eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی» ▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم ▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک ▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟ ✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 آرشیو شماره های گذشته (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقتی می شود با دعوا مشکل را حل کرد، چرا گفت و گو؟! تصاویر یکی از مشکلات امروز جامعه ما. دو نسل که نگاه هنجاری متفاوتی دارند ولی بلد نیستند درباره آن با یکدیگر گفت و گو کنند. در نتیجه، از نخستین گام کارشان به نزاع می کشد. خروجی این کار هرچه باشد، همفکری، همدلی و اصلاح نیست، بلکه یک خانواده «معمولی» است که غیرمعمولی و آشفته می شود. پدر ومادرهایی که فرزند نوجوان و جوان دارند این را بهتر می فهمند ... هم آنها هم باید برای اصلاح این روند پیشگام شوند. حسینعلی رحمتی 19 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦄 آیا حیوانات هم نسبت به فضای مجازی حق و حقوقی دارند؟ مباحث اخلاقی مربوط به فضای مجازی معمولا درباره انسان ها است ولی متاسفانه درباره وظایف اخلاقی ما نسبت به حیوانات و فضای مجازی توجه چندانی نمی شود. کارهایی چون استفاده از آنها برای خودنمایی و جلب فالوور، شوخی های آزاردهنده یا انتشار تصاویر حیوان آزاری نمونه هایی از بی اخلاقی ما نسبت به این موجودات است. آنها به نوعی از انسان ها مظلوم ترند، چون گرچه دارای احساسات و عواطف اند و از کارهای ما ناراحت می شوند ولی امکان دفاع از خود را ندارند. حسینعلی رحمتی 20 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈harahmati
⭕️ مهلت ارسال چکیده مقالات همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی تمدید شد. 🔹 به گزارش دبیرخانه همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی، ‌با توجه به استقبال گسترده اساتید، پژوهشگران، طلاب و دانشجویان گرامی سراسر کشور از این همایش و درخواست‌های مکرر پژوهشگران گرامی نسبت به تمدید مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند مهلت ارسال چکیده مقاله تا 30 آبان ماه 1402 تمدید گردید.‌‌ 🔸شایان ذکر است کلیه پژوهشگرانی که تاکنون موفق به ارسال چکیده و اصل مقالات خود نگردیده‌اند می‌توانند چکیده مقاله خود را حداکثر تا تاریخ فوق الذکر از طریق سامانه کاربران در سایت همایش به آدرس https://aicisc.com ارسال نمایند. 📌متن کامل خبر: 🔗 https://aicisc.com/?p=4902 ————————— 💠 همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی 🌐 @Aicisc_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐤🐤 وادار کردن حیوانات به استفاده از فضای مجازی اخلاقا درست است؟ عادت دادن حیوانات به استفاده از فضای مجازی به نظر می رسد از نظر اخلاقی درست نیست؛ چرا که حیوانات به اندازه انسان ها امکان تصمیم گیری درست و تجزیه و تحلیل پیامدهای استفاده از این فضا را ندارند و چه بسا که این کار به سلامتی آنها آسیب بزند و روال زندگی طبیعی روزمره شان را مختل کند (همانطور که محبوس کردن آنها در آکواریوم یا استفاده برای سیرک).بنابراین، در صورتی هم که اثبات شود این کار فایده ای دارد حتما باید به صورت سنجیده و کنترل و مدیریت شده انجام شود. فراموش نکنیم که حیوانات از نظر اخلاقی حقوق فراوانی به گردن ما دارند. حسینعلی رحمتی 21 شهریور 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⬅️ پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌کند: ✅ درس گفتار «چند صدایی اخلاقی در دنیای مجازی» مدرس: دکتر مریم صانع پور مدت زمان دوره: ۱۸ ساعت ( ۹ جلسه ۲ ساعته ) ۹ روز زمان برگزاری: روزهای دوشنبه، ساعت ۱۰-۱۲ ثبت نام در این دوره: http://Mata.ihcs.ac.ir/event/fa/event/654 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم): محبوب ترین شما نزد خدا خوش اخلاق ترین شما است. (مجمع البیان، ج ۱٠ ،ص۸۷) 🔻برای تامل: ▪️چگونه می توان اخلاق نبوی را به عنوان الگویی برای بِه زیستن در فضای مجازی تبیین کرد؟ ▪️برای معرفی این الگو به نسل جوان چه باید کرد؟ ▪️این کار با چه چالش هایی مواجه است؟ حسینعلی رحمتی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 مباني اخلاق گفت وگو در سیره رضوی با تامل در زندگي و انديشه حضرت رضا(ع) مي‌توان گفت مناظره‌ها و احتجاج‌هاي ايشان مبتني بر مجموعه اي از مباني الاهياتي – كلامي، انسان شناختي، معرفت شناختي، و تربيتي است؛ از جمله: 1. باور به هدايت پذيري انسان 2. حقيقت طلبي 3. خردورزي و عقلانيت 4. امكان بروز خطاهاي معرفتي و رفتاري در انسان 5. اميد به امكان تصحيح خطاهاي معرفت‌شناختي و رفتاري 6. سفارش آيات و روايات به گفت‌وگو 7. احساس مسووليت نسبت به رشد و تعالي ديگران 8. لزوم و امكان دفاع از دين و باورهاي ديني 9. برخورداري تفكر شيعي از پشتوانه منطقي و عقلاني 10. كرامت‌مندي انسان و لزوم صيانت از اين كرامت می تو ان گفت اين مباني موجب مي‌شد كه امام هم گفت‌وگو و مناظره و تعامل را به رسميت بشناسد، هم نه تنها با دانشمندان و عالمان كه حتي با مردم عادي جامعه و نه تنها با دين داران كه حتي با افراد زنديق و ملحد نيز به گفت‌وگو بنشيند. حسینعلی رحمتی 26 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
یه خبری اخیرا سروصدا کرد، اونم اینکه چندین ایالت آمریکا، بخشنامۀ ممنوعیت استفاده از ابزارهای تشخیص چهره را ابلاغ کردن. بلافاصله آمازون، مایکروسافت و آی‌بی‌ام به‌طور داوطلبانه محدودیت‌هایی رو برای استقرار فناوری تشخیص چهره ایجاد کردن و موافقت کردند که تا زمانی که مقررات جامع و معتبری توسط حاکمیت ایجاد نشده، از توسعۀ فناوری تشخیص چهره خودداری کنن. دلیلش هم یک دلیل اخلاقی بود؛ چون این سیستم‌های تشخیص چهره، نمی‌تونستند چهرۀ زنان و افراد رنگین‌پوست را به‌درستی تشخیص بدن یعنی این افراد به زحمت و سختی می‌افتند. و عملا یک نابرابری اجتماعی ایجاد میشد.. تو این مقاله "آنت زیمرمن" استاد فلسفه دانشگاه یورک، اومده و یک سوال رو مطرح کرده: "چه اتفاقی باید بیافته تا ما هوش مصنوعی رو خاموش کنیم؟" ترجمه این مقاله دیروز منتشر شده. بنظرم ارزش، وقت گذاری داره... از اینجا بخونید: ethicshouse.ir/stop-building-bad-ai @Meysam97
فضای مجازی راه را برای دسترسی فرزندان به منابع و اخلاقی متعدد و جدید باز کرده است و طبیعی است که این کار موجب شده که و والدین درباره مفاهیم و مصادیق کارهای خوب و بد درفضای مجازی جدی پیدا کنند. 🔺شمابگویید: برای کاهش این اختلاف ها چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی 27 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢رونالدو، مجید و فضای مجازی 🔹حتما شما هم مثل من تاامروز شخصی به نام مجید ... را نمی شناختید ولی این یکی دو روزه آنچنان مشهور شده که فالوورهای صفحه او ناگهان به 130هزار نفر افزایش یافته، و حتی چندین صفحه به اسم او در اینستاگرام راه اندازی شده است. و علت این استقبال و شهرت؟؟ ایشان راننده اتوبوس حمل و نقل رونالدو و تیم فوتبال النصر عربستان است! ... همین. 🔻عصر شبکه های اجتماعی هرلحظه آبستن این گونه حوادث است و تنها کسانی دربرابر آنها غافلگیر نمی شوند که از قبل، منطق و ماهیت شبکه ها و کارکردهای آن را شناخته باشند. به همه افراد و نهادهای مرتبط با فناوری اطلاعات، فرهنگ، اخلاق و تعلیم و تربیت و تبلیغ پیشنهاد می شود این گونه موارد را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهند تا بتوانند در مواجهه با فضای مجازی رویکردی واقع بینانه، معقول و منطقی اتخاذ کنند. حسینعلی رحمتی 27 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 فراخوان همکاری هسته‌ی رشد مطالعات دینی زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 🔺 وابسته به مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 زمینه های همکاری:👇👇 1️⃣ فلسفه‌ی زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک بر اساس حکمت اسلامی 2️⃣ الاهیات و کلام زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 3️⃣ اخلاق زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک 📲 تماس با شماره تلفن ۰۹۹۰۹۱۱۴۹۳۳ (خانم دکتر اسماعیلی) 💳 به همکاران هسته‌ی رشد، طبق قرارداد منعقده، پژوهانه مناسب پرداخت می‌شود. 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hroshd ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
💢اتوبوس نامرئی تیم ملی عربستان چند روز قبل این تصویر در شبکه های اجتماعی به عنوان اتوبوس تیم ملی عربستان منتشر شد و عده زیادی از کاربران به بهانه آن کلی کشورمان را تحقیرکردند. ولی حتی در سایت های عربستان هم چنین تصویری دیده نشد. چرا؟ چون وجود خارجی نداشت و افراد رِند با استفاده از هوش مصنوعی آن را طراحی و در فضای مجازی منتشر کرده بودند. برای روشن شدن موضوع کمی تردید و یک جست و جوی ساده کافی بود؛ کاری که ما حال یا انگیزه آن را نداریم. ♦️این تصویر برای هزارمین بار ثابت کرد اگر میخواهیم در فضای مجازی گرفتار فریب دیگران نشویم باید عاقبت اندیش باشیم و اصل را بر «عدم اعتماد» بگذاریم مگر این که خلافش ثابت شود. که به فرموده امام علی(ع) التَّدْبيرُ قَبلَ العَملِ يُؤْمِنُكَ مِن النَّدَمِ (انديشيدن پيش از كار، تو را از پشيمانى ايمن مى دارد). حسینعلی رحمتی 28 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺هفتمین شماره درباره مباحث اخلاقی مربوط به گرفتن عکس های سلفی منتشر شد. از مطالب این شماره: اندر احوالات سلفی اندازان ... 😎بخورید و بیاشامید ولی سلفی آن را در اینستا نذارید؛ به خدا همه آدما غذا میخورن، کسی با گازوئیل کار نمیکنه 😎عکس سلفی صد تا، پست به درد بخور هیچی 😎قیافه ام برای عکاسی فقط از یک زاویه خوب بنظر میرسه ... تو اون زاویه هم که وایمیستم طرف میگه چرا پشتتو به دوربین کردی؟ 😎بعد از گرفتن ۱۹۹ تا سلفی .... به این نتیجه رسیدم که زیبایی سیرت مهم‌تره
🧿منتشر شد: هفتمین شماره درباره مباحث اخلاقی مربوط به گرفتن عکس های سلفی 😎در این شماره می خوانیم: ▫️سلفی؛ خویش انداز یا خاک انداز؟ ▫️ گرفتن و حریم خصوصی ▫️پیشنهاد چند موضوع برای پژوهش در اخلاق سلفی گرفتن ▫️بایسته های اخلاقی سلفی گرفتن ▫️سلفی گرفتن با ▫️بازهم دست خالی در پژوهش های اخلاقی درباره سلفی 🎈 هر ۴ صفحه رامطالعه بفرمایید آرشیو http://harahmati.ir/akhfamag حسینعلی رحمتی 29 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
