♥️ رهبر انقلاب: ما امروز نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم / دو میلیارد مسلمان دنیا اگر تبدیل به یک مجموعه شوند، از همه قدرتهای امروز دنیا قویتر خواهند بود
✏️ رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت:
✏️ شاید یکی از بزرگترین درسهای نبوی برای ما عبارت است از امتسازی؛ تشکیل امت اسلامی. آن مبارزات سیزده سالهی مکه، منتهی شد به هجرت که پایهگذاری امت اسلامی بود.
✏️ ما امروز به این درس احتیاج داریم، ما امروز فاقد امت اسلامی هستیم. کشورهای اسلامی زیادند، نزدیک دو میلیارد مسلمان در دنیا زندگی میکنند اما عنوان امت نمیتوان بر این مجموعه گذاشت؛ چون هماهنگ نیستند، چون یکجهت نیستند.
✏️ امت یعنی مجموعهی انسانهایی که در یک جهت به سوی یک هدف با یک انگیزه دارند حرکت میکنند ما اینجور نیستیم، ما متفرقیم. نتیجهی این تفرّق سلطهی دشمنان اسلام است. نتیجهی این تفرّق این است که فلان کشور اسلامی احساس میکند اگر بخواهد خودش را نگه دارد باید تکیه کند به آمریکا. اگر متفرّق نبودیم این نیاز احساس نمیشد. ما میتوانستیم پشت در پشت هم، دست در دست هم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم به هم کمک کنیم یک واحد را تشکیل بدهیم این واحد از همهی قدرتهای امروز دنیا میتوانست قویتر باشد. کمااینکه یک روز اینجوری بود. ۱۴۰۳/۶/۳۱
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
♥️ رهبر انقلاب: ما امروز نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم / دو میلیارد مسلمان دنیا اگر تبدیل به یک مجم
چقدر حوزه ما و درسهایی که میخوانیم و مجالس مذهبی که تشکیل میدهیم در این راستا حرکت میکنند؟؟؟
#وحدت
#امت_اسلامی
#احترام_متقابل_به_مقدسات
📌 وحدت با کدام تفکر و فلسفه؟
بزرگترین پرسشی که بعد از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب میبایست مطرح شود این است:
❇️ با کدام فکر و فلسفه میتوان بنیانهای نظری و معرفتی ایجاد #امت_اسلامی را فراهم کرد؟
این پرسش اصلی به پرسشهای فرعی ذیل قابل تحقیق و بررسی است:
✔️کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند میان هویت ملی و هویت اسلامی ملل مسلمان جمع سالم کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند میان دانشها و میراث علمی و فرهنگی ملل و مذاهب اسلامی ارتباط برقرار کند و باب گفتگو و بحث سازنده را باز کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند بنیاد فرهنگ اسلامی را فراتر از دعواهای مذهبی، کشف و به عنوان نرمافزار جوامع اسلامی صورت بندی کند؟
✔️ کدام فکر و فلسفه و چگونه میتواند فقاهت اسلامی را به یک الگوی راهبردی و برنامه زندگی و تمدنی امت اسلامی تبدیل کند و جوامع اسلامی را به تعاون بر خیر و تقوا و مقاومت در برابر جبهه استکبار دعوت کند؟
#فلسفه_وحدت
#فلسفه_امت
#فلسفه_وفاق
#وحدت
#وحدت_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2093
📌تحلیلی بر دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
بخش اول:
بسمه تعالی
🔸بعداز انتشار متن تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب درجلسه غیررسمی ۴/۴/ ۱۳۸۹ به آقای سید محمدمهدی میرباقری و چندنفر دیگر ازاعضای دفتر فرهنگستان با عنوان «کار خطرناک دفتر فرهنگستان» در حدود ده سال بعد یعنی فروردین ماه ۱۳۹۹، محقق محترم جناب آقای علیرضا پیروزمند از اعضای اصلی دفتر فرهنگستان قم چند واکنش مهم و جدی داشتند. ابتدا صوتی در فضای مجازی از وی منتشر شد و ظاهرا چون آن را مفید و قانعکننده ندیدند مصاحبه مفصل با سایت دفتر فرهنگستان انجام دادند که گزیده آن به طور گسترده در کانالها و گروها به عنوان «گزارش کوتاه استاد علیرضا پیروزمند از دیدارهای مجموعۀ فرهنگستان علوم اسلامی قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی» منتشر شد و دوباره در مهرماه ۱۴۰۳ مطلبی را نوشتند تا به گونهای وانمود کنند که تذکرات حضرت آقا اصلا به آنها ربط نداشته است و به کسان دیگری مربوط بوده است.
البته برخی دیگر از وابستگان به این جریان، با صراحت گفتهاند که این بیانات حضرت آقا ناشی از عدم اطلاع از آرا دفتر فرهنگستان و تأثیرپذیری ایشان از دیگران بوده است و الا خود ایشان تخصصی در این مباحث ندارند.
🔹در باب واکنشهای آقای پیروزمند نکاتی به ذهن میرسد که به اصرار زیاد جمعی از دوستان و استادان محترم تقدیم میشود والا به شخصه بنای بر مطرح کردن آن نداشتم. انشاءالله این مباحثات موجب بالندگی فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه اسلامی و حوزههای علمیه شود. چرا که اساس جامعه اسلامی بر آزاداندیشی و آزادی نقد و انتقاد است و اهل تفکر باید از هرگونه نقد و انتقاد علمی استقبال کنند و تا بهتر بتوانند به اصلاح رویه خود بپردازند.
۱. در عموم این واکنشها و مطالب، اینگونه به مخاطب القا میشود که حضرت آقا شناخت درستی از افکار و مطالب این جریان ندارند و به اشتباه کتابهای دیگرانی را به آنها نسبت داده و نقدی که به آقای میرباقری وارد نیست را وارد کردهاند. در حالی که این مطلب خلاف واقع است و با شناختی که ما از انصاف و عدالت حضرت آقا و مطالعات عمیق و گسترده ایشان از جریانهای فکری و سیاسی داریم بعید است که ایشان اینگونه جدی و تند و تیز نقدهایی را بیان کنند و قبلاً هیچ شناختی از آن نداشته باشند و تحقیقی نکرده باشند. حال اگر حضرت آقا شناختی از این جریان ندارند و حتی نمیدانند که فلان کتاب از آنها نیست و ربطی به آنها ندارد چگونه از قول ایشان نقل میشود که «جای دیگری را سراغ ندارم که این کار را انجام دهد و اگر سراغ داشتم به دلیل اهمیت میگفتم شما هم انجام دهید.» بنابراین یا حضرت آقا شناخت و اطلاعی از این جریان ندارد که این نقل از ایشان هم بیاعتبار است یا شناخت دارند و بر اساس آن تذکرات جدی دادهاند و کار آنها را خطرناک دانسته که موجب فرو ریختن سقف معرفت اسلامی و مکتب انقلاب اسلامی میشود و ۵ بار هم تذکر دادهاند که به این «نکته مهم توجه شود.» لذا باید به آن توجه شود و به رفع نواقص و جلوگیری از وقوع خطرات پیشرو بود.
۲. جناب آقای پیروزمند ادعا میکند که سال ۷۹ بعد از وفات مرحوم سید منیرالدین شیرازی خدمت حضرت آقا برای کسب تکلیف رفتهاند و در آن جلسه حضرت آقا، از سید منیر «متفکری بزرگ در خدمت به انقلاب بدون آنکه هزینه سازی برای انقلاب کند» یاد کردهاند. هرچند هیچ فرد دیکری از این جلسه گزارشی نداده و فقط آقای پیروزمند ناقل است و خبر واحد ایشان اعتبار ندارد، اما میتوان به پیام تسلیت حضرت آقا به آقایان حائری شیرازی (برادر خانم سید منیر) و سید معزالدین شیرازی(برادر سید منیر) مراجعه کرد که کاملا یک پیام تسلیت شخصی است و اصلا کوچکترین اشارهای به اینگونه تعریفها نظیر متفکر بودن ایشان، و به کارهای علمی و دفتر وی در قم اشارهای ندارد.(ر.ک: کتاب یادی از استاد)
۳. دیدار دفتر فرهنگستان به تقاضا و اصرار آنها با حضرت آقا در ۴/ ۴/ ۱۳۸۹ در ضمن دیدارهای کوتاه در روز دوشنبه با گروها و افراد برگزار شد. جلسهای مختصر وکوتاه درکنار بقیه دیدارهای حضرت آقا بود و آقای میرباقری گزارشی از فعالیتهای خود ارائه دادند و حضرت آقا هم تذکرات جدی را به آنها دادند که بدون کم و کاست و بدون هرگونه تقطیع در کتاب منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶و۷ منتشر شده است و اصلا خبری از آن تعریفها و تمجیدهای ادعا شده وجود ندارد.
نکته مهم این است که تا قبل از انتشار متن این جلسه در فضای مجازی با عنوان «کار خطرناک دفتر فرهنگستان» در ۱۳۹۹، هیچ گاه اهالی دفتر فرهنگستان به این جلسه اشارهای هم نداشتند. بعد از انتشار متن تذکرات جدی حضرت آقا در فضای مجازی، اهالی فرهنگستان به منتشر کننده آن متن چه توهینها کردند و دفتر رهبری را متهم به تقطیع بیانات رهبری و انتشار گزینشی آن کردند.
🛑 ادامه دارد ...
https://eitaa.com/hekmat121/2094
📌تحلیلی بر دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
بخش دوم:
۴. حدود سه ماه بعد از آن جلسه انذار دهنده، حضرت آقا به قم مشرف شدند و در مورخه اول آبان ۱۳۸۹ بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه (مشکات) در شبستان نرجس خاتون حرم مطهر داشتند و از حدود ۶۰ غرفه مختلف پژوهشی بازدید کردند از جمله، غرفه محصولات دفتر فرهنگستان با تعدادی تصاویر و نمودار بود. زمانی که حضرت اقا به این غرفه رسیدند آقایان میرباقری و پیروزمند دوباره گزارشی از کارهای مجموعه خودشان ارائه دادند و حضرت آقا دوباره همان تذکرات چند ماه قبل را با زبان دیگری متذکر شدند.
قسمت جالب ماجرا این جاست که این بخش از دیدار حضرت آقا و تذکرات ایشان از رسانه ملی منتشر شد. در بخشی از گزارش منتشر شده در رسانهها، حضرت آقا هنگام بازدید خطاب به آقایان میرباقری و پیروزمند فرمودند:
«... در اصول، بیراهه ضلال آفرین نیست خوشبختانه ... در فلسفه اگر این تلاش عظیم و متراکمی که در فلسفه اسلامی انجام پذیرفته ندیده گرفته بشه و بخواهید بنا را جور دیگری و بر اساس دیگری بگذارید این چیز خوبی در نمیآید از توش.
