eitaa logo
| اندکی اندیشه |
357 دنبال‌کننده
781 عکس
227 ویدیو
17 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀🥀 اخفاءالمثل ها (۲) (طنزیماتی حسب حال فضای مجازی) ✍️حسینعلی رحمتی @دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی کاربری که اندیشه کرد و پُست نگذاشت، و دیگر آن که پُست گذاشت و اندیشه نکرد. پُست هرچند بیشتر بگذاری، چون سوادش نداری نادانی (با اجازه از شیخ اجل، سعدی) @از سه چیز باید ترسید: تصویر زیبا در پروفایل، چاپلوسی در پی وی، استاد استاد گفتن در چت های دانشجویی @ سایتی که بیننده نداره را فیلتر نمی کنند @نه همین عکس پروفایل است نشان واقعیت @ احترام کانال با ادمین آن است @به طرف گفتند چرا اعضای کانالت فیک اند، گفت: مگه «آی دی»‌ خودم واقعیه؟ @ ادمین و آیین نامه هفت تا، پست مفید هیچی @از صدای بوق مودم ندیدم خوشتر، یادگاری که در این گنبد دوار بماند (مربوط به دوره اتصال به کامپیوتر به وسیله مودم های بوقی) @ اول چهارتا پست درست و درمان بگذار بعد توقع دو کا عضو را داشته باش @پست به پست دریغ از یک کلمه حرف حساب @ ادب ادمین به ز مدیریت اوست @جواب کامنتگذار (دلسوز)، خاموشی است @ دم مدیر فنی سایت را ببین، اطلاعات کاربران را سرقت کن @ فلانی با تعداد فالوئرهاش سر می بُره @ ممبر ناخوانده را پروفایلش را چک نمی کنند @گره ای که با ریمو کردن باز میشه با ریپورت باز نمی کنند @اومد مطلب را ادیت کنه از بیخ دیلیت کرد @هنوز پیج‌ات فیلتر نشده تا شاخ و پلنگ شدن از یادت بره @ ما ز فالوئرها چشم یاری (مالی) داشتیم @ادمین شدن چه آسان، حرف حساب محاله 🌺عید مبعث مبارک 🌺
♨️ بله، هنوز می ترسیم جناب «جی پی تی تیری»: نامه ای به چت بات جی پی تی تیری درباره معضلات اخلاقی هوش مصنوعی (قسمت 2 از ۲) ✍️حسینعلی رحمتی قسمت دوم👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/442 قسمت اول👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/437
♨️ بله، هنوز می ترسیم جناب «جی پی تی تیری» نامه ای به چت بات جی پی تی تیری درباره معضلات اخلاقی هوش مصنوعی (قسمت 2 از ۲) ✍️حسینعلی رحمتی 🔺4. جناب جی پی تی! دلیل دیگر ترس من از شما و هم جنسان تان این است که نمی دانم آیا برای شما ها می شود کد و دستورالعمل های اخلاقی نوشت و اگر بر فرض هم بشود چه چیزهایی را باید برای شما خوب یا بد دانست. آیا معیارهای اخلاقی شما با ما انسان ها یکی است؟ اگر درباره خوبی یا بدی یک کار با یکدیگر اختلاف پیدا کردیم چه باید کرد؟ چه کسی باید حرف آخر را بزند؟ چگونه باید شما را به پذیرش اصول و عقاید اخلاقی ملزم کنیم؟ 🔺5. مشکل دیگر تکلیف ماشین های هوشمند هنگام قرار گرفتن بر سر دوراهه ها یا تزاحم های اخلاقی است. شما اگر بر سر دو راهه یا تزاحم اخلاقی قرار گرفتید از بین چند وظیفه‌ای که بر عهده دارید کدام یک را ترجیح می دهید؟ توجه داشته باشید که ترجیح یک وظیفه بر وظایف دیگر برای ما انسان‌ها هم کار بسیار دشواری است، آن وقت در باره شما که دیگر ساخته دست انسان هستید وضعیت احتمالاً سخت تر و بغرنج تر می شود. 🔺6. مشکل دیگر که باعث ترس می شود این است که موقعیت های آینده شما که در آن قرار می گیرید یا رفتار هایی که در آن موقعیت ها می خواهید انجام دهید برای ما مشخص نیست. مثلاً نمی دانیم آیا شما در آینده چه سِمت ها و مسئولیت هایی را در جامعه انسانی خواهید پذیرفت. آیا به انجام کارهای فیزیکی و مکانیکی اکتفا می کنید یا مثلاً قصد تصدی پست های دولتی یا مدیریتی را هم دارید؟ آیا با همدیگر یا با انسان ها ازدواج خواهید کرد؟ آیا در صدد فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مانند آن بر می آیید یا نه؟ و در هر موقعیت و مسئولیتی آیا به اخلاق پایبند خواهید بود یا خیر؟ 🔺7. مشکل دیگر مربوط به خود ما انسان ها است. نمی دانیم هم نوعان ما با شما چگونه رفتار خواهند کرد. هرچند لازم است برای آنها هم اصول و ضوابط اخلاقی را برای برخورد درست با شما تدوین کنیم، ولی واقعیت مطلب این است که ما انسان ها گاهی در برخورد با خودمان هم اخلاق را مراعات نمی کنیم؛ از این رو این خطر هست که شما را فریب دهیم و توانمندی های تان را در راه نادرست، مثلا برای جعل و تحریف حقیقت، به کار گیریم. نمونه دم دستی اش همین مطلبی است که به اسم شما منتشر شده و نمی دانیم آیا واقعاً توسط خود شما نوشته شده یا دیگران. از شما چه پنهان، امروزه جعل و تحریف و فریب با استفاده از فناوری آن چنان زیاد شده است که تشخیص درست از نادرست برای ما انسان ها که ادعای عقل و هوش داریم و خودمان را اشرف مخلوقات می دانیم بسیار دشوار شده است؛ چه رسد به شما که دست کم هنوز چنین ادعایی را ندارید. ✅جناب جی پی تی تری ! می بینید که مسئله به این سادگی و راحتی که شما تصور کرده‌اید نیست و نگرانی‌ها و سوال‌ها و ابهام‌های اخلاقی ما نسبت به شما و هم جنسان شما زیاد است. طبیعتاً هر چه شما پیشرفته تر شوید به همان اندازه که به نوع بشر خدمت می کنید (و از این جهت از شما متشکریم) به همان اندازه یا بیشتر هم ترس و نگرانی ما افزایش پیدا می کند؛ به دلایلی که به برخی از آنها اشاره شد. ✅هدف از نگارش نامه حاضر این بود که بگوییم نگرانی‌های ما را درک کنید و انتظار نداشته باشید به سوال تان که « هنوز هم از ما می ترسید؟» سریع پاسخ منفی بدهیم و خیال شما را راحت کنیم. امیدوارم این نامه به تداوم گفت‌وگوی ما انسان ها با شما ناانسان ها، که ظاهراً همشهریان آینده ما خواهید بود، منجر شود تا اگر از منافع غیرقابل تردید شما استفاده می کنیم، از زحمت های احتمالی تان در امان بمانیم. زیاده عرضی نیست. متشکرم. 📆نگارش: آبان 1399 انتشار: بهمن 1401 📭@harahmati
✍️ مقاله «کدهای اخلاقی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی» نویسندگان: سبحان نقدی پور، عبدالله عمادی مجله اخلاق، دوره 18، شماره 46 - شماره پیاپی 68، شهریور 1401، صفحه 39-64 🔻چکیده با ظهور فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطاتی و گسترش اینترنت و شبکه­های اجتماعی، کنشگری روحانیت شیعه وارد صحنۀ­ جدیدی به‌نام کنشگری مجازی شده است. کنشگری مجازی در بستر فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی، بین کنشگر و مخاطب صورت می­گیرد. به هرگونه فعالیتروحانیون که با هدف رساندن پیام دین به مخاطبان در بستر شبکه­های اجتماعی انجام می­شود، کنشگریروحانیت در شبکه­های اجتماعی اطلاق می­گردد. کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی، عملی بی‌قیدوشرط نیست، بلکه نیازمند اصول و آیین­نامۀ اخلاقی است. این نوشتار به دنبال آن است که مهم‌ترین مصادیق اجرایی اصول اخلاقی را به‌عنوان کدهای اخلاقی در کنشگری روحانیت در شبکه­های اجتماعی شناسایی و بررسی کند. این تحقیق از نوع تحقیقات نظری و اسنادی است و از نظر روش گردآوری و تحلیل اطلاعات، کیفی محسوب می‌شود. اطلاعات تحقیق با روش استقرا و مشاهدۀ کنشگران جمع‌آوری و با کمک منابع اسنادی تفسیر شده‌اند. http://akhlagh.morsalat.ir/article_73720_8b36098824bdcefce558458acd4d6e77.pdf 🔻@harahmati
👆بسته سوم مدرسه اخلاق کاربردی و تربیت اخلاقی؛ روش ها و راهبردها ❗️ ساعت های هیچ یک از بسته ها با یکدیگر تداخل نداشته و علاقمندان می توانند در هر چهار مورد شرکت کنند. •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @akhlaghiyat ♦️@harahmati
«پیش به‌سوی هوش مصنوعی اخلاق‌گرا: آیا زمان انتقال مهارت‌های کار از انسان به ماشین است؟» نويسنده: ؟ آنچه متخصصان در مورد آن هشدارمی‌دهند ابعاد اخلاقی وانسانی گسترش و نقش آن در بي كار شدن افراد است که نه فقط کارکنان وخانواده هایشان بلکه کلیت جامعه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. ادامه مطالعه https://ainews.ir/?p=15204 @harahmati
Abdol kadar Masum-IT Ethics in the Light of Islam.pdf
72.2K
💢یک مقاله و یک سوال 🔹مقاله: «اخلاق فناوری اطلاعات در اسلام»، نویسندگان: عبدالقادر محمد معصوم (و دیگران)، مجله: IIUC Studies، دسامبر 2011. ✅نویسندگان در این مقاله ضمن اشاره به حضور گسترده فناوری اطلاعات در دنیای امروز و اهمیت اخلاق در اسلام، تاکید کرده اند که بایستی برای مرتبطان با فضای مجازی، به ویژه کاربران مسلمان، اصول و قواعد زیست اخلاقی در این فضا را تبیین کرد. آنها در این راستا سعی کرده اند با بهره گیری از آموزه های اسلامی، یک مدل یا الگو ارایه کنند. 💢یک سوال: نویسندگان این مقاله غیر ایرانی هستند. به نظر شما با توجه به تعداد اساتید، طلاب،‌دانشجویان و موسسات آموزشی و پژوهشی در کشور ما تاکنون چند اثر علمی به صورت از درباره انجام شده است؟ (نه این که صرفا به آیات و روایات استناد کرده باشند). اگر مواردی را می شناسید معرفی کنید لطفا @harahmati
♨️ چت جی پی تی؛ و ضرورت تدوین «الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین» ✍️حسینعلی رحمتی در آدرس زیر مطالعه کنید: https://eitaa.com/harahmati/453
♨️ چت جی پی تی؛ و ضرورت تدوین «الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین» ✍️حسینعلی رحمتی 🔻الف) دنیای امروز عرصه حضور روزافزون و رقابتی فناوری های اطلاعات و ارتباطات است. نزدیک ترین مثال آن همین «چت جی پی تی» است که هنوز از راه نرسیده، گوگل چت‌بات Bard را ارایه کرد، یا موتور جست و جوگر Bing خود را به آن مجهز نمود. بررسی سیر صعودی تولید و توزیع این فناوری در چند دهه گذشته نشان گر آن است که این فرایند سرِ ایستادن ندارد، و حتی در آینده، به دلایلی که در جای خود باید بررسی شود، با شدت و قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. بدیهی است که ورود هر فناوری به همراه خود مجموعه ای از مسائل، موضوعات و دغدغه های اخلاقی را به دنبال دارد که باید به آنها هم توجه شود. 🔻ب)در دنیای شبکه مند شده، کشور ما هم از جامعه جهانی جدا نیست و تجربه های گذشته نشان داده که شهروندان به هر صورت، زود یا دیر و کم یا زیاد، سراغ این فناوری ها خواهد رفت. از این رو همه افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و / یا فناوری در کشورمان باید برای مواجهه با این فناوری ها الگویی را تعریف کنند تا با آمدن هر فناوری جدید، هم جامعه هم نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی تکلیف خود را بدانند و بتوانند با آن مواجهه معقول و منطقی داشته باشند. همان طور که در موارد دیگر، مانند وقوع سیل و زلزله، هم اگر سیاست ها و برنامه های کلان و وظایف هر شهروند و نهادی از قبل مشخص شده و آموزش های لازم داده شده باشد میزان ضرر و زیان به کمترین حد خود می رسد. 🔻ج) طراحی «الگوی مواجهه اخلاقی» یا «الگوی اخلاقی مواجهه» با فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی البته نیازمند هم اندیشی، هم دلی و همراهی نهادهای مدیریتی و سیاستگذار با اندیشوران جامعه است، ولی در این جا به طور مختصر به چند نکته اشاره می شود. امید که فتح بابی باشد برای جدی گرفتن طراحی این الگو از یک طرف، وتوجه به نکته هایی که در این طراحی باید مد نظر قرار گیرد، از سوی دیگر. این الگو باید ناظر به موارد زیر باشد: 🔘 1. استفاده از مزیت ها و ظرفیت های فناوری های جدید: مثلا همین «چت جی پی تی» برای پیشبرد دانش، تحلیل اطلاعات، تسریع و تقویت کارهای پژوهشی، دستیاری متخصصان رشته هایی چون پزشکی، ارایه مشاوره به افراد در زمینه های مختلف، جست وجوی هوشمند و مفیدتر در فضای مجازی و موارد دیگری که در آینده مشخص خواهد شد کاربرد دارد. بی توجهی به این گونه مزایا و نگاه یک سر بدبینانه و سلبی به این فناوری ها موجب محروم شدن جامعه از آنها می شود. 🔘2. در امان ماندن از چالش های اخلاقی این فناوری ها: هر فناوری از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. از این رو در مواجهه با آن، خوش بینی افراطی و بی توجهی به کژکارکردهای آن به همان اندازه نادرست است که بدبینی افراطی. مثلا «چت جی پی تی» می تواند به ابزاری برای تقلب در پژوهش های علمی، ارایه مشاوره غلط و متضرر کردن مخاطبان، و نقض حریم خصوصی افراد تبدیل شود. بنابراین، در طراحی الگوی مواجهه با فناوری های جدید باید برای حفاظت جامعه از ین بی اخلاقی هم چاره اندیشی شود. 🔘3. تفکیک وظایف مرتبطان: درباره هر فناوری مجموعه ای از افراد و نهادهای جامعه، از کاربران عادی گرفته تا سازندگان نرم افزار و سخت افزار، عاملین فروش و خدمات، مدیران سایت ها و کانال ها و گروه ها، قوای سه گانه و نهادهای فراقوه ای از قبیل شورای عالی فضای مجازی درگیر و دخیل هستند و بدون همراهی و همدلی آنها استفاده درست از فناوری ها به نتیجه لازم نمی رسد. از این رو در طراحی الگوی مواجهه بایستی نقش و وظایف هر یک از آنها مشخص شود. بی توجهی به این مسئله موجب ناهماهنگی در عرصه عمل می شود که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد. 🔘4. اقبال و اعتمادِ جامعه هدف: افراد و نهادهایی که در صدد طراحی الگوی مواجهه با فناوری های جدید هستند از همان ابتدا بایستی به طور جدی این مسئله را مدنظر قرار دهند. توجه به کارکردهای مثبت، در نظر گرفته خیر عمومی جامعه، مشارکت دادن نخبگان در فرایند طراحی و تبلیغ الگو، و اطلاع رسانی شفاف و مداوم از جمله کارهایی است که می تواند زمینه این اقبال و اعتماد را فراهم کند. 🔻پ. ن: آنچه گفته شد صرفا در حد «طرح بحث» بود. از این رو، نگارنده از همه اندیشوران دغدغه مند اخلاق و فناوری تقاضا دارد به این موضوع ورود کرده و با ارایه نظرات خود به شکل گیری الگوی پیش گفته یاری رسانند. بهمن 1401 🔸 @harahmati
🔴 فلسفه و فناوری‌های همگرا 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔺پیشرفت‌های صنعتی و هوش مصنوعی و تولید ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند که به زودی در هر کوی و برزنی شاهد حضور گسترده و فعال آنها خواهیم بود، اجازه تأملات آرام و اشتغال فیلسوفان را به مباحث انتزاعی محض نمی‌دهد. همانطور که اجازه فتاوای غیردقیق و نامطمئن را هم به فقیهان نمی‌دهند. فناوری‌های هوش مصنوعی از فیلسوفان و فقیهان و اخلاقیان می‌خواهند با سرعت و قاطعیت درباره موضوعات مختلف مربوط به اراده و شخصیت انسان تصمیم‌ بگیرند والا حرکت سرسام‌آور ماشین صنعت، همواره شتابنده و فزاینده است و هرگز نه تنها متوقف نمی‌شود؛ بلکه سرعت آن «یکنواخت» نیز نخواهد بود؛ بلکه دائماً «پیش‌رونده» و «شتابنده» است. 🔺تولید ماشین‌های هوشمند از عالمان علوم انسانی می‌خواهد با سرعت و دقت و اطمینان دیدگاه خود را درباره اراده و انتخاب و تصمیم‌گیری در بزنگاه‌ها مشخص کنند؛ برنامه را به ماشین بدهند. باید برای یک ماشین هوشمند مشخص کنند که فی‌المثل در دو راهیِ زیر گرفتن انسانی بی‌گناه یا برخورد با وسیله نقلیه‌ای دیگر و کشته شدن سرنشین ماشین، اخلاقی‌ترین مسیر را مشخص کند؟ 🔺دنیای جدید دنیای بی‌حوصله‌ و عجولی است. به فیلسوفان اجازه نمی‌دهد که هزاران سال درباره مقوله «اراده آزاد» و نحوه مواجهه با دوراهی‌ها و معضلات اخلاقی گفتگو کنند و بر سر و کله همدیگر بزنند و شادمانه بگویند که اقتضای بحث فلسفی درباره اراده و اختیار چنین است که «رگ‌رگ است این آب شیرین آب شور/ در خلایق می‌رود تا نفخ صور». در دنیای فناوری‌های نوین، نفخ صور این نظرات همین الان است. ————————— 🌐 @ainews_ir ♦️@harahmati
«کارکردهاي اخلاقي هوش مصنوعي براي افزايش ميزان کار مفيد ومعنادار کارمندان» نوشته سارا بنکينز و پاول فورموسا، مجله اخلاق تجارت، فوريه 2023. Bankins, S., Formosa, P. The Ethical Implications of Artificial Intelligence (AI) For Meaningful Work. J Bus Ethics (2023). نويسندگان بااشاره به اهميت اخلاقي افزايش ميزان در محل هاي کار، چرايي و چگونگي استفاده از براي رسيدن به اين هدف را تبيين مي کنند. مقصود از کار مفيدکاري است که جذاب، متنوع، براساس مهارت‌، مفید براي ديگران، و از روي ميل و رغبت انتخاب شده باشد. متن مقاله در آدرس زیر: https://doi.org/10.1007/s10551-023-05339-7 ♦️@harahmai
✅«لینکدین نوشتن «مقالات مشارکتی» با را ممکن کرد» (دیجیاتو) 💢چند سوال: از نظر اخلاقی: 1.انسان محسوب می شود یا ربات؟ 2.جایگاه در اینگونه مقالات مشترک کجاست؟ 3.درست است که مزایای اینگونه مقالات علمی به انسان تعلق گیرد؟ 4.اصلا ربات را می شود محسوب کرد؟ @harahmati