eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
201 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ طلبه، فضای مجازی، شرط حضور 💠 ای كه در فضای مجازی حضور پیدا می کند باید صبور، متین و مهربان باشد و با دیدگاه های مخالف خود بر اساس آموزه قرآنی «حكمت، موعظه حسنه و جدال احسن» گفتگوی انتقادی داشته باشد. همچنین باید خود را طالب و یاددادن بداند، نه یک فردِ «همه چیزدان» كه نیازی به دانستن از دیگران ندارد. حسینعلی رحمتی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
حسن بوسلیکی، «ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی». مجله مطالعات اخلاق کاربردی،خرداد 1402. http://akhlagh.morsalat.ir/article_75289.html چکیده: روند فزاینده بدرفتاری‌ها همیشه اندیشمندان و سیاست‌گذاران جامعه را به تکاپو می‌اندازد تا قبل از این که جامعه در گرداب این بدرفتاری‌ها به نقطه غیرقابل بازگشتی برسد، تدابیری بیندیشند. امروزه در فضای مجازی، بیش از فضای فیزیکی شاهد بدرفتاری هستیم. نوشته حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که چرا در فضای مجازی بیش از فضای فیزیکی شاهد رفتارهای غیراخلاقی با دیگران هستیم؟ موضوع پژوهش کنونی به بدرفتارهای ارتباطی (مانند هتاکی و نقض حریم خصوصی) محدود است و شامل آسیب‌های فردی (مانند اعتیاد به پورنوگرافی) نمی‌شود. برای پاسخ به سؤال مزبور از نظریه چهار مؤلفه‌ای جیمز رِست بهره گرفته شده است. فرضیه پژوهش آن است که ابزارهای ارتباطی کنونی ارتباط افراد را غیرمستقیم کرده و به این ترتیب، حساسیت اخلاقی آنها را کاهش داده است. این کاهش حساسیت، عامل بسیاری از بدرفتاری‌های اخلاقی در فضای مجازی است. برای حمایت از این فرضیه، شواهدی از مطالعات تجربی ارائه شده است. 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
📣 هفتاد و هشتمین نشست علمی واکاوی مقالات طلاب درس خارج 🔹پ ن:کار بسیار خوبی است.اینگونه جلسات موجب پژوهشی و ارتقای محتوایی و شکلی پژوهشهای میشود.خیلی خوب است اگر درباره هم این کار بشود.یعنی هرمقاله ای قبل از انتشار در یک جلسه عمومی بررسی و نقد و سپس منتشر شود؛ چیزی شبیه جلسه دفاع از پایان نامه. حسینعلی رحمتی 14 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
شنیدن نام بزرگانی چون و آیت الله همواره مفاهیمی چون علم و حکمت و دانایی و تقوا را به ذهن مان متبادر کرده است. شایسته نیست کاری کنیم که از این به بعد، به ویژه در ذهن و ضمیر نسل جوان، کلمه همراه این مفاهیم یا جایگزین آنها شود. حسینعلی رحمتی 15 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ سلسله نشست های علمی آنلاین "درآمدی به اخلاق قرآنی" فصل چهارم 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مراکز علمی کشور مزایا: ☑️ بهره‌مندی از ارائه ۶۵ استاد داخلی و ۱۵ استاد خارجی ☑️اعطای گواهینامه معتبر از دانشگاه شهید بهشتی 📅زمان: ۲۱ اسفند ۱۴٠۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴٠۳ (مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان) ⏰ همه روزه ساعت ۱۵:٠٠ و ۲۱:٠٠ 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/UeMBbeF 💥 عناوین نشست ها و سخنرانان 🚨لطفا در به اشتراک‌گذاری این رویداد علمی قرآنی،‌ سهیم باشید. 🌐 ما را همراهی کنید:‌ https://zil.ink/ethicssbu
⭕️محتوا به جای خود، اما روش...؟ طبق برخی نظرسنجی ها اشتیاق به نگهداری جعبه محصولات بیش از دیگر برندهاست،که یکی ازعوامل آن، جذابیت طرحها وایجادنوعی حس خوب در افراد است. 👈🏼یعنی برای جذب مخاطب، داشتن کافی نیست بلکه نیز بایدجذاب ومتناسب ذائقه مخاطب باشد؛ به ویژه برای نسل جوان. ... نکته ای که نوعا در نادیده گرفته میشود. حسینعلی رحمتی ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
😳جدی می فرمایید؟! بله جدی می فرماییم که: امروزه هرکس مناسبات حاکم بر شبکه های اجتماعی را بهتر بشناسند می تواند حتی از عبارتی چون یا تپق زدن یک بچه، سازی کند، بر موج رسانه ای اش سوار شود، هنجارهای مدنظر خود را ترویج کند، و به منافع مادی و غیر مادی اش دست یابد؛ حتی به غلط. 👋🏽 حسینعلی رحمتی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✍🏼 ویرایش، نه ویرگولایش دوست عزیز، برای خودش تعریف و اصول و قواعدی دارد.اگر باآن آشنا نیستی کار مردم را برای ویراستاری قبول نکن. مشت مشت پاشیدن توی متن نه تنها نشانگر توانمندی شما نیست، که خواندن متن و فهم مقصود نویسنده را هم با مشکل دچار می کند.
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
✅ شماره 19 تابستان 1402 فصلنامه علمی اخلاق پژوهی به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد 👈دریافت مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2277_2279.html ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت 1 ا از ۲)
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی 🔻1. فضای مجازی عرصه نوینی است که زنان و دختران امروز ایران بخش قابل توجهی از کاربران آن را تشکیل می دهند و از این طریق در حال تجربه ای جدید هستند. این فضا برای آنان، به ویژه نسل جوان شان، نه صرفا ابزار ارتباط، بلکه زیست جهانی است که در آن زندگی می کنند، مراودات خود را شکل می دهند، هنجارهای مد نظر خود را ترویج یا هنجارهای موجود را به نقد می کشند. از این رو همه افراد و نهادهایی که به نوعی متصدی سیاستگذاری، برنامه ریزی، و تبلیغ و ترویج فرهنگ و اخلاق و تربیت جامعه امروز ایران، به ویژه در حوزه زنان، هستند چاره ای جز این ندارند که فضای مجازی را از این منظر به صورت واقع بینانه بررسی و به طور منصفانه تحلیل کنند. در غیر این صورت، امکان هم فکری، هم افقی و هم سخنی با جامعه زنان را پیدا نخواهند کرد. 🔻2. در باب آنچه گفته شد البته موضوعات و مسائل فراوانی است که باید مورد توجه قرار گیرد ولی یادداشت حاضر فقط در پی پاسخ به این پرسش است که: «زنان امروز ایران درباره مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به فضای مجازی چه نقش(های)ی را می توانند ایفا کنند؟». 🔻3. پاسخ به پرسش بالا از این جهت مهم و ضروری است که: اولا به شناسایی و بهره گیری از توانمندی های زنان و دختران جامعه ما درباب اخلاق فضای مجازی کمک می کند. ثانیا مسوولیت سترگ شان در این زمینه را به آنان یادآور می شود. ثالثا آنان را در فرایند اندیشه ورزی، کنشگری، سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره مسائل اخلاقی مربوط به فضای مجازی، به ویژه در موارد مربوط به زنان، مشارکت می دهد و مانع از شکل گیری تصور «برنامه ریزی صرفا مردانه» برای زنان می شود. طبیعی است که چنین امری انگیزه آنان را برای همکاری در اجرای برنامه ها و راهکارهای مربوط به فضای مجازی افزایش می دهد. 🔻4. کسانی که در پی پاسخ به پرسش بالا هستند بایستی این نکته را نیز مدنظر قرار دهند که زنان جامعه ما، به ویژه دختران جوان، به رغم تعلق خاطری که به فرهنگ دینی و ملی خود دارند در عین حال به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها استفاده از فضای مجازی است، روز به روز آشنایی و ارتباط شان با فرهنگ های دیگر (و تا حدودی آن چه ارزش های مدرنیته نامیده می شود) در حال افزایش است. این ارتباط نگرش های سنتی درباره زن و زنانگی را نزد آنان به چالش می کشد و به «تحولات ارزشی بین نسلی» ژرفا و پهنای بیشتری می بخشد. براین اساس، نسل امروز دختران خواستار حضور جدی تر و گسترده تر در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و از نهادهای مختلف جامعه (از خانواده گرفته تا نهادهای دینی و حاکمیتی) انتظار دارد که او را در این میدان ها جدی تر بگیرند. به همین خاطر است که به پرسشی که در ابتدای یادداشت به آن اشاره شد باید به طور جدی اندیشید و قبل از هر چیز نقشی که زنان می توانند درباره مسائل و موضوعات اخلاقی فضای مجازی ایفا کنند را تبیین کرد. در ادامه به این نقش ها اشاره خواهد شد. ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ....ادامه دارد 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
بار ديگر یار ما را خواند تا رسم عاشقي را زنده كنيم و در كوير تفتان قلب‌هاي غافل نهرهاي زلال نيايش را جاري نماييم. اينك ماييم و دعوت به ميهماني عشَقه‌هاي عاشقي و نشستن بر سفره كريمانة عاشقان صادق آنان كه تن در زلال جاري «رجب» شسته در شِعبِ «شعبان» بيتوته كرده و اكنون شادمان بر سفره نشسته‌اند. حسینعلی رحمتی ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌓 قابل توجه علاقه‌مندان و دانش پژوهان گرامی 💢 شما می‌توانید، فیلم سلسله نشست‌های «دین و چالش‌های روز» را در صفحه آپارات به نشانی زیر مشاهده نمایید. 👇 🌐 https://www.aparat.com/el_balagh 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🌐@quran_hadith 🌐@Islamic_theology 🌐eitaa.com/jtabiin
☂️ اگر دغدغه اخلاق را دارید... کسانی که دغدغه اخلاق و فناوری به ویژه رادارند حتما آمار مندرج در اینجا B2n.ir/r07778 درباره میزان استفاده مردم از ها را مطالعه کنندواز هم اکنون جهت آماده سازی جامعه برای استفاده درست از این فناوری ها برنامه ریزی وسیاستگذاری کنند.که . ♨️برخی نکات قابل تامل در این گزارش: • تقریباً 1.5 میلیارد نفر از چت بات ها استفاده می کنند • 62 درصد از مصرف کنندگان با یک ربات چت صحبت می کنند تا اینکه منتظر یک عامل انسانی باشند • 63 درصد از مدیران بر این باورند که هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده مانند یک فرد را ارائه دهد • انتظار می رود بازار چت بات ها تا سال 2025 به 1.25 میلیارد دلار افزایش یابد • 22 درصد از مشاغل خرد از چت بات استفاده می کنند • شرکت هایی که کارمندان کمتری دارند بیشتر از چت بات ها استفاده می کنند • کسب و کارها می توانند با استفاده از چت بات ها تا 30 درصد در هزینه های پشتیبانی مشتری خود صرفه جویی کنند • 60 درصد از مصرف کنندگان چت بات ها را رها می کنند زیرا مشکلات آنها بسیار پیچیده یا منحصر به فرد است. حسینعلی رحمتی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر "رابطه در آیینه علم و دین"مجموعه نشست هایی است که در ماه رمضان با حضور جمعی ازمتخصصان رشته های مختلف برگزار میشود. ✅اگرتوفیق رفیق راه شد بنده هم بحثی را ارایه خواهم کرد.ان شاءالله. 👈 کانال اطلاع رسانی نشستها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 حسینعلی رحمتی 25 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت 2 از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی قسمت اول قسمت دوم و پایانی
💢 زن معاصر ایرانی و سه گانۀ اندیشوری/کنشگری/ راهبری اخلاقی فضای مجازی (قسمت ۲ از ۲) ✍🏼 حسینعلی رحمتی ✅در بخش نخست گفته شد که امروزه زنان و دختران ایرانی درباره آن چه به طور کلی اخلاق فضای مجازی نامیده می شود می توانند سه گونه نقش را ایفا کنند: اندیشوری، کنشگری، و راهبری اخلاقی. اینک توضیحاتی درباره هریک از این موارد: 🔻الف) زنان به مثابه اندیشمندان اخلاق فضای مجازی هرگونه تلاش اخلاقی در و درباره فضای مجازی مستلزم تولید دانش متناسب با این فضا است و لازمه چنین کاری تربیت افراد اندیشمند است. خوشبختانه امروزه حضور زنان فرهیخته و تحصیل کرده چه در دانشگاه ها و چه حوزه های علمیه ظرفیت بزرگی را برای این کار فراهم کرده است. فقط کافی است خانم های علاقه مند شناسایی و با مهارت ها و روش های اندیشه ورزی و پژوهش در این زمینه آشنا شوند. تجربه نگارنده نشان داده که علاقه، جدیت، پیگیری و تلاش علمی آنان در این باب اگر از آقایان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نیروهایی که برای این کار تربیت می شوند مجموعه ای متنوع از فعالیت های علمی پژوهشی را می توانند انجام دهند که از آن جمله است: نظریه پردازی وایده پردازی اخلاقی، تدریس درس های اخلاق فناوری اطلاعات، انجام یا نظارت علمی بر نگارش پایان نامه های تخصصی در این زمینه، نگارش کتاب و مقاله، ارائه نشست های علمی، فعالیت تبلیغی و ارائه مشاوره در سطح عمومی جامعه به ویژه برای خانم ها. 🔻ب) زنان به مثابه کنشگران و جامعه هدف فضای مجازی به موازات فراگیرشدن فضای مجازی، حضور خانم ها و به ویژه دختران جوان، و اخیرا نوجوان، در فضای مجازی نیز گسترش چشم گیری پیدا کرده است. جدای از خانم هایی که به عنوان کاربر عادی از این فضا استفاده می کنند تعداد بسیار زیادی هم هستند که به تولید محتوا، مدیریت، بلاگری، ولاگری، اینفلوئنسری، تجارت و خرید و فروش، آموزش و مشاوره و کارهایی از این قبیل در شبکه های اجتماعی مشغول اند. از منظر مسائل اخلاقی مربوط به فضای مجازی، باید همه این افراد را به عنوان «جامعه هدف» برای فعالیت های تبلیغی و ترویجی درباب اخلاق فضای مجازی در نظر گرفت، و برای هرکدام متناسب با نقشی که در این فضا دارند، محتوا و برنامه های لازم را تدوین کرد، و البته با استفاده از ابزارها و روش های مناسب این محتوا را به آنان منتقل کرد. حرکت به سوی چنین هدفی بدون بالابردن سواد رسانه و آموزش و تربیت اخلاقی آنان مقدور نیست. البته هرگونه سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه باید با حضور و مشارکت جدی خود زنان باشد؛ چه زنان تحصیل کرده، چه زنان عادی، و چه زنانی که پست های مدیریتی کلان در جامعه و به طور خاص در نهادهایی مثل مجلس و دولت و حوزه های علمیه را بر عهده دارند. این کار افزون براین که زمینه بهره گیری از استعدادها و توانایی های آنان را فراهم می کند، موجب جلب مشارکت زنان در برنامه ها می شود. البته این به معنای نادیده گرفتن نقش مردان چه در شکل گیری فضائل و رذائل اخلاقی مربوط به زنان و چه در مورد اصلاح این روند نیست. 🔻ج) زنان به مثابه راهبران اخلاقی فضای مجازی زنان در عرصه های مختلفی از زندگی خانوادگی و اجتماعی (چه در فضای مجازی چه فیزیکی) حضور دارند و به اقتضای آن نقشی را ایفا می کنند؛ از مادری و همسری گرفته تا آموزش و پرورش و تجارت و مدیریت و مانند آن. از این رو ظرفیت این را دارند که در محیط زندگی یا کاری خود بر روی شیوه استفاده اطرافیان شان از فضای مجازی تاثیر بگذارند. این تاثیر وقتی سمت و سوی مثبت می گیرد که اولا خودشان به این مسوولیت توجه داشته باشند ثانیا از هرگونه رفتاری (به خصوص در فضای مجازی) که کرامت انسانی و شخصیت آنان به عنوان یک الگو را مخدوش می کند پرهیز نمایند. لازمه آنچه گفته شد این است که در این زمینه ها سیاستگذاری، برنامه ریزی، و سرمایه گذاری و تربیت نیرو انجام شود. عمده این وظیفه عهده نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مرتبط با اخلاق، فرهنگ، تبلیغ و فضای مجازی است. با توجه به روند رو به رشد حضور و نقش آفرینی خانم ها در جامعه امروز ایران، هرگونه غفلت یا تغافل در این زمینه، فرصت های زیادی را از بین خواهد برد و خسارت های فراوانی را به دنبال خواهد داشت. پایان ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
بخشی از کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»درباره است.با مقالات کسانی چون مور،تاوانی، و فلوریدی. کار جالبی که کرده انداین است که در ابتدای هر مقاله چند سوال ودر انتهای آن چند نکته را برای بحث ونظر مطرح کرده اند.(تصاویر را ببینید) خواندن کتاب را به علاقمندان حوزه پیشنهادمیکنم.
🔷 خانم ها؛ یک تجربه، یک عرصه تجربه نگارنده نشان داده جدیت و تلاش علمی دربرنامه های علمی و پژوهشی مربوط به اگر از آقایان بیشتر نباشد کمتر هم نیست. از آنان می توان برای ایده پردازی، تدریس، نگارش پایان نامه، کتاب و مقاله، ارائه نشست علمی، فعالیت تبلیغی، و مشاوره در سطح تخصصی و عمومی جامعه به ویژه برای خانم ها استفاده فراوان کرد. حسینعلی رحمتی 27 اسفند ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد.pdf
147.3K
✍🏼 نمونه ای از یک طرحنامه (پروپوزال) پایان نامه کارشناسی ارشد. برای اطلاع از چگونگی تکمیل آن، این دو فایل صوتی را گوش دهید.
Rahmati-ProposalGuide02.mp3
10.43M
♨️راهنمای تکمیل طرحنامه تحقیق (پروپوزال) پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در دو فایل ضمیمه، هم نکات کلی برای تنظیم یک پروپوزال بیان شده است، هم با بیانی ساده و ذکر مثال، قدم به قدم روش تکمیل همه بندهای یک پروپوزال توضیح داده شده است. پیشنهاد می شود هر د و فایل را گوش دهید. 👈ابتدا این فایل پی دی اف را دانلود کنید و بعد براساس آن فایلهای صوتی را گوش دهید. حسینعلی رحمتی 29 اسفند 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد