eitaa logo
حیات معقول
219 دنبال‌کننده
143 عکس
212 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ناراست راست‌نما: حاجی اژدهاشده ✍ اصغر آقائی _________________ 🌀 سید حسن آقامیری گفت: گوسفند رو جلوشون تو کوچه سر میبرن حاجی از حج اومده پاشو میزنه تو خون، بره خونشون؛ تو اژده‌ها، شدی. رفته اونجا هفت بار هم خدا رو دور زده، قشنگ بلد شده کار رو تو بی‌رحم شدی. این چه حجّیه تو رفتی یه موجود زنده رو جلوت سر میبرن، دست و پا میزنه. بعد چرا این کار رو کرده؟ حاج فلانی اومد سی تا گوسفند جلوش سر بریدن ببین چی برگشته. این اگه تمیز هم رفته بود، کثیف برگشته . مار میره اژده‌ها برمیگرده قرار شد سر خودت رو ببُری، سر نفست رو ببُریبرخی مغالطه‌های این بیان: ✔️۱. بیان امری نادرست، با لحنی حق‌به‌جانب ✔️۲. درهم‌کردن حق و باطل برای تحمیل آنچه خود حق می‌داند: چه کسی گفته سربریدن گوسفند بی‌رحمی است؟ اگر بی‌رحمی است چرا اولیای خدا انجام می‌دادند و یا از گوشت آن می‌خوردند؟ ✔️ ۳. تعمیم نادرست: به فرض اینکه برخی حاجی‌ها پا در خون میزنن، چند درصد چنین هستند؟ ✔️۴. استفاده از مجاز توهین‌آمیز، برای اثبات اندیشه خود: مانند بیان طواف با عنوان "خداوند را دور زدن" ✔️ ۵. توصیف نادرست: مانند توصیف سربریدن گوسفند به بی‌رحمی (مانند این است کسی به ایشان که زنبورداری می‌کند بگه: ای بی‌رحم! ای استعمارگر! ای منفعت‌طلب! زنبورهای بی‌نوا را برای منفعت خودت در کندو می‌کنی و به آنها حتما شکر و ... می‌دهی تا از آنها به نفع خودت سوءاستفاده کنی😕) 🔻 بدون توجه به این ، بیان احساسی نابه‌جا شما را از دور کرده، به نادرست می‌افتی. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 برای برخی گویی حیات معقول: 🔸 یعنی رفتن در مسیر پر از اصطلاح و پیچ‌درپیچ عقل حسابگر دوبینِ محدود ... 🔻 اما نه یعنی: ✔️ را لزوماً معنا نکنیم؛ ✔️ به عشق عليه السلام به همه ، محبت بوریزم؛ ✔️ و مانند این بانو، به عشق بن ابی‌طالب عليه السلام، تصمیم به تغییر بگیری: ✔️ یعنی را در سایه‌سایر ببینیم. 🔹 پ.ن: توجه کنید: کسی که آگاهانه حق را شناخته، انکار می‌کند، به حکم اساساً از حوزه خارج شده‌اند و شایسته برآمده از دل نیستند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
به آسمان خیره که می‌شوی، در عظمتش چیره که می‌شوی، به رنگ نیلی‌اش زنده که می‌شوی، در خالقش، دل، گره که می‌زنی؛ ناگاه چشمانت، چیره‌ی زنده پاینده می‌شود؛ و این تویی که دستانت را در دستان پرمهرش گره می‌زنی و با امید رهسپار عبودیت شده، تمام وجودت شکرگزار آن یگانه هستی می‌شود و تمام تو به شِکر شُکرش شیرین می‌شود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔻 یعنی: ✔️ ۱. بدانی هر یک از کلماتت جای خودش را در جمله دارد؛ که اگر جابه‌جا کنی، خودزنی کرده‌ای؛ ✔️ ۲. شهرت و به‌به و چه‌چه دیگران، تو را از ملّت، خانواده و ارزش‌هایت جدا نکنند؛ ✔️ ۳. به اسم آزادی بیان، توهین را کناری بگذاری؛ چرا که یعنی روشنایی و یعنی تاریکی، و بیان یعنی آشکارکردن موضوع بحث، و توهین یعنی آشکارکردن خباثت درونی نه موضوع بحث؛ لذا هیچگاه توهین جای بیان نخواهد نشست. پ.ن: علی کریمی اومده چیزی علیه ارزشی‌ها بگه تا اون‌ها رو بی‌ارزش جلوه بده؛ نتیجه جمله‌ش این شده: "کار دیگران، یک کپی بی‌ارزش از کار این ارزشی‌هاست"😄 *بسوزه پدر بی‌سوادی و عجول‌بودن در عین شهرت* ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یعنی: ✔️ ۱. بدانی مهم است؛ اما انسانیت نیاز به دارد، و مهمترین پشتوانه آن دینداری است؛ ✔️ ۲. و یعنی به خداوند و مخلوقات او که امام صادق علیه‌السلام فرمود: دین غیر از محبت نیست. ✔️ ۳. و چنین محبتی ریشه در دارد؛ عشق و عقل در هم‌آمیخته نه جدای از هم؛ که عشق و عقل جدای از هم، ناقص‌اند؛ و هر ناقصی گمراه‌کننده خواهد بود. 🔻 به همین سادگی. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
وقتی آسمان قلبت آبی دلنشین باشد، سبزی مهرت، دلنشینِ درسایه‌نشینانت خواهد بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یعنی: ✔️ ۱. اولیای خدا را بشناسی؛ ✔️ ۲. خود را در مسیر او، قرار دهی؛ ✔️ ۳. در این مسیر با همراهی او، خود را در آزمون‌های الهی ببینی؛ ✔️ ۴. در این آزمون‌ها، تلاش کنی با ثبات قدم، آبدیده شوی؛ ✔️ ۵. و در نهایت به مقام و محض از انسان کامل و ولیّ خدا نزدیک شوی؛ که این مقام، عالی‌ترین مرتبه است. ✅ و تا در نهایت درک کنی: 🔹بی همگان به سر شود بی‌تو به سر نمی‌شود 🔹داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی‌شود 🔸دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو 🔸گوش طرب به دست تو بی‌تو به سر نمی‌شود 🔹جان ز تو جوش می‌کند دل ز تو نوش می‌کند 🔹عقل خروش می‌کند بی‌تو به سر نمی‌شود 🔸خمر من و خمار من باغ من و بهار من 🔸خواب من و قرار من بی‌تو به سر نمی‌شود 🔹جاه و جلال من تویی ملکت و مال من تویی 🔹آب زلال من تویی بی‌تو به سر نمی‌شود ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
وقتی مسیرت را یافته باشی؛ شادمانه، سوی هدفی مشخص، خواهی شتافت؛ پس در انتخاب هدف آگاهانه بکوش، آنگاه در مسیرش، بخروش و بجوش؛ که این جوشش، نه از روی هوی، و نه از روی عبث، است؛ که جوششِ عشق و عقل، در مسیری مشخص است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌀 به امید خداوند و یاری او ان شاءالله برای اینکه مطالبی که تقدیم عزیزان همراه میشه، ساختار متناسب و هماهنگی بیشتری داشته باشه، تلاش خواهم کرد: ✔️ ۱. در چهار رابطه اصلی حیات بشری؛ یعنی رابطه با خداوند، رابطه با خود، رابطه با دیگران، و رابطه با موجودات دیگر، بر اساس آموزه‌های دین و عقل، نکاتی کاربردی عرض کنم؛ ✔️ ۲. برخی موانع پيشرفت در این روابط و مانند آن را در نوشته‌های و بیان ساده مغالطه‌های مختلف، عرض کنم؛ ✔️ ۳. برخی مطالب نیز چون و در همان ساختار قبلی ادامه خواهد یافت. ✅ برای اینکه راحتر متوجه بشید هر مطلب در کدام حیطه بیان شده است، از این به بعد در انتهای هر متن موضوع آن متن در قالب دو یا سه هشتک متناسب بیان خواهد شد. و من الله التوفیق
🔻 ، یعنی: ✔️ شیخ محمدتقی بهلول و شبیه او و امثال او شدن 💠 اما که بود؟ 🔻به تناسب روز ملی عفاف و سال‌روز حمله به مسجد گوهرشاد، یادی از سخنران آن روز مسجد یعنی شیخ محمدتقی بهلول کنیم. 💠 مقام معظم رهبری مدظلّه‌العالی درباره ایشان می‌گویند: 🔺 روحانی وارسته و پارسا مرحوم حجةالاسلام آقای شیخ محمد تقی بهلول (رحمةاللَّه‌علیه) بنده‌ی صالح و مجاهد و پرهیزگار كه عمر طولانی و پرماجرای خود را یكسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یكی از شگفتیهای روزگار ما بود. 🔺هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان و حق‌طلبان شد و آماج كینه‌ی حكومت سركوبگر پهلوی گشت. بیست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمل كرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانید. 🔺 زهد و وارستگی او، تحرك و تلاش بی‌وقفه‌ی پیكر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ی بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه‌ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود. ۱۳۸۴/۰۵/۱۰ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ توجه به آیات فراوان الهی در اطراف خود و شکرگزار آنها بودن 🔻 یکی از این آیات، است: 🔻در قرآن کریم نکات مختلفی در این باره بیان شده است؛ مانند: ✔️ ۱. آیات الهی بودن آنان: 💠 أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 💠 آیا در مرغان هوا نمی‌نگرند که در جوّ آسمان مسخّرند و به جز خدا کسی نگهبان آنها نیست؟! در این امر برای اهل ایمان نشانه‌هایی (از قدرت حق) پدیدار است. ✔️ ۲. گروه گروه و امّت‌بودن پرندگان: 💠 وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ 💠 و هر جنبنده‌ای در زمین و هر پرنده‌ای در هوا که به دو بال پرواز می‌کند همگی طایفه‌هایی مانند شما (نوع بشر) هستند. ✅ پس با این همه آیات الهی، شایسته نیست که خداوند مهربان باشیم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 معنای شکرگزاری ______________ 🔻 یکی از واژگان پرتکرار در آموزه‌های دینی است. 🔻 شکرگزاری یعنی ۱) تعامل صحیح با تمام نعمت‌ها و ۲) بهره‌گیری از آنها در جای صحیح و متناسب و رعایت حقوق آنها، و ۳) بر زبان آوردن همه نعمت‌های الهی و برشمردن آنها، و شکر درباره یکایک آنها 🌀 باقر عليه السلام فرمود: 💠 لا يَنقَطِعُ المَزِيدُ مِنَ اللّه، حتّى يَنقَطِعَ الشُّكرُ مِنَ العِبادِ 💠 افزايش نعمت از سوى خداوند قطع نگردد، مگر آن گاه كه شكرگزارى بندگان قطع شود. ✅ پس با شکرگزاری بر نعمت‌های الهی بیافزاییم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ شیخ علی صفائی حائری و شبیه او و امثال او شدن 💠 اما معروف به عین صاد که بود؟ 🔻به مناسبت روز ۲۲ تیرماه سالروز وفات ایشان یادی از آن استاد فقید کنیم. 💠 استاد نادر طالب‌زاده درباره ایشان می‌گویند: 🔸 آقای یک حالتی داشتند که مشخص بود بلد هستند با هر تیپی برخورد متناسب با او را داشته باشند این حالت در ایشان خیلی قوی بود. 🔸 برخی افراد خصوصیتی دارند که دعوت به در آن‌ها خیلی قوی است و معمولاً این افراد هستند که موفق می شوند آدم‌ها را کنند و به بیاورند. یعنی کسی بود که به راحتی می‌توانست را کند. 🔸 یک ویژه خاص خود هم داشت، می‌توانست با هر شخص کنار بیاید، در عین حالی که آن حالت خود را هم کاملا حفظ کند جالب‌تر این که هنرمند بود و اهل و شاعری و مهمتر از آن فهم بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 اهمیت حیات معقول 🔻 با : ✔️ ۱. انسان رابطه خود با خود را اصلاح می‌کند؛ و نتیجه این خودشناشی، دوری از بسیاری رذائل اخلاقی و مشکلات فردی و اجتماعی است؛ ✔️ ۲. رابطه خود و خدایش را اصلاح می‌کند؛ و نتیجه این خداشناسی صحیح، دوری از احساس بسیار آزاردهنده تنهایی است؛ ✔️ ۳. رابطه خود و انسان‌های دیگر را بهبود می‌بخشد و نتیجه آن، ایجاد اعتماد و تواضع است؛ ✔️ ۴. در برخورد با موجودات دیگر چون حیوانات و گیاهان و ...، برخوردی مسئولانه خواهد داشت، نه برخوردی از روی خودخواهی و منفعت‌طلبی ✅ با توجه به مسائلی این‌چنینی که بدان اشاره شد، سرچشمه همه هدایت‌های بشر در روایت زیر معرفی شده است: 🔻امام علی علیه‌السلام: 💠 العُقولُ أئمَّةُ الأفكارِ، و الأفكارُ أئمَّةُ القُلوبِ، و القُلوبُ أئمَّةُ الحَواسِّ، و الحَواسُّ أئمَّةُ الأعضاءِ 💠 عقل‌ها پیشوای افکار، و افکار پیشوای قلب‌ها، و قلب‌ها پیشوای حواس، و حواس پیشوای اعضا است. 🔺بر اساس این روایت، موتور پیشران افکار و اندیشه‌ها عقول است؛ و اندیشه‌ای که بر اساس راهبردهای بنیادین عقل، پخته شده است، جان‌ها را سیراب کرده، آنها را به سوی عملیاتی کردن و جهت‌دهی به حواس، گسیل می‌دارند، و حواس جهت‌دهی شده با دل‌ها، هرجایی و هر از دم کاری نخواهند بود، و این حواس هدفمند می‌توانند اعضای فرد را در راستای آن اهداف به کار گیرند. 🔻 با توجه به آنچه گفتیم: زیربنای تمام مشکلات فردی و اجتماعی، توجه نکردن به راهبردهای بنیادین عقلانی است. اما عقل و راهبردهای آن چیست؟ اینجا بدان در قالب‌های مختلف، می‌پردازیم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
وقتی آسمان قلبت، با انبوهی از ابرهای متراکم، سنگین می‌شود؛ و تنها در انتظار بهانه‌ای رعدآسا هستی؛ تنها کلمه‌ای که انتظارت را به سر خواهد برد، است؛ پس یاد حسین را بر آن ابرهای متراکم بخوان، و گوشه چشمت را آماده سیلاب اشک کن ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. رعایت حقوق تمام موجودات زنده و یا غیر زنده ✔️ ۲. توجه به اولویت‌ها در رعایت حقوق هنگام تعارض حقوق 💠 امام صادق عليه السلام:  إنّ امرأة عُذِّبَتْ في هِرّةٍ رَبَطتْها حتّى ماتَتْ عَطَشا 💠 زنى به سبب آن كه گربه‌اى را بسته بود تا از تشنگى مرد، به عذاب گرفتار آمد. 🔻ده‌ها روایت، مانند این روایت، به بر انسان پرداخته و بر آن تاکید کرده است؛ پس برای توجه کنیم که: 🔅 ۱. رعایت حقوق همه موجودات یک اصل عقلی-انسانی است؛ 🔅 ۲. ما باید پاسخ‌گوی حقوق همه موجوداتی که آگاهانه ضایع کرده‌ایم، باشیم. 🔅 ۳. رسیدن به در سایه خداوند است؛ و از بزرگترین اذکار او، به عنوان ، رعایت حقوق مخلوقات اوست. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
34.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. درک عاشورا و حرکت محوری آن؛ یعنی اصلاح‌طلبی و امر به معروف و نهی از منکر؛ ✔️ ۲. و درک این مسئله که این محور، با همراهی شکوهمند ، اتفاق می‌افتد؛ 🔹 پس: 🔻 ۱. حبّ حسین عليه‌السلام، یعنی عشق عاشورا و حرکت در مسیر آن؛ 🔻 ۲. و عشق به عاشورا یعنی، عشق به تمام عقلِ جاری در لحظه لحظه عاشورا؛ 🔻 ۳. و حرکت در مسیر عاشورا، یعنی غلطیدن در مسیری پرغوغا؛ 🔻 ۴. و این غوغا ابتدا در همراهی عشق و عقل، در وجود انسان اتفاق می‌افتد؛ 🔻 ۵. و سپس تمام گفتار و رفتار انسان را غوغا در بر می‌گیرد؛ 🔻 ۶. و پس از آن، انسان پر تب و تاب شده از غوغای عشق و عقل، جان زر و زورمندان را پراضطراب می‌کند، و دل دردمند مستضعفان را، التیام می‌بخشد؛ ✅ بنابراین اگر عشق حسین عليه‌السلام در تو غوغایی ایجاد نکرده، و یا تو را در مسیر این غوغا، به حرکت در نیاورده است؛ هنوز با همراه نشده‌ای. 🔸 برای رسیدن به این غوغا باید اهل بود؛ و این اشک، نه پایان راه، آنگونه که برخی پنداشته‌اند است، بلکه نقطه عزیمت، در مسیر پرغوغای عاشوراست. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. یک‌بام و چندهوا نبودن؛ ✔️ ۲. و زمانی در محرم سر دیگ نذری نری و قیمه به‌هم نزنی؛ تا بعد همه قیمه‌ها رو بریزی تو ماست‌ها ✔️ و ۳. یعنی عقائدت رو محکم با دو دست بچسبی؛ تا یِهوو نره تو هوا با یه هوای نفس و شبهه 🔸 پ.ن‌: در یکی از استوری‌هاش گفته برا محرم سیاه نپوشید. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔻 ، یعنی: ✔️ ۱. در یک اقلیم چند پادشاه نگنجد؛ ✔️ ۲. و خداوند نمیشه دو تا باشه، همچنانکه مدیر یه شرکت نمی‌تونه دو تا باشه؛ ✔️ و ۳. یعنی توحید؛ که فرمود: 💠 لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ 💠 اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود بی تردید آن دو تباه می شد؛ پس منزّه است خدای صاحب عرش از آنچه [او را به ناحق به آن] وصف می کنند. 🔻 و این یعنی توجه به خداوند به عنوان از ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 مکعب وجودی انسان 🔻 مقصود از مکعب وجودی انسان، چهار ضلع و جهت و روابطی است که انسان در اطراف خود باید ضرورتاً به آنها توجه کند: ✔️ ۱) رابطه با خداوند؛ ✔️ ۲) رابطه به خود؛ ✔️ ۳) رابطه با انسان‌های دیگر؛ ✔️ و ۴) رابطه با موجودات دیگر. 🔹 بنابراین اگر به هر میزان انسان از در این جهات و روابط کم گذاشته، آنها را نیز به‌جا نیاورد، به همان میزان از دور شده است؛ و دور شدن از عقلانیت یعنی افتادن در مرتبه‌ای از هر انسانی، با قرار گرفتن در مسیر توجه به اصلاح ابعاد وجودی خود، به حقیقت خویش که همان بر اساس است، نزدیک‌تر خواهد شد و در ذات خویش چهار بنیادین اسلام یعنی "۱) سبحان‌الله و ۲) الحمدالله و ۳) لا اله الا الله و ۴) الله اکبر" را درک خواهد کرد؛ و شاید علت چهارضلعی بودن نیز همین باشد. ✅ لذا آنچه در این کانال با عنوان "حیات معقول" در پی آن هستیم، در واقع تفکر در رابطه با این است و ایجاد تناسب میان ضلع‌های چهارگانه آن است ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 تفسیر چهار ذکر بنیادین اسلام 🔻 انسان با قرارگرفتن در مسیر توجه به اصلاح ابعاد چهارگانه وجودی خود، به حقیقت خویش، یعنی و ، نزدیک‌تر می‌شود و در ذات خویش چهار بنیادین اسلام؛ یعنی "۱) سبحان‌الله و ۲) الحمدالله و ۳) لا اله الا الله و ۴) الله اکبر" را درک خواهد کرد. 🔻 در نگاه نگارنده این چهار ذکر، به گونه‌ای چهار مرحله سلوک انسان در مسیر فهم ذات خویش و رسیدن به را بیان می‌کنند: ✔️ ۱. : انسان در ابتدای حرکت سلوکی خویش، در از مخلوقات هستی قرار می‌گیرد، و این تعجب ممکن است مانع سلوک او هنگام برخورد با هر موجودی از خداوند شود؛ زیرا ممکن است در همان مظهر حق تعالی محدود شود لذا باید با توجه به ذکر ، از این محدودکننده، گذر کند؛ ✔️۲. : انسان در این مقام، در عین نظر به مخلوقات و مظاهر حق تعالی، از آنها گذر می‌کند، به ذکر مشغول می‌شود، و این دو مرتبه دارد: یک حمد بر محدودنشدن در مظاهر حق تعالی، و دوم حمد بر درکِ مظهربودن آنان؛ ✔️ ۳. : انسان در سلوک خویش پس از گذر از مظاهر و دیدن حق در تمام آنها، درک خواهد کرد آن که در این مظاهر جلوه‌گر است، تنها و تنها یکی است، لذا ذکر او خواهد بود؛ ✔️ ۴. : انسانی که را درک کرده است، و در توحید مبهوت شده است، با توجه به عظمت حق تعالی، تمام وجودش مترنّم به است تا بگوید خداوند از هر فهم و عمل من برتر و بزرگتر است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اگر هنوز در جستجوی معنای حیات معقول هستی؛ باید بگويم یعنی: ✔️دیدن اشک که در دلتنگی و غم ، می‌گرید؛ همین. ✅ که دیدنِ حرکت‌ساز و جریان‌سازِ یتیم، همراهی را می‌طلبد؛ نه یک احساس خالی از پشتوانه را. 🔸 پ.ن: همسر شهید دلتنگی‌های دخترش را چنین روایت می‌کند: خیلی وقت‌ها دلتنگ پدرش می‌شود و می‌گوید: «مامان! بابایم کجاست؟» من می‌گویم: «بابا رفته پیش خدا»، می‌پرسد: «کی برمی‌گردد؟» و من می‌گویم: «بابا دیگر برنمی‌گردد.»، سؤال زیاد دارد و خیلی دلتنگ او می‌شود. یک شب یادم هست از خانه یکی از بستگان به منزل آمدیم و محمد حسین در بغل من بود که باز سمیرا شروع کرد به بهانه گرفتن. می‌گفت: «مامان! کسی نیست من را بغل کند.»، من او را هم در بغل گرفتم تا هر دو را نوازش کنم اما سمیرا آرام نشد، سراغ پدرش را می‌گرفت. عکس پدرش را به‌ ناچار مقابلش گذاشتم تا کمی آرام شود. او عکس پدر را گرفت و شروع کرد به گریه کردن. من از گریه‌های او فیلم می‌گرفتم و خودم هم هم‌زمان اشک می‌ریختم.😔 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255
🔰 راه‌های شناخت خداوند در قرآن ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻 انسان در ترسیم صحیح خویش، باید حرکت خویش را پیدا کند و بدون این جهت بنیادین، نمی‌تواند روابط خویش با خود، دیگران و جهان هستی را در مسیری قرار دهد. 🔻این جهت بنیادن، است. 🔻اما شناخت خداوند چیست؟ در جای جای مصحف شریف به ترتیب سه منبع ، و به عنوان منبع شناخت خداوند متعال بیان شده است. مثلا در آیه 20 سوره لقمان می‌خوانیم: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ: آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند.» 🔻در این آیه شریفه خداوند پس از آنکه انسان را به نعمت‌های باطنی و ظاهری‌اش توجّه می‌دهد، بیان می‌کند افرادی هستند که بدون «علم» و «هدی» و «کتاب منیر» درباره خداوند مجادله می‌کنند. 🔻این سه اصطلاح گویی به ترتیب بر سه منبع عقلی و شهودی، فطرت و وحی دلالت دارد؛ و بر اساس این آیه و آیات دیگر، مقدم بر شناخت‌های دیگر است. 🔸 پ. ن: مقصود از رابطه دوسرسود در متن این است که هرگاه فردی خداوند را شناخت و بر اساس آن روابط وجودی خویش را اصلاح کرد، لذا در روابط خود با انسان‌ها و موجودات دیگر تنها خود را نخواهید دید و حقوق آنها را هم رعایت خواهد کرد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3777626426Cbced967255