فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💈فضای مجازی و نانآورانِ غیرِنامآور
#پیشنهاد_به_بلاگرها (۹)
راه اندازی هر کارگاه و کارخانه کوچک یا بزرگ زمینهساز درآمدزایی چندین خانواده و زندگی آبرومندانه و عزت مند آنها میشود. همه کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه #بلاگرها می توانند به جای تولید محتواهایی که هیچ سود و ثمری ندارد به معرفی این کارگاه ها بپردازند تا هم برای هم وطنان شان نان آوری کرده باشند هم برای خودشان.
🔻در این میان، تبلیغ تولیدی هایی که توسط برخی اقشار خاص مثل زنان سرپرست خانواده، #نابینایان و افراد کم توان راه اندازی می شود هم دارای اولویت بیشتر است هم از نظر اخلاقی ارزشمندتر. چرا که اینان نوعا با سرمایه ای اندک و رنجی بسیار چنین کارگاه هایی را سرپا کرده اند و کمک به موفقیت تجاری شان، وابستگی آنها به دیگران را کاهش و اعتماد به نفس و #عزت_نفس شان را افزایش می دهد.
🛠ویدیو: تبلیغ صنایع دستی «شد» جامعه نابینایان و کمبینایان کاشان
حسینعلی رحمتی
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرمنده ام که همت آهو نداشتم...
شعر مرحوم محمدعلی بهمنی وقتی در شصت و سه سالگی برای نخستین بار به پابوس سلطان سریر ارتضا(ع) مشرف میشود.
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥یارِ مهربان در کمندِ نامهربانی فضای مجازی
#پیشنهاد_به_بلاگرها (۱۰)
یکی از کارهای ارزشمندی که برای #تولید_محتوای مفیدمیشود انجام داد #معرفی_کتاب است. این کار هم کم هزینه است هم بسیار پرفایده. بلاگرها می توانند در قالب ویدیوهای کوتاه با بیانی ساده و جذاب کتاب های مفید را به دیگران معرفی کنند. چنین کاری برای جامعه ما که #سرانه_مطالعه آن پایین است مصداق همکاری در کارهای نیک به شمار می آید، و موجب رونق صنعت نشر می شود.
🍄برای معرفی کتاب کافی است مشخصات کتاب بیان وعلت اهمیتش برای مخاطب روشن گردد. همچنین خوب است که بخش هایی از قسمت های جذاب کتاب برای مخاطب خوانده شود.
📌امروزه سرگرم شدن #نسل_جوان به #وبگردی آنان را از انس با کتاب محروم کرده، ولی بلاگرها و دیگر کاربران با استفاده از همین شبکه ها می توانند آمار مطالعه را بالا ببرند. جامعه ای که کتاب نمی خواند محکوم به عقب ماندن از قافله رشد و سعادت است.
(ویدیو: نمونه ای از معرف کتاب در شبکه های اجتماعی)
حسینعلی رحمتی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧲هنر نهفته ات را بشناس، مجازی برایت فرصت است
#پیشنهاد_به_بلاگرها (۱۱)
«حالا بخواهم هم محتوای مفید تولید کنم، چه کاری می توانم بکنم؟». این سوالی است که گاهی #بلاگرها یا دیگر کاربران فضای مجازی از خود می پرسند. اما پاسخ آن ساده و روشن است. خداوند در وجودهریک از ما #استعدادی نهاده است. کافی است آن را بشناسیم و شکوفا کنیم و با استفاده از #شبکه_های_اجتماعی در اختیار دیگران قراردهیم. هم دنبال کننده جذب می کنیم هم درآمد . اگر شما تجربه و مهارتی در خطاطی، نقاشی، خیاطی، آشپزی، ترجمه زبان، سفره آرایی دارید، بسیاری از کاربران هستند که علاقه دارند این چیزها را یاد بگیرند و حتی برایش هزینه بپردازند.
👋🏽پس به جای تولید محتواهایی که نه دنیا را دارد نه آخرت را، استعداد خود را بشناسید و در اختیار دیگران قرار دهید.این کار حتی می تواند برای شما #فرصتهای_شغلی ایجاد کند و مثلا آموزشگاه های مختلف از شما برای تدریس دعوت میکنند.
🧨در عصر شبکه های اجتماعی کسی بی کار نمی ماند،مگر این که تنبل و بی خیال باشد.
(ویدیو: آموزش خطاطی توسط یک بانو در شبکه های اجتماعی)
حسینعلی رحمتی
۱۲ شهریور ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ربات ها؛ همشهری های جدید
🔷 #اخلاق_زندگی_با_رباتها(۱)
🔸خوش مان بیاید یا نه، ربات های انسان نما یا همان ماشین های هوشمند در حال تسخیر زندگی ما هستند و در آینده ای شاید نه چندان دور مجبور می شویم که از آنها در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مان استفاده کنیم و کم کم آنها را به عنوان همشهری های جدیدمان بپذیریم. همان طور که امروزه تلفن همراه و رایانه را به عنوان شریک زندگی و یارِ غارِمان پذیرفته ایم.
🔸 پذیرش زندگی با ربات هایی که هر روز از نظر خَلقی و خُلقی مثل ما می شوند چگونه خواهد بود؟ آیا برای معاشرت با آنها هم رعایت اخلاق لازم است؟ آیا آنها هم باید اخلاق را مراعات کنند؟ آیا باید اصول و قواعد یا کدهای اخلاقی جدیدی برای همزیستی مسالمت آمیز با آنها بنویسیم؟ حضور آنها در گوشه کنار زندگی ما چه مزیت ها و فرصت هایی را ایجاد می کند و چه تهدیدات و خطرهایی را در پی دارد؟ از نظر اخلاقی، تصویرِ شهرهای آینده ای که شهروندانش مجموعه ای از انسان های واقعی و انسان نُماها هستند چگونه است؟
📌اینها پرسشهایی است که از هم اکنون باید اخلاق مداران و اخلاق پژوهان در پی یافتن پاسخش باشند و جامعه را برای آن روز آماده کنند.
(ویدیو: برخورد مردم با یک ربات در نمایشگاه ماشین های هوشمند)
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
حسینعلی رحمتی
۱۳ شهریور ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما گره گشا داریم
دافع البلا داریم
سرتا به قدم دردیم
رو به این حرم کردیم
#یاامام_رضا(ع)
#حس_خوب
🌺 مناظرات رضوي، گفتمان گفتوگو و اخلاق
با توجه به نقش مهم ائمه در جهت دهي به شيوه زيست مسلمانان و تعامل آنها با پيروان اديان و مذاهب ديگر، يا حتي مخالفان دين، لازم است سلوک آنان در اين زمينه شناسايي و معرفي شود. اين مطلب از يک سو، و چهره بارز امام رضا(ع) در مناظره با ديگران از سوي ديگر، ما را ملزم ميکند که با بررسي سيره ايشان در مناظره و گفتوگو با ديگران، درسهاي لازم را در اين زمينه فراگيريم و به کار ببريم. اخلاق رضوي چون در درون گفتمان ديني جاي ميگيرد طبيعتا بهتر ميتواند در خدمت گفتوگو و تعامل اديان الاهي قرار گيرد چرا که عناصر مشترک فراواني بين اعضاي مختلف اين گفتمان هست؛ عناصري چون اعتقاد به وجود خداوند، احترام به کتب آسماني و پيامبران الاهي، مبارزه با ماديت، و تاکيد بر معنويت گرايي و لزوم و امکان زيست ديني در دنياي جديد.
🟢 مراجعه به آثاري که به گزارش گفت وگوهاي امام رضا(ع) پرداخته اند (از موارد قديمي تر طبرسي، 1381؛ و از آثار جديدتر موسوعه کلمات الامام الرضا، 1393: 1/527 - 606 ) نشان دهنده آن است که مناظرات آن حضرت از نظر تنوع ديني و مذهبي مخاطبان، و موضوعات و مباحث مطرح شده دايره اي وسيع را در بر ميگيرد. ايشان با فقها و متکلمان، اديبان و چهرههاي سياسي اعم از مسيحي، يهودي، مسلمان و حتي افراد بي دين احتجاج و مناظره داشته است. موضوعات بررسي شده نيز گستره اي وسيع از مسئله توحيد و نبوت گرفته تا اوصاف امام، نقد ديدگاههاي مخالفان اسلام، مسئله روح، و معاد را در بر ميگيرد.
حسینعلی رحمتی
۱۴ شهریور ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤖مگر بچه ربات هم زنگوله پای تابوت می شود؟
📌 #اخلاق_زندگی_با_رباتها(2)
👩❤️👨 با این دست و فرمانی که نرخ جمعیت پیش می رود پدرمادرهای یکی دو نسل آینده افرادی به مراتب تنهاتر از والدین فعلی خواهند بود. و چون نسل بچه ها دارد به رو به انقراض می رود بزرگ¬سالانِ آینده مجبورند برای رفع تنهایی به ماشین های هوشمند متوسل شوند و بچه-ربات ها (رُباتک ها) را به عنوان فرزندان خود بپذیرند. این که این بچه های بی پدرومادر بتوانند همدم و مونس آنها و زنگوله پای تابوت شان باشند نکته ای است که از هم اکنون باید در صدد بررسی آن برآمد.
🍭 شاید الان خنده دار برسد ولی قطعا انتخاب ربات های کوچولو به عنوان فرزند، مسائل اخلاقی و تربیتی گوناگونی را به دنبال دارد که اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی باید درباره اش تامل کنند:
▪️ آیا این رباتک ها می توانند از نظر روحی و روانی والدین را اقناع کنند؟
▪️ آیا تربیت در مورد آنها معنا دارد؟
▪️ این کار چگونه باید انجام شود؟
▪️هم¬بازی شدن رباتک ها و بچه های واقعی چه تاثیرات منفی (یا مثبتی) می تواند روی این بچه ها داشته باشد؟
▪️چه محتواها و رفتارهایی را باید به این رباتک ها آموزش داد تا بتوانند نقش فرزندی خود را به درستی ایفا کنند؟
▪️و سوال هایی از این دست...
حسینعلی رحمتی
۱5 شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد▪️
احتمالا برای شما هم وقت هایی پیش آمده که حوصله مطالعه یا بخصوص حوصله #نوشتن را ندارید. دستتان به کار نمی رود.اینطور وقتهاباید ترفندی به کار بردکه موتور کار روشن شود.
خود من معمولا کتابهایی را که درباره #روش_نویسندگی نویسندگان مشهور است میخوانم.تا به حال جواب داده است.
👋🏽 #شماهم اگر تجربه ای داریدبگویید.
تصاویر: جلد کتاب #رویای_نوشتن ترجمه مژده دقیقی، و دو صفحه از گفتگو با #پُل_اَستر ، نویسنده معاصر درباره شیوه کارش در نویسندگی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍉هوش مصنوعی و بلند کردن چند هندوانه با یک دست
#اخلاق_زندگی_با_رباتها(۳)
هوش مصنوعی به مدد فناوری های پوشیدنی میتواند قدرت بدنی انسان ها را افزایش دهد؛ مثلا یک نفر بتواند چندین برابر وزن خود بار جا به جا کند. طبیعتا چنین کارهایی در ابتدا برای همه ما جذاب و خوشحال کننده است، اما نباید از «نگاه جامع و چند بُعدی» به کارکردهای این فناوری غافل شد.
🍒تا وقتی که این فناوری بتواند خدماتی از قبیل زندگی بهتر برای افراد ناتوان را ارایه کند قطعا از نظر اخلاقی قابل دفاع است، ولی همه خدمات این فناوری از این دست نخواهد بود. مثلا افزایش قدرت جسمی انسان باید متناسب با توان فکری و هوش اخلاقی او باشد که تا بتواند آن را مدیریت کند و از آن در راه درست استفاده کند. همان گونه که داشتن توان اقتصادی و سیاسی برای انسان مسوولیت آور است داشتن قدرت جسمیِ ناشی از هوش مصنوعی هم باید حتما همراه با مسوولیت پذیری اخلاقی نسبت به آن باشد.
🍒بنابراین طراحان و استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در کنار توسعه یا به کارگیری توانایی های آن حتما بایستی به «پیوست های اخلاقی» مربوط به آن نیز توجه کنند.
حسینعلی رحمتی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشاوره_آنلاین
فرارسیدن ماه ربیع بر شما مبارک🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐕🦺 تاثیر «حیوان-ربات ها» بر زیست انسانی و جانوری
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۴)
ربات ها هر روز شکل و شمایلی نزدیک تر به موجودات حاضر در زندگی ما پیدا می کنند. مثلا ربات های حیوان-نُمایی درست شده که از نظر حرکات و سَکَنات دارند شبیه حیوان های فعلی می شوند و چه بسا در آینده ای نزدیک به عنوان #حیوان_خانگی مورد استفاده قرار گیرند. این کار می تواند پرسش ها و چالش هایی را از نظر #اخلاقی موجب شود، از جمله این که:
🦖 توسعه هوش مصنوعی چه مزیت ها و مشکلاتی را می تواند برای محیط زیست جانوری ایجاد کند؟
🦖 آیا ممکن است انسان ها به ربات های حیوانی دلبستگی عاطفی پیدا کنند؟ نسبت به آنها چه وظایف اخلاقی دارند؟
🦖 آیا ممکن است موجب بی¬مِهری و افزایش خشونت انسان نسبت به حیوان¬های واقعی شوند؟
🦖 یا از سوی دیگر، آیا ممکن است موجب استفاده کمتر از حیوانات واقعی و درنتیجه آسیب دیدن کمتر آنها شود؟
🦖 همزیستی حیوانات واقعی با این ربات¬ها آیا ممکن است روی روحیات آنها مثل وفاداری یا محبت به صاحب شان تاثیر منفی بگذارد؟
حسینعلی رحمتی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥هوش حقیقیِ ایرانی در خدمت هوش مصنوعی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۵)
🔻فناوری هوش مصنوعی در هیچ کشوری از روز اول تخم دوزرده نمی کند؛ بلکه با مجموعه از آزمون و خطا گام به گام توسعه پیدا می کند. در شبکه های اجتماعی، معرفی محصولات دیگر کشورها در زمینه هوش مصنوعی کار خوبی است ولی این نباید موجب غفلت از معرفی کوشش های علمی و دستاوردهای دانشمندان کشورمان، به خصوص جوانان، در این عرصه شود.
💪معرفی دانش و دانشمندان ایرانیِ هوش مصنوعی نوعی قدردانی از زحمات آنها، تشویقشان به تلاش بیشتر، دلگرمی برای عدم مهاجرت، ایجاد اشتغال و تولید سرمایه در کشور، و پیشتازی کشورمان در میدانِ پررقابتِ هوش مصنوعی میشود. از نظر اخلاقی کار خوب از هر کسی که سرزند شایسته تقدیر است ولی چه بهتر که فرزندان میهن مان را بیشتر تشویق کنیم، چرا که حق بیشتری بر گردمان دارند. البته نهادهای حاکمیتی و صاحبان صنایع و سرمایه هم باید بسته به امکانات خود در این کار خیر مشارکت کنند.
🧿ویدیو: معرفی ربات دستیار جراح ساخته شده توسط #دانشجویان_ایرانی
حسینعلی رحمتی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رباتها هم عصبانی میشوند؟
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۶)
🔻وجود عواطف و احساسات و عکسالعملهایی چون خشم و عصبانیت در انسانها طبیعی است ولی برای رباتها چه؟ دانشمندان در صدد هستند رباتها را بهگونهای توسعه دهند که هم احساسات انسانها را درک کنند هم بتوانند رفتارهای احساسی از قبیل غم و شادی را از خود بروز دهند. این کار گرچه در ابتدای راه است ولی به هر حال از منظر #اخلاقی میتواند پرسشهایی را برانگیزد از جمله این که:
🤖 اگر در فهم احساسات انسان اشتباه کردند و عکسالعمل نامناسبی نشان دادند چه باید کرد؟
🤖آیا ممکن است کاری کرد که «فقط» احساسات مثبتی چون شفقت و مهربانی نسبت به دیگران داشته باشند؟
🤖 در این صورت آیا کارشان یک رفتار اخلاقی است یا صرفا یک واکنش مکانیکی؟
🤖وابستگی عاطفی انسان به رباتها چه تاثیرات اخلاقی روی تعامل انسان با رباتها و با انسانهای دیگر (و حتی حیوانات) میتواند داشته باشد؟
حسینعلی رحمتی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀کوچک شدن ربات ها و کوچک شمردن اخلاق
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۷)
👽یکی از تغییرات جالب در عرصه هوش مصنوعی تولید ربات هایی است که از نظر قد و اندازه هر روز کوچک تر می شوند. در طراحی این ربات ها معمولا از حیوانات ریزنقش مثل کِرم و پروانه و زنبور الهام گرفته می شود و حتی به شکل همین حیوانات هم ساخته می شود. البته از آنها ریزتر هم هست که به اندازه یک سرانگشت هستند.
👽 ریزربات ها کارکردهای مختلفی دارند؛ از پزشکی گرفته تا کارهای نظامی و اطلاعاتی. تولید آنها در مواردی که به کاهش صدمه به انسان ها یا درمان آنها یا ممانعت از کارهای تروریستی منجر می شود قطعا از منظر اخلاقی قابل دفاع است.
👽 اما از سوی دیگر درباره آنها دغدغه هایی هم وجود دارد، از جمله این که: چون به قول قدیمی ها عقل آدمی در چشم اوست ممکن است مراعات اصول اخلاقی درباره این ربات ها را چون ریز هستند چندان جدی گرفته نشود (همان طور که ما بزرگ تر ها نوجوان ها را چون بچه حساب می کنیم جدی نمی گیریم). این در حالی است که از نظر مراعات اصول اخلاقی در مورد طراحی، توسعه و استفاده از ربات ها فرقی بین ریز و درشت بودن آنها نیست.
حسینعلی رحمتی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️هوش مصنوعی و «کله قند»وارِگیِ اخلاقی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۸)
🦾حدّومرز اخلاقیِ توسعه ماشین های هوشمند تا کجاست؟
آیا طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی باید هر چیزی را که «می توانند» تولید کنند؟
رقابت سیری ناپذیرِ شرکت های مختلف در این زمینه چرا، چگونه و توسط چه کسانی باید زا نظر اخلاقی مورد نظارت و کنترل قرار گیرد؟
🦾 اینها برخی از مهم ترین پرسش هایی است که اخلاق پژوهان هوش مصنوعی باید بهجدّ در پی پاسخ به آن باشند. اگر به طراحان و تولیدکنندگان این ماشین ها باشد به نظر می رسد آنان هیچ حدّومرزی را برای این کار قائل نیستند. شاهدش این که هر روز ربات یا فناوری جدیدی تولید می کنند بدون این که خبری از «پیوست اخلاقی»اش باشد.
🦾 یکی از پیامدهای این نگاه سودگرایانه به بازار پررونق و رقابت ماشین های هوشمند این است که به زودی ما شاهد انسان(واره)هایی خواهیم بود که ظاهرشان با هم فرق می کند ولی فکر و اخلاق شان (خوب یا بد) عین هم است. درست شبیه کله قندهایِ یک شکل.
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۲۱ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥آیا ربات ها هم باید اخلاق را مراعات کنند؟
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۹)
«آیا ربات ها هم باید در گفتار و رفتارشان با خودشان و انسان ها چارچوب های اخلاقی داشته باشند؟» شاید این پرسش امروز کمی خنده دار و عجیب به نظر آید ولی با توجه به فرایند توسعه ماشین های هوشمند باید به آن جدی تر فکر کرد. و البته هرگونه پاسخ به آن مبتنی است بر این که ببینیم این ماشین ها چه اندازه از «اختیار، استقلال، و خودآگاهی» برخوردار هستند یا در آینده می شوند؛ چرا که این این سه موضوع جزو مبانی اولیه اخلاق هستند.
🍄 اگر به درصدی از امکان تربیت اخلاقی ربات ها باور داشته باشیم، آن گاه باید درباره پرسش هایی از این دست تامل کنیم:
▪️ روش تربیت اخلاقی ربات ها چه گونه است؟
▪️چه اصول و قواعدی را باید به آنها یاد داد؟
▪️چه کسی باید این اصول را مشخص کند؟
▪️ اگر بین اصول اخلاقی ربات ها با اصول اخلاقی انسان های مرتبط با آنها اختلاف پیش آمد چه باید کرد؟
▪️چه کدهای اخلاقی باید برای آنها نوشت؟
▪️اگر ربات ها بین خودشان یک نظام اخلاقی جدید پایه گذاری کردند انسان ها چه باید بکنند؟
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۲۲ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مگه بیل به کمر رباتها خورده؟
بیکاری به مثابه یک چالش اخلاقی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۱۰)
🛠پیدایش «رباتهای کارگر» اگر یک گروه را خوشحال کند آنها صاحبان کارگاه ها و کارخانه ها هستند؛ چرا که این کارگران جدید نه غرولند می کنند، نه حقوق می خواهند، نه بیمه، نه حق اولاد و عیال، نه اعتصاب می کنند. تازه، زورشان هم زیادتر است، خسته هم نمی شوند. چه از این بهتر؟ اما از سوی دیگر با استفاده از هر ربات، چندین کارگر بی کار می شوند و چندین خانواده از جهات مختلف آسیب می بینند.
🛠این جاست که اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات باید وارد شوند و مسوولیت اخلاقی صاحبان کار را در استفاده از ربات ها و مواظبت بر حفظ حقوق و کرامت انسانی کارگران به آنان یادآور شوند. و حتی اگر لازم شد تدابیر حقوقی و قضایی را هم به کار ببرند. نقش ربات ها در افزایش بی کاری، امروزه به یک دغدغه های مهم جهانی تبدیل شده است. ترس از این است که حرمت و کرامت کارگران، که قشر ضعیف و زحمتکش جامعه اند، زیر پای ربات ها و درراستای سرمایه پرستی و سودگرایی صاحبان کارخانه ها و مراکز تولیدی قربانی شود.
🛠پیامدهای اخلاقی و اجتماعی این کار کمتر از ضررهای اقتصادی اش نیست.
حسینعلی رحمتی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقی فناوری های نوپدید، مبتنی بر هوش مصنوعی
🔹گزارش یک نشست علمی
این نشست روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزارشد. دکتر رحمتی گفت مخاطبان این بحث عموم علاقمندان به #اخلاق_فناوری_اطلاعات و #هوش_مصنوعی، به ویژه طلاب و روحانیون هستند که درباره اخلاق اندیشی و اخلاقی پژوهی نسبت به این فناوری ها مسوولیت بیشتری دارند.
ایشان تضعیف کرامت انسانی در برابر ماشین، نقض حریم خصوصی،جعل حقیقت، کاهش اقتدار نهادهای سنتی اخلاقی، شکل گیری مشاوران اخلاقی جدید، کاهش عواطف انسانی، اعتیاد مجازی، نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران را از جمله این چالشها ذکر کرد.
📌متن کامل گزارش را در اینجا بخوانید
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقی فناوری های نوپدید، مبتنی بر هوش مصنوعی
🔹گزارش یک نشست علمی
نشست علمی «چالش های اخلاقی فناوری های آینده، ناظر به هوش مصنوعی» روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۸ الی 12 با همکاری معاونت پژوهش مدرسه تخصصی زینبیه حوزه علمیه خواهران کرج با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
♨️در ابتدای این نشست که مصادف با روز شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) بود دکتر رحمتی هدف از بحث خود را «آشنایی با برخی از مهم ترین مشکلات و مسائل اخلاقی ناشی از پیشرفت فناوری های ارتباطی به ویژه هوش مصنوعی در آینده» بیان کرد و گفت مخاطبان این بحث علاقمندان به حوزه اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، به ویژه طلاب و روحانیون هستند که درباره اخلاق اندیشی و اخلاقی پژوهی نسبت به این فناوری ها، و ترویج اخلاق در جامعه مسوولیتی سنگین دارند. دکتر رحمتی فناوری های آینده یا نوظهور را فناوری هایی دانست که عمدتا مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و از هم اکنون تولید شده اند و در آینده تداوم و توسعه پیدا می کنند، یا فناوری هایی که ممکن است در آینده ای دور یا نزدیک پا به عرصه وجود بگذارند. ایشان با عنوان اینکه حوزه های علمیه و همه اخلاق اندیشان باید در حال حاضر آمادگی لازم برای مواجهه صحیح با بحران های اخلاقی آینده، مدیریت آنها و پرهیز از غافلگیر شدن و یافتن راهکار برای حل این چالش ها و ادای وظیفه نسبت به نسل آینده را داشته باشند، به ضرورت شناسایی این چالش های اخلاقی اشاره کرد.
♨️عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث مسولان چالش شناسی را نهادهای مرتبط با اخلاق خصوصا حوزه های علمیه، و نهادهای مرتبط با فضای مجازی و فناوری عنوان کرد و گفت این کار باید با بهره گیری از دانش آینده پژوهی انجام شود. آن گاه پس از تعریف آینده پژوهی و «آینده پژوهیِ اخلاق»، فرایند و مراحل آن را زیر سه عنوان موضوع شناسی، مسئله شناسی اخلاقی و راهکار شناسی توضیح داد.
این محقق اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه با اشاره به روند رو به افزایش استفاده از چت بات ها، پیوند هوش طبیعی به هوش مصنوعی، فراگیر شدن ربات های دستیار، متاورس و واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء، بلاک چین، انبار داده های دی ان ای، پرینت سه بعدی ناظر به انسان، و ساخت ابررایانه های محاسبه گر قوی را به عنوان نمونه هایی از فناوری های نوظهور برشمرد.
♨️ایشان مهم ترین چالشهای اخلاقی مرتبط با این فناوری ها را چنین معرفی کرد: تضعیف کرامت انسانی در برابر ماشین، نقض حریم خصوصی، تحریف و جعل حقیقت، کاهش اقتدار نهادهای سنتی اخلاقی، ترویج اخلاق منهای دین، تضعیف منابع و متون اخلاقی سنتی، شکل گیری مشاوران اخلاقی جدید، ضعیف شدن میزان تاثیرگذاری اخلاقی نهاد خانواده سنتی، کاهش عواطف انسانی، اعتیاد مجازی و مشغول تر شدن انسان ها به فناوری اطلاعات، دسترس پذیری بیشتر به محتوای غیر اخلاقی، تضییع حق الناس، تضییع حق الله، تخریب محیط زیست، سرقت علمی و نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران، آسیب دیدن انسان ها توسط ماشین های هوشمند، چالش های مربوط به مسوولیت اخلاقی، تربیت اخلاقی ربات ها، شکل گیری تجربه ها و وضعیت های اخلاقی جدید، کمرنگ شدن مرزهای جنسیتی در اخلاق، تهدید امنیت کشور، جهت دهی به معرفت اخلاقی کاربران و تضعیف اختیار و خودآگاهی انسان، تنهایی و جمع گریز شدن انسان ها، کوتاهی در انجام وظایف شخصی و اجتماعی، هک شدن هویت و شخصیت اخلاقی انسان، و فناوری هراسی یا فناوری گرایی افراطی.
این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
✍🏼گزارش: ناهید ملمعی خوزانی
«منبع شناسی هوش مصنوعی و معرفی سایتهای تعامل رایگان با این هوش»
به کوشش: محسن بهرامی
در این منبع شناسی، کتاب ها، سایت ها، و مقالات فراوانی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی درباره مباحث مرتبط با هوش مصنوعی معرفی شده و لینک دسترسی به برخی از آنها نیز درج شده است. هرچند به نظر می رسد هیچیک از آنها درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی نیست ولی به هر حال برای علاقه مندان به این عرصه مفید است.
آدرس: https://tt-ej.ir/post/809