بالاخره حاصل مطلب این میشه که کسانی باید این کار را بکنند که تسلط کامل بر فلسفه – در باب فلسفه – و اصول – در باب اصول – داشته باشند بعد بتوانند افکار جدید رو بیارند یک بنای جدید رو بسازند ...»
بعد از این بیانات و پخش آن از رسانهها، ظاهراً واکنشهایی را در سطح جامعه داشت و آقای پیروزمند دست به کار شدند و تحلیلی از بیانات مقام معظم رهبری نوشتند و به رسانهها دادند و در برخی از خبرگزاری ها همچون حهاننیوز در ۱۵ آبان ۱۳۸۹ منتشر شد.
وی در این یادداشت سعی کرد که فهرستی از نمودارهای غرفه خود را گزارش و به گونهای تذکرات رهبری را توجیه کند. علی رغم حضور آقای پیروزمند در این بازدید و انتشار خبری آن، گزارش آزاد و غیرمنطبق با واقع از بیانات رهبری ارائه دادند و نوشتند:
«بعد از توضیحات ما حضرت آقا با تأمل دقیق نسبت به توضیحات ارایه شده و با توقف قابل ملاحظه در غرفه، به بیان نکتهای پرداختند که نشان از اهتمام معظم له به موضوع ومراقبت بر استحکام بخشی در بررسی موضوعات عمیق و تأثیرگذار دارد. مضمون کلام گرانسنگ رهبری بدین قرار بود: «در موضوع فلسفه، منطق و اصول که میخواهید کار کنید باید به اندوخته گذشته حوزه توجه و تسلط داشته باشید و با توجه به آن، حرکت رو به جلو داشته باشید، اگر این حرکت با تسلط به مطالب گذشتگان حوزه اتفاق نیافتد خروجی خوبی نخواهد داشت. این نوع بررسیها فکربر و مغزبر است و لازم است در ارتباط با فنّان این فنون انجام پذیرد.»»
در ادامه آقای پیروزمند به توجیه و تفسیر به رأی تذکرات حضرت آقا میپردازند و در نهایت نتیجه میگیرند که:
«کلام گهربار رهبر معظم دو روی انذار و تبشیر دارد. ظاهر تبذیری کلام این است که کار باید مستحکم باشد. اگر میخواهید راجع به اصول حرف بزنید باید مسلط به پیشینهی اصول باشید، اگر میخواهید راجع به منطق و فلسفه حرف بزنید باید مسلط به پیشینهی آنها باشید، این یک طرف ماجرا که درست هم هست. طرف دیگر صحبت معظم له، لایه تبشیری آن است که نباید دست کم گرفته شود. در درون این تذکر، دو پیش فرض ارزشمند نهفته است.
اول اینکه این کار باید بشود. اگر قرار بود نشود، قرار بود نوآوری در فلسفه، اصول و روش علم با رعایت معیارهایی که فرمودند اتفاق نیفتد، ایشان اصلش را منکر میشدند ومیگفتند هر حرفی که باید زده میشد، دیگران زدند و شما نمیتوانید حرف جدیدی بزنید.
پیشفرض دیگر این است که مخاطبان مستقیم کلام رهبری ـ یعنی فرهنگستان ـ این کار را دنبال نمایند. در حالی که میشد به راحتی بفرمایند: این گونه بررسیها وظیفه امثال این مجموعه نیست. این نکته را رهبری به درستی برای بقاء مستحکم و مؤثر مجموعه فرمودند.»
آقای پیروزمند در این یادداشت، کوچکترین اشارهای به تذکرات جدی حضرت آقا در سه ماه پیش از آن نمیکند و سعی میکند به مخاطب القا کند که اگر مسیر ما خطرناک بود چرا آقا دستور به تعطیلی ندادند در حالی که آشنایان به منطق و روش حضرت آقا بهخوبی میدانند که که ایشان هیچگاه به هیچ مجموعهای دستور تعطیلی ندادهاند و همواره بنای بر تقویت مجموعههای مختلف با گرایشهای متفاوت دارند و البته تذکرات لازم را در صورت لزوم میدهند تا خود را اصلاح کنند.
انصافا این یادداشت و چگونگی تفسیر بیانات رهبری بسیار عجیب است و نیاز به تحلیل مستقلی دارد و از حوصله این مطلب خارج است.
🛑 ادامه دارد ...
#دفتر_فرهنگستان
https://eitaa.com/hekmat121/2095
📌تحلیلی بر دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
بخش سوم:
۵. نکته دیگر این که برخلاف دفاعیات آقای پیروزمند در دو سه سال اخیر که به خاطرات و داستانهایی درباره دیدار با رهبری پرداختهاند، در متن ۱۵ آبان ۱۳۸۹، وی اصلا اشارهای به آن دیدارها و تعریفها و تمجیدهای حضرت آقا از سید منیر و فعالیتهای او ندارد و اصلا از «متفکر خواندن سید منیر» و «کس دیگری را سراغ ندارم ... » و «بنا ءاسس علی التقوا» و امثال این گزارشها خبری نیست و این خود نشان میدهد که اصل ماجرا محل تردید است چرا که اگر چنین مطالبی بود حتما به آن اشاره میشد تا بهتر بتواند تذکرات حضرت آقا را که از رسانهها منتشر شده است را بر اساس آن توجیه کنند.
۶. آقای پیروزمند در متن دفاعیه مهرماه ۱۴۰۳ مینویسد:
«از آنجا که بنا نداشته و نداریم که از رهبری برای اثبات خود هزینه کنیم و قوت اندیشه باید خود را ثابت کند به دنبال بهرهبرداری از این عبارات نبودیم و نیستیم ،اما به دلیل احساس مسئولیت بعضی، به ویژه کسانی که از آنها انتظار نیست نسبت به تخطئه فرهنگستان از زبان رهبری، به عنوان شاهد بیواسطه مواردی را به استحضار آنها و سایر علاقمندان رساندم تا به وظیفه خود بهتر عمل نمایند.»
ابن ادعا مطابق با واقع نیست که آقای پیروزمند پیش از این مطلب بارها و بارها از رهبر معظم انقلاب هزینه کردهاند و به نقل خاطراتی پرداختهاند که جز ایشان کسی از آن مطلع نیست. به طور مثال در همان متن ۱۵ آبان ۱۳۸۹ تذکرات جدی رهبر انقلاب را هم تأییدی برای فعالیتهای خود تفسیر کردند و در مصاحبه مفصلی که در سایت دفتر فرهنگستان منتشر شده این گونه خاطرات و داستانها را بازگویی کردهاند و صدها بار در طی سه سال گذشته در کانالها و گروههای مختلف منتشر شده است.
۷. انتشار بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبر جامعه اسلامی یک ضرورت است تا همه جریانها بر آن اساس بتوانند خود را بازشناسی و ارزیابی کنند و نباید آن را «تخریب»، «تخطئه» و «غیر علمی» دانست بلکه همانگونه که آقای پیروزمند در اسفند ۱۴۰۰ گفته است مقام معظم رهبری «مانند باغبانی، بهدنبال رفع آفات هستند و نصیحت میکنند و راه پیشِ رو را نشان میدهند.» لذا باید از انتشار بیانات و تذکرات رهبر معظم انقلاب و پرسشهای بر اساس آن استقبال کرد و به جای برچسب زنی در پاسخ، به رفع آفات و نواقص و خطراتی پرداخت که حضرت آقا بارها به آن تذکر دادهاند و انتظار اصلاح واقعی و تغییر اساسی در مبانی و رویههای غلط دارند.
۸. راه پاسخ دادن به تذکرات رهبر معظم انقلاب و منتقدان، بیان خاطره و داستانهایی نیست که بر فرض صحت، به هیچ وجه دلیلی بر درستی و نادرستی یک اندیشه نیست بلکه راه درست این است که به تحلیل درست تذکرات رهبری پرداخت و براساس آن به اصلاح روند گذشته بپردازند و گزارشی از اصلاحات و تجدیدنظرهای علمی را به جامعهای علمی عرضه کنند (همانگونه که در ۱۵ آبان ۱۳۸۹ وعده رفع نوقص و رفع دغدغههای رهبر معظم انقلاب را نسبت به خودشان دادند و تاکنون هیچ گزارشی از آن ارائه ندادند) و یا نهایتا با صراحت و بدون تقیه بیان کنند که تذکرات و نقدهای رهبر معظم انقلاب را وارد نمیدانند و بر ادامه همان روند سابق اصرار دارند و از آن دفاع کنند همچنان که برخلاف ادعای رسانهای که از رفع نواقص خود در پاسخ به تذکرات رهبری سخن گفتند، معتقدند: «تفکرات فرهنگستان، نهتنها کمبودی ندارد، بلکه در برخی نقاط، قوت قابل توجهی دارد.»(اول مرداد ۱۳۹۷ در سی و پنجمین نشست اندیشهورزیِ مباحثات با موضوع «فرهنگستان علوم اسلامی پس از ۳۵ سال؛ کدام دستاورد؟کدام مقدورات؟»
خلاصه اساس علم به شجاعت و شهامت در اظهارنظرهای صادقانه و بیان صریح و شفاف تفاوتها و تمایزهاست و نیازی به تقیه و تفاهم و تفسیر به رأی اندیشههای امام و رهبری برای دفاع از خود نیست. بلکه ایشان این حق را دارند و کاملا علمی است که به تفاوتهای منطقی و فلسفی و اجتهادی خود با مکتب فکری امام خمینی و آیت الله العظمی خامنهای بپردازند و با دلیل به نقدها آنها و اثبات تجدیدنظر طلبیهای خود در منطق، فلسفه و روش اجتهاد و مبانی انقلاب اسلامی بپردازند.
۹. حضرت آقا در مباحث مفصل پیرامون "بالندگی حوزه "و "تحول حوزه "بارها به تحول غلط و تجدیدنظرهای خطرناک در منطق و فلسفه و روش اجتهاد اشاره کردهاند و آن را موجب فروریختن سقف معارف اسلامی و مکتب فکری انقلاب اسلامی و انحراف از جریان اصیل حوزهها دانستهاند؛ همچنان که در دیدار ۴/ ۴/ ۱۳۸۹ در دیدار آقایان میرباقری و پیروزمند به آن تأکید داشتند و متن آن جلسه به همراه دهها بیان دیگر در کتاب «منشور حوزه و روحانیت» جلد ۵ از صفحه ۳تا ۹ ذیل عنوان «تحول غلط» آمده است.
🛑 پایان
#دفتر_فرهنگستان
https://eitaa.com/hekmat121/2096
📌تحلیل انتقادی دفاعیهها و واکنشهای مکرر آقای پیروزمند نسبت به تذکرات جدی رهبر معظم انقلاب به جریان دفتر فرهنگستان قم
⏹متن بیانات رهبر معظم انقلاب
«کار خطرناک دفتر فرهنگستان»
https://eitaa.com/hekmat121/1505
❇️بخش اول:
https://eitaa.com/hekmat121/2094
❇️بخش دوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2095
❇️بخش سوم:
https://eitaa.com/hekmat121/2096
📌 چرا از نقد علمی و گسترش عقلانیت واهمه داریم؟
بعد از هر نگارش هر نکته جریان شناسی و نقد و انتقاد علمی در کانال، برخی از عزیزان به نصیحت و تذکر میپردازند و به فروبستن زبان و تعطیلی عقلانیت و انتقاد به بهانه وحدت و همبستگی سفارش میکنند.
یکی از مفصلترین این تذکرها و نصایح را انتخاب کرده و در اینجا منتشر میشود و در ادامه پاسخ آن عرض میشود:
⏹ تذکر
اگر واقعا دغدغه وحدت و اتحاد امت سازی مورد نظر حضرت آقا هستیم لازم است شرط ولایت مداری و ولایت پذیری را رعایت کنیم و این مقدار خودزنی و شقاق بین صفوف جامعه خودی نکنیم و مسائل اختلافی را در بوق و کرنا نکنیم و یکدیگر را تخریب نکنیم و از دشمن بیاموزیم که آتئیست های خداناباور و مسیحیان و یهودیان در حال حاضر در یک جبهه مشترک و متحد و فارغ از اختلاف نظر و با توجه به اشتراکات و منافع دنیوی یک راهبرد خطرناک در مقابل جریان توحیدی صف آرایی کردند آن وقت ما به نیروهای خودی که می توان با گفتمان سازی اختلاف نظرها را برطرف کرد در متن جامعه بکشانیم و شخصیت های والایی و ارزشمند را تخریب کنیم که سال های زیادی باید سوخت و ساخت تا چنين شخصیت هایی تربیت و پدید آیند آن وقت ما به راحتی و آسانی به آن ها می تازیم و حذف می کنیم.
با عذرخواهی اگر ولایت مدار هستیم بگذاریم ولایت تصمیم گیری کند.
❇️ پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطف و تذکر شما
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل ١٢٥)
🔹اگر ولایت مدار هستید شما هم مثل بنده نقد و انتقاد علمی کنید و به رشد عقلانیت جامعه کمک کنید تا مسیر صحیح ولایت مداری و انقلابی بودن و انحرافات و خطرات پیشرو آشکار شود. این خود زنی و شقاق نیست بلکه آزاداندیشی و عقلانیت انقلابی است. اگر خوب بنگریم سکوت و مماشات به هر بهانهای مثل تقیه وتفاهم و یا وحدت و اشتراک منافع، در بلندمدت موجب شقاق و انحراف و تفرقه است. با رشد عقلانیت و گسترش فضای نقد منطقی و انتقاد علمی و پرسش و پاسخ صحیح، زمینه وحدت و اتحاد، همبستگی و همگرایی در جبهه حق ذیل مسیر صحیح ولایت و حاکمیت اسلام فراهم میشود.
🔸آزاداندیشی واقعی و نقد و بررسی علمی در جامعه، مطالبهی مکرر حضرت آقا است که متاسفانه به جهات سیاسی و حزبی و گروهی فراموش شده است که اگر این وضعیت خمودگی و تقیه و نفاق ادامه پیدا کند جامعه را تضعیف و بنیانهای فکری انقلاب اسلامی را دگرگون میکند.
و به تعبیر حضرت آقا «سقف فرو میریزد».
🔹از نقد و بررسی علمی و منطقی اندیشهها و جریانها نهراسیم که حیات علم و جامعه به نقد جدی و انتقاد منطقی و بیان خطاها و تبیین تفاوتها و تمایزها و پرسشگری و پاسخخواهی است. در عرصه علم جای مماشات و تعارف نیست. و وحدت و اتحاد هم محصول تعارف و مماشات و تعطیلی عقلها و چشم بستن بر واقعیتها و اختلافات نیست، بلکه باید تمایزها و اختلافها را دید و درست تحلیل کرد و برای علاج آن فکری کرد. بهترین علاج، معرفی صحیح عقلانیت و فقاهت انقلاب اسلامی از منظر رهبران و متفکران اصیل آن و تطبیق سایر جریانها با آن است.
🔸باید جریان فکر اصیل انقلاب اسلامی و بنیانهای آن به درستی معرفی شود و ذیل آن جریانها و گروهها طبقهبندی شوند تا معلوم شود که کدام جریان اصیل است و در مسیر و کدام انحراف دارد و در عکس مسیر.
🔹به صرف چند جمله شعاری و منبری نمیتوان کسی را متفکر انقلاب دانست و هدایت جامعه انقلابی را بدو سپرد.
🔸وحدت جامعه و اتحاد امت اسلامی اقتضا میکند که جریان اصیل فکر و حکمت اسلامی محور قرار گیرد تا دلها و فکرها را به هم نزدیک کند و نه جریانی که منطق علوم اسلامی را نفی میکند و با تمدن بشری ستیز دارد و اندیشه تقریب و وحدت مسلمین را صرفا تقیه و تاکتیک میداند و هر کسی غیر خودش را ذیل ولایت شیطان طبقه بندی میکند. گسترش این اندیشه بزرگترین خطر برای حکمت و فقاهت اسلامی و ادامه حیات اجتماعی مسلمین است که باید آثار خطرناک آن در آینده امروز آشکار شود تا مرزبندی صحیح با آن بشود.
🔹به همین جهت حضرت آقا در خفا و علن، خطر جریانها را بیان کردهاند و به آسیبهای آن اشاره فرمودهاند. انسان ولایت مدار در ادامه همین مسیری که ولایت مشخص کرده باید حرکت کند و به نقد علمی و تحلیل و بررسی منطقی جریانها و گروهها و آشکار سازی خطرات احتمالی آن در محیط علمی و اخلاقی بپردازد و این عین ولایت مداری است.
فَبَشِّرْ عِبَادِ ، الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر، ۱۷ و ۱۸)
فاعتبروا یا اولی الابصار
#فلسفه_وحدت
#وحدت
#وحدت_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2098
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی
«...در یکی از سفرها، آن وقت عملیات نبود.اين عزيزان جهرمی، سميناری در جبهه به نام سمينار تهذيب داشتند که در همان ايام بعثت وجود مبارك رسول خدا(صلّی الله عليه و آله و سلّم) در ماه رجب بود که با مرحوم آيت الله فاضل با هم به آنجا رفتيم، در همان شنها می خوابيديم و در برنامههای آنها هم يك سخنرانی به مناسبت ايام بعثت به نام همايش تهذيب داشتند؛ پيرمردی بود كه راتِب اينها از نظر بيدار كردن و اذان گفتن بود که اينها را سحر بيدار می كرد؛ اينها نماز شب می خواندند، نافله صبح می خواندند، نماز صبح را به جماعت می خواندند، زيارت عاشورا را بعد از نماز می خواندند و بعد هم روی همان شنها می خوابيدند. ما همان حالی كه در مشعر و عرفات داشتيم، همان حال را در شنزارها داشتيم. اينها كسانی بودند كه به بركت #امام به اين بارگاه راه يافتند»
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2100
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
📌برنامه آینده کانال عقلانیت اجتماعی در بارگزاری صوتهای دروس
استاد: سید مهدی موسوی
۱. درآمدی تاریخی و معرفتشناختی به #فلسفه_علم_مدرن در ۵ جلسه
تابستان ۱۴۰۳ مدرسه عالی فقه امام حسین (علیه السلام)
۲. #فلسفه_علوم_اجتماعی
برای دانشجویان رشته فقه و حقوق
نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۳. #نظریههای_اجتماعی_متفکران_مسلمان
برای دانشجویان رشته دانش اجتماعی مسلمین
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۴. #فارابی_خوانی (قرائت و تفسیر متون اجتماعی فارابی همچون: احصاء العلوم، الملة، آرا اهل المدینه الفاضلة، السیاسة المدنیة و ...)
برای دانشجویان رشته جامعه شناسی
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
۵. #جامعهشناسی_علم_و_معرفت
برای دانشجویان رشته فلسفه علوم اجتماعی
نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1585
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به روز بودن و جامع بودن شهید مطهری و علامه جعفری
پرفسور مهدی #گلشنی از بروز بودن و زمان شناس بودن استاد شهید #مطهری و علامه #جعفری می گوید! و با بعضی دیگر مقایسه می کند...
🎥فیلم کامل گفتگو👉
#شهید_مطهری
#علامه_جعفری
💎 به نقل از کشکول ناب حوزوی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2103
📌 مکتب عرفانی امام خمینی
حضرت آیتالله العظمی خامنهای(حفظهالله):
🔹 دفاع مقدّس، جهاد فیسبیلالله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، #روح_معنوی را در کشور ترویج کرد، #جوهر_واقعی_انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد.
🔹 جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک #عارف_الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند.
🔹 امام بزرگوار ما یک #عارف_بزرگ بود، یک #انسان_والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّتنامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد #عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است.
✍ بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت | ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2104
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پنجاه سال عبادت کردید، خدا قبول کند...
مثل چمران بمیرید ... مثل سربازها بمیرید ...
🔷️ عارف کامل و مربی نفوس حضرت امام خمینی(ره):
وصیتنامههایی که این عزیزان مینویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و #مطالعه کنید و تفکر کنید. این جوانهای ما که علیل شدند الآن هم وقتی میآیند از من میخواهند که دعا کنم که اینها #شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه میکند و میخواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری #تعلیم و #تعلم پیدا کنید.
#هفته_دفاع_مقدس
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#عرفان
#تربیت
#تاریخ
#عبرت_از_تاریخ
#شهید_چمران
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2105
📌 نمایشگاهی فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی
الان در باغ موزه دفاع مقدس شهر قم با خانواده برای بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس آمدهایم.
نمایشگاهی با تکرار همان برنامههای دو دهه اخیر و فاقد هرگونه خلاقیت انقلابی است و کاملا به روزمرگی و تکرار گرفتار شده است.
در این نمایشگاه، کمتر از مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی و آن احساس معنوی جبههها و جهاد تبیین خبری هست و اگر هم هست بسیار ضعیف، بیرمق و شعاری است.
اما متاسفانه پخش مداحیها و موسیقیهای بسیار تند در جای جای نمایشگاه، اجرای سرودهایی با موسیقیهای طربانگیز و در برخی موارد تک خوانی دختران جوان و کف زدن به جای صلوات فرستادن در تشویقها، فروش کتابهای شبه روانشناسی و معنویت های کاذب غربی در یکی غرفهها و ... از برجستگیهای این نمایشگاه در شهر مقدس قم است.
صندلیهای تمیز و زیبا در یک جایگاه اختصاصی بر میهمانان ویژه که کاملا از مردم جدا شده است و صندلیها پلاستیکی برای عموم مردم و همچنین اختصاص پارکینگ برای برخی از بازدیدکنندگان و نبود جا برای مردم از بیعدالتی در این نمایشگاه حکایت دارد که کاملا در تضاد با مکتب امام و دفاع مقدس است.
چرا وضعیت چنین شده است و از آن روح معنوی و معرفتی دفاع مقدس خبری نیست؟؟؟
قم. شب جمعه ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۱
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2106
درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالی
معرفی کتاب
دکتر سیدمهدی امامی جمعه
🔴کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادیترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است
🔴مطالعه این اثر نشان میدهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفهاش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است مولف در متن کتاب مباحث زیر را بررسی نموده است
🔴ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است.
🔴به مباحثی از جمله اصالت زندگی در تفکر فلسفی، صنعت اخلاق در فلسفه مدنی، فارابی و نقشه راه دستیابی به سعادت و فضیلت پرداخته شده است.
🔴به سه پرسش چیستی و چرایی و چگونگی در حکمت متعالیه، به تشریح روش جدید در بررسی چیستی حقیقت فلسفه و چرایی آن و همچنین ابتکار ملاصدرا در ارائه نقشه راه پرداخته شده است
🔴به مباحثی از جمله گستره فلسفه نقد قدرت در نظام اندیشه ملاصدرا، جایگاه رساله سه اصل در فلسفه نقد قدرت، تفاوت بنیادی بین فارابی و ملاصدرا در نگاه به قدرت، قدرت و ساختار آن در مدینه، شبکه سازی روش بررسی نگاه ملاصدرا به قدرت، و ملاصدرا به منابع کسب قدرت پرداخته است.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
اللّهُمّ اجعَلهما فی دِرعِكَ الحَصینَةِ الّتي تَجعَلُ فیها مَن تَشاءُ
https://eitaa.com/hekmat121/2108
📢 پیام ولی امر مجاهدان جهان و جبهه جهانی مقاومت حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبندهتر خواهد شد
📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران
امت بزرگ اسلامی
✏️ مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضواناللهعلیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بیپناه ضاحیهی بیروت و خانههای ویرانشده و عزیزان پرپرشدهی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیدهی فلسطین و شهر و روستای غصبشده و خانههای تخریبشده و عزیزان قتلعامشدهی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود.
✏️ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبههی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کمنظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده سالهی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایهگذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.
✏️ سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.
✏️ اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانوادههای شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیهی لبنان، و به سراسر جبههی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.
✏️ والسلام علی عبادالله الصالحین
سید علی خامنهای
۱۴۰۳/۰۷/۰۷
🔸 #راه_نصرالله
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شرح مکتب عرفانی امام خمینی
استاد: مجاهد و عارف بزرگ شهید ابراهیم عقیل، فرمانده شهید حزب الله
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#توحید
#عرفان
#تربیت
#عبرت_از_تاریخ
#شهید_مطهری
#شهید_چمران
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2111
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم یکی از سرداران مقاومت و جهاد لبنان پس از شهادت فخر شیعه #سید_حسن_نصرالله
صوت منسوب به سید هاشم صفی الدین و یا شیخ نابلسی است، اما آنچه مهم است محتوای آن است
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#توحید
#عرفان
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2112
لبخند بزن سید ما، وقت ظهور است
با خون تو اینک همهجا، جای طهور است
این عصر که عصر شهوات است و بلاهت
آمادهی پاکی و طهارت و حضور است
...
مردانه به صف گشته جهانی و به غیرت
آمده رزمند که بگیرند نفسها
از دشمن غدارهی بیرحم و مروت
با اذن خداوند تبارک و تعالی
سید مهدی موسوی
۹ مهرماه ۱۴۰۳
چهارمین روز از آغاز #عصر_نصرالله
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2113
📌 وصیتنامه مجاهد کبیر شهید عزیز سید حسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه)
شما را وصیت میکنم که برای [به دست آوردن] خیر دنیا و آخرتتان، به امامت حضرت امام خامنهای (که سایهاش مستدام باد) ایمان محکم و قوی داشته باشید.
نصر الله
شوال ۱۴۳۰ ه.ق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2114
📌 فلسفهی وجودی چرخش میدان در جنگ
(براساس حکمت قرآنی و فلسفه الهی)
🔹جنگ صحنه رویارویی با بلاها و سختیهاست و مانند همهی امور دنیایی، هم پیشروی دارد و هم پسروی؛ هم زدن دارد و هم خورد؛ هم کشتن دارد و هم کشته شدن. هم زمینزدن دارد و هم زمینگیرشدن.
🔸در هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود که فقط پیشروی باشد و کشتن، رفتن باشد و فتح کردن. بلکه در طول تاریخ، عموم جنگها چند مرحلهای بودهاند و هر مرحلهی آن در مدیریت یک طرف بوده است و در مرحلهی دیگر همان طرف غالب، مغلوب طرف دیگر شده است. این #سنت_الهی است که امور دنیایی از جمله پیروزی در جنگها در حال چرخش است.
🔹 این چرخش روزگار و دست به دست شدن میدان نبرد فلسفهای بسیار بزرگ در تعالی جامعه و کارویژههای مؤثری برای رقم زدن آینده و حرکت به سمت پیروزی دارد.
🔸جنگ احد و جنگ بدر دو مرحلهی از یک جنگ سرنوشت ساز بود که در قرآن کریم در باب آن اینگونه آمده است:
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران ۱۴۰)
ﺍﮔﺮ [ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍﺣﺪ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ [ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ] ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺳﻴﺪ . ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ [ﻱِ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﻣﻰ] ﺭﺍ [ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ] ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ [ﺗﺎ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﻴﺮﻧﺪ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﺧﻠﻮﺹ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩاﻧﺪ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻲ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻫﺎ ﻛﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺗﻘﻮﺍﺳﺖ، ﻭ ﺷﻜﺴﺖﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺑﻲﺗﻘﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ] ﺑﮕﻴﺮﺩ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ [ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺴﺘﻲ ﻭ ﺑﻲﺗﻘﻮﺍﻳﻲ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
🔹 براساس این آیه شریفه، چرخش ایام و دست به دست شدن میدان نبرد میدانی، برای #امتحان و سنجش میزان ایمان و بررسی میزان همراهی مردم با فرماندهان میدان نبرد است.
روشن است که میزان ایمان و همراهی مردم با امام جامعه و فرماندهان میدان، در شرایط سخت و لحظههای بحرانی و شرایط مرزی مشخص میشود و نه در دوران خوشی و پیروزی.
🔸در ادامه همان آیه، فلسفه دیگر این دست به دست شدن میدان نبرد این بیان شده است که موجب #پاکی و طهارت نفوس میشود و همین پاکی و طهارت نفوس است که اتصال وجودی به حضرت حق را در پی دارد و همین موجب نابودی جبهه کفار میشود:
وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ (آل عمران ۱۴۱)
ﻭ [ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱﻫﺎ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﻣﻰﻫﺎ] ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [حقیقتاَ] ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ [اﺯ ﻋﻴﻮﺏ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲﻫﺎ] ﺗﺼﻔﻴﻪ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
❇️ جمع بندی:
براساس فلسفه حرکت و فلسفهی جنگ در قرآن کریم، کشتهشدن و ابتلای به سختیها و زمینگیر شدن در میدان جنگ امری طبیعی است که دارای کارکردهای مؤثری در جبههی حق است.
دو کارکرد اصلی آن این است:
۱. امتحان و سنجش میزان ایمان و همراهی مردم و گروهای مدعی انقلابیگری و اعتماد آنها به امام جامعه و فرماندهان نظامی؛
۲. پاک شدن مردم و نیروهای میدان از ناپاکیها، شرکها و اعتماد به ابزار و فناوریهای مادی و اتصال وجودی به خداوند متعال که مبدأ عزت و قدرت و پیروزی است. که در منطق قرآن و معارف اهلبیت (علیهمالسلام) اصلیترین مزیت رقابتی و محوریترین عنصر پیروزی در جنگها، اتصال وجودی و اعتماد حداکثری به خداوند متعال و صفای معنوی و باور به قیامت و رستگاری است.
⏹ نتیجه:
امروز بعد ضربات سنگین رژیم جنایتکار صهیونیستی به جبهه مقاومت و شهادت #حمزه_سیدالشهدای مقاومت (مجاهد کبیر علامه #سید_حسن_نصرالله) که در واقع نشانه ضعف حقیقی و استیصال آنها است مادو #وظیفه بزرگ داریم:
۱. #اعتماد کامل به امام جامعه وفرماندهان نظامی جبهه مقاومت وپرهیز از هرگونه تخریب،توهین، افترا و بیاعتمادی آشکار و پنهان نسبت به ایشان (که متأسفانه دربسیاری ازکانالها و گروهای مدعی انقلابیگری به تخریب فرماندهان وتضعیف روحیه مردم مشغولند)
۲. گسترش #فضای_توحیدی و تقویت ایمان حقیقی و برانگیختن #فطرت کمال خواهی و تنفر ازنقص وظلم وذلت درمیان عموم مردم جامعه. امروزجامعهی اسلامی نیازمند به بازسازی اعتقادی و تقویت ایمانی برپایهی عقلانیت انقلاب اسلامی است. چراکه این اعتقادات عمیق وایمان توحیدی آحاد جامعه است که بزرگترین پشتیبان نیروهای میدان و مهمترین چرخهی پدافندی ماست نه اعتماد به سلاح وابزار نظامی.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ
۱۰ مهرماه ۱۴۰۳
(پنجمین روز از آغاز #عصر_نصرالله)
#سید_حسن_نصرالله
#مقاومت
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#فلسفه_جنگ
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2116
يس
وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ [ ﻧﻴﺰ ] ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ،(٩)