📌قَالَ الرِضا علیه السَّلام:
🔹«اَلتَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ»
🔸تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی در امان می دارد.
(عیون اخبارالرضا علیه السلام/ ج2/ ص 54 )
تدبیر پس از نتیجه بی تاثیر است.
چون شیر که بسته در غل و زنجیر است.
از دغدغه ی ندامت آزاد شود.
پیش از عمل آنکه صاحب تدبیر است.
هدایت شده از منهجة الاستنباط (احمد مبلغی)
mollasadra v shariaat.mp3
45.33M
⭕ شريعت در نگاه ملاصدرا
(تعریف شریعت، خصائص شریعت، مقاصد شریعت و رابطه عقل عملی با شریعت)
@manhajah
در این کتاب، نخست، آرای حکیمان و فیلسوفان شرقی و غربی در مورد جایگاه خیال تبیین و شرح شده است. سپس جایگاه خیال در آثار استاد فرشچیان مورد تحلیل و تطبیق با آرای این متفکران قرار گرفته است.
مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان(۵۳۸ اثر)، بر طبق معیار و ملاکهای تعریفشدهای، به ۱۵ طبقه موضوعی خیال تقسیم شده است.
در نهایت نمونه معیار و شاخص هر طبقه، با رویکرد تأویل و بر پایه آرای اندیشمندان، فیلسوفان و هنرشناسان در مورد جایگاه خیال بررسی شده است. مطالب این کتاب در دو بخش و در شش فصل تنظیم یافتهاند.
غلامحسین امیرخانی استاد خط، خوشنویسی روی جلد این کتاب را انجام داده است.
محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ بنیانگذار مکتبی با نام خود در نقاشی ایران است که در عین پایبندی به اصول کلاسیک از تکنیکهای جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی بهره میگیرد. «ضامن آهو»، «پنجمین روز آفرینش» و «عصر عاشورا» از جمله تابلوهای نقاشی این هنرمند اصفهانی است.
کتاب «در کارگه خیال»؛ بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» توسط انتشارات سوره مهر و با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است.
#هنر_متعالی
معرفی آثار پیرامون هنرمند توحیدی استاد محمود فرشچیان افتخار #هنر_اسلامی ⏫⏫⏫
📌هنر و توحید
استاد فرشچیان:
منظور از ساختن ضریح و کاشیکاریهای زیبا و... فقط و فقط به خاطر ستایش و #تقرب به درگاه الهی است و بس. اینها فقط وسیله هستند. برخی از ساخت این ضریحها گله داشتند. جالب اینکه اتفاقا مردم فقیر هم پول دادند و کمک و همراهی کردند تا این ضریحها ساخته شد. زائر خودش را در مقابل ضریح قرار میدهد، چوپ و سنگ و قلم زنی و طراحی وسیله است و هدف و منظور این است که به درگاه الهی نزدیک شویم.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
کتاب قلبهای پاک سعادتمند، شامل اشعار آنشلا رومشینا، شاعر اکراینی آلمانی که در سبک عرفانی نوکلاسیک و با الهام از آثار استاد محمود فرشچیان و با مقدمه ایشان نوشته شده است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی میشود.
این کتاب با همکاری سازمان ملی یونسکو، موزه لوور پاریس، دانشگاه ملی کیف اکراین و دکتر بیژن باران، در ۳۱۶ صفحه در قطع رحلی نفیس همراه با مینیاتورهای استاد فرشچیان، در انتشارات خانه هنرمندان و خانه و فرهنگ گویا به چاپ رسیده است.
اشعار اکراینی این کتاب، توسط دکتر کامران فلاحی ترجمه و به قلم دکتر سعید رمضانی،شاعر و نویسنده متون ادبی و عرفانی ، به شعر بلیغ فارسی برگردان شده است.
این کتاب نفیس و ارزنده، مجموعهای است منحصر به فرد و بی بدیل در تعامل فرهنگی دو فرهنگ شرق و غرب که برای اولین بار در ادبیات ایران اتفاق افتاده و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی خواهد شد.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌عصر عاشورا تجلی هنر قدسی
🔹استاد فرشچیان در باره نحوه طراحی این اثر میگوید:
«سه سال پیش از انقلاب روز عاشورا مادرم مرا نصیحت کرد و گفت: به روضه گوش کن تا چند کلمه حرف حساب بشنوی؛ و من با ایشان گفتم: من اول در اتاقم کاری دارم بعد خواهم رفت. حال عجیبی به من دست داد. وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری».
این اثر توسط او به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌ستایش پروردگار
🔹تابلوی 'ستایش پروردگار' از آیه شریفه و زیبای «یسبحلله مافیالسماوات و ما فیالارض» برگرفته شده و خلق آن یك سال و نیم به طول انجامیده است.
🔸ستایش پروردگار اثری است كه تمام موجودات اعم از انسان، جن و دیو و فرشته و حیوانات مختلف را در حال ستایش و تضرع به درگاه قدسی و نورانی پروردگار به تصویر كشیده است؛ موضوعی كه حالت درنده خویی و سبعیت را از همه موجودات بویژه درندگان میگیرد و همه را غرق در وحدانیت پروردگار و در كنار هم به امر واحد ستایش پروردگار مشغول میسازد.
🔸هنرمند توحیدی استاد فرشچیان در باره این اثر گفته است:
«در این اثر از رنگهای بسیار استفاده و سعی كردم هر رنگی را نیز در جای خودش استفاده كنم. ضمن اینكه زمانبندی خاصی نیز برای انجام كار نداشتم، یعنی بسته به حال و توانم روی آن كار كردم. هرچند وقت زیادی برای آن صرف كردم.»
🔹تابلوی ستایش پروردگار در ابعاد 101سانتیمتر و 6میلیمتر در 81 سانتیمتر و 3 میلیمتر و با رنگ آكریلیك روی مقوا به تصویر كشیده شده است.
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 بانوی هنرمند
🔹خانم زینت السادات امامی فرزند عالم و هنرمند معروف اصفهان حجت الاسلام میرزا آقا امامی استادِ هنرمند توحیدی استاد فرشچیان
🔸بانوی خالق تابلوی اعجاب آور "معراج"
بانو زینت السادات در مینیاتور، تذهیب و سوخت چیره دستی شگفتآور است و در گل و بوته سازی به شیوه ایرانی همه جا آوازه در انداخته است. و از آثار مهم و برتر وی در هنر سوخت، تابلوی بزرگ معراج پیامبر(ص) است که سالهاست مشغول خلق و آفرینش آن است.
🔹معرفی در:
📌دست غیب تابلوی «معراج» را هدایت کرد/ از فراق «معراج» بیمار شده ام - ایمنا
https://www.imna.ir/news/307776
خانم امامی می گوید:
🔸بحث مذهبی تابلوی معراج زیر نظر آیت الله حاج آقا احمد امامی و آیت الله حاج آقا حسن امامی بود و حتی از شخص حاج احمد آقا دستنوشته دارم مبنی بر اینکه این تابلو از نظر مذهبی زیر نظر ایشان کار شد. من ۴ کتاب درباره معراج داشتم اما وقتی به حاج آقا احمد امامی نشان دادم ایشان گفتند "قبل از اینکه شما مطالعه کنید بدهید من مطالعه کنم" و بعد از اینکه کتابها را خواندند به من گفتند که راویِ یکی از این کتابها فردی سُنی بوده است.
🔹من وضو می گرفتم و دو رکعت نماز میخواندم و بعد روی تابلوی معراج کار میکردم، بعد دیدم نماز خواندن کمی وقت گیر است برای همین فقط وضو می گرفتم و بعد کار روی تابلوی معراجم را شروع می کردم. من با وضو این تابلو را تمام کردم. در این ۳۰ سال که روی این تابلو کار می کردم مکه عُمره رفتم، کربلا رفتم ولی همینطور پریشان بودم تا برگردم و به سراغ معراجم بروم.
📌 رتبۀ اصلی را خدا به بنده اش میدهد
https://www.imna.ir/news/307781
🔹معرفی استاد هنرمند میرزا آقا امامی
میرزا آقا امامی، مبدع تابلوی سوخت بود - ایمنا
https://www.imna.ir/news/342522
http://takhtefoulad.ir/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/Mashahir?ItemId=1008
https://yasinatelier.kowsarblog.ir/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C
#هنر_متعالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مظلومیت علمی امام خمینی (ره)
🔹شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبۀ علمی ایشان مشخص نشده است.
🔸به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و زکاوت، فرد ممتاز و بی نظیری بود، نمی خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده ایم.
🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است.
🔸یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری های امام نبود و فقط در جنبۀ علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفادۀ زیادی می توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت.
🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود.
📚 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌جایگاه خطا در تفکر انتقادی
استاد شهید مطهری:
🔹 عالیترين مظهر عقل و تربيت صحيح، #خطايابی_از_خويشتن است؛ يعنی انسان بتواند در دريای ژرف افکار و انديشهها و تمايلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بيابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند.
🔸 از بشر انتظار اينکه خطا نکند، خطاست، بشر جايزالخطاست؛ ممکن الخطاست.
🔹 از بشر بايد انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند. يعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟ يعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند.
🔸 فرق مؤمن و غير مؤمن در اين نيست که اين خطا میکند و آن خطا نمیکند؛ فرق آنها در اين است که مؤمن خطای خود را تکرار نمیکند، بيش از يک بار خطا نمیکند، اما غير مؤمن چندين بار صدمه کاری را میخورد و باز آنقدر بصيرت ندارد که بار ديگر تکرار نکند.
🔹 از خداوند مسئلت داريم که به ما توفيق دهد از خطاها و لغزشهای خود پند بگيريم.
📚 حکمتها و اندرزها (شهید مطهری) ؛ ج ۱ ص ۶۷
#تفکر_انتقادی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌جامعه، فرهنگ، هویت
۱. قوام جامعه به فرهنگ است وهر جامعه ای از فرهنگی تمایز بخش برخوردار است. هرفرهنگی نیز از استعدادها و ظرفیت های ممتازی بهره مند است که موجب تمایز آن از ساير فرهنگ می شود و براساس آن جامعه ای شکل بگیرد. به تعبیر دیگر، اگر ظرفیتهای ممتاز نبود فرهنگی متمایز شکل نمیگرفت و اگر فرهنگ متمايز ومستعد نبود جامعه ای مستقل قوام نمییافت.
۲. هیچ فرهنگی، باطل محض ورذیلت مطلق نیست چرا که اگر چنین میبود هیچگاه وجود نمییافت واجتماع انسانی جریان پیدا نمیکرد و مردمانی را به گرد خود جمع نمیکرد. اگر فرهنگی، نمود دارد وجریان یافته وجمعیتی راقوام داده است نشان ازاین داردکه سطحی از حق، منافع واقعی و ظرفیتهای تاثیرگذاری را دارا است و به اعتبار و میزان همان بهره مندی از حقیقت، وجود و جریان یافته است و در زمین پایدار شده است. بنابراین هیچ فرهنگی باطل محض نیست هرچند ممکن است در آن باطل، خرافه و رذیلت هم وجود داشته باشد و حتی این جنبه غالب هم باشد. لکن این موجب نمی شود از استعدادها و ظرفیت های فرهنگی نادیده گرفته شود.
۳. انسانی که دغدغه انسان و تمدن انسانی دارد، چشم بر روی هیچ فرهنگی و جامعه ای نمی بندد و خود را از شناخت و بهره گیری از استعدادها و ظرفیت های آن محروم نمی سازد. بلکه با حکمت و عقلانیت در فرهنگها عمیقا می نگرد، همدلانه آنها را فهم می کند، از افت و خیزها، صعود و سقوطها، تعالی و انحطاطهای آن جوامع درس می گیرد و از ظرفیتهای آنها برای خروج از فروبست های جامعه خود الهام می پذیرد و طرحی نو در می اندازد و خود را و فرهنگ جامعه خود را بازخوانی و در صورت لزوم بازسازی می کند.
۴. بنا براین نگرش، تحوّل و تعالی سنت جاری در فرهنگ و قاعده قدرت آفرین در جامعه است. جامعه ای که به تحوّل و تعالی مداوم می اندیشد و برای پویایی و پیشرفت، طرح فکر شده و برنامه ی راهبردی و عملیاتی دارد، جامعه ای زنده و بانشاط است و سرنوشت محتوم آن تعالي و پیشرفت است.
۵. پیشرفت و تعالی نه محصول ساخت حقوقی و ابزار تولید و فن آوری های روزآمد است - که اینها همه نمادها و خروجی های پیشرفت و تعالی است-، بلکه محصول تحول و پویایی در ساخت حقیقی و زیرساختهای فرهنگی جامعه است.
۶. راه و طریق تحول و پویایی یک فرهنگ، #تبادل_فرهنگی است، بده بستان فرهنگی، رفت و آمد فرهنگی، بهره گیری و بهره دهی علمی و عملی است. تبادل حکیمانه و عاقلانه، پنجره نوآوری های خلاقانه، طرح های ایده پردازانه و پروازهای افق گسترانه است.
۷. تبادل فرهنگی، از یک سو فرع بر داشتن عقل صائب و چارجوب و مضامینی از عقلانیتِ عملی رهایی بخش و طرح اجتماعی سازنده است. چرا که اگر این نباشد رصد، گزینش، داوری و سنجش ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر محصولِ تفکر انتقادی، فهم همدلانه، سنجش منصفانه، خلاقیت جسورانه، نوآوری مؤدبانه و مستقلانه است.
۸. در مقابل تبادل فرهنگی دو طریق دیگر است: #تقلید_فرهنگی و #تحجر_فرهنگی. دو راهی که دو مانع اصلی بر سر راه تحول و پویایی فرهنگ و جامعه هستند. توان خلاقیت و نوآوری را ذبح، و ناامیدی و خمودگی را حاکم می کنند جامعه در تکرارها درجا می زند، هیچ افقی را رصد نمی کند و هیچ ظرفیت را جذب و هیچ طرحی(ایده ای) را خلق نمی کند.
۹. تبادل فرهنگی میان حال، گذشته و آینده؛ میان سنت و تجدد؛ میان ذهن و عین؛ میان فطرت و هویت، میان علم و تجربه، میان غرب و شرق همگی از مصادیقِ صحیح، ثمربخش و ضروري تبادل فرهنگی در جامعه پویا و تحول خواه است.
۱۰. از میان همه سرمایه ها و ظرفیتهای فرهنگی برای رشد و تعالی یک جامعه، هویت تاریخی و میراث علمی و عملی همان جامعه، جایگاه متفاوت و نقش فوق العاده مهمی دارد و هیچ چیز نمی تواند جای خالی آن را پُر کند. تاريخ و سرمایه های تاریخی و فرهنگی - اعم از علم و تجربه، ارزش و هنجار، آداب و رسوم، مناسک و شعائر، هنر و صنعت - زیرساخت هویتی (خودی) افراد و سازنده ی اکنونیت آن جامعه است. آن کس که درصدد شناخت عمیق هویت خود و تحليل چرايي اکتونیت جامعه خود و خروج از بن بست ها و فروبست ها، تولیدات و تکرارها، سکونها و انجمادهااست از این سرمایه غفلت نمی کند و همواره می اندیشد که:
اول: چرا باید با تاریخ فرهنگی و میراث علمی و عملی گذشته خود، گفتگو کرد و با آن تبادل فکری وفرهنگی برقرار ساخت از یک سو آن را بازخوانی و بازسازی کرد و از سوی دیگر از آن درس گرفت.
دوم: با چه بخشی و چگونه با آن مواجه شد؛
سوم: چه چیزی را از آن برگزید؛
چهارم: چگونه آن را درک، فهم و تفسیر نمود؛
پنجم: چگونه آن را در ساخت نظام معنایی و شبکه دانشی خود وارد کرد؛
ششم: چگونه آن را در سیاستگذاری ها و تصمیم گیرها و راهبردنویسی جاری کرد؛
هفتم: چگونه آن را در حوزه عمومی گفتمان سازی و جریان سازی کرد به نحوی که به تقابل اجتماعی و ستیز با خودي امروز خود نینجامد بلکه به اصلاح امور و خروج از بن بست ها و فروبست ها بیانجامد.