eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
43 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ هرطور در دنیا خود را بسازیم، همان‌گونه محشور می‌شویم 🔻 انسان با حیوان این تفاوت را دارد که حیوان، جهازات روحی و جهازات جسمی‌اش با هم ساخته می‌شود... زنبور عسل همان روزی که به دنیا می‌آید، هرچه که کمالات باطنی، روحی و حیاتی دارد، با همان ساختمان فیزیولوژی‌اش آمده است... انسان فقط از نظر ، قالب مشخص دارد؛ از نظر ، قالب مشخصی ندارد، قالبش همان است که در این می‌سازد. ممکن است آن‌چنان بسازد که از دنیا و مافیها بزرگتر باشد و ممکن است چنان و ساخته بشود که از یک مورچه هم کوچکتر باشد؛ ممکن است آن‌چنان ساخته بشود که هیچ هم به زیبایی او نرسد، ممکن است آن‌چنان ساخته بشود که «یحسن عندها القردة و الخنازیر» میمون‌ها و خوک‌ها پیش او زیبا هستند! انسان‌ها هر طور که این‌جا ساخته شوند، همان‌گونه محشور می‌شوند. 👤 📚 از کتاب 📚 صفحات ۸۸ و ۸۹ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مردِ صابون بود، نه مردِ صاحب‌الزمان! 🔻 دکان‌دار بود. سدر و کافور و صابون و عطر و... می‌فروخت. مدت‌ها بود که در زندگی‌اش یک جریانی پیدا کرده بود که به تاب‌وتبش انداخته بود. تا اینکه آن روز متوجه شد دو نفری که در مغازه‌اش هستند، راه ارتباطی به حضرت دارند. به التماس افتاد برای همراهی با آن‌ها. با اصرار، همراهشان شد. رسیدند به رودخانه‌ای پرآب که آن دو راحت پا بر آب گذاشتند. ماند او حیران و ترسان. گفتندش: نام امام را ببر و بگذر. نام امام را برد و پا بر آب گذاشت. میان راه، باران گرفت و مرد از خیال امام بیرون آمد و دل‌نگران صابون‌هایش شد که زیر باران مانده بود. رویش به سمت امام بود و دل و فکرش رفت روی پشت بام؛ پیش صابون‌ها؛ که پایش در آب فرو رفت... از دیار و یاد یار جا ماند و به قول آن عزیز: مردِ صابون بود، نه مردِ ! 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۴۸ 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ با امام میزان شو! 🔻 همان گونه که یک بنّا با بهره گرفتن از شاقول و دیگر ابزار از کج رفتن دیوار پیشگیری می‌کند و فروشنده برای عرضه‌ی کالای خود آن را با متر و ترازو می‌سنجد، سالک سبیل حق نیز باید قدم‌به‌قدم ، ، و خود را با ترازوی الهی بسنجد تا گرفتار انحراف، تندروی یا کندروی نگردد. 🔸 در زیارت (ع) می‌خوانیم «السلام علی میزان الأعمال»؛ ائمه (ع) انحراف را می‌نمایانند و کژراهه را می‌شناسانند و حضرت امیر در حکمت ۱۰۹ فرمود «ما همانند آن پشتی میانی، حد وسط هستیم که هر که نرسیده، باید خود را برساند و هر که از ما در گذرد، باید که به ما باز گردد». 🔹 (ع) معروف‌ترین شخصیتی است که دین خود را به (ع) عرضه کرد و امام (ع) اعتقاداتش را تأیید و او را بر ثبات بر آن تشویق کرد، چنان که (ع) با فرمودن «هذا دین الله و دین ملائکته» پس از عرضه‌ی اسماعیل بن جابر، وی را تأیید کرد. 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ معنای حقیقی اقامه‌ی صلاة 🔻 در یک ، به معنای این است که روحِ در جامعه زنده بشود. جامعه، جامعه‌ی شود. می‌دانید که جامعه‌ی نمازخوان، یعنی آن جامعه‌ای که در تمام گوشه‌وکنارهایش خدا و یاد خدا، به‌طور کامل موج می‌زند و می‌دانید که جامعه‌ای که ذکر خدا و یاد خدا در آن موج بزند، در این جامعه هیچ فاجعه‌ای انجام نمی‌گیرد؛ هیچ جنایتی، هیچ خیانتی، هیچ لگدی به در این جامعه انجام نمی‌گیرد. آن جامعه‌ای که در آن ذکر خدا موج می‌زند، مردم متذکر خدا هستند و جهت‌گیری، جهت‌گیری خدایی است. در این جامعه، همه کار مردم برای خدا انجام می‌گیرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحات ۴۶۲ و ۴۶۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ بزرگی هر کس به بزرگی غم اوست 📌 بزرگی هر کس به بزرگی غمی است که در دلش پنهان کرده است. غم شوکت دارد، مهابت دارد، هیجان می‌آفریند و حرارت می‌بخشد. هر کس به اندازه‌ی ادراکش از حقیقت، غم دارد. آن‌ها که غم را به افسردگی و غصه فرومی‌کاهند، غم نمی‌فهمند. 📚 از کتاب (زندگی و زمانه‌ی شیخ مرتضی انصاری) 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انسان در مکتب انبیا به ایثار در دنیا می‌رسد 🔻 به‌راستی اخلاقِ کدام مکتب می‌تواند جامعه‌ی متمدن برپا سازد؟ مکتبی که بشر را به ، و می‌خواند یا مکتبی که انسان‌ها را بزرگ‌تر از می‌شناسد و همدلی، همفکری و همکاری آن‌ها را بر محور سامان می‌دهد؟ انسان در مکتب ، انسانِ نیست بلکه انسانی است که بیش از دنیا می‌اندیشد و به در دنیا می‌رسد تا جز خدا در وجود او نباشد. در مکتب مادی، توسعه‌ی ، اصل محوری است که چشم‌انداز و برنامه‌ریزی در پیرامون آن جای می‌گیرد؛ درنتیجه، طیف اقلیت در رأس هرم قدرت جهانی می‌نشیند و قاعده‌ی هرم را تحت فشار قرار می‌دهد و آن را و می‌نامد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» 📖 ص ۲۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ حرکت در دین، حرکت حُبّی است 🔻 اسلام، دین و است. «هل الدّین إلا الحُبّ و البُغض؟» و این حب و بغض، جلوه‌ی جمال و جلال در مرتبه‌ی اسمای الهی است. حرکت در دین، حرکت حُبّی است که سرعت سیر ایجاد می‌کند. نکته‌ی مهم این است که لزومی ندارد محبت را در وجود انسان‌ها ایجاد کنیم زیرا محبت موجود است؛ بلکه باید مانع این شویم که به مصداقی غلط تعلق گیرد یا در مصداقی متوقف شود. باید آن را به سمت محبت نامتناهی و به وجود نامتناهی سوق دهیم. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۳۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انقلابی‌ ماندن هنر است! 🔻 در آخرين فراز ، پس از آن كه (س) خطاب به كه مجاهدان سينه‌چاك اسلام در زمان حيات (ص) بودند، صحبت فرمودند و يادآوری كردند كه چگونه آن‌ها تحت فرمان رسول خدا(ص) جهت پيروزی اسلام زحمت‌ها كشيدند و آتش را خاموش و را برقرار كردند، می‌گويند: چرا اين و را نيمه‌كاره رها كرديد؟ و خطر چنين كاری را گوشزد می‌كنند و به همه‌ی بشريت نهيب می‌زنند كه، مهم نيست، هنر است. در واقع حضرت می‌خواهند متذكّر شوند اگر در غرور زحمات گذشته‌ی خود متوقف شديد، نه‌تنها زحمات گذشته‌ی خود را بی‌حاصل خواهيد كرد، بلكه خطر بازگشتِ شخصيت خود و جامعه را به قبل از اسلام نيز پايه‌ريزی نموده‌ايد. 👤 📚 از کتاب (س) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ چرا از مرگ می‌ترسیم؟ 📌 گاهی اوقات سبب ترس از مرگ، است و گاهی نیز شدید به است. اگر شما روی کف دست خود چسبی بزنید که مویی ندارد، می‌توانید به‌راحتی و بدون درد آن را بکنید. اما اگر آن را در جای پرمویی، مثلاً روی پا یا پشت دست خود بزنید که با صدها مو گره خورده، وقتی آن را می‌کنید، درد دارد. چه بسا انسان نسبت به امورات مختلف دنیا تعلقات شدید پیدا کرده و مانند هزاران زنجیر به جان او وابسته شده است. طبیعتاً [برای او] دل کندن از آن‌ها و به سمت رفتن یعنی دوری کردن از محبوب! 👤 📱نرم‌افزار ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از شب اول قبر به بعد، خرج انسان با خودش است 🔻 انسان بعد از ، همیشه خرج لازم دارد؛ آیا خرج همیشگی او است یا ؟ از به بعد، انسان خرجش با خودش است. (ره) می‌فرمودند: حدیث شریف که (ص) ذخیره برای است، شما را مغرور نکند. امام (ره) مثال می‌زدند: ذخیره مال آخر کار است. زمان قدیم وقتی هوا سرد می‌شد، ذغال‌های ذخیره را مصرف نمی‌کردند؛ می‌گفتند: این سرما دنباله دارد؛ باید آخر کار آن را مصرف کرد. از حضرت آدم (ع) تا به حال، وجود دارد و برزخ، فاصله‌ی بین کثافت دنیا و لطافت آخرت است و در آن‌جا خرجی و روشنایی لازم است. تا آدم بمیرد، و اولاد او علیهم السلام نمی‌آیند سریع شفاعت کنند؛ یک باید در کار باشد؛ اگر نباشد، این همه دستورات که شب اول قبر چنین و چنان می‌شود برای چیست؟ 📚 از کتاب 👤 درس‌های اخلاق 📖 ص ۶۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هجرت یعنی خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایت الله 🔻 اگر یک جایی وجود ما و هستی ما و همه‌ی نیروها و نشاط‌های ما تحت فرمان نبود، بلکه تحت فرمان و شیطانی بود، ما این است که ما خودمان را از قیدوبند ولایت رها کنیم و نجات بدهیم و آزاد کنیم و برویم تحت سایه‌ی پرمیمنت ولایت . ✅ خارج‌شدن از آن ولایت ظالم و واردشدن به آن ولایت عادل، اسمش است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحه ۴۹۲ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ درس تهذیب نفس فارغ‌التحصیلی ندارد! 🔻 ما درسی می‌خواهیم که فارغ‌التحصیلی نداشته باشد چون ما فارغ‌التحصیل نمی‌شود. تا زنده‌ایم ما را رها نمی‌کند. ما هم تا زنده‌ایم باید درس بخوانیم. درس‌های حوزه و دانشگاه هم که بالاخره بعد از بیست، سی سال ملال‌آور است. درسی باید خواند که ملال را از بین ببرد و این همان راه یا است. پالایش کردن درون و مراقبت دائم داشتن، راه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا 🔻 باید از همین حالا شروع کنیم. امروز آسان‌تر از فردا و فردا آسان‌تر از پس‌فرداست. هرقدر که در غرق شده باشی و در ادای خدا کوتاهی کرده باشی و هرقدر خیره‌سری کرده باشی، فورا بازگرد. امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا. نگو از شنبه شروع می‌کنم. این کار دانش‌آموز تنبل است. دانش‌آموز تنبل تکالیفش را تا آخرین روز تعطیلی انجام نمی‌دهد. از همین لحظه و همین امشب شروع کن. از فضای مسموم دور شو؛ فضایی که تو را به می‌کشد و از و بازمی‌دارد. سعی کن که باشی، باشی و هیچ کاری برایت سخت نباشد. همه چیز آسان می‌شود. در هر کاری هرچه زودتر شروع کنیم، کار برایمان آسان‌تر می‌شود. به‌خصوص این‌که نمی‌دانیم آیا می‌توانیم کنیم یا قبل از توبه می‌میریم. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۰۷ و ۱۰۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قرآن هر لحظه در حال تنزل از سوی حضرت حق است 🔻 مظهر اسم حیات خدای سبحان است و این مظهر، با اظهارکننده‌ی خودش دائما در ارتباط است؛ نه‌این‌که یک بار نازل شده باشد و تمام؛ بلکه در تمام ساعات، دقایق و لحظات، در حال تنزل از سوی حضرت حق است. پس همواره تازه و جدید است و در هیچ زمانی طراوت و تازگی خودش را از دست نمی‌دهد. 🔸 با این نگاه، یک آیه از قرآن کریم مانند «بسم الله الرحمن الرحیم» که ما در این ساعت بخوانیم، غیر از خواندن همین آیه در ساعت دیگری است. چون اتصال این کتاب به حقیقت خویش، دائمی است و فیض خدای متعال در هر لحظه، در حال نو شدن است و ما در هر لحظه‌ای که از طریق قرآن کریم با منبع این فیض متصل شویم، از فیض و برکتی که در آن لحظه نازل می‌شود، بهره خواهیم برد. 👤 📚 کتاب 📖 ص ۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ روح انسان والاست که بهشت را می‌‌سازد 🔻 در برخی از روایات آمده است که « مشتاق سلمان است و اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقه‌ی سلمان به بهشت است». سرّش آن است که بهشت محصول صحیح و صحیح و است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکی و عملی انسان است. اگر بهشت در اثر عقیده و خُلق و عمل است و اگر عقیده و خلق و عمل جزء شئون ادراکی و عملی روح آدم است، پس روحِ انسانِ والاست که در اثر ِتحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می‌‌سازد. بهشت، مملوک انسانی است که «ولی الله» است بنابراین وجود مبارک و (ع) اثر (س) -عارفاً بحقها- را استحقاق بهشت دانستند. 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اسلام اگر تنها دعای کمیل و ابوحمزه را داشت کافی بود! 🔻 یکی از آن گنجینه‌های بزرگی که در دنیای شیعه وجود دارد، این . به خدا قسم گنجینه‌ای است از . اگر ما هیچ دلیل دیگری نداشتیم غیر از دعاهایی که داریم، از علیه السلام ، از علیه السلام یا دعاهای غیر صحیفه سجادیه، اگر ما جز از علی علیه السلام و جز از علیه السلام نداشتیم و اسلام در چهارده قرن چیز دیگری نداشت، همین‌که توسط دو تن از شاگردهای اسلام از آن دنیای بدویت و جهالت چنین دو اثری ظاهر شده کافی است. آن‌قدر این‌ها اوج و رفعت دارد که اصلا اعجاز جز این چیزی نیست. 👤 📚 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خانه‌ی دلت مرتب است؟! 🔻 اگر به ما بگویند: می‌خواهند به منزل شما بیایند، یا بگویند: یکی از نواب خاص (عج) -که ان‌شاءالله چشم ما به مشاهده‌ی جمال ایشان روشن شود- می‌خواهند به دیدار شما بیایند، چه کار می‌کردیم؟ روشن است که هرچه می‌دانستیم یا گمان می‌کردیم ایشان را رنجیده یا آزرده‌خاطر می‌کند، دور می‌کردیم و هرچه احتمال می‌دادیم که ایشان را خوشحال می‌کند، فراهم نموده، همه‌جا را آراسته می‌کردیم. نگاه کنیم درون خانه‌ی خویش را به چه ، و صورت‌هایی آراسته‌ایم؟ آیا اگر حضرت وارد این خانه شوند، خجالت نمی‌کشیم؟! 🔸 نقل شده است که از حضرت پرسیدند: امام زمان (عج) کجاست؟ ایشان فرمودند: «آقا در قلب‌های شماست. مراقب باشید ایشان را بیرون نکنید!» 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۷۲ و ۷۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ این پیام همیشگی شهیدان است 🔻 مهم این است که ما به این توجّه کنیم که به ما چیست؛ این مهم است. وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون؛ این پیام شهیدان است. امروز همه‌ی تلاش ملّت ایران در چیست؟ این است که ملّت ایران را اندوهگین و ناامید و ترسیده و مانند این‌ها بکنند، وادار کنند ملّت ایران را که از ورود در میدان بترسد، مأیوس باشد؛ پیام نقطه‌ی مقابل این است: اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون؛ و برداشته است در میدان . 🔸 این پیام، پیام روز اوّل شهیدان نیست که خیال کنیم مثلاً ۳۰ سال، ۳۵ سال است شده؛ نه، این پیام، پیام همیشگی شهیدان است؛ یعنی آن‌ها در جوار قدس الهی و نعمت الهی هم که هستند، مرتّب دارند به ما پیام می‌دهند، بشارت می‌دهند: وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون؛ این پیام شهدا است. اگر وارد میدان بشویم -یعنی همان چیزی که دشمنان ما از آن می‌ترسند و واهمه دارند- باید بدانیم که خدای متعال بیم و ترس و اندوه را از ما دور می‌کند. ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ 👤 🌷 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ این اُمّ ‌الجرایم را از خودت دور کن! 🔻 هدف از آفرینش عالم و فرستادن رسولان و تشریع از سویی و کشمکش و از سوی دیگر، همگی برای انسان تا رسیدن به حد است. در این میان یکی از عوامل مهمی که مانع و موجب انسان و در رأس همه‌ی خطاهاست، است. حب دنیا یعنی شیفتگی به مال و جاه دنیا. اگر انسان بتواند این ام الجرایم را از خود دور کند، زمینه‌ی بسیاری از ترقیات معنوی برای او فراهم خواهد شد. با ، آدمی علاقه و محبتی را که طبعاً به مال دنیا دارد، از خود دور می‌کند. بنابراین، مقصود از انفاق پیش از هر هدفی، کندن حب دنیا از دل‌ها و تزکیه‌ی انسان و رهایی و آزادی او از زنجیرهایی است که مانع پرواز و تقرب او به خدای متعال است. 👤 📚 ، ج۳ 📖 ص ۵۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ راه‌حل سوم برای مسئله‌ی «خیام - پاسکال»! 🔻 با مجید در دبیرستان امیرکبیر زنجان درس می‌خواندیم. البته او یک سال از من بالاتر بود. اولین دفعه اسم ایشان را از آقای «خواصی» دبیر ریاضی‌مان شنیدم‌. ایشان می‌گفت: یک مسئله‌ی خیلی سختی در ریاضی هست که تاکنون یک راه‌حل «خیام» برای آن ارائه کرده و یک راه‌حل هم «پاسکال»؛ به همین دلیل به آن مسئله‌ی «خیام- پاسکال» می‌گویند. معلم‌مان می‌گفت که یک دانش‌آموزی هم به اسم شهریاری در مدرسه‌ی ما هست که با روش ریاضی جدید، سومین راه‌حل را برای آن مسئله پیدا کرده است. آن موقع گوش‌های ما تیز شد که ببینیم این آدمی که جا پای خیام و پاسکال گذاشته، چه کسی است. برای ما حس جالبی بود که چنین فردی را در شهرمان داریم. رفتیم و (با او) آشنا و دوست شدیم. 📚 برگرفته از کتاب ؛ خاطره‌ی ۸ 👤 به نقل از: دکتر سعید مشیری، از دوستان دوران دبیرستانِ شهید دکتر 🗓 ۸ آذر؛ سالروز شهادت دکتر مجید شهریاری 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نماز شب 🔻 مسئولیت خوابگاه با من بود و معمولا برای اطمینان از این‌که تاسیسات خوابگاه دچار اشکال نشده باشد، به قسمت‌های مختلف خوابگاه سر می‌زدم. خیلی وقت‌ها ساعت ۴ صبح آقای را در می‌دیدم. اول فکر می‌کردم که چون با سه چهار نفر دیگر در یک اتاق هست، به نمازخانه می‌رود تا در جای خلوت درس بخواند. بعدها متوجه شدم که ایشان می‌خواند. 📚 برگرفته از کتاب ؛ خاطره‌ی ۱۰ 👤 به نقل از یکی از کارمندان دانشگاه ❤ 🗓 ۸ آذر؛ سالروز شهادت دکتر مجید شهریاری 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ خطر غرب‌زدگی! 🔻 و غربی چيزی جدای از و آن نيست. با آن جهان‌بینی است که اين تکنيک جای خود را پيدا کرد، و به همين جهت گفته می‌شود: « يک کلِّ واحد است». آن‌چه تا کنون موجب توجه انسان‌ها به غرب شده، غفلت از همين نکته است و لذا به سوی علم غربی می‌روند ولی برمی‌گردند. غرب، علم و تکنيک خود را نقاب ذات و ماهيت خود نموده است تا تحت لوای ، سيطره يابد. 👤 📚 کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ همواره به توکل و توسل محتاجیم 🔻 برخی می‌پندارند که مرز از مرز تسبّب (استفاده از اسباب) جداست؛ بدین معنا که هرگاه ابزارها و اسباب و عوامل کار فراهم است، نیازی به توکل نیست و تنها در جایی که اسباب و عوامل کار فراهم نیست، انسان باید بر خدا اعتماد و توکل کند! 🔸 درباره‌ی و نیز چنین پنداری مطرح است که مرز دعا و توسل، از آن‌جا آغاز می‌شود که از اسباب و عوامل عادی و مادی کاری برنیاید؛ در حالی که هر دو پندار، باطل و و این مرزبندی‌ها نارواست. 🔹 چنین نیست که انسان، بخشی از کار را با اسباب عادی و بدون توکل انجام دهد و بخش دیگر را با توکل، توسل و دعا، بلکه این‌ها در همه‌ی بخش‌های فعل آدمی حضور و ظهور دارد و حتی در جایی که انسان با وسایل و اسباب کار می‌کند، باید بر خدا توکل کند و همان‌گونه که گلاب در برگ گل مفروش است، توکل، توسل و دعا در همه جای فعل و همه‌ی کارهای ما باید جریان داشته باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی» 📖 صفحات ۱۵۷ و ۱۵۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از خدای متعال نخواستن و خود را غنی دیدن استکبار است 🔻 بزرگ‌ترین ، است. فرمود: «...ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» ...مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم، آنان كه از عبادت من تكبّر ورزند، به‌زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. (غافر، ۶۰) 🔸 از خدای متعال نخواستن و خود را دیدن است؛ استکبار از . بنابراین ، دعوت، تقاضا و استعانت، بالاترین عبادت است؛ اعلام و اعلام ، بالاترین عبادت است. 🔹 هیچ حقیقتی نیست که مخلوقات به او باشند؛ لذا هیچ‌کدام، و نیستند. معبود یعنی آن حقیقتی که همه‌ی مخلوقات فقیر به او هستند؛ اسماء حسنای او عالَم و فقرا را تأمین می‌کند، «أَنْتُمُ الْفُقَرَآءُ إِلَى اللَّهِ» چنین کسی معبود است. «وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» معبود بودن یعنی این. 👤 📚 از کتاب ، ج۱ 📖 صفحات ۴۷ و ۴۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قطع‌کردن صحبت وزرا به‌دلیل استفاده از اصطلاحات فرنگی! 🔻 از ایام جوانی و هنگامی که در برابر رفتارهای عنان‌گسیخته (حاکم اصفهان که قصد تخریب عمارت‌های دوره و استفاده از مصالح آن برای ساخت عمارت خود را داشت) ایستاد، نشان داد که نسبت به هویت و تاریخ سرزمینش حساس است. با این حال، دایره پاسداری از فرهنگ در زندگی ، بسیار فراتر از این‌هاست. هنگامی که در بود، بی‌محابا سخن را قطع می‌کرد تا آن‌ها را وادار به کاربرد واژه‌های فارسی، به جای کند! فرزندش سیدعبدالباقی به یاد می‌آورد که در سال سوم تبعید شهید مدرس به خواف، وقتی با زحمت و سختی زیاد، برای ملاقات با وی از مسئولان وقت گرفت، پدر را دید که باصلابت دوران تبعید را می‌گذراند و هر صبح برای رئیس زندان و جمعی از زندانبانانش درس و تفسیر می‌گفت! 🌐 منبع: خبرگزاری فارس http://fna.ir/f1969q ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f