💢سخنگوی سازمان امور مالیاتی: مجموع تراکنشهای واریزی برای 123 #اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده كه برایشان حدود 17 م ت مالیات تشخیص داده شده.(ايرنا)
🔘 پ ن:
كاردرستي است. عادلانه نيست كه وقتي از مشاغلي بادرآمدهاي كمتر ماليات گرفته ميشود اين عده بي دليل از #ماليات معاف باشند.
حسينعلي رحمتي
10 تير 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 ... البته والدین هم نباید خیال شان راحت شود
مجلس فرانسه تصویب کرد که دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه های اجتماعی منوط به رضایت و الدین است (سایت ایسنا).
♦️پ ن:
تصویب قوانین برای پیشگیری از آسیب دیدن کودکان در فضای مجازی هرچند امری لازم است، ولی کافی نیست؛ چرا که هم کودکان و نوجوانان امروزه می توانند به راحتی محدودیت های قانونی و عرفی را دور بزنند، هم این که در فضای مجازی و فیزیکی افراد اخلاق ستیز فراوانی هستند که قانون را نادیده می گیرند. بنابراین، والدین هیچ گاه نباید از تربیت فرزندان شان برای زیست اخلاقی در فضای مجازی، و آموزش و نظارت بر آنها برای نیافتادن در دام افراد تبه کار غافل شوند.
حسینعلی رحمتی
11 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 جایگاه فرادستی اخلاق در شخصیت و اندیشه امام علی(ع)
☘️به شادباش زیستن بر کرانه غدیر امام اخلاق و عدالت
بررسي سيره و سلوک امام علي(ع) در مقاطع مختلف زندگي اش نشان گر آن است که #اخلاق را مي توان کليدواژه، يا يکي از کليدواژه هاي شناخت شخصيت امام دانست. موارد زير موید این مدعاست:
🌷1. امام شاگرد مکتب نبوي است، از اين رو اهداف او از اهداف پيامبر(ص) جدا نيست. پيامبر هدف خود را يک هدف اخلاقي تعريف کرد(اني بعثت لاتمم مکارم) پس هدف امام هم غير از اخلاق نمي تواند باشد.
🌷2. امام يک مسلمان است، و هدف بنيادين اسلام رشد و تعالي انسان ها به ويژه از منظر اخلاقي است و معيار برتري انسان ها از يکديگر نه به مال و ثروت و مقام که به برخورداري آنها از ارزش هاي اخلاقي است («ان اکرمکم عندالله اتقيکم»، حجرات/ ۱۳).
🌷3. از سخنان و سفارش هاي امام به ديگران، به ويژه ياران و کارگزاران خود، به روشني به دست مي آيد که از نگاه آن حضرت مسلمان واقعي مسلمان اخلاقي است. به عنوان نمونه مي توان از نامه به مالک اشتر هنگام انتصاب وي به عنوان حاکم مصر نام برد که پيش از آن که درباره سياست سخن بگويد درباره اخلاق به وي سفارش مي کند. او از مالک مي خواهد که تقوي را رعايت کرده، از اوامر و نواهي خداوند تبعيت کند، خدا را با قلب و دست و زبانش ياري کند، از شهوات دوري نمايد و مواظب نفس اماره باشد(نامه 35).
حسینعلی رحمتی
#بازنشر_مطالب_پیشین
@harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟
یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت.
به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر #اخلاق_فناوری_اطلاعات نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است.👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/629
✍️حسینعلی رحمتی
📆15 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 با عضو جدید خانواده شبکه های اجتماعی چه کنیم؟
یکی دو روز اخیر شرکت متا از میکروبلاگ متن محور «تردز» (Threads) رونمایی کرد، و درهمین فاصله تعداد کاربران آن از مرز 30 میلیون نفر فراتر رفت. به بهانه ورود این عضو جدید شبکه های اجتماعی، بخش هایی از یادداشتی را که دو سال قبل همزمان با راه اندازی «کلاب هاوس» از منظر #اخلاق_فناوری_اطلاعات نوشته شد خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم؛ چرا که مباحث مطرح شده در آنجا برای این پلتفرم هم قابل طرح است.
✅ فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید مستلزم توجه به چند نکته است:
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید:
هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه ها:
هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبت دارد و کارکردهای منفی. نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد و راهکارها و هشدارهای ما را نپذیرد (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته:
باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون چه از سوی «شهروندان» و چه از سوی «نهادهای حاکمیتی» با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی:
با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
🔘 اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
🔘 ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
🔘ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری نادرست است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
🔘رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر:
ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
💢 دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
✍️حسینعلی رحمتی
📆 18 فروردین 1400
#بازنشر
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«اخلاق درعصر فناوریهای مخرب:نقشه راه عملیاتی»
Ethics in the Age of Disruptive Technologies: An Operational Roadmap
کتابی است که اخیرا واتیکان با همکاری دانشگاه سانتاکلارا درباره استفاده اخلاقی از فناوری های جدید از جمله #هوش_مصنوعی منتشر کرده است.
این کتاب توضیح میدهد چگونه اخلاق باید فناوریهای تحولآفرینی همچون هوش مصنوعی را جهت دهی کند.
♦️حوزه های علمیه ما هم گرچه اخیرا به مباحث هوش مصنوعی توجه جدی کرده اند ولی درباره #اهومص (اخلاق هوش مصنوعی) باید تلاش های گسترده تری انجام ، و گامهای برنامه ریزی شده و هدفمند برداشته شود. لازمه این کار، یکی تربیت اخلاق پژوهان هوش مصنوعی (#اهومص_پژوه) است و دیگر، تهیه منابع مکتوب بنیادین و مرجع.
حسینعلی رحمتی
17 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔹اخلاق در عصر رقابت پلتفرم ها
دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها مي شود.
حسينعلي رحمتي
14 تير 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
#معرفی_مقاله
«آییننامهٔ اخلاقپژوهانه برای هوش مصنوعی اطمینانبخش»
📝 نویسنده: گروه تخصصی ارشد در حوزهٔ هوش مصنوعی(AIHLEG)
مترجم: محدثه آهی
🌐 متن کامل این آییننامه را بخوانید:https://ethicshouse.ir/ai-ethics-guidelines/
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 آیا زمان احتضار شبکه های اجتماعی فرارسیده است؟
🔘در سال های آینده شبکه های اجتماعی چهگونه خواهد بود و از نظر اخلاقی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ این سوالی است که اخفاپژوهان کشورمان باید در صدد پاسخ به آن باشند.
به باور نگارنده دست کم تا یکی دو دهه آینده شبکه های اجتماعی همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. از این رو کسانی که به بررسی اخلاقی شبکهها مشغول اند باید جدیت و ناظر به تحولات آینده، به بررسی مسائل و موضوعات اخلاقی مربوط به شبکهها ادامه دهند. تزاحم های اخلاقی یکی از این مسائل است.
🔘 در برخی از کشورها از هم اکنون بررسی های علمی درباره آینده شبکه های اجتماعی و طراحی سناریوهای مختلف درباره پیامدهای آن آغاز شده است. به عنوان مثال نشریه Proceedings of the IEEE در سال 2014م یکی از شماره های خود را به این موضوع اختصاص داد. جسیکا فِلَک و رایزا دی سوزا، سردبیران این شماره، ضمن اشاره به فناوری های آینده، خاطرنشان کردند که متخصصان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات بایستی از هم اکنون با شناخت وضعیت فعلی این شبکه ها تاثیرات آتی آنها را بر جامعه انسانی مورد بررسی قرار دهند.
🔘 در کشور ما تا جایی که نگارنده مطلع است آینده پژوهی اخلاقی درباره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی متاسفانه هنوز جدی گرفته نشده است و این کم کاری به احتمال زیاد در آینده جامعه ما را با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد کرد.
🔻حسینعلی رحمتی، کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی»، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401.
برای خرید کتاب کلیک کنید👈🏿 https://b2n.ir/z64022
💢فضای مجازی، و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع
🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد.
ادامه👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/635
💢فضای مجازی، و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع
🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مربی و مبلغ دینی، چه پدر و مادر، نمی رود، چرا که نوعا خود را داناتر و زمان شناس تر از بزرگترها می داند. بنابراین،کار تربیتی و تبلیغی با این نسل دشواری ها، ظرافت ها و حساسیت های خاص خودش را دارد. براین اساس، شما به عنوان یک مبلغ، مربی یا پدر و مادر باید اساس کارتان بیشتر بر این باشد که نوعی «اقناع و کنترل درونی» برای نوجوان و جوان امروزی ایجاد کنید، نه اینکه بخواهید در تربیت دینی یا در اخلاقی عمل کردن او را مجبور کنید. مشکل اجبار این است که تا عامل فشار برقرار باشد آن ها مراعات می کنند اما وقتی این عامل برداشته شد، به گونه ای دیگر رفتار می کنند.
🔻اجبار معمولاً برای این نسل جواب نمی دهد، چون نسبت به نسل گذشته مستقل تر شده و حرف شنوی اش از بزرگترها کمتر شده است. به همین خاطر است که می بینیم پدر و مادرها در قانع کردن فرزندانشان نسبت به رفتارهای درست یا نادرست در فضای مجازی با مشکل مواجه شده اند. برای مثال پدر و مادر معتقدند که گذاشتن فلان عکس یا فیلم یا انتشار فلان مطلب در فضای مجازی یا عضویت در بعضی صفحات، کار درستی نیست اما فرزندشان به دلایل خاص خودش دیدگاهی خلاف نظر آنها دارد و ادله آنها برایش قابل پذیرش نیست. این به یک معضل بزرگ در جامعه ما تبدیل شده است. بنابراین، باید همه ما در این زمینه بیاندیشیم که چگونه می توانیم برای این نسل نسبت به پذیرش و مراعات آموزه های اخلاقی و رفتار درست در فضای مجازی و فیزیکی اقناع و پذیرش درونی ایجاد کنیم. این کار گرچه دشوار است ولی غیرممکن نیست. باید با سختی های آن بسازیم و خودمان را آماده کنیم.
🔻«مسئله اقناع» و ایجاد ارتباط و پذیرش درونی به خصوص درباره فضای مجازی اهمیت بیشتری دارد، چون شما در فضای فیزیکی ممکن است بتوانید فرزندتان را به انجام یا ترک کاری وادار کنید اما در فضای مجازی نمی توانید لحظه به لحظه او را کنترل کنید که در چه سایت و صفحه ای رفته است یا چه عکس ها و فیلم هایی را دیده است. چون ابزار کارش یک گوشی تلفن است که در همه جا همراه دارد. گر بچه ها از نظر فنی بیش از پدر و مادر با فضای مجازی آشنا باشند که معمولاً هم همینطور است، به راحتی میتوانند طوری عمل کنند که شما نتوانید کنترلی بر آنها داشته باشید و رد پای خودشان را پاک و مخفی می کنند. یکی از پیامدهای اجبار این است که بچه ها را کنجکاوتر و در مواردی وادار به مخفی کاری یا فریب بزرگتر ها وادار می کند.
🔻بنابراین شما چاره ای ندارید غیر از این که کاری کنید که خود آنها در این فضا مقید به اخلاق باشند.
✍️حسینعلی رحمتی
📆 22 تیر 1400
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی، و اُتراق دو نسل در حوالیِ شکاف اقناع 🔻نسل امروز به راحتی زیر بار حرف بزرگترها، چه مرب
#نظرات_دیگران
🎧 آیامصادیق بایدها و نباید های والدین قابل تجدید نظر است یا همه اش وحی منزل تلقی می شود ؟
رحمتی: قطعا وحی منزل نیست، نه همه آنچه فرزندان می گویند نادرست است نه همه سخنان والدین درباره فضای مجازی درست است. #چالش_اقناع ناظر به این است که این دو نسل نمی توانند با هم حرف بزنند و به یک نقطه اشتراک برسند.نخستین گام این است که کمک کنیم تا فضای ارتباطی صمیمانه و براساس اعتماد و احترام بین دو نسل شکل بگیرد. این که چه چیز درست است یا نادرست، بحث بعدی است.
🎧 بنظر من اولویت با چی درست وچی نادرست است می باشد .چون تا زمانی که والدین متوجه نشوند که سکویی که بر آن برای هدایت ایستاده اند دارای عیوبی است دور از ذهن است که بتواند ذهن جوان یا نوجوان خود را به سمت استدلال اقناعی حرکت دهد .در خصوص نوجوان و جوان هم این ایراد وارد است که تا نوجوان و جوان متوجه نشود که یکجاهایی ممکن است آنها اشتباه کنند وحق با بزرگترها است نمی شود آنها را قانع کرد .
رحمتی: شما و همسرتان برای خرید به یک بازار شلوغ رفته اید که صدا به صدا نمی رسد.برای این که بدانید چه چیزی می خواهید بخرید اول کار این است که گوشه ای بروید که سروصدا نباشد و حرف همدیگر را متوجه شوید.
این که در فضای مجازی چه کا رهایی درست یا نادرست است موضوع مهمی است ولی نسل جوان با نسل پیشین امروز صدای هم را نمیشنوند (به دلایل مختلفی که در جای خود باید بررسی شود). لذا در قدم اول باید گوشه ای را پیدا کنند تا بتوانند حرف بزنند.