eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
394 عکس
139 ویدیو
679 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تأثیر بحث از معنای حرفی در بحث اصل مثبت !!؟؟ آقای سیستانی فرمودند: وقتی تقید بین دو جزءِ موضوع مرکب با معنای حرفی اثبات شده باشد، استصحاب در یکی از دو جزء، برای اثبات تقید حرفی اصل مثبت نخواهد بود. به عنوان مثال تقید نماز به طهارت در تعبیر «لاصلاة الابطهور» با حرف «باء» اثبات شده است و لذا با استصحاب طهارت تا زمان نماز، تقید حرفی اثبات خواهد شد. در حالی که اگر تقید اسمی باشد، مثل اینکه تعبیر «یجب اقتران الصلاة بالطهاره» بیان شده باشد، استصحاب طهارت، اقتران را اثبات نمی کند. @mobahathah_ir استاد شهیدی فرموده اند: ثمره اول در مورد حروفی که مفاد آنها صرف اقتران بین دو چیز است، مورد پذیرش ما قرار دارد، اما لازم به ذکر است که مبانی در معنای حرفی در این ثمره تأثیری ندارد. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1625 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
واجب مشروط.pdf
2.5M
📚 🔹 کتاب پژوهشی در آراء رحمه‌الله و محققان دیگر 🖊 استاد صادق لاریجانی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 معناشناسی ؛ مقارنه با مفاهیم مشابه و روش‌شناسی آن 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/324246 ✔️ : تنقیح مناط یکی از قوانین و قواعد اصول فقه است که برای فرایند استنباط و به منظور دست‌یابی به مناط به کار می‌رود و به طور کلی، گونه‌ای از احکامی است که برای وقایع و موارد خاص صادر شده است و با این روش، خصوصیاتی از آن واقعه یا فرد خاص شناسایی می‌شود که در حکم تأثیر گذار نیست؛ آن گاه، این خصوصیات، کنار زده می‌شود و حکم به همه‌ی موارد مشابه، تسرّی پیدا می‌کند و چنان‌چه به صورت باشد، و معتبر است. تنقیح مناط، از مباحث الفاظ است و استناد به آن، هم‌سان با استناد به یا است. دست‌یابی به مناط، از طریق و گستره‌ی فکری فقیه، و نیز فهم دقیق عرفی، امکان پذیر است. جریان تنقیح مناط در فروعات فقهی‌ای بیشتر به چشم می‌خورد که جنبه‌ی اجتماعی دارند و تنظیم کننده‌ی روابط صحیح و عادلانه‌ی میان افراد جامعه می‌باشند و در نصوص، از سابقه‌ی کم‌تری برخوردار می‌باشند. چنان‌چه در شریعت، به وصف موثر تصریح شده باشد و به الغای اوصاف و ملازمات، نیازی نباشد، به آن، گویند که از اعتبار شرعی برخوردار است، ولی اگر استنباط، بر روش قطعی مبتنی نباشد و دست یابی به مناط، بدون توجه به نص صورت گیرد، از آن به تعبیر می‌شود که از دیدگاه امامیه، معتبر نیست. @tafaqqoh •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
روش بررسی سیره عقلا-استاد واعظی.pdf
214.2K
🔰 #روش_شناسی_اجتهاد ✅ #روش بررسی #سیره_عقلاء 🔹استاد سید محمدرضا واعظی @yaddashhayetalabegi •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
4_300941018331613041.pdf
654.4K
✅ #نمونه_سوالات اصول حلقه ثالثه جزء اول #حلقه_ثالثه #حوزه_خواهران #اصول •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
لغت نامه.pdf
390.7K
📚 #معرفی_کتاب های لغت 🔰 این پرونده اختصاصی کانال «میراث علمی سلف»، حاصل جمع آوری بیانات و نوشته‌های برخی اساتید (استاد احمدی عابدی، استاد وکیلی و استاد ملکی نهاوندی دام ظلهم) برای معرفی قوامیس #لغت، ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوت به طور خلاصه و میزان اعتبارشان است. http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی 🔰 ساختار و دور نمایی از کلیات کتاب الوسیط آیت الله سبحانی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 #معرفی_کتاب 🔰 جزوات نموداری «الوسیط فی اصول الفقه» آیت اللّٰه سبحانی ✅جزوه اول: 👈 از مبحث وضع تا مبحث إجزاء/استاد مولایی/دستنویس ✅جزوه دوم: 👈 از إجزاء تا آخر مقصد دوم کتاب #سفیران_ساری ✅جزوه سوم: 👈 نموداری مباحثِ «عام و خاص/مطلق و مقید/مجمل و مبین/حجج و إمارات/أدله أربعه» #سفیران_ساری 📌درخواستی اعضا #جزوه #اصول_الفقه #جزوه_الوسیط @b_e_safiran •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye 👇👇👇👇👇
انالله و اناالیه راجعون ⬛️ تسلیت⬛️ امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی خبر شهادت محمد ابن ابی بکر رو شنیدند فرمودند : إِنَّ حُزْنَنَا عَلَیْهِ عَلَى قَدْرِ سُرُورِهِمْ بِهِ، إِلاَّ أَنَّهُمْ نَقَصُوا بَغِیضاً وَ نَقَصْنَا حَبِیباً. اندوه ما بر او به اندازه شادى شامیان است، زیرا آنها دشمن بزرگى را از دست داده اند و ما دوست بزرگى را. نهج البلاغه حکمت 325
(کانال اصول شهید صدر) 🔰 روش حل مسائل فقهی و اصولی (بخش اول) 💠 حجة الاسلام میثم صادقی دانش فقه و اصول متد خاص مربوط به خودش را دارد و روش مند می باشد؛ روش یعنی طی مراحل به نحو گام به گام که امروزه به آن الگوریتم می گویند. حال سوال این است که مراحل حل یک مسئله فقهی و اصولی چیست ؟ 🔅 در این گفتار میخواهیم مراحل و روش حل یک مسأله ی فقهی و اصولی را به صورت اجمالی از دیدگاه مرحوم شیخ انصاری و دیگر فقهاء، بیان کنیم. 👈🏻 توضیح : وقتی به کتب رسائل و مکاسب و دیگر کتب فقهی و اصولی مراجعه میکنیم، متوجه میشویم که فقهاء برای حل یک مسئله فقهی یا اصولی مراحل ده گانه ای را مطرح میکنند، حال ممکن است بعضی از این مراحل در حل بعضی از مسائل مطرح نشود ولی در مجموع حل مسائل فقهی و اصولی این مراحل موجود است که ممکن است با تقدیم و تأخر خاصی بیان شود و لکن اگر بخواهیم این مراحل ده گانه را به نحو ی منطقی چینش و یه صورت گام به گام و روش مند بیان کنیم به صورت زیر می باشد : 1️⃣ گام اول؛ تعریف موضوع و محمول در مسئله از دید گاه لغت و اصطلاح فقهاء عادة در اول هر مسئله فقهی و اصولی به تبیین موضوع و محمول می پردازند؛ چراکه برای حل و تصدیق آن مسئله، ناچاریم که ابتداء تصویر صحیحی از موضوع و محمول داشته باشیم کما اینکه در علم منطق گفته اند هر تصدیقی متوقف بر سه تصور است، تصور موضوع، محمول و نسبت به عنوان مثال : در بحث غیبت مرحوم شیخ به برسی معنای لغوی غیبت و سپس آنچه در لسان فقهاء استعمال شده، می پردازد. 2️⃣ گام دوم؛ شناخت پیشینه ی مسأله با مراجعه به کتب فقهی و اصولی میبینیم فقهاء در بعضی از مسائل به بررسی پیشینه و تاریخ بحث می پردازند چراکه آشنایی با پیشینه ی بحث میتوان فضای ذهنی را نسبت به بررسی مسئله آماده کند. به عنوان مثال : در بحث مشتق می گویند این بحث ابتداءً یک بحث کلامی بوده و از تبیین آیه شریفه «لاینال عهدی الظالمین» در مباحث امامت شروع شده. و همچنین در بحث حکومت در مباحث جمع عرفی بین دو دلیل متعارض، مرحوم مظفر میفرماید اصطلاح حکومت از ابدائات و اصطلاحات مرحوم شیخ اعظم انصاری بوده است. ادامه دارد ... •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(کانال اصول شهید صدر) 🔰 روش حل مسائل فقهی و اصولی (بخش دوم) 💠 حجة الاسلام میثم صادقی در ادامه ی مراحل ده گانه و گام های روش حل مسئله فقهی و اصولی توسط فقهای امامیه عرض میکنیم؛ 3️⃣ گام سوم؛ تحریر محل نزاع در بعضی از مباحث فقهی یا اصولی مهمترین امر در حل آن مسئله، تعیین محل نزاع است چراکه با مشخص شدن محل نزاع خیلی از اشکالات در مسئله دفع میشود و خیلی از ادله ی در مسئله مربوط به غیر محل نزاع میشوند و از کار می افتند و بعضا میبینیم که با مشخص شدن محل نزاع؛ نزاعی در بین نیست و دعوا بر اساس یک مغالطه ی لفظی شکل گرفته است فلذا این مرحله و گام در حل مسئله ی فقهی و اصولی بسیار مهم است. مثال برای بحث اصول : در بحث مشتق، مهمترین امر در حل مسئله، همانطور که مرحوم آخوند و مظفر تصریح کرده اند، تحریر محل نزاع است؛ چرا که وقتی متوجه بشویم مثلا انقضای مبداء در مشتق بحسب نوع مبداء میباشد ،میفهمیم که استدلال به مواردی مانند مجتهد، به گمان اینکه در حین انقضای بالفعل اجتهاد و خواب بودن شخص مجتهد هنوز بر او مجتهد اطلاق میشود و استعمال حقیقی است ، عقیم و خطاست چرا که مبدا در حقیقت ملکه ی اجتهاد است و این مبدا از شخص مجتهد نائم منقضی نشده است و مشتق هنوز متلبس به مبدا میباشد و این استدلال خارج از محل نزاع است؛ چراکه محل نزاع، حقیقت بودن استعمال مشتق در ما انقضی عنه المبداء می باشد. مثال برای بحث فقه : اینکه اجتهاد در روایات منهی عنه میباشد و مستمسکی شده است برای بعضی از اخباریون در واقع بخاطر نفهمیدن محل نزاع در بحث جواز اجتهاد است؛ چراکه آنچه در روایات نهی شده است، اجتهاد به معنای رای شخصی (قیاس و استحسانات) به عنوان دلیل مستقل در عرض کتاب و سنت میباشد؛ کما اینکه عامه این روش را در استنباط احکام داشته و اهل در مقابل این روش جبهه گرفته و آن را مردود دانسته اند و آنچه را که اصولیون آن را اثبات میکنند، اجتهاد به معنای استنباط احکام از کتاب و سنت می باشد که این معنا را همه ی عقلای عالم من جمله اخباریون قبول دارند و از ضروریات میباشد؛ پس با فهم محل نزاع در بحث جواز تقلید، همانطور که شهید صدر در کتاب معالم الجدیدة فرموده است، نزاع بین اخباری و اصولی از بین میرود و تصالح بوجود می آید. ادامه دارد ... •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
(کانال اصول شهید صدر) 🔰 روش حل مسائل فقهی و اصولی (بخش سوّم) 💠 حجة الاسلام میثم صادقی قصد ما در این مقالات این است که میخواهیم به گزارش آنچه که در روش حل مسئله ی فقهی و اصولی توسط فقهاء موجود است بپردازیم. در ادامه ی مراحل ده گانه و گام های روش حل مسئله فقهی و اصولی توسط فقهای امامیه عرض میکنیم؛ 4️⃣ گام چهارم؛ اقوال در مسأله همانطور که مستحضرید فقهاء برای حل مسائل فقهی و اصولی به نقل اقوال در مسئله می پردازند ؛ اما سوال اساسی این است که اولا نقل اقوال چه فایده ای در حل مسئله ی فقهی یا اصولی دارد ؟ و ثانیا چه شرایطی برای نقل اقوال در آن مسئله باید ملاحظه شود فایده ی نقل اقوال از جهات مختلفی است : 1) ما بواسطه ی نقل اقوال در واقع به دنبال بررسی ادله ی در مسئله هستیم و از همین جهت بعد از ذکر اقوال باید در مراحل بعدی به ذکر ادله ی اقوال بپردازیم و از همین جهت با جمع آوری و استقصاء اقوال میخواهیم ، ادله ی در مسئله را استقصاء کنیم و بررسی کنیم. 2) با نقل اقوال ، در واقع یک اجماع مرکب به دست می آوریم که خرق این اجماع ، قول به فصل است که در واقع در حل مباحث فقهی جایز نیست یا لااقل خلاف احتیاط است از شرایط نقل یک قول این است که آن قول باید قائل داشته باشد و استناد آن قول به آن قائل معتبر باشد فلذا در این مرحله باید دقت کنیم به اینکه فقهاء اقوال را از کدام کتاب نقل میکنند مثلا؛ شیخ به مفتاح الکرامه یا مستند الشیعه ی مرحوم نراقی مراجعه می کند و نوعا اقوال فقهی در مکاسب را از این دو کتاب نقل میکند. 5️⃣ گام پنجم؛ صاحبان اقوال و شناخت آنها فقهاء در حل مسائل فقهی و اصولی خصوصا در فقه ، صاحبان اقوال در مسئله را مشخص میکنند و جهت این کار بخاطر این است که اولا مشخص شود آیا این قول قائل دارد یا صرف یک فرضیه است؛ و ثانیا قول مشهور مشخص شود که در مواردی این قول مشهور کاربرد دارد من جمله در جابریت ضعف سند احادیث و شناخت صاحبان اقوال نیز مهم است چراکه بنابر بعضی از مبانی در کشف اجماع از رای معصوم نظر کسانی به اجماع ضریه میزند که قائل آن از فحول از علماء باشد. ادامه دارد ... •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا