راد با اشاره به بحث موافقت معنایی و ارجاع روایات به قرآن و پیشینه این بحث در شیعه و سنی، گفت: این بحث در میرات حدیثی اهل سنت، بحثی نحیف و لاغر است و شاید شاطبی جدیترین حرفها را زده باشد و البته دانشورانی چون علامه عبدالغنی عبدالخالق هم مباحثی مطرح کرده است ولی با ادبیاتی سنتی و جدلی آن را بیان کرده است که مخاطب آن سنتگریزان هستند و در شیعه هم همین وضعیت را شاهد هستیم.
مطالعات پیوند میان قرآن و سنت ضعیف است
وی افزود: اندیشوران شیعه هم خیلی به مباحث سنت و قرآن و رابطه این دو در میراث اصولی، اهتمام جدی ندارند که نویسنده این کتاب مهمترین نظریات رایج در این عرصه را گزارش کرهاند ولی هنوز بحث موافقت معنایی به عنوان بحثی مستقل و در معرکه مطرح نیست؛ برخی از بزرگان معاصر و در قید حیات که مرجع به نام هستند فقط فقره دوم احادیث عرضه یعنی عدم مخالفت را مبنا میگیرند. مثلا یکی از بزرگان فرمودهاند که اساسا عدم مخالفت روایت با قرآن کافی است و نیازی به موافقت ندارد و آن را سالبه به انتفاع موضوع کرده است.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: حتی شهید صدر هم متمایل به احراز عدم مخالفت است و نه موافقت و پیشنهادم این است که در ویراست دوم کتاب وضعیت پیشینه این بحث با تفصیل بیان شود؛ مدخل موافقت معنایی قرآن و حدیث و برعکس چندان فربه نیست و از جهت نظریهای هم بنده رویکردهای مطرح شده استدلالی و تحلیلی که بتواند انواع موافقتهای ممکن و محتمل را بررسی کند مشاهده نکردهام.
رئیس دفتر قم بنیاد علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: البته آقای قائمینیا بحث موافقت معنایی را از جهت نظری و کاربردی به صورت گسترده و دقیق بررسی کردهاند و به نظر بنده تاکنون هیچ کتابی حتی به عربی و انگلیسی به این دقت و در چارچوب یک نظریه بنیادی، بحث موافقت معنایی را بررسی نکرده است.
راد اضافه کرد: ایشان در هر سه مدل موافقت معنایی قرآن و حدیث نمونههای فراوانی از احادیث را ذکر میکنند و نشان میدهند که با کدام آیه امکان موافق دارد و نوع این موافقت چیست؟ به همین دلیل اگر این کتاب در کالجهای زبانشناسی آمریکایی و اروپایی هم برود قابل فهم است.
هدایت شده از طومار نقد
رویکردهای مختلف موافقت معنایی
استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: ما در بحث حجیت سنت رویکردهای مختلفی داریم؛ رویکرد اول عطف به چالش تاریخی تردید در صدور برخی احادیث است و ائمه(ع) معیار موافقت با کتاب را مطرح کردهاند تا چالش صدور برطرف شود یا احادیثی که به لحاظ سندی داعیه صدور از معصوم(ع) دارند ولی همه پایش سندی نشده است. ائمه(ع) فرمودهاند اگر حدیثی را ما گفته باشیم قطعا موافق قرآن است لذا موافقت معنایی میتواند در احراز اطمینان سند به ما کمک بیشتری بکند.
وی افزود: رویکرد دوم این است که چرا حدیث باید الزامآور باشد و آن را بپذیریم که گفته شده است چون وحی بیانی است لذا اعتبار و قداست و شرافت وحی را دارد و منبعی برای شناخت اسلام است؛ پیشفرض رویکرد دوم این است که حدیث، دارای بنیاد قرآنی است و بنمایه قرآنی دارد. علامه طباطبایی هم در المیزان فرموده است که امام علی(ع) سرعت زیادی در پاسخ به سؤالات و شبهات داشتند و از این رو این سؤال ایجاد شد که نکند ایشان منبع دیگری در اختیار دارد که سایر صحابه ندارند و وقتی از حضرت پرسیدند ایشان فرمود من جز قرآن چیز دیگری ندارم مگر اینکه خداوند فهم دیگری از قرآن به من داده باشد که به بندگان دیگر نداده است؛ علامه طباطبایی با بیان اینکه این روایت از غرر احادیث است نشان میدهد آبشخور و سرچشمه و بنیاد و بنمایه آن همه احادیث گرانبها و معارف بلند علوی ریشه در قرآن کریم دارد.
قرآن؛ معیار اعتبارسنجی روایات
راد تاکید کرد: در این رویکرد حدیث در حقیقت همان قرآن است ولی در یک صورت دیگر، البته این رویکرد عقلی و فلسفی هم دارد و این کتاب هر دو رویکرد را دارد و به دنبال این است که حجیت اعتبار سنت را در پرتو قرآن حفظ کند و فراتر از مقام ادعا این حجیت به پشتوانه قرآن کریم عینیسازی و اثبات شده است. از امام باقر(ع) نقل است که سخنانشان را به قرآن استناد میدادند و قرآن محوری از اصول اساسی در گفتمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و عیاری برای پالایش احادیث سره از ناسره و درست از نادرست بوده است.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: حدیثگریزانی داریم که به تاریخمندی سنت و حدیث قائلاند و در این پوشش به نوعی حدیث را فاقد کارکرد میدانند همچنین حدیثگریزانی داریم که به حسبنا کتاب الله معتقدند و روایات را کاملا کنار گذاشتهاند و حدیثگریزان عقلگرای خودبنیاد هم داریم که عقل را سنجه صحت حدیث قرار میدهند ولی این کتاب معیار را قرآن قرار داده است.
راد بیان کرد: مطالعات حدیثی و تفسیری کنونی واقعا از نوآوری برخوردار نیست و ما از این مسئله رنج میبریم همچنین این مطالعات ارتباط چندانی با جهان علم هم ندارد ولی این کتاب تا حدودی ارتباط حدیثپژوهی را با زبانشناسی مدرن برقرار کرده است. ما باید خوانشی از قرآن و حدیث ارائه دهیم که بتواند ارتباط پویا با اندیشهها و اندیشوران غیرخودی برقرار کند. همچنین این کتاب در برونرفت از رخوت و رکود در این عرصه موفق بوده است و در حد کلیات باقی نمانده است.
استاد دانشگاه تهران گفت: سؤال جدی در مورد احادیث عرضه این است که آیا عرضه شامل همه احادیث است یا فقط احادیثی است که در آن تعارضی مشاهده میکنیم و اگر احراز با رجوع به قرآن حل نشد تکلیف ما چیست؟ به نظر میرسد اینجا بحث وجود دارد و پژوهشگران حدیث معتقدند که بنمایه قرآنی برای برخی احادیث نمیتوان یافت و خوب است که با همکاری برخی نهادها این مسئله پیگیری شود.
راد با تاکید بر لزوم تلخیص کتاب، افزود: ممکن است در ذهن خواننده کتاب این سؤال ایجاد شود که ما برای احراز موافقت چرا باید سراغ مکاتب زبانشناسی غربی برویم؛ متاسفانه این پرسشها در ذهن طلبهای چون بنده ایجاد میشود و برخی ممکن است تندتر این نقد را بیان کنند که ما با این همه مباحث بلاغی و فصاحت و .. چرا از غرب استفاده کنیم و آیا نظام علمی سنتی ما ظرفیت لازم را نداشت؟ که این همه باید پاسخ داده شود.
منبع :ایکنا #استاد_علی_راد
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨@OstadRad✨
شیوه استفاده از زبانشناسی در فهم آیات و روایات در ابتدای راه است
https://iqna.ir/fa/news/4128271/
به فضل الهی در ماه مبارک رمضان سعی خواهم کرد تا در قالب تدریس #موافقت_معنایی با زبانی روان برای #طلاب و #دانشجویان و #علاقمندان دستاوردهای زبان شناسی #ساختارگرا، #زایشی، #نقش_گرا و #شناختی در مطالعات قرآن کریم را نشان دهم
آفلاین، کانال ایتا
#علیرضا_قائمی_نیا
#موافقت_معنایی
https://virasty.com/rostamikia/1679554900949166212
🔰خانه علم و مهارت طه برگزار میکند:
📚 تدریس کتاب موافقت معنایی
💠 اثر استاد: دکتر علیرضا قائمینیا
💠 مدرس دوره: دکتر رستمیکیا
❇️ در این دوره سعی خواهد شد با تدریس کتاب موافقت معنایی، با زبانی روان برای طلاب و دانشجویان و علاقمندان دستاوردهای زبان شناسی ساختارگرا، زایشی، نقش_گرا و شناختی در مطالعات قرآن کریم تبیین گردد.
📅 زمان برگزاری: ۶ فروردین ۱۴۰۱
📌 دوره به صورت آفلاین ( ارائه صوت و متن) برگزار میشود.
🔹مدت دوره: ۲۰ جلسه
❌ دوره به صورت رایگان برگزار میگردد
لینک ثبت نام:
https://app.epoll.pro/e/ثبت-نام-کلاس-موافقت-معنایی/MDQyNjY5
📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵ تماس حاصل فرمائید.
#خانه_علم_و_مهارت_طه
چشم انداز آفاق اندیشه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
قائمی نیا.mp3
18.64M
نشست تخصصی فرصتها و چالشهای Chat GPT حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا
https://aparat.com/v/a2keF
📅 تاریخ 1401/12/25
————
👈 در ایتا
🆔@Hekmatebalege
https://iict.ac.ir/2023/04/asabshenasi/
الهیات و عصبشناسی هیچ تعارض ذاتی ندارند
@Hekmatebalge
https://www.mehrnews.com/news/5750152/%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%DA%86%D9%86%D8%AF%D8%B6%D9%84%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF
مطهری و کاربست عقلانیت چندضلعی برای معنایابی دین در دنیای جدید (قسمت اول مصاحبه دکتر قائمینیا در باره پروژه فکری شهید مطهری ره)
https://www.mehrnews.com/news/5750149/عقلانیت-حداکثری-در-حوزه-دین-جواب-نمی-دهد (قسمت دوم مصاحبه دکتر قائمینیا در باره شهید مطهری ره)
#معرفی_استاد
🔰تجربه دینی و پیامد های الهیاتی آن
استاد جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر #قائمی_نیا
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
@hekmatebalge
https://www.aparat.com/v/XC3kW
🎯 ابعاد گوناگون هوش مصنوعی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 20 خرداد ماه 1402
🎯 در این ویدیو بحث درباره ابعاد مختلف هوش مصنوعی مانند ابعاد فلسفی- اجتماعی - سیاسی و فرهنگی و غیره توضیح داده شده و ارتباط علوم محاسباتی و دیجیتال با هوش مصنوعی بیان شده است:
- تورینگ دو کار انجام داد: اوّلا، تعریف ناسوتی از فکر و هوش ارائه داد که کارکردی بود. ثانیاً، ماشین فکر ساده یعنی کامپیوتر اولیه را طراحی کرد.
- هوش مصنوعی به هر جامعه ای وارد شود علوم آن، اعم از طبیعی و انسانی را تغییر می دهد.
- علوم اجتماعی دیجیتال و محاسباتی از دستاوردهای هوش مصنوعی است
ویدیوهای بیشتر را در آپارات مشاهده کنید.
#قائمی_نیا
#حکمت_بالغه
@Hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/rTHGh
#نشست_علمی
موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر #قائمی_نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فایل ویدیو مربوط به روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی است که با همکاری قطب فلسفه دین برگزار گردید.
#حکمت_بالغه
@Hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/PDygr
#نشست_علمی
موضوع: آسیب شناسی معرفت شناسی اسلامی
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر #قائمی_نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 29 آبان ماه 1401
در این نشست مطرح شده است که:
معرفتشناسی معاصر دو جنبه دارد: توصیفی و انتقادی. معرفتشناسی تبدیل به ابزار انتقادی شده است.
معرفتشناسی معاصر را نباید به نسبیتگرایی متهم کرد.
مباحث معرفتشناسی در فلسفه اسلامی چند ویژگی دارد: غیرانتقادی، انتزاعی، فردگرایانه (غیراجتماعی) است، و از نتایج علوم جدا شده است، بینارشتهای نیست.
از ظرفیتهای کل علوم اسلامی؛ از جمله اصول باید برای تاسیس معرفتشناسی در فلسفه اسلامی استفاده کرد.
#حکمت_بالغه
@Hekmatebaleghe
قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری #حکمت_بالغه برگزار می کند:
نشست علمی مجازی هوش مصنوعی و علوم محاسباتی
ارائه دهنده: دکتر #قائمی_نیا
زمان: شنبه سوم تیرماه ساعت 16:00
#حکمت_بالغه
@Hekmatebaleghe
#نشست_علمی
هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر #قائمی_نیا در موسسه امام خمینی (ره) در تاریخ 22 خردادماه 1402 برگزار گردید.
مشروح سخنرانی در لینک آپارات در زیر آمده است:
https://www.aparat.com/v/mePIO
#حکمت_بالغه
@hekmatebaleghe
May 11
حکمت بالغه
قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری #حکمت_بالغه برگ
با توجه به اختلال در اینترنت و اسکای روم این جلسه به وقتی دیگر موکول شد
🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#قاسم_بابایی
⏰ شنبه دهم تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳
🔖 همراه با اعطای گواهی معتبر
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/gotb402
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
@hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/q6FdN
#نشست_علمی
در لینک ویدیوی فوق بخشی از نشست علمی هوش مصنوعی و الهیات ترابشر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر #قائمی_نیا را مشاهده میکنید.
این نشست در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ 31 خردادماه 1402 برگزار گردید.
در این نشست موضوعات زیر مطرح گردید:
1- هوش مصنوعی به الهیات نظری و الهیات فناوریهای هوش مصنوعی تقسیم میشود.
2- الهیات ترابشر بخشی از الهیات فناوریهای هوش مصنوعی است.
