eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حرف حساب
✳ نفْس پيامبر (ص) به وسعت هستی است 🔻 نفْس (ص) به وسعت است و اشتياق بر پيامبر(ص) و نزديكی به او به‌معنای نزديك‌شدن به قلبی است كه به وسعت هستی است، و اين قلب انسان به اندازه‌ای كه به پيامبر(ص) نزديك شود، از كليه‌ی موجودات هستی برخوردار می‌شود و از نور آن‌ها بهره‌مند می‌گردد. خوشا بر احوالات قلبی كه با نظر صحيح و عارفانه بر پيامبر(ص)، احوالاتی از آن قلب قدسی را نصيب خود کرده است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «صلوات بر پیامبر عامل قدسی‌شدن روح» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ بهترین مَرکب و سودمندترین ره‌توشه 🔻 انسان مسافری است که به‌سوی خدا سیر می‌کند؛ چنان‌که از سوی او آمده است و در این سیر، اگر به پیروی ، در راه مستقیم قرار گیرد، خدای سبحان را با مهر و لطفش ملاقات می‌کند و اگر به بیراهه برود، با قهر و غضب الهی روبه‌رو می‌شود. 🔸 بهترین مرکب در این راه، خدا و سودمندترین ره‌توشه، است، چنان‌که قرآن کریم نیز بهترین ره‌توشه‌ی این مسافر را تقوا می‌داند و به تحصیل آن فرا می‌خواند: «َتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ» ره‌توشه برگیرید، پس بهترین ره‌توشه، پرهیزكاری است. (بقره، ۱۹۷) 🔹 هیچ پیامبری نیامد، مگر آنکه بهترین پیامش تأمین زاد و توشه‌ی راه، یعنی تقوا بود، تا انسان‌ها آگاه شوند که مسافرند و در سیر جاودانه‌ی خود به ره‌توشه نیاز دارند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۵۰ و ۵۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انتظار کلیدواژه‌ی اصلی فهم دین است 🔻 کسی که رو نفهمیده، رو نشناخته! فکر نکنید که انتظار یکی از موضوعات فرعی دینه. یعنی دین سه قسمت داره: عقاید، اخلاق و احکام، بعد عقاید پنج قسمت می‌شه، یک قسمتش امامته، تا می‌رسه به دوازدهمین امام که (عج) و بحث انتظار و این‌جا مطرح می‌شه. در گفتمان انتظار، انتظار کلیدواژه‌ی اصلی فهم دینه، نه یکی از موضوعات فرعی دین! 🔸 یک کسی اومد نزد مرحوم کاشف‌الغطاء گفت آقا این علیا ولی الله که شما در اذان می‌گید جزو اذانه؟ ایشون جواب نداد، دوباره پرسید، آقا جواب نداد، علیا ولی الله، جزو اسلامه؟ جزو دینه؟ جزو اذانه؟ می‌خواست بگه شما شیعه‌ها در دین بدعت گذاشتید! جلوی جمع می‌پرسید، می‌خواست اقرار بگیره که علیا ولی الله توی احکام نیست! این‌قدر سماجت کرد تا آقا آخر گفت: کی گفته علیا ولی الله جزء دینه؟ کجا گفته علیا ولی الله جزو اذانه؟ خیر، اذان جزء علیا ولی الله است، اذان از جلوه‌های علیا ولی الله است، اگر این نباشه اصلا اذانی در کار نیست. 🔺 انتظار گوهر دینه و اگر کسی انتظار رو نشناخته باشه، دین رو نفهمیده! پس انتظار، کلیدواژه‌ی اصلی فهم دین است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 صفحات ۳۲ و ۳۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ خانه‌ی دلت مرتب است؟! 🔻 اگر به ما بگویند: می‌خواهند به منزل شما بیایند، یا بگویند: یکی از نواب خاص (عج) -که ان‌شاءالله چشم ما به مشاهده‌ی جمال ایشان روشن شود- می‌خواهند به دیدار شما بیایند، چه کار می‌کردیم؟ روشن است که هرچه می‌دانستیم یا گمان می‌کردیم ایشان را رنجیده یا آزرده‌خاطر می‌کند، دور می‌کردیم و هرچه احتمال می‌دادیم که ایشان را خوشحال می‌کند، فراهم نموده، همه‌جا را آراسته می‌کردیم. نگاه کنیم درون خانه‌ی خویش را به چه ، و صورت‌هایی آراسته‌ایم؟ آیا اگر حضرت وارد این خانه شوند، خجالت نمی‌کشیم؟! 🔸 نقل شده است که از حضرت پرسیدند: امام زمان (عج) کجاست؟ ایشان فرمودند: «آقا در قلب‌های شماست. مراقب باشید ایشان را بیرون نکنید!» 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۷۲ و ۷۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ تو مال امروزت هستی نه فردایت! 🔻 پیغمبر(ص) فرمود: «اِیّاکَ و التَّسویفَ بِاَمَلِکَ فَانَّکَ بِیَومِکَ و لَستَ بما بَعدَهُ» بترس از . تسویف از ماده‌ی سوف است. سَوفَ همین است که می‌گوییم «سوف اقول»؛ بعد از این می‌گویم، «سوف افعل»؛ بعد از این انجام می‌دهم. تسویف یعنی مرتب «سوف سوف» کردن، تأخیر انداختن که بعد از این، این کار را می‌کنم. «و التسویف باملک» به‌خاطر این‌که آرزوهای زیادی داری، فرض می‌کنی که و باقی است، مرتب «سوف سوف» می‌کنی؛ نه، تسویف نکن «فانک بیومک و لست بما بعده»، تو مال امروزت هستی نه مال فردایت؛ یعنی تو چه می‌دانی فردا هستی یا نیستی، زودتر به کار خودت مبادرت کن. 👤 📚 برگرفته از کتاب «گفتارهایی در اخلاق اسلامی» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
بسم‌الله 📌 عرض سلام دارم محضر حرف‌حسابی‌های عزیز و گرامی! پیشاپیش فرارسیدن سال نو رو به شما فرهیختگان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم تا این‌جای کار، مطالب کانال برایتان مفید بوده باشه. 🙏 یک تشکر ویژه هم می‌کنم از تمامی عزیزانی که در این مدت، در تهیه و ارسال مطلب به ما کمک کردند؛ چه اعضای ثابت گروه مطالعاتی هیئت امام صادق علیه السلام و چه عزیزانی که عضو کانال حرف حساب هستند و به ما محبت دارند. یک تشکر ویژه‌تر هم دارم از شما عزیزان که باوجود بارگذاری کم و گاها عدم بارگذاری در بعضی روزها! کماکان همراه ما هستید و به ما برای ادامه‌ی کار دلگرمی می‌دید. 🔆 هدف اصلی ایجاد این کانال برای بنده - همان‌طور که قبلا هم عرض کردم - در ابتدا جدا نشدن از محضر کتاب و منبر و پس از آن، به اشتراک گذاشتن مطالب مفید با شما عزیزان بوده که امیدوارم این کار جمعی مورد رضایت حضرت حق قرار بگیره. 👈 در راستای تواصی به بصیرت و صبر و همچنین فعالیت امیدبخش در فضای مجازی - که حضرت آقا اخیرا بر آن تأکید کردند - از تک‌تک عزیزان استدعا دارم ما رو برای ادامه‌دادن این مسیر که ان‌شاءالله هدف از آن، معرفت‌زایی و بصیرت‌افزایی - اول برای خود و سپس برای برادران و خواهران دینی‌مان است - با صبر و پایداری، یاری کنید. 📖 مطالعه رو فراموش نکنید؛ مخصوصا تو ایام عید که فرصت زیادتری دارید! با یه برنامه‌ریزی درست و واقع‌بینانه می‌شه کارهای بزرگی تو این فرصت‌های خاص کرد. دست حق همراهتان یا علی
✳ مناجات شعبانیه انسان را به یک جایی می‌رساند 🔻 را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجات‌هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی می‌رساند. آن کسی که این مناجات را گفته و همه‌ی ائمه هم به حسب روایت می‌خواندند، این‌ها، آن‌هایی بودند که وارسته از همه چیز بودند. مع ذلک آن‌طور مناجات می‌کردند، برای این‌که خودبین نبودند. 👤 📚 ، ج۱۹ 📖 ص۲۵۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ غفلت، چرک جان 🔻 یکی از موانع سیر انسان به‌سوی خداست و از نظر فرهنگ دین، و است. امامان معصوم علیهم السلام در به خدا عرض می‌کردند: خدایا! ما از تو شاکریم که دل‌هایمان را از چرک غفلت پاک کردی: «فَشَكَرْتُكَ بِإِدْخَالِي فِي كَرَمِكَ وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْسَاخِ الْغَفْلَهِ عَنْكَ.» 🔸 بعضی خیال می‌کنند که تعبیر از فضیلت و رذیلت اخلاقی به و وَسَخ (چرک) کنایه و مجاز است اما این پنداری باطل است؛ زیرا انسان، ظاهر و باطنی دارد و باطن در ظهور می‌کند. در قیامت، برخی نورانی و روسفید و برخی دیگر، روسیاه و چرکین‌اند و غِسلین (چرکابه) که طعام تبهکاران است: «فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ* وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ* لَا يَأْكُلُهُٓ إِلَّا الْخَاطِئُونَ» (حاقه، ۳۵ تا ۳۷) از غفلت‌ها نشأت می‌گیرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی» 📖 ص ۱۰۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ محور شادی و غم 📌 تنها ماهی که شهادت ندارد، است، و تنها ماهی که میلاد و تولد ندارد، است. این یعنی سیدنا و مولانا علیه السلام، محور شادی و غم است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «اشک روان بر امیر کاروان» 📖 ص ۲۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ من هم بناست بمیرم... 🔻 شروع به تکاندن عبای خاکی‌اش کرد، من که از حرف‌زدن با او لذت می‌بردم، پرسیدم: «کجا بودی که عبایت این‌قدر خاکی است؟» - وادی السلام. - آن‌جا مُرده داری؟ - نه. - بی‌کاری؟ - نه. - برای چه رفته بودی؟ کمی مکث کرد و گفت: «استادم در تبریز، دستور داده است که دست‌کم هفته‌ای یک بار به مقبره‌ها بروم.» - که چه شود؟ - که یادم بیاید من هم بناست بمیرم. 📚 از کتاب 📖 صفحات ۴۰ و ۴۱ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اتحاد با امام 🔻 اين يک چيز عجيبی است که در برخورد با انسان‌های اشراقی و قرار گرفتن در ذيل شخصيت آن‌ها، انسان از جنس آن‌ها می‌شود، مثل که ظهور تفصيلی مقام اجمالی حضرت (ع) شدند. شما (ع) را جلوه‌ای از (ع) می‌يابيد و با ارادت به حضرت اباالفضل(ع) به شخصيت امام حسين(ع) منتقل می‌شويد، بدون اين که حضرت را منفک از امام حسين(ع) بنگريد و بر همين اساس (ع) می‌فرمايند: «مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ» هرکس نسبت به ما ورزد در با ما است. به اين معنا که يک نوع اتحادی با امام دارد. چون وقتی کسی در ذيل شخصيت يک انسان اشراقی قرار گيرد ديگر دوگانگی با او ندارد، مثل نور بی‌رنگی است که در ذيل نور شديدتر از خود قرار دارد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ حرّک زائر! 🔻 یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید «کلمه‌ها می‌توانند شما را بکشند.» «حرّک زائر» داریم تا «حرّک زائر»! یکی توی می‌شنوی و یکی توی . آن حرّک‌ها برای این است که سریع بروی که زیارت به بقیه هم برسد و این حرّک‌ها برای این است که غربت‌افزایی کند. خیلی حرف است که یکی با چوب‌پر لطیف و رنگی آرام بزند روی شانه‌ات با خنده بگوید «برو» و یکی با باطوم و پوتین و لباس پلنگی بگوید «حرّک زائر» و بزند زیر دوربینت. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحه ۸۴ ❤ خیلی گذشته از سفر آخرم، حسین... ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ تقوا لباس آتش‌نشانی است! 🔻 یعنی چی؟ پرهیز؟ کفّ نفس؟ تقوا معنای گسترده‌ای داره. در و در فرهنگ ، تقوا لباس است! «و لباس التقوی ذلک خیر» (اعراف، ۲۶) تقوا لباس آتش‌نشانی است! 🔸 قرآن، تقوا به‌معنای فرار از و محیط گناه‌آلود و جامعه‌ی پر از گناه رو نمی‌پذیره و آن را ساخته‌ی راهبان مسیحی معرفی می‌کنه. درسته در تقوا، هست، هست، مبارزه با گناه هست، اما تقوایی که قرآن می‌فرماید، فرار نیست بلکه حمله است! تقوا جُنّة و سپر این حمله و لباس رزم و یا دقیق‌تر، لباس آتش‌نشانی است! لباس آتش‌نشانی، لباس حمله به آتش است. گناه، آتش است و تقوا، لباس آتش‌نشانی و متقی، آتش‌نشان. آتش‌نشان کارش چیه؟ آتش‌نشان به آتش حمله می‌کنه تا کسانی رو که گرفتار شدند نجات بده! آتش‌نشان باید بزنه به آتش، اول اون‌هایی رو که در آتش‌اند و دارند می‌سوزند، نجات بده، دوم آتش رو خاموش کنه. تقوا در قرآن یعنی این! فرار، تقوا نیست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۶۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ عید ما زمانی است که دور شمس حقیقی بگردیم 🔻 ما الآن در آستانه‌ی فروردین هستیم. نکته‌ای که باید به آن دقت داشت این است که این زمین است که ۳۶۵ روز تلاش و کوشش کرد که یک دور به دور آفتاب بگردد. ما فکر می‌کنیم اگر زمین مثلاً پنجاه بار به دور خورشید گشت، ما نیز پنجاه سال رشد کرده‌ایم، در حالی که اگر انسان پنجاه مطلب علمی فهمید، پنجاه سالش است! ما باید ببینیم فروردین ما چه زمانی است! عمر هر کسی به اندازه‌ی و اوست. ☀ ما به این نیست که زمین به دور آفتاب بگردد تا ما عمرمان زیاد شود. ما اگر دور شمسِ حقیقی حرکتی کردیم، آن‌وقت عمر ما زیاد می‌شود و بالا می‌آید. اگر دور علیهم السلام گشتیم و از معارف این‌ها استفاده کردیم و راه این‌ها را ادامه دادیم، ما هم دور شمس گشته‌ایم و عمرمان زیاد شده است. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی نظر بدهی، نمی‌توانی برای نظر بدهی و چند روز بعد را پیش‌بینی کنی ولی وقتی در سطح کلان بررسی کردی و دور و نزدیک را محاسبه کردی می‌توانی تا شش ماه بعد را هم پیش‌بینی کنی. 🔸 این که ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم به‌خاطر این است که برخوردهای ما با حوادثی است که اهمیت و ضرورت کمی دارند. به چیزهای جزئی و کم‌اهمیتی دل‌مشغولیم و کسی که به مشغول شود، طبیعی است که نمی‌تواند کند و کسی که برنامه‌ریزی ندارد معلوم است که نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و نمی‌تواند برای پیشامدها مَکری داشته باشد. و نمی‌تواند برای مکرهای شیطان برخورد مناسبی را داشته باشد. «و لا نتخوف قارعة حتی تحل بنا» 👤 📚 برگرفته از کتاب «روزگار ستمگر و زمانه‌ی ناسپاس» 📖 ص ۴۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی #محدود نظر بدهی، نمی‌توانی برای #آین
💬 عیدانه به حرف‌حسابی‌های عزیز: 🔻 امام باقر (ع) فرمود: «عودا انفسکم الخیر؛ خود را به انجام کار خیر عادت دهید.» بیاییم از امروز که آغازین روز سال ۱۴۰۰ است، خود را به اهم چند کار شایسته عادت دهیم: 🔹 در زمینه‌ی اخلاق فردی: به نظم و انضباط بیش از گذشته اهمیت دهیم. در عین پرهیز از تجملات، تمیز و مرتب باشیم. به مصرف غذاهای سالم بیشتر اهتمام بورزیم. سحرخیزی را مغتنم بدانیم. ورزش، پیاده‌روی و تفرج به حد نیاز مطلوب است. و ... 🔹 در زمینه‌ی اخلاق بندگی: نمازها را از وقت اول آن تاخیر نیندازیم. به بخشی از نوافل روز و شب ملتزم باشیم. حداقل روزی پنج صفحه قرآن بخوانیم. حداقل یک نماز را به جماعت برگزار کنیم. نماز جمعه را حتی المقدور ترک نکنیم. و ... 🔹 در حوزه‌ی اخلاق اجتماعی: به محبت و مودت نسبت به والدین، همسر و فرزندان بیفزاییم. گاه با یک پیام دل دوستان را شاد کنیم. عبارت‌هایی همچون: عذر می‌خواهم، حق با شماست، می‌توانستم بهتر بگویم یا بهتر عمل کنم را به زبان خود عادت دهیم. هیچ محبت، سلام و لطفی را بدون پاسخ نگذاریم. به قواعد و قوانین شهروندی پایبند باشیم. و ... 🔹 در زمینه‌ی حیات علمی: عمر خود را کمتر در فضای مجازی و پای رسانه صرف کنیم. مطالعات خود را در زمینه‌ی تخصص جهت بدهیم. در بسط علم و دانش کوشا باشیم. دیدار و گفت‌وگوی حضوری با عالمان الهی را مغتنم بدانیم. و ... 🔹 گاه‌گداری از کسی که این دست از نصایح خیرخواهانه را به ما یادآور شده است، به خیر و دعا یاد کنیم! اللهم وفقنا لما تحب و ترضی سی ام اسفند ۱۳۹۹ شب اول سال ۱۴۰۰ http://eitaa.com/alinasirigilani ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شاخص و مقیاس؛ قرآن و اهل‌بیت(ع) 🔻 مدتی گذشت. حالا کمی خودمانی‌تر شده بودیم. پیشرفتم بد نبود و محمد هم تلاشش را برای آموختن فوت‌های کوزه‌گری‌اش به‌کار می‌برد. یک روز پرسید: «بگو ببینم، اولین کار یک دیده‌بان چیست؟» گفتم: «خب معلومه باید جای خودش رو پیدا کنه.» پرسید: «برای این‌که جای خودش رو پیدا بکنه، باید چکار کنه؟» گفتم: «دو تا هدف مهم پیدا کنه که این دو هدف، هم در نقشه باشه و هم در طبیعت.» پرسید: «بعدش چی!» گفتم: «از این دو هدف گرا بگیره، گرا رو برگردونه و معکوس کنه. محل برخورد این دو گرا جای خودش می‌شه.» 🔸 گفت: «همه‌ی این‌ها که پرسیدم برای این بود که بگم اولین چیزی که یک آدم باید بداند این است که او کجا ایستاده و به کجا می‌رود، برای این که بفهمد کجا ایستاده باید دو هدف و شاخص مهم را پیدا کند. آن دو هدف و شاخص، یکی است و دیگری و . با معرفت به این دو شاخص، انسان می‌فهمد که درست ایستاده یا خطا ایستاده. می‌فهمد که باید کجا را ببیند و چگونه ببیند. این اولین قاعده‌ی دیده‌بانی است.» 📚 برگرفته از کتاب «سهم من از چشمان او» 📖 صفحه ۱۷۷ 👤 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مشکل از دینداری ماست! 🔻 اگر شما زنجیرچرخ یک دوچرخه را از چرخ‌دنده‌ی آن جدا کنید، این دوچرخه دیگر نمی‌تواند کار کند؛ چون یک جزء آن در جایگاه اصلی خودش قرار ندارد. لذا چون ارتباط بین اجزاء قطع شده است، کل سیستم کار نمی‌کند. نمی‌شود خواند ولی و نداد؛ و یا نکنیم و بعد مدعی باشیم که نیاز اجتماعی ما را تأمین نمی‌کند. 🔸 دین یک سیستم نیست، بلکه یک اکو سیستم است. دین یک پدیده‌ی مکانیکی نیست، بلکه یک اُرگانیک است. دین مجموعه‌ای حیات‌دار و زنده است. استاد (ره) می‌فرمایند: دین یک کُل تجزیه‌ناپذیر است. در معنای آیه‌ی شریفه‌ی «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ... » (الرّوم، ۴۱) یعنی قطع ارتباط میان اجزاء دین که به‌واسطه‌ی عمل‌نکردن مردم صورت می‌گیرد. اگر نیازهای فردی، اجتماعی، روحی، روانی و... ما برآورده نمی‌شود، مشکل از دین نیست، مشکل از ماست. 📚 برگرفته از کتاب «مثل این‌که...» 📖 صفحات ۵ و ۶ 👤 فهیمه بیرانوند ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از ماه شعبان غافل نشویم 🔻 هر مومن عاقلی باید غفلت نورزد و در این ماه، خودش را برای آماده کند؛ به اینکه از ، خودش را پاک کند و از مافات کند. «فیتضرع الی‌الله عز‌وجل فی ‌شهر ان الله تبارک و تعالی یعرفک عیوب نفسک». وقتی که در این ماه آمادگی پیدا کردی، پروردگار مربی تو خواهد شد، موانع را از جلوی تو بر می‌دارد. دنیا خشت و گل که نیست، دنیا است، تعلقات را باید بزنیم: چون به دست خویشتن بستی تو پای خویش را هم به دست خویشتن وا کُن کمال این است و بس 👤 📚 برگرفته از کتاب ، ج۲ 📖 صص ۴۲ و ۴۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا! 🔻 عبوسِ عبوس بود! پدرم او را گفت: چه اتفاق افتاده است؟! و او گفت: را نمی‌دانم كه چيست؟! به مَثَل شنيده‌اى كه مى‌گويند: فلان، با دانه‌اى از انگور، شيرين و با دانه‌اى غوره، ترش می‌شود! پدرم گفت: مادرم را خداى بيامرزاد، اين را بسيار می‌گفت! و او گفت: واين حكايت من است! پدرم گفت: و ما نيز در اين مصيبتيم، و خواهيم بود، تا وقتى كه ، و در رشد و تعالى خويش نكوشيم! 🔸 آن‌سوی‌تر بچه‌ها آتشى افروخته بودند، و دامن‌دامن خار به درون آن می‌ريختند، و شعله‌ور می‌شد! پدرم گفت: آن آتش، كم است و اندك، و ناچيز و كوچك، اين است كه با كمى خار، شعله‌اش بالا می‌گيرد، و اگر از آن كمى كاسته شود، به پايين می‌رود! اما خورشيد كه دريايى از آتش است، برايش چه تفاوت كه صحرايى از خار بر آن بيفزايى، يا بكاهى! نه كم می‌شود، و نه زياد! و آن مرد گفت: آرى همين است، كوچكيم، آن هم آن‌چنان كه گويى كودكيم! نور خورشيدم، ز امداد خسيسان فارغم نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ علی اکبر، آیه‌ی حسین(ع) 🔻 همان‌طور كه دارای آيات متعدد است و هر كدام حقيقتی را به نمايش می‌گذارند تا راه انسان به سوی آسمان گم نشود، يعنی (ع) هم آيه‌ها دارد، آيات كبيرش، حضرت (ع) و حضرت (ع) و حضرت (س) و (ع) است. چطور شما در آيات تدبّر می‌كنيد و به آن‌ها دل می‌سپاريد، تا حقايق و معارف مربوطه را به دست بياوريد، بايد با آيات كربلا نيز انس بگيريد، كاری كنيد كه از فرهنگ انس با آيات كربلا و با آن قرآن مجسم در كربلا، محروم نشويد وگرنه از بهترين راه ارتباط با عالم قدس محروم شده‌ايد. 👤 📚 از کتاب «آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ گول حالِ ذکرِ بی‌مراقبه را نباید خورد! 🔻 ...تو که هنوز جوارحت را از پاک نکرده‌ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب، چیزی به تو بنویسم؟! پس بشتاب، بشتاب به‌سوی توبه‌ی راستین؛ سپس بشتاب، بشتاب در کوشش و ... اگر بی‌مراقبت مشغول به ذکر و فکر شوی، بی‌فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد؛ چراکه آن حال، دوام پیدا نخواهد کرد. گول حالی را که ذکر بیاورد، بی‌مراقبه نباید خورد. 📜 بخشی از نامه‌ی به اهل سیر و سلوک 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳۵ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انتظار یعنی یاری‌رساندن به ولی 🔻 نسبت به این است که ما و او را بشناسیم و او را در آن هدف کنیم. این ولایته! صِرف ابراز و ابراز و و این‌ها ولایت نیست. در ولایت حتما باید ولی را یاری کرد. و انتظار یعنی همین: یاری رساندن به ولی. 🔸 البته ولی را یاری کردن معنایش این نیست که ولی احتیاج به یاری ما دارد! قرآن می‌فرماید: إن تنصروا الله... یعنی چی؟ مگر ما می‌توانیم خدا را یاری کنیم؟ یعنی چه این حرف؟ یعنی حکمت بالغه‌ی الهی بر این تعلق گرفته که توسط شما محقق بشه! این یعنی یاری خدا. و الا خودش که می‌تواند هر کاری که می‌خواهد بکند! می‌خواهد که ما کنیم و به‌جایی برسیم. نصرت ولی هم به همین معناست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۶۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فقط باید از نتایج اعمال خود بترسیم 🔻 ترس و خوفی که انسان از خدا باید داشته باشد به دو موضوع مستند است: 🔸 الف: و مطلقه‌ی الهی به‌طوری که هیچ چیزی از علم او مخفی نیست و هیچ چیزی هم نمی‌تواند از حیطه‌ی حکومت او فرار کند: «و لا یمکن الفرار من حکومته» ‏‏‏(و فرار از حکومت خداوندی امکان‌پذیر ‏‏‏نیست) 🔹 ب: پیروی تمام حرکات درونی و عضوی بشری از قاعده‌ی «علیت» و «عمل و عکس العمل». این دو قاعده علاوه‌بر‌این‌که مورد مشاهده‌ی تجربی همگان است، مورد تایید و تاکید و دیگر منابع اصلی اسلام نیز می‌باشد. مانند: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» ‏‏‏(پس هر کس به‌مقدار وزن یک ذره به‌جای بیاورد، خواهد دید. و هر کس به‌مقدار وزن یک ذره انجام بدهد، خواهد ‏‏‏دید.) 🔺 پس اگر انسان بترسد، فقط باید از نتایج خود بترسد، نه از خدا زیرا او به‌هیچ‌وجه بر بندگانش ستم روا نمی‌دارد. 👤 📚 📗 ج ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f