eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
600 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی کامل نشست علمی پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در مصرف فضای مجازی. با ارایه و دکتر عباس آینه چی. ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
✳️«استعدادسنجي، نياز مستمر حوزه هاي علميه» به مناسبت آغاز سال درسي حوزه 🔺در گذشته، به دلایل مختلف، تخصص یک نفر در چند رشته علمي ممکن بود و لذا کم نبودند افرادی که عنوان «جامع معقول و منقول » بر آن ها صدق می کرد . لکن امروزه چنین امری غیرممکن است، و همه علوم به سمت تخصصی شدن پیش می رود . نمونه بارز آن در علوم پزشکی قابل مشاهده است . یکی از دلایل چنین وضعیتی آن است که انسان ها متوجه شده اند اگر کسی توان و امکانات خویش را صرف پرورش استعداد خود در یک زمینه خاص کند، بهره وری اش بیش تر است . این تخصصی شدن در علوم ديني هم قابل طرح و توصيه است. 🔺حوزه علمیه مهم ترین نهاد عهده دار تبلیغ و دفاع از دین است، لکن وقتي می تواند در اين زمينه موفق باشد که تمام طلاب استعداد سنجی شده و با برنامه منظم در راه شکوفایی استعدادها و علایق خود گام بر دارند . هم دین ابعاد گوناگونی دارد (احکام، اخلاق، اصول عقاید، سیاست و) . . . هم سؤال ها و چالش های موجود در برابر دین و نیازهای دینی افراد (چه در جامعه ما و چه در جوامع دیگر) متنوع و مختلف است و از طرف دیگر، طلاب نیز به بعدی از این ابعاد علاقه بیش تری دارند، لذا وجود استعداد سنجی برای هدایت هر کدام آنان در مسیر استعدادشان، امري لازم است . 🔺هر طلبه ای به هر حال در زمینه ای استعداد دارد، اجرای استعداد سنجی باعث شناخت و شکوفایی این استعدادها و استفاده هر چه بهتر از آن ها می شود و بعید است با انجام این کار، کسی از دایره خدمت به دین و تبیین و تبلیغ آن بیرون بماند، به علاوه هر چه شخص زودتر بفهمد که زمینه تحصیل در حوزه را ندارد به نفع خود او هم هست و می تواند به دنبال کارهایی برود که با علایق و سلایق اش سازگاری بیشتری دارد . 🔺با مشخص شدن علاقه، استعداد و زمینه فعالیت علمی طلبه، بسیاری از اولویت ها و سؤال های او نیز جواب داده خواهد شد . سؤالاتی از قبیل این که شخص در درس چه اساتیدی حاضر شود، چه کتاب هایی بخواند، با چه مراکزی همکاری کند، آینده شغلی و علمی - و حتی خانوادگی اش - چگونه باشد، و تا چه زماني به تحصیلات خود ادامه دهد. 🔺چهره های موفق روحانیت در طول تاریخ کسانی بوده اند که توان خویش را شناخته و از آن کمال استفاده را برده اند، به علاوه بازبینی در روش ها، رفع نقاط ضعف و اتخاذ راه های بهتر برای وصول به هدف، لازمه و نشان گر پویایی، بالندگی و حیات یک نهاد یا سازمان است . 🔺این که در چند سال اخیر مراكز و رشته های تخصصی مثل فلسفه، تفسیر، کلام، و تبلیغ براي طلاب راه اندازي شده قدم مثبتی است، ,ولي باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر طلبه ای از ابتدای ورود به حوزه مسیر آینده کاری خود را بداند و از تخصص ها، مراحل و مقاطع تحصیلی و مدت زمان هر یک و راه ها و امکاناتی که در پیش روی اوست آگاهی کامل داشته و در صدد انتخاب یک گرایش علمی برای ادامه تحصیل - پس از گذراندن دوره عمومی - برآيد . 🔺شناخت استعدادها و علایق، شرط لازم موفقیت است نه کافی . قدم های بعدی عبارت است از: برنامه ریزی، سخت کوشی و پشتکار، تحصیل منضبط و ارزيابي مداوم سیر حرکت علمی و رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت آن . 🔺برگرفته از مقاله «استعداد سنجی نیاز مستمر حوزه»، مجله پیام حوزه،، ش 32، زمستان 1380 ✍️حسينعلي رحمتي 9 شهريور 1396 t.me/harahmati (بازنشر)
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 -۳ ✅ کلاس روش تحقیق رفته ام، ولی بازهم نمی توانم مقاله بنویسم. چرا؟ دکتر ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- ۴ 🔻یعنی واقعا نکات ویرایشی و نگارشی در تحقیق اینقدر مهم است که ارزیاب به آن امتیاز می دهد؟ برای درست نویسی چه باید کرد؟ دکتر ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
‍ 🔺 آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟ 🔻در پژوهش هايي كه اخيرا درباره اخلاقي و اخلاقِ آينده پژوهي (به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات)‌ داشتم به مطلبي برخوردم كه ديويد هنسون (David Hanson)، طراح ربات معروف «سوفيا» پيش بيني كرده است تا سال 2045 ربات ها از حقوقي چون ازدواج، ‌داشتن سرزمين مستقل، و راي دادن برخوردار مي شوند (سايت www.independent.co.uk). همچنين مقاله اي ديدم از «آماندا ووره» (Amanda Wurah) استاد دانشگاه مك گيل، با عنوان We Hold These Truths to Be Self-Evident, That All Robots Are Created Equal كه به نظرم رسيد بهترين معادل فارسي براي آن (البته بااجازه شيخ اجل سعدي) اين است كه «ربات ها در آفرينش ز يك گوهر اند». نويسنده در اين مقاله بر ضرورت تعريف شخصيت حقوقي و تصويب قوانين حقوق بشر براي ربات ها تاكيد كرده بود. البته او مسئله را از منظر حقوقي بررسي كرده و به ابعاد اخلاقي آن كمتر پرداخته است. 🔻 حضور روزافزون ربات ها در زندگي انسان امروز و ميزان هوشمندتر شدن آنها (كه در سال هاي آينده با وسعت و شدت بيشتري ادامه پيدا مي كند) نشان مي دهد كه اخلاق انديشان و آينده پژوهان حوزه فاوا بايد بيش از پيش توجه به اين عرصه را جدي بگيرند و در صدد پاسخ به پرسش هايي از اين قبيل باشند: 1. آيا اخلاقي بودن براي معنا دارد؟ 2. آيا زمان تغيير نگاه به ربات ها از يك ماشين صرفا مكانيكي به يك فاعل اخلاقي (moral agent) فرارسيده است؟ 3. آيا بايد در صدد تعريف وظايف و مسووليت هاي اخلاقي براي ربات ها باشيم؟ اصول اخلاقي براي آنها همان اصول مطرح براي انسان ها است؟ 4. چه بايد براي مرتبطان با ماشين هاي هوشمند (مانند طراحان، برنامه نويسان، سازندگان، صاحبان و مخاطبان آنها) نگاشته شود؟ 5. اگر استفاده از ربات ها پيامدهايي چون افزايش انسان ها را به دنبال داشته باشد آيا توسعه آنها اخلاقا درست است؟ 1 تير 1397 —------------------------------------------------------ا 🌷اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید. برای آگاهی از موضوعات بیشتر در کانال «اندكي انديشه» عضو شوید : 👈 @harahmati
. . 🔻: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۱) از چند سال قبل آرزو داشتم با این سوال که «قرآن درباره فضای مجازی چه پیام هایی برای ما دارد؟» قرآن را مطالعه کنم. تا این که اخیرا توفیق شروع این کاررا پیدا کردم. آنچه از این به بعد، به برکت آغاز ماه رمضان، با عنوان تقدیم شما می شود تفسیر قرآن نیست، بلکه *نکته ها و ایده هایی* است که با تامل در آیات قرآن، از منظر اخلاق فناوری اطلاعات، به آن رسیده ام. خوشحال می شوم اگر انتقادها و پیشنهادهای خود را درباره آن به بنده اطلاع دهید. ✅ در هر مورد، ابتدا خود آیه و سپس آدرس آن، و سپس نکته ها یا ایده هایی که به ذهن رسیده است درج می شود. ✅فرصت را مغتنم می شمارم و از اساتیدی که با مطالعه نمونه اولیه کار، نظرات خود را درباره آن بیان کردند تشکر و قدردانی می کنم. 🌺امید که در ماه قرآن، هر صبح، صبوح تان از می معرفت آکنده و صبوحی تان مداوم باشد. سوره حمد: 🔻 🌅الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (حمد/2) 1. در نگرش خدا-محور به هستی، فضای مجازی به خاطر منافعی که دارد، یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. از این رو اخلاقا حمد وسپاس از او لازم است. این کار نه لزوما به صورت زبانی، که باید به صورت عملی باشد. استفاده اخلاقی و درست از این فضا، مصداق بارز حمد عملی است. 🌅 الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (حمد/3) 🔻1. انتساب دو صفت «بخشنده و مهربان بودن» به خداوند و تکرار آن در ابتدای سوره ها (به جز یک سوره) بیان گر اهمیت این دو صفت است. 🔻2. گذشتن از خطاهای دیگران در فجازی، به ویژه لغزش های سهوی و کوچک، پیامدهایی چون پیشگیری از جدال های بیهوده یا ایجاد کدورت وناراحتی اعضای گروه ها را به دنبال دارد. لغزش هایی چون ارسال شکلک های شیطنت آمیز، یا افزودن شخص به گروه های دیگر بدون کسب اجازه از او، کلمات توهین آمیز اتفاقی و ناشی از خطای تایپی نمونه هایی از لغزش های قابل گذشت است. 🔻3. مهربانی: شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی و زندگی گروهی افرادی است که از نظر سنی، جنسیتی، عقاید و باورها و روحیات با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. یکی از شرایط همزیستی در این فضا، مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است. ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati
: ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی(۲) 🌅 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعين‏ (حمد/5) 🔻1. یافتن عوامل موثر بر ترک رذائل اخلاقی در فجازی یکی، یا مهم ترین، دغدغه اخفاپژوهان (محققان حوزه اخفا) و دیگر سیاستگزاران این عرصه است. جدای از عوامل بیرونی (از قبیل نظارت و فیلترینگ و محدود کردن) عوامل درونی و معنوی نیز می تواند در این زمینه نقشی مهم تر از عوامل بیرونی داشته باشد (چرا که اختیاری و همیشگی و غیرقابل دور زدن است). 🔻2. کاربری که فقط خدا را عبادت می کند در واقع به او عشق می ورزد و او را همیشه ناظر اعمال خود می داند. از این رو فضای مجازی را هم محضر خداوند می داند و در آن مرتکب کاری نمی شود که محبوب و معبود را بیازارد؛ حتی اگر نظارت های بیرونی هم نباشد، 🔻3. فضای مجازی در کنار منافع و خیرات فراوان خود، به دلائلی چون امکان ناشناس ماندن، وجود انسان های بی اخلاق، کثرت محتواهای غیراخلاقی، و تنوع و جذابیت فراوان، لغزشگاه هولناکی برای ارتکاب رذائل اخلاقی نیز هست که نجات از آن بسیار دشوار است. از این رو، استعانت و یاری گرفتن از خداوند، اراده و انگیزه افراد را برای رهایی از آفات اخلاقی این فضا افزایش می دهد. در آیات 6 و 7 همین سوره (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏. صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين‏) که از خداوند درخواست هدایت می شود، نیز موید آن است که برای درست زیستن باید از خداوند یاری طلبید. 🌅اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏ (حمد/6) 🔻1. در تفکر اخلاقی اسلام گرچه هدف نهایی زندگی و راه رسیدن به سعادت، تقرب به خداوند است(نظریه قرب الاهی)، ولی برای این کار نقشه راهی طراحی شده که «صراط مستقیم» نامیده می شود. از این نکته می توان دریافت که رسیدن به مقصد جز با پیمودن مسیر درست ممکن نیست. 🔻2. فضای مجازی هم، مثل فضای حقیقی، مجالی برای کنشگری اخلاقی افراد است. از این رو لازم است اولا هدف غایی (و البته اهداف میانی و ابتدایی) فعالیت اخلاقی در این فضا ترسیم شود، ثانیا بایدها و نبایدها و راه رسیدن به این اهداف مشخص گردد. این کار علاوه بر چارچوب نظری، باید همراه با ارائه راهکارهای عملی و مشخص هم باشد (توجه داشته باشیم که اخلاق فناوری اطلاعات زیر مجموعه اخلاق کاربردی است). طراحی «کدهای اخلاقی» متناسب با هریک از عرصه های فعالیت در فجازی می تواند در این زمینه موثر باشد. مثلا مشخص شود برای لایک کردن یا فوروارد کردن، یا تدوین پروفایل چه نکاتی باید مراعات شود تا شخص رفتارش از نظر اخلاقی درست و موجب تقرب الی الله شود. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ✅ایده ها را با هشتگ در کانال اندکی اندیشه پیگیری کنید🔻🔻 @harahmati
🔻حوزه های علمیه و مستمعانِ شبکه‌مندِ نسلِ«لیروا منکم» ✅1. گسترش شبکه های اجتماعی در جامعه ما، حوزه های علمیه را با نسل جدیدی از مستمعان مواجه کرده که یکی از مهم ترین ویژگی های شان حضور در فضای مجازی و انس با شبکه های اجتماعی است. به همین خاطر چنانچه روحانیون مناسبات حاکم بر این شبکه ها و فضای زیستی این مستمعانِ شبکه‌مندِ «حاضر ولی غایب» را نشناسند، در انجام وظایف تبلیغی خود با چالش های فراوان مواجه خواهند شد. ✅2. این مستمعان از چشمِ گوشی های خود به دین و روحانیت می نگرند، و کوچکترین رفتار یا گفتار آنان را، به ویژه اگر مسوولیتی اجتماعی و سیاسی داشته باشند، زیر نظر دارند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. از این رو حتی یک تپقِ زبانی ساده، یک شادی پس از رای آوردن کاندیدای مورد علاقه، یک شوخی سرِ کلاس، یک پارگی کوچک لباس، یک حرف سست و غیرمعقول در سخنرانی، یک برخورد نادرست با مردم در کوچه و خیابان، یک مطلب کوتاه در توییتر و یک تصویر در پروفایل روحانیون از سوی آنان به سرعت تبدیل به سوژه ای فراگیر در شبکه های اجتماعی می شود. ✅3. تصویری که از روحانیت در شبکه های اجتماعی به این نسل عرضه می شود لزوما همواره درست و منطبق با حقیقت یا واقعیت نیست، در عین حال، این نسل در مواجهه با طلاب، هر جا احترام و تکریم و منطق و استدلال ببیند نوعا احترام می گذارد و همراهی نشان می دهد. به همین خاطر است که اهدای عضو یک طلبه، عذرخواهی یک امام جمعه، ساده زیستی یک روحانی مشهور، و مشارکت طلاب در کمک به سیل زدگان را تحسین می کند و اخبار آن را برای دیگر کاربران شبکه ها ارسال می کند. اما البته از سوی دیگر، از سخنان تند و نگاه بدبینانه برخی روحانیون به شدت آزرده می شود. ✅4. این نسل، نسبت به نسلِ قبلی مستمعان، عمدتا از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار است و به مدد فضای مجازی به مجموعه ای بسیار وسیع از اطلاعات دسترسی دارد. از این رو، روحیه ای پرسش گر و انتقادی دارد، طالب گفت وگوهای دوطرفه با روحانیون و شنیدن پاسخ های عقلانی برای پرسش های خویش است. 🔻🔻بنابراین،‌ طلاب و روحانیون اگر در صدد مخاطب گیری از این نسل هستند باید: ✅1. بر گفتار و رفتار خود دقت بسیار داشته باشند،‌ و حتی اگر خودشان در فضای مجازی حضور ندارند، همواره خود را در معرض نظارت و ارزیابی این نسلِ گوشی به دست بدانند. ✅2. در فضای مجازی (و حقیقی) اخلاق اسلامی را در عمل به این نسل نشان دهند و «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»، به تعبیر امام صادق(ع)، باشند تا جامعه «الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ» را در عمل ببیند. این تبلیغ عملی است که مخاطب را به کار نیک دعوت می کند(کافی، ج 3/202). ✅3. از نگاه یک سر بدبینانه نسبت به شبکه های اجتماعی و کاربران آن بپرهیزند، و مواظب باشند که وقوع برخی رذایل اخلاقی در این فضا موجب نادیده گرفتن مزایای فراوان آن نشود. ✅4. با فعالیت های اخلاقی این نسل در فضای مجازی، از قبیل کمپین های دفاع از کشور، کمک به نیازمندان یا حفظ محیط زیست، همراه یا مشوق باشند، در عین حال خطاهای آنها را با ادب و احترام گوشزد کنند. ✅5. شبکه های اجتماعی را عضوی جدایی ناپذیر و ماندگار در دنیای امروز، و عاملی موثر بر تربیت اخلاقی و باورها و رفتارهای دینی جامعه بدانند، و آن را ابزاری قرار دهند برای ارتباط با نسل جوان، و رشد و تعالی اخلاقی آنها. برای این کار لازم است تراث ارزشمند دینی و اخلاقی اسلام را متناسب با نیازهای مخاطبان جدید بازخوانی و با ادبیات مناسب به این نسل عرضه نمایند. 🔻 وقتی حوزه به لسان این «قوم» سخن بگوید قطعا میزان تاثیر و نفوذ کلامش نیز بیشتر خواهد شد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (سوره ابراهیم، آیه4). حسینعلی رحمتی ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ @harahmati
ورود حوزویان به عرصه موضوعات و فناوری های نوپدید، گرچه بسیار باتاخیر است، ولی باز هم ارزشمند و قابل تقدیر است. این کار فی نفسه ضروری است و با توجه به حاکمیت نظام دینی در کشور ما ضرورتی مضاعف پیدا میکند. کار خوب دیگرشان این است که از فضای مجازی برای تدریس استفاده کرده اند. ✅امیدوارم اخلاق پژوهان هم در این عرصه ها جدی تر وارد شوند و بزودی ما شاهد درس (اخلاق فناوری اطلاعات) در حوزه های علمیه باشیم.
😄😒 اخفاچه ها: ضرب المثل هایی نوساخته درباره () و حسب حال فضای مجازی (قسمت ۵) ✍️ دکترحسینعلی رحمتی ۶۱. دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی کاربری که اندیشه کرد و پُست نگذاشت، و دیگر آن که پست گذاشت و اندیشه نکرد. پست هرچند که بیشتر بگذاری، چون سوادش نداری نادانی (با کسب اجازه از شیخ اجل، سعدی) ۶۲. فیلترینگ که بیاد کانال خوب و بد را با هم می بندد ۶۳. از سه چیز باید ترسید: تصویر زیبا در پروفایل، چاپلوسی در پی وی، استاد استاد گفتن در چت های دانشجویی ۶۴. کانال که فیلتر بشه چه یک عضو چه صد عضو ۶۵. هنوز ریپورت نشدی تا ارسال کیلویی مطلب از یادت بره ۶۶. وای به روزی که فیلتر شود فیلترشکن ۶۷. هرچه ممبر بیشتر سفارش های تبلیغاتی بیشتر ۶۸. هرکه «لایک»ش بیش، ادعایش بیش‌تر ۶۹. یک پیج فعال به از صد کانال سوت و کور ۷۰. هنوز ریمو نشدی تا ریپورت از یادت بره ۷۱. هنوز غذای زندان را نخوردی تا شاخ بازی از یادت بره ۷۲. یک ممبر آنلاین به از صدهزار (ممبر عبوری) ۷۳. فلانی از ممبرِ فیک هم درآمد کسب میکنه ۷۴. از سه چیز باید حذر کرد: گروه بی رونق، پیج بی مطلب، و کاربرِ ناشناس ۷۵. با عضو شدن در گروه اساتید، کسی استاد نمیشه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ✅ ضرب المثل های مربوط به اخلاق فناوری اطلاعات () را با هشتگ ها در کانال «اندکی اندیشه» پیگیری کنید. 🔻🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید به دیگران هم معرفی کنید👇👇 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