eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
154 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در بی‌مرامی خوارج یکی از ویژگی‌های خوارج‌مسلکان، نگاه ابزاری به افراد است. تا زمانی که افراد کارهایی انجام دهند که باب میل آنها باشد این افراد مؤمن، انقلابی و مبارز هستند اما فقط کافی است کمی متفاوت بیاندیشد و یا نظر عاقلانه‌ای ارائه دهد آن وقت هست که همان فرد مؤمن و انقلابی و مبارز را با انواع توهین‌ها و بی‌ادبی‌ها می‌نوازند و او را در جامعه تخریب می‌کنند. به هیچ وجه نباید به خوارج مسلکان در لباس انقلابی‌گری اعتماد کرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1751
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 همیشه پای فتنه‌گران ۸۸ در میان است (در ادامه‌ی یادداشت: سوفیطائیان در جمهوری اسلامی) 🔹از سال ۱۳۸
📌همیشه پای فتنه‌گران ۸۸ در میان است دوباره اشتباه یک خطیب و موج سواری جریان فتنه ۸۸ و ماهی گرفتن از آبی که خود گل آلود می‌کنند. کسانی که همواره نفی قداست و سیاست پیامبر اسلام و وحی الهی می‌کنند امروز دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و فریاد وااسلاما سر می‌دهند. اگر چه دست آنها رو شده است، مسئله این خطیب و آن خطیب، این اشکال و آن خطا نیست که امری طبیعی و مسبوق به سابقه است؛ مسئله تفکر انقلابی و اندیشه متعالی جمهوری اسلامی است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1752
📌یک کار زیبا و عاقلانه
🇵🇸 یک اجازهٔ تاریخی از یک مرجع در تبعید ✔️ ۵۶ سال پیش و در بیستمین سال اشغال فلسطین، جمعی از استشهادیون در نامه‌ای به نجف اشرف، نظر آیت‌الله‌ العظمی امام خمینی (ره) را دربارهٔ دفاع از شریف و مصرف حقوق مالی شرعی برای فلسطین جویا می‌شوند: 🔹«پیشوای جلیل‌القدر! از نظر‏‎ ‎‏مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت‌پیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای‏‎ ‎‏اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است... . آیا جایز‏‎ ‎‏است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده‏‎ ‎‏کرد یا خیر؟» اما پاسخ تاریخی حضرت امام (ره): ‏‏ 🔸«قبلاً هم تذکر داده‌ام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و‏‎ ‎‏ممالک مسلمین خطر عظیم دارد... . و چون احتمال خطر متوجه به‏‎ ‎‏اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی -به‌خصوص- و بر سایر مسلمین -عموماً-‎ که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی‏‎ ‎‏نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند.‏.. . به تاریخ ۳ جمادی‌الثانی ۱۳۸۸ ق [۶ شهریور ۱۳۴۷ ش] ‏‏روح‌الله الموسوی الخمینی‏» صحیفه امام، ج۲، ص ۱۹۴-۱۹۵ https://eitaa.com/hekmat121/1755
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سوغات فرهنگی حرم رضوی (بازنشر به جهت اینکه خیلی جدی تلقی نشد) کتابفروشی‌های داخل و اطراف حرم رضوی مشهد یک پدیده‌ی جالب توجهی است. تقریبا هر نوع کتابی در این کتاب فروشی‌ها یافت می‌شود. حتی کتابهایی که رسالت آنها، تضعیف بنیان‌های اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است. بسیاری از کتابهای فمینیستی و معنویت‌های انحرافی و روانشناسی‌های بازاری در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در قفسه‌های آنها چشم نوازی می‌کند و احتمالا به عنوان سوغات حرم رضوی خریده، هدیه و خوانده می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1759
📌 رها شدگی فرهنگ ❇️این قسمت: راه آهن 🔹امروز (۲۳ فرودین ۱۴۰۳) ساعت ۱۱ صبح وارد ایستگاه راه آهن مشهد شدیم، علی‌رغم وضع نابهنجار پوشش در مسافران، داخل ایستگاه، محل فروش منحط ترین کتابهای منتشر شده در ایران است. از کتابهای فمینیستی گرفته تا روانشناسی‌های بازاری. کتابهایی که عموما در تعارض با فرهنگ اصیل ایرانی هستند و به نفی دین و اخلاق می‌پردازند. کتابهایی که عموما به عنوان سوغات شهر مشهد خریده، هدیه داده و خوانده می‌شود. (قبلاً درباره‌ی وضعیت کتاب فروشی‌های آستان قدس هم همین وضعیت گزارش داده شد) 🔸 ساعت ۱۱:۲۰ با قطار متعلق به بنیاد مستضعفان به سمت قم راه افتادیم. آغاز سفر از تلویزیون های کوپه‌ها دعای سفر و صلوات خاصه پخش شد که خیلی عالی بود اما دیری نپایید که پخش فیلم‌ها پشت سر هم آغاز شد. اما متاسفانه برخی از فیلم‌های پخش شده بسیار سخیف و بی محتوا بود و تماما به تمسخر فرهنگ ایرانی و اسلامی همچون حجاب و مادری و روابط محرم و نامحرمی می‌پرداخت. فیلمی که نشد بیشتر از ۵ دقیقه آن را با خانواده مشاهده کرد و سریع خاموش کردیم. 🔹 واقعا برای این رها شدگی فرهنگ در محیط‌هایی که در اختیار مجموعه‌های دولتی و انقلابی است باید فکر اساسی و عاقلانه کرد و یک طرح جامع فرهنگی و اخلاقی برای فضاهای عمومی و فرصت‌های طلایی زیارت و مسافرت عرضه کرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1760
📌 چرا حوزه و بسیج و رسانه به میدان فرهنگ‌سازی نمی‌آیند؟ 🔹نیروی انتظامی اعلام کرده است که از این به بعد با قدرت و قوت برای امنیت اخلاقی و اجتماعی به میدان می‌آید. این خبر بسیار مسرت بخش است و حتما باید پلیس اخلاقی و فرهنگی با قدرت و قوت از امنیت و سلامت جامعه حفاظت کند و با جریان‌های سازمان یافته‌ی بی اخلاقی و بی‌فرهنگی مقابله جدی کند. 🔸اما امنیت اخلاقی و اجتماعی یک پدیده‌ی چند ضلعی و چند لایه است که می‌بایست مجموعه‌های مختلف فکری و فرهنگی به میدان بیایند و یک برنامه‌ی مشترک، جمعی و ترکیبی را طراحی و عملیاتی کنند. بنابراین علاوه بر نیروی انتظامی باید علمیه و روحانیت، و مذهبی و ملی (فیلم‌ها، خبرگزاری‌ها، مداحی‌ها، هنرمندی‌ها) با تمام قدرت به میدان بیایند و در یک قرارگاه فرهنگی واقعی یک عملیات بزرگ را رقم زنند و الا تلاش نیروی انتظامی به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مغلوب جنگ شناختی و ترکیبی دشمن می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1761
📌 رمضان پر برکت 🔹الحمدلله توفیق شد که یک ماه مبارک رمضان به مشهد مقدس مشرف شوم و در سایه‌ی فیوضات حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثنا) به تبلیغ و تدریس و تحقیق مشغول باشم. رمضانی که تماما برکت بود و توفیق؛ لذت بود و ابتهاج. 🔸به ذهنم رسید گزارشی از توفیق هایی که در این سفر نصیبم شد را به دوستان عزیز عرضه بدارم تا از این طریق از زحمات میزبانان محترم و همراهان گرامی تشکر کرده باشم و از نعمت‌های الهی شکرگزاری شود: وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﻦ .(الضحى ١١) ۱. سخنرانی در جمع مجموعه‌ای از مهندسان و کارکنان یک مجموعه‌ی مهم صنعتی به مدت ۶ جلسه بعد از نماز ظهر با عنوان «هندسه ابعاد وجودی انسان»؛ ۲. یک جلسه گفتگو با جمعی از مهندسان دغدغه‌مند پیرامون «نسبت حکمت و فلسفه از منظر امام خمینی»؛ ۳. ارائه یک نشست تخصصی با عنوان «کرامت انسان در انسان‌شناسی امام خمینی و نقش آن در اجتهاد» در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه مشهد؛ ۴. تدوین مقاله‌ی علمی - پژوهشی برای کنگره جهانی امام رضا با عنوان «تحول معنایی عدالت در جامعه اسلامی بر پایه تحلیل احتجاجات امام رضا»؛ ۵. ارائه کرسی ترویجی «تحول معنایی عدالت در جامعه اسلامی بر پایه تحلیل احتجاجات امام رضا» به همراه نقد حجت الاسلام دکتر محمد تقی کریمی معاونت پژوهش بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی؛ ۶. برگزاری ۳ جلسه‌ی مفصل با جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد با موضوع «نظام جامع اندیشه اسلامی و آینده‌ی طلبگی با توجه به تحولات اجتماعی»؛ ۷. ارائه در نشست تخصصی «مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی» به صورت مجازی از طریق رسانه‌ی مدرسه فکرت؛ ۸. شرح کتاب «انسان و ایمان» و «جهانبینی توحیدی» استاد شهید مطهری در ۲۰ جلسه و بارگزاری در کانال «از اصول فلسفه تا طرح کلی» و همچنان ادامه دارد. ۹. راهنمایی نگارش ۵ مقاله‌ توسط برخی از استادان سطوح عالی حوزه مشهد با موضوع «عدالت» و حضور در کرسی‌های ترویجی آنها؛ ۱۰. حضور فعال و مؤثر در ۵ نشست تخصصی با موضوع نقش «کرامت انسان» و «عدالت» در تحول اجتهاد و «زبانهای همزمان» توسط استادان برجسته حوزه و دانشگاه (همچون: دکتر سیمایی صراف، دکتر حسین واله، دکتر احد فرامرز قراملکی، آیت الله عندلیب)؛ ۱۱. ارائه یک نشست تخصصی با موضوع «هوش مصنوعی، ظرفیت‌ها و تهدیدها» برای برخی از کارشناسان هوش مصنوعی و جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد؛ ۱۲. گفتگوی تخصصی با جمعی از مدیران یکی از مدارس تخصصی فقه با موضوع «بررسی نسبت میان فقه و حکمرانی»؛ ۱۳. برگزاری بیش ۱۰۰ ساعت مباحثه‌ی اجتهادی با عنوان «ساخت واقعیت اجتماعی» و «تحلیل جامعه‌شناختی وضعیت فرهنگی جامعه‌ی ایران»؛ ۱۴. تدوین اولیه ۴ مقاله پیرامون «فقه الاجتماع»؛ ۱۵. نگارش یادداشتی مفصل در نقد دکتر محمد فاضلی در تخریب حکیم متأله استاد حمید پارسانیا؛ ۱۶. مطالعه‌ی برخی از کتابهای موثر در گام اول انقلاب اسلامی؛ ۱۷. نشستن چند ساعته برخی روزها در صحن‌های حرم رضوی (به صورت خودجوش) و پاسخ دادن به پرسش‌های متعدد و متنوع زائران (شرعی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی) که حقیقتا هم کلام شدن با مردم عزیز با گرایش‌ها و گویش‌های مختلف و فرهنگ‌های متنوع، بسیار زیبا و جذاب و بهجت‌بخش بود. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1762
📌هدف از مطالعات تطبیقی و مقایسه ای (مقارن) (یک تأمل ابتدایی) ✍ سید مهدی موسوی 🔹یکی از انواع پژوهش‌ها، پژوهش مقارن و تطبیقی است که سابقه‌ی طولانی در تاریخ علم بشری دارد و اختصاصی به هیچ فرهنگ و قومیتی ندارد؛ بلکه در همه‌ی ملتها و فرهنگ‌ها نمونه‌هایی از آن وجود دارد. 🔸 در پژوهش‌های مقارن و تطبیقی، به مقایسه میان دو اندیشه پرداخته می‌شود و سعی بر این است تا پس از معرفی دقیق و عمیق هر کدام از طرفین بحث، مقایسه‌ای میان آنها بشود. این مقایسه و تطبیق سه هدف می‌تواند داشته باشد که در مجموع سه رویکرد را می‌توان صورت‌بندی کرد: ۱. کشف تمایزها و مزیت‌ها در این رویکرد، هدف پژوهشگر یافتن تفاوت‌ها و تمایزهای یک اندیشه با اندیشه‌ی دیگر است تا از این طریق بتواند برتری یک اندیشه و یا ناتوانی یک اندیشه با اندیشه‌ی دیگر را نشان دهد و در پایان حکم به برتری یکی بر دیگری دهد و همچنین اصلاح و تجدیدنظر در دیگری را پیشنهاد کند. بنابراین عموما دو متفکر و جریانی انتخاب می‌شود که میان آنها تفاوت و تمایز زیادی باشد و متعلق به دو جریان فکری محسوب شوند. ۲. کشف تشابه‌ها و هم افزایی ها هدف از این رویکرد، مقایسه میان دو اندیشه و کشف تشابه‌ها و عناصر مشترکی است که یا نشانگر درستی آن عناصر مشترک است یا بر وجود توانایی‌های شبیه به هم دلالت می‌کند. لذا از این پژوهش، می‌توان انتظار داشت که به مخاطب بگوید مثلاً اندیشه (الف) همانند اندیشه (ب) است و به همین جهت، می‌تواند به یک سلسله آثار و نتایج مشابه منتهی شود. ۳. کشف امتدادها و مکمل‌ها در این رویکرد، پژوهشگر به مقایسه‌ی دو اندیشه‌ای می‌پردازد که یکی امتداد و ادامه‌ی دیگری محسوب شود. به نحوی که نشان داده شود که مبانی و بنیان‌های نظری در اندیشه (الف) توانسته و یا می‌تواند امتدادها و آثاری داشته باشد که در اندیشه (ب) محقق شده است. البته ممکن است مقصود پژوهشگر این باشد که اندیشه (ب) ادامه و نتیجه‌ی (الف) است و ممکن است بگوید که اندیشه (الف) می‌تواند آثار و نتایجی شبیه از اندیشه (ب) داشته باشد. بنابراین همواره دو متفکری انتخاب می‌شود که رابطه اجمال و تفصیل داشته باشند و بتوانند مکمل یکدیگر باشند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1763
راه قدس از کربلا می‌گذرد. ظاهراً این امر برنامه ریزی شده است https://eitaa.com/hekmat121/1764
ذکر رزمندگان اسلام در دفاع مقدس هنگام حمله به دشمن: وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ [ ﻧﻴﺰ ] ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ،(يس ۹)