هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی ا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت دوم)
🖋خانم مارگريت ماركوس (مريم جميله) نيز در اين زمينه می نويسد:
«پس از آنكه عقايد همه كيشهاى بزرگ را مورد بررسى قرار دادم، به اين نتيجه رسيدم كه به طور كلى مذهبهاى بزرگ يكى بودند؛ ولى به مرور زمان فاسد شده اند. بت پرستى، فكر تناسخ و اصول طبقه بندى در كيش هندويى سرايت كرد. صلح جويى مطلق و انزوا از مشخصات كيش بودايى شد. پرستش آبا و اجداد جزء عقايد كنفسيوسى، عقيده اصالت گناه و تثليث و در نتيجه آن مفهوم خدايى مسيح و شفاعت به استناد مرگ ادعايى عيسى بر روى دار در مسيحيت، انحصارطلبى ملت برگزيده يهود و ... نتيجه اين انحرافات است. هيچ يك از اين انديشه هايى كه مرا منزجر ساخته بود، در اسلام پيدا نمی شد؛ بلكه به صورت روزافزونى احساس می كردم كه تنها اسلام آن مذهب اصيلى است كه طهارت خودش را حفظ كرده است. ساير مذهبها فقط و فقط بعضى اجزاى آن، مقرون با حقيقت است؛ ولى فقط اسلام است كه تمام حقيقت را حفظ كرده است»
📚 (مارگريت، ماركوس، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه غلامرضا سعيدى، (تهران : شركت سهامى انتشار، 1348)، ص 9.)
🖋مارسل بوازار می نویسد: «در ديانت يهود برترى نژادى وجود دارد و در برادرى مسيحيت، رابطه الهى بر جنبه هاى عملى آن در زندگى اجتماعى غلبه يافته و در شرايط امروز قابل اجرا نيست. اما در ديانت اسلام اين افراط و تفريط به چشم نمىخورد ... اين تفكر كه از قرآن نشأت می يابد، به ديانت اسلام سوداى جهان شمولى می بخشد. اسلام به دنبال ساختن جهانى است كه همه مردم - حتى آنان كه به دين سابق خويش وفادار مانده اند - با تفاهم، همكارى، برادرى و برابرى كامل زندگى كنند».
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت سوم)
🔻در این زمینه ، دین اسلام به عنوان کاملترین دین ، جامع ترین برنامه زندگی بشر را در حیطه های فردی و اجتماعی و نظام سازی و تشکیل یک تمدن متعالی توحیدی را برای به سعادت رساندن بشر ارائه داده است .
🔻از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ست فرامادی و دارای زندگی جاویدان که همه ی شئون و اعمال او در حیات دنیوی با سرنوشت نهایی اش ارتباط دارد؛ از این رو کنشهای اجتماعی انسان نیز به وزان رفتار فردی اش، تأثیر قطعی در سعادت و یا شقاوت او دارد؛
و لذا اسلام که نمی تواند نسبت به اجرای احکام و چگونگی اداره ی جامعه، تعیین ساختار حکومت، اصل عدالت و قیام به قسط، ایجاد تعاون و امنیت در جامعه و... طرح و نظری نداشته باشد.
🔻جامعیت دین به معنای توجه و عنایت به روابط چهارگانه انسان است.(1) روابط انسان با دیگران که شامل اجتماع، حقوق، سیاست و حکومت باشد، در قلمرو دین قرار دارد. دین در متن و صحنه روابط اجتماعی و سیاسی قرار دارد، و نه عرض آن.
🖋 در این راستا از امام راحل رحمت الله علیه میخوانیم:
«اسلام از قبل از تولد انسان شالوده ی حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی می کند، شالوده ی اجتماع عائله ای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد می شود، تا آن وقت که در اجتماع وارد می شود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایردول و سایر ملل هست. تمام این ها برنامه دارد، تمام این ها تکلیف دارد در شرع مطهر. این طور نیست که فقط دعا و زیارت است، فقط نماز و دعا و زیارت، احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است، لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره می کند اسلام. »
➕(1) این روابط چهار گانه عبارتند از :رابطه انسان با خود ، رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت چهارم)
🖋 امام خمینی (ره) می فرمایند :« اسلام برخلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ،برنامه، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است.
اسلام برای تربیت انسان است، و انسان را می خواهد یک موجود رشیدی که همه این ابعاد را داشته باشد، تربیت کند. و برای همه این ها هم دستور دارد ... برای تشکیلاتش دستور دارد؛ برای مقاتله با دشمنان دستور دارد، ... برای رسیدن به ماورای طبیعت دستور دارد، همه این ها را دارد. یک بعدی نیست. »
🔻لذا دین اسلام نه دین رهبانیت مسیحایی است که صرفا معنویت را خلاصه کرده باشد در یک سری امور فردی خاص و نه مانند دین ها و مسلک های بشری است که سعادت را در ساحت های حیوانی تصویر می کنند و فضائل متعالی اخلاقی را در همین زندگی ماتریالیستی معنا می کنند و در نهایت شاهد فضائل اخلاقی نمایی هستیم که غایت آن رسیدن به یک هارمونی زندگی مادی و دنیایی است .
⚜لذا بر پایۀ همین مبنا است که امام خمینی(ره) می فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت پایانی)
☑️ نتیجه گیری :
دین اسلام با توجه به جامعیت برنامه خود برای تمامی ساحت های زندگی بشر ، و به رسمیت شناختن نیاز های علمی و عملی زندگی انسان در دنیا و به رسمیت شناختن عقل و اکتشافات عقلی با موازین درست خود ، از چنان استحکام درونی برخوردار است که مولفه های درونی لازم برای رشد و اعتلا و فراگیر شدن در عرصه اجتماعی را دارد. اما آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ماجرای سقیفه برای جامعه مسلمین رخ داد ،پایه گذاری تشکیلاتی و جریانی یک انحراف فکری و عملی در اجرای برنامه های اسلام بود که تا مصائب عاشورا بدین منوال ادامه داشت.
🔜 در بخش های بعدی به بررسی نقش قیام ابی عبدالله (ع) و تشکل عاشورایی هیات برای بازگرداندن اسلام به نقطه آغازین خود و مسیر اصلی خود سخن خواهیم گفت.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
همراهان گرامی ✋
اگر به تازگی به عضویت این کانال درآمده اید، توصیه می شود نخست به تماشای این ویدئو و توضیحات پس از آن بنشینید☝️☝️☝️
همچنین آماده دریافت نقطه نظرات شما عزیزان از این طریق هستیم:
🆔 @Nazarat_pishnahadat
#هیات_تمدن__ساز
🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 (مقدمه - قسمت 1)
🔻 در این بخش به پرسش اساسی این فصل یعنی نقش تشکل هیأت در حفظ و بقای اسلام، با توجه به مؤلفه های درون ذاتی اسلام پرداخته و کارکردهای تشکل هیأت را در حفظ و پاسبانی دین در جامعه بیان کنیم.
🔻برای این مهم ابتدا
1⃣نقش تشکل هیأت را به نحو تاریخی در این زمینه پی می گیریم و سپس
2⃣ به صورت مستقل به بررسی مؤلفه های ذاتی هیأت می پردازیم
و نشان خواهیم داد که این مؤلفه ها ضامن حفظ و بقای اسلام در جامعه خواهد شد.
🔻حاصل این بررسی تاریخی، علاوه بر تحلیل درست از سرگذشت جامعه اسلامی و شناخت عوامل حیات اجتماعی اسلام، بدست آمدن یک ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی در عصر حاضر برای نشر و گسنرش دین در جامعه است.
✔️ لذا تمامی نتایج بدست آمده از این بخش، می تواند به عنوان اصول و مبانی جامعه شناختی، و فرهنگ شناختی در عصر حاضر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در انتهای فصل به آن اشاره خواهیم کرد.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 (مقدمه - قسمت 2)
⁉️ شاید از اصلی ترین سؤالهایی که اینجا مطرح می شود، این باشد که چرا به تشکل هیأت پرداخته و بجای آن از #مسجد سخن نمیگوییم؟
🔹این پرسش اساسی را در فصل های مختلف کتاب به بهانه های گوناگون پاسخ خواهیم داد.
اما در این فصل آنچه به این موضع مرتبط است این است که:
🔻شایان ذکر است، صحبت از مسجد و هیأت در این سلسله پژوهش ها صرفاً #ظرف_مکانی آنها نیست. مراد از هیأت و مسجد هویت و مجموعه کارکردهای آنهاست.
🔻 #مسجد_مطلوب هم اگر بخواهد بجای برپایی نماز ،به اقامه آن بپردازد، مسجدی خواهد بود که اساس توحید را در جامعه فراگیر کند، مردم را به سمت ولایت سوق دهد، و در تسری ولایت در عرصه اجتماعی کارکرد داشته باشد. یعنی دقیقاً همان کارکردی که آن را در هیأت سراغ داریم.و اقامه نماز از طریق دعوت مردم حول محور امام و نصرت امام خواهد بود که توسط تشکیلات هیات صورت می گیرد،لذا حتما ظرف مکانی هیات،مسجد خواهد بود و فعالیت و هویت حاکم بر مسجد،هویت هیات.
🔻 اما آنچه مهم هست ،این است که اگر به لحاظ تاریخی نگاه کنیم، آن هنگام هم که دین در عرصه اجتماعی به حاشیه رفت، مساجد همچنان با اشتغال به امور ظاهری برپا بودند. آن هنگام، باطن دین یعنی امام، خانه نشین بود اما چراغ مساجد از سو نیفتاده بود! امروز هم اگر واقع بینانه بنگریم، مساجد وضعیت مقبولی ندارند!
⁉️مسجد یکی از پایگاه های اجتماعی مهم در اسلام است. اما اگر خود مسجد نیز به حاشیه رفت باید چه کرد؟ اگر مسجد از کارکرد حقیقی خود باز ماند احیایش چگونه خواهد بود؟
🔻گفتنی ست که این مهم یعنی احیای مسجد،مسجدی کردنمردم،جذب مردمبه سمت دین داری در جامعه نیز، نیازمند تشکلی است که حول محور ولایت شکل گرفته است و در اینجا ادعا میکنیم که آن تشکل، #هیأت است. لذا نقش هیأت حتی در احیای جایگاه #مساجد و بطور کلی در #احیای_دین در بدنه اجتماع، یک نقش کلیدی است.
🔹البته عرض شد که در نهایت هویت حاکم بر مساجد نیز باید با مسأله امام و نصرت امام شکل بگیرد. (که در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد)
🔻 این فرمایش حضرت امام (ره) که : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» حاکی از این مطلب است که عاشورا و فرهنگ عاشورا بهپرچم داری هیات ها است که مسجد را قرآن را،احکام را و در یک کلام دین را زنده نگه داشته است.
🔻یعنی اگر مسجد بخواهد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی اسلامی باشد، باید کاملاً متخلق به هویت تشکلی به نام هیأت باشد. مسجد بدون برخورداری از مؤلفه های #هیأت کارکرد خود را در عرصه اجتماع از دست خواهد داد.
✅ پس بطور خلاصه ،با توجه به ماموریت مساجد ،یعنی اقامه نماز در جامعه، و یگانگی اقامه نماز و مبحث نصرت امام (در آینده توضیح می دهیم) ،ظرف مکانی هیات و فعالیتهای هیات و حسینیه ها مساجد خواهد بود و سبک و تشکیلات، و نوع رفتارهای سازمانی و فرهنگی و تربیتی ،خلاصه نرم افزار مسجد برای جذب،حفظ و نشر دین ،نرم افزار هیات خواهد بود.
🔜 در نهایت آنچه در این بخش دنبال می کنیم :
1⃣ بررسی تاریخی نقش تشکل هیات در حفظ و بقای اسلام است.
2⃣ بررسی مستقل مولفه های هیات،که باعث حفظ و بقای اسلام و دین در جامعه می شود.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 1)
🔹همانطور که در فصل قبل بیان شد، دین اسلام به لحاظ محتوای درونی خود آنقدر مستحکم و بدون تناقض است و آن قدر به کمال به همه ابعاد بشر پرداخته است که به خوبی میتواند در عرصه اجتماعی منتشر شود.
🔻یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت پیامبر اسلام(ص) و صحابه راستین ایشان در ترویج اسلام و تشکیل حکومت اسلامی همین #غنا و محتوای نغز و بی نقص اسلام بود.
🔻اما پس از شهادت نبی مکرم(ص) تا سال 60 هجری اسلام در حال استحاله از درون بود و این همان انگیزه اصلی أبا عبدالله (ع) برای قیام و مبارزه با حکومت اموی را تشکیل میداد. عوامل متعددی در #انحراف جامعه مسلمین وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.
🔶تشکیل #پایگاه بزرگ اسلامی در زمان رسول خدا (ص):
🔻بعثت پیامبر اکرم (ص)، و تلاش های مجاهدانه ایشان و یاران با وفایشان در طی مدت زمان 23 سال توانست، تغییری شگرف در جهان بینی مردم و به تبع سبک زندگی جزیرة العرب ایجاد، و پایه های حکومتی بر مبنای فرامین و دستورات الهی را جایگزین شهوت، خرافه و جهل کند.
🔻تشکیل #حکومت و به عهده گرفتن زمام اداره امور #جامعه توسط ولی خدا از مواردى است که علاوه بر هدایت و نجات انسانها، نقش قابل تأمّلى را در جهت حفظ آیات الهى و آرمانهاى جامعه مسلمین ایفا میکند.
✔️از این رو نبىّ مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بلافاصله پس از هجرت براى تشکیل حکومت و #دولت اسلامى اقدام نمود.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 2)
🔻تشکیل حکومت جامع اسلامی، توسط نبی مکرم (ص) در اولین روزهای مهاجرت به مدینه، در بین مردم آن قدری بدیهی و فطری به نظر میرسید که کمتر بحثی را برانگیخت و همگان به موجب فطرت به ضرورت وجود نیروی محرکه اسلام واقف بودند.
🖋امام خمینی (ره):
«طبیعی است که اسلام برای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خویش در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی عبادی، نیازمند وجود حکومت است. سنت و رویه پیامبر صلی الله علیه وآله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است، زیرا اولاً: خود تشکیل حکومت داد و ثانیاً: برای پس از خود به فرمان خدا تعیین حاکم کرده است.» ( 1377، ص 88)
🔻 جامعه نوپای اسلامی اگر چه قدم های آغازین خود را برای رسیدن به یک حکومت مستحکم الهی درزمین طی می کرد ، ولی توانسته بود در مدت زمان کوتاه 13 ساله در مدینه موفقیت های چشمگیری را به ارمغان آورده و سه مرحله اصلی حکومت اسلامی یعنی شالوده ریزی نظام و حراست از آن و تکمیل و سازندگی جامعه اسلامی را انجام می دادند .
🔻 اما با شهادت رسول مکرم اسلام (ص)، در حدود مدت 50 سال ورق به طور کلی برگشت و حقیقت اسلام مهجور و مظلوم واقع شد. تا آن که جامعه اسلامی (!) اهل بیت پیامبرشان را به بدترین اوضاع به شهادت رسانده و حادثه عظیم #کربلا را رقم زدند که حقیقا در تاریخ اسلام نظیر ندارد.
🔻پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت:
1⃣ برخورد مصلحت جویانه
2⃣ برخورد سودجویانه
3⃣برخورد حقیقت مآبانه
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 3)
🔻عرض شد،پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت:
1⃣ برخورد مصلحت جویانه :
🔻این سیاست و مشی رفتاری در سطح جامعه، پیش از خلافت عثمان مطرح بود و توسط خط میانی قریش اتفاق افتاد؛ همین نوع نگرش مصلحت نگرانه و تأویل گرایانه به دین موجب تقلیب(تبدیل) خط #ولایت به خط #خلافت در جامعه شد.
در واقع نوع حکومتی که این نوع خط مشی فکری به بار آورده بود حکومت خلافتی است، انتخابی است اما انتخابی که مبنای آن #قرآن و اسلام نیست.
2⃣ برخورد سودجویانه:
🔻برخورد سودجویانه به دین و نگرش اشرافی به به خلافت ، که این در دوران عثمان و پس از آن معاویه اتفاق افتاد. کاخ سبز #معاویه در شام ، اشرافیت حاکم بر دستگاه عثمان و نوع نگرش ملوکانه به بیت المال حاصل این نوع نگرش به دین در جامعه است.
🖋در این باره امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ کَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا»
این نوع نگاه به دین ، حکومت سلطنتی و وراثتی را به بار می آورد که خود معاویه می گوید : انا اول الملوک ...نظام حکومتی مثل پادشاهان ایران و روم و ..این یعنی اتمام حیات اجتماعی اسلام و نابودی اسلام.
3⃣برخورد حقیقت مآبانه:
🔻برخورد حقیقت مآبانه به دین و عمل به دین با توجه به قرآن و سنت حقیقی پیامبر اکرم (ص) که این نوع برخورد نوع نگاه اهل بیت (ع) در جامعه بود و بدون مصلحت اندیشی اقدام به مبارزه با انحرافات و بدعت ها در جامعه می کرد.
این همان حکومت ولایت اللهی در جامعه است که حاکم جامعه از سوی خدا مشخص می شود و دین بر مبنا و ممشای اصلی خود در جامعه پیاده می شود.
🔜در طول این مدت اسلام جامع دچار انحرافات اساسی در جامعه شد که مختصرا به مرور آنها می پردازیم:
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 1
🔹شاید اصلی ترین سؤالی که هر مجموعه فرهنگی یا تربیتی در بدو تأسیس خود باید پاسخ گوی آن باشد، این است که مقصود از راه اندازی این مجموعه تربیتی یا فرهنگی چیست؟ به چه غایتی باید دست یافت؟
🔹این سوال کم و بیش پاسخ هایی دم دستی را به ذهن متبادر میکند، اما اگر بخواهیم با توجه به مبانی مطرح شده در فصل های گذشته (ظرفیت شناسی هیأت و مؤلفه های هیأت مطلوب) در یک جمله پاسخ دهیم، خواهیم گفت: «غایت از مجموعه های فرهنگی و تربیتی ایجاد #بسط_ید برای ولی خدا در عرصه اجتماعی است»
🔹رشد جامعه و حرکت جامعه به سمت تمدن توحیدی، فرهنگ توحیدی و در یک کلام ایجاد تمدنی که خود #کارخانه_انسان_سازی باشد، غایت همه انبیاء و اولیا بوده است.
🖋مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند:
«هدف نهایی تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پایین تر از آن انسان سازی است. هدف پایین تر از آن ایجاد جامعه اسلامی است. این ها اهداف هستند این اهداف عوض نشدنی است.»
«چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد؟ مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه؛ پیغمبر برای ساخت انسان کار خانه انسان سازی درست می کند. پیغمبر ترجیح می دهد ده سال، بیست سال دیر تر موفق بشود، اما آنچه می سازد یک انسان و دو انسان و بیست انسان نباشد کارخانه انسان سازی درست کند. که به طور خودکار انسان کامل پیغمبر پسند تحویل دهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه انسان، از کار خانه انسان سازی استفاده می کند. کارخانه انسان سازی چیست؟ کار خانه انسان سازی جامعه و نظام اسلامی است.»
🔹لذا تمامی مجموعه های فرهنگی و تربیتی باید در این مسیر اهداف خود را پایه ریزی کنند
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 2
🔹به زبان ساده تر اقدام های مؤثر برای جامعه سازی، و ایجاد فرهنگ عمومی #توحیدی و آمادگی اجتماعی برای برپایی #حکومت توحیدی باید جزء اهداف و کار ویژه های اصلی موسسات فرهنگی و تربیتی باشد.
⚠️لازم به ذکر است که نوع نگاه به #کار_فرهنگی و اقدامات فرهنگی نیز نباید منحصر در کار فرهنگی بمعنی الاخص شود، در واقع فرهنگ در معنای عام خود که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است تنها حاصل از فرایند های کاهای فرهنگی به معنای #خاص کلمه نخواهد بود؛ بلکه فرهنگ ریشه در مجموعه رفتارهایی دارد که در حیطه عمل انسانی است و عوامل متعددی در اینکه یک فرهنگ در جامعه شکل بگیرد نقش خواهند داشت.
⬅️مجموعه برنامه های اقتصادی، علمی، هنری و... به طور مستقیم در ساخت کنش انسانی تاثیرگذار خواهد بود و می تواند منجر به شکل گیری فرهنگ در جامعه بشود.
🔹 کار فرهنگی به معنای #عام خودش، از جمله مواردی است مورد تاکید مقام معظم رهبری است تا آنجا که ایشان من باب شرح دغدغه خود می فرمایند:
🖋«و اما در عرصهی فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغههایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغهای دارم. (73/4/22)
🔹 بعد در جای دیگری ایشان اقدام به تعریف معنا و مفهوم فرهنگ می کنند و می فرمایند:
🖋فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.(93/1/1)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 3
🔹در واقع در این نگاه فرهنگ معنای عامی را دارد که تمامی کارهای فرهنگی و تربیتی را در دل خود جای می دهد و لذا تمامی فعالیت های مجموعه های فرهنگی و تربیتی در حیطه اعتلای فرهنگ عمومی جامعه است و این مهم یا از رهگذر تربیت های #نخبگان صورت میگیرد یا از رهگذر فعالیت های فرهنگی #عمومی که مخاطب مستقیم آنها بدنه و عموم جامعه می باشند.
🔹 لذا با نگاه ساده انگارانه به مقوله فرهنگ و اقدامات فرهنگی بمعنی الاخص #نباید انتظار شکل گیری فرهنگ توحیدی در همه ابعاد خود در جامعه را داشت.
🔹از این رهگذر، غایت مجموعه هایی که می خواهند در زمینه سازی #تمدن_توحیدی و #فرهنگ_توحیدی نقش موثر و فعال و کاملی داشته باشند این است که باید مجموعه اقدامات آنها، منجر به ایجاد #جامعه_سازی بشود.
⚠️البته هرگز این ادعا را نخواهیم کرد، که یک مجموعه باید در تمامی ساحت ها و تمامی شئون (ضمن این که صرفا یک مجموعه است) ورود پیدا کند؛ پرواضح است که چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود.
🔹اما درباره این مجموعه ها، موضوع آن است، که باید نوع سیاست حاکم بر امور فرهنگی و تربیتی این مجموعه ها ظرفیت لازم برای جامعه سازی را فراهم کند.
🔹فلذا به نظر می رسد مجموعه های فرهنگی که باید با هدف جامعه سازی شکل بگیرند، اگر و تنها اگر به اقدامات خاص در حیطه عموم جامعه بپردازند (که در سطح جامعه از آن به کارهای فرهنگی بمعنی الاخص یاد می شود) به سرمنزل مقصود نمی رسد. از طرفی دیگر اگر و فقط اگر تنها به تربیت #خواص جامعه بپردازند _بدون آنکه این خواص را در بستر حقیقی خود یعنی مردم ببینند_ اقداماتی صرفا خوب اما ناقص خواهد بود که به نتیجه مورد مورد نظر منتهی نمیشود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 4
☝️از طرفی دیگر اگر و فقط اگر تنها به تربیت #خواص جامعه بپردازند _بدون آنکه این خواص را در بستر حقیقی خود یعنی مردم ببینند_ اقداماتی صرفا خوب اما ناقص خواهد بود که به نتیجه مورد مورد نظر منتهی نمیشود.
🔹لذا باید آنچه بطور ویژه به آن اهمیت داد، دست به دست دادن خواص و عوام برای #خیزش_های_اجتماعی در ناحیه فرهنگ باشد. یعنی علاوه بر اینکه اقدام ها و #نظام_نامه_تربیتی ویژه برای تربیت خواص جامعه در ابعاد مختلف آن داشته باشیم، با ارتباط و اتصال حقیقی بین خواص و عوام بتوانیم اثرهای مطلوب اجتماعی را دنبال کنیم.
🔹به زبان ساده تر آنچه در نهایت باید اتفاق بیفتد، رشد و اعتلای عمومی جامعه است؛ درنهایت باید شاهد جامعه ای بود که مؤلفه های حقیقی توحیدی در آن برقرار است؛ برای این مهم هم باید تربیت ساختارمند ناظر به خواص این جامعه انجام داد و انسانهای متعالی را برای سمت ها و مشاغل اصلی و کلیدی جامعه تربیت کرد و هم در عین حال از عوام جامعه غفلت نورزید.
🔹لذا جداسازی و تربیت انسانهای نخبه تحت عناوین کانونها و مجموعه های پرورش نخبگان و ... بدون آنکه ، هم در #فرآیند تربیت و هم در مرحله پایانی و خروجی (انتخاب #مأموریت) اتصال آنها به مردم و عوام جامعه برقرار نباشد، این نخبگان تربیت شده را در نهایت در سبد انقلاب اسلامی قرار نخواهند داد.
🔹آنچه از سیره عملی معصومین (ع) در عرصه تربیت اجتماعی دیده می شود، فقط جداسازی خواص خود و تربیت آنها نبود. بلکه بستر تربیتی اسلام بگونه ای ست که در نهایت تمامی جامعه از صدر تا ذیل باید تربیت شوند و #رشد و #تعالی پیدا کنند، و نیز البته در این بستر خوراک های خاص و نخبگانی خواصِ جامعه به فراخور استعدادهای درونی شان، نیز ارائه شود. (به طور تفصیلی تر به این بحث در 14 اصل تربیتی قرار گاه های تربیتی خواهیم پرداخت)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 5
🔹با پذیرفتن این نکته ،آنچه بطور ویژه اهمیت پیدا خواهد کرد، این است که عملاً بین مجموعه های تربیتی و فرهنگی و بدنه عمومی جامعه نبایست شکاف و فاصله ای بوجود بیاید.
🔹یعنی این مجموعه های فرهنگی و تربیتی در عین اینکه برنامه های نظام مند برای تربیت خواص جامعه ارائه میکنند، باید اتصال روشنی با بدنه عمومی جامعه داشته باشند. مضاف الیه نخبه به تعریف عامش، مردم است؛ «#نخبه_ی_مردم». این یک ارتباط و اتصال #حقیقی است و نخبه باید چه در حین فرآیند تربیت و چه پس از آن، از مردم، در مردم و برای مردم جامعه باشد. لذا مجموعه ها (هیأت ها) در همین بستر تربیت باید بازویی باشند برای عملیات های فرهنگی بمعنای عام خود (دست کم در منطقه جغرافیایی خود).
🔹در واقع مجموعه های تربیتی و فرهنگی باید دارای این دو جنبه ی مکمل باشند: اول جنبه پادگانی و تربیتی و دوم جنبه عملیاتی که این دو حیث در هیچ لایه ای از هم جدایی پذیری نخواهند داشت. از این منظر هر مجموعه فرهنگی و تربیتی، همزمانی که در درون خود به #کادرسازی می پردازند، در نسبت با بیرون از خود یک #خاکریز مبارزاتی در جبهه های نبرد فرهنگی خواهد بود.
🔹باید چنین اذعان داشت که #محرومیت_زدایی ها اعم از اقتصادی، علمی، فرهنگی، و.... به راحتی می تواند توسط هیئات، مساجد و مجموعه های فرهنگی تحت عنوان خیزش های اجتماعی در ناحی#فرهنگ_عمومی صورت پذیرد.
🔹اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که برای اقدام در زمینه کار فرهنگی و تربیتی باید تمامی مراحل برای اقدام فرهنگی (از تربیت نخبه فرهنگی گرفته تا نهایت آن که #عملیات_فرهنگی در بدنه #اجتماع و #عموم است) در یک کل پیوسته کنار هم دیده شود. برخی از مجموعه تنها به تربیت می پردازند و اتصال روشنی با محیط بیرونی ندارند. برخی دیگر درگیر با عملیات فرهنگی هستند اما فاقد تخصص و نیروی تربیت شده ی متخصص هستند. هر دوی این مسیرها در این طرحنامه نفی میشود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 #طرحنامه_عملیاتی
Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی #هیأت_تمدن_ساز
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️مقدمه - قسمت 6 (پایان مقدمه)
🔹 از آنجا که در مطالب قبلی این مدعا به اثبات رسید، که هیأت بهترین تشکلی است که ظرفیت ایجاد و بسترسازی فرهنگ توحیدی در عرصه اجتماعی و نیز تربیت و ظرفیت هدایت عمومی را برعهده دارد، در این فصل بنا داریم به برنامه عملی هیأت تمدن ساز برای بستر سازی جامعه بپردازیم.
✅ظرفیت های فوق العاده نابی که در #تشکل_شیعی_هیأت وجود دارد، زمینه های لازم را برای عملیات در هر دو حیطه تربیت خواص و عوام را فراهم می کند. هم بستر بسیار مناسبی برای تربیت است. هم بستر کاملی برای فعالیت ها و عملیاتی ها اجتماعی.
💠 آنچه از این پس به توضیح و تبیین آن می پردازیم برنامه کامل هیأت زوارالزهراء (س) به عنوان مصداق اجرایی شده #هیأت_تمدن_ساز در زمینه کار در عرصه فرهنگ می باشد که طرحنامه شامل سه مرحله اساسی و کلی ست:
1⃣ قرارگاه تربیتی:
🔻مقطع تربیتی و آموزش نیروهای تراز انقلاب
2⃣ تشکیل جبهه واحد فرهنگی:
🔻مقطع تعیین مأموریت برای نیروهای تربیت شده و تشکیل جبهه فرهنگی در زمینه کلی و مأموریتی
3⃣ عملیات فرهنگی:
🔻برنامه ریزی و اقدام های فرهنگی مورد نیاز برای تغییر و ایجاد فضاهای فرهنگی مد نظر
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
با سلام💐
طبق قرار معهود، ان شاءالله به فضل خداوند در پنج روز دیگر هفته به ادامه مباحث مشروح #هیأت_تمدن_ساز با موضوع نسبت هیأت و بقای اجتماعی اسلام از جلد اول سلسله کتابهای هیأت تمدن ساز خواهیم پرداخت.
دغدغه مندان عرصه فرهنگ را به این کانال فرابخوانید.✔️
🏴 @heiattamadonsaz
🍃 طبق وعده مقرر به ادامه مبحث « نسبت هیأت و بقای حیات اجتماعی اسلام » می پردازیم:👇👇👇
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 4)
🔜در طول این مدت اسلام جامع دچار انحرافات اساسی در جامعه شد که مختصرا به مرور آنها می پردازیم:
🔶انحراف جامعه مسلمین بعد از پیامبر (ص) از اسلام جامع:
♦️انحرافات عملی جامعه اسلامی:
1⃣ #سقیفه، انحرافی در ماجرای رهبری و ولایت جامعه:
🔻در نگاه اسلام، ایجاد حکومت خود به نحو مستقل دارای ارزشی نیست و آنچه مهم است، رسیدن انسانها و جامعه به حقیقت عبودیت و بندگی خدا است. لذا هدف نهایی همه انبیاء و اولیاء ایجاد تمدنی توحیدی بوده است که در بستر حکومت این مسیر بشر برای هدایت مسیر هموار باشد. لذا تشکیل حکومت طریقیت پیدا میکند.
🖋 امام خمینی (ره): «آن چه انبیا برای او مبعوث شده بودند و تمام کارهای دیگر مقدمه او است، #بسط_توحید است... تشکیل حکومت مقصود بالذات نیست برای انبیا...»[35]، «در این کتاب شریف [قرآن] مسائلی هست که مهمّش مسائل معنوی است و رسول اکرم و سایر انبیا نیامدند که این جا حکومت تأسیس کنند، مقصد اعلا این نیست، نیامدند که این جا عدالت ایجاد کنند، آن هم مقصد اعلا نیست، این ها همه مقدمه است... مقدمۀ یک مطلب است و او معرفی ذات حق است... وقتی که مفاد آیات شریفه را می خوانیم یا سیرۀ انبیا را ملاحظه می کنیم، می بینیم که آن ها تمام شان یکی از کارهایی که البته مقصد نبود، لکن مقدمه بوده، این بوده است که عدالت را در دنیا ایجاد کنند. پیغمبر می خواهد #عدالت ایجاد کند تا بتواند آن مسائلی که دارد که آن مسائل، انسان می خواهد درست کند، آن مسائل را طرح کند.»
🔻لذا از منظر اسلام، حاکمیت امری انتصابی و از جانب خدای متعال صورت می گیرد.
🔻این امر در ماجرای غدیر، به روشنی توسط پیامبر (ص) صورت گرفت اما بعد از رحلت جانگداز ایشان، اصلی ترین #انحراف که در جامعه اسلامی رخ داد، تغییر سیستم حاکمیت جامعه اسلامی از ولایت و امامت ک به نظام های کودتایی و سیاسی و وراثتی بود.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 5)
💠حضرت زهرا (س) می فرمایند:
◀️«و جعل طاعتنا نظاماً للملة وامامتنا امانا من الفرقه»
«خداوند اطاعت ما را نظام و سامانی برای آئین اسلام و امامت ما را امانی از تفرقه و اختلاف قرار داده است.»
(دلائل الامامة، (ص) 33)
💠و نیز می فرمایند:
«اَما وَاللهِ لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلی اَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِِیهِ لَما اخْتَلَفَ فی اللهِ اِثْنانِ وَ لَوَرِثها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ و خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حتّی یقُومَ قائِمُنا التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَین...»
« آگاه باش، قسم به خدا، اگر حق را به اهلش وامی گذاشتند و از عترت رسول خدا اطاعت می کردند، دو نفر هم درباره (حکم) خدا با یکدیگر اختلاف نمی کردند و امامت را، گذشته ای از گذشته ای و جانشینی بعد از جانشینی به ارث می برد تا قائم ما قیام کند که او فرزند نهم از اولاد امام حسین است...».
🔻در یک کلام می توان گفت که نابودی احادیث پیامبر اکرم (ص) و جلوگیری از نقل آنها، بازار #جعل_حدیث و انحرافات را داغ کرد و در پی آن فرقه ها و نحله های گوناگون مذهبی به وجود آمد و برای همیشه، جامعه اسلامی را دچار اختلاف و از دانش اهل بیت(ع) محروم ساخت.
🔻به هر روی ابوبکر با کوشش بر حفظ ظواهر اسلامی و رعایت سیره رسول خدا خلافت کرد، اما بر خلاف سنت و شیوه آن حضرت، پس از دو سال، عمر را به جانشینی خود برگزید.
🔻 گذشته از آنچه در زمان ابوبکر رخ داد، ارزشهایی زیر پا نهاده شد و رسماً حق خاندان رسول تصاحب گردید، این عملِ ابوبکر در گزینش خلیفه بعدی، #بدعتی در روش #سیاست_اسلامی پدید آورد که هرگز باز داشته نشد. جالب آن است که اهل سنت چنین حقی را برای پیامبر (ص) قائل نبوده اند.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 6)
2⃣سیاست منع حدیث و ایجاد بدعت در اسلام:
🔻شعار اصلی پایه گذاران منع نقل و تدوین احادیث، در همان روزهای اول رحلت پیامبر (ص) «حَسْبُنا کِتابُ اللهِ» بود. البته این شعار به شیوه ظریف و هوشمندانه ای مطرح می شد.
🔻منع نقل حدیث از سوی خلفا، زیان های جبران ناپذیری را بر جامعه اسلامی وارد کرد؛ نابودی احادیث نبوی، خود کنترلی شدید، تدوین نشدن کتاب های حدیثی در قرون اولیه، گرم شدن بازار جعل حدیث، به وجود آمدن فرقه های مذهبی، تشدید شدن اختلاف در درون جامعه اسلامی و. .. از آثار شوم این حرکت بود.
3⃣انحرافات اخلاقی جامعه مسلمین از اسلام جامع :
🔻از اصلی ترین ویژگی حکومت پیامبر (ص) بسط اخلاق در جامعه و برقراری عدالت های اجتماعی بود.
🔻عمر که برابر روش نامعمول بر سر کار آمد با خشمگینی، تندخویی و تعصب، پس از ابوبکر به مسند خلافت نشست. وی در روش سیاسی خود، با اتکا به خصلت های اخلاقی اش نظامی تقریبا استبدادی را در لباس دین، توجیه کرد و با رای خود به اداره مملکت پرداخت و پس از فتوحاتی که در دوره اش پدید آمد افرادی را نه چندان شایسته به امارت برگزید که در بدبینی بسیاری از مناطق مفتوحه نسبت به سیاست اسلامی تاثیری به سزا داشت.
🔻روش عمر در تقسیم بیت المال، گذشته از پیامدهای بسیاری که داشت، بار دیگر طبقه بندی خاصی را در جامعه ایجاد کرد که عملا برخی را از همکاری با نظام اسلامی باز می داشت، هر چند او شاخص هایی را برای این تفاوت تعریف کرده بود اما برای فرد مسلمانی که از زمان پیامبر (ص) به تساوی و برابری خوی کرده بود پذیرفتنی نبود.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 7)
4⃣ تبدیل شدن خلافت رسول الله به محل قدرت بازی های سیاسی
🔻عثمان پس از عُمَر طی فرایندی بر سر کار آمد. وی که فردی ضعیف، سالخورده خویشاوند دوست و وابسته به خاندان اموی بود جامعه پس از رسول خدا رو دچار این مشکلات و آسیبها کرد:
● راندن انصار از صحنه سیاست، ● بها دادن به امویان و قریشیان در امر حکومتداری،● تاراج بیت المال مسلمین و حاتم بخشی های مکرر،● ثروت اندوزی او ● ساختن بناهای اشرافی در مدینه و اختصاص اموال و باغهایی در مدینه برای خود، ● گسترش تفاخر قبیله ای و تبدیل اشرافیت معنوی به اشرافیت مادی که موجب شد ارزش های اسلامی به حاشیه برود.
🔻عملکرد خلیفه سوم موجب شدت یافتن واکنشهای سیاسی اجتماعی علیه وی گردید بویژه آن که در این واکنشها و اعتراض ها قبایل عرب یمنی و موالی ایرانی که بیش از نیمی از مردم کوفه را تشکیل می دادند، سهیم بودند.
🔻عراقیها همواره به داشتن عراق آزاد از تسلط امویان علاقه مند بودند و لذا به حضرت علی (ع) پیوستند و زمینه های متعدد دیگری نیز آنان را بر این واداشت تا از واکنشهای امام علی (ع) در برابر معاویه دفاع کنند. هر چند در این راه ثابت قدم نبودند!
🔻علاوه بر آنچه گفته شد، رقابت و اختلاف بین عراقی ها و شامی ها و تلاش معاویه نیز درعصر امام حسن (ع) به گونه ای به بار نشسته بود که نه تنها آسیب های اجتماعی جامعه اسلامی، اصلاح نشده بود، بلکه با مسائل عمیق تری نیز روبه رو گردیده بود.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی
🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52