسته از روایات وجود دارد یک دسته میگویند اگر سهوا تکبیره نگفت نماز باطل است و یک دسته دال بر صحت هستند. مرحوم خوئی فرموده جمع حکمی جاری نیست. یعنی بگوییم آنکه گفته یعید ظهور در بطلان و وجوب دارد ولی آنکه گفته لایعید، نص در صحت است و از این نص، رفع ید از ظاهر می‌کنیم و یعید یعنی اعاده مستحب است. مرحوم خوئی در ارشادیات و جمع حکمی یک مبنایی دارد و می‌گوید در ارشادیات، حمل حکمی جاری نیست و به قرینه نص در ترخیص، حمل بر استحباب را قبول ندارد. در محل کلام که فرموده یعید، خبر می‌دهد و ارشاد می‌کند که نماز باطل است. اما روایت دیگر می‌فرماید لایعید و ارشاد می‌کند که صحیح است و میان صحیح است و باطل است، جمع عرفی معنا ندارد و حمل ارشادی بر استحباب جایز نیست. استاد میفرماید: اما به نظر می‌رسد در ارشادیات جمع حکمی جایز است البته هر مورد را جدا باید بررسی کرد. چه بسا یعید و لایعید را جمع کنیم و بگویید یعید یعنی مستحب است. موردی باید حساب کرد که در این مورد خاص، با اینکه گفتیم در ارشادیات، حمل بر استحباب معنا دارد، ولی باز هم اینجا جمع عرفی ندارد. اگر شارع فرموده اگر کسی تکبیره را نسیان کرد باید اعاده کند چون اصلا نماز را شروع نکرده، نمی‌توان این روایت را بر مستحب بودن اعاده حمل کرد و با روایتی که فرموده لایعید، قابل جمع نیست. در مورد ما نحن فیه چنین نیست که چون ارشادی است، نمی‌توان بر استحباب حمل کرد بلکه چون سیاقت‌ها به شکل خاصی است، نمی‌توان بر استحباب حمل کرد. 📚درس خارج فقه، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰فرق بین تخصص، تخصیص، حکومت و ورود در کلام مرحوم میرزای نائینی فوائد الاصول ج 4 ص 714 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تعریض استاد حامد کاشانی به دعاوی آقای طهرانی با تشبیه به امیر مؤمنان علیه السلام در سیطره بر نفوس. @ebnearabi @allamehtehraniii
🔰 ضرورت نگاه جامع به عاشورا 🔹برخی از نویسندگان، با استناد به عبارت صاحب جواهر در خصوص واقعه عاشورا (ما وقع من الحسین علیه السلام، مع أنه من الأسرار الربانیة و العلم المخزون)، به این جمع بندی رسیده اند که، این واقعه از رموز و اسرار الهی است و دور از دسترس انسان غیر معصوم میباشد. فلذا نمیتوان آن را تحلیل کرد و به آن استناد جست و بر اساس آن عمل نمود. 🔹علاوه بر اینکه، چنین فهمی از کلام صاحب جواهر درست نمیباشد، حتی اگر چنین برداشتی را از متن ایشان صحیح بدانیم، اصل ایده و دیدگاه درباره واقعه عاشورا، دیدگاه ناقص و بدور از جامعیت است. برای دستیابی به نگاه جامع درباره این واقعه عظیم، هم باید به جنبه ملکوتی و غیبی بودن آن توجه داشت، هم به بعد عقلائی و عقلانی و محاسبه پذیر بودن آن. به عبارت دیگر، برای فهم این واقعه، هم باید به «کامل الزیارات» مراجعه نمود که بُعد غیبی و ملکوتی آن را توضیح میدهد، هم باید «الإرشاد» شیخ مفید را مطالعه نمود که، جنبه ظاهری و احتجاجات و استدلالهای عقلائی امام برای قیام و شهادت را شرح میدهد. @alfigh_alosul •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 واقعه عاشوار در فقه 🔹یکی از مجالاتی که، موضوع عاشورا در متون فقهی وارد شده و مورد بررسی - هرچند محدود- قرار گرفته، در کتاب الجهاد ذیل باب «هدنه» است. از فحص در متون اینگونه به دست می آید که، علامه حلی این بحث را مفتوح نموده و برخی فقها نیز بدان پرداخته اند. علامه حلی، در موقعیت وجود مصلحة، با استناد به فعل سیدالشهداء (سلام الله علیه)، مسلمان را مخیر در میان صلح و قتال میداند.(۱) و شهیدثانی نیز با او همراهی میکند. (۲) لیکن، محقق کرکی (۳) و صاحب ریاض المسائل به نقد او میپردازند.(۴) این بحث، به صاحب جواهر که میرسد سویه دیگری پیدا کرده و تفصیل می یابد.(۵) برخی تلاش کرده اند از بیان صاحب جواهر، عدم امکان تأسی به قیام عاشورا را استفاده کنند. ------------ 1. تذکرة الفقهاء – الحدیثة- ج9 ص 358/ منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج15 ص 122 2. مسالک الأفهام الی تنقیح شرائع الإسلام، ج3 ص 82 3. جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج3 ص 467 4. رياض المسائل (ط - القديمة)؛ ج‌1، ص: 487 5. جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌21، ص: 296‌ @alfigh_alosul •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
سی سال در فراق پدر گریه کرد و گفت بازار شام جایِ عزیزان ما نبود... شهادت مظلومانه حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام را به محضر پاک و مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و بر تمام مسلمین در سراسر جهان تسلیت و تعزیت عرض مینمایم 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔶 فقه الاجتماع 🔷 ظرفیت شناسی مجالس حسینی در اصلاح امور ✏️ آیة الله نجم الدین طبسی: راه برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی، آگاهی بخشی در منبر و روضه و ذکر مصائب اهل بیت خصوصا سیدالشهدا علیه السلام است. متاسفانه چنین نگاه دقیقی به این سرمایه بزرگ نداریم و در موارد قابل توجهی به حداقل ها اکتفا نموده ایم. 📚 مقتل شناسی: ۳۵ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠بررسی کتاب اشعثیات 🔰حضرت استاد "دام ظله": اقوال فقها درباره این کتاب 🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد: 1️⃣ قول اول: مطلقاً این کتاب معتبر نیست و قائلین این قول دو دسته هستند: دسته اول: قائلین به عدم ثبوت این همانی کتاب موجود با کتاب جعفریات: 1) مرحوم محقق خوئی «رحمه الله»؛ ایشان در تکمله ی منهاج الصالحین قائلند محمد بن محمد الاشعث کتابی به نام اشعثیات یا جعفریات دارد و ایشان ثقه است زیرا نجاشی ایشان را توثیق کرده اما قطعاً آن کتابی که تألیف محمد بن محمد الاشعث هست این کتاب موجود نیست. « مبانی تكملة المنهاج، ج 41موسوعة، ص: :275 »أنّ کتاب محمّد بن محمّد الأشعث الذی وثّقه النجاشی و قال: له کتاب الحجّ ذکر فیه ما روته العامّة عن جعفر بن محمّد(علیهما السلام) فی الحجّ و إن کان معتبراً إلّا أنّه لم یصل إلینا و لم یذکره الشیخ فی الفهرست، و هو لا ینطبق على ما هو موجود عندنا جزما» 2) مرحوم صاحب جواهر «رحمه الله»؛ ایشان با حجیت این کتاب شد یداً مخالف است و از بعضی از افاضل کلامی در عدم حجیت آن نقل و قبول می کند. «جواهر الكالم فی شرح شرائع الإسالم، ج ،21 ص: :398 » الضعیف سندا، بل الکتاب المزبور على ما حکی عن بعض الأفاضل لیس من الأصول المشهورة بل و لا المعتبرة، و لم یحکم أحد بصحته من أصحابنا، بل لم تتواتر نسبته إلى مصنفه، بل و لم تصح على وجه تطمئن النفس بها» دسته دوم: قائلین به عدم اعتبار سند روایات کتاب جعفریات: آيت الله شيخ مرتضی حائری يزدی؛ ایشان فرموده اند اگر کتاب موجود همان کتاب جعفریات باشد یا لو فرضنا که ا ین کتاب همان کتاب باشد اما وثاقت موسی بن اسماعیل بن موسی، یعنی نوه ی امام کاظم «علیه السلام» برای ما روشن نیست و لم یثبت وثاقتُه. «صلاة الجمعة، ص: 117» 📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد (سال 1397-1395) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye