eitaa logo
هیات تمدن ساز
1.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
10 فایل
وظیفه هیات احیا و اقامه ی امر اهل بیت ع است و‌اقامه ذکر مقدمه ایست برای احیای امر اهل بیت (ع) !!طرح هیاتهای تمدن ساز، قابل استفاده برای مساجد،کانونها،بسیج،هیاتها و فعالین فرهنگی است که دغدغشان جامعه سازیست ادمین : @Nazarat_pishnahadat تبادلات: @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت سوم) 🔻در این زمینه ، دین اسلام به عنوان کاملترین دین ، جامع ترین برنامه زندگی بشر را در حیطه های فردی و اجتماعی و نظام سازی و تشکیل یک تمدن متعالی توحیدی را برای به سعادت رساندن بشر ارائه داده است . 🔻از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ست فرامادی و دارای زندگی جاویدان که همه ی شئون و اعمال او در حیات دنیوی با سرنوشت نهایی اش ارتباط دارد؛ از این رو کنشهای اجتماعی انسان نیز به وزان رفتار فردی اش، تأثیر قطعی در سعادت و یا شقاوت او دارد؛ و لذا اسلام که نمی تواند نسبت به اجرای احکام و چگونگی اداره ی جامعه، تعیین ساختار حکومت، اصل عدالت و قیام به قسط، ایجاد تعاون و امنیت در جامعه و... طرح و نظری نداشته باشد. 🔻جامعیت دین به معنای توجه و عنایت به روابط چهارگانه انسان است.(1) روابط انسان با دیگران که شامل اجتماع، حقوق، سیاست و حکومت باشد، در قلمرو دین قرار دارد. دین در متن و صحنه روابط اجتماعی و سیاسی قرار دارد، و نه عرض آن. 🖋 در این راستا از امام راحل رحمت الله علیه میخوانیم: «اسلام از قبل از تولد انسان شالوده ی حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی می کند، شالوده ی اجتماع عائله ای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد می شود، تا آن وقت که در اجتماع وارد می شود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایردول و سایر ملل هست. تمام این ها برنامه دارد، تمام این ها تکلیف دارد در شرع مطهر. این طور نیست که فقط دعا و زیارت است، فقط نماز و دعا و زیارت، احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است، لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره می کند اسلام. » ➕(1) این روابط چهار گانه عبارتند از :رابطه انسان با خود ، رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت چهارم) 🖋 امام خمینی (ره) می فرمایند :« اسلام برخلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ،برنامه، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است. اسلام برای تربیت انسان است، و انسان را می خواهد یک موجود رشیدی که همه این ابعاد را داشته باشد، تربیت کند. و برای همه این ها هم دستور دارد ... برای تشکیلاتش دستور دارد؛ برای مقاتله با دشمنان دستور دارد، ... برای رسیدن به ماورای طبیعت دستور دارد، همه این ها را دارد. یک بعدی نیست. » 🔻لذا دین اسلام نه دین رهبانیت مسیحایی است که صرفا معنویت را خلاصه کرده باشد در یک سری امور فردی خاص و نه مانند دین ها و مسلک های بشری است که سعادت را در ساحت های حیوانی تصویر می کنند و فضائل متعالی اخلاقی را در همین زندگی ماتریالیستی معنا می کنند و در نهایت شاهد فضائل اخلاقی نمایی هستیم که غایت آن رسیدن به یک هارمونی زندگی مادی و دنیایی است . ⚜لذا بر پایۀ همین مبنا است که امام خمینی(ره) می فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت پایانی) ☑️ نتیجه گیری : دین اسلام با توجه به جامعیت برنامه خود برای تمامی ساحت های زندگی بشر ، و به رسمیت شناختن نیاز های علمی و عملی زندگی انسان در دنیا و به رسمیت شناختن عقل و اکتشافات عقلی با موازین درست خود ، از چنان استحکام درونی برخوردار است که مولفه های درونی لازم برای رشد و اعتلا و فراگیر شدن در عرصه اجتماعی را دارد. اما آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ماجرای سقیفه برای جامعه مسلمین رخ داد ،پایه گذاری تشکیلاتی و جریانی یک انحراف فکری و عملی در اجرای برنامه های اسلام بود که تا مصائب عاشورا بدین منوال ادامه داشت. 🔜 در بخش های بعدی به بررسی نقش قیام ابی عبدالله (ع) و تشکل عاشورایی هیات برای بازگرداندن اسلام به نقطه آغازین خود و مسیر اصلی خود سخن خواهیم گفت. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
همراهان گرامی ✋ اگر به تازگی به عضویت این کانال درآمده اید، توصیه می شود نخست به تماشای این ویدئو و توضیحات پس از آن بنشینید☝️☝️☝️ همچنین آماده دریافت نقطه نظرات شما عزیزان از این طریق هستیم: 🆔 @Nazarat_pishnahadat 🏴 @heiattamadonsaz
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 1) 🔻 در این بخش به پرسش اساسی این فصل یعنی نقش تشکل هیأت در حفظ و بقای اسلام، با توجه به مؤلفه های درون ذاتی اسلام پرداخته و کارکردهای تشکل هیأت را در حفظ و پاسبانی دین در جامعه بیان کنیم. 🔻برای این مهم ابتدا 1⃣نقش تشکل هیأت را به نحو تاریخی در این زمینه پی می گیریم و سپس 2⃣ به صورت مستقل به بررسی مؤلفه های ذاتی هیأت می پردازیم و نشان خواهیم داد که این مؤلفه ها ضامن حفظ و بقای اسلام در جامعه خواهد شد. 🔻حاصل این بررسی تاریخی، علاوه بر تحلیل درست از سرگذشت جامعه اسلامی و شناخت عوامل حیات اجتماعی اسلام، بدست آمدن یک ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی در عصر حاضر برای نشر و گسنرش دین در جامعه است. ✔️ لذا تمامی نتایج بدست آمده از این بخش، می تواند به عنوان اصول و مبانی جامعه شناختی، و فرهنگ شناختی در عصر حاضر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در انتهای فصل به آن اشاره خواهیم کرد. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 2) ⁉️ شاید از اصلی ترین سؤالهایی که اینجا مطرح می شود، این باشد که چرا به تشکل هیأت پرداخته و بجای آن از سخن نمیگوییم؟ 🔹این پرسش اساسی را در فصل های مختلف کتاب به بهانه های گوناگون پاسخ خواهیم داد. اما در این فصل آنچه به این موضع مرتبط است این است که: 🔻شایان ذکر است،‌ صحبت از مسجد و هیأت در این سلسله پژوهش ها صرفاً آنها نیست. مراد از هیأت و مسجد هویت و مجموعه کارکردهای آنهاست. 🔻 هم اگر بخواهد بجای برپایی نماز ،به اقامه آن بپردازد، مسجدی خواهد بود که اساس توحید را در جامعه فراگیر کند، مردم را به سمت ولایت سوق دهد، و در تسری ولایت در عرصه اجتماعی کارکرد داشته باشد. یعنی دقیقاً همان کارکردی که آن را در هیأت سراغ داریم.و اقامه نماز از طریق دعوت مردم حول محور امام و نصرت امام خواهد بود که توسط تشکیلات هیات صورت می گیرد،لذا حتما ظرف مکانی هیات،مسجد خواهد بود و فعالیت و هویت حاکم بر مسجد،هویت هیات. 🔻 اما آنچه مهم هست ،این است که اگر به لحاظ تاریخی نگاه کنیم، آن هنگام هم که دین در عرصه اجتماعی به حاشیه رفت، مساجد همچنان با اشتغال به امور ظاهری برپا بودند. آن هنگام، باطن دین یعنی امام، خانه نشین بود اما چراغ مساجد از سو نیفتاده بود! امروز هم اگر واقع بینانه بنگریم، مساجد وضعیت مقبولی ندارند! ⁉️مسجد یکی از پایگاه های اجتماعی مهم در اسلام است. اما اگر خود مسجد نیز به حاشیه رفت باید چه کرد؟ اگر مسجد از کارکرد حقیقی خود باز ماند احیایش چگونه خواهد بود؟ 🔻گفتنی ست که این مهم یعنی احیای مسجد،مسجدی کردن‌مردم،جذب مردم‌به سمت دین داری در جامعه نیز، نیازمند تشکلی است که حول محور ولایت شکل گرفته است و در اینجا ادعا میکنیم که آن تشکل، است. لذا نقش هیأت حتی در احیای جایگاه و بطور کلی در در بدنه اجتماع، یک نقش کلیدی است. 🔹البته عرض شد که در نهایت هویت حاکم بر مساجد نیز باید با مسأله امام و نصرت امام شکل بگیرد. (که در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد) 🔻 این فرمایش حضرت امام (ره) که : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» حاکی از این مطلب است که عاشورا و فرهنگ عاشورا به‌پرچم داری هیات ها است که مسجد را قرآن را،احکام را و در یک کلام دین را زنده نگه داشته است. 🔻یعنی اگر مسجد بخواهد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی اسلامی باشد، باید کاملاً متخلق به هویت تشکلی به نام هیأت باشد. مسجد بدون برخورداری از مؤلفه های کارکرد خود را در عرصه اجتماع از دست خواهد داد. ✅ پس بطور خلاصه ،با توجه به ماموریت مساجد ،یعنی اقامه نماز در جامعه، و یگانگی اقامه نماز و مبحث نصرت امام (در آینده توضیح می دهیم) ،ظرف مکانی هیات و فعالیتهای هیات و حسینیه ها مساجد خواهد بود و سبک و تشکیلات، و نوع رفتارهای سازمانی و فرهنگی و تربیتی ،خلاصه نرم افزار مسجد برای جذب،حفظ و نشر دین ،نرم افزار هیات خواهد بود. 🔜 در نهایت آنچه در این بخش دنبال می کنیم : 1⃣ بررسی تاریخی نقش تشکل هیات در حفظ و بقای اسلام است. 2⃣ بررسی مستقل مولفه های هیات،که باعث حفظ و بقای اسلام و دین در جامعه می شود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 1) 🔹همانطور که در فصل قبل بیان شد، دین اسلام به لحاظ محتوای درونی خود آنقدر مستحکم و بدون تناقض است و آن قدر به کمال به همه ابعاد بشر پرداخته است که به خوبی میتواند در عرصه اجتماعی منتشر شود. 🔻یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت پیامبر اسلام(ص) و صحابه راستین ایشان در ترویج اسلام و تشکیل حکومت اسلامی همین و محتوای نغز و بی نقص اسلام بود. 🔻اما پس از شهادت نبی مکرم(ص) تا سال 60 هجری اسلام در حال استحاله از درون بود و این همان انگیزه اصلی أبا عبدالله (ع) برای قیام و مبارزه با حکومت اموی را تشکیل میداد. عوامل متعددی در جامعه مسلمین وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت. 🔶تشکیل بزرگ اسلامی در زمان رسول خدا (ص): 🔻بعثت پیامبر اکرم (ص)، و تلاش های مجاهدانه ایشان و یاران با وفایشان در طی مدت زمان 23 سال توانست، تغییری شگرف در جهان بینی مردم و به تبع سبک زندگی جزیرة العرب ایجاد، و پایه های حکومتی بر مبنای فرامین و دستورات الهی را جایگزین شهوت، خرافه و جهل کند. 🔻تشکیل و به عهده گرفتن زمام اداره امور توسط ولی خدا از مواردى است که علاوه بر هدایت و نجات انسانها، نقش قابل تأمّلى را در جهت حفظ آیات الهى و آرمانهاى جامعه مسلمین ایفا میکند. ✔️از این رو نبىّ مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بلافاصله پس از هجرت براى تشکیل حکومت و اسلامى اقدام نمود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 2) 🔻تشکیل حکومت جامع اسلامی، توسط نبی مکرم (ص) در اولین روزهای مهاجرت به مدینه، در بین مردم آن قدری بدیهی و فطری به نظر میرسید که کمتر بحثی را برانگیخت و همگان به موجب فطرت به ضرورت وجود نیروی محرکه اسلام واقف بودند. 🖋امام خمینی (ره): «طبیعی است که اسلام برای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خویش در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی عبادی، نیازمند وجود حکومت است. سنت و رویه پیامبر صلی الله علیه وآله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است، زیرا اولاً: خود تشکیل حکومت داد و ثانیاً: برای پس از خود به فرمان خدا تعیین حاکم کرده است.» ( 1377، ص 88) 🔻 جامعه نوپای اسلامی اگر چه قدم های آغازین خود را برای رسیدن به یک حکومت مستحکم الهی درزمین طی می کرد ، ولی توانسته بود در مدت زمان کوتاه 13 ساله در مدینه موفقیت های چشمگیری را به ارمغان آورده و سه مرحله اصلی حکومت اسلامی یعنی شالوده ریزی نظام و حراست از آن و تکمیل و سازندگی جامعه اسلامی را انجام می دادند . 🔻 اما با شهادت رسول مکرم اسلام (ص)، در حدود مدت 50 سال ورق به طور کلی برگشت و حقیقت اسلام مهجور و مظلوم واقع شد. تا آن که جامعه اسلامی (!) اهل بیت پیامبرشان را به بدترین اوضاع به شهادت رسانده و حادثه عظیم را رقم زدند که حقیقا در تاریخ اسلام نظیر ندارد. 🔻پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه 2⃣ برخورد سودجویانه 3⃣برخورد حقیقت مآبانه 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 3) 🔻عرض شد،‌پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه : 🔻این سیاست و مشی رفتاری در سطح جامعه، پیش از خلافت عثمان مطرح بود و توسط خط میانی قریش اتفاق افتاد؛ همین نوع نگرش مصلحت نگرانه و تأویل گرایانه به دین موجب تقلیب(تبدیل) خط به خط در جامعه شد. در واقع نوع حکومتی که این نوع خط مشی فکری به بار آورده بود حکومت خلافتی است، انتخابی است اما انتخابی که مبنای آن و اسلام نیست. 2⃣ برخورد سودجویانه: 🔻برخورد سودجویانه به دین و نگرش اشرافی به به خلافت ، که این در دوران عثمان و پس از آن معاویه اتفاق افتاد. کاخ سبز در شام ، اشرافیت حاکم بر دستگاه عثمان و نوع نگرش ملوکانه به بیت المال حاصل این نوع نگرش به دین در جامعه است. 🖋در این باره امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ کَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا» این نوع نگاه به دین ، حکومت سلطنتی و وراثتی را به بار می آورد که خود معاویه می گوید : انا اول الملوک ...نظام حکومتی مثل پادشاهان ایران و روم و ..این یعنی اتمام حیات اجتماعی اسلام و نابودی اسلام. 3⃣برخورد حقیقت مآبانه: 🔻برخورد حقیقت مآبانه به دین و عمل به دین با توجه به قرآن و سنت حقیقی پیامبر اکرم (ص) که این نوع برخورد نوع نگاه اهل بیت (ع) در جامعه بود و بدون مصلحت اندیشی اقدام به مبارزه با انحرافات و بدعت ها در جامعه می کرد. این همان حکومت ولایت اللهی در جامعه است که حاکم جامعه از سوی خدا مشخص می شود و دین بر مبنا و ممشای اصلی خود در جامعه پیاده می شود. 🔜در طول این مدت اسلام جامع دچار انحرافات اساسی در جامعه شد که مختصرا به مرور آنها می پردازیم: 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 1 🔹شاید اصلی ترین سؤالی که هر مجموعه فرهنگی یا تربیتی در بدو تأسیس خود باید پاسخ گوی آن باشد، این است که مقصود از راه اندازی این مجموعه تربیتی یا فرهنگی چیست؟ به چه غایتی باید دست یافت؟ 🔹این سوال کم و بیش پاسخ هایی دم دستی را به ذهن متبادر میکند، اما اگر بخواهیم با توجه به مبانی مطرح شده در فصل های گذشته (ظرفیت شناسی هیأت و مؤلفه های هیأت مطلوب) در یک جمله پاسخ دهیم، خواهیم گفت: «غایت از مجموعه های فرهنگی و تربیتی ایجاد برای ولی خدا در عرصه اجتماعی است» 🔹رشد جامعه و حرکت جامعه به سمت تمدن توحیدی، فرهنگ توحیدی و در یک کلام ایجاد تمدنی که خود باشد، غایت همه انبیاء و اولیا بوده است. 🖋مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «هدف نهایی تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پایین تر از آن انسان سازی است. هدف پایین تر از آن ایجاد جامعه اسلامی است. این ها اهداف هستند این اهداف عوض نشدنی است.» «چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد؟ مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه؛ پیغمبر برای ساخت انسان کار خانه انسان سازی درست می کند. پیغمبر ترجیح می دهد ده سال، بیست سال دیر تر موفق بشود، اما آنچه می سازد یک انسان و دو انسان و بیست انسان نباشد کارخانه انسان سازی درست کند. که به طور خودکار انسان کامل پیغمبر پسند تحویل دهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه انسان، از کار خانه انسان سازی استفاده می کند. کارخانه انسان سازی چیست؟ کار خانه انسان سازی جامعه و نظام اسلامی است.» 🔹لذا تمامی مجموعه های فرهنگی و تربیتی باید در این مسیر اهداف خود را پایه ریزی کنند 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52