🔰۲۶۹-چه ارتباطی بین جهل و ارتکاب گناه وجود دارد؟
🔹در قرآن کريم به دو نوع جهل اشاره شده است. اول، نادانی و ناآگاهی که نقطۀ مقابل علم است. وقتی آدمی از گناهآلود بودنِ کاری بیخبر باشد، به خود اجازه میدهد که آن کار را انجام دهد. جهل به احکام الهی باعث میشود که انسان جاهل حدود اين احکام را رعايت نکند و دچار گناه شود.
از سوی ديگر، هنگامی که آدمی مرتکب گناه میشود و در انجام آن اصرار دارد، اندکاندک علم و آگاهی خود را به احکام الهی از دست میدهد و در زمرۀ نادانان قرار میگيرد. بنابراين علم و آگاهی میتواند به آدمی در انجام وظايفی که دارد کمک کند و مانع کارهای ناپسند گردد. برای نمونه، انسانی که میداند مادهای سمّی در ظرفی وجود دارد، هرگز به آن دست نمیزند و خويشتنداری میکند. اما چه بسيار افرادی که به خاطر ناآگاهی از کيفيت يک غذای مسموم، آن را خوردهاند و سپس دچار بيماریهای دشوار شدهاند. بنابراين جهل و نادانی زمينهساز ارتکاب کار نادرست است.
معنای دوم جهل، نادانی و ناآگاهی نيست؛ بلکه ناديده گرفتن علم و آگاهی و عمل نکردن به آن و استفاده نکردن از عقل است. جهل در اين معنا، نقطۀ مقابل عقل است. بر اين مبنا، انسان جاهل کسی نيست که نمیداند؛ بلکه کسی است که به مقتضای علمش عمل نمیکند و همچون جاهلان به خطا گام برمیدارد.
بنابراين، انسان مطلبی را چه از اول نداند و از ابتدا نسبت به آن ناآگاه باشد و چه بداند و به مقتضای علمش عمل نکند، هر دو باعث درافتادن انسان در منجلاب گناه میشود.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۳۱۳ـ۳۱۱.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
«ريا » در اصطلاح يعنی انسان قصد کند عملش به چشم ديگران بيايد؛ بدين نيتّ که از اين راه ثروتی برای او ايجاد شود و سجاده و محرابش، اعتماد ديگران را جلب کند و او بتواند در ميدان کسب و کار و تجارت، مال و ثروتی بيندوزد، يا آنکه منافعی چون محبوب شدن و به مقام و منصبی رسيدن را به دست آورد، يا حتی زبان ديگران را به مدح خود بگشايد. به تعبير سادهتر، کسب مال، رسيدن به مقام و شنيدن تمجيد ديگران اهداف سه گانۀ ريا هستند.
ريا چنان پرتگاه هولناکی است که در سخنان ذوات مقدسۀ محمد و آل محمد علیهمالسلام همپايۀ شرک خفی و اصغر مطرح شده است.
از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله چنين نقل شده است:
«به راستی ترسناکترين چيزی که از آن بر شما میترسم شرک اصغر است. گفتند: شرک اصغر چيست ای رسول خدا؟ فرمود: ريا. خدای عزوجل روز قيامت آن هنگام که بندگان را به سبب اعمالشان جزا میدهد میفرماید: نزد کسانی برويد که در دنيا اعمالتان را به رخ آنها میکشيديد و ببينيد آيا نزد آنان پاداشی مییابيد؟»
همچنين وجود مبارک ايشان در سخنی ديگر دربارۀ ريا و ناملموس بودن گرفتاری در آن هشدار داده است: «ريا از جنبيدن مورچهای سياه در دل شبی ظلمانی بر روی سنگی سياه پنهانتر است».
بنابراين انسان بايد به جِد مراقب رفتار خود باشد که ذرهای آميخته با ريا و سُمعه نشود و چنان نباشد که تنها رنج عمل را بر خود هموار کند.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۲۲۷-۲۲۵.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
📌 کارگاه آموزشی "مِهر و مَهارت"
🔅 بایدها و اصول تربیت فرزند
📆 از ۱ الی ۱۷ دیماه؛ روزهای زوج
⏰ ساعت ۱۷ الی ۲۰
🔘 مکان: مشهد، ملک آباد، فرهاد ۲۲، موسسه بیان هدایت نور
توضیحات بیشتر و ثبتنام
از طریق لینک زیر👇🏻👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/cpsPh46E
☎️ شماره تماس:
۰۹۱۵۵۶۰۷۲۰۰
ساعات پاسخگویی: ۸ الی ۱۶
موسسه بیان هدایت نور
@Hedayatnoor
109_Momenon_A72_Aya_Payambar_Baraye_Edeaye_Resalat_Va_Davate_Khish.mp3
4.87M
آيا پيامبر براى ادعاى رسالت و دعوت خويش از مردم طلب اقتصادى دارد؟
١٠٩-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٣٠
آيه ٧٢
محمدعلى انصارى
زمان: ٢٣:٤٦ حجم: ٤.٦ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
35_Khotbeh91_j10_P3_Bist_Sazo_Kar_Baraye_Rah_Yaftan_Be_Alame_Malakot2.mp3
3.85M
بيست ساز و كار براى ره يافتن به عالم ملكوت
(قسمت دوم)
٣٥-شرح خطبه ٩١، جلسه ١٠
(بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٩:١٧ حجم: ٣.٦ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
محمدعلی انصاری
زمان: ۱:۲۱ حجم: ۴.۶ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@Hedayatnoor
5_Doa17_j2_P2_Che_Zamani_Ensan_Ezat_Va_Sherafate_Haghighi_Peyda.mp3
1.5M
چه زمانى انسان عزت و شرافت حقيقى پيدا میكند؟
٥-شرح دعاى ١٧ صحيفه سجاديه،
جلسه دوم ( بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٧:٢٠ حجم : ١.٤ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى17
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۷۰- منظور از ایمان مستقر و ایمان مستودع در کلمات معصومین علیهمالسلام چیست؟
🔹حضرات معصوم علیهمالسلام ايمان را به ايمان «مُسْتَوْدَع» و ايمان «مُسْتَقَر» تقسيم میکنند و پيروان خود را به داشتن ايمان مستقر فرامیخوانند. ايمان مستقر ايمانی است که همواره در قلب انسان مؤمن حضور دارد و روز به روز بر آن افزوده میشود. اين ايمان چنان در جان مؤمن رسوخ کرده است که آنی و کمتر از آنی از او جدا نمیشود و او در همۀ حالات و لحظات مؤمنانه زندگی میکند. انسان مؤمن در دوران فقر و نداری به همان مقدار نشانهها و شواهد ايمان را نشان میدهد که در روزگار دولت و غنا.
درمقابل، کسی که ايمان مستودع دارد، با تغيير اوضاع و احوال، نشانههای ايمانی در گفتار و رفتارش کم و زياد میشود. برای برخی از اين افراد، تبديل شدن خانۀ ۵۰ متری به ۳۰۰ متری يا رسيدن به مقام صدارت، وزارت و وکالت مساوی است با سر آمدنِ دوران ايمان. اين افراد تا ثروت و قدرت ندارند، دست به دامن خدا میشوند که آنان را برخوردار کند؛ اما با برخوردار شدن از مواهب دنيوی پايبندیشان به اصول ايمان الهی کمرنگ میشود. آنان تابع شکل و شرايط محيط خود هستند و با هر بادی، به اين طرف و آن طرف ميل میکنند: «يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ».
ثبات شخصيت به برکت ايمان، بزرگترين سرمايهای است که هر انسان میتواند داشته باشد. آدمی با چنين سرمايهای از حيرانی و سرگردانی رها میشود و در صحنههای مختلف زندگی بدون هيچگونه تزلزلی فعاليت میکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۳۳۰-۳۲۹.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor