eitaa logo
حیات طیّبه | یوسف رستمی
152 دنبال‌کننده
389 عکس
162 ویدیو
5 فایل
طلبه ارشد مشاوره با رویکرد اسلامی مدرس دوره‌های رسانه، خانواده، تربیت فرزند و... یادداشت ها و دلنوشته های شخصی مباحث خانواده و همسرداری تکنیک های فرزندپروری تربیت رسانه ای راه ارتباطی @Youro313 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #انسان_شناسی۳۱ 💠 #آفرینش_آدم۱۱ 💢 #یک_شبهه۳ : 🔹در سوره‌ی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 ✴️ ۳۲ 💠 ۱۲ 💢 ۱ : 🍀 آيات مربوط به آفرينش انسان مطالب متنوع و گوناگونى را بيان مي‌کنند. در برخى آيات آمده است كه خدا انسان را آفريد در حالي كه قبلاً او چيزى نبود: «وَ قَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَ لَمْ تَكُ شَيْئًا؛(مریم/۹)؛ «‌و همانا قبلاً تو را آفريدم در حالى كه چيزى نبودى‌». هنگامى كه خداوند به زكريا بشارت فرزند داد و او شگفت‌زده شد، براى رفع شگفتى او فرمود: خود تو را آفريديم در حالي كه چيزى نبودى. به تعبير ساده، يعنى انسان از نيستى آفريده شده است. 🍀 برخى آيات ديگر درباره‌ی آفرينش كل انسان‌ها مي‌فرمايد: «أَوَلاَ يَذْكُرُ الإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً؛(مریم/۶۷)؛ «‌آيا انسان به ياد نمى‌آورد كه ما پيش از اين او را آفريديم در حالى كه چيزى نبود؟‌» «هَلْ أَتَى عَلَى الإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُوراً؛(انسان/۱)؛ «‌آيا زماني طولانى بر انسان نگذشت كه چيز قابل ذكرى نبود؟‌» مفاد دو آيه‌ی اول اين است كه خدا انسان را آفريد در حالي كه سابقاً چيزى نبود و «‌لاشىء‌» بود و مفاد آيه‌ی اخير اين است كه چيزى به نام «‌انسان‌» وجود نداشت. 📚 انسان شناسی در قرآن 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #جن_شیطان_جادوگر۳۶ ✴️ #راه_تشخیص_خرافه_از_حقیقت۱ 🔹بحث در جلسه‌ی گذشته اين بود كه مي‌توان نسبت به
🔰 ۳۷ ✴️ ۲ : 🔹...در نگاه اوّلي به دنيا، خود را موظف مي‌دانيم با حساب و برنامه در اين عالم زندگي کنيم، ولي در نگاه دوم، با ميل و خيالات خود زندگي مي‌کنيم، و چون عالم را بر اساس ميل و خيالات ما نساخته اند، چيزي نمي‌گذرد که در نتيجه گرفتن از كارهايمان ناکام مي‌شويم؛ چون عالم با خيالات و وَهميات ما هماهنگي نمي‌کند. آري به کمک عقل متوجه قواعد عالم مي‌شويم و از طريق به کارگيري قلب با حقيقت عالم مرتبط مي‌گرديم و مي‌توانيم با آن حقايق اُنس بگيريم. 🔸ابتدا از طريق عقل و استدلال مي‌فهميم كه عالم غيب هست و سپس از طريق قلب و تزکيه هاي شرعي، حقايق را مي‌بينيم. ابتدا به کمک عقل به وجود آن چه معتقديم، استدلال مي‌کنيم، تا بين عقايد حقيقي با عقايد خرافي تفکيک کنيم و بدانيم واقعاً چنين حقايقي هست، سپس به کمک تزکيه مي‌توانيم حجاب‌هاي بين قلب و حقايق را مرتفع نماييم، و جان ما با آن‌ها اُنس بگيرد. 📚 جایگاه جن، شیطان و جادوگر در عالم 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره 💎 #نکات_آیه_۷۴_بقره : 🔸 آيات قبل، بسيارى از الطاف الهى درباره‌ی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 💎 ۷۴_بقره : 🌾 جمله‌ی توبيخ و تَعْييرآميزِ (فهي كالحجارة أو أشدّ قسوة)، نشان آن است كه قلب انسان چنان كه مي‌تواند سير صعودي كند، ممكن است سير نزولي داشته باشد؛ سعي و تلاش انبيا براي اين است كه قواي ادراكي انسان را تقويت كنند و دفينه‌هاي فطري و عقلاني او را شكوفا ساخته، او را با فرشتگان محشور كنند. امّا اگر او از رهنمود پيامبران اطاعت نكرد و با سوء استفاده از اختيار و آزادي خداداد، راه تمرّد و طغيان در پيش گرفت، در ابتداي راه در حدّ حيوان است، ليكن در اواسط راه از حيوان هم پست‌تر مي‌شود و در اواخر راه به حدّ سنگ و جماد مي‌رسد و در نهايت از سنگ نيز سخت‌تر و جامدتر مي‌شود. 🌾 همان‌طور كه طفره در سير صعودي محال است، در سير نزولي نيز ممتنع است؛ ازاين رو سقوط به مرحله پايين‌تر از حيوان، قبل از فرود به مرتبه حيواني ممكن نيست؛ چنان كه هبوط به مرحله نازل‌تر از سنگ قبل از سقوط به مرتبه سنگي ميسور نيست. تفصيل مطلب اين است كه شخص گرفتار به تباهي و انحراف، اوّل به مرحله حيواني نزديك مي‌شود، دوم در حدّ حيوان قرار مي‌گيرد، سوم از حيوان نازل‌تر مي‌شود، چهارم نزديك مرحله نباتي مي‌رسد، پنجم به مرتبه گياهي نزول مي‌كند، ششم از نبات فروتر مي‌رود، هفتم نزديك جماد مي‌شود، هشتم در حدّ جماد قرار مي‌گيرد، نهم از جماد فروتر مي‌رود. البته ممكن است فروتر از حيوان همان نزديك نبات شدن باشد و همچنين درباره‌ی نبات. 📚 تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۱۲. 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهج‌البلاغه ✅ ادامه‌ی👇 ✍ #شرح_حکمت۱۰۸ : 🌴 به یقین مال و ثروت، بهترین وسیله برای نیل به
🔰 ✅ ادامه‌ی👇 ✍ ۱۰۸ : 🍀 سرانجام امام علیه السلام رذیله‌ی نهم و دهم را مورد توجه قرار داده می‌فرماید: «اگر گرسنگی پیدا کند، ضعف زمین‌گیرش می‌کند و اگر پرخوری کند، شکم‌پروری او را به رنج انداخته راه نفس را بر او می‌بندد»؛ «کَظَّتْهُ» از ماده‌ی «کظ» (بر وزن حظ) به معنای به زحمت افکندن است. به یقین همان گونه که افراط در پرخوری نکوهیده است و سرچشمه بیماری‌های جسمی و روحی است، کم خوردن بیش از حد نیز مایه ضعف و ناتوانی و عدم قدرت بر انجام مسئولیت هاست. 🍀 امام علیه السلام، این معلم بزرگ اخلاق و فضیلت، بعد از ذکر ده مورد بالا به طور خصوص به سراغ یک اصل کلی می‌رود که هم آنچه را گذشت فرا می‌گیرد و هم موارد دیگر از افراط و تفریط‌ها را و می‌فرماید: « (به طور کلی) هرگونه کمبود (و تفریط) به او زیان می‌رساند و هرگونه افراط او را فاسد می‌سازد»؛ درسی را که امام علیه السلام در این کلام نورانی‌اش به همه ما می‌دهد در واقع درسی است که تمام علم اخلاق و سخنان علمای اخلاق در آن خلاصه شده است. ✅ ادامه دارد... . 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
| زیارت خدا 💖 امام رضا علیه السلام: کسی که قبر امام حسین علیه السلام را در کرانه فرات زیارت کند مثل کسی است که خدا را زیارت کرده است. 📚 مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۲۵۰ 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #معاد_شناسی۱۲ ✴️ #ماهیت_مرگ۲ : 🔹و نيز مي‌فرمايد: «وَ قَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَئِ
🔰 ۱۳ ✴️ ۲ : 🔹چون سکرات از جنس عالم ديگر است با مقياس‌هاي اين دنيا نمي‌توان به واقع آن را معرفي كرد. حضرت علي (ع) كيفيت حال انسان را در آستانه‌ی اين جذبات و سكرات چنين بيان فرموده‌اند: «هنگامي كه فرزند آدم در آخرين روز از روزهاي دنيا و نخستين روز از آخرت قرار مي‌گيرد، «مال»، «فرزندان» و «عمل» او در برابرش مجسم مي‌شوند. او رو به مال خود نموده و مي‌گويد: به خدا قسم من نسبت به تو حريص و بخيل بودم، حال سهم من از تو چيست؟ مال در پاسخ گويد: به اندازه كفنت از من بردار. 🔸پس از آن رو به سوي فرزندان خود كرده و گويد: به خدا سوگند من شما را دوست مي‌داشتم و حامي شما بودم، اكنون بهره من از شما چيست؟ آنان در پاسخ او گويند: ما تو را به قبرت مي‌رسانيم و تو را در آن پنهان و دفن مي‌كنيم. سپس به عمل خود توجه و نظر مي‌كند و مي‌گويد: به خدا سوگند من نسبت به تو بي‌اعتنا بودم و تو بر من گران و سنگين بودي، اينك بهره و برخورداري من از تو چيست؟ عمل در پاسخ گويد: من در قبر و قيامت هم نشين تو خواهم بود تا هر دو به پيشگاه پروردگار عرضه شويم ...». 🔹اين گفتگو و ديدار، گفتگوي زباني با شكل ظاهري و پيكره ماديِ مال، فرزندان و اعمال نيست؛ بلكه مواجهه با صورت ملكوتي و برزخي آن‌هاست و انسان با باطن خود با حقيقت و باطن اشياءِ مورد علاقه خود كه در بُعد برزخي و مثالي نفس او تجسم يافته‌اند صحبت مي‌كند. در آستانه‌ی ترك دنيا كم كم پرده‌ها از جلو چشم انسان كنار مي‌رود و انسان بيشتر از هر موقع ديگر به حقيقت اعمال و خواسته‌های خود توجه مي‌کند و ديدِ او وسعت زيادتري مي‌يابد. در آن لحظات به سير در اعمال و عمرِ سپري شده خود مي‌پردازد. 📚 معاد؛ بازگشت به جدی‌ترین زندگی 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
📜 🗓 1⃣ ملاقات امام حسين عليه السّلام با ابن سعد : در شب هفتم امام حسين عليه السّلام با عمر سعد ملعون ملاقات و گفتگو كردند. خولى بن يزيد اصبحى چون عداوت شديدى با امام عليه السّلام داشت ماجرا را به ابن زياد گزارش داد و آن ملعون نامه‌اى براى عمر سعد نوشت و او را از اين ملاقاتها بر حذر داشت و دستور منع آب را صادر كرد. 📚 قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۶۳. معالى السبطين: ج ۱، ص ۳۱۵ 2⃣ منع آب از امام حسين عليه السّلام : در اين روز آب را بر اهل بيت سيّد الشّهداء عليه السّلام بستند، چه اينكه نامه ابن زياد بدين مضمون رسيد كه نگذاريد حتّى يك قطره آب هم به آنها برسد. عمرو بن حجاج زبيدى با چهار هزار تيرانداز مأمور منع آب فرات شدند كه به هيچ وجه آبى به خيمه گاه پسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله برده نشود. 📚 الوقايع و الحوادث: ج ۲، ص ۱۵۳. فيض العلام: ص ۱۴۶. 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا