eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
529 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 از جاکندگی معرفتی و عصبانیت افسارگسیخته‌ی اجتماعی در فضای عینی و مجازی 🔸در طول ۱۴ سال گذشته و بعد از فتنه ۸۸ بارها با دوستان از بحران آگاهی و از جاکندگی معرفتی در جامعه‌ی ایرانی و گسترش سوفسطائیان در عرصه‌ی رسانه و خطابه، موسیقی و مداحی، بازیگری و نویسندگی سخن گفته‌ شد و هربار هم با مخالفت جمعی از دوستان و برچسب زنی آنها مواجه شده است. 🔹 در همان سالهای پایانی دهه هشتاد در جلسات با دوستان مختلف بحث می‌شد که فتنه ۸۸ محصول یک گسست معرفتی در جبهه‌ی انقلابیون است. گسستی که ریشه در تشتت فکری و فلسفی جریان‌های مدعی انقلاب دارد. گفته می‌شد که ما در آغاز این گسست هستیم و فتنه ۸۸ یک تذکار برای اصلاح و ترمیم این گسست معرفتی و بازگشت به بنیان‌های فلسفی انقلاب اسلامی است و نباید اجازه بدهیم افرادی از منبری‌ها و تریبون‌دارها به عنوان رهبر فکری و نظریه‌پرداز انقلابی معرفی شوند چرا که به بحران آگاهی و گسست معرفتی و توسعه‌ی سفسطه و خطابه می‌انجامد. اما هیچ کس توجهی نکرد بلکه مقابله‌هایی هم شد که بماند. 🔸اما دیگر امروز، گسست معرفتی و بحران آگاهی در جبهه مدعیان انقلاب اسلامی واضح شده است و حضور فعال و تأثیرگذار این پدیده‌ آشکار شده است و اهل رسانه و خطابه، تصمیم‌گیر و میدان‌دار بخش زیادی از جریان‌های سیاسی (چپ و راست،انقلابی و غیر انقلابی) شده است و مردم جامعه را به چپ و راست، این لیست و آن لیست فرا می‌خوانند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. هرکدام به گونه‌ای خود را نماد مردم می‌دانند و سایر جریانات را غیرمردمی می‌خوانند و از این طریق وحدت ملی را تضعیف و اعتماد عمومی را تخریب می‌کنند و در مواردی نظام اسلامی را با به خیابان کشاندن مردم تهدید می‌کنند. 🔹 عصبانیت‌های افسارگسیخته‌ی مجازی، برخی از رفتارهای خشن اجتماعی، اتفاقات چهارشنبه‌سوری و ضعف فرهنگ قانون‌مداری از آثار نفوذ این جریانات در جامعه اسلامی است. 🔸 تمام این مشکلات ریشه در و از مبانی فلسفی و الهیاتی انقلاب اسلامی و دوری از آثار فکری و فلسفی متفکران انقلاب اسلامی و جایگزین شدن افراد دیگری به عنوان متفکر و نظریه‌پرداز دارد. از این بدتر اینکه هم داریم و خود را بی‌نیاز از مطالعه و تفکر در آثار متفکران و فیلسوفان انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌دانیم. 🔹زمانی که هر گوینده و سخنرانی در جامعه، جایگاه و نقش متفکر و نظریه‌پرداز مستقل و نوآور پیدا می‌کند و در هر کوی و برزن برای او فرش قرمز پهن و تابلوهای رنگ‌و‌وارنگ نصب می‌شود، وقتی که هر کس با هر گرایش و مسلک سیاسی و اخلاقی و تربیتی با حمایت نهادهای انقلابی و آستان‌های مقدس، برای نوجوانان و جوانان دوره و اردو برقرار می‌کنند و به جای بیان بنیان‌های فکری و فلسفی انقلاب اسلامی براساس آرا و اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری و شهید مطهری چیزهای دیگری را آموزش می‌دهند و دیگرانی را به عنوان فیلسوف و عارف و ... معرفی می‌کنند که اصل بنیان‌های فلسفی انقلاب را قبول ندارند، این وضعیت استغنا و بیگانگی و بحران آگاهی در میان نیروهای انقلابی دور از انتظار نیست. 🔸امروز کنش‌انقلابی، بی‌مبنا و بی‌بنیان و در عین حال سطحی و ظاهربینانه شده است و از پشتوانه‌ای عمیق فلسفی و الهیاتی برخوردار نیست. احساسات و هیجانات برآمده از رسانه و خطابه میدان‌دار تعیین خطوط کنشکری‌های انقلابی و اجتماعی شده است. امروز کمتر کتاب می‌خوانیم و کمتر در کلاس درس حکمت و معارف انقلاب اسلامی شرکت می‌کنیم، به توئیت‌خوانی و یادداشت خوانی و بیشتر به دیدن عکس و فیلم‌های کوتاه در فضای مجازی عادت کرده‌ایم و نهایتا در سخنرانی یک آدم همه‌چیز دان شرکت می‌کنیم و حساب شرق و غرب عالم به دستمان می‌آید و با همان یک فیلم و یا سخنرانی می‌توانیم تکلیف عالم و آدم را روشن کنیم. سطحی‌انگاری و ظاهر‌بینی، کم عمقی و بی فکری بر جامعه‌ی ما غلبه پیدا کرده است. باید از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کنیم. باید به مطالعه‌ی کتاب‌های فلسفی و الهیاتی متفکران انقلاب اسلامی و تفکر و تعمق در بنیان‌های فکری و فقاهتی انقلاب اسلامی باز گردیم. مشکل جبهه انقلاب آنگونه که همه می‌گویند، نیست، مشکل و تشتت در مبانی فکری و بنیان‌های فلسفی و کلامی انقلاب است. 🔹حکما و عقلای قوم از هر طیف و مسلک، کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب، ایران و مردم دارند فکری به این وضعیت اسغناک کنند و به میدان فکر و اندیشه بیایند و با یک اجماع ملی و ارتباط عمیق با مردم، راه را بر اختلاف‌افکنی‌های گونه‌های متنوع از سلبریتی‌ها و سوفسطائی‌مسلکی از هر جریان سیاسی و گروه اجتماعی ببندند و مسیر درست و‌ اصیل انقلاب اسلامی را بر اساس بنیان‌های عمیق فلسفی و فقاهتی آن بدون افراط و تفریط تبیین کنند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1666
📌 غربی‌ها در مواجهه با ملاصدرا از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود ـ ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود ـ یکی از دوستان‌مان نقل‌ می‌کرد ـ من خودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا. بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیط‌های عملیِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به  و است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است. ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز این‌ها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب‌شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سال‌ها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. ✍ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها  ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶ ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان رهبری:👇 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1667
📌 مشکل رسانه نیست نبود تفکر است❗️ بخش اول: 🔸 امروز زیاده شنیده می‌شود که ضعف نیروهای انقلابی در بحران‌های اجتماعی ناشی از نبود رسانه و ضعف کار رسانه‌ای است و همیشه هم در تحلیل وقایع و بحرانها این حرف تکرار می‌شود و بعد از مدتی که آب‌ها از آب افتاد و شرایط به حالت عادی برگشت نه دیگر سخنی از رسانه خبری هست و نه از رسانه‌سازان. 🔹 اما این سخن، صحیح نیست نه رسانه‌ی نیروهای انقلابی کم است و تعداد کنشگران رسانه‌ای و تبلیغی آنها. بلکه اگر درست ارزیابی شود شاید بالعکس هم هست؛ امروزه بسیاری از امکانات رسانه‌ای دولتی و سازمانی و شبکه‌های مجازی در اختیار کنشگران مدعی انقلابی‌گری است. ده‌ها شبکه‌ی تلویزیونی و رادیویی رسانه‌ی ملی و استانی و بین‌المللی، ده‌ها روزنامه کثیرالانتشار و صدها مجله‌ی علمی و تخصصی و تبلیغی. همچنین همه‌ی محیط های رسانه‌های مجازی برای فعالیت انقلابیون وجود دارد. علاوه بر اینها رسانه‌ی منبر و نماز جمعه، تربیون‌های سخنرانی‌های بصیرتی در مجامع دانشجویی و مذهبی و بخصوص مداحی و ... . اردوهای دانش‌اموزی، دانشجویی، نوجوان و جوان که از سوی سازمانها و نهادهای انقلابی و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود ظرفیت کمی در عرصه تبلیغ و تربیت نیست؛ بلکه هر کدام فرصتی بسیار مهم و فوق‌العاده پرهزینه و با زمان مندی خیلی طولانی است. امروزه هر اداره و سازمانی سخنگو، روابط عمومی و سایت و درگاه مجازی دارد. بسیاری از نهادهای انقلابی و مذهبی از صدها موسسه رسانه‌ای و تبلیغی حمایت می‌کنند و همه‌ی آن‌ها هم مجموعه‌ای از نیروها و امکانات را دست و پا کرده‌اند و مشغول فعالیتند. همه‌ی اینها رسانه‌های بالفعل و پرحجم و دارای بودجه و امکاناتی است که خیلی از جریان‌ها و گروه‌ها ندارند. پس مشکل نبود رسانه نیست. 🔸 بدون تردید رسانه مهم و اثرگذار است اما مشکل فعلی ما رسانه نیست چون رسانه بیش از حد داریم، مشکل بودجه و پول و امکانات هم نیست که آن هم خیلی زیاد است و در دست بسیاری از نهادها و سازمانها و مراکز انقلابی است. مشکل را جای دیگری باید جستجو کرد، مشکل کجاست❓ 🔹 مضاف بر اینکه رسانه خود یک پیام است و هر رسانه‌ای از یک ظرفیت مشخص برخوردار است و هر پیامی را در یک سلسله چارچوبهای از پیش تعیین شده بازخوانی و منتشر می‌کند. به طور مثال رسانه‌های تصویری، هر پیامی را اول محسوس و زمینی وجنبه‌های قدسی آن را حذف می‌کنند وسپس به مخاطب انتقال می‌دهند. به همین دلیل، نمی‌توان برای انتقال هر پیامی از هر رسانه‌ای بهره گرفت. رسانه‌های موجود با همه‌ی ظرفیت‌های خود لزوما نمی‌توانند مبلغ خوبی برای پیام متعالی انقلاب اسلامی و معرف صحیحی برای دست آوردهای جمهوری اسلامی باشد. 🔸 خلاصه مشکل ما در درجه‌ی اول رسانه نیست و اگر هم دست برتر در رسانه‌‌های موجود را هم داشته باشیم نه این رسانه‌ها ظرفیت لازم را دارند و نه ما توان بهره‌مندی از روایت‌گری صحیح در آنها را داریم. بلکه مسئله جای دیگری است در واقع مشکل ما در نبود و اندیشه‌ی راهبردی و نداشتن یک طرح فلسفی و اجتماعی فراگیر برای روایت صحیح انقلاب اسلامی و تحولات تاریخی آن است که عموم جریانهای مدعی انقلاب اسلامی آن را قبول داشته باشند. بیگانگی عموم جریانها از آثار و نظام اندیشه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) امرقابل کتمانی نیست. همچنان که برخورد گزینشی با آثار و بیانات رهبر معظم انقلاب کاملا روشن وآشکار است وکمتر کسی در جریانات سیاسی و اجتماعی وجود دارد که تسلطی عمیق به ابعاد مختلف اندیشه امام و رهبری داشته باشد وبتواند جهات مختلف عرفانی، فلسفی، کلامی، فقهی، اصولی، سیاسی و اجتماعی آنها رادر قالب یک نظام جامع اندیشه اسلامی بعنوان صورتی از بنیان‌های فلسفی والهیاتی انقلاب اسلامی عرضه کند. 🔹تشتت و تفرقه در میان کنشگران رسانه‌ای و تبلیغی مدعیان جبهه انقلاب اسلامی، نشان از این دارد که این کنشگران از فکر و اندیشه واحدی برخوردار نیستند و هر فرد و گروهی براساس تلقی خاص خود دست به کار شده و کاری را شروع کرده است بدون آنکه کمتر توجهی به بنیان‌های فکری و فلسفی انقلاب اسلامی و نظام جامع اندیشه اسلامی متفکران انقلاب را به درستی فهم کرده باشد و براساس آن یک پیشنهاد و طرح جامع و راهبردی ارائه داده باشد. بله همه‌ی جریانها برای آنکه کار خود را مشروع جلوه دهند در آغاز طرح‌نامه و بالا بنر تبلیغاتی خود جمله را از کلمات امام و رهبری درج می‌کنند. اما ای کاش یک پژوهش عمیق علمی و جریان‌شناسانه درباره‌ی مبانی فکری و بنیان‌های نظری کنشگران مدعی انقلابی‌گری و موسسات و مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی انجام می‌گرفت تا معلوم شود که چقدر از هم دور هستند و به صرف یک سلسله شباهت ها در روبناهای رفتاری نمی‌توان آنها را یک جبهه و تحت فرماندهی در یک قرارگاه واحد معرفی کرد. 🛑 ادامه دارد .... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1668
📌 مشکل رسانه نیست نبود تفکر است❗️ بخش دوم: 🔹این وضعیت بیشتر به مجمع الجزایری از افراد و گروه‌های دغدغه‌مند اما بی‌برنامه و بی‌ارتباط و بدون پیوند واقعی در می‌مانند که به صرف یک شباهت‌های رفتاری و روبنایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. اما با هر واقعه و پدیده‌ی اجتماعی همچون انتخابات و یا بحران‌های اجتماعی، تفاوت‌ها و تمایزهای مبنایی آنها بیشتر آشکار می‌شوند و به طرد و تخریب یکدیگر می‌پردازند. در چنین فضایی، همواره مدعیان پر سر و صدایی که کمتر تجربه‌ی عملی و اجرایی دارند، با تندروی‌ها و سطحی‌اندیشی‌های خود با تجربه‌ترها را تخریب و حذف می‌کنند و به دامن جریان‌های رقیب می‌اندازند. دفع حداکثری و جذب حداقلی یک رویه‌ی عادی در جریانهای مدعی انقلابی‌گری شده است. در چنین تلقی‌هایی، انقلابی‌گری به معنای معصوم بودن و بی‌اشتباه تلقی می‌شود که اگر کسی اشتباهی انجام داد از دایره انقلابی بودن خارج می‌شود و باید طرد گردد. 🔸 نزد عموم این جریانها، طرحی فلسفی و الهیاتی از انقلاب و انقلابی‌گری وجود ندارد و نظریه‌ای که مراتب تشکیکی و سلسله‌مراتبی انقلابی بودن و کنش‌گری انقلابی را تبیین کند وجود ندارد همچنین زبانی که بتوانند با یکدیگر گفتگوی فلسفی و الهیاتی داشته باشند. بلکه بیشتر بر روبناها و کنش‌گری‌های عملیاتی توجه می‌کنند و عامدانه از این گفتگو پرهیز می‌کنند و بسیاری از اختلافات مبنایی را لاپوشانی می‌کنند. حتی برخی با شعار تفاهم و وحدت جبهه‌ای، به ظاهر همراهی‌هایی با سایر جریانات دارند اما در عمل و خیلی ظریف در حال تحریف مبانی فکری انقلاب اسلامی و تزریق افکار و اندیشه‌های خود به بدنه‌ی انقلابی هستند اندیشه‌هایی که با مبانی و بنیان‌های فلسفی والهیاتی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در تعارض است و صرفا در روبناهایی مثل مبارزه با استکبار شباهت ظاهری وجود دارد که اگر ان هم درست تحلیل شود مشخص می‌شود که تعریف آنها از غرب و تجدد و استکبار و نحوه‌ی مواجهه آنها با تجدد و غرب هیچ قرابت عمیقی با مبانی و بنیان‌های نظری رهبران و متفکران اصیل انقلاب اسلامی ندارد. 🔹 آری مشکل مدعیان انقلابی‌گری، تفرقه و تشتت در لایه‌های زیرین معرفتی و بنیان‌های فکری و فلسفی است. اختلافاتی که برخی از جریان‌ها نمی‌خواهند آشکار شود و با روش‌شناسی عمیق اجتهادی درباره آن بحث و گفتگو شود. لذا با برچسب‌های مختلفی از مراجعه اجتهادی به مبانی فکری و فلسفی انقلاب اسلامی براساس آثار و نظام جامع اندیشه امام خمینی و سایر متفکران اصیل انقلاب اسلامی ممانعت می‌کنند. به نظر می‌رسد که اگر این تفرقه و تشتت نبود بر فرض نداشتن رسانه هم، نیروهای مؤمن انقلابی می‌توانستند میدان‌دار عرصه‌ی فرهنگ و اجتماع باشند. این امری دور از ذهن نیست و مستندات قرآنی و براهبن عقلی و همچنین تجربه‌های تاریخی آن را تأیید می‌کند. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آل عمران ۱۰۳) ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ، ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ; ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻟﻔﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺷﺪﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﻟﺐ ﮔﻮﺩﺍﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩ ; ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ، ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ] ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﺗﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻳﺪ. 🔸در اینجا فقط به یک نمونه‌ی تاریخی در این سالهای اخیر اشاره می‌شود: آشنایان به تاریخ انقلاب اسلامی خوب می‌دانند که دهه‌ی هفتاد دوران بسیار سختی برای انقلاب اسلامی از حیث فکری و فرهنگی بود. جریان سازندگی و جریان اصلاحات با همکاری گسترده توانستند مجموعه‌ای از روشنفکران و نویسندگان و هنرمندان را در فکر و فرهنگ بسیج کنند و از جهات مختلفی به بنیان‌های فکری و فلسفی انقلاب اسلامی هجمه های بسیار سنگین وارد کند و صدها شبهه‌ی فکری و فلسفی و هزاران آثار مکتوب و هنری را از طریق رسانه‌های مکتوب و تصویری به سطح جامعه سرازیر کنند. در این دوران، جبهه انقلاب اسلامی در اوج ضعف رسانه‌ای بود و فقط چند روزنامه سنتی را در اختیار داشت و تقریبا هیچ برنامه‌ای در عرصه‌ی رسانه‌های صوتی و تصویری نداشت. در چنین فضای سنگین و پرقدرت،معدودی از متفکران و اندیشمندان مسلمان بخصوص آیت الله مصباح یزدی به پا خواستند و بافکر و اندیشه وارد میدان کنش‌گری اجتماعی شدند. 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1669
📌 مشکل رسانه نیست نبود تفکر است❗️ بخش سوم: 🔹 متفکران انقلاب اسلامی با حداقل ترین رسانه‌های ممکن توانستند در مقابل آن هجمه‌ی تبلیغاتی و شبهات بسیار سنگین فلسفی و حقوقی، آثار علمی عمیقی تولید کنند و در قالب کتاب و مجله به جامعه عرضه کنند و کشتی انقلاب اسلامی را به سلامت از این ورطه‌ی بسیار خطرناک برهاند و تحویل نیروهای جوانتر بدهند. 🔸به طور نمونه آیت‌الله مصباح یزدی با کمک شاگردان و با استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران و اردوی دانشجویی طرح ولایت با حضور دانشجویان محدودی توانست یک موج فکری قدرتمند ایجاد کند که ثمرات و آثار پربرکت آنها تا کنون ادامه دارد. 🔹 راز موفقیت حرکت جبهه‌ی انقلاب اسلامی در دهه هفتاد و سالهای آغازین دهه‌ی هشتاد در چند نکته اساسی بود: ۱. داشتن یک نظام منسجم از تفکر و اندیشه اسلامی با بنیان‌های فکری و فلسفی قدرتمند که توسط فیلسوفان و متفکران مسلمان مبتنی دستگاه فکری امام خمینی، علامه‌ای طباطبایی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری طراحی شد و نو به نو از آن پشتیبانی فکری و نظری می‌شد و به جامعه عرضه می‌شد و براساس آن به شبهات فکری و حقوقی وارد شده پاسخ مناسب علمی و کاربردی داده می‌شد. ۲. هماهنگی واقعی و وحدت رویه‌ی فکری و نظری میان متفکران و نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی بر اساس همان نظام جامع اندیشه اسلامی مبتنی بر دستگاه فکری امام خمینی و قانون جمهوری اسلامی، به نحوی که یک جبهه واحد فکری و فرهنگی را ایجاد کرده بود و همه‌ی کنشگران فرهنگی و اجتماعی در ادامه‌ی همین جریان فکری واحد عمل می‌کردند و با جریان‌های چپ و راست مرز گذاری فکری و فلسفی داشتند. ۳. متفکران و رهبران فکری انقلاب اسلامی افرادی مشخص و دارای سوابق روشن فلسفی و فقاهتی بودند و از آثار علمی و تجربه‌ی عملی کافی برخوردار بودند. از ابن‌رو، هر تازه به دوران رسیده‌ای نمی‌توانست در این میدان عرض اندام کند و بر روی منبر انقلاب بنشیند و پشت تریبون‌های سیاسی بایستد و خرافه ‌گویی کند و از توهمات سخن بگوید. بلکه منبریان بزرگی همچون آیت‌الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی در وسط میدان بودند و دیگران خود را با ایشان تطبیق می‌دادند. ۴. با به میدان آمدن برخی از بزرگان فکری و فلسفی حوزه و شاگردان برجسته‌ی ایشان، عموم مراجع تقلید و استادان برجسته‌ای حوزه و همه‌ی جریان‌های انقلابی و کنشگران اجتماعی و عموم ائمه‌ی جمعه یک‌صدا از این جریان پرقدرت و اصیل فکری، حمایت بی‌دریغ و همه جانبه داشتند و به بهانه‌ی مختلف به تضعیف و تخریب ایشان نمی‌پرداختند. 🔸 همانگونه که حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بارها و بارها فرموده‌اند نقطه‌ی قوت انقلاب اسلامی، ارائه یک دستگاه فکری و فلسفی ویژه مبتنی بر معارف اسلامی است که توسط امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری تکون یافته و به یک مبدل شد و افق‌های جدیدی را به روی انسان مسلمان ایرانی گشود. هر زمان که این مکتب فکری و دستگاه محاسباتی با عمق و دقت آن در فرهنگ عمومی مستقر و به گفتمان غالب جامعه مبدل شده است و مبنای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌سازی‌ها بوده است ما رشد و پیشرفت کرده‌ایم اما هرگاه از آن غفلت شده است و به اندیشه‌های چپ و راست تمسک شده است که به تغییر در مبانی و بنیان‌های نظری انقلاب اسلامی منجر شده است عقب‌گرد کرده‌ایم. 🔹 مشکل امروز جبهه‌ی مدعیان انقلاب اسلامی، تشتت فکری و تفسیرهای متکثر از بنیان‌های انقلاب اسلامی است تفسیرهایی که متفاوت و حتی در تقابل با آرا فلسفی و کلامی امام خمینی و شهید مطهری و مقام معظم رهبری است. اما با حجم وسیع کار رسانه‌ای و خطابه‌ای به عنوان اندیشه انقلاب اسلامی در جامعه منتشر می‌شود. تفاسیری که یا ریشه در اندیشه‌های دیالکتیکی و تضادگرایانه‌ی هگل و فلسفه شدن مارکسیسم دارد و یا به فلسفه‌ی هایدگر و حوالت تاریخی دلبسته است، اندیشه‌هایی که یا برآمده از مطالعه دویست‌هزار هزار صفحه داستان‌های اگزیستانسیالیستی است و یا ره‌آورد انس با ماکس‌وبر و یا هایک و کینز است. یا تفسیرهای اخباری از انقلاب است و یا اندیشه انقلاب را فقط به عرفان و تصوف فرو می‌کاهند. برخی انقلاب را در عدالت اقتصادی خلاصه می‌کنند و برخی آزادی شخصی را اساس آن می‌داند و دیگر به غرب‌ستیزی معنا می‌کند. 🔸 هر یک از این تفاسیر و جریان‌ها، با تکیه بر دستگاه‌های فکری مختلف، حرفی برای گفتن دارند و وجهی از جهات مختلف انقلاب اسلامی را آشکار کرده‌اند و به بخشی از بیانات و آثار رهبران و منفکران اصیل انقلابی تمسک می‌جویند اما از فهم کلیت آن در قالب یک نظام جامع اندیشه و به‌هم‌پیوسته غافل هستند و همین موجب شده است که کنشگران اجتماعی براساس تفسیر و تجویزهای آنها دچار افراط و تفریط در اندیشه و عمل شوند. 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1670
📌 مشکل رسانه نیست نبود تفکر است❗️ بخش چهارم: 🔹 برای خروج از این بن‌بست‌ها و گسست‌ها، چاره‌ای جز بازگشت به آثار رهبران و متفکران انقلاب اسلامی و فهم جامع و اجتهادی نظام اندیشه‌ی آنها نیست که اگر چنین شود بار دیگر وحدت فکری و همبستگی اجتماعی در جامعه به یک ارزش مبنایی تبدیل می‌شود. همچنین، این مراجعه‌ی اجتهادی موجبات تعالی رسانه‌های انقلابی و ایجاد رسانه‌ی متعالیه را فراهم می‌کند. 🔸 گسترش عقلانیت و فرهنگ گفتگوی واقعی در جهت تبیین فلسفه‌ی انقلاب اسلامی همانگونه که متفکران انقلاب بر آن تکیه داشتند با هدف تربیت عقلانی و رشد جامع اسلامی یک کار مهم و اساسی است. 🔹 گفتگوی علمی درباره‌ی روش‌شناسی فهم اجتهادی مبانی و بنیان‌های نظری انقلاب اسلامی و اثار و اندیشه‌های امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با شرح و تفصیل مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌تواند نقطه آغازی باشد برای خروج از این گسست معرفتی و بحران آگاهی. 🔸 برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که بعد از تبیین مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی ، چه باید کرد و یا مطرح می‌کنند که باید اول آثار عملیاتی آن کشف و صورت‌بندی بشود سپس به جامعه معرفی شود. اما در پاسخ باید گفت که این یک نگرش مکانیکی و ماشینی به تفکر و اندیشه است. اقبال و یا عدم اقبال مردم به یک اندیشه متوقف بر برخی نتایج ساختاری و سخت‌افزاری نیست بلکه بیشتر ناظر به آثار و ثمرات نرم و فرهنگی آن است. اگر مکتبی بتواند به زندگی و کنش انسان، معنا و جهت نوینی بدهد و تبیینی از عالم و آدم و دستگاه محاسباتی بدهد که براسای آن بتوان تعارض‌ها و دوگانگی‌های زندگی انسان را همچون دوگانگی نظر و عمل، دنیا و آخرت، علم و ایمان، معیشت و معنویت برطرف کرد به طور قطع مورد اقبال مردم و نسل تحصیل کرده واقع می‌شود. کافی است که نسل جوان و تحصیل کرده با عمق مبانی و بنیان‌های فکری و فلسفی انقلاب اسلامی و جامعیت اندیشه‌های رهبران و متفکران انقلاب به درستی آشنا بشوند بقیه مسیر را خود طی خواهند کرد. همانگونه که در فرایند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جوانان و مردم به میدان آمدند چون تحول روحی و انقلاب درونی پیدا و جهت درست را پیدا کردند هر آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و با فکر و اندیشه و سعی و کوشش توانستند میدان‌های بزرگ را فتح کنند و افق‌های جدیدی را بگشایند. وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ (عنکبوت ، آیه ۶۹) ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻛﻮﺷﻴﺪﻧﺪ، ﺑﻲ‌ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ [ﺭﺍﻩ ﺭﺷﺪ، ﺳﻌﺎﺩﺕ، ﻛﻤﺎﻝ، ﻛﺮﺍﻣﺖ، ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ] ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻰ ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. گر مرد رهی میان خون باید رفت وز پای فتاده سرنگون باید رفت تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت 🔹 در برابر آزار و اذیت‌ها و افتراها و نعمت‌های مختلف هم باید به خداوند متعال توکل کرد و استقامت ورزید همانگونه انبیا الهی چنین فرموده‌اند: وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَىٰ مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (ابراهیم، آیه ۱۳) ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻋﺬﺭ ﻭ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻧﻜﻨﻴﻢ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱِ [ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ] ﻣﺎﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭﻱ ﻛﻪ [ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ] ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻰ‌ﺭﺳﺪ، ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻣﻰﻭﺭﺯﻳﻢ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪ. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1671
هدایت شده از فکرت
🔸 ا ✔️ پاسخ حجت‌الاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛ ☑️ آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! ▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی را ازجمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهان‌های اجتماعی»‌، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشن‌‌فکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعه‌شناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینه‌های عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آن‌ها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایه‌ای و فلسفی است. ▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن می‌گوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمی‌توانند و ده‌ها پرسشی که از این جملۀ تقطیع‌شده می‌توان به‌دست آورد. 🔗 متن کامل در رسانه فکرت👇 https://fekrat.net/article/lnk/60627 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
📌 جامعه احساسی و ترکتازی‌ سوفسطائیان 🔹سوفیسم محصول غلبه‌ی احساسات و هیجانات بر روابط انسانی و غفلت از عقلانیت و به حاشیه راندن عقل و برهان است. فرقی نمی‌کند که این احساسات و هیجانات برآمده از شهوت و لذایذ مادی باشد یا تمایل به امور معنوی و ماورائی باشد. سوفیسم، قدرت برتر در جامعه‌ی احساسی است. (درباره جامعه احساسی اینجا بخوانید و همچنین اینجا) 🔸اشتباه نشود مقصود نفی هیجانات و احساسات نیست که لازمه‌ی زندگی بشریت است بلکه سخن در است، آنچه معنا و‌ جهت می‌بخشد و نظم می‌دهد. 🔹اگر شخصیت‌ها براساس احساسات و هیجانات به جایگاه و شأن اجتماعی دست پیدا کردند طبیعی است که با همین احساسات و هیجانات می‌توان آنها را از آن جایگاه‌ها به زیر کشید و دیگری را جایگزین آن کرد. اگر با برجسته شدن یک ویژگی مادی و یا معنوی، کسی به چهره‌ تبدیل شد می‌توان با برجسته کردن یک ویژگی دیگر، او را تخریب کرد. 🔸در جامعه‌ی احساسی یعنی جامعه‌ای که هیجانات و احساسات معیار جایگاه یابی افراد و سنجش افراد و جریان‌ها است، سوفیسم قدرت ترکتازی‌ فراوانی دارد و سوفسطائیان مشغول کارند. با خطابه و رسانه افرادی را به زیر می‌کشند و افرادی را بالا می‌برند. قدرت در دست رسانه‌هاست بستگی دارد که کدام رسانه در پی روایت واقعیت‌ها و ساخت فراواقعیت‌های زیباتر، جنجالی‌تر و تخریبی‌تر باشند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1673
📌 شرحی بر دعای تحویل سال آیت الله العظمی جوادی آملی: هدايت تكويني حدّ و مرزي ندارد و چون همه آفرينش جنود الهي اند: (ولله جنود السَّماوات والأرض) و خداي سبحان همه نظام را در دست قدرتش دارد و تنها اوست كه انسان و راه هدايت او را مي شناسد، از هر راهي كه بخواهد و مصلحت بداند، مي تواند انسان را هدايت كند. هميشه چنين نيست كه او را از طريق مسجد و مدرسه هدايت كند، زماني از طريق دوستي خوب و زماني به وسيله همراه و همسايه اي شايسته، گاه با ايجاد شوق دروني براي علم و ياديگري، كتابي را در مسيرش قرار مي دهد و گاهي در لحظه اي با ديدن صحنه اي در طبيعت يا به الهامي، زندگي او را متحوّل مي سازد و او را به سوي خود مي برد. «يا مقلب القلوب والأبصار، يا مدبّر اللّيل والنّهار يا محوّل الحول والأحوال، حوّل حالنا إلي أحسن الحال». ✍قرآن در قرآن، صفحه 192. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1660
📌عید نوروز، روز اظهار عبودیت است: عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ 🔹شرح دعای تحویل سال بر اساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔸بخوانیم: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42032 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1675
📌بهار و حکمت 📍حکیم متاله استاد شهید مطهری: ❇️بخش اول: 🔸بهار فصل تجدید حیات و زندگی از سرگرفتن زمین ماست، فصل نشاط و خرمی زمین است... در قرآن از این تجدید حیاتی که برای این موجود رخ می دهد مکرر یاد شده حدود پانزده بار و شاید بیشتر در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده ولی به عنوان یک درس یک تعلیم و یک حکمت آموختنی...بهار طبیعی را خورشید به وجود می‏آورد که پس از مدتی دوری و فاصله با اشعه گرم خود طبیعت مرده را زنده و زمین خفته را بیدار می‏کند و بهار معنوی را خورشید تابنده قرآن در دلهای مرده و روحهای افسرده ایجاد می‏کند . هم از فرصت بهار معنوی باید استفاده کرد و هم از فرصت بهار طبیعی .   🔹انسان حالتی دارد که از یکنواختی ملول می‏شود ، طالب تجدد و تنوع است‏.  تجدد و نوخواهی احتیاجی است در وجود بشر . بعضی گمان می‏کنند که این خصیصه ذاتی بشر است . بشر همیشه مشتاق و آرزومند چیزهایی است که ندارد . داشتن ، مدفن عشق و علاقه و خواستن است‏ . اما بعضی دیگر نظر دقیق تری دارند ، می‏گویند اگر واقعا چیزی مطلوب‏ غریزی و ذاتی بشر باشد ، ممکن نیست که وصال او را سرد و افسرده بکند .  🔸در نهاد و غریزه بشر معشوق و محبوبی کامل تر و عالی‏تر است ، محبوبی که کمال لا یتناهی است . به دنبال هر محبوبی که می‏رود ، در حقیقت ، نشانی از محبوب اصلی و واقعی‏ خود در او می‏بیند و به گمان محبوب اصلی به سراغ او می‏رود ، اما پس از وصال چون خاصیت آن محبوب اصلی را در او نمی بیند و احساس می‏کند که این‏ موجود قادر نیست خلع وجودی او را پر کند ، به سراغ محبوبی دیگر می‏رود ، و همین طور . . . مگر آنکه روزی به محبوب اصلی و حقیقی خود نائل گردد ، آن‏ وقت به کمال واقعی خود که اتصال به کمال لا یتناهی است ، خواهد رسید و در بهجت و سعادت کامل غرق می‏گردد و برای همیشه آرام می‏گیرد و دیگر خستگی و افسردگی و کسالت در او راه نمی یابد و بعبارتی : 💐« ألا بذکر الله تطمئن‏ القلوب » 🔹قرآن کریم درباره بهشت می‏فرماید: « لا یبغون عنها حولا » یعنی این تفاوت میان نعمتهای آخرت و این دنیا هست که در این دنیا انسان طالب تحول و تغیر است ، اما در آخرت طالب تغیر و تحول و نو شدن‏ و عوض شدن نیست . به هر حال ، مسلما انسان در این دنیا طالب تجدد و تنوع است . 🔹تجدد موجب انبساط و شکفتگی خاطر میگردد خصوصا اگر آن تجدد و تنوع در جهت‏ حیات و تازگی زندگی باشد . تجدد و تنوع ، کدورت و ملال را از خاطر می‏زداید .  هر زمان نو صورتی و نو جمال تا زنو دیدن فرو میرد ملال 🔸در تشریع نیز این نکته رعایت شده ، در هفته ، روزی و در سال ، ماهی‏ برای عبادت اختصاص داده شده است ، یعنی تشریع به بدرقه تکوین رفته‏ است . روز جمعه در هفته ، و ماه رمضان در سال ، اوقات تجدید حیات‏ معنوی و زدودن خاطر از ملالها و کدورتهای مادی است . در حدیث است :  « لکل شی‏ء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان » یعنی هر چیزی بهار و فصل تجدید حیاتی دارد ، بهار و فصل تجدید حیات‏ قرآن در دل اهل ایمان ، ماه رمضان است . 🔹علی ( ع ) می‏فرماید :   « تعلموا القرآن فانه ربیع القلوب » قرآن را بیاموزید که بهار دلها قرآن است . 🔹بهار طبیعی را خورشید به وجود می‏آورد که پس از مدتی دوری و فاصله با اشعه گرم خود طبیعت مرده را زنده و زمین خفته را بیدار می‏کند ، و بهار معنوی را خورشید تابنده قرآن در دلهای مرده و روحهای افسرده ایجاد می‏کند . هم از فرصت بهار معنوی باید استفاده کرد و هم از فرصت بهار طبیعی .  🔸رسول اکرم ( ص ) درباره بهار معنوی یعنی ماه مبارک رمضان فرمود : « فاسألوا الله بنیات صادقة و قلوب طاهره أن یوفقکم لعبادته و تلاوه کتابه » از خداوند با نیتهای جدی و راستین و با دلهای پاک بخواهید که توفیق‏ بندگی و تلاوت کتاب الهی به شما عنایت کند.  🔸در قرآن کریم مکرر از این تجدید حیاتی که برای زمین رخ می‏دهد یاد شده‏ ولی به عنوان یک درس و تعلیم و به عنوان راهنمایی بشر ، که از این فصل‏ چه استفاده‏ای باید بکند و چه الهامی باید بگیرد. 🔹هر یک از فرزندان زمین از گیاهان و حیوانات و انسان از این فصل حیات‏ بخش سهمی و حقی دارند: گلها و سبزه‏ها در این فصل خود را به کمال رشد می‏رسانند ، به حد اعلی جمال خود را طراوت می‏دهند ، اسب و گاو و گوسفند خود را به آب و علف می رسانند ، خود را فربه می‏سازند ، جست و خیزی‏ می‏کنند ، انسان هم از آن جهت که انسان است ، عقلی دارد و فهمی ، دلی‏ دارد و احساساتی و عواطفی ، او هم از این فیض عام سهمی دارد . ادامه دارد ... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌بهار و حکمت 📍حکیم متاله استاد شهید مطهری: ❇️بخش دوم: 🔹برای بعضی از مردم فصل حیات بخش بهار الهام دهنده است ، درس است ، آموزنده است ، نکته‏ها و رمزها و حقیقتها در می‏یابند ، اما متأسفانه‏ استفاده بعضی دیگر از افراد از حد استفاده یک حیوان تجاوز نمی کند .  🔸حاصل بهره آنها از این تجلی با شکوه خلقت ، شکم پر کردن و عربده کشیدن و بدمستی کردن و سقوط در منتها درجه حیوانیت است . آنها در این فصل الهام می ‏گیرند اما نه از این فصل بلکه‏ از صفات و ملکات پلید خودشان ، الهام می‏گیرند اما چه چیز الهام می‏گیرند ؟ جنایت و آدمکشی ، فحشاء و فساد اخلاق ، شکستن قیود و حدود انسانی . آیا این منتهای بدبختی نیست که محصول رسیدن ایامی به این لطف و صفا و طراوات ، تیرگی دل و تاریکی روح و قساوت قلب باشد ؟ آری ، هر کسی بر طینت خود می‏تند . به هر حال ، بهار فصل تجدید حیات و زندگی از سرگرفتن زمین ماست ، فصل‏ نشاط و خرمی زمین است ، فصلی است که زمین در شرایط تازه و جدیدی قرار می‏گیرد و مستعد می‏شود که بزرگترین موهبتهای الهی یعنی حیات و زندگی به‏ او افاضه شود.  🔸در قرآن کریم از این حالت زمین ، از این تجدید حیاتی که برای این‏ موجود رخ می دهد ، مکرر یاد شده . در حدود پانزده بار و شاید بیشتر در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده ، ولی به عنوان یک درس و یک تعلیم و یک حکمت آموختنی .  ________ منبع : کتاب بیست گفتار استاد شهید مرتضی مطهری(ره) ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
به نام خدای بهار آفرین به خلق گل و سبزه او بی‌قرین خدایی که نور است و پیدا از آن حیات طبیعت و انوار جان ز آب روان زنده سازد جهان به قرآن بسازد جهانی جوان بقا از وجوه رخ هست اوست کمالات عالم همه دست اوست بر او حمد و شکر مداوم سزاست که بی لطف او کُل عالَم فناست سلام و تحیّت خدمت همه اهل کانال امتداد قرآنی و فلسفه الهی آغاز بهار طبیعت و سرسبزی جهان به همراه حلول ماه مبارک ضیافت الهی را در جوار آستان ملک پاسبان حضرت شمس الشموس انیس النفوس، امام انس و جان علی بن موسی الرضا، به شما عزیز گرام و خانواده کرام و محترمتان تبریک عرض می‌کنم و از درگاه ایزد منّان و خداوندگار روح و ریحان، بهترین‌ها را برای هر روزه‌ی شما طلب می‌کنم.❤️🌷🌹 الهی به ایران و ایرانیان جان بده به جان همه نور ایمان بده ز عقل و کرامت هزاران هزار برای رسیدن به جانان بده https://eitaa.com/hekmat121/1678
📌 جامعه و پیچیدگی‌هایش یکی از مشکلات اصلی در جامعه‌ی ما، ترسیم بسیار بسیط و رویایی از جامعه است. در تصور ما ایرانیان، جامعه همچون ظرف شفافی است که همه چیز آن مثل روز روشن است. جامعه آنچنان صاف صاف باید باشد که هر خوب و بدی در آن پیداست. دیگر نیازی به کارشناس و متخصص نداریم همه‌ی مردم با هر سطح دانشی و اطلاعاتی ، حتی بی‌سوادها هم می‌توانند بفهمند در جامعه چه خبر است و تحلیل‌های کارشناسانه بدهند. در جامعه یا همه خوب هستند یا همه بد هستند. خلاصه ما چنین القا کرده‌ایم که همه چیز در جامعه خیلی خوب و گل و بلبل است و فقط به وظیفه خودشان عمل نمی‌کنند. فرهنگ کاملا درسته اخلاق کاملا بیسته آخرت کاملا حله بهشت کاملا قطعیه جهنم کاملا خیالیه همه کشورهای غربی کاملا پیشرفته اند در نظامات غربی کاملا فسادی نیست همه مردم غرب خوشبختند و... فقط مشکل در این مسئول و آن مسئول ، این دولت و آن دولت، این روحانی و آن روحانی است. اگر هم فرهنگ خرابه تربیت تعطیله اقتصاد به‌هم ریخته است حجاب دستاویز درگیری‌های سیاسی و جناحی است مداح‌ها و خواننده‌ها و بازیگران، کارشناسان جامعه هستند سلبریتی‌ها (سوفسطائیان) لیست انتخاباتی می‌دهند و جامعه را به بی اخلاقی می‌کشانند علم و پژوهش ، حوزه و دانشگاه هیچ نقش در جامعه ندارند و... مقصر همه اینها فقط هستند این دولت یا آن دولت این مجلس یا آن مجلس این شهردار یا آن شهردار و ..‌. تصویر بسیط و ساده‌انگارانه از جامعه و نشناختن پیچیدگی‌های آن یکی از مشکلات اساسی جامعه ماست. اما باید بدانیم جامعه خیلی پیچیده است پیچیده‌تر از آنچیزی که فکرش را می‌کنیم اصلا ما جامعه را نمی‌شناسیم این وضعیت ما خود نشانی از پیچیدگی جامعه و بی‌مبنایی دانش اجتماعی در جامعه ماست. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1680
📌 در مخاطرات تقدم امر سیاسی بر امر اجتماعی وقتی امر سیاسی بر امر اجتماعی تقدم یابد و همه چیز از زاویه سیاست فهم و تفسیر شود چاره‌ای جز توجیهاتی که توسط برخی از خطبای معروف ارائه شده است ندارد. توجیهاتی که برای درست کردن ابرو اقامه شده اما به کوری چشم می‌انجامد. فهم رای ۴۱ درصد و قشربندی آن ۵۹ درصد دیکر به طیف‌ها و گروه‌های متفاوت با انگیزه‌های مختلف و در شرایط جنگ ترکیبی-شناختی رسانه‌های خارجی و داخلی، نیازمند درک جامعه‌شناسانه از موقف تاریخی امروز ما دارد که عموم اساتید و خطبای ما ندارند. تحلیل‌ها و اقدامات این چند روزه آقایون و سیاسیون بعد از انتخابات در ماجراهایی نظیر: ✔️غوغای لیست‌ها ✔️تخریب لیست‌ها ✔️تحلیل میزان رای مردم در انتخابات ✔️ تحلیل چرایی موفقیت و ناموفقیت برخی از منتخبان تهران، قم در مجلس شورای اسلامی و برخی افراد خاص در خبرگان ✔️درمانگاه قم، از حرمت عکس تا وجوب عکس ✔️حوزه ازگل و اخبار ضد و نقیض آن ✔️ تحلیل پیام نوروزی حضرت آقا در زمینه‌ی وحدت ملی و همبستگی اجتماعی نشان دهنده‌ی نشناختن امر اجتماعی و پیچیدگی‌های آن است. ما بیش از هر زمانی لازم داریم تا ذات واقعیت اجتماعی و پیچیدگی‌های آن را در عصر پسامدرن و در عرصه‌ی جنگ ترکیبی-شناختی و در میدان روایت‌سازی و رؤیاپردازی بشناسیم و هوشمندانه و محتاطانه عمل کنیم. چرا که فرمودند: ✔️العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ ✔️العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسّائرِ عَلى غَيرِ الطَّريقِ ، و لا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعدا •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1681
📌 گشتی در کتابهای گام اول انقلاب اسلامی این شب‌ها و روزها توفیق شده است که ساعت‌ها در میان کتابهای چاپ قدیم و جدید باشم و به تورق کتاب‌هایی بپردازم که خیلی از آنها را تا حالا ندیده‌ام. آنچه بیش از همه برایم جالب است کتابهای منتشر شده‌ی قبل از انقلاب اسلامی از دهه ۲۰ تا دهه ۶۰ توسط متفکران و نویسندگان مختلف پیرامون مسائل اسلامی و اجتماعی است. انصافا برخی از کتابها برایم خیلی تازگی دارد و الهام‌بخش نکات جدید جریان‌شناسانه است. بخصوص هنگامی که می‌بینم در این دوران، امر اخلاقی و امر اجتماعی بسیار مهم بوده است و کتابهای فراوانی پیرامون اخلاق و اجتماع توسط شخصیت‌های مختلف نوشته و منتشر شده است که برخی از مطالب آنها همچنان تازه و بدیع است و نیاز امروز ماست. در یادداشت‌های دیگر، برخی از یافته‌هایم را با خوانندگان عزیز در میان خواهم گذاشت. ان‌شاءالله سید مهدی موسوی ۴ فروردین ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1684
📌 جامعه‌شناسی دین در سال ۱۳۱۶ شمسی الدین فی طور الاجتماع (بحثی در فلسفه اجتماع عام و نظام دین و اسلام) ✍تألیف: میرزا محمد باقر الخمینی العراقی ۱۳۵۶ قمری جلد دوم از قسمت دوم: سفر النبوات یکی از کتابهایی که اخیرا خیلی نظرم را جلب کرد این کتاب بود. این کتاب چند مجلد است و فقط این جلد را مشاهده کردم. کتابی بسیار جالب از چشم‌انداز جامعه‌شناختی که تلاش دارد به تحلیل شخصیت پیامبر اسلام و حضرت مسیح و حضرت موسی (علیهم السلام) بپردازد و نقش دین در حیات اجتماعی را تحلیل کند. میزان اطلاع نویسنده از کتابهای غربی‌ها پیرامون شخصیت حضرت محمد (صل الله علیه وآله) و تحلیل او از مسئله خانواده و حجاب در اسلام و مسیحیت بسیار جالب توجه است. صفحاتی از فهرست و چند بخش این کتاب عکس برداری شد و خدمتتان تقدیم می‌شود: ⏬⏬ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1695