«اخلاق کاربردی: هوش مصنوعی و اخلاق»، نوشته چاندرا چاکرابورتی. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-99-0707-6_8 نویسنده با طرح بیش از 40سوال،ارایه چندتمرین و بررسی چند مصداق، سعی کرده برخی ابعاد و زوایای اخلاقی را مشخص کند. مقاله همانگونه که از اسمش پیداست صبغه کاربردی دارد و پاسخ به هریک از سوال های مطرح شده خود می تواند دست مایه نوشتن یک مقاله یا یادداشت تخصصی توسط علاقه مندان اخلاق هوش مصنوعی شود. حسینعلی رحمتی 30 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟ ایلان ماسک بالاخره مجوزکاشت تراشه کامپیوتری در مغزانسان را دریافت کردو این پیشرفت مهمی برای پروژه است(31 شهریور1402) به همین مناسبت پیشنهاد می شود یادداشت سال قبل بنده را درباره مزایا و چالشهای اخلاقی این فناوری مطالعه فرمایید. در این یادداشت بااشاره به کارکرد دوگانه اخلاقی پروژه، به برخی چالشهای اخلاقی آن ازجمله امکان نقض حریم خصوصی، و دستکاری در سامانه معرفتشناسی و احساسات اخلاقی انسان اشاره کردم. 🌀 متن کامل یادداشت را در یکی از دو آدرس زیر مطالعه کنید: B2n.ir/e77962 https://eitaa.com/harahmati/333 حسینعلی رحمتی 31 شهریور ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخلاف بسیاری از افراد که از یادآوری ماه مهر و مدرسه بیزارند و در شبکه های اجتماعی این موضوع را به شکل های مختلف بیان می کنند، با این که چند دهه از دوره ابتدایی ام گذشته و به رغم سختی هایی که داشتیم (و قطعا از بچه های امروزی بیشتر بود) هنوز هم دلم برای درس و بحث مدرسه تنگ می شود و آرزو می کنم کاش می شد به آن دوران (بخصوص دوره ابتدایی) برگردم... اما افسوس... 📚به هرحال، فرارسیدن ماه مهر برای کسانی که به آن علاقه دارند مبارک باشد. خداوند معلمان و اساتید ما را که از دنیا رفته اند مشمول لطف و رحمت خود کند و به هرکدام که در قید حیات اند عمر با عزت عنایت فرماید🤲 حسینعلی رحمتی 31 شهریور 1402
💢اینترنتِ بدونِ فیلتر؟ فرارسیدن عصر «اینترنتِ فیلترناپذیر» چه اندازه محتمل است؟در این صورت، از منظر آینده پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات، چگونه میتوان شهروندان را از هم اکنون برای آن زمان ازنظر تربیت کرد؟ آیا صِرف افزایش کافی است؟ چه کارهای دیگری باید انجام داد؟ حسینعلی رحمتی 1 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♈️از فلسفه غرب چه خبر؟ ماخذشناسی فلسفه غرب، جلد اول. نویسنده:حسینعلی رحمتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ دوم، 1388، 900 صفحه رحلي دو ستونه قیمت با تخفیف: 1٬350٬000 ریال ✍️ کتب حاضر که با صرف چندین سال وقت و بررسی چندین هزار منبع تهیه شده، جامع ترین ماخذشناسی است که به معرفی توصیفی صدهاکتاب، مقاله و پایان نامه تالیف و ترجمه شده به فارسی تا سال1380درباره افرادوموضوعات مختلف می پردازد. ✍️این کتاب کار منبع یابی برای تحقیق و تدریس درباره هر یک از رشته ها، فیلسوفان، نظریه ها و شاخه های فلسفه غرب را برای اساتید، دانشجویان و طلاب علاقه مند ساده و آسان کرده است. با استفاده از نمایه موضوعی و فهارس پایانی به راحتی منبع مورد نیاز خود را در کتاب پیدا می کنید. 🔻آدرس خرید اینترنتی نسخه کاغذی: B2n.ir/r71330 خرید نسخه دیجیتال (30هزار تومان): B2n.ir/f32149 حسینعلی رحمتی 2 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
فقه الاخلاق، نویسنده:قدیرعلی شمس،قم:انتشارات حوزه علمیه،3ج،1401. نویسنده مسائل اصلی اخلاقی که کمتر در کتب اجتهادی فقهی مورد توجه قرار گرفته است را به سبک فقه جواهری بررسی نموده است. خریدآنلاین: B2n.ir/e81446 برخی از عناوین اصلی این دوره سه جلدی عبارتند از: «جلد اول: سلام و تحیت، صله رحم، تجسس»، «جلد دوم: سوء ظن، اذاعه السرّ، تمسخر، سبّ» و «جلد سوم: حسد، کبر، عجب، ریا و سمعه، مراء و جدال و خصومه، تعصب، الحمیه، غضب، الفخر، ایذاء، مکر و خدعه و غش، عدالت و ظلم». حسینعلی رحمتی ۳ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati