eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
530 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مسأله حق فرد و حق جامعه‌‌‌‌‌ استاد شهید مطهری: از آن جمله مسائلي که در ايدئولوژي اسلامي بايد طرح و شناخته شود اين است که آيا حق فرد مقدم است يا حق جامعه؟ سابقه اين بحث در اروپا نيز تحت عنوان «آزادي فرد و قدرت دولت» مطرح بوده و قابل بحث است. در اينجا آيه کريمه‌‌‌‌‌ «ألنَّبِي أوْلي‌‌‌‌‌ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أنْفُسِهِمْ»که ريشه اين مطلب است بايد بحث شود و به طورکلي باب تزاحم و اهم و مهم بايد بررسي شود. در همين جا قاعده لاضرر و لاضرار مورد توجه واقع شود. مسأله حق وضع ماليات، حق تخريب خانه‌‌‌‌‌ها براي خيابانها، حق ملي کردن بعضي صنايع، حق عمومي کردن برخي سرمايه‌‌‌‌‌ها و امثال اينها بحث شود. در همين جا مسأله احتکار و حق حاکم درباره محتکر و اينکه آيا مورد احتکار خاص است يا عام، بايد بحث شود (رجوع شود به کتاب (تنبيه الامة) مرحوم نائيني و مقاله «حکومت و زعامت» علامه طباطبايي). مسأله تقدم حق عموم بر حق فرد، ضمناً مسأله عدالت را و اينکه آيا اين کار ظلم است يا نه پيش مي‌‌‌‌‌کشد. در اينجا بايد به مفاهيم سه گانه عدالت که در (عدل الهي) توضيح داده‌‌‌‌‌ايم توجه کنيم و بيان کنيم که در اينجا تنها عدالت به مفهوم توازن حکم نکرده است بلکه عدالت به مفهوم اعطاء به مستحق نيز چنين حکم مي‌‌‌‌‌کند، يعني در اينجا خود جامعه ذي حق است. منبع: یادداشت‌ها ج۱ ص۴۶۳ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌راز و رمز تحرک و انعطاف در قوانين اسلامي‌ استاد شهید مطهری: مطلب ديگري که بايد روشن شود اين است که مفکران اسلامي عقيده دارند که در دين اسلام راز و رمزي وجود دارد که به اين دين خاصيت انطباق با ترقيات زمان بخشيده است؛ عقيده دارند که اين دين با پيشرفتهاي زمان و توسعه فرهنگ و تغييرات حاصله از توسعه هماهنگ است. اکنون بايد ببينيم آن راز و رمز چيست و به عبارت ديگر آن «پيچ و لولايي» که در ساختمان اين دين به کار رفته و به آن خاصيت تحرک بخشيده که بدون آنکه نيازي به کنار گذاشتن يکي از دستورها باشد مي‌تواند با اوضاع متغير ناشي از توسعه علم و فرهنگ هماهنگي کند و هيچ گونه تصادمي ميان آنها رخ ندهد، چيست؟ اين مطلبي است که در اين مقاله بايد روشن شود. بعضي از خوانندگان توجه دارند و خودم بيش از همه متوجه هستم که اين مطلب جنبه فني و تخصصي دارد و تنها در محيط اهل تخصص بايد طرح شود. اما نظر به اينکه در ميان پرسش کنندگان و علاقه مندان فراوان اين مسأله- که همواره با آنها مواجه هستيم- افراد بدبين زيادند و باور نمي‌کنند که چنين خاصيتي در اسلام وجود داشته باشد، ما تا حدودي که بدبينان را از بدبيني خارج کنيم و براي ديگران نمونه‌اي به دست دهيم وارد مطلب مي‌شويم. خوانندگان محترم براي اينکه بدانند اين گونه بحثها از نظر دورانديش علماي اسلام دور نمانده، مي‌توانند به کتاب بسيار نفيس تنبيه الامة تأليف مرحوم آية اللَّه نائيني (اعلي اللَّه مقامه) و به مقاله گرانبهاي «ولايت و زعامت» به قلم استاد و علامه بزرگ معاصر آقاي طباطبايي (مدّ ظلّه) که در کتاب مرجعيت و روحانيت چاپ شده است و هر دو کتاب به زبان فارسي است مراجعه نمايند. (نظام حقوق زن در اسلام ص۲۰۲) 🔹اختيارات حاکم‌ علاوه بر آنچه گفته شد يک سلسله «پيچ و لولا» هاي ديگر نيز در ساختمان دين مقدس اسلام به کار رفته است که به اين دين خاصيت ابديت و خاتميت بخشيده است. مرحوم آية اللَّه نائيني و حضرت علامه طباطبايي در اين جهت بيشتر بر روي اختياراتي که اسلام به حکومت صالحه اسلامي تفويض کرده است تکيه کرده‌اند. (نظام حقوق زن در اسلام ص۲۰۸) ✅ https://eitaa.com/hekmat121
💢 هوشمندی فیلسوفان انقلاب اسلامی در شناسایی عقبه فکری دشمن ببینید، یک روز در این کشور ــ... صحبتِ پنجاه شصت سال قبل است ــ توده‌ای‌ها فعّالیّت میکردند؛ فعّالیّت تبلیغی و غیره. ظاهر مطلب این بود که این یک جوانِ توده‌ای است، به منِ جوانِ آخوند یا غیرآخوند رسیده و مثلاً میخواهد حرف خودش را بر ذهن من غالب کند؛ این ظاهر قضیّه بود، امّا باطن قضیّه این نبود. باطن قضیّه این بود که حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاه فکری و سیاسیِ گسترده‌ای به نام «شوروی»؛ توده‌ای‌ها اصلاً از آنجا تغذیه می شدند، ارتزاق مادّی و فکری میکردند؛ با منبع مارکسیسم مواجهید. لذا اینجا دانشمندان هوشمند آن روز ما، مثل مرحوم علّامه‌ نرفتند سراغ اینکه جواب این‌ها (جوان توده‌ای) را بدهند، جواب مارکسیسم [را دادند]؛ این [کتاب] «روش رئالیسم» جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطه مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند. بسیاری از کارهای مرحوم شهید از این قبیل است؛ یعنی صحنه را بشناسیم، بدانیم چه کسی با ما طرف است. بیانات رهبری در دیدار طلاب؛ ۱۴۰۲/۴/۲۱ https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از حمید پارسانیا
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیق‌ترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیل‌هایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانش‌های شیعیان بازتاب آن یافته است. ❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعه‌ای الهی دیده می‌شود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است. ✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفته‌اند، مشمول این حکم می‌شوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است. 🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل می‌کنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد. ♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومت‌های سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایه‌های اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند. 🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. 1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است. 2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانه‌ترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد می‌شود. 3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوه‌ای تصور می‌شود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزنده‌اند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرت‌های موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار می‌گیرد. 🎙استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
📌مقتضیات زمان یا نیازهای زمان استاد شهید مطهری: من از اين کلمه «مقتضيات» خيلي خوشم نمي‌‌‌‌‌آيد. بايد بگوييم «نيازهاي زمان»، چون مقتضيات ممکن است با هواهاي نفساني يا با پسند زمان اشتباه شود. ما طرفدار انطباق اسلام با پسند زمان نيستيم، پسند زمان بايد خودش را با اسلام منطبق کند. ولي طرفدار انطباق اسلام با نيازمنديهاي واقعي زمان هستيم، يعني خود اسلام طرفدار اين مطلب است. منبع: اسلام و نیازهای زمان ✅ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مرثیه‌خوانی رهبرانقلاب به زبان ترکی درباره سيدالشهدا (ع) در اردبیل
📌 پیچ تاریخی و موقف ما پیچ تاریخی همه‌ی جهان را دچار دگرگونی و آشوب می‌کند، وضعیت امروز ما برآمده از موقف ما در این پیچ تاریخی و وضعیت جهانی است. مهم این است که این وضعیت را درست بفهمیم و از آثار و تبعات بنیان‌برافکن آن به درستی پرسش کنیم. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 پرسش از پیچ تاریخی سلام علیکم یک سوال..... 👇 این پیچ تاریخی که حضرت آقا ازش بارها صحبت کردن در کلام حضرت آقا بیشتر به عنوان یک فرصت و نقطه قوت برای ج.ا.ا مطرح شده؛ چرا شما انقدر نگاه منفی و مخرب به این پیچ تاریخی دارید؟ ♦️پاسخ: سلام علیکم فرصت بودن این پیچ تاریخی در گرو فهم و پرسش از آن و دقت در ماهیت و جوانب مختلف آن است. این پیچ تاریخی همه‌ی عالم انسانی را در دگرگون کرده و همه‌ی جهان را درگیر ساخته است. پرسش کردن و فهم کردن آن امر منفی نیست. طریقی برای شناخت فرصت‌ها و بهرمندی از آنها برای رقم زدن آینده است. با نگاه‌های بسیط و ساده نمی‌توان از این فرصت تاریخی استفاده کرد. بلکه به ذهن‌های نقاد و چشم‌های تیز بین و جهادگران مجاهد در عرصه حکمت و فرهنگ نیاز است تا همچون متفکران اصیل انقلاب اسلامی طی طریق کنند و در عرصه‌های جهانی بدرخشند. این طلب پرسش‌ و فهم را حضرت آقا بارها و بارها از نسل جوان و حوزویان داشته‌اند. آخرین بار هم در دیدار حوزویان ۱۴۰۲. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📸 تجمع اعتراضی مردم شیراز در محل کتک‌زدن مادرِ آمربه‌معروف 🔷کمپین درخواست برخورد قاطع با ضارب در کمتر از ۲ روز ۷۲ هزار امضا جمع کرده است. لازم به ذکر است که ساعتی پیش عکسی از زن و مردی با دستبند منتشر شد که پیگیری‌های بعدی نشان داد عکس مربوط به ضاربان شیراز نیست. البته پلیس اعلام کرده این افراد بازداشت شده‌اند اما عکس متعلق به بازداشت آن‌ها نبوده. @Farsna - Link
📌کلمات به ظاهر مترادف با معانی متمایز ۱. هست و است ۲. دلیل و علت ۳. مشکی و سیاه ۴. سرخ و قرمز ۵. تند و سریع ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی (فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی) ✍ سید مهدی موسوی 🔹انقلاب اسلامی محصول و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گسترده‌ی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود. 🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاه‌آبادی آغاز شد که بزرگترین دانش‌آموخته این مدرسه بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهده‌دار شد. 🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطه‌ی آن عموم جامعه به ابعاد زندگی‌ساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود. 🔹 البته نقش علامه‌ی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزه‌های علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به دارایی‌های بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند. 🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاش‌های قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیش‌قراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست. 🔹 شخصیت‌های ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی‌آملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیان‌های فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقی‌های اراده‌گرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند. 🔸 پس از وفات رهبر حکیم و فقیه بی‌نظیر حضرت ایت‌الله العظمی امام خمینی، زعامت انقلاب اسلامی به حکیم و فقیه نظام‌پرداز حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رسید که از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند و از همرزمان سایر حکیمان و متفکران در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی بودند. آیت الله خامنه ای همچون امام خمینی این نهضت فکری و فلسفی را ارج نهاده و بر گسترش آن و امتداد حکمت متعالیه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تاکید داشتند و علی‌رغم دشمنی‌ها و مخالفت‌های چهره‌های معروف با فلسفه و عرفان اسلامی، به حمایت تمام قامت از آن پرداختند. از یک سو به تبیین ابعاد فکری و فلسفی مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی می‌پردازند و از عقلانیت توحیدی آن دفاع می‌کنند و برای آشنایی با مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی. همه ساله همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص نسل جوان را به مطالعه‌ی همه‌ی آثار فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیت‌الله مطهری سفارش می‌کنند. 🔹 آیت الله العظمی خامنه‌ای با پیشنهاد و پیگیری تاسیس مجمع عالی حکمت در حوزه علمیه قم سنگ بنای بقا و پویایی فلسفه و حکمت را گذاشتند و با معرفی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به عنوان استوانه‌های فلسفی انقلاب اسلامی در دوران جدید، ادامه مسیر نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی راتثبیت کردند. 🔸 به همت متفکران وفیلسوفان انقلاب اسلامی نسل جدیدی ازفلاسفه ومتفکران انقلابی تربیت شده‌اند که علاوه برتضلع در حکمت اسلامی درصدد گسترش فکر وفرهنگ انقلاب اسلامی هستند ودر خلأ فلاسفه‌ی نسل قبل، اماده‌ی راهبری نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی هستند. برخی از معروفترین متفکران وفیلسوفان والاهیدانان نسل جدیدانقلاب اسلامی عبارتنداز: حضرات آیات: استاد غلامرضا فیاضی استاد حمید پارسانیا استاد سید یدالله یزدانپناه استاد علی ربانی‌گلپایگانی استاد محمدرضا عابدینی استاد حسن رمضانی استاد علیرضا اعرافی استاد علی‌اکبر صادقی رشاد 🔹 ان شاءالله در سلسله یاداشت‌هایی معرفی خواهند شد. https://eitaa.com/hekmat121
✍️ یادداشتی از استاد عالی به پاسخ یاداشتی از استاد علیدوست ◻️بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبربزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند. 📎 متن کامل ___________حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در یادداشتی به آقای علیدوست پاسخ داده است که متن آن به این شرح است: یکی از اساتید فقه، که پیشتر با کنایه و در لفافه در دفاع از بی‌حجابی سخنانی گفته بود و وقتی مورد نقد ناقدان قرار گرفت، برخوردی عالمانه و فقیهانه از خود نشان نداد؛ اخیراً نیز در قالب کوتاه‌نوشتی، «احساس تکلیف» کرده است که به جای ارائه دفاعی درست از انقلاب و نظام اسلامی، به زعم خود به نقد برخی از دفاعهای نادرست «مجاهدان عرصه تبیین» از نظام و انقلاب اسلامی بپردازد! در این میان نکاتی گفته است که این بنده هم «احساس تکلیف» کردم! که به اختصار ملاحظاتی را درباره آنها بیان کنم: متن کامل https://www.hawzahnews.com/news/1102185 ------------------------------ ✍️ یادداشتی از آیت الله علیدوست: دفاعی عقیم و پرهزینه ◻️این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت‌، نقشه‌های بسیار پیچیده‌ای اجرا می‌کنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم السلام می‌گوییم، مراقب سوء استفاده‌های احتمالی و قطعی، از گفته‌هایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! 📎 متن کامل
ارزش سنت‌ها نزد غرب‌گریان چپ و راست
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
🔴 سخنان حکیمانه حضرت آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله در مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین علیه السلام 👈چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته.
📌علت پیدایش نظریات خشونت‏آمیز و افراطی علیه دین در اروپا استاد شهید آیت‌الله مطهری: 🔸علت پیدایش نظرات بسیار تند علیه دین یک جریان خاصی است که در مغرب‏زمین به وجود آمد و مردم را به اصل دین بدبین کرد، بلکه در مردم عقده و کینه راجع به دین ایجاد کرد. 🔹رفتار ضد دین کلیسا و آن اینکه کلیسا در مغرب زمین به یک استبداد و خشونت عجیب که با طبیعت دین ناسازگار است دست زد و آن اجبار مردم به عقیده و شکنجه‏های سخت و آدم‏سوزی‏ها به بهانه‏های مختلف و تفتیش و تجسس عقاید [بود] 🔸این کار بود که دل‏پری‏هایی ایجاد کرد و عده‌ای را بکلی بدبین و بیزار کرد و شروع کردند به اظهارنظرهایی خشونت‏آمیز علیه دین. 🔹دین یک امر خشن بود برای آنها، لهذا در مقام برآمدند که توجیه و تفسیرکنند این بلا از کجا به جان بشر افتاده، زیرا هر بلایی در اجتماع بشری باید یک علت خاص داشته باشد، اصل و حکم می‌کند که آن بلا نباشد. علیهذا اظهارنظرها علیه دین در اروپا خود از یک سرچشمه می‌گیرد. 📌دین در مشرق زمین سیادت روحانی داشته و در مغرب سیادت اجباری و دیکتاتوری‏: 🔸در مشرق زمین، دین همیشه سیادت روحانی داشته نه سیادت مادی و زوری. اسلام تفتیش و تجسس را جایز نمی‌داند، عقوبتهای شدید را تجویز نمی‌کند. دین اسباب زحمت و شکنجه و ارعاب و اختناق و وحشت نبوده است. یادداشت‌ها ج۴ ص ۲۲۵. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
چهارشنبه‌های اندیشه و تفکر در کتاب فرهنگ این هفته به بررسی نظام فکری امام خمینی بر اساس کتاب های منتشر شده اختصاص دارد. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «کتاب‌ فرهنگ» چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ به مدت ۶۰ دقیقه با محوریت نظام فکری امام خمینی ره به کارشناسی دکتر محمد رسول تبیک از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه بخش های متنوعی دارد که از جمله آنها نویسندگی با عنوان: (قدم به قدم با قلم) است که به نویسندگی خلاق می‌پردازد، بخش شابک که علی جویا آن را تدارک دیده است به معرفی و خوانش کتاب اختصاص دارد و سمیه نجفی هم شنوندگان را با رویدادها و تازه‌های نشر آشنا می‌کند و‌ حمیرا فراتی گزارشگر برنامه است. در این برنامه سید مهدی موسوی نویسنده و پژوهشگر به عنوان کارشناسان تلفنی در خصوص موضوع برنامه صحبت می‌کند. همچنین کتابهای سیری در ساحل اثر محمد تقی مصباح یزدی، مهربان تر از نسی نوشته محمدرضابایرامی؛ در سایه آفتا اثری از محمدحسین رحیمیان ‌و امام خمینی و خود آگاهی تاریخی نوشته اصغر طاهر زاده در این برنامه معرفی می‌شوند. «کتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر، با گویندگی و نویسندگی راضیه گردکاهد روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.
⭕️ بيدار باشيد که آزمون های بزرگ در پيش است! ◽️اَلا وَ اِنَّ بَلِيَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَيْئَتِها يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّي يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ 💠آگاه باشيد، تيره روزى ها و آزمايش ها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد. 🔹️سوگند به خدایی كه پیامبر (ص) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه ای كه در غربال ریزند، یا غذایی كه در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آنكه پایین به بالا، و بالا به پایین رود 🔹نهج البلاغه ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌تلنگر تفکر انقلاب اسلامی که محصول حکمت الهی و فقاهت جواهری و عرفان اصیل اسلامی است و با فرزانگی چون یگانه‌ی دوران حضرت امام خمینی ، مفسر قرآن علامه طباطبایی ، علامه‌ی نابغه شهید مطهری و متفکر انقلابی شهید بهشتی و حکیم فرزانه آیت الله خامنه‌ای هویت یافته است امروز در آستانه‌ی اسارت توهمات و مدعی خلوص و تمدن‌سازی است. قبل از انحراف و تحریف تفکر انقلاب کاری باید کرد. هر روز که می‌گذرد توهماتشان بیشتر در سطوح زیرین فرهنگ و اجتماع مستقر می‌شود و بیشتر از تفکر اصیل انقلاب اسلامی دور می‌شویم. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی از اقدامات امام سجاد(علیه‌السلام) رهبر معظم انقلاب: ‌امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند... ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وادار کنند. نقل از روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 بنیان علوم انسانی فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔹در علوم انسانی می‌بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ 🔸این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق می‌گذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق می‌گذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبه‌های زیست‌شناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانی‏شان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچه‏‌ها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟. 🔹این همان مسئله‌ بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسان‌هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک می‌داند، چنانکه می‌گوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسان‌هایی نیز می‌گوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند. 🔸چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این‏ امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله‌ انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله‌ انسان و انسانیت و مسئله‌ انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده‌اند. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که از نظر مکاتب مادی، انسان برتر و انسان فروتر چگونه انسانهایی هستند و ملاک برتری و ملاک فروتری چیست؟ این سؤال بود، حال ببینیم جواب چیست استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 ✅ https://eitaa.com/hekmat121