3- داکینز در کتاب «ژن خودخواه» معتقد بود که تکامل بعدی بشر فقط از طریق ژنتیک و مهندسی ژنتیک صورت خواهد گرفت. ولی بنا به ترابشریت transhumanism تکامل بعدی بشر از طریق ترکیب ماشین و انسان صورت خواهد گرفت.
4- ترابشریت پیامد قانون مور است که بنا به آن، ترانزیستورها در هر مدار دو سال یک بار فشردهتر و کوچکتر خواهند شد. در نتیجه مغز انسان دایماً عقب میافتد و تنها راه ترکیب مغز انسان با ماشین است.
5- الهیات و فقه ترابشری باید تأسیس شود.
#حکمت_بالغه
@Hekmatebaleghe
هدایت شده از Mohammad Hossein Ghaeminia
عید قربان و بندگی بر مسلمانان و بندگان خداوند مبارک باد.
#حکمت_بالغه
@hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/Q3AV4
#نشست_علمی
در لینک ویدیوی فوق، نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی با سخنرانی آقایان دکتر #قائمی_نیا و رستمی کیا است که در تاریخ 12 تیرماه 1401 با همکاری قطب فلسفه دین برگزار گردید.
خلاصه این #نشست_علمی بشرح ذیل است:
- در متاورس تجربه به جای اطلاعات مینشیند و کاربر همه چیز را تجربه میکند. (تجربهگرایی تعاملی)
- در متاورس تلفیق بسیاری از تکنولوژیهای دیجیتال را میبینیم. از جمله واقعیت افزوده.
- واقعیت مجازی به دو معنا به کار میرود: به معنای عام؛ یعنی هر نوع واقعیتی که با ابزارهای دیجیتال تولید میشود و به معنای خاص که به واقعیتهای تقویت شده و افزوده اطلاق میشود.
- واقعیتهای مجازی ویژگیهای خاصی دارد: عالمی واقعی تجربهپذیر به کمک ابزارهای دیجیتال را تشکیل میدهند، میتوانند غوطهوری را پدید بیاورند، بازخوردهای حسی دارند، میتوانیم با آنها رابطة کنشی داشته باشیم.
- متاورس با ایدئالیسم هگلی همخوان است که در آن محتوای ذهن صورت عینی پیدا میکند.
- سیستمهای مجازی هم ویژگی نوظهوری و نوخاستگی دارد. از این رو، ممکن است در متاورس هم چیزهایی نوظهور را تجربه کنیم. لذا متاورس با آگاهی یکی نیست. متاورس جهان بسیار گستردهای است.
- بازسازی تجارب دینی در متاورس جنبههای مثبت و منفی دارد. امکان ظهور تجارب بر اساس واقعیت افزوده میتواند جنبهای منفی برای این قضیه باشد.
#حکمت_بالغه
@hekmatebaleghe
#نشست_علمی
https://www.aparat.com/v/pNhfn
در ویدیو فوق لینک نشست تخصصی #هوش_مصنوعی و #علوم_اجتماعی_محاسباتی با سخنرانی دکتر #قائمی_نیا ارائه شده است که شنبه دهم تیر ماه 1402 برگزار گردید.
به طور خلاصه:
- علوم اجتماعی محاسباتی یک زمینه بینارشتهای است که جهان اجتماعی را به کمک روشهای محاسباتی پردازش میکند.
- علوم اجتماعی محاسباتی بر پایهی پارادایم پردازش اطلاعات مربوط به جامعه مبتنی شده است . این بدین معناست که اطلاعات نقش حیاتی در فهم چگونگی عملکرد سیستمها و فرایندهای اجتماعی ایفاء میکند.
- این پارادایم دو جنبه دارد: مضمونی و روششناختی.
- هوش مصنوعی مهمترین ابزار معرفتی علوم محاسباتی است و در واقع پارادایم محاسباتی را پدید آورده است.
- معرفتشناسی محاسباتی که اساس پارادایم محاسباتی است دو مرحله دارد: دادهکاوی (شامل گزینش اطلاعات، طبقهبندی، تحلیل) و شبیهسازی
- جامعه به عنوان یک سیستم انطباقی پیچیده است که رفتار فردی و جمعی مطابق با رویدادهای خرد یا مجموعه ای از رویدادها تغییر می کند.
- در علوم اجتماعی محاسباتی میان سه نوع سیستم فرق گذاشته میشود: 1. سیستم طبیعی: سیتمهایی که از اشیاء زیستفیزیکی و دینامیکهای موجود در طبیعت تشکیل میشوند. مانند حیوانات و اکوسیستمها و غیره، 2. سیستم بشری: یک انسان با تمام افکار و بدن که به عنوان عامل تصمیمگیرنده شناخته میشود، 3. سیستم مصنوعی: سیستمهای هوشمندی که توسط انسان طراحی و ساخته میشود.
#حکمت_بالغه
@hekmatebaleghe