🏴 السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلَىٰ أَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلَىٰ أَصْحابِ الْحُسَيْنِ؛
♦️أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ.
▪️وجود مقدس سیدالشهداء خطاب به فرزندش زین العابدین علیهما السلام فرمود:
يَا وَلَدِي! يَا عَلِيُّ! وَاللَّهِ لَا يَسْكُنُ دَمِي حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِيَّ ...
پسرم علی! به خدا سوگند! خون من آرام نخواهد گرفت تا هنگامی که خدای متعال مهدی (علیه السلام) را برانگیزاند...
📚 مناقب آل ابی طالب علیهم السلام ج۴ ص٨۵
إلهي بِحُرْمَةِ الْحُسَیـْنِ سَکِّنْ دَمَ الحُسَینِ بِظُهورِ الحُجَّه...🤲
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔺نظر میرزای نائینی (ره) درباره «زیارت عاشورا» + سند
✔️شخصی طی مرقومهای از مرحوم محقق نائینی (۱۲۷۶_۱۳۵۵ هـ.ق) رضوان الله علیه سؤال نمود که برای رفع حوائج به ادعیه و اذکار از کتب ادعیه و یا از افراد صاحب تجربه از متدینین رجوع میکند ولی گاهی حاجتش روا میشود و گاهی ظاهرا اثری نمیبیند. لذا از مرحوم نائینی تقاضا میکند تا دعایی به او توصیه کنند.
✍️محقق نائینی در پاسخ میفرمایند: من به تو اجازه میدهم تا به آنچه در «کتابهای مکارم الاخلاق» و «مصباح» آمده عمل کنی، اما دربارهی آنچه از ادعیه که در السنهی مردم است، چون نمیدانم از کجا نشأت گرفته، نظری ندارم، اما اینکه گفتی گاهی اوقات ادعیه اثر دارد و گاهی ندارد، این از اموری است که جز خدا و راسخان در علم (اهل بیت) کسی از آن آگاه نیست و من در همهی حاجات دنیوی و اخروی بالاتر از زیارت عاشورا سراغ ندارم.
… وأمّا ما ذكرته من ترتّب الأثر تارة وعدمه أخرى فذلك ممّا لا يعلم سرّه إلا الله والراسخون في العلم وإنّي لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأيّ حاجة دنيوية أو أخروية. والله العالم
۲۶ رجب ۱۳۴۶
محمد حسین غروی نائینی
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 جریان جمع حکمی در ارشادیات
در بحث تکبیره الاحرام یک تعارضی بین دو دسته از روایات وجود دارد یک دسته میگویند اگر سهوا تکبیره نگفت نماز باطل است و یک دسته دال بر صحت هستند. مرحوم خوئی فرموده جمع حکمی جاری نیست. یعنی بگوییم آنکه گفته یعید ظهور در بطلان و وجوب دارد ولی آنکه گفته لایعید، نص در صحت است و از این نص، رفع ید از ظاهر میکنیم و یعید یعنی اعاده مستحب است.
مرحوم خوئی در ارشادیات و جمع حکمی یک مبنایی دارد و میگوید در ارشادیات، حمل حکمی جاری نیست و به قرینه نص در ترخیص، حمل بر استحباب را قبول ندارد. در محل کلام که فرموده یعید، خبر میدهد و ارشاد میکند که نماز باطل است. اما روایت دیگر میفرماید لایعید و ارشاد میکند که صحیح است و میان صحیح است و باطل است، جمع عرفی معنا ندارد و حمل ارشادی بر استحباب جایز نیست.
استاد میفرماید: اما به نظر میرسد در ارشادیات جمع حکمی جایز است البته هر مورد را جدا باید بررسی کرد. چه بسا یعید و لایعید را جمع کنیم و بگویید یعید یعنی مستحب است. موردی باید حساب کرد که در این مورد خاص، با اینکه گفتیم در ارشادیات، حمل بر استحباب معنا دارد، ولی باز هم اینجا جمع عرفی ندارد. اگر شارع فرموده اگر کسی تکبیره را نسیان کرد باید اعاده کند چون اصلا نماز را شروع نکرده، نمیتوان این روایت را بر مستحب بودن اعاده حمل کرد و با روایتی که فرموده لایعید، قابل جمع نیست. در مورد ما نحن فیه چنین نیست که چون ارشادی است، نمیتوان بر استحباب حمل کرد بلکه چون سیاقتها به شکل خاصی است، نمیتوان بر استحباب حمل کرد.
#استاد_گنجی
📚درس خارج فقه، ۱۷ آبان ۱۴۰۲
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰فرق بین تخصص، تخصیص، حکومت و ورود در کلام مرحوم میرزای نائینی
فوائد الاصول ج 4 ص 714
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تعریض استاد حامد کاشانی به دعاوی آقای طهرانی با تشبیه به امیر مؤمنان علیه السلام در سیطره بر نفوس.
@ebnearabi
@allamehtehraniii
🔰 ضرورت نگاه جامع به عاشورا
🔹برخی از نویسندگان، با استناد به عبارت صاحب جواهر در خصوص واقعه عاشورا (ما وقع من الحسین علیه السلام، مع أنه من الأسرار الربانیة و العلم المخزون)، به این جمع بندی رسیده اند که، این واقعه از رموز و اسرار الهی است و دور از دسترس انسان غیر معصوم میباشد. فلذا نمیتوان آن را تحلیل کرد و به آن استناد جست و بر اساس آن عمل نمود.
🔹علاوه بر اینکه، چنین فهمی از کلام صاحب جواهر درست نمیباشد، حتی اگر چنین برداشتی را از متن ایشان صحیح بدانیم، اصل ایده و دیدگاه درباره واقعه عاشورا، دیدگاه ناقص و بدور از جامعیت است. برای دستیابی به نگاه جامع درباره این واقعه عظیم، هم باید به جنبه ملکوتی و غیبی بودن آن توجه داشت، هم به بعد عقلائی و عقلانی و محاسبه پذیر بودن آن. به عبارت دیگر، برای فهم این واقعه، هم باید به «کامل الزیارات» مراجعه نمود که بُعد غیبی و ملکوتی آن را توضیح میدهد، هم باید «الإرشاد» شیخ مفید را مطالعه نمود که، جنبه ظاهری و احتجاجات و استدلالهای عقلائی امام برای قیام و شهادت را شرح میدهد.
@alfigh_alosul
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 واقعه عاشوار در فقه
🔹یکی از مجالاتی که، موضوع عاشورا در متون فقهی وارد شده و مورد بررسی - هرچند محدود- قرار گرفته، در کتاب الجهاد ذیل باب «هدنه» است.
از فحص در متون اینگونه به دست می آید که، علامه حلی این بحث را مفتوح نموده و برخی فقها نیز بدان پرداخته اند. علامه حلی، در موقعیت وجود مصلحة، با استناد به فعل سیدالشهداء (سلام الله علیه)، مسلمان را مخیر در میان صلح و قتال میداند.(۱) و شهیدثانی نیز با او همراهی میکند. (۲) لیکن، محقق کرکی (۳) و صاحب ریاض المسائل به نقد او میپردازند.(۴)
این بحث، به صاحب جواهر که میرسد سویه دیگری پیدا کرده و تفصیل می یابد.(۵) برخی تلاش کرده اند از بیان صاحب جواهر، عدم امکان تأسی به قیام عاشورا را استفاده کنند.
------------
1. تذکرة الفقهاء – الحدیثة- ج9 ص 358/ منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج15 ص 122
2. مسالک الأفهام الی تنقیح شرائع الإسلام، ج3 ص 82
3. جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج3 ص 467
4. رياض المسائل (ط - القديمة)؛ ج1، ص: 487
5. جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج21، ص: 296
@alfigh_alosul
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
سی سال در فراق پدر گریه کرد و گفت
بازار شام جایِ عزیزان ما نبود...
شهادت مظلومانه حضرت سید الساجدین امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام
را به محضر پاک و مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
و بر تمام مسلمین در سراسر جهان
تسلیت و تعزیت عرض مینمایم
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔶 فقه الاجتماع
🔷 ظرفیت شناسی مجالس حسینی در اصلاح امور
✏️ آیة الله نجم الدین طبسی:
راه برون رفت از مشکلات فردی و اجتماعی، آگاهی بخشی در منبر و روضه و ذکر مصائب اهل بیت خصوصا سیدالشهدا علیه السلام است. متاسفانه چنین نگاه دقیقی به این سرمایه بزرگ نداریم و در موارد قابل توجهی به حداقل ها اکتفا نموده ایم.
📚 مقتل شناسی: ۳۵
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅اقوال فقها درباره این کتاب
🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد:
1️⃣ قول اول: مطلقاً این کتاب معتبر نیست و قائلین این قول دو دسته هستند:
دسته اول: قائلین به عدم ثبوت این همانی کتاب موجود با کتاب جعفریات:
1) مرحوم محقق خوئی «رحمه الله»؛ ایشان در تکمله ی منهاج الصالحین قائلند محمد بن محمد الاشعث کتابی به نام اشعثیات یا جعفریات دارد و ایشان ثقه است زیرا نجاشی ایشان را توثیق کرده اما قطعاً آن کتابی که تألیف محمد بن محمد الاشعث هست این کتاب موجود نیست.
« مبانی تكملة المنهاج، ج 41موسوعة، ص: :275 »أنّ کتاب محمّد بن محمّد الأشعث الذی وثّقه النجاشی و قال: له کتاب الحجّ ذکر فیه ما روته العامّة عن جعفر بن محمّد(علیهما السلام) فی الحجّ و إن کان معتبراً إلّا أنّه لم یصل إلینا و لم یذکره الشیخ فی الفهرست، و هو لا ینطبق على ما هو موجود عندنا جزما»
2) مرحوم صاحب جواهر «رحمه الله»؛ ایشان با حجیت این کتاب شد یداً مخالف است و از بعضی از افاضل کلامی در عدم حجیت آن نقل و قبول می کند.
«جواهر الكالم فی شرح شرائع الإسالم، ج ،21 ص: :398 » الضعیف سندا، بل الکتاب المزبور على ما حکی عن بعض الأفاضل لیس من الأصول المشهورة بل و لا المعتبرة، و لم یحکم أحد بصحته من أصحابنا، بل لم تتواتر نسبته إلى مصنفه، بل و لم تصح على وجه تطمئن النفس بها»
دسته دوم: قائلین به عدم اعتبار سند روایات کتاب جعفریات:
آيت الله شيخ مرتضی حائری يزدی؛ ایشان فرموده اند اگر کتاب موجود همان کتاب جعفریات باشد یا لو فرضنا که ا ین کتاب همان کتاب باشد اما وثاقت موسی بن اسماعیل بن موسی، یعنی نوه ی امام کاظم «علیه السلام» برای ما روشن نیست و لم یثبت وثاقتُه. «صلاة الجمعة، ص: 117»
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار #رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔺جدیدترین سند مرتبط با شهادت حضرت رقیه (س)
👈 از روی نسخه نایاب کتابخانه سلیمیه شهر ادرنه ترکیه | قرن پنجم هجری قمری
▪️قاسم بن محمد بن احمد مأموني (م حدود ۵۰۰ق) در السنی فی قتل أولاد النبی (ص) مینویسد:
1⃣ در این کتاب در بیان حالات یکی از دختران حاضر در کاروان اسرا مینویسد: «انّ یزید لمّا أنزل آل النبی بیتاً من بیوت داره کان فیهم صبیة.. ابنة أربع سنین، وکانت مشتاقة إلی ابیها، وکانوا یکتمون ذلک عنها.. فانتبهت من منامها فی الهاجرة وقالت: یا امّاه رأیت أبی فی المنام.. وأین هو؟ فصیحن بأجمعهنّ. فبعث إلیهنّ یزید أن یسألهنّ؛ وذلک أنه کان فی مقیله فانتبه لصحیهنّ، فسألهنّ فقلن: إنّ هذه الصبیة رأت أباها فی المنام، وقصصن علیه القصة. فأخبره بذلک وأمره اللعین بطرح رأس أبیها فی حجرها. فعلوا کذلک فصاحت: ما هذا؟ فقالوا: رأس أبیک. ففزعت الصبیة وفاضت وماتت».
📚نسخه خطی السنی فی قتل أولاد النبی (ص) منتسب به مأمونی صاحب کتاب الحاویة، کتابخانه سلیمیه ادرنه ترکیه، ص 104.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
السنی فی قتل اولاد النبی.PDF
40.88M
⚫️ نسخه PDF
📚 نسخه خطی کتاب نایاب منتسب به قاسم بن محمد بن احمد مأموني که گویا نام کتاب: السنی فی قتل أولاد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) است. شنیدیم که به دست نویسنده محترم، آقای موسوی نژاد در حال تصحیح است.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
سیره حدیثی و علمی شیخ طوسی از منظر علامه تستری.pdf
607.8K
💠 نکاتی ناب درباره سیره حدیثی و اعتبارسنجی شیخ طوسی (ره)
از منظر علامه محمدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال.
❇️ از جلمه:
«إلّا أنّ تأليفه لتهذيبه و استبصاره صار سببا لخلط الأخبار الآحادية المجرّدة عن القرائن بالأخبار المحفوفة بها، فانّ قبله كانوا لا يروون في كتب العمل إلّا المشتهرة... و المتأخّرون لم يتفطّنوا للقضيّة فعاملوها معاملة واحدة و جعلوا المعيار مجرّد السند.»
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
⚡️تأثیر همسر در سرنوشت انسان
آیة الله العظمی شبیری زنجانی حفظه الله تعالی:
همسر در سرنوشت انسان خیلی خیلی مؤثر است. والده ما در سرنوشت حاج آقای ما خیلی مؤثر بود. همسر من در سرنوشت من خیلی مؤثر بوده است. همسر مرحوم آقای طباطبایی هم همین جور بود. ایشان با والده ما مربوط بود. رفیق بودند. خیال میکنم با خانواده ما هم مربوط بودند. همسر اگر موافق باشد، خیلی مؤثر است.
کتاب جرعه ای از دریا، مجلد اول صفحه ۶۰۳
عرض تسلیت به محضر فقیه اهل بیت عصمت علیهم صلوات الله، حضرت آیت الله العظمی حاج سید موسی شبیری زنجانی و آقازادههای عالم معظم له.
ان شاء الله آن مرحومه خادمهی علم و فقاهت و شیعه خاندان رسالت، با صدیقه طاهره سلام الله علیها محشور باشند.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
❓آیا واژه «نجس» در زمان اهلبیت علیهم السلام به معنای مصطلح فقهی امروز بوده است؟
🔻محقق همدانی می نویسد:
لم يثبت كون النجس في زمان صدور الروايات حقيقة في خصوص النجاسة المصطلحة. (مصباح الفقیه، ج7، ص321)
🔸شهید صدر در ج3 ص259 بحوث في شرح العروة الوثقى و آقای جناتی در کتاب ادوار فقه ص185 نیزبه این موضوع پرداختهاند.
@rahjoo_213
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خاک پای زائرینش شفای دردهاست...
🎤 آیة الله العظمى وحيد خراسانى دامت بركاته
#اربعين
#آيةالله_البروجردي_ره
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
📸 پیاده روی اربعین
مرحوم آیتاللهالعظمی خویی "رضوناللهعلیه"
بیش از ۸۰ سال قبل
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین
بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان میدهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛
«وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 52
یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمیکند .
شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان میدهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام میداده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیرهای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا این نوع خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است.
📚درس خارج فقه 24بهمن 1394
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 خوشا بر احوال مبلغین
🎤 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله الوارف :
✅ پیشآمد اربعین سید الشهدا است. فرصتی که برای شما در این ایام پیدا می شود غنیمتی است که لا تدرک ولا توصف... .
✔️ اگر در این دهه به جائی بروید که برای آن ایتام آل محمد علیهم السلام، هم دفع شبهه کنید، هم تقویت مبانی دین، و هم تعلیم احکام شریعت، جزای هر یک از شما معیّت با شخص پیغمبر خاتم است، اما عمده فقه حدیث است... .
✔️ زیارت اربعین خواندی؟! شیخ در تهذیب نقل می کند، متن کلام این است: ... وَبَذَلَ … لا اله الا الله… وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ، مهجه خودش را بذل کرد خدایا در تو، فیک، امام ششم خبر دارد. وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ. فرق است: فی سبیله یک تعبیر است، امّا تعبیر امام این است: وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ؛ اما غایت این بذل چیست؟! علت چی بود؟! لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَحَیْرَةِ الضَّلَالهِ.
تمام این غوغا برای این بود، غایة الغایات، نهایة النهایات این است: استنقاذ عباد از جهالت، استنقاذ عباد از حیرت ضلالت.
✔️ در سه امر اهمیت بدهید:
1⃣ تحکیم عقاید
2⃣ تهذیب اخلاق
3⃣ تعلیم احکام
به این سه پله قدم بردارید، بعد نتیجه اش معیّت خاتم، فی الرفیق الاعلی است.
✔️ خوشا به حال آنها که دوره ی سال تلمّذ می کنند، در چنین ایامی به دنبال بلاد دور افتاده از معلمین خیر و مرشدین دین به هدایت ایتام اهل بیت عصمت می شتابند.
✔️ سعادتمند کسی است که تارک الصلاتی را در این ایام به نماز بیاورد. بیگانه ای از امام زمان را با ولی عصر عج آشنا کند.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 زیارة الأربعین
📝 عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ:
عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلاَةُ اَلْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ اَلْأَرْبَعِينَ وَ اَلتَّخَتُّمُ فِي اَلْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ اَلْجَبِينِ وَ اَلْجَهْرُ بِ«بِسْمِ اَللهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ».
✔️ حضرت امام حسن عسكري عليه السلام فرمودند:
علامت مؤمن پنج چيز است:
1⃣ پنجاه ركعت نماز (از فريضه و نافله) در شبانه روز
2⃣ زيارت اربعين
3⃣ انگشتر در دست راست كردن
4⃣ پیشانی را بر خاك گذاشتن
5⃣ و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم
📚 تهذيب الأحكام ٦، ٥٢
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 واژۀ ثقة و معانی مختلف آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻واژۀ «#ثقة» در اصل به معنای «مورد اعتماد» میباشد. مورد #اعتماد بودن در هر مورد به تناسبات #حکم و #موضوع متفاوت میشود.
مثلاً مورد اعتماد بودن در مورد قصاّب اقتضای خاص خود را دارد و مورد اعتماد بودن در مورد پزشک اقتضای خاص خود را دارد؛ بنابراین مورد اعتماد بودن در هر مورد اقتضای خاص خود را دارد.
ولی در تمام اشخاصِ مورد اعتماد _خواه قصاب باشد یا پزشک یا راوی یا ..._ یک نقطۀ مشترک وجود دارد که عبارتست از راستگو بودن.
به تدریج لفظ «ثقة» در خصوص معنای راستگو بودن که نقطۀ مشترک تمام استعمالات است وضع تعیّنی پیدا میکند هر چند این نقطۀ مشترک، مستفاد از تناسبات حکم و موضوع باشد که در هر موردی اقتضای خاص خودش را دارد؛ ولی به دلیل آن که تناسبات حکم و موضوع در تمام موارد اقتضای راستگو بودن را داشته است این نقطۀ مشترک به تدریج از معنای اطلاقی به معنای وضعی تبدیل شده است و موضوعله «ثقة» از مورد اعتماد بودن به خصوص راستگو بودن تبدیل شود چون راستگو بودن شرط مشترک مورد اعتماد بودن در تمام موارد است.
همین تبدیل دلالت اطلاقی به دلالت وضعی سبب شده است فقهای متأخر به هنگام کاریست واژۀ «ثقة» در مورد یک راوی، خصوص راستگو بودن را در نظر داشته باشند خواه صحّت مذهب داشته باشد و خواه نداشته باشد؛ این در حالی است که در زمانهای سابق لفظ «ثقة» به معنای عام خودش بوده و اطلاقش صحّت مذهب را نیز به اثبات میرسانیده است.
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye