فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شرکت در جشن خودتحقیری
در فضای مجازی متاسفانه کم نیست ویدیوهایی که به تمسخر زنان پرداخته و آنان را افرادی نادان معرفی میکند. این گونه کارها به مرور زمان موجب تقویت نگرش منفی و بدبینانه به «جنس زن» و زنانگی می شود و به دنبال آن، نقش های دیگر زنان مثل مادر یا همسر بودن را تحقیر می کند، و حتی زمینه ساز خشونت های کلامی و فیزیکی و محرومیت از موقعیت های مناسب اجتماعی برای آنان می شود.
💢نکته تاسف بار در این ویدیوها مشارکت خود خانم ها در تولید و ترویج این «خود-تحقیری»ها است.
حسینعلی رحمتی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌یک سوزن به خودمان
در دو سه ماه گذشته ۱۸۵ پست از شوخی های جلف و رفتارهای سبُک خود گذاشت و #صدوهشتادوشش_هزار نفر را جذب کرد.در این مدت #ما_چه_کردیم؟
حسینعلی رحمتی
6 اردیبهشت ۱۴۰۳
👋 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
گزارش یک نشست علمی
🔹نوزدهمین نشست علمی هفتگی «دین، چالش های روز» با عنوان «چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز چهارشنبه۲۹فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی و مرکز علمی پاسخگویی به مسائل دینی برگزار شد.
🔹 در ابتدای این نشست، دکتر رحمتی هدف بحث را، شناخت برخی از چالش های عملی و نظری ناشی از فراگیر شدن فاوا و هوش مصنوعی عنوان کرد تا انگیزه ای برای راهکارهای جدی و عمیق ایجاد شود. ایشان با تعریف چالش، بیان کرد که چالش ها گاهی به صورت سوال و شبهه در عرصه نظر هستند و گاهی مشکل و مسئله در عرصه عمل.
ایشان در ادامه به برخی از مهم ترین چالش های نظری اشاره کرد که موارد زیر از آن جمله است:
🔻۱ جهت دهی به معرفت اخلاقی انسان: از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط وجود دارد. این همان نظریه معروف «فضیلت و معرفت» است که در فلسفه اخلاق مطرح شده است. این امر نشان دهنده این موضوع است که سامانه معرفتی انسان میتواند بر باورها، جهتگیریها و رفتار او موثرباشد. به طور مثال، ممکن است در هوش مصنوعی و chatbot های پاسخ به سؤالات مانندchatGPT این اتفاق بیفتد، که هنگام ارائه اطلاعات به فرد، اطلاعاتی با سمت و سویی مشخص به او بدهند و بر روی رفتار اخلاقی او تغییر ایجاد کنند. چرا که مثلا اگر فرد یک انسان خدامحورباشد، رفتار اخلاقی او با فردی که چنین ویژگیهایی را ندارد، متفاوت است.
🔻۲. تضعیف نیاز اخلاق به دین: رابطه دین و اخلاق یک موضوع باسابقه و مهم در فلسفه اخلاق است. دین میتواند انگیزه اخلاقی عمل کردن را افزایش دهد. اخلاق نیز در زمینههایی میتواند به دین کمک کند از جمله در اثبات وجود خدا. یکی از چالشهایی که فضای مجازی و دادههای آن میتواند ایجاد کند این است که به مرور زمان و به دلایل مختلف، حتی مخاطب دیندار و خداباور را به این نتیجه برساند که برای اخلاقی بودن نیازی به دین نیست. به عبارتی شما میتوانید یک انسان اخلاقی باشید بدون اینکه دیندار باشید. در نتیجه دوگانهسازیهایی بین دین و اخلاق یا دینداری و اخلاقمداری ایجاد میشود.
🔻۳. تضعیف جایگاه دین در ارایه اسناد و راهکارهای اخلاقی: برخی معتقدند امروزه می توان با استفاده از هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کرد. حجم دادههای هوش مصنوعی صدها هزار برابر یک انسان است و قدرت تجزیه و تحلیل و پردازش آن بالاست. در نتیجه میتواند یک کتاب اخلاقی به ما بدهد و دستورات اخلاقی را به ما بگوید و لازم نیست برای این کار به دین مراجعه کنیم.
🔻۴. تضعیف عواطف اخلاقی: نقش عواطف در اخلاق، بحث مهمی است. اینجا بحث، در مورد نقش عواطف در ایجاد انگیزش اخلاقی و اخلاقی عمل کردن است. فضای مجازی چون یک رابطه ماشینی را تعریف میکند، میتواند این عاطفه را تضعیف کند.
🔻۵. ترویج نسبی گرایی اخلاقی: آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است. فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوانند این موضوع را به چالش بکشند و ما را به نسبیگرایی برسانند. بخشهایی از این نسبیگرایی به خصوص در نسبی گرایی معرفتی و فرااخلاقی، ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
🔻۶. ارائه تعریفی جدید از فاعل اخلاقی: اگر کمکم ماشینها انساننما یا انسانگونه شوند این سؤال مطرح میشود که آیا آموزههای اخلاقی و دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا نه؟ ماشینهای هوشمند، فقط یک وسیله نیستند و ممکن است کمکم تبدیل به شبه انسان شوند و نمیتوانیم به عنوان ابزار آنها را به کار ببریم زیرا قدرت پردازش قوی دارند و ممکن است به مرور قدرت آگاهی و اختیار پیدا کنند و از زیر یوغ الگوریتمهایی که طراحی شدهاند، خارج شوند.
🔻۷. جاودانگی انسان: درنگاه دینی ما هرچه مربوط به خداست جاودانه است. این نگاه دینی با آمدن هوش مصنوعی و فراگیر شدن فناوریهای جدید مانند فناوریهای تزریقی که از طریق رگ وارد بدن انسان میشوند و میتوانند روی سلامتی انسان تأثیر بگذارند یا فناوری های پیوندی مانند نیورالینک (هوش انسانی به هوش مصنوعی)، کمکم این ایده شکل میگیرد که میتوانیم از فرآیند پیرشدن انسان جلوگیری کنیم. این ایده ممکن است به جایی برسد که معتقد شود انسان فناناپذیر است. در مقابل دیدگاه دینی این ایده یک چالش بسیار جدی ایجاد میکند و بحث خداوند، معاد، پاداش اخروی و همه این موارد را به چالش میکشد.
ادامه دارد...
قسمت دوم
🔻۸. اخلاق، جنسیت، خانواده: فضای مجازی و همچنین فناوریهای جدید به طور مستقیم و در مواردی به طور غیرمستقیم بر دیدگاهها و باورهای دینی ما درباره اخلاق جنسیت و اخلاق مربوط به خانواده می توانند تأثیر بگذارند. اصل ازدواج و تشکیل خانواده یک امر اخلاقی از نظر دینی است. فضای مجازی و فناوریهای جدید به طور جدی این موارد را مورد چالش قرار دادهاند. بحث بدنمندی در رابطه با خانمها مطرح است. امروزه گاهی گفته میشود که بدن من، قانون من است. یعنی من مالک بدنم هستم و خودم تصمیم میگیرم چه کاری درباره بدنم خوب و چه کاری بد است. این بحث با آموزههای دینی ما که میگوید خدا مالک و خالق است، در تناقض است. ابژه شدن زن یعنی زن در دنیا و جامعه امروز نقشی متفاوت از نقشی که دین و اخلاق دینی برای او تعیین کرده، دارد و این در حال فراگیر شدن است.
🔹دکتر رحمتی در ادامه بحث، به برخی از چالش های عملی ناشی از فراگیر شدن هوش مصنوعی اشاره کرد و به عنوان نمونه موارد زیر را برشمرد:
🔻۱.تضعیف الگوهای سنتی اخلاق: در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخصی دارند؛ اول پیامبر اکرم (ص) و پس از آن ائمه، عالمان اخلاق و انسانهای بافضیلت از الگوهای اخلاقی هستند. از وجوه اشتراک این افراد این است که شناخته شدهاند و سعی میکنند بین علم و عمل طبق باورهای اخلاقی عمل کنند. فضای مجازی و به طور خاص شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرده اند که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود بگذارند. این الگوها نوعاً هیچ سابقه تلمذ نزد استاد یا سلوک اخلاقی ندارند و ممکن است کاری که انجام میدهند غیراخلاقی باشد و بدیهی است که این با اخلاق دینی و حتی غیردینی سازگار نیست.
🔻۲.حد و مرز اخلاقی توسعه هوش مصنوعی: در اخلاق دینی ما حد و مرزی برای کارها وجود دارد. توسعه فناوریها ممکن است این موضوع را زیر سؤال ببرد و در بحث منفعت، حد خاصی قرار ندهد. این کار میتواند پیامد خطرناکی داشته باشد. برای یک شرکت تولید فناوری مهم این است که سود بیشتری به دست آورد و از رقبا عقب نیفتد اما اینکه چنین کاری چه تبعاتی دارد، ممکن است مهم نباشد. این کار خلاف آموزههای اخلاقی و دینی ماست.
🔻۳. تاثیرگذاری بر روی تصمیم گیری اخلاقی: کاربر فضای مجازی در هر جایگاهی که باشد هر لحظه در معرض تزاحم اخلاقی و دوگانگیها و دشواریهای تصمیم است. اخیراً یک شرکت توسط هکرها هک شد. هکرها اطلاعات شرکت را به دست آورده بودند و از شرکت مبلغی را درخواست کردند. در اینجا رئیس شرکت به مشکل برمیخورد و نمیداند چه کاری انجام دهد. اگر پول را به هکرها بدهد، حریم خصوصی مشتریان خود را حفظ کرده است اما از طرف دیگر هکرها را به ادامه دادن کارهای نادرست شان تشویق میکند. این یکی از دوراهههای اخلاقی است. دوراهه دیگر این است که آیا من به عنوان پدر یا مادر اجازه دسترسی به فضای مجازی را به فرزندم بدهم یا نه. اگر اجازه ندهم، زندگی امروز فرزند من به فضای مجازی بستگی دارد و به مشکل برمیخورد و اگر اجازه دهم، ممکن است در معرض مشکلاتی قرار بگیرد. اینگونه چالشها در کتابی به نام "تزاحم اخلاقی در شبکههای اجتماعی" آورده شده و انتشارات دارالحدیث این کتاب را منتشر کرده است.
🔻۴.قباحت زدایی از رذایل اخلاقی: در آموزههای اخلاقی ما بسیار تأکید شده است که به دنبال کارهای بد نروید و حتی کارهای بد کوچک هم انجام ندهید زیرا این کار موجب میشود به دنبال گناهان بزرگتر بروید. فضای مجازی تا حدی میتواند قباحت اخلاقی بعضی کارها را از بین ببرد و زمینه ساز رفتارهای زشت در مقیاس کلان شود.
🔻 ۵.چالش احترام:در آموزههای دینی داریم که به پدر و مادر، استاد، دین و باورهای دینی باید احترام گذاشت. فضای مجازی میتواند این موضوع را به چالش بکشد. برای مثال ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر میشود که فرد با پدر و مادر خود یا با استاد و دانشآموز خود شوخیهای رکیک میکند. این چالش میتواند مشکلساز باشد.
در پایان این نشست دکتر رحمتی با اشاره به این که مواجه و شناخت این چالش ها چند مرحله دارد، خاطرنشان کرد که اولا باید این راهکارها شناسایی شود ثانیا برای اجرایی شدن آنها نوعی وفاق و همدلی و همفکری و همراهی بین افراد و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز از یک سو، و بین آنها و عموم کاربران فضای مجازی از سوی دیگر ایجاد شود.
✍🏼 گزارش: ناهید ملمعی خوزانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در جریان تجمعات اعتراض آمیز دانشجویان آمریکایی به جنایات اسرائیل در غزه، نوئل مکآفی Noeele McAfee، رئیس گروه فلسفه دانشگاه اموری Emory توسط پلیس دستگیر شد .
(به نقل از صفحه پاتریک کویین در شبکه اجتماعی ایکس)
حسینعلی رحمتی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢اگر انسانگونه شوند چه؟
اگر کمکم ماشینهای هوشمند انسانگونه و تاحدودی دارای #اختیار شوند:
🔹آیا آموزههای اخلاقی و دینی ما،که ناظربه انسان به عنوان #فاعل_اخلاقی است، برای آنها هم کاربرد دارد؟
🔹آیا باید برای آنها دستورالعملهای اخلاقی جدید نوشت؟
🔹اخلاق اسلامی چنین ظرفیتی را دارد؟
🔹معقول است که برای این ماشینها حُسن و قبح و ثواب و عقاب درنظربگیریم؟
حسینعلی رحمتی
7 اردیبهشت ۱۴۰۳
👋اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بد نیست...
اگر گاهی دلیل #حال_خوب هم باشیم...
همین
حسینعلی رحمتی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه #روز_معلم اول به خودم بعد به عزیزان #طلبه بعد به همه کسانی که در کار تعلیم و تربیت و تبلیغ، به ویژه در ارتباط با #نسل_جوان هستند، پیشنهاد میکنم تا چند روز هر روز یک بار این ویدیو را ببینند.
#معلم_تراز
#لیروا_منکم
حسینعلی رحمتی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌷 طهور در ساغر: سیری در اندیشه های فلسفی کلامی استاد شهید مرتضی مطهری، 2 جلد.
قم و تهران: کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 158+211ص. چاپ سوم (با همکاری نشر معارف): 1393.
💢فهرست جلد اول:
* پيشگفتار
* سربانگ
* زندگي نامه #مطهري، ويژگي هاي او،تاثير او در ايران معاصر
* بر صراط حكمت: شخصيت فلسفي استاد، روش شناسي فلسفي او، ديدگاه او درباره فلسفه اسلامي
* با حكمت اسلاميان: ديدگاه هاي مطهري درباره جريان هاي موجود در فلسفه و كلام اسلامي و آسيب شناسي فلسفه و كلام اسلامي
* در حكمت يونانيان: ديدگاه هاي استاد درباره فلسفه و فيلسوفان غربي
* قصه معيار معرفت: معرفت شناسي و شناخت، و نسبي يا مطلق بودن گزاره هاي فلسفي
💢 فهرست جلد دوم:
* در آستان دين: ديدگاه استاد درباره دين و كاركردهاي آن، ختم نبوت، پلوراليسم ديني، آسيب شناسي دين و دينداري
* بازيگري يا تماشاگري؟: جبر و اختيار از ديدگاه اسلام
* تعلق و رهايي: اهميت و اقسام #آزادي از ديدگاه اسلام
* دين باوري و اخلاق مداري: بررسي رابطه دين و اخلاق
* جمال دين در آينه خرد: تبيين نسبت علم و عقل با دين و وحي
🔻لینک خرید کتاب👇
https://poiict.ir/product/k-744/
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
🔸 سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری در یادداشتی به معرفی کتاب «طهور در ساغر» به قلم حسینعلی رحمتی پرداخته است:
🔻 این اثر برای آشنایی جوانان با منظومهی فکری استاد مرتضی مطهری منتشر شده است.
✅ کتاب «طهور در ساغر» را میتوان از دو منظر نگاه کرد: اول) کتابی برای آشنایی با منظومه فکری استاد شهید مرتضی مطهری، دوم) کتابی برای فهمیدن دقایق مهمی در سیر اندیشه از یونان تا ایران معاصر، سوم) کتابی برای آشنایی و فهمیدن چیستی کاربرد علوم عقلی، که به انتزاعیبودن متهم میشوند، در زندگی فردی و اجتماعی...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/rozemoalem
#معرفی_کتاب
#روز_معلم
🆔 @iictchannel
♨️اگر نامحرم شدیم چه؟
اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل: «زمانی که ایجنتهای هوشمصنوعی با زبان جدیدی که #ما_درک_نمی_کنیم ارتباط برقرار کنند، باید کامپیوترها را از برق بکشیم!»
💥 به نکته مهمی اشاره کرده است. دراین صورت آیا ممکن است ماشین های هوشمند بدون اطلاع ما یک نظام ارزشی و #اخلاقی خاص طراحی کنند که خلاف آموزه های اخلاقی ما است و ادبیات خاص خود را دارد، آن گاه بدون این که ما بفهمیم آن را به اجرا بگذارند؟
چه بایدکرد؟
حسینعلی رحمتی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
♨️اگر نامحرم شدیم چه؟ اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل: «زمانی که ایجنتهای هوشمصنوعی با زبان جدیدی ک
⭕️ شاهد از راه رسید
آنچه در فرسته قبل به عنوان احتمال مطرح کرده بودم مشخص شد امکان وقوعش زیاد است. الان مطلع شدم چندسال قبل فیسبوک ناگهان متوجه شد دو رباتی که طراحی کرده شروع به دستکاری زبان خود کردند و به زبانی با یکدیگر مذاکره میکردند که برای انسان #مطلقاغیرقابل_درک و رمزگشایی بود. فیسبوک هم این دو ربات را به سرعت متوقف و کار بر روی آنان را تعطیل کرد(سایت اقتصادنیوز 30دی 1399)
گزارش کامل و متن گفتگوی ناشناخته این دو ربات را در آدرس زیر بخوانید:
B2n.ir/r03601
حسینعلی رحمتی
14 اردیبهشت 1403
👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢استفاده از آموزه های دینی برای #اخلاق_فضای_مجازی
فضای مجاز ی ، از دستاوردهای بشر در عصر جدید است. بنابراین، آیا می توان برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به آن از آموزه های دینی استفاده کرد؟اگر پاسخ مثبت است:
▪️متدولوژی این کار چیست؟
▪️سیره و سنت اخلاقی اسلام برای کاربران عصر شبکه های اجتماعی چه پیام هایی دارد؟
▪️پیشفرض های استنباط اخلاقی از آموزه های دینی برای فضای مجازی چیست؟
▪️آیا متکی بودن اصول اخلاقی به دین و باورهای دینی تاثیری بر رفتار کاربران فضای مجازی دارد؟
🔹نمونه :
#امام_صادق(ع):مسلمان کسی است که دیگرا ن ازدست وزبانش در آسایش باشند.
🔹کد رفتاری:
کاربر فضای مجازی باید ازتولید وانتشار محتوایی که
موجب رنجش دیگران میشودبپرهیزد.
🔹مصادیق:
جوک ساختن درباره زنان و قومیت ها
تحقیر شغل افراد
توهین به مقدسات دینی
حسینعلی رحمتی
14 اردیبهشت 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
وقتی در #مسجد...
میزوصندلی برای افرادسالمند هست،
فرشها تمیزاست،
خادم مسجد خوش اخلاق است،
امام جماعت خوش برخورد و باسواد و خوش بیان است،
هیات امنا به نیازمندان محل کمک میکنند،
باکودکان و نوجوانان مهربان هستید....
👈یعنی برای نمازگزاران احترام قائل اید و مسجدتان یک #مسجد_تراز است.
#مسجدنوشت
حسینعلی رحمتی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋 اندکی اندیشه ضرر ندارد
38.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢هنرش نیز بگوی، خوش انصاف
اخلاق و انصاف اقتضا می کند هنگام ارزشداوری درباره فضای مجازی به کارکردهای مثبت آن هم توجه کنیم. مثلا در کنار نقد رفتار نادرست برخی کاربران شبکه های اجتماعی، کسانی را که از این فضا به درستی استفاده می کنند تشویق کنیم. به عنوان مثال، ایشان یک آتش نشان است که با ساختن ویدیوهای کوتاه تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار می دهد. خدا می داند با این کار نیک خود تا به حال جان و مال چند صد نفر را از خطر حفظ کرده است.
خدا به او و کسانی چون او خیر و سلامتی دهد که بااستفاده از شبکه های اجتماعی زکات دانسته های خود را می دهند و به افزایش خیر عمومی کمک می کنند.
حسینعلی رحمتی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔹و اما لایو...
لایو یکی از بلاگرهای اینستاگرامی. ساعت ۱۱ شب. تعداد حاضران: بیش از چهارهزار نفر.
پخش زنده یا #لایو یکی از امکانات جذاب شبکههای اجتماعی برای ارتباط و گفتگوی مستقیم با کاربران و جذب مخاطب است.
💥من و شما از این امکان چقدر استفاده می کنیم؟
حسینعلی رحمتی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔰انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم برگزار می کند:
>>جشن بزرگداشت مقام استاد<<
👥با حضور اساتید گروه
#ویژه_دانشجویان_خواهر_علوم_قرآن_حدیث
👤باحضور دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔷و با موضوع:
پروژه قرآنی استاد مطهری و چگونگی تداوم آن در اخلاق اندیشی فضای مجازی
♦️همراه با خاطره گویی اساتید و مسابقه بین دانشجویان
♦️زمان:سه شنبه ۱۸ اردیبهشت _ساعت ۱۰تا ۱۲
♦️مکان:سالن مشکات،طبقه سوم اداری امام خامنه ای
🔻برای ثبت نام وارد لینک زیر شوید:
http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/341
💥تداوم پروژه قرآنی استادمطهری، آری؛ اما...
قرآن برای استادمطهری هم منبع اندیشه ورزی بود هم ابزار پاسخگویی به نیازهای زمان، و این همه با هدف «احیای قرآن» در جامعه.
📌امروزه تکمیل و تداوم این پروژه ضرورت دارد ولی این کار باید با درنظر گرفتن مخاطب قرآن به عنوان انسان همبسته با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی انجام شود.
حسینعلی رحمتی
18 اردیبهشت 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
📖 لیست پیشنهادی خانهٔ اخلاقپژوهان جوان برای خرید کتابهای حوزهٔ فلسفهٔ اخلاق در #نمایشگاه_کتاب تهران
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️مار اَفسای! هشدار
مبادا دستی که بر گوشی و صفحه کلید می لغزانیم، ماری باشد که به جان و مال و آبروی دیگران می اندازیم؟ و فرداکه در محضر یار پرده برافتد ازآن دسته باشیم که درباره شان فرمود:«یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ».بَدا به این معامله، بَدا.
مارفَسای ار چه فسونگر بود
کشته شود عاقبت از مار خویشِ
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢منِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ...
طلبه عزیز، روحانی محترم
همواره در فضای مجازی با جوانانی مواجه ام که ویدیوی برخی سخنرانی های مذهبی را برایم ارسال می کنند و می گوینداین مطالب جوانان را از دین زده می کند.
💥سطح تحصیلات جامعه امروز ایران نسبت به دهه های گذشته بسیار بالا رفته و به مدد فضای مجازی میزان اطلاعاتش بسیار زیاد شده. است از ین رو انتظار دارد از منبر دین سخنان معقول و منطقی بشنود.بیان #داستانهای_عجیب_وغریب نه تنها او را به دین جذب نمیکند که سوالات و تردیدهای فراوانی نست به دین و مبلغان دین برایش ایجاد می کند یا بهانه تمسخر آنهارا فراهم میکند.
خوشبختانه سیره و سنت اهلبیت(ع) گنجینه مطالب حِکمی و اخلاقی است. چرابه جای استفاده از آنها مطالبی را بیان کنیم که حتی اگر هم مستند باشد برای نسل امروز قابل پذیرش یا دارای اولویت نیست.
امام علی(ع): «مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ضَيَّعَ الأَهَمَّ؛ هر كس به كار غير مهم بپردازد، كار مهمتر را تباه ساخته است!»
حسینعلی رحمتی
20 اردیبهشت 1403
#طلبه_نوشت
(عکس تزیینی است)
اندکی اندیشه ضرر ندارد
از دیروز که این عکس را دیده ام ذهنم درگیر شده. هرچه کردم دلم نیامد آن را نگذارم. داستان عکس از خودش جذاب تر است. آن را در تصویر کناری اش بخوانید.
حسینعلی رحمتی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