🔻شعر و شلتاق یا حافظه تاریخی؟
✍ محمدرضا کائینی
▫️تصور کنید تُرشرویی طلبکار را، که جز "اغلبِ مسئولین خرابکار بودهاند"، "اغلبِ مسئولین دزد بودهاند"، "اغلبِ مسئولین باید محاکمه شوند"، چیزی در بساط ندارد، اما هم او، اکثرا همانها را در ستاد خود جمع کرده و به دلیل ضعف منطق و بیان و ایضا حوالت همه چیز به کارشناسان (بخوانید همان مسئولین)، در هر صحنه یکی از همان مسئولینِ را می آورد، که ناتوانی اش را رفع و رجوع کنند! تا اینجای ماجرا، مهم نیست.
تناقضات یک کاندیدا و ناتوانی او در ساماندهی تبلیغاتش، به خودِ او مربوط است. در این میان اما، اگر رِندی بخواهد از کمبودِ دیگری پلکان بسازد، باطل را بازتولید کند و به قول خودش "سرِ مردم را شیره بمالد"، نباید بیپاسخ بماند. به محمدجواد ظریف باید گفت:
یک: کلیگویی در باره "قدرت مردم" یا "قدرت معنایی مردم"، بدون نشان دادن جوهره اصلی آن، نوعی بازی با کلمات و اغواگری است! اگر ایرانیان پس از انقلاب قدرت معنوی آفریدند، معلول قدر نهادن به اسلام، تشیع، ولایت، استقلال، ایثارگری و وانهادنِ زدوبند با بیگانه بود. اما این همه، به شما و کارنامهتان چه ربطی دارد؟ کدامین یک از عناصرِ تشکیلدهنده این قدرت، از حمله شما و رفقا در امان بوده است؟ اینکه در باریکهای فرو رفته در خون و آتش، جماعتی با همین قدرت میرزمند و در این مصافِ نابرابر ظفرمند شدهاند، با فکری که اکنون شما تحت بیرق آن سینه می زنید، چه نسبتی دارد؟ اصلا تا به حال، پدیده "مقاومت" کجای ایده شما بوده است؟
دو: از کسی که مدعی است بخشهایی از برجام را انشاء کرده، اما بعد اعتراف می کند که معادلِ تعلیق در آن نبوده و سپس ناگزیر به خطای خود اعتراف میکند، هیچ بعید نیست که یادش برود: تحریم نفت، پتروشیمی، بانک، بیمه، کشتیرانی و...الخ، در دوره مسئولیت وی رخ داده است. در چند سال اخیر، ظریف به کسی می ماند که از سرِ عصبانییت هیستیریک، می گوید تا گفته باشد!
سه: وقتی آمریکا اراده کند که عهد را بشکند و سپس چنین کند، چه تفاوت دارد که برای این کار، بتواند به بندی از برجام استناد کند یا نتواند؟ او هرگاه میلش بکِشد، شما و معاهده تان را باطل و دولتتان را نیز قُفل خواهد کرد، که کرد!
چهار: اگر قرار بوده که بایدن به برجام بازگردد و با اشتُلُم اسرائیل بر جای خود نشسته، باید بر آن معاهده، نمُرده نماز کرد! وانگهی مجلس چرا باید می نشست، تا دولت همچنان به وعده نسیه برجام، بهای نقد بپردازد؟
پنج: بالاخره بایدن به دولتِ شهید جمهور لطف کرد، یا تحریم هایش را به اضعافِ مضاعف افزایش داد؟ با خود چند چندیم؟ آمریکا مگر مشاعر خود را از دست داده است، که به دولتی غربگرا امتیاز ندهد، اما به دولتی انقلابی که برای برجام خود را به در و دیوار نمیزند، درِ باغِ سبز نشان دهد؟
شش: چگونه دولت شهیدِ جمهور با دو هزار و پانصد و هفتاد تحریم، می تواند رشد اقتصادی شش درصدی، حضور در پیمانهای بین المللی، اصلاح ارتباط با همسایگان و جلوگیری از جهش تورم را محقق کند، اما دولت روحانی فقط با تعداد ناقابلِ هزار و پانصد تحریم و برخورداری از موهبت لایتناهیِ برجام، از جایی به بعد کاملا افلیج و از کار افتاده می شود؟
هفت: فهم آقای دکتر از مقوله جنگ و صلح در قرآن اما، در زمره شاهکارهای اوست! اینکه کتاب آسمانیِ ما اولویت را به صلح می دهد، از بدیهیات است. اما از کدامین آیه می توان دریافت، که کفار تا ابد باید با معاهدات برجام گونه، سرمایه های مادی و معنوی دولت اسلامی را حراج کنند و "خسارت محض" بیافریند؟ و مسلمانان موظفند تا ابدالآباد خود را به این چرخه باطل بسپارند؟ ما قرآن تبیین میکنیم، یا مسیحیت تبشیری؟
هشت: آیا با شعر و شلتاق، می توان به مصاف حافظه تاریخی رفت؟
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
هدایت شده از جامعه شناسی مردم
🔻 مروری بر یک جنگ روانی؛ ظریف چگونه سخن گفت؟
✍ شایان فخاری
▫️نطق طوفانی آقای ظریف در میزگرد سیاسی امروز صداوسیما برای بسیاری مخاطبان باور پذیر و درست تلقی شد. اما نکته جالب اینجاست که ایشان با استفاده از تکنیک های اقناعی در دو ساحت فرم و محتوا سخنان خود را برای مخاطبان باورپذیر کردند.
۱- فرمی؛ استفاده از زبان بدن و صدای بلند و رسا
۲- محتوا: دفاع از عملکرد خود در سه ساحت تئوری های بین الملل، استفاده از آیات قرآن و استناد به عدد و رقم
ویژگی های فرمی
آقای ظریف در هنگام صحبت های کارشناس ؛ زبان بدن خاصی را مورد استفاده قرار داد که بی نظیر بود ( خنده های خاص و گاه تحقیر آمیز، نگاه با تعجب و...)
از طرف دیگر صحبت با صدای بلند که این تلقی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که حتما ایشان درست می گوید که اینقدر رسا، بلند، بدون تپق و با سرعت بالا صحبت می کند.
یک قانون کلی
عمیقا باور دارم اگر فرم درست و به جا انتخاب شو اثری خواهد داشت که صرف محتوای درست نخواهد داشت.
آقای ظریف در سخنان خود از تکنیک های اقناعی و گاه تکنیک های فریب به درستی و به جا استفاده کرد که به باور پذیر کردن کلام ایشان کمک شایانی کرد. در ادامه به بیان برخی از آن ها خواهم کرد.
۱- تکنیک دروغ بزرگ
به تعبیر گوبلز دروغ باید به حدی بزرگ باشد که مردم با خود بگویند مگر می شود کسی دروغی به این بزرگی بگوید؟
آقای ظریف در بیان رشد اقتصادی کشور و کاهش تورم در سال های پس از برجام و همچنین نقل تاریخ مذاکرات به مواردی اشاره کرد که بلافاصله بعد از صحبت های ایشان موارد نقض آن بیرون آمد. ولی ضعف حافظه تاریخی و منطقی مخاطب و از طرقی ویژگی روانی دروغ بزرگ این موارد نقض از سوی مخاطب نادیده گرفته شد.
۲- توسل به عدد و رقم
مردم به طرز عجیبی تحت تاثیر آمار و ارقام قرار می گیرند و هر چه آمار و ارقام ریزتر و دقیق تر، باور پذیرتر.
ارائه نمودارها و همچنین بیان افزایش تحریم ها از ۱۵۰۰ به ۲۵۷۰ بدون اشاره به نوع، علت و مستندات علمی آن، برای مخاطب باورپذیر خواهد بود.
۳- دوگانه سازی و برچسب زنی
ایشان با خلق دوگانه اصلاحات و اصولگرا از الفاظی مانند حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای خاتمی برای رئیس دولت اصلاحات و لفظ " معجزه هزاره سوم" (به تمسخر) برای رئیس دولت اصولگرا، تصویری اهریمنی از جناح رقیب خود ایجاد کرد.
در نتیجه این راهبرد جناح اصلاحات؛ منطقی و متفکر و جناح اصولگرا؛ اندرو، بدون منطق و در تلاش جهت حفظ ایدئولوژی خود تصویر شد.
۴- ایجاد بدگمانی
در بخشی از صحبت های آقای ظریف این جمله بیان شد: " نگذارید بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت" چنین گزاره ای این تلقی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که حاکمیت با قانون راهبردی مانع بازگشت به برجام و بهبود شرایط معیشتی مردم شد و در این مسیر تیم دیپلماسی چه سختی ها و خون دل هایی خورد. در نتیجه چنین الگویی، برداشت مخاطب از آقای ظریف، فردی شجاع و جسور خواهد بود
۵- کلی گویی
ظریف در بیان علت سربلندی ایران در دوران آقای روحانی به کلی گویی روی آوردند و فرمودند: "همه دنیا گفتند"
درصورتی که یک مغالطه اتفاق افتاد و در پاسخ به سوال مشخص باید با استناد به شاخص این صحبت را اثبات کرد نه صرفا بیان یک گزاره و ارجاع به سخن ترامپ.
۶- توسل به عنصر مقدس
آقای ظریف در اثبات صحبت های خود به آیات قرآن استناد کردند. استفاده از آیات قرآن این تلقی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که ایشان فردی متدین هستند و کنش و عملکرد ایشان منشعب و برگرفته شده از تعالیم دین است. از سویی دیگر مخالفت کارشناسان هم مخالفت با مقدسات تلقی خواهد شد. لذا در این مورد پاسخی نخواهند داد. | گرالیت
#سواد_رسانه_ای
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
حُسْنَت بِه اِتِّفاقِ مَلاحَت جهان گرفت؛
آری، بِه اِتِّفاق، جهان میتوان گرفت
@hamshenasi
قاضی زاده کنار رفت.
یادمون نمیره با پیرهن مشکی اومدی
یادمون نمیره اومدی از شهید جمهور در مقابل خائنان و هتاکان دفاع کنی
یادمون نمیره شرافتت رو
دعای یه ایران همراته سید❤️
✅ @iransiasat_ir👈
🔻پوپولیسم خام پزشکیان و خطر سقوط در وضع پیشاسیاست
✍ سید حسین شهرستانی
۱. با کمال احترام مسعود پزشکیان خودِ پوپولیسم است، آنهم پوپولیسم خام.
پوپولیسم خام یعنی چه؟ یعنی برخلاف اشکال متعارف پوپولیسم که ایدئولوژیهای سیاسی را خرج کنش خود میکند، اینبار این پوپولیسم خام است که خرج ایدئولوژیها و گروههای ذینفع متناسب با آن میشود.
خدا میداند اگر در میان نامزدهای اصولگرا کسی چون او در میدان بود، اصلاحطلبان گوش فلک را از بانگ "خطر ظهور پوپولیسم" کر میکردند.
۲. بهزاد نبوی، چریک پیر اصلاحات میگوید بگذارید پزشکیان خودش باشد. ماجرا این است: ایدئولوژی و ذینفعانش اینبار در کمیناند تا از نردبان پوپولیسم بالا روند و بعد از آن بیدرنگ نردبان را کنار خواهند زد.
پزشکیان میگوید من از اینها استفاده میکنم چون رای میخواهم-یعنی میخواهد با فاصلهگذاری از رادیکالیسم اصلاحات هم از مواهب آن بهره ببرد و هم مضراتش را کنار بگذارد-؛ اما از آنجا که پزشکیان در سیاست ساده و نقشپذیر و خام است، رابطه معکوس خواهد بود: آنها او را در هاضمه خویش مستحیل خواهند کرد.
۳. پزشکیان آدم شریفی است ولی جهان سیاست را نمیشناسد. فکر میکند نزاعهای سیاسی "دعوای الکی" است و میتوان با گفتگو و رجوع به کارشناسان رفعش کرد.
این البته مزیت نسبی اوست که اهل دعوا نیست، برخلاف جریان حامیاش که سیاست را فقط با نزاع و دشمنسازی داخلی پیش میبرد (با دوستان خصومت با دشمنان مدارا)
اما نیروی "پوپولیسم غوغاسالار" در پس پوپولیسم خام پزشکیان مخفی شده است.
۴. پوپولیسم غوغاسالار چیست؟
در ادب فارسی و عربی، کلمه "غوغاء" بمعنی خیل مردمان است از جهت نابخردی و شکلپذیری و همجالرعاءبودن...
"غوغایی" کسی است که مردم را با تحریک عواطف سطحی و احساسات خامشان به میدان میکشد و هنگامه بهپا میکند.
مردمگرایی اصلاحطلبان، غوغاسالارانه است. ۸۸ نمونه آن. سیاست جاری و خرد عمومی و منافع ملی، قربانی این منش غوغایی است.
اصلاحطلبان میتوانستند در چهارچوب جمهوری اسلامی و منافع ملی، ایدههایی چون "آزادی" و گرایش به "تعامل با غرب" را نمایندگی کنند.
احزاب در یک سیستم سیاسی، هریک در اولویتبخشی به ارزشهای بنیادین از هم ممتاز میشوند.
اما اصلاحطلبان این ارزشها و گرایشها را گروگان کامجویی سیاسی و رادیکالیسم تمامیتخواهانه خود کردند. رادیکالیسمی که چون "دیگری" را بهرسمیت نمیشناسد، خود نیز بهرسمیت شناخته نخواهد شد؛ گرچه باتمام این احوال نظام آنها را در بازی شریک میکند.
۵. پوپولیسم خام پزشکیان، با سبد رای متفاوتی از سبد رای پوپولیسم غوغایی اصلاحطلبان کار میکند. سبد رای پزشکیان تا حد زیادی با سبد رای احمدینژاد و حتی رئیسی مشترک است، ترکیب درهمی از نارضایتیها و بیمها و امیدهایی که چون خام است، مرز روشنی ندارد.
۶. پزشکیان آدم خوبی است ولی باید نگران باشیم از یک آشوب و پریشانی بیلگام که نتیجه ذاتی این خامی و شکلپذیری و بساطت است.
بساطتی که وضع "پیشاسیاست" را یادآوری میکند: وضع طبیعی و خام امور، وضع جهان بیدعوا و پر از صلح نیست؛ دقیقا وضع "جنگ همه با همه" است.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
هدایت شده از تداوم انقلاب اسلامی
مردم خوب و محترم آذربایجانهای شرقی و غربی و اردبیل و ترکان شریف ایران اسلامی
سلام علیکم
در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و در میدان رقابتها، کاندیداهای محترم با شعارهای مختلف سعی بر جلب آرای مردمی دارند. آنچیزی که بنده را وادار کرد که این سطور را خدمت شما عزیزان بنگارم توجه دادن شما عزیزان به شاخصهای انتخاب فرد اصلح و همچنین نقد برخی شعارهای پوشالی است که فکر میکنم در جهت عوامفریبی و استفاده ابزاری از مردم شریف آذربایجان است.
نیک می دانید که استانهای ترک نشین همانند بسیاری از استانهای کشور در نسبت با تهران فرصت کمتری برای پیشرفت و آبادانی داشته اند و از سوی دیگر با نوعی بی عدالتی مواجه بوده و هستند. نسخه توسعه مرکزگرایِ خارج نگر، هیچ برنامه روشن و جامعی برای شکوفایی استعدادهای اقتصادی و پیشرفت شهرهای کشور با استفاده از ظرفیت و استعداد مردم بومی مناطق مختلف ندارد و طبق نسخه های الگوی مکتب مدرنیزاسیون، ظرفیتهای بومی شهرهای کشور را چونان ماده خامی می انگارد که با حداقل درونزایی قرار است با چند واسطه در خدمت سرمایه داری جهانی قرار گیرد. از سوی دیگر عدم توجه به عدالت در لایه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، بحران امروز کشور است.
از سوی دیگر هویت طلبی مردمان آذربایجان مقابله با به محاق رفتن فرهنگهای اصیل ایرانی است که توسط جریان مدرنیزاسیون انجام پذیرفته که در دوره پهلوی اول، با زور سرنیزه و در دوره پهلوی دوم با قدرت نرم و از طریق شش برنامه توسعه اقدام شده است. انقلاب اسلامی ایران حرکت توده مردم بر اساس مبانی و ارزشهای اصیل جامعه ایرانی بود که اسلام رکن رکین آن است و همین بومی¬گرایی را در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انقلاب اسلامی به جدّ می¬توان ملاحظه کرد. در عرصه فرهنگی مقابله با تمامی مظاهر فرهنگی غرب و اصرار بر سبک زندگی ایرانی-اسلامی، در عرصه اقتصادی تلاش برای خودکفایی و در عرصه سیاسی استقلال خواهی را می توان مثالهایی از این روند گزارش کرد.
ولی دهه هفتاد شروعی بر احیای روند مدرنیزاسیون جامعه ایرانی و اضمحلال شاخصهای اصیل اسلامی ایرانی است که البته بیشتر بر حوزه های اقتصادی و اجتماعی تمرکز دارد که بعدا در دولت اصلاحات بر مدرنیزاسیونِ فرهنگی و سیاسی سوق می یابد. جناب دکتر پزشکیان وزیر دولت اصلاحات بوده و در آن دوران هیچ اثری از ایشان در صیانت از فرهنگ و هویت اصیل مردم ایران و مشخصا فرهنگ مردم آذربایجان دیده نمی شود و حتی در خلال تغییر اسامی بالغ بر ۶۰ جزیره دریاچه ارومیه از اسامی اصیل ترکی که توسط دولت اصلاحات در سال1384 انجام شد، هیچ عکس العملی از ایشان نمی¬بینیم. (لازم به توجه است که سابقه قبلی تغییر اسامی ترکی جزایر دریاچه ارومیه به حکومت پهلوی در سال 1355 برمی گردد) جناب پزشکیان که امروز ستادش در چنبره دولتهای کارگزاران، اعتدال و اصلاحات است بالغ بر شش دولت در اختیار داشتند ولی هیچوقت بر حفظ و احیای فرهنگهای اصیل ایرانی تلاشی نکرده اند که هیچ، بلکه در زدودن آن هم تلاش کرده اند و از سوی دیگر توسعه نامتوازن و تعمیق شکاف طبقاتی و فاصله توسعه یافتگی استانها با تهران، ماحصل اقدامات این دولت ها بوده است.
طبیعی است که کاندیدای منتخب ریاست جمهوری صرفا به دلیل همشهری بودن و ترک بودن صلاحیت رای دادن نمی یابد بلکه باید برنامه ای روشن برای حل این دو مقوله داشته باشد. فلذا این اشتباه مطلق است که جناب ایشان را به عنوان نماینده مردم آذربایجان تلقی کنیم چرا که از بدنه دولت ایشان نه عدالت همه جانبه حاصل خواهد شد نه پیشرفت متوازن استانهای غیر تهران...
بنده به عنوان یکی از اهالی آذربایجان، از شما همشهریان عزیز درخواست دارم فریب این حرفهای سطحی را نخورید و بر اساس اولویتهای خودتان به کاندیدایی رای بدهید که اولا عدالتخواه باشد و برای حقوق فرهنگی و هویتی و اقتصادی و اجتماعی همه اقوام و فرهنگهای ایرانی برنامه داشته باشد و ثانیا پیشرفت و آبادانی درونزای همه استانهای کشور از جمله آذربایجان برایش موضوعیت داشته باشد.
بنده ادعا نمیکنم کاندیداهای جریان انقلاب به طور کامل این ویژگی ها را دارند ولی حتما می گویم که جناب پزشکیان هیچکدام از این شاخصها را ندارد.
عزت و سربلندی همشهریان عزیزم را از درگاه باریتعالی آرزومندم.
عزیز نجف پور آقابیگلو
هفتم تیرماه 1403
www.a-najafpour.ir
https://ble.ir/a_najafpour
https://eitaa.com/a_najafpour
هدایت شده از پرهیزکار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با انتخاب نامزد اصلح، سرنوشت جمعی خود را خودمان تعیین کنیم
🔺من، علی علیزاده، به سعید جلیلی رای میدهم چرا که گفتار او تنها گفتار سیاسی نسبتا عدالتخواه و فسادستیز این انتخابات بود. چرا که مطالبات معیشتی طبقات پایینی و محروم جامعه در صدای او بیشتر از هر نامزد دیگری شنیده شد. چرا که سیاستهای او اگر عملی شود میتواند مانع از عمیقتر شدن دره فقر و غنا در ایران ۱۴۰۳ شود. به ویژه آنکه ادامه وضعیت موجود باعث تقابل جدی طبقات محروم با نظام سیاسی میشود و ایران را به سمت بحرانی امنیتی میبرد.
▪️به سعید جلیلی رای میدهم چرا که گفتار او تنها گفتار استعمارستیز و استقلالخواه و حامی اقتصاد ملی در این انتخابات بود و درکش از توسعه فراتر از فروش نفت و باقی مواد خام و واردات محصولات مصرفی بود. تازه آن هم به قیمت خلع سلاح در قالب احیای برجام. گفتارِ جلیلی نشان میدهد او با سازوکار غارت کشورهای جهان سوم توسط امپریالیسم آشناست و میداند استقلال اقتصادی همزمان نیازمند مقابله با امتداد داخلی امپریالیسم، یعنی سرمایه داری انگلی و غیرمولد و غیرملی و الیگارشی بیوطن است و گمانم همین، دلیل این هجمه همهجانبه سکولار و مذهبی و چپ و راست علیه اوست.
▪️به جلیلی رای میدهم چرا که در ایران ۱۴۰۳ که دهکهای پایین توسط کارگزاران شکمسیر و بالانشین و رسانهها و گفتارهای جریان اصلی اصلاحطلب و اصولگرا اصلا دیده نمیشوند و به حساب نمیآیند یک روایت ملی از پیشرفت ارائه داد که محرکش همین مردم طبقات پایین هستند. و این یعنی در گفتار جلیلی محرومان قرار نیست زیر چرخ توسعه له شوند، بلکه آنها قرار است یکبار دیگر به صحنه بیایند و خود راننده و لوکوموتیو توسعه شوند.
▪️به جلیلی رای میدهم چرا که نگاهش سرشار از آینده بود. آنهم وقتی بخش عمده جامعه ایران، زیر فشار توامان تحریم از بیرون و بیعدالتیهای اقتصادی از داخل، توان فکر کردن به آینده را از دست دادهاند. و بدون تصویری از آینده، ملتی شکل نمیگیرد.
▪️به سعید جلیلی رای می دهم، به رغم نگرانیهایم از سیاستهای فرهنگی و اجتماعی او به ویژه درباره زنان. با این آگاهی که باید با او و حامیانش در گفتگویی انتقادی ماند. اما خطر سیاستهای فرهنگی و جنسیتی او را بسیار کمتر از خطر نامزدهای نئولیبرالی میدانم که پروژه مرکزیشان احیای وابستگی اقتصادی ایران به سیاستهای واشنگتن در قالب برجام است و تقسیم رانت بین محافل قدرت و ثروت داخلی به نام تعامل.
⚫️ @jedal_siasi | جدال سیاسی
هم شناسی با #دکتر_جلیلی
🔻«صداقت سیاسی»،
🔻«سلامت اقتصادی»،
🔻«عدالتخواهی ساختاری»،
🔻«برنامهی موشکافانه»
🔻«تسلط بر میدان».
فطرت جمهور مردم به خوبی آن را درک می کند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهسپیدیبرفشادی...
رنگ سعید جلیلی سفید است!
مثل موهایی که در آسیاب سفید نکرده!
مثل محاسنی که در دولت سایه،
برای یافتن راهحل مشکلات مردم سفید شده...
رنگ سعید جلیلی سفید است!
مثل سرتاسر زندگیاش
حتی یک نقطه خاکستری در آن پیدا نخواهید کرد...
مثل قلبش
مثل عشقش به مردم
مثل ایمانش به پیشرفت
مثل امیدش به آینده
رنگ سعید جلیلی سفید است
مثل "برف شادی"
مثل برق چشمانِ پرانگیزهاش
مثل یک صفحه نقاشی بدون خط
خط و خطوطش را دیگران نمیکشند
خودش نقاش است!
نقاش تصویری سفید و روشن
از آینده ایران عزیزمان
از فردایی روشن
با دولتی که به جنگ سیاهیها برخواهد خاست...
و راه #سرخی را دنبال خواهد کرد
و برگ #سبزی را رقم خواهد زد
رنگ سعید جلیلی #سفید است
🇮🇷 یکجهانفرصت 🇮🇷
🇮🇷 یکایرانجهش..🇮🇷
پن: شبها به میدانهای شهر بروید و با چند عکس و دستنوشته و سیستم صوتی و مهمتر از همه #برف_شادی جشن بگیرید
آقا فرمودند این روزها ایام شادی و نشاط است... فضای خشک و غبارآلود سیاسیاجتماعی جامعه رو بشکنید. طرفداران پزشکیان را هم دعوت کنید به این جشن باشکوه...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نه از ترک بودن مادرش سوءاستفاده کرد، نه کرد بودن پدرش، نه از پایی که در جبهه جا ماند، گفت، نه از اینکه حافظ قرآن کریم است و نه اجازه داد از همسرش که پزشک است برای جلب آرای زنان استفاده نماید.
🔹جلیلی به هیچکس هیچ وعدهای نداده است. او نمیخواهد وامدار کسی باشد تا بتواند بیملاحظه با فساد بجنگد.
✅ @iransiasat_ir👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ کتمان چرا؟
🔸 وقتی مادر دکتر جلیلی به زبان آذری از خاطرات مسجد گوهرشاد می گوید، از خود می پرسم پس چرا دکتر جلیل مانند رقیبش که می گوید از مادر کُرد و از پدر آذری هستم او نیز به مردم نمی گوید که از مادر ترک ( اردبیل ) و از پدر کُرد ( سردشت مهاباد ) هستم؟
🔹 رقیب دکتر جلیلی با همین اطلاع رسانی قومیتی خود در دور اول توانست چند میلیون رأی بی زحمت را به چنگ آورد. چرا دکتر جلیلی با کتمان ریشه ترکی و کُردی خودش را از چند میلیون رأی بی دردسر محروم کرد؟ اگر دکتر جلیلی این کار را کرده بود قطعاً در همان دور اول رئیس جمهور شده بود.
🔸 می دانید چرا؟
به سه دلیل:
اول؛ اینکه جلیلی می خواهد مردم آزاد و به دور از تعصبات قومی زبانی او را انتخاب کنند.
دوم؛ اینکه دکتر جلیلی نگاه ابزاری به ریشه های ترکی و کُردی خود ندارد. ارزش و اصالت ریشه های قومی برای او فوق این حرف ها است.
سوم؛ اینکه جلیلی نمی خواست خود را از دیگر قومیت ها جدا بداند. او همه قومیت ها را ذیل هویت ایرانی می داند. ایرانی بودن در نظر جلیلی همه قومیت ها را در بر می گیرد. من ایرانیم یعنی من همه این اقوام هستم.
https://www.aparat.com/v/zgdf5a7
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔴 توهین آشکار پزشکیان به شهید سلیمانی
متاسفانه بی برنامگی بر صحبت های پزشکیان چنبره زده ولی برای اینکه بتواند طیف تندروی اصلاح طلبان را راضی کند حتی حاضر است شخصیت شهید سلیمانی را هم چنگ بزند.
پزشکیان امشب به صراحت گفت «سلیمانی موی دماغ آمریکایی ها بود.» آقای پزشکیان، حاج قاسم، خار در چشم آمریکایی ها بود نه موی دماغ. برای یک رای به سردار دلها توهین نکنید.
13.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خلاصه مناظره امشب 👆
🔵نمی توانیم
🟢می توانیم
🔸اما همچنان غم بی ادبی به #سردار_دل_ها بر دلمان سنگینی می کند.
😔😔😔😔
🔻خلاصه مناظره اول به زبان ساده:
🔻جلیلی اکثر سخنان پزشکیان را اول تائید می کرد و بعد...
توضیح می داد که باید اولا "عمیق" دید، "جامع" دید و البته "راه حل" داشت
🔸اگر عمیق نبینیم دچار سطحی گری می شویم
🔸جامع نبینیم یک طرفه قضاوت می کنیم
🔸راه حل ندهیم ناامیدی ایجاد می کنیم
🔻خلاصه تقابل این دو نگاه:
-اول تحریک هیجان است
-دومی رشد اگاهی وعقلانیت
-اولی ناامیدی ایجاد می کند
-دومی امیدافرین است
-اولی فقط مطالبه ها را می بیند
-دومی نیازها را هم می بیند
-اولی در سطح چالش می ماند
-دومی سراغ لایه های زیرین چالش ها می رود
-اولی داده اش را از منابع قدرت می گیرد
-دومی داده اش را از متن مردم
-اولی فقط چالش را می بیند
-دومی برای چالش برنامه می دهد
-اولی راه حلش را حواله به بیرون از خود می دهد
-دومی راه حلش اتکا به خودش است
-اولی پشت سر مردم حرکت می کند
- دومی پیشرو و جهت دهنده است
🔻در نهایت اینکه؛
🔸اولی پوپولیسم است
🔸دومی مردمسالاری
پوپولیسم موفقیت خودش را نگه داشتن مردم در "جهل" می داند و مردمسالاری در "رشد آگاهی" های مردم.
🔻نتیجه اینکه:
سالها تقابل جریان انقلاب مقابل اصلاح طلب ها و غربزده ها سر همین دونگاه بوده است؛ واگرنه خیلی از مسائل مان مشابه است.
جمعه یکی از این دو راه حل را باید انتخاب کرد.
@mahdian_mohsen
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
🔻خلاصه مناظره اول به زبان ساده: 🔻جلیلی اکثر سخنان پزشکیان را اول تائید می کرد و بعد... توضیح می داد
همان تفاوت دمکراسی و جمهوری، همان تقلیل مردم به اعداد یا تعالی مردم به کلمات.
اولی دنبال فراوانی تجمعی
دومی دنبال فراروی تدریجی
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ
اینک زمان وعده به پایان رسیده است
پایان دلخوشیِ به شیطان رسیده است
وقتش رسیده تا غزلی تازه بشنویم
حالا که جام و باده مستان رسیده است
زین باغ یک بغل علف هرز چیده ایم
نوبت به رشد سرو خرامان رسیده است
باید هَرَس شوند همه ی شاخه های پیر
فصل شکوفه های جوانان رسیده است
ما را در این میانه چو«نقشی ست پرشکوه»
وقت وفا به عهد و به پیمان رسیده است
ما رأی می دهیم و«جلیلی»شعارماست
این مرد از تبار شهیدان رسیده است
مارا به سر هوای دلی انقلابی است
آری ز انقلاب خیر فراوان رسیده است
«با یک جهان ز فرصت، ایران کندجهش»
با «منتظر» بگوئید باران رسیده است
#محسن_پیدایش
@hamshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا تو خود شاهدی...
⭕️بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حمایت از دکتر جلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 ملت شریف ایران؛ ضمن تشکر از شرکت شما در مرحله اول #انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با تقدیر از کلیه دستاندر کاران اجرایی، نظارتی، امنیتی، نظامی، انتظامی و نیز کلیه کسانی که به نحوی در خلق این حضور باشکوه مؤثر بودند، با احترام به هردو نامزد ریاست جمهوری مرحله دوم و با توجه به معیارهای «انتخاب اصلح» در کلام امام خمینی – قدس سره – و مقام معظم رهبری – مدظله العالی – و با عنایت به ضرورتهای کشور و انقلاب، بر اساس مصوبه جلسه رسمی شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بدینوسیله نظر اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر "حمایت از جناب آقای دکتر #سعید_جلیلی " را اعلام مینمائیم.
🔹 از همگان انتظار میرود با شرکت پرشور خود در روز جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
✅@Jalili_saeed
هدایت شده از تداوم انقلاب اسلامی
20.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
* آذربایجان ملتی نن آزجا دانیشیخ *
عزیز نجف پور آقابیگلو
اولویت امروز #ایران از جمله آذربایجان، #عدالت همه جانبه و برنامه ریزی جامع برای #پیشرفت و آبادانی است.
این مهم از طریق بازماندگان دولتهای سازندگی و اعتدال و ... ممکن نیست.
حس هویت طلبی مردم آذربایجان نباید مورد سواستفاده قرار گیرد.
پزشکیان اگر فهمی درست از هویت طلبی مردم #آذربایجان داشت در مقابل تغییر اسامی جزایر دریاچه ارومیه توسط دولت اصلاحات، اعتراض میکرد... .
او الان هم فقط شعار میدهد و انتقاد میکند ولی برنامه ای عملیاتی برای عدالت و پیشرفت درونزا ندارد.
#جلیلی سلامت نفس و اراده لازم را برای توسعه عدالت و پیشرفت متوازن همه مناطق ایران دارد و برای این مهم، با همکاری متخصصین و نخبگان کشور، برنامه های جامع آماده کرده است...
#یک_جهان_فرصت_یک_ایران_جهش
https://eitaa.com/a_najafpour
🔴📝دوراهی انتخابات و شناخت من از سعید جلیلی
✍ سعید زیباکلام
⭕هرگاه موسم انتخابات فرا میرسد بسیاری از ما کسانی که، از یک طرف، دل در گروی آرمانهای حیاتی انقلاب ـــ استقلال، آزادی، و حکومت عدالت اسلامی ـــ داریم و از طرف دیگر، بسیاری از رویههای حکمرانی جاری را برخلاف مسیرهای عدالت اسلامی میبینیم و بعلاوه برخی از اصول مهم قانون اساسی را تعطیل و یا مورد نقض میبینیم و نظام را مصمّم به ادامة رویههای رویهمرفته غیردموکراتیک جاری میبینیم دچار سردرگمی میشویم که چه باید کرد. از طرفی نظام از هرگونه اظهارنظر جمعی و سیاسی منتقد و معترض خود رویگردان است و اگر بتواند از آن ممانعت میکند. از طرفی دیگر، تلاش زیادی میکند تا کمترین نشانهها و نمادهای دموکراسی از قبیل انتخابات را با مشارکت قابل قبولی به نمایش بگذارد تا وجاهتی ملّی و هم بینالمللی برای مشروعیت و مقبولیت خود فراهم کند.
⭕️ از طرفی دیگر، برخی از جریانها و شخصیتهای سیاسی در این سالهای اخیر به فکر افتادهاند تا تحریم انتخاباتها را بمنزله تنها گزینه باقیمانده برای اظهار نارضایتی مدنیِ خشونتپرهیز از رویههای غیر دموکراتیک نظام پیشه خود کنند(١).
❌اینک امّا معتقدم که برغم اعتبار سیاست تحریم انتخابات بمنزله ابزار اعتراض، در مورد انتخابات این دوره ریاست جمهوری اوضاع بگونهای است که آن سیاست را عجالتاً باید تعلیق کرد. تبیین این اعتقاد در ضمن مطالبی که درباره نامزدها اینک میخواهم بگویم روشن میشود.
⭕️ صرفنظر از اینکه در مقابل آقای پزشکیان چه نامزدی قرار دارد باید صادقانه اعلام کنم که رايحه بسیار گزنده هشت سال فشار شدید اقتصادی به معیشت مردم و گرهخوردن جدّی فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور به مذاکرات هستهای طی دولتهای شوم یازدهم و دوازدهم به مشامم میرسد. از سلامت اقتصادی و بویژه سلامت سیاسی آقای پزشکیان هیچ اطلاعی ندارم امّا این مقدار مثل روز برایم روشن است که ایشان بهاستثنای بخشی از سیاست خارجی برای هیچ حوزهای از حکمرانی قوه مجریه هیچ برنامه و سیاستی ندارد. این قضاوت هم مستقیماً حاصل اظهارات ایشان در کارزارهای انتخاباتی است. در حوزه سیاست خارجی هم تمام قرائن و شواهد قویاً حکایت میکند که دولت ایشان، همچون دو دولت آقای روحانی، بشدت متمرکز بر مذاکراتی خواهد شد که امتیازدهی هر چه بیشتر به آمریکاییان موتور پیشران آن خواهد بود. باضافه، جریان اقتصادی کلّ کشور به طور گسترده به مذاکرات گره خواهد خورد و وضعیت معیشتی عموم مردم و بویژه دهکهای پایین بشدت در فشار و مضیقه قرار خواهد گرفت.
🔴 و امّا نامزد دیگر! آقای جلیلی را بیش از بیست سالست که میشناسم. اگر چه در برخی سیاستها و رویکردهای سیاسی با ایشان تفاوت یا اختلاف نظر دارم امّا امانتدارانه میدانم که فهم و شناختم از وی را با هموطنانم در میان بگذارم.
♦نخست اینکه، بنده آقای جلیلی را یکی از معدود رجال کاملاً پاکدستی میشناسم که نه تنها خود مطلقاً به بیتالمال مردم ذرهای تجاوز نمیکند که آن را همچون ناموس خود میداند بطوری که نسبت به هرگونه رانتخواری یا فساد هر یک از مدیران دستگاه تابع خود، از بالاترین مقام تا پایینترین، واکنش بسیار جدی و فسادستیزانهای خواهد داشت.
♦دوم ویژگی فوقالعاده سرنوشتساز و تعیینکننده دیگر جلیلی سلامت سیاسی اوست. میدانم عموم هموطنانم بدرستی بر این باورند که اکثر رجال سیاسی ما بنحوی از انحاء اهل معامله و زدوبند سیاسیاند. این ویژگی که به حکمرانی ما صدمات عمیق و دردناکی در چند دهة گذشته زده است بنظر من بسیار ویرانگرتر از فساد اقتصادی و مالی است. جلیلی از جهت سلامت سیاسی یکی از نوادر رجال سیاسی ماست. هر نوع اقدام یا مراوده و ارتباط با هر رجل یا جمع و گروهی که در آن احساس زدوبند و ساختوپاختی به هزینة بیتالمال یا منافع ملّی و آرمانهای انقلاب کند وی بدون کمترین مماشات و درنگی از آن صرفنظر کرده و رویگردان میشود. به اشارتی بسنده کرده میگویم که بنده تردید ندارم که با وجود این دو ویژگی بنیانی، بسیاری از رجال با وی سرشاخ خواهند شد. والله اعلم بحقایق الامور.
♦سوم ویژگی بازهم بسیار نادر در میان رجال سیاسی ما اینست که وی در حوزههای متعدد حکمرانی شخصا هم اهل مطالعه است و هم اهل مشاوره. اینکه گفته میشود ایشان طی یکی دو دهه گذشته دولت سایهای تشکیل داده ناظر به جریان مشورتیِ کارشناسانهای است که در عرصههای مهم حکمرانی همچون مسکن و یارانهها و انرژی و سیاست خارجی، شخصا و با مشورت و همراهی جمعی از فرهیختگان متعهد و وطندوست دانشگاهی تشکیل داده است.
◀از خدای رحمان استدعا دارم آنچه مایه اعتلا و بهبود معیشت و فرهنگ و رشد و عزت هموطنانم میشود حاصل این انتخابات شود. و سلام و رحمت خدا بر صدیقان و شفیقان و آخرتاندیشان